• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Pääväylää ajavalla on paljon enemmän aikaa valmistautua kaistanvaihtoon, kuin sillä sivusta tulijalla.
Jarruista et varmaan ollut tietoinen? Ramppiliittymässä pitää yrittää vilkaista moottoritiellä ajaviin eikä ajaa tuhatta ja sataa ja liittymä loppuu kesken.

Bussipysäkki maanteillä on, että pitää väistää päätiellä ajavia ja lähteä liikkeelle vasta kun tilaa löytyy.
 
Autossa automatiikka pyyhkäisee takalasinpyyhkijällä kerran, jos tuulilasinpyyhkijät ovat päällä ja laitat pakin päälle. Tuohan on kätevä rikkomaan takapyyhkijän varren, kun talvella pyyhkijä on jäätynyt lasiin kiinni. Laitat pyyhkimet heiluttamaan lumet pois tuulilasilta ja alat peruuttamaan ruudusta pois -> räts.

Hymyilytti hieman kun työkaveri kertoi rikkoneensa golfin takapyyhkijän noin. Ei hymyilyttänyt enää kun pari viikkoa myöhemmin tein saman.

Oikeissa autoissa tämän ominaisuuden voi kytkeä pois ajotietokoneen asetuksista tai viimeistään merkkihuollossa.

Mikroaaltouuneista. Ostin uuden ja hienon Panasonicin invertterimikron. Hyvät puolet? Tehokas ja isokokoinen. Niin ja se invertteriominaisuus. Piipitkin on kohtuullisen lyhyet.

Huonoja onkin sitten enemmän: täysin ilman logiikkaa jää pöhisemään jälkeenpäin jos luukun työntää kiinni lämmityksen jälkeen (pitää siis jättää raolleen koska pitää niin kovaa meteliä). Nappeja on helvetisti, suurin osa koskee automaattiohjelmia jotka vaatii että ruokaa ei peitetä kuvulla. Ohjeissa jopa lukee että peitä kelmulla ja töki siihen reikä (yes, really). Tehonvalintaan on 3 eri nappia: 270/300 W, 400/440 W ja 600/1000 W. Jos haluaa täystehon ei tartte kuin vääntää tehonapista ja start. Muutoin pitää painaa valintaa kahdesti (!). Miksi muutenkaan tarvitaan 270/300 ja 400/440 W tehot? Tarkkaa on.
 
Olen nähnyt "Lyhyt kiihdytyskaista" -kyltin niin että se lyhyt on alta kymmenen metriä. Siitä kun sataseen meinaat saada niin pitää olla melkoinen tehopainosuhde autossa.

No eipä siinä kummoisia tehoja tarvita, koska voidaan olettaa että et pysäköi autoasi siihen kiihdytyskaistan alkuun vaan saavut siihen tod. näk. minimissään 40km/h...:bored:
 
Alfasta sen verran, että kyseessä on 4C. Normialfoihin tuo lisäys käy ihan normisti ja esim. 159:n 6 litran säiliö oli oikein ihana Suomen kurakeleillä.
 
No eipä siinä kummoisia tehoja tarvita, koska voidaan olettaa että et pysäköi autoasi siihen kiihdytyskaistan alkuun vaan saavut siihen tod. näk. minimissään 40km/h...:bored:
On noita sellaisiakin, joissa saa märällä asfaltilla olla formula-ajolinjat, että taittuu normaalilla perhefarkulla siten, että olisi kiihdytyskaistan alussa 40 km/h lasissa. Ei kovin moni viitsi normaalissa liikenteessä mennä pidon rajoilla. Harvemmassa noita tietyöalueiden ulkopuolella on, mutta muutamia kertoja on tullut vastaan.
 
No eipä siinä kummoisia tehoja tarvita, koska voidaan olettaa että et pysäköi autoasi siihen kiihdytyskaistan alkuun vaan saavut siihen tod. näk. minimissään 40km/h...:bored:
Noilla lähtöarvoilla vajaa 3,5g tuo kiihtyvyys (itseasiassa sen keskiarvo). Heikompaa saattais hirvittää.
 
Kaikki DRM-paska, jota erityisesti vinosilmäkorporaatiot tykkäävät harrastaa. Kyseinen toiminta suorastaan yllyttää warettamaan näiltä paskafirmoilta.
 
Pakko kommentoida mikrokeskusteluun.
Olen löytänyt "täydellisen" mikron, tällainen Samsung MW76V/XEE mikä maksoi jonkun alle satasen.
8806088026312.jpg

Riittävän iso jotta mikropopparipussi mahtuu pyörimään, lämmittää melko tasaisesti, valo sammuu automaattisesti 5min jälkeen, siinä on +30 sec täydellä teholla nappi, ja mikä parasta, sen saa täysin äänettömälle. Ei kuulu mitään ääntä napeista tai valmistumisesta, täydellinen hiljaisuus. On muuten aika kova sana pikkulapsiperheessä kun ei tarvitse pelätä mikron herättävän nukkuvaa ipanaa :)

**

Suunnittelun kukkasista yksi mitä olen ihmetelly kovasti, on Androidin back-napin sijoittelu oletuksena vasemmalle. Eikö kansasta 80% ole oikeakätisiä ja backiä varmaan kuitenkin käytetään enemmän kuin ikkunanvaihtoa. Ei noissa 5"+ malleissa ainakaan yhdellä kädellä yltä vasemmalla olevaan back-nappiin. Onneksi ne saa käännettyä virtuaalinäppiksessä / Oneplussan fyysisissä kun ei ole merkintöjä.
 
Suunnittelun kukkasista yksi mitä olen ihmetelly kovasti, on Androidin back-napin sijoittelu oletuksena vasemmalle. Eikö kansasta 80% ole oikeakätisiä ja backiä varmaan kuitenkin käytetään enemmän kuin ikkunanvaihtoa. Ei noissa 5"+ malleissa ainakaan yhdellä kädellä yltä vasemmalla olevaan back-nappiin. Onneksi ne saa käännettyä virtuaalinäppiksessä / Oneplussan fyysisissä kun ei ole merkintöjä.

Syödessä parempi vasemmalla kun puhelin vasemmassa kädessä ;).
 
Suunnittelun kukkasista yksi mitä olen ihmetelly kovasti, on Androidin back-napin sijoittelu oletuksena vasemmalle. Eikö kansasta 80% ole oikeakätisiä ja backiä varmaan kuitenkin käytetään enemmän kuin ikkunanvaihtoa. Ei noissa 5"+ malleissa ainakaan yhdellä kädellä yltä vasemmalla olevaan back-nappiin. Onneksi ne saa käännettyä virtuaalinäppiksessä / Oneplussan fyysisissä kun ei ole merkintöjä.
Itsellä ainakin asettuu 5" puhelimella peukalo suorana ollessaan back-napille ja ikkunan vaihtoon pitää erikseen koukistaa. Voisin kuvitella että suurella osalla on samoin. Riippuu tietty puhelimen muotoilusta ja lentopallomailan koosta.
 
Pidätkö puhelinta ja haarukkaa samassa kädessä?

Offtopic: veikkaan, että pitää haarukkaa oikeassa kuten minäkin..

Itsellä ainakin asettuu 5" puhelimella peukalo suorana ollessaan back-napille ja ikkunan vaihtoon pitää erikseen koukistaa. Voisin kuvitella että suurella osalla on samoin. Riippuu tietty puhelimen muotoilusta ja lentopallomailan koosta.

Ja varmaan siitä otteesta missä luuria yleensä pitää. Mä en ainakaan saa normaalilla otteellani sormea mitenkään tuonne vasempaan alalaitaan jos yhdellä kädellä luuria käytän.
 
Itse jos pidän luuria nyrkissä ja yritän painaa vasenta reunaa, jonne peukalo yltää helposti, kämmen osuu oikeaan reunaan. normaalisti kevyt sormilla lepäävä ote jolloin peukalo lepää kotinäppäimen kohdalla ja molemmat reunat vaatii vähän kurottelua, mutta käytettävissä. Ainut minne en yllä on näytön ylin 10-15mm. Käytössä Honor 8.
 
Juu olen juntti ja pidän haarukkaa oikeassa kädessä jos ei tarvitse vetseä :D
Tosin kyllä sitää ylttää ihan hyvin oikeallakin peukalolla tuonne paluu-näppäimeen vaikka puhelin on oikeassa kädessä.
 
Eikö kansasta 80% ole oikeakätisiä ja backiä varmaan kuitenkin käytetään enemmän kuin ikkunanvaihtoa. Ei noissa 5"+ malleissa ainakaan yhdellä kädellä yltä vasemmalla olevaan back-nappiin. Onneksi ne saa käännettyä virtuaalinäppiksessä / Oneplussan fyysisissä kun ei ole merkintöjä.
Olen oikeakätinen, mutta pidän puhelinta vasemmassa kädessä. Jos on molemmat kädet käytössä, niin sitten saa oikealla kliksutella, En kuitenkaan siirrä puhelinta toiseen käteen, jos käytän sitä yhdellä kädellä. Puhelimena Samsung, jossa näppäimet onkin sitten juuri toisin päin. Eli tämä taas ei sovi minulle.
 
...
Suunnittelun kukkasista yksi mitä olen ihmetelly kovasti, on Androidin back-napin sijoittelu oletuksena vasemmalle. Eikö kansasta 80% ole oikeakätisiä ja backiä varmaan kuitenkin käytetään enemmän kuin ikkunanvaihtoa. Ei noissa 5"+ malleissa ainakaan yhdellä kädellä yltä vasemmalla olevaan back-nappiin. Onneksi ne saa käännettyä virtuaalinäppiksessä / Oneplussan fyysisissä kun ei ole merkintöjä.

Tätä ihmetellyt itsekkin! Sekä sitä, että miksi ylipäätään pitää laittaa ne napit sinne näyttöön. Menee hukkaan suotta sitä näyttötilaa. Vielä käytössä OPO, ja tämä kun menee joskus vaihtoon(toivottavasti ei pitkään aikaan), niin toivottavasti löyyy vielä puhelimia missä on nämä näppäimet muualla kuin näytössä. Ja back nappi sielä oikella.
 
Suunnittelun kukkasista yksi mitä olen ihmetelly kovasti, on Androidin back-napin sijoittelu oletuksena vasemmalle. Eikö kansasta 80% ole oikeakätisiä ja backiä varmaan kuitenkin käytetään enemmän kuin ikkunanvaihtoa. Ei noissa 5"+ malleissa ainakaan yhdellä kädellä yltä vasemmalla olevaan back-nappiin. Onneksi ne saa käännettyä virtuaalinäppiksessä / Oneplussan fyysisissä kun ei ole merkintöjä.

Ei ole ikinä ollut puhelinta missä back nappi olisi ollut vasemmalla mutta ainakin tässä note4:ssa oikealla oleva nappi on juuri oikealla etäisyydellä kun käytän puhelinta vasemmalla kädellä.
Ja käsi on kokoa 10 eli aika keskiverto eikä mikään lapio.
 
Taas tojotasta pitää kertoa.
Tuossa palaa jokaisella valoasennolla vihreä valo jossa ajovalojen kuva niin olen olettanu että se ilmoittaa siitä että edessä olisi valo palannut (toinen parkki pimeänä) mutta ei.
Ohjekirjan mukaan se palaa kun kaikki takavalot ovat kunnossa.
Eikö olis järkevämpää että se palaisi silloin kun jokin valo on särki eikä kokoajan?
 
Taas tojotasta pitää kertoa.
Tuossa palaa jokaisella valoasennolla vihreä valo jossa ajovalojen kuva niin olen olettanu että se ilmoittaa siitä että edessä olisi valo palannut (toinen parkki pimeänä) mutta ei.
Ohjekirjan mukaan se palaa kun kaikki takavalot ovat kunnossa.
Eikö olis järkevämpää että se palaisi silloin kun jokin valo on särki eikä kokoajan?

Eikös tuo pala silloin kun ajovalot on päällä? Eli esim. päiväajovaloilla tuo ei sitten pala. En tosin tiedä minkä mallinen Toyota sinulla on. :)
 
HP:n toimisto-pc kotelot, voi painajainen kun olen saanut muutamia koneita "lahjaksi" ja niistä olen yrittäny tehdä nettikoneita. Verisiä haavoja en koskaan pysty välttämään. :rage:
 
:rofl: Ja mikäs se alkuperäisen kommentoijan suunnittelun kukkanen taas olikaan :facepalm:

e: Ja kyllä. Nykyisessä (halpis)paskassa ei ole edes tv:lle omaa nappia.
e2: Eikä se edes vaihda tv:lle, jos soittimen sammuttaa :tup:
Se ettei ole pikanäppäintä, eikä muista mikä laite on missäkin kiinni? Ei koske kaikkia laitteita.
 
No siis palaahan ne mutta se mittariston valo on aivan turha kun se ilmaisee että takana pelaa kaikki valot.
 
No siis palaahan ne mutta se mittariston valo on aivan turha kun se ilmaisee että takana pelaa kaikki valot.
Olisko mahdollista, että samasta noinkin vanhasta autosta on tehty versioita, joissa takavalot eivät aina ole päällä, ja siksi tämän markkina-alueen sen ajan säädöillä tuo vaikuttaa typerältä?

Minkä näköinen merkkivalo se tarkalleen on? Standardi "etu- ja takavalojen" merkkivalo? Tai en ole varma, onko se pelkästään takavalojen merkkivalon symboli alunperin ja oikeaoppisesti, koska kyllähän varsinaiset etuvalot voivat periaatteessa olla pois päältä.
 
No siis palaahan ne mutta se mittariston valo on aivan turha kun se ilmaisee että takana pelaa kaikki valot.
Liittynee siihe, että samaa automallia on viety maihin, joissa siihen ei ole laitettu automaattivaloja (lainsäädäntö ei vaadi valoja valoisalla). Tällöin tuossa valojen merkkivalossa on järkeä. Eli eka asento valovivussa on OFF, ei valot päällä. Tojota on siis säästänyt.
 
Olisko mahdollista, että samasta noinkin vanhasta autosta on tehty versioita, joissa takavalot eivät aina ole päällä, ja siksi tämän markkina-alueen sen ajan säädöillä tuo vaikuttaa typerältä?

Minkä näköinen merkkivalo se tarkalleen on? Standardi "etu- ja takavalojen" merkkivalo? Tai en ole varma, onko se pelkästään takavalojen merkkivalon symboli alunperin ja oikeaoppisesti, koska kyllähän varsinaiset etuvalot voivat periaatteessa olla pois päältä.

dB5Wdo3.jpg


Tuollainen normaali ajovalo merkki.
 
dB5Wdo3.jpg


Tuollainen normaali ajovalo merkki.
Aika useassa vehkeessä tuollainen tosiaan palaa aina, kun takavalot ovat päällä. Monessa autossa siis aina, kun virrat on kytketty. Imo hyödyllisempi tuo olisi, jos palaisi vain, kun ajovalot ovat päällä, eli vain parkit päällä merkkivalo ei palaisi. En ole kyllä koskaan kuullut, että tuosta voisi päätellä mitään siitä, ovatko polttimot ehjiä.
 
Kaivoin jonkun ohjekirjan niin siellä mainitaan Side lights/headlamps & The front position, tail, license plate and instrument panel lights turn on.
Lights - Toyota Avensis Manual [Page 11]

Ainakin mainitaan etuvalot mutta en tiedä mitä tuo front position tarkoittaa. Jossain olen nähnyt vastaavan valon mikä palaa, kun parkit on päällä tai ajovalot. Ajovaloille näyttää Avensiksessa olevan vielä oma valonsa.
 
Tuollainen normaali ajovalo merkki.
Ai, ok. Tuo ei ole ajovalojen merkkivalo. Niin lähivalojen kuin kaukovalojenkin symbolit ovat aivan erilaiset. Tuo on lähinnä "parkkien" merkkivalo.

Joissakin autoissa tuo merkkivalo on muuten jännästi siirretty pois varsinaisesta mittaristosta kuljettajaa häiritsemästä. Periaatteessa tosiaan täysin erilainen merkkivalo olisi hyvä olemassa, eli päiväajovalomoodista varoittava. Se ehkä auttaisi tampioita kytkemään valot päälle edes silloin tällöin.
 
Jokainen kaupassa käynyt tietää kassalinjassa olevan kourun, johon kassa laittaa "seuraava asiakas" -kapulan. Miksi näissä ei ole pienesti kaltevaa, rullilla varustettua rataa, jolloin tämä kapula liukuisi (lähes) itsestään liukuhihnan alkupäähän? Tuskin tuo kovin paljoa kustannuksia nostaisi, kun ei ole mikään kriittinen asia, joten puolivalolla tehtynäkin olisi varmaan ihan ok.
 
Aika useassa vehkeessä tuollainen tosiaan palaa aina, kun takavalot ovat päällä. Monessa autossa siis aina, kun virrat on kytketty. Imo hyödyllisempi tuo olisi, jos palaisi vain, kun ajovalot ovat päällä, eli vain parkit päällä merkkivalo ei palaisi. En ole kyllä koskaan kuullut, että tuosta voisi päätellä mitään siitä, ovatko polttimot ehjiä.
Tuolle asialle on olemassa aivan oma symbolinsa. Lähivalojen merkkivalo on myös tavallisesti vihreä, ja muistuttaa muodoltaan sinistä kaukovalojen merkkivaloa hyvin loogisella erolla. Etenkin Suomen markkina-alueella lähivalojen merkkivaloa ei yleensä ole ollut.

Minusta hyvin hyödyllistä periaatteessa on juuri se, että kuljettaja tietää, ovatko takavalot päällä. Sehän on käytännöllisen näytön perusteella riesa tien päällä, että jotkut eivät tiedä.
 
Ai, ok. Tuo ei ole ajovalojen merkkivalo. Niin lähivalojen kuin kaukovalojenkin symbolit ovat aivan erilaiset. Tuo on lähinnä "parkkien" merkkivalo.

Joissakin autoissa tuo merkkivalo on muuten jännästi siirretty pois varsinaisesta mittaristosta kuljettajaa häiritsemästä. Periaatteessa tosiaan täysin erilainen merkkivalo olisi hyvä olemassa, eli päiväajovalomoodista varoittava. Se ehkä auttaisi tampioita kytkemään valot päälle edes silloin tällöin.
Monissa autoissa ajovalojen merkkivalo uupuu kokonaan. Itselläni on japskissa tuollainen ja kaukovaloille se tuttu sininen. Ajovaloja ja parkkeja ei mittaritaulusta eroita.
 
Ainakin mainitaan etuvalot mutta en tiedä mitä tuo front position tarkoittaa.
Erikseen. Front on auton etupää ja "position light" tarkoittaa valaisinta, joka osoittaa auton sijainnin vastaantulijoille ja muille edestä päin katseleville. Kyseessä on parillinen etuvalaisin, jota hieman väärin "parkiksi" sanotaan.

Monissa autoissa ajovalojen merkkivalo uupuu kokonaan. Itselläni on japskissa tuollainen ja kaukovaloille se tuttu sininen. Ajovaloja ja parkkeja ei mittaritaulusta eroita.
Joo, usein(yleensä) sitä ei tosiaan ole. Monen klassikkoauton mittaristoa tarkemmin tutkien olen havainnut, että kyllä siinä merkkivalon paikka ja linssi symboleineen on, vain polttimo ja mahdollisesti sen kanta sekä muu kytkentä puuttuu.
 
Tuolle asialle on olemassa aivan oma symbolinsa. Lähivalojen merkkivalo on myös tavallisesti vihreä, ja muistuttaa muodoltaan sinistä kaukovalojen merkkivaloa hyvin loogisella erolla. Etenkin Suomen markkina-alueella lähivalojen merkkivaloa ei yleensä ole ollut.

Minusta hyvin hyödyllistä periaatteessa on juuri se, että kuljettaja tietää, ovatko takavalot päällä. Sehän on käytännöllisen näytön perusteella riesa tien päällä, että jotkut eivät tiedä.
Kyllä, on hyödyllistä kuskin tietää takavalojen olevan päällä, mutta vähintään yhtä hyödyllistä olisi nähdä, ovatko ajovalot päällä. Kuten mainitsit, ainakin meidän kulmilla se indikaattori usein puuttuu. Usein tulee hämärällä ja pimeälläkin autoja taajamissa vastaan pelkät parkit päällä.
 
Kyllä, on hyödyllistä kuskin tietää takavalojen olevan päällä, mutta vähintään yhtä hyödyllistä olisi nähdä, ovatko ajovalot päällä. Kuten mainitsit, ainakin meidän kulmilla se indikaattori usein puuttuu. Usein tulee hämärällä ja pimeälläkin autoja taajamissa vastaan pelkät parkit päällä.
Olen eri mieltä. Ajovalojen puuttuminen on pienempi ongelma kuin takavalojen puuttuminen, kunhan etuvalot ovat päällä. Ongelmia toki molemmat, ja asiaankuuluvat yhtenevät merkkivalot kuuluisi olla olemassa.

Erityisesti nykyaikaisilla autoilla näin. Takavalot pimeänä mennään ja se haittaa. Edessä palaa moottorin käydessä etuvalojen ohella tai sijaan huomio- tai päiväajovalot, jotka näkyvät muille paremmin kuin lähivalot. Kuljettaja kyllä huomaa ajovalojen puuttumisen sitten, kun tajuaa ettei itse näe kunnolla. Sitä, miten muut näkevät hänen ajoneuvonsa, etenkin takaapäin, ei puolestaan ole ollenkaan niin helposti miellettävä asia.
 
Olen eri mieltä. Ajovalojen puuttuminen on pienempi ongelma kuin takavalojen puuttuminen, kunhan etuvalot ovat päällä. Ongelmia toki molemmat, ja asiaankuuluvat yhtenevät merkkivalot kuuluisi olla olemassa.

Erityisesti nykyaikaisilla autoilla näin. Takavalot pimeänä mennään ja se haittaa. Edessä palaa moottorin käydessä etuvalojen ohella tai sijaan huomio- tai päiväajovalot, jotka näkyvät muille paremmin kuin lähivalot. Kuljettaja kyllä huomaa ajovalojen puuttumisen sitten, kun tajuaa ettei itse näe kunnolla. Sitä, miten muut näkevät hänen ajoneuvonsa, etenkin takaapäin, ei puolestaan ole ollenkaan niin helposti miellettävä asia.
Ongelmia etuvalojen puutteesta tulee valaisuilla taajama-alueilla, kun on pimeää ja märkää. Silloin sitä ei välttämättä kuski huomaa, kun tien näkee yhtä huonosti, oli ajovalot päällä tai ei. Valojen puutteen huomaa sitten siinä vaiheessa, kun se heijastimia käyttävä lenkkeilijä on konepellillä.

Takavalojen puute on pahempi kanssa-autoilijoiden vinkkelistä, ajovalojen puute taas kevyen liikenteen. Molemmissa tapauksissa jälki on pahimmillaan rumaa.
 
Toki myös vahingossa ajovaloitta ajaessa voi käydä vahinko, mutta aika teoreettinen skenaario ja aika sokea pitää olla aiheuttaakseen vaaraa noin, toisin kuin takavalottomuudella, johon riittää tyhmyys. Todennäköisempänä ajovalottomuuden seurauksena pitäisin panikoimista valaistulta tieosuudelta poistuessa, kun kampaajalle kiirehtivä naiskuski alkaa ihmetellä sadan neljänkympin vauhdissa pään taas kääntyessä eteenpäin, miksi tuli pimeää.

Onhan se vielä kolmaskin rosvosektori olemassa, eli kokonaan nokasta pimeä auto hämärillä. Tämä on ehkä kaikkein pahin.

Pitäisin kuitenkin monesta muusta syystä suorastaan toivottavana, että kaikki ulkoiset valaisimet pystyisi autosta sammuttamaan myös moottorin käydessä. Tästä olisi tietysti suotavaa varoittaa erittäin selkeällä varoitusvalolla. Jos kaikissa ajoneuvoissa olisi näin, ihmiset eivät kenties ajelisi valot 0-asennossa niin usein kuin nykyään(varmaan joka kolmas auto 24/7 "0"- tai "auto"-moodissa).

Vaihtoehtoisesti kaikki valot voisi saada moottorin käydessä pimeäksi vain seisontajarrun ollessa kytkettynä.
 
Viime vuotisessa Toyotassa tuo palaa kun ajovalot on päällä (ja samalla myös takavalot).
 
Tänään piti oikein katsoa miten Vitossa on merkinnät niin tuo samainen merkki oli parkkivalojen (vai mikä side lights nyt sitten onkaan) kohdalla jolloin myös takavalot ja kojelaudan kaikki valot palaa. Ajovaloille sitten oma merkki, joka syttyy myös mittaristoon.
 
Jokainen kaupassa käynyt tietää kassalinjassa olevan kourun, johon kassa laittaa "seuraava asiakas" -kapulan. Miksi näissä ei ole pienesti kaltevaa, rullilla varustettua rataa, jolloin tämä kapula liukuisi (lähes) itsestään liukuhihnan alkupäähän? Tuskin tuo kovin paljoa kustannuksia nostaisi, kun ei ole mikään kriittinen asia, joten puolivalolla tehtynäkin olisi varmaan ihan ok.
Minusta ne ovat vähän turhia, kun niitä jokainen vuorollaan käyttää niin pöpöt tarttuu helposti.
 
Minusta ne ovat vähän turhia, kun niitä jokainen vuorollaan käyttää niin pöpöt tarttuu helposti.
Maksatko samasta syystä vain käteisellä ja ostat vain valmiiksi punnittuja kasviksia? Ostoskärrien ja -korien sijaan kannattaa myös käyttää omaa koria. Ties minkä kupan niistäkin saa.
 
Viikkonumeroiden piilotus oletuksena kalenterisoftissa.

Piti katsoa oman Samsungin kalenteri ja vaihtamalla asetuksia tuli viikkonumero näkyviin. Kiitos. :cigar2:

Pitää vielä tsekata töissä että saako Outlookille vastaavan.

Olen liian monta kertaa eri yhteyksissä googlannut viikkokalenteria, tuntyypa tyhmältä.:shifty:
 
itse kurkkaan viikot päivyristä Päivyri.fi - nettikalenteri ja samalla näkee nimipäivätkin jos niistä iloa saa, ja muut tulevat pyhäpäivät jne

mutta samaa logiikkaa on lappeenrannan linja-autoissa Lappeenranta | Reittiopas sillä kaikkihan nyt haluaa suunnitella bussimatkat reitteinä lähto- ja saapumisosoitteen mukaan, kävelymatkat ja muut mukana, ja pitää olla kuitenkin oma asetukset-nappi jossa on piilotettuna kaikki pysäkit oletuksena, ja ei tietenkään mitään tietoa mitä reittejä eri linjat kulkee

noinkin yksinkertaisen asian voi kusta, mutta eipä tuota onneksi tarvitse käyttää kun itse tietää ja muistaa miten ne kulkee
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom