Suunnittelun kukkaset

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 147
Nettisivut ja foorumit, jotka hyppivät edestakaisin ylös ja alas sivun ladatessa viiveellä tynaamista sisältöä kuten mainos- tai somepasketta.
Helvetin ärsyttävää erityisesti mobiililla. Täppäät jotain linkkiä ja kun komento latailultaan vihdoin rekisteröityy, joku helvetin twitter feed on siinä välissä muokannut sivua niin, että klikkaatkin johonkin Lotta Hintsan lomakuviin (mikä sinäänsä on kyllä ihan kiva yllätys!).
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
502
Itse ostin simppelin Obh Nordican mikron, jossa on digitaalikello. Kello edistää pari minuuttia, joka kuukausi. Työpaikan uusi Upon mikro edistää myös.

Lisäksi Obh:n jokaisesta napista kuuluu piip ääni. Ajan lisäyksestä kuuluu piippaus, jokaisen pykälän välillä. Laittamalla 60 sekuntia aikaa, kuuluu piip ääni kuusi kertaa (plus käynnistys ja sammutus piippaus). :mad:
Itse ostin tällaisen alta satkun halppis-mikron kun käyttö on niin vähäistä. Logik mikroaaltouuni L17MSW13E - Mikroaaltouunit

Tuo kanssa piippaa niin maan helvetisti kun safka on valmista tai jos painat jotain näppäintä . Eikä ääniä saa pois. Sama ongelma myös digitaalikellon kanssa. Itse käytän niin vähän mikroa, että kosken siihen useammin kelloa säätäessä kuin itse mikroa käyttäessä.
Osaako kukaan kertoa mistä tuo jatkuva edistäminen johtuu? Se on kuitenkin aika huomattavaa, useita minuutteja kuukaudessa.

Pussilakanat joissa ei ole käsille "koloja" Lakanoidenvaihto tehty mahdollisimman hankalaksi.
Mä taas suosin näitä kolottomia lakanoita. Plussaa vielä jos on ne nepparit jalkopään isommassa kolossa. Ei se lakanoiden vaihtaminen sen vaikeampaa ole. Survot vaan peiton sisään ja ravistelet sen paikalleen pitämällä jalkopään kulmista kiinni.
Ovat paljon siistimmän näköisiä kun peittoa ei tursu koloista tai jalkopäästä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
612
Mä taas suosin näitä kolottomia lakanoita. Plussaa vielä jos on ne nepparit jalkopään isommassa kolossa. Ei se lakanoiden vaihtaminen sen vaikeampaa ole. Survot vaan peiton sisään ja ravistelet sen paikalleen pitämällä jalkopään kulmista kiinni.
Ovat paljon siistimmän näköisiä kun peittoa ei tursu koloista tai jalkopäästä.
Nyt oot kyllä niin väärässä. Seuraavaksi sanot varmaan laittavasi vessapaperirullan telineeseen niin päin, että palanottopuoli on seinää vasten. :D
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
502
Nyt oot kyllä niin väärässä. Seuraavaksi sanot varmaan laittavasi vessapaperirullan telineeseen niin päin, että palanottopuoli on seinää vasten. :D
Millä tavalla? Kolottomuus on nykyaikaa.

Ja on olemassa vain yksi tapa asettaa vessapaperirulla. Palanottopuoli ulospäin. Itse käännän myös vieraisilla ollessani rullat oikein päin mikäli joku on erehdyksissään ne väärinpäin asetellut. Olen jäänyt jopa kerran tästä kiinni kun yksi vääräuskoinen seinäpuolen kannattaja huomasi rullien kääntyvän aina kun kyläilen.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
612
Millä tavalla? Kolottomuus on nykyaikaa.

Ja on olemassa vain yksi tapa asettaa vessapaperirulla. Palanottopuoli ulospäin. Itse käännän myös vieraisilla ollessani rullat oikein päin mikäli joku on erehdyksissään ne väärinpäin asetellut. Olen jäänyt jopa kerran tästä kiinni kun yksi vääräuskoinen seinäpuolen kannattaja huomasi rullien kääntyvän aina kun kyläilen.
Itse harrastan samaa kääntämistä. Olemme luoneet loputtoman kierteen, ne neanderthalit jotka ei ole huomanneet, että se rulla pitää laittaa oikein päin, laittelevat niitä ihan miten sattuu ja kappas ihan hyvin se toimii (kun joku muu sen aina kääntää).

Toinen vessa-asia mitä en tajua on se, että ihmiset ei laita ovea lukkoon kun ovat asioilla. Sitten vielä närkästytään kun menee pesemään käsiä tms. sinne. Jos haluaa olla rauhassa vessassa niin laittaa oven lukkoon.
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
502
Tää on OT:tä, mutta jos ihmiset jaettaisiin kolmeen osaan sen perusteella miten he asettavat wc-paperin telineeseen, niin omasta näkökulmasta asia menisi näin:

-Rulla kulkee ulospäin-> Esteettisesti miellyttävämpi ja käytännössä helpompi.

-Ihan sama miten rulla kulkee -> Eivät vain välitä.

-Rulla seinää vasten -> En ymmärrä näiden ihmisten sielun maisemaa. Miten on kätevämpää vetää sitä paperia telineen takaa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
246
-Rulla seinää vasten -> En ymmärrä näiden ihmisten sielun maisemaa. Miten on kätevämpää vetää sitä paperia telineen takaa?
Yhdellä kädellä paperin ottaminen on helpompaa. Ensin vedät sopivan määrän, sitten painat kädellä rullaa seinää vasten samalla kun vedät sen poikki. Kokeile;)

En silti suosi kyseistä tyyliä vaan pidän rullan telineessä "oikeinpäin"
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Ihan autismia kiinnittää noin turhanpäiväiseen edes ajatuksia. Se rulla on niinpäin kun se sattuu siihen telineeseen sillä kertaa menevän. Aivotoiminta käytetään tärkeämpien asioiden miettimiseen.:btooth:
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Itse en ole koskaan hahmottanut, miten ihmiset sen persepaperin oikein itselleen valmistelee. Itse siis teen niin, että jo istuessani otan rullan toiseen käteen ja rullailen itselleni 6-8 yksittäistä "pyyhintäkasaa". En ymmärrä miten tämä tehtäisiin seinän rullasta suoraan ottamalla. Vedättekö pitkän pätkän rullaa suoraksi ja sitten taittelette pyyhintävalmiiksi? Noissa julkisten vessojen lukituissa paperitelineissä tämä aina realisoituu enkä ole vastausta keksinyt. Ehkä joku pyyhkii kaksin kerroin taitetulla paperilla, mutta itselläni ainakin saa olla joku 6 paperikerrosta ettei repeydy kesken ja pyyhin kunnes rantu loppuu eli siksi tuo 6-8 nippua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
720
Mikroista asiaa, ostakaa tavallinen mikro kahdella säätönupilla. Ei piipitä näppäimiä painaessa kun niitä ei ole, eikä muutenkaan vittuile.

En nyt osaa sanoa, onko tämä sarkasmia/äpöl-jannuille vittuillua vai ei :kahvi:

Kun noinhan se tehdään windowsissakin nykyään. Ennen piti vielä avata alavalikko siitä valikosta, mutta kympissä siinä on virtanamiska heti tarjolla sen jälkeen, kun on klikannut desktopin nurkassa olevaa käyttöjärjestelmän logoa hiirellä
Ja seiskassa. Kyllä, en kestä ja hyppään parvekkeelta jollen pääse ylistämään seiskaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
720
En osaa lisätä lainauksia laajennetussa editorissa joten pistän suoraan uuden viestin.


Itse en ole koskaan hahmottanut, miten ihmiset sen persepaperin oikein itselleen valmistelee. Itse siis teen niin, että jo istuessani otan rullan toiseen käteen ja rullailen itselleni 6-8 yksittäistä "pyyhintäkasaa". En ymmärrä miten tämä tehtäisiin seinän rullasta suoraan ottamalla. Vedättekö pitkän pätkän rullaa suoraksi ja sitten taittelette pyyhintävalmiiksi? Noissa julkisten vessojen lukituissa paperitelineissä tämä aina realisoituu enkä ole vastausta keksinyt. Ehkä joku pyyhkii kaksin kerroin taitetulla paperilla, mutta itselläni ainakin saa olla joku 6 paperikerrosta ettei repeydy kesken ja pyyhin kunnes rantu loppuu eli siksi tuo 6-8 nippua.
Itse otan paperia ja pyyhin, toistaa tarvittaessa jos on saatanan ohutta paperia jota saa olla puolikilometriä että jotain saa aikaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
Itse otan paperia ja pyyhin, toistaa tarvittaessa jos on saatanan ohutta paperia jota saa olla puolikilometriä että jotain saa aikaan.
Kysymys oli se, että kuinka paljon paperia otat pyyhkiäksesi kertaalleen. Ja jatkokysymyksenä, jos et pyyhi yksittäisillä paloilla: miten paperi on nopeampaa/sujuvampaa rullata telineestä (oli se sitten oikein- tai väärinpäin) ja taitella kuin ottaa koko rulla käteensä ja rullata käden ympärille?
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
502
Itse käytän vain niitä lammas-papruja ja pärjään aina 1-3 siivulla. Ehkä en tuota tarpeeksi. :D OT. Käyttääkö joku täällä sitä luonnon ystävä-wc-paperia, ja jos kyllä, niin miksi? Kai se jotenkin pelastaa maailmaa, mutta on ruman väristä ja epämukavaa. Minulle tuota nakitettiin useampi säkki kummilasten toimesta. Ne myy tota paskaa leirikoulun takia. Kokeilin yhen rullan ja päätin et jatkossa tuen kummipentuja vain rahallisesti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Oulussa on pohjantien liittymien suunnittelija ollut joko kännissä tai muuten vain tympeä ihminen. Esimerkiksi Kainuuntieltä tai Poikkimaantieltä pohjoiseen päin lähdettäessä vauhtia lisätään vitunmoisessa kaarteessa vieläpä ylämäkeen. Keskiverto oululainen 1.3L nissanisti ei pysty kerimään vauhtia edes kesällä, talvella ei sitten uskalla, kun jäisen tien kallistuskin on kaarteessa ulospäin. Olisi päästöjen ja käytännön kannalta hyvin paljon edullisempaa kiihdyttää aina alamäkeen ja suorilla liittymillä, kuten Ouluntullin ja Kempeleen Zeppelinin liittymissä. Samoin moottoritieltä poistuttaessa voisi moottorijarrutella kätevästi ylämäkeen, ja antaa painovoiman hoidella osan työstä.
Maasto tietysti rajoittaa suunnittelua, mutta esimerkiksi Kaakkurin liittymässä olisi tilaa tehdä liittymät sekä etelän että pohjoisen suuntaan suoriksi alaspäin laskeviksi, mutta niin vain siinäkin ajatetaan tiukkaa mutkaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Samanlainen liittymä kuin Raisiossa kauppakeskus Myllyn / Bauhausin luota ohitustielle Helsingin suuntaan. Liittymä menee noin 180 astetta ja päättyy ohilkulkutiellä ylämäkeen, siellä on kesät talvet 100 km/h rajoitus ja osa ihmisistä kun ei osaa edes laittaa sen 1.3 Nissanin kaasua pohjaan vaan menee osakaasukiihdytyksellä niin tuossa tulee välillä mielenkiintoisia tilanteita vastaan...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 132
Kysymys oli se, että kuinka paljon paperia otat pyyhkiäksesi kertaalleen.
Lotuksen Just 1 *mainos* käyttäessä nimensä mukaisesta riittää, että rullasta repäisee yhden palan ja ehkä senkin taittaa kahtia ennen pyyhkäisyä. Ja sitten ottaa lisää paloja, rulla koko ajan kiinni telineessä, kunnes homma on hoidettu.

Ei ole vaikeaa, ellei sitten käytä 1mm kivikovaa papyrus-kääröä perseen pyyhkimiseen. Näitä kyllä näkee esim. julkisissa tiloissa turhan usein. Säästöä on se pienikin säästö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Nyt ollaan asian ytimessä. Kuinka pyyhit perseesi? Pitäisi vaan olla oma ketju tätä keskustelua varten, mutta omaa nimeäni en halua sen aloittajaksi.

Oon kuullut huhuja, että jotkut Homo Erectukset pyyhkivät seisaaltaan. Jos nyt vielä lisää näkökulmia neandertalilaisen rulla-asennusmenetelmän lisäksi halutaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
431
Miten ihmeessä se yksi arkki voi riittää kun vastaan tulee ns. tussikakka?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
239
Ei ole vaikeaa, ellei sitten käytä 1mm kivikovaa papyrus-kääröä perseen pyyhkimiseen. Näitä kyllä näkee esim. julkisissa tiloissa turhan usein. Säästöä on se pienikin säästö?
Oon kuullu että halpuuden lisäksi julkisissa tiloissa käytettävä paperi on sen takia huonoa, ettei sitä varastettaisi omaan käyttöön. Tästä johtuen myöskään käsipapereina ei haluta käyttää liuskapapereita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 306
Oon kuullu että halpuuden lisäksi julkisissa tiloissa käytettävä paperi on sen takia huonoa, ettei sitä varastettaisi omaan käyttöön. Tästä johtuen myöskään käsipapereina ei haluta käyttää liuskapapereita.
Vessapaperiakin tosiaan pystyy monenlaisista telineistä varastamaan jo puoliammattimaisella teekkariharrastelijan asenteella, ja kehno laatu ehkä hieman hillitsee tätä. Enkä edes tiedä, onko asiakkaiden tai kävijöiden harjoittama varastelu kovin merkittävää. Yleisesti muutenkin, esim. kaupan alalla, eniten varastaa henkilökunta, ja olettaisin että juuri työssäkäyvän ihmisen vessapaperin varastamista huono laatu estäisi. Ei niinkään sen köyhän teekkarin, joka varastaa myös hehkulampun katosta.

Palatakseni käsien kuivaukseen, tästä päästäänkin toiseen hienouteen. Silloin kun on tajuttu kuitenkin laittaa tarjolle hygieenisesti paperia eikä mitään kangasrullanpaskoja tai bakteeripuhaltimia, se tulee tietenkin automaatista. Sehän on hienoa, mutta kun... Nämä koneet pitää kuitenkin säätää "paperin tuhlaamisen estämiseksi" tai milloin mistäkin syystä siten, että käsiä kuivaava joutuu heiluttelemaan koneelle minuutin saadakseen tarvittavat kahdeksan postimerkin kokoista palaa. Vähän sama kuin takavuosien pullonpalautuskoneet, jotka pyörittelivät pulloja ihan huvikseen ja ulvoivat kuin dementiaosaston mummo.

Tekniikka, jolla ihmiset (tai sanotaan nyt vaikka asiakkaat) laitetaan seisomaan asennossa jonkin pömpelin edessä, on niin orwellilaista, että sen pitäisi olla laajalti luotaantyöntävää. On surullista, pelottavaa ja vastenmielistä, että ihmiset alistuvat tällaiseen. Vähän maskuliinisemmassa yhteiskunnassa tuollaiset pömpelit hajoaisivat valkoisen raivon triggeröimän väkivallan edessä eikä niitä täten olisi kenelläkään varaa käyttää.

Nyt ollaan asian ytimessä. Kuinka pyyhit perseesi? Pitäisi vaan olla oma ketju tätä keskustelua varten, mutta omaa nimeäni en halua sen aloittajaksi.

Oon kuullut huhuja, että jotkut Homo Erectukset pyyhkivät seisaaltaan. Jos nyt vielä lisää näkökulmia neandertalilaisen rulla-asennusmenetelmän lisäksi halutaan...
Tästähän oli edesmenneellä kakkafoorumilla ketju, jonka otsikko oli muistaakseni "kakkaaminen".

Itse en ole koskaan hahmottanut, miten ihmiset sen persepaperin oikein itselleen valmistelee. Itse siis teen niin, että jo istuessani otan rullan toiseen käteen ja rullailen itselleni 6-8 yksittäistä "pyyhintäkasaa". En ymmärrä miten tämä tehtäisiin seinän rullasta suoraan ottamalla. Vedättekö pitkän pätkän rullaa suoraksi ja sitten taittelette pyyhintävalmiiksi? Noissa julkisten vessojen lukituissa paperitelineissä tämä aina realisoituu enkä ole vastausta keksinyt. Ehkä joku pyyhkii kaksin kerroin taitetulla paperilla, mutta itselläni ainakin saa olla joku 6 paperikerrosta ettei repeydy kesken ja pyyhin kunnes rantu loppuu eli siksi tuo 6-8 nippua.
Ei se ole vaikeaa. Vedän länsimaiseen porsaskerskakulutustyyliin rullasta metrin, ryttään sen tolloksi ja kuivaan sillä. Paska tietenkin poistetaan paineellisella vesisuihkulla, eikä tuhrita pakaroille sormilla, joiden päälle muodon vuoksi asetellaan arkki vessapaperia.

Kenttäolosuhteissa toimitaan eri tavalla, mutta sehän on pakon sanelemaan epähygieenisyyttä. Silloin voi jopa olla rulla kädessä, koska yleensä metsään paskalle kyykistyessä viereisen männyn kyljessä ei satu olemaan wc-paperitelinettä, jossa olisi vielä paperiakin jäljellä.

En varmasti minäkään avaa ketkua "kakkaaminen".

Ihan autismia kiinnittää noin turhanpäiväiseen edes ajatuksia. Se rulla on niinpäin kun se sattuu siihen telineeseen sillä kertaa menevän. Aivotoiminta käytetään tärkeämpien asioiden miettimiseen.:btooth:
Eihän tuollaisia perusasioita tarvitse erikseen ajatella, vaan ne pystyy tekemään oikein ihan selkärangasta. Jos tekee väärin, siitä aiheutuu jatkuvasti vaivaa, ja vuosien mittaan menettää päiviä elämästään moiseen perseilyyn.

Onhan se lievästi autistinen piirre, että osaa tehdä asioita oikein. Säälittää niiden puolesta, jotka eivät osaa, ja toisaalta kiukuttaa kun joutuu näkemään vaivaa siksi, että joku muu ei osaa. Ne epäautistiset ekstrovertit hyvät tyypit eivät yleensä oikein osaa.

Sanonko mikä vasta autistista onkin? Tällaisesta aiheesta keskusteleminen. Sinäkin osallistuit. :p

"syödessä" niinpä niin :)
Onks tää joku akseli seppä- tai jonnejuttu? En ole ihan varma, tajuanko.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
373
Oulussa on pohjantien liittymien suunnittelija ollut joko kännissä tai muuten vain tympeä ihminen. Esimerkiksi Kainuuntieltä tai Poikkimaantieltä pohjoiseen päin lähdettäessä vauhtia lisätään vitunmoisessa kaarteessa vieläpä ylämäkeen. Keskiverto oululainen 1.3L nissanisti ei pysty kerimään vauhtia edes kesällä, talvella ei sitten uskalla, kun jäisen tien kallistuskin on kaarteessa ulospäin. Olisi päästöjen ja käytännön kannalta hyvin paljon edullisempaa kiihdyttää aina alamäkeen ja suorilla liittymillä, kuten Ouluntullin ja Kempeleen Zeppelinin liittymissä. Samoin moottoritieltä poistuttaessa voisi moottorijarrutella kätevästi ylämäkeen, ja antaa painovoiman hoidella osan työstä.
Maasto tietysti rajoittaa suunnittelua, mutta esimerkiksi Kaakkurin liittymässä olisi tilaa tehdä liittymät sekä etelän että pohjoisen suuntaan suoriksi alaspäin laskeviksi, mutta niin vain siinäkin ajatetaan tiukkaa mutkaa.
Pohjantiehän sai rahat isoon remonttiin, joka taidetaan aloittaa nyt keväällä. Ainakin tuo Kaakkurin suora ramppi on tulossa ja muistaakseni myös Poikkimaantien suora ramppi. Tosin työ taitaa lähteä etenemään pohjoisesta, eli Kaakkurilaiset saavat jonottaa siihen silmukkarampille vielä pari vuotta. :)

t. entinen Kaakkurilainen
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 781
olettaisin että juuri työssäkäyvän ihmisen vessapaperin varastamista huono laatu estäisi. Ei niinkään sen köyhän teekkarin, joka varastaa myös hehkulampun katosta.
Kuka työssäkäyvä oikeasti varastaa vessapaperia? Kalleimmatkin rullat maksaa korkeintaan 50 senttiä. Pitää olla aikamoinen paperin tuhlaaja, että tuossa olisi minkäänlaista järkeä. Pulloja keräämälläkin pääsee varmaan 10 minuutissa paremmille tuloille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 306
Kuka työssäkäyvä oikeasti varastaa vessapaperia? Kalleimmatkin rullat maksaa korkeintaan 50 senttiä. Pitää olla aikamoinen paperin tuhlaaja, että tuossa olisi minkäänlaista järkeä. Pulloja keräämälläkin pääsee varmaan 10 minuutissa paremmille tuloille.
Joillakin on siihen taipumusta. Toisilla vain vähän, jolloin se ei ehkä ole aivan hallitsematonta.

Huomannet, että viittasin edellä henkilökunnan varasteluun. Jos rulla maksaakin vain kymmeniä senttejä, niin täysi paali onkin jo euroja. Kaikenlaista yllättävääkin varastetaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
246
Tässä tänään kun ajelin kotiapäin, ni muistin erään suunnittelun kukkasen: kaivonkannet


Miksi ne on aina sijoitettu ajotielle ja suoraan siihen auton renkaiden urille ? Eikös se olisi kaikkien kannalta fiksuinta jos ne olisi esim. jalkakäytävillä tai niiden ja autotien välisellä nurmialueella. Voisin lyödä vaikka vetoa, että ne on Nro.1 syy auton etunivelien nopeaan kulumiseen.
Tämä on kieltämättä mielenkiintoinen juttu. Lisäksi tulee ihmeteltyä miksei suomessa käytetä ao. sadevesikaivoja, vaan täällä on aina keskellä kaistaa se ajan myötä kuopalle menevä pyöreä ritilä.
 

Liitteet

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Tämä on kieltämättä mielenkiintoinen juttu. Lisäksi tulee ihmeteltyä miksei suomessa käytetä ao. sadevesikaivoja, vaan täällä on aina keskellä kaistaa se ajan myötä kuopalle menevä pyöreä ritilä.
Omien havaintojeni mukaan tien reunassa oleva sadevesikaivo on paljon useammin tukossa, kuin keskemmällä tietä oleva. Talvella/keväällä tien reunalle aurattu lumi ja jää sulaa ja jäätyy uudestaan ja tukkii kaivon. Tien reunalla on myös paljon enemmän hiekkaa, lehtiä, ym. paskaa tukkimassa kaivon/kannen ritilikön silloin kun vettä tulee reilummin.

Myös tuollainen jalkakäytävän alla oleva avonainen kaivo imuroi sisäänsä kaiken mahdollisen tiellä olevan skeidan ja houkuttelee haittaeläimiä pesimään sinne. Ei myöskään paljon näy telkkarissa kissoja pelastettavan täkäläismallisista viemäreistä, toisin kuin kuvanmukaisista.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita että täkäläinen malli olisi optimaalinen, mutta mielestäni paremmin olosuhteisiin sopiva ja kustannustehokkaampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 464
Tosiaan, miksi noita kaivoja ei voisi laittaa kaistan keskelle että jäisivät renkaiden väliin vaan juuri jomman kumman renkaan kohdalle. Tuo olisi jo suuri parannus. Tosiaan tuossa reunakivetyksen laidassa olevassa mallissa on noita esim khosshun mainitsemia ongelmia. Vaan eipä nuo pyöreät kaivotkaan ongelmattomia ole talvella, taloyhtiön parkkiksella piha aina keväisin kivasti tulvii mun autopaikalle kun kaivo on jäätynyt. Periaatteessa kaivon avaaminen olisi talkkarin (tai nyt tän vuoden alusta huoltomiehen) hommia mutta itse sitä hakkailen tarvittaessa auki ettei tarvitse uimalla yrittää päästä autoon.

Ja tuosta vessapaperin varastamisesta, tiedän useampiakin henkilöitä jotka näpistivät vessapaperirullia opiskeluaikana koululta koska säästö se on pienikin säästö. Itseasiassa tunnen erään tapauksen joka ihan työelämässäkin eli ihan kädestä suuhun ja ainakin aikanaan hankki duunista kaiken mahdollisen vessapaperista pakkausteipin kautta kuulakärkikyniin että sai edes muutaman markan kuussa säästettyä. Itse tosin tarvitsemani kuulakärkikynät haalin erinäisiltä messuilta, kerran vuodessa kun käy keräämässä kourallisen kyniä niin voi unohdella niitä asiakkaiden luo jne.

Meillä oli duunissa hetken aikaa niin ala-arvoista vessapaperia että kun itse kävin firmassa vessassa niin kävin omasta autosta hakemassa oman hätävara-vessapaperirullan toimituksen ajaksi koska firman tarjoamaa ei vaan voinut käyttää. Niin, mulla tosiaan on hätävaravessapaperirulla aina autossa kun joutuu ajelemaan ympäri maata ja jos tulee yllättävä hätä eikä ole huoltoasemaa lähettyvillä niin voi mennä metsään vääntämään torttua. Ei tuota usein ole tarvinnut, ehkä 2 kertaa viimeisen 15v aikana mutta kuitenkin. On sille paperille ollut muutakin käyttöä reissun päällä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 147
Itse tosin tarvitsemani kuulakärkikynät haalin erinäisiltä messuilta, kerran vuodessa kun käy keräämässä kourallisen kyniä niin voi unohdella niitä asiakkaiden luo jne.
Meikä veti kaks tunkintoa kolmella kynällä joista kahta en edes ehtinyt käyttämään. :D Nekin poimittu työpaikan toimistotarvikevarastosta.

Intissä oli tapana laittaa kaksi sukkaa pesuun ja ottaa kolme takas. Nyt reilu vuosikymmenen myöhemmin mulla on edelleen kiva kasa vihreitä sukkia jotka on helppo paritella kun heittää vaan yhteen kasaan.

Mut vessapaperia.. Siihen en kyllä lähtis vaikka muistan kyllä ajan kun piti päättää ostaako paketin vessapaperia vai kaks kaljaa. Kolikkoa heittämällä niistä selvittiin ja kun pimppipuhelin on kovassa käytössä niin ei se paperi edes niin välttämätön ole.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 331
Tekniikan määrä tien alla taitaa myös olla yksi syy miksi kaivonkansia on ajoradalla, siellähän menee muutakin kuin vain sadevesiviemäröinti.
Vantaan Kivistössä on käytetty jalkakäytävän reunassa olevia sadevesikaivoja ja silti kansia on mukavasti juuri renkaan linjalla.

Varsinainen kukkanen on eräs paperirullateline, semmonen mihin laitetaan vessapaperirulla steroideissa. Ja siinä pitäisi olla poikittain sahalaitainen rauta mitä vasten leikata paperi mutta kun tuo rauta on täysin irtonainen niin eihän se siinä pysy. Kun yrittää sitä käyttäen leikata paperin niin se saamarin rauta lentää johonkin nurkkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 306
Tämä on kieltämättä mielenkiintoinen juttu. Lisäksi tulee ihmeteltyä miksei suomessa käytetä ao. sadevesikaivoja, vaan täällä on aina keskellä kaistaa se ajan myötä kuopalle menevä pyöreä ritilä.
Näen ongelmaksi lähinnä sen, että työ tehdään nykyään käytännössä aina niin helvetin huonosti, että voisi luulla ryssien käyneen asentamassa. Muistatteko, kun joskus ennen nämä ajoradalla olevat pyöreät kannet olivat liki huomaamattoman hyvin tien pinnan tasossa?

Yksi huomionarvoinen seikka talviolosuhteiden ohella on se, että aika moni kaivonkansi ei ole rei'itetty kansi ensinkään vaan muu kansi, jollaisia tarvitaan ihan muihin tarkoituksiin kuin sadevesiritiläksi. Lisäksi niitä on paljon paikoissa, joissa ainoa päällystetty osa on varsinainen ajorata, joka päättyy nurmikkoon, eikä kanttikiveä, jalkakäytävää tms. kivettyä osaa ole lainkaan.

Sadevesiviemärien upottaminen "rotvallir reunaan" ei siis ratkaise pompottavien kaivonkansien ongelmaa. Kansien tekeminen hyvin sen sijaan, että ne tehdään päin helvetin vittua, ratkaisisi. Kustannuskysymys, saunakaverin urakka jne.

Edit: olihan tämä näköjään jo mainittu. No, enemmistö ihmisistä huomaa vasta toistolla, kuten ilmeisesti minäkin. Olkoon siis.

Ehkä reunakiveykseen upotetut kaivot imevät nopeammin, jos tulee oikein kunnon monsuuni, kunhan runkoviemäri vetää. Veikkaan, että Suomessa noita vaan ei ole tarvittu, kuten harvoin sellaisia avoimia valtavan suuria myrskyviemäriojiakaan. Huonoltahan tuollaiset näyttävät asennettaviksi paikkaan, jossa mm. aurataan lunta(menneisyyden Suomi) tai jätetään auraamatta ja jäädytetään joka paikka paskaksi(nykyinen Suomi). Toki hunsvotisti asennetut kaivonkannetkin ovat ongelma, mutta se johtuu kusipäisyydestä eikä itse ratkaisun puutteista.
 
Viimeksi muokattu:

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Tekniikan määrä tien alla taitaa myös olla yksi syy miksi kaivonkansia on ajoradalla, siellähän menee muutakin kuin vain sadevesiviemäröinti.
Vantaan Kivistössä on käytetty jalkakäytävän reunassa olevia sadevesikaivoja ja silti kansia on mukavasti juuri renkaan linjalla.

Varsinainen kukkanen on eräs paperirullateline, semmonen mihin laitetaan vessapaperirulla steroideissa. Ja siinä pitäisi olla poikittain sahalaitainen rauta mitä vasten leikata paperi mutta kun tuo rauta on täysin irtonainen niin eihän se siinä pysy. Kun yrittää sitä käyttäen leikata paperin niin se saamarin rauta lentää johonkin nurkkaan.
Noi sahalaitaiset vessapaperullatelineet oli kyllä jotain.Vielä kun oli ruosteessa.. :rofl::kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 003
Toisesta säikeestä intoutuneena:

Samsungin telkkarit. Niissä on aina jotain suunnittelumokia.
Pari esimerkkiä:
-Makkarin pikkutelkka. Siinä on keulassa sellainen sininen ledi joka on päällä kun telkkakin. Ihan ok. Mutta sitten jostain helvetin syystä Samsung on päättäny että kun telkka on sammuksissa ja taustalla hakee jotain päivityksiä niin se ledi pitää pistää päälle! Ihan vitun järkevää. Keskellä yötä saattaa lävähtää helvetin kirkas sininen ledi päälle ja koko makkari ihan sininen. Ja luonnollisesti asetuksista sitä ei saa pois päältä

-Olohuoneen Samsung. Kytketty HDMIllä tietokoneeseen. No samppa sitten kanssa hakee jotain päivityksiä ja kuulee ku rele naksahtaa. Ja tietokoneen monitori välähtää ja jos joku ikkuna/peli päällä niin heittää työpöydälle. Sitten menee pari minuttia ja rele naksahtaa taas. Ja taas heittää tietokone työpöydälle. Lopulta jouduin koko HDMI piuhan ottaa irti ku meni hermo

-Vanhempien 40" Samsung. Porukat tykkää käyttää paljon kuulokkeita. No Samsungilla on tähänkin loistoratkaisu: laitetaan kuulokepistoke telkkarin takapuolelle siihen keskelle! Helvetin järkevää! Ja mikä parasta: kuulokeliitäntää ei saa softalla päälle ja pois. Toisin sanoen ton kanssa pystyis elämään jos siihen liittää langattomien kuulokkeiden lähettimen ja sitten softalla sais sen päälle ja pois. Mutta ei. Kun pistoke on kiinni niin se on vaan kuulokkeet ja kun irti ni kajarit. Todella hieno ratkaisu niille jotka haluavat laittaa telkun seinätelineeseen.

Ja tietysti kaikki Samppojen softien epäloogisuudet ja ihmeellisyydet ei edes mahdu tähän..
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 967
Noi ois parempia, ja ei tarttis routaakaan miettiä, ku ne on tien vieressä. Kai ne pyöreät kannet on sit kustannussyy ja että pitää olla suora putki alaspäin kaivoon, jotta loka-autot voi käydä helposti niistä imasemassa vettä pois, jos tulvii, yms. Mutta miksi ne säiliöt sitte rakennetaan aina teiden alle ?
Pyöreät kannet on siitä hyviä, että ne eivät voi pudota kaivoon, toisin kuin neliön tai suorakaiteen malliset. Siis silloin kun kansi on avattu.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Vanhemmiltani löytyy 32-tuumainen Grundigin taulutelevisio, mihin on myös ollut pakko laittaa merkkivaloksi joku taskulamppuledi. Asiaa ei yhtään auta se, että televisio on yläkerran pienessä makuuhuoneessa ja ledi palaa myös television ollessa valmiustilassa jatkuvalla syötöllä. Ongelma on nyt sitten ratkaistu pienellä palalla eristysnauhaa. Telkkari on muutenkin täysin paska: Kanavanvaihto kestää sekuntikaupalla, käynnistysaikakin on jotain kahden nortin luokkaa :facepalm:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Ja tietysti kaikki Samppojen softien epäloogisuudet ja ihmeellisyydet ei edes mahdu tähän..
Miksi ostaa Samsungia? En tarkoita vittuilumielessä vaan ihan oikeasti. Itse siirryin tuon takia Philipsiin, kun ne toimii nopeammin, softa on ihan jees lukuunottamatta paria hassua yhdyssanavirhettä eikä ole sellaista 5500 lumenin stand-by lediä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 003
Miksi ostaa Samsungia? En tarkoita vittuilumielessä vaan ihan oikeasti. Itse siirryin tuon takia Philipsiin, kun ne toimii nopeammin, softa on ihan jees lukuunottamatta paria hassua yhdyssanavirhettä eikä ole sellaista 5500 lumenin stand-by lediä.
Koska sampan telkkarit noin niinku yleisesti on hyviä hintalaadultaan. Tommoset pikku systeemit ja bugit on ärsyttäviä, mutta mielummin siedän niitä kun Philpsiä.Sitä merkkiä ei meidän talouteen enää tuu. Sitten tietysti LG ja muut, mutta taitaa nekin samassa hintaluokassa jäädä sampan tasosta. Sitten taas ky lähetään hinnoissa ylöspäin ni on jo enemmän varaa, Panasonicia ja Sonyä jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 727
Kuuluuko kysymys edes tänne... välillä törmään juttuihin että Samsungin telkut olisi tehty kestämään noin kolme vuotta, ja sitten hajoaa. Kuulostaa vähän legendalle.
Kaikenlaisia samsungin tuotteita ollut enkä nyt muista että mikään olisi hajonnut. Yksikin vanha sampan 40" telkkari on varastoituna varatelkkuna, jos tämä uudempi eri merkkinen sattuu hajoamaan. Ja se ei ole ihan uusinta uutta, vanha lcd vehje.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Kuuluuko kysymys edes tänne... välillä törmään juttuihin että Samsungin telkut olisi tehty kestämään noin kolme vuotta, ja sitten hajoaa. Kuulostaa vähän legendalle.
Kaikenlaisia samsungin tuotteita ollut enkä nyt muista että mikään olisi hajonnut. Yksikin vanha sampan 40" telkkari on varastoituna varatelkkuna, jos tämä uudempi eri merkkinen sattuu hajoamaan. Ja se ei ole ihan uusinta uutta, vanha lcd vehje.
En oo minäkään saanut ainuttakaan Samsungin vehjettä rikki, enkä kyllä paljon muitakaan sähköisesti rikki. 5,5v vanha Samsungin plasmakin pelaa ihan normisti, puhelimet, robotti-imurit, läppäri ym.

Ihan yleistä on tietysti miltei merkistä riippumatta, että huonolaatuiset elkot vanhenee ja aiheuttaa ongelmia. Itse en vaan oo minkään oman laitteen kohdalla törmännyt elko ongelmiin. Tuli mieleen, että voisiko vikaantumisherkkyys olla osittain ihan käytöstä kiinni? Itse en koskaa sammuttele ja käynnistele joka välissä laitteita, vaan TV on sitten kerralla pitempään päällä. Yleensä sitten koko illan kerralla. Kuluttasko se sammutus ja käynnistys enemmän virtalähteen komponentteja, kuin jos antaa olla vaan päällä?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Kuluttasko se sammutus ja käynnistys enemmän virtalähteen komponentteja, kuin jos antaa olla vaan päällä?
Sähkötekniikan peukalosääntöjen mukaan näin on.

Etenkin lämpötilanvaihtelut ovat yleensä myrkkyä sähkökomponenteille, laitteen keston kannalta on parempi pitää päällä kuin sammutella välissä (lämpenee-kylmenee-lämpenee...).

Tosin en tiedä miten paljon tuo sitten oikeasti vaikuttaisi vaikkapa tv:n kestoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
224
Tosiaan, miksi noita kaivoja ei voisi laittaa kaistan keskelle että jäisivät renkaiden väliin vaan juuri jomman kumman renkaan kohdalle.
Tämä vaatisi, että tie olisi kuopalla kaistan keskeltä. Vesi virtaisi tällöin kaistaa pitkin, mikä ei ole hyvä homma esim. vesiliirtoa, aurausta tai jäätymistä ajatellen. Siksi tien alin kohta on laidassa. Kaivojen laittaminen kaistan ulkopuolelle taas johtaisi varmaan helpommin tulvaan roskien ja lumen takia. Sitä teidän pihakaivon ympäristönkin kannattaisi puhdistaa ahkerammin lumesta niin ei ehkä niin helposti tukkeutuisi.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 271
Mitä itekki seuraillu, ni LG on noussu telkoissa varsinkin korkealle monella tapaa.
Samaa mieltä. Viisi vuotta vanha LG on kaikinpuolin nopeampi ja yleisesti parempi kuin puoli vuotta vanha Philips. Philips kaatuillee jatkuvasti, temppuilee, hidastelee ja tekee ties mitä muuta kuin sitä haluttua asiaa. Philipsiä siedän ainoastaan mahtavan Ambilightin ja Hue integraation ansiosta, muuten olisi lentänyt kaatopaikalle jo ekalla viikolla.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 331
No virtalähteen kohta yleensä on aika lämmin. Teoreettisesti varmaan laskettu että kestää sen 5v kun muutama sentti lisää virtalähteesen olisi tuplannut iän. Taitaa vielä mennä että se psu on kolmannelta osapuolelta ostettua bulkki-tavaraa.

On topikkia... No prkl, vanha alkaa unohtelemaan.
Juu, niin, radio-kuulosuojaimissa pyöritettävät namiskuukkelit. Aika harvassa on painettavat napit. Ja noissa nykyisissä zeklerin tekeleessä on vielä herkemmät kuin peltorissa oli, vähän hipasee takin kaulusta/olkapäätä niin volume nollissa. Ja tänään meinasi hermo mennä kanavanetsimisrulaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 727
Eikös niissä sampoissa ollut jossain vaiheessa elkot asetettu vähän niinkuin tahalteen kuumimpaan paikkaan jolloin ne paukahteli muutaman käyttövuoden jälkeen. Korjauskin tehtiin lähes mahdottomaksi ja valettiinko ne johonkin hartsiin tms. Näin ainakin joskus jostain lukenut.
Tulee mieleen vähemmän tekninen tuote, eli Crocsit. Valmistaja teki niistä niin kestäviä että myynti lagasi kun vanhat kesti käyttöä eikä sitten ollut tarvetta ostaa uusia. Mullakin on jeesuksen vanhat crocsit eikä ne mihinkään hajoa. Käyttö tosin vain kotona ja ei postilaattikkoa pidemmälle. Mitä nyt joskus epähuomiossa tulee lähdettyä asioille ko. popot jalassa ja perillä huomaan että ei näin...
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Tässä säikeessä jo mainitut miljoonan lumenen ledit, joita on pakko tunkea joka saatanan vehkeeseen. Näin valoherkälle ihmiselle se tarkoittaa kaiken teippaamista tai tussaamista umpeen/muuta jemmaamista.

Uutena asiana tulee mieleen se, että omissa pöytäkoneissa ei koskaan ole ollut bluetoothia vakiona emolevyssä, mikä tuntuu vähän hönöltä, kun esim. kuulokkeita ois kiva käyttää helposti joka vehkeen kanssa. Saahan siihen palikalla sellaisen ominaisuuden, mut luulis olevan ihan yleisesti toivelistalla ominaisuuksissa mahdollisimman hyvät yhteydet. Kelpaisi myös riittävän hyvä langaton verkkosovitin, vaikka suurin osa käyttäjistä laittaakin pöytäkoneen kiinni piuhalla parempien yhteyksien takia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
619
Juu huomannut saman pimeässä noissa autoissa missä on ledi/laser whateva ajovalot ja niiden yhteydessä hienot vilkut niin ei ainakaan minusta niistä vilkuista saa niin hyvin selvää kuin vanhemmalla tekniikalla tehdyistä. Mutta haittaako se sitten mitään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 464
Tässä säikeessä jo mainitut miljoonan lumenen ledit, joita on pakko tunkea joka saatanan vehkeeseen. Näin valoherkälle ihmiselle se tarkoittaa kaiken teippaamista tai tussaamista umpeen/muuta jemmaamista.
Juu, itselläkin on noita hiton "kilowatin ledejä" teipattuna tai muuten peitettynä kämpässä aika paljon.

Esim emännän läppärin powerimurikassa on joku hiton superultrabright sininen ledi powerivalona ja vaikka se onkin olohuoneessa kulman takana niin silti se yksi ledi valaisee yöllä koko kämpän niin että kyseisen ledin valaisuvoimalla pystyy liikkumaan käytännössä koko kämpässä kompuroimatta koska se loistaa makkariin asti joka on kämpän toisella laidalla.

Samoin mulla on muutama kiinalainen eBox-minipc joissa poweriledi on joku superhyperultrabright sininen. Ne on joutunut teippaamaan himmeämmäksi koska nekin tuntuvat valaisevan muuten koko kämpän öisin. Duunissa on samoja purkkeja ja ilmeisesti niistä sinisistä ledeistä irtoaa niin paljon UV-valoa että ledin päälle liimatusta postit-lapusta katoaa keltainen väri muutamassa kuukaudessa.

Sinänsä hassua että jos laitteissa on punaisia, keltaisia tai vihreitä ledejä niin ne eivät tunnu olevan läheskään yhtä raivostuttavan kirkkaita, vain nuo siniset ledit tuntuvat ylikirkkailta. Tosin, makuuhuoneessa lähes kaikkia ledejä on himmennetty teippaamalla mutta niitä onkin niin paljon että niiden yhteinen valovoima alkaa olla jo melkoinen.
 

a85

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 010
Se on myös kiva kun kännykän autolaturissa on superkirkas sininen LED. Ostin Biltemasta sellaisen kahden USB-portin laturin joka on sopivan pieni jotta sitä voisi pitää koko ajan paikoillaan. Mutta siinä on niin kirkas sininen LED ettei sitä voi pitää paikoillaan, kun pimeällä koko auto sisältä sinisenä. Perus kiinakuraahan tuo toki on. Autoon tulevissa laitteissa saisi olla korkeintaan hyvin himmeä punainen merkkivalo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 464
Mulla taitaa olla samanlainen autolaturi, tosin en enää edes muistanut koko sinistä lediä kun se tuli teipattua sähköteipillä piiloon kirkkautensa takia heti parin päivän käytön jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Täältä myös (sora)ääni sinisille merkkiledeille. Ostin juuri HDMI-kytkimen (deltaco). Siinä tulon valintaa merkkaava ledi on niin kirkas sininen ledi että näkökenttään jää sininen piste jos sitä erehtyy katsomaan. On niin kirkas ettei erota mikä tulo on valittuna. Poweriledi on sitten normaali punainen. Piti ihan teipata se sininen ledi sähköteipillä ettei loimota tv-tason takaa. Onneksi tuossa on kaukosäädin niin voi unohtaa koko purkin.

LG:n töllöt on kyllä hyviä, mulla on 42" LG jolla on ikää jo 7 vuotta. 5 vuoden ikäisenä vaihdoin siihen konkat (varoiksi, ei ollut oireita). Poweriledin saa kytkettyä pois päältäå jos häiritsee. Ei ole koskaan häirinnyt.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
531
Natsisiwan aurinkolippaan kiinnitettävässä HFssä on kanssa vilkkuva ledi joka on aika saatanan häiritsevää öiseen aikaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 653
Viestejä
4 220 454
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom