Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.
Olen tullut johtopäätökseen, että kauppaa ei ole suunniteltu tämän foorumin käyttäjäkuntaa varten. Alaikäisille konsepti näyttäisi toimivan ja viikkorahoja kannetaan tonne hengästyttävää tahtia Tiktokin inspiroimina.
 
Olen tullut johtopäätökseen, että kauppaa ei ole suunniteltu tämän foorumin käyttäjäkuntaa varten. Alaikäisille konsepti näyttäisi toimivan ja viikkorahoja kannetaan tonne hengästyttävää tahtia Tiktokin inspiroimina.
Joo, meille vanhemmille samaan konseptia edustaa Ikea. Siellä nyt on jotain madonreikiä oikaisua varten, mutta muuten kaikki tiet kyllä johtavat vääjäämättä kohti lihapullatiskiä. Kunhan on ensin kiertänyt kaikki osastot läpi.
 
Joo, meille vanhemmille samaan konseptia edustaa Ikea. Siellä nyt on jotain madonreikiä oikaisua varten, mutta muuten kaikki tiet kyllä johtavat vääjäämättä kohti lihapullatiskiä. Kunhan on ensin kiertänyt kaikki osastot läpi.
Ennemmin ehkä Motonet? Samalainen myylänkierto sielläkin pakollinen
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.


Eräs uusi tokmanni meni juuri tämän takia kyllä no-no listalle. Siellä välillä olisi jotakin ihan tarpeellista, mutta ei kyllä pysty koko isoa labyrinttiä kiertämään yhden ostoksen takia. Ikeassakin sentään on oikopolkuja. Huono trendi jos yleistyy tuo, että pakko koko "tunneli" kulkea lävitse.
Onhan ruokakaupatkin suunniteltu samalla idealla, että erilaiset päivittäistavarat on ripoteltu eri reunoille, jotta keskimääräinen kävelymatka saadaan maksimoitua, mutta ruokakaupoissa sentään vielä pääsee kulkemaan hyllyjen välistä osastolta toiselle, ilman että on pakotettu kiertämään koko halli.
 
Ennemmin ehkä Motonet? Samalainen myylänkierto sielläkin pakollinen
Ei kai kaikissa sentään? Ei tosin ole viime vuosina käytettyä kuin vanhempaa Espoon Motonettia, mutta siellä ainakin pääsee paristakin paikasta oikaisemaan kassapuolelle ja ""kiertopakotus"" on vaan pääkäytävän suhteen. Noi jotkut kaupathan pakottaa suunnittelullaan koluamaan ihan jokaisen hyllynvälin.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.

Muutaman Normalin liikeen perusteella järjestys on pääsääntöisesti samanlainen kaikissa. Itseäni kiinnostavat (eli hammashygieniaan ja parranajoon liittyvät) tuotteet vaikuttaisivat olevan kaupan peräkurvissa. Eli reipas askellus liikkeen perälle, tavarat kantoon ja kassalle.

Suurin virhe mitä tuon putiikin kanssa voi tehdä, on lähteä ostoksille välittömästi koulupäivän jälkeen. Käytävät täynnä yläkoululaisia diginatiiveja tukkimassa jokaisen mahdollisen nurkan.
 
Ei kai kaikissa sentään? Ei tosin ole viime vuosina käytettyä kuin vanhempaa Espoon Motonettia, mutta siellä ainakin pääsee paristakin paikasta oikaisemaan kassapuolelle ja ""kiertopakotus"" on vaan pääkäytävän suhteen. Noi jotkut kaupathan pakottaa suunnittelullaan koluamaan ihan jokaisen hyllynvälin.
Joissakin Motoneteissä tuota pakkokiertoa näkee enemmän, mutta eivät ne pahimmasta päästä ole. Ikea ja XXL ovat tässä genressä ongelmallisimpia. Niissäkin on jotain oikaisumahdollisuuksia, mutta Ikeassa niistä ei ole hirveästi apua, jos ei entuudestaan osaa ulkoa liikkeen pohjakarttaa.

Ei noissa silti mistään erityisestä suunnittelun kukkasesta ole kyse, vaan tuo suunnittelu mahdollistaa juuri sen, että asiakas saattaa tehdä heräteostoksia joutuessaan kulkemaan koko valikoiman läpi. Tosin Ikeassa se sokkelo saattaa olla esimerkiksi tulipalon aikana melkoinen kuolemanloukku.
 
Ei noissa silti mistään erityisestä suunnittelun kukkasesta ole kyse, vaan tuo suunnittelu mahdollistaa juuri sen, että asiakas saattaa tehdä heräteostoksia joutuessaan kulkemaan koko valikoiman läpi. Tosin Ikeassa se sokkelo saattaa olla esimerkiksi tulipalon aikana melkoinen kuolemanloukku.

Ainakin Vantaan Ikeassa nousee ylös puolet seinistä palohälytyksen sattuessa. Pitävät noita auki myös öisin kun täyttävät hyllyjä/siivoavat.
 
Tuo yhden sokkelokäytävän periaate tuntuu koko ajan yleistyvän suunnilleen kaikissa muissa kuin ruokakaupoissa. Useampikin liike on tässä muutaman viime vuoden aikana järjestellyt myymäläänsä uusiksi ja tehnyt tuollaisen tunnelijuoksun ja koittanut tilkitä kaikki oikoreitit. Ensimmäisinä tulee mieleen ainakin yksi Motonet ja pari Tokmannia joissa ennen asioi huomattavasti useammin mutta nykyisen putkijuoksun takia ei enää jaksa kovin usein. Ainakin Vantaan IKEAssa sentään pääsee aika hyvin oikomaan.

Tosin, kun toisessa noista Tokmanneista ne itseni ostamat tavarat ovat ihan loppupäässä niin muutaman kerran on tullut käveltyä kassan läpi vastakarvaan, käytyä hakemassa mitä olikin ostamassa ja takaisin kassalle.
 
Eikö se ole edelleenkin se normaali tapa ilmaista halunsa jäädä kyydistä ilmoittamalla stop-nappulaa painamalla, että seuraavalle pysäkille seis?
Näin se ainakin ennen on toiminut, tosin viimeisestä on kyllä aikaa enemmän kuin vähän.

Jätit sitten näppärästi viestini lainauksesta kontekstin kokonaan pois, joten tuo vinoilu ei nyt oikein osu maaliin. Ohessa varmuuden vuoksi vielä uudelleen koko viestini.

Puhut ilmeisesti kaukoliikenteen autosta.

Todennäköisesti johtuu siitä, että malli on suunniteltu alun perin markkinoille, joissa sitä palvelua vielä ajon aikana saa. Suomessahan tätä ei ole ollut vuosikymmeniin.

Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään.

Ymmärrän toki tuon epäloogisuuden sinänsä.
 
Jätit sitten näppärästi viestini lainauksesta kontekstin kokonaan pois, joten tuo vinoilu ei nyt oikein osu maaliin. Ohessa varmuuden vuoksi vielä uudelleen koko viestini.
Nostit tuon uudestaan esille, jota useampi kirjoittaja hämmästellyt.

Niin mitä tarkoitat tällä "Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään"
Ymmärsin että ollaan Suomessa, mutta jos joku muu maa, niin missä.
Jos ollaan Suomessa, niin nyt en ymmärrä, miten niin vähän käyttöä. Joo joku voi toki säätää ilmanvaihto matkanaikana useasti ja vain kerran painaa Stoppia, ja jos joku toinen kerinnyt ennen, niin ei edes kertaa. (lähiliikenteessä sama)
 
Edelleenkin saa kaupasta puhelimia jotka kestää ilman tuskaa sen noin viikon tai enemmän. Ei tarvitse kantaa tiiliskiveä (powerbankki) siinä rinnalla koko ajan tai jännittää koska loppuu virta ja kiukutella siitä tai latureista. Onhan se isoakkuinen puhelin paksumpi kuin superslimmi hyperohut, mutta silti kätevämpi kuin kantaa sitä tiiliskiveä vierellä erikseen. Myös ihan normikokoisen puhelimen saa melko helpolla optimoinnilla kestämään noin viikon, jos ei ihan kaikki paskeet ole pakko olla koko ajan päällä siinä ja päivittymässä.
Normaalin nykyaikaisen älypuhelimen akku ei todellakaan kestä viikkoa lataamatta, taitaa olla siinä ja siinä riittäisikö valmiusaikakaan, vaikkei puhelimella tekisi mitään tuona aikana. Ja mitä powerbankiin tulee, itse ainakin mieluummin lataan tarpeen mukaan normaalin puhelimen akkua siitä, kuin käytän järkälemäistä pitkän akkukeston luuria.
 
Nostit tuon uudestaan esille, jota useampi kirjoittaja hämmästellyt.

Niin mitä tarkoitat tällä "Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään"
Ymmärsin että ollaan Suomessa, mutta jos joku muu maa, niin missä.
Jos ollaan Suomessa, niin nyt en ymmärrä, miten niin vähän käyttöä. Joo joku voi toki säätää ilmanvaihto matkanaikana useasti ja vain kerran painaa Stoppia, ja jos joku toinen kerinnyt ennen, niin ei edes kertaa. (lähiliikenteessä sama)
Luepa viestini uudelleen ajatuksen kanssa, siinä on kyllä koko pointti selitetty ihan selkeästi. Sekoitat nyt itse jostain syystä tämän Suomessa olemisen stop-napin tarpeeseen, vaikka tästä en puhunut mitään.
 
Keittiön kaapeissa 30x30x3mm vetimet. Ettei olisi liian helppoa, niin jääkaappipakastimessa noita on 2 päällekkäin, eikä kukaan pysty avaamaan sitä vetämällä. Pitäisi siis sivuista ottaa kiinni 3mm paksusta vetimestä :rofl: :facepalm: :whistling:
Ylipäätänsä kaikki vetimet missä joku pelkkä sileä nuppi/levy/huullos mistä kiinnipitäminen vaatii puristusvoimaa.

Viimeistään tosiaan joku jääkaappi, integroitu astianpesukone tai vastaava on aivan mahdoton käyttää esim märillä/öljyisillä/saippuaisilla käsillä saatikka jos käyttäjä on vanhus, lapsi tai ihan vaikka aikuinen jolla ranne murtunut/kipsissä.
 
Luepa viestini uudelleen ajatuksen kanssa, siinä on kyllä koko pointti selitetty ihan selkeästi. Sekoitat nyt itse jostain syystä tämän Suomessa olemisen stop-napin tarpeeseen, vaikka tästä en puhunut mitään.
Ok, nyt ymärsin eli jossain muussa massa ei ole tarvetta, joo sori ajattelin että ollaa takaisin Suomessa, eri kappalekkin, joo ei nämä kielliset jutut ole vahvuuksiani,

Minä ja ilmeisesti muut kommentoitiin paikallista seis napin tarvetta. Kiitos että selvensit. ei tässä mitään erimielisyyttä, jossain Espaniassa eri tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää kuskeista ketjusta.

Tämä nyt ei varsinaisesti liity kanssa-autoilijoihin, mutta yllä olevasta tuli mieleen...
Nuo tunnistavat tai anturoidut risteyksen talvella tai tietöiden aikaan. Tuolla Suomen ytimessä kun niitä riittää ja ei se kuopankaivaja mitään huomaa tai välitä. Valot räppää koko ajan punaiselle pääväylällä, kun se kasa, betoniporsas tai turva-aidan pätkä osuu siihen anturiin.
Alkaa liippaan suunnittelunkukkaset, ikävämpi on ne toteutkset missä tunnistus ei toimi, ja automatiikka sitten toimii sillä oletuksella ettei ole ketään monossa/viivalla. Sellaisen nähnyt missä vasemmalla kääntyväkaista ei tunnistanut ja vasemmalle ei tullut vihreitä edes silloin kun vastakkaisessa suunnassa kääntyvä ja sille vihreä. Samaa vikaa joskus suojatie napeissa ja ohjelmassa.

Vian luulisi modernimmalla raudalla arvottavan/tunnistettavan, joissain valoohjauksissa päällepäin näyttää siltä että niissä on pohjalla jäykkä aikaohjelma joku turvaa jonkin kierron.

Talvella joissain paikoin ne ajourat jopa valoissa poikkeaa suunnitellusta, jolloin toteutuksesta/suunnitetlusta riippuen voi olla tarkkakkin siitä kaistalla olemisesta. ei riitä että toinen rengas on oikealla kaistalla.
 
Foodorassa kun tilaa omavalinta pizzan niin siihen on pakko valita 4 täytettä että pääsee eteenpäin. Ei voi siis tilata vain kolmen tai kahden täytteen pizzaa.
 
Ärsyttää kuskeista ketjusta.


Alkaa liippaan suunnittelunkukkaset, ikävämpi on ne toteutkset missä tunnistus ei toimi, ja automatiikka sitten toimii sillä oletuksella ettei ole ketään monossa/viivalla. Sellaisen nähnyt missä vasemmalla kääntyväkaista ei tunnistanut ja vasemmalle ei tullut vihreitä edes silloin kun vastakkaisessa suunnassa kääntyvä ja sille vihreä. Samaa vikaa joskus suojatie napeissa ja ohjelmassa.

Vian luulisi modernimmalla raudalla arvottavan/tunnistettavan, joissain valoohjauksissa päällepäin näyttää siltä että niissä on pohjalla jäykkä aikaohjelma joku turvaa jonkin kierron.

Talvella joissain paikoin ne ajourat jopa valoissa poikkeaa suunnitellusta, jolloin toteutuksesta/suunnitetlusta riippuen voi olla tarkkakkin siitä kaistalla olemisesta. ei riitä että toinen rengas on oikealla kaistalla.

Ei nuo valot ole se suunnittelun kukkanen. Niiden valojen soisi yleistyvän jokaikiseen risteykseen.

Kukkanen on se tietyön suunnittelu, joka saa valot toimimaan "väärin"
 
Jätit sitten näppärästi viestini lainauksesta kontekstin kokonaan pois, joten tuo vinoilu ei nyt oikein osu maaliin. Ohessa varmuuden vuoksi vielä uudelleen koko viestini.
Ei se mitään vinoilua ollut, en vain aidosti ymmärrä väitettä, että stop napilla ei olisi käyttöä, tai että käyttöä olisi vähän.
 
Normaalin nykyaikaisen älypuhelimen akku ei todellakaan kestä viikkoa lataamatta, taitaa olla siinä ja siinä riittäisikö valmiusaikakaan, vaikkei puhelimella tekisi mitään tuona aikana.
Esimerkiksi n parin vuoden ikäinen Redmi note (lasken vielä nykyaikaiseksi) kestää hyvin sen viikon tai yli kevyellä käytöllä. Jos puhuu paljon tai wifi on päällä koko ajan, sitten ollaan jossakin 4-5vrk.
 
Ei nuo valot ole se suunnittelun kukkanen. Niiden valojen soisi yleistyvän jokaikiseen risteykseen.

Kukkanen on se tietyön suunnittelu, joka saa valot toimimaan "väärin"
Ajatukseni oli se että valot suunnittellaan vika/häiriö/poikkeus sitoisiksi. ja ne tunnistavaksi.

Eli talvi on normaal tilanne, anturi voi vaurioitua jne. niin valot olisi silti käytettäviä, ja omavalvonta lähettäisi raporttia valvomoon.

Niitä valoja laitetaan välillä manuaalikerrolle, jos esim tientyön, rakennustyön takia on kaistaa sulejttu esim porsaalla, tai antureita poistettu. Suunnittelua sitten millaista ohjelmaa se ajaa eri aikoina. Niissä seisokeissa on kuitenkin ns maximiajat.
 
Ylipäätänsä kaikki vetimet missä joku pelkkä sileä nuppi/levy/huullos mistä kiinnipitäminen vaatii puristusvoimaa.

Viimeistään tosiaan joku jääkaappi, integroitu astianpesukone tai vastaava on aivan mahdoton käyttää esim märillä/öljyisillä/saippuaisilla käsillä saatikka jos käyttäjä on vanhus, lapsi tai ihan vaikka aikuinen jolla ranne murtunut/kipsissä.
Tuota jääkaappia ei saa edes pihdeillä auki, kun pelkästä jääkaapin vetimestä ei saa kiinni mitenkään.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.

Normal on erittäin menestyvä ja onnistunut konsepti, siis kaupallisesta näkökulmasta, eli suunnittelu on osunut juuri nappiin suunnittelun tilaajan näkökulmasta. Eikä taida pääasialliset kohderyhmäasiakkaat olla eri mieltä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, sillä muutenhan se ei olisi kaupallinen menestys.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta.

Nimenomaan ei ole suunnittelun kukkanen, vaan neroutta. Tuota suljettua labyrintti-ajatusta tärkeämpi saattaa olla se, kuinka saadaan tungettua valtava määrä ostoksia pieneen neliömäärään, hyvälle katselukorkeudelle. Tehokas, kauppa, tekee kovaa tulosta ja kasvaa hurjaa vauhtia. Lisäksi se on erilainen kuin muut, se kiinnostaa nuoria.
 
Nimenomaan ei ole suunnittelun kukkanen, vaan neroutta. Tuota suljettua labyrintti-ajatusta tärkeämpi saattaa olla se, kuinka saadaan tungettua valtava määrä ostoksia pieneen neliömäärään, hyvälle katselukorkeudelle. Tehokas, kauppa, tekee kovaa tulosta ja kasvaa hurjaa vauhtia. Lisäksi se on erilainen kuin muut, se kiinnostaa nuoria.

Tuollainen suljettu labyrintti toimii pienessä kaupassa, esimerkiksi nuo Normalithan on aika pieniä kaikki. Tuollaisen läpi käveleminen ei aikuisellekaan ole mikään valtava tuska, vaikka ei kohderyhmään osukaan, ellei nyt just siihen pahimpaan ruuhkaan osu jolloin on koko käytävä tukossa. Mutta esim iso Tokmannin halli suljettuna labyrinttina on jo liikaa, minulle ainakin. Ei sen takia, etteikö sitä jaksaisi kävellä, vaan sen takia, että se tuntuu niin typerältä ja ajan tuhlaukselta, että se jo aiheuttaa vastareaktion. Sen ruuvipussin tai öljykannun saa helpommallakin.
 
Juu en todellakaan kuulu kohderyhmään, mutta tuo labyrinttikonsepti varmistaa sen, etten enää ikinä astu jalallani tuohon putiikkiin. On niitä halpahalleja ihan tarpeeksi muutenkin.
 
Tuollainen suljettu labyrintti toimii pienessä kaupassa, esimerkiksi nuo Normalithan on aika pieniä kaikki. Tuollaisen läpi käveleminen ei aikuisellekaan ole mikään valtava tuska, vaikka ei kohderyhmään osukaan, ellei nyt just siihen pahimpaan ruuhkaan osu jolloin on koko käytävä tukossa. Mutta esim iso Tokmannin halli suljettuna labyrinttina on jo liikaa, minulle ainakin. Ei sen takia, etteikö sitä jaksaisi kävellä, vaan sen takia, että se tuntuu niin typerältä ja ajan tuhlaukselta, että se jo aiheuttaa vastareaktion. Sen ruuvipussin tai öljykannun saa helpommallakin.
Niinpä juuri. Vaimon kanssa monet kerrat käyty tuolla Normalissa ostamassa meille kasvonaamioita ym. On kyllä käynyt mielessä, että perustuvatko halvat hinnat osin myös johonki jämäerien ostamiseen, mutta ainakaan vielä ei ole tullut vastaan huonolaatuisia tuotteita.
 
Meilläpäin Tokmanni uudisti labyrinttinsa ja nyt kaupan läpi pääsee vain naistenvaatepuolen läpi. Meillä keski-ikäisillä heteromiehilläkin on varmaan joku salattu feminiininen puoli, jota sillä tavoitellaan.
 
Juu en todellakaan kuulu kohderyhmään, mutta tuo labyrinttikonsepti varmistaa sen, etten enää ikinä astu jalallani tuohon putiikkiin. On niitä halpahalleja ihan tarpeeksi muutenkin.
Toki myynnillisen näkökulmankin ymmärtää mutta olen samaa mieltä kanssasi. Jätetään asiakas huomioimatta ja käy aivan, kuten kirjoitit. Vaihtoehtoja tosiaan on joten miksi mennä johonkin megakokoisesssa kauppakeskuksessa olevaan liikkeeseen leikkimään labyrintissä?
Kohderyhmää en ole kyllä itsekään mutta sama pätee kaikkiin vastaaviin.

Eli suunnittelun kukkanen osalle, osa ei edes ajattele asiaa ja myynnillisestä näkökulmasta varmasti oikeinkin toimivaksi havaittu koska tuntuvat lisääntyvän koko ajan.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.
Joskus tällaisessa käynyt ja tuli ihan oksennusta suuhun. Hirveä paikka.
 
Kävin hakemassa firman auton merkkiliikkeen huollosta.
Kävelin huoltotiskiä kohti ja huomasin pari iso kylttiä joissa lukee "Muistithan ilmottautaua"? Hetken pyörin ihmeissäni ja huomasin takanani ulko-oven vieressä olevan mainostaulun näköisen kosketusnäytön. Näyttö kysyi mitä olet tekemässä, aivan kuin tuossa huollon ovella olisi moniakin vaihtoehtoja, ja auton rekisteritunnusta.
Kun kyseessä ei ollut oma auto ja en tiennyt/muistanut rekkaria, niin piti lähteä liikkeen pihalle katomaan rekisterinumero, onneksi pihaan tullessa näin että auto on ulkona.
No sitten takaisin näytölle tunnuksen kanssa, olkoon se vaikka aaa-313.
Syötin tunnuksen näytölle ja pääsin jonoon, 4 ihmistä ennen minua noutamassa autoa, ei kai tässä pitkään kestä?
No puoli tuntia myöhemmin huoltoneuvoja huutaa vuoroani "aaa-313" ja menen tiskille. Ensimmäinen kysymys "autosi rekisteritunnus"? Vastaus: Huusit sitä juuri äsken, pitääkö minun se toistaa? Huoltoneuvoja naurahtaa: "ei näy minun näytöllä se, sori". No mistä helvetistä se tiesi mitä huutaa?
Ottaisivat vaan suoraan käyttöön varauslipuke systeemin, liian "hienoa" yritetään ajaa sisään heikolla sunnittelulla, ja vielä paikallinen "iso" toimija, naurettavaa...

Edit. Vertauksena edellinen käynti reilu vuosi sitten. Silloin näkivät suoraan firman tiedoilla heillä huollossa olevat saman yrityksen autot, 1+1 ja auto tuli pihalle heti. Ei tarvinnut kuin henkilökorttia vilauttaa...
 
Viimeksi muokattu:
Kävin hakemassa firman auton merkkiliikkeen huollosta.
Kävelin huoltotiskiä kohti ja huomasin pari iso kylttiä joissa lukee "Muistithan ilmottautaua"? Hetken pyörin ihmeissäni ja huomasin takanani ulko-oven vieressä olevan mainostaulun näköisen kosketusnäytön. Näyttö kysyi mitä olet tekemässä, aivan kuin tuossa huollon ovella olisi moniakin vaihtoehtoja, ja auton rekisteritunnusta.
Kun kyseessä ei ollut oma auto ja en tiennyt/muistanut rekkaria, niin piti lähteä liikkeen pihalle katomaan rekisterinumero, onneksi pihaan tullessa näin että auto on ulkona.
No sitten takaisin näytölle tunnuksen kanssa, olkoon se vaikka aaa-313.
Syötin tunnuksen näytölle ja pääsin jonoon, 4 ihmistä ennen minua noutamassa autoa, ei kai tässä pitkään kestä?
No puoli tuntia myöhemmin huoltoneuvoja huutaa vuoroani "aaa-313" ja menen tiskille. Ensimmäinen kysymys "autosi rekisteritunnus"? Vastaus: Huusit sitä juuri äsken, pitääkö minun se toistaa? Huoltoneuvoja naurahtaa: "ei näy minun näytöllä se, sori". No mistä helvetistä se tiesi mitä huutaa?
Ottaisivat vaan suoraan käyttöön varauslipuke systeemin, liian "hienoa" yritetään ajaa sisään heikolla sunnittelulla, ja vielä paikallinen "iso" toimija, naurettavaa...

Edit. Vertauksena edellinen käynti reilu vuosi sitten. Silloin näkivät suoraan firman tiedoilla heillä huollossa olevat saman yrityksen autot, 1+1 ja auto tuli pihalle heti. Ei tarvinnut kuin henkilökorttia vilauttaa...

Ainakin Tampereen K-auton marmorilla tuo toimii kuin junan vessa. Huudetaan tiskiltä rekkari ja kun istut alas niin auton tiedot on jo otettu valmiiksi esille, pääsee suoraan asiaan.
 
Ainakin Tampereen K-auton marmorilla tuo toimii kuin junan vessa. Huudetaan tiskiltä rekkari ja kun istut alas niin auton tiedot on jo otettu valmiiksi esille, pääsee suoraan asiaan.
En näe tuossa mitään hyötyä vaikka homma toimisikin, asiakas joutuu kuitenkin odottamaan saman ajan jossain muualla.
Kuinka kauan se "tietojen" kaivaminen voi kestää?
Aikaisemmin ne löytyi alle 15 sekunnissa vaikka kävelit suoraan tiskille...
 
Eikö se ole edelleenkin se normaali tapa ilmaista halunsa jäädä kyydistä ilmoittamalla stop-nappulaa painamalla, että seuraavalle pysäkille seis?
Näin se ainakin ennen on toiminut, tosin viimeisestä on kyllä aikaa enemmän kuin vähän.
Juu, reittiliikenteessä toki ja lähiliikenteen tapauksessa ihan alvariinsa. Tässä viitattiin sisustaan ja varusteluun jonka alkuperäinen käyttökohde vaikutti olevan tilausajot.

Ei se mitään vinoilua ollut, en vain aidosti ymmärrä väitettä, että stop napilla ei olisi käyttöä, tai että käyttöä olisi vähän.
Itsehän en siis tarkoittanut tuota huomautusta linja-autoja koskien yleisesti, vaan sellaisessa käytössä jota tuollaisen moninappisen paneelin suunnittelija on ajatellut; sellaisessa ajossa jossa ei varsinaisia pysäkkejä kierretä ja palveluakin on matkustamossa tarjolla. Kyseessä voi olla jokin hienompikin retki tai vaikka sitten ihan massaturistien kyyditys hotelleille, siten että henkilökunta ihan kysyy ketkä kaikki menevät Las Putas -hotelliin, tai se on tarkoinkin etukäteen tiedossa ja herra a sekä neiti b erikseen opastetaan jäämään oikeaan paikkaan, kun eivät kuitenkaan ymmärrä tahi ainakaan tunne paikkoja.

Se on sitten taas eri juttu, mitä on ollut tarjolla milläkin valmistajalla kun jotain on päädytty ostamaan ja onko osattu speksata haluttu tuote oikein vaikka olisi tarjolla mitä. Onhan se kummallista jos ja kun Suomen pikavuoroliikenteeseen on liikennöitsijän pitänyt enemmässä määrin haluta autoja joissa on matkustajapaikoilla muunlainen paneeli kuin sellainen, jossa stoppinappi on selkeästi korostettu. Toisaalta autoja ostetaan mm. käytettyinä.
 
En näe tuossa mitään hyötyä vaikka homma toimisikin, asiakas joutuu kuitenkin odottamaan saman ajan jossain muualla.
Kuinka kauan se "tietojen" kaivaminen voi kestää?
Aikaisemmin ne löytyi alle 15 sekunnissa vaikka kävelit suoraan tiskille...

Joskus tuttava oli mennyt Suomessa autojen varaosamyymälään ostamaan jotain tiettyä osaa. Oli tiskillä kertonut myyjälle, että siihen ja siihen automerkkiin ja malliin ja vuosimalliin ja varianttiin tarvisi sen ja sen osan. Myyjä oli sitten alkanut tivaaman rekisterinumeroa ja tuttava oli sanonut, että sinä et löydä sillä rekisterinumerolla mitään siitä kun kyseessä on saksalainen auto Saksan rekisterissä. Sitä oli sitten useamman minuutin siinä jankannut myyjä että kyllä rekisterinumerolla löytyy ja hän haluaa sen. Oli sitten kertonut asiakas sen Saksan rekisterinumeron. Sitten oli myyjä pari minuuttia ihmetellyt kun sillä rekisterinumerolla ei löydykkään koko autoa.

Toinen kummallisuus on Suomessa järjestelmät, jotka vaativat henkilötunnuksen loppuosineen. En oikein ymmärrä mikä siinä on niin vaikea järjestelmän suunnittelijalla ja sitä käyttävällä asiakaspalvelijalla ymmärtää että maailman ihmisistä 99,9+ ei ole todellekaan mitään suomalaista henkilötunnusta ja pitäisi olla selvät sävelet valmiina miten toimitaan silloin kun asiakkaalla ei ole suomalaista henkilötunnusta.
 
Joskus tuttava oli mennyt Suomessa autojen varaosamyymälään ostamaan jotain tiettyä osaa. Oli tiskillä kertonut myyjälle, että siihen ja siihen automerkkiin ja malliin ja vuosimalliin ja varianttiin tarvisi sen ja sen osan. Myyjä oli sitten alkanut tivaaman rekisterinumeroa ja tuttava oli sanonut, että sinä et löydä sillä rekisterinumerolla mitään siitä kun kyseessä on saksalainen auto Saksan rekisterissä. Sitä oli sitten useamman minuutin siinä jankannut myyjä että kyllä rekisterinumerolla löytyy ja hän haluaa sen. Oli sitten kertonut asiakas sen Saksan rekisterinumeron. Sitten oli myyjä pari minuuttia ihmetellyt kun sillä rekisterinumerolla ei löydykkään koko autoa.
Tämä on kyllä paskaa ammattitaitoa ja moisen varaosamyyjän kanssa asioidessa muukin erehtymisen vaara on suuri vaikka tämän saisi selitettyä. Tiedän esimerkiksi, että työautooni tulee rekisterinumerohaulla väärä öljynsuodatin, joka kyllä sopisi samaan autoon jos se olisi eri vuosimallia ja diesel. Sellaisia suodattimia on pajaan päätynyt ainakin kolme kertaa, joista yhden toin peräti itse varaosatiskiltä perille asti vähän väsyneenä.

Toki olen aikaa sitten oppinut, että öljynsuodattimen tapaisen osan kohdalla ei pidä mainita autosta tai koneesta mitään, vaan ostaa valmistajan osanumerolla ja pitää ristiviittausluettelo mukana.
 
Tällainen rapun ovi, jossa lukko on kahvan 'sisällä'. Kuvassa toi ei edes ole vielä pahimmasta päästä, meidän talossa vaatii kunnon käsiakrobatiaa saada avainta käännettyä lukossa miehen kouralla, koska kahva on melkein lukon päällä. Ärsyttävää. Suunnittelija lienee ollut joku kapeampikäsisempi.
 

Liitteet

  • 48Rautalan-ikkuna2.jpg
    48Rautalan-ikkuna2.jpg
    171,4 KB · Luettu: 192
Ainakin Tampereen K-auton marmorilla tuo toimii kuin junan vessa. Huudetaan tiskiltä rekkari ja kun istut alas niin auton tiedot on jo otettu valmiiksi esille, pääsee suoraan asiaan.
En näe tuossa mitään hyötyä vaikka homma toimisikin, asiakas joutuu kuitenkin odottamaan saman ajan jossain muualla.
Kuinka kauan se "tietojen" kaivaminen voi kestää?
Aikaisemmin ne löytyi alle 15 sekunnissa vaikka kävelit suoraan tiskille...
Itsekin huomasin tälläisen ilmoittautumismasiinan viime kerralla. Oma havainto oli se, että ei jouduta yhään mitään. Ennen ihmiset olivat jonossa kiltisti siinä tiskien odotuslaluella, nyt kun rekkari on ilmoitettu masiinalle, osa lähtee hortoilemaaan pitkin hallia (menevät kokeilemaan ihmettelemään autoja ) kun oma paikka on varattu eikä tarvitse enään jonottaa. Sitten huoltoneuvoja huutelee porukkaa sieltä hallista että oliko täälllä se ja se ? Huhuu ?

Ajatus hyvä, mutta eduista en ole yhtään varma.
 
En näe tuossa mitään hyötyä vaikka homma toimisikin, asiakas joutuu kuitenkin odottamaan saman ajan jossain muualla.
Kuinka kauan se "tietojen" kaivaminen voi kestää?
Aikaisemmin ne löytyi alle 15 sekunnissa vaikka kävelit suoraan tiskille...


Itsekin huomasin tälläisen ilmoittautumismasiinan viime kerralla. Oma havainto oli se, että ei jouduta yhään mitään. Ennen ihmiset olivat jonossa kiltisti siinä tiskien odotuslaluella, nyt kun rekkari on ilmoitettu masiinalle, osa lähtee hortoilemaaan pitkin hallia (menevät kokeilemaan ihmettelemään autoja ) kun oma paikka on varattu eikä tarvitse enään jonottaa. Sitten huoltoneuvoja huutelee porukkaa sieltä hallista että oliko täälllä se ja se ? Huhuu ?

Ajatus hyvä, mutta eduista en ole yhtään varma.

Korjataan ongelmaa mitä ei oikeasti ole ollut, tai halutaan kaikki digitaaliseksi, vaikkei siitä ole varsinaista hyötyä, varsinkaan väärin tai puutteellisesti käytettynä. Hyvä myyjä ollut, kun tuollaisen saanut myytyä kaupoille.

"Isoin" hyöty (jos järjestelmä toimii) voisi tulla, esim jos tiskillä painaa seuraava, tulisi auton/huollon ym tiedot automaattisesti näkyviin, laskun/erittelyn ym paperit tulostaa suoraan. Ei nyt monesta minuutista maksimissa puhuta, mutta edes vähän. Kuinka usein noissa on pitkiä jonoja

Jos tuota käytetäävän vain vuorojärjestykseen, mikä hyöty verrattuna perinteiseen numerolappu systeemiin, mitä käytetään melkein kaikkialla muualla?
 
Jos tuota käytetäävän vain vuorojärjestykseen, mikä hyöty verrattuna perinteiseen numerolappu systeemiin, mitä käytetään melkein kaikkialla muualla?
Numerolapuissa on myös se hyöty että tiesit kuinka monta sinun edellä on. Eli tiesi että onko aikaa vaikka lähteä hakemaan kahvia tai tuijottaman niitä autoja. Nyt kun rekkarilla mennään, tämäkin tieto katoaa.

Em mainitsemassani paikassa ei ennen ollut edes numerolappuja, mutta eipä tuo haitannut. Ei siellä koskaan mitään suurta ruuhkaa ollut ja porukka kuitenkin oli sen verran fikkua että osasivat jonottaa sen pienen hetken sulassa sovussa ihan itse.
 
Viimeksi muokattu:
AEG:n uunin ajastin/hälytin. Eli ns. munakellotoiminto. Kun uuni on päällä ja pistää hälytyksen, niin sepä sammuu samalla kun sammuttaa uunin. Aika monesti käytän tuota jonkun ihan muun asian takia. Kiva huomata, että jaa eipä taas hälyttänytkään. Tuota toimintoa kuitenkin pystyy käyttämään vaikka uuni on päältä. Eli ihan ihme idea ollut jollain.
 
Tämä on rusautellut omia rusinoitani enemmän kuin tarpeeksi viime aikoina: avaa Google Maps selaimella -> heitä "ukkeli" kartalla tielle, josta on olemassa katunäkymä useammalta vuodelta -> valitse esim. vuosi 2009 ja lähde hiire klikkailemalla tietä eteenpäin, jolloin ennen pitkää katunäkymään tuleekin vuoden 2011 tai 2014 näkymä ja tuota saakin sitten olla jatkuvasti vaihtamassa manuaalisesti takaisin vanhempaan kuva-aineistoon, olettaen, että siinä on jotain itselle relevanttia, jota haluaa nähdä/tietää.

Sellainen "käytä vanhinta mahdollista kuva-aineistoa"-täppä olisi kyllä ihan tervetullut, mutta eihän yhden ihmisen näkemys merkitse paskaakaan.
 
Tämä on rusautellut omia rusinoitani enemmän kuin tarpeeksi viime aikoina: avaa Google Maps selaimella -> heitä "ukkeli" kartalla tielle, josta on olemassa katunäkymä useammalta vuodelta -> valitse esim. vuosi 2009 ja lähde hiire klikkailemalla tietä eteenpäin, jolloin ennen pitkää katunäkymään tuleekin vuoden 2011 tai 2014 näkymä ja tuota saakin sitten olla jatkuvasti vaihtamassa manuaalisesti takaisin vanhempaan kuva-aineistoon, olettaen, että siinä on jotain itselle relevanttia, jota haluaa nähdä/tietää.

Sellainen "käytä vanhinta mahdollista kuva-aineistoa"-täppä olisi kyllä ihan tervetullut, mutta eihän yhden ihmisen näkemys merkitse paskaakaan.
Joo, tuossahan käy siis se että se käyttää lähintä (uudempaa?) kuvaa jos matkalla joltain kohdalta ei ole samaa kuin edellinen oli, mutta ei tajua vaihtaa takaisin haluttuun tai palata lähelle sitä
 
Nämä Orthexin tiiviörasiat eivät pinoudu sisäkkäin tyhjänä. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään, että Orthex tekisi jotain ei-sisäkkäin pinoutuvaa. Ei olisi luullut olevan hirveä homma tehdä kyljistä edes hieman viistot?

 
Nämä Orthexin tiiviörasiat eivät pinoudu sisäkkäin tyhjänä. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään, että Orthex tekisi jotain ei-sisäkkäin pinoutuvaa. Ei olisi luullut olevan hirveä homma tehdä kyljistä edes hieman viistot?

Kai tuollaisissa on ajateltu, että niitä ei säilytetä suuria määriä tyhjinä kuten pakasterasiat, vaan suurin osa kalustosta on koko ajan siellä jääkaapissa, muussa kaapissa tai eväsrasiakierrossa. Täten olisi enemmän tarpeellista parantaa tilankäyttöä täysillä pakkauksilla ja vähemmän tarpeellista pakata tyhjiä nipussa tiiviisti. Tällä suunnittelupäätöksellä on mahdollistettu ulkoneva kahva, joka helpottanee käsittelyä jääkaappirasioina.
 
Nämä Orthexin tiiviörasiat eivät pinoudu sisäkkäin tyhjänä. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään, että Orthex tekisi jotain ei-sisäkkäin pinoutuvaa. Ei olisi luullut olevan hirveä homma tehdä kyljistä edes hieman viistot?


Ei ole tuttu rasia, mutta on kyllä idioottimainen suunnittelu, jos ei sisäkkäin mene. Tuo voisi ihan hyvin olla alhaalta hieman kapeapi, tilavuuden menetys olisi aivan mitätön, kahvakaan ei juuri haittaisi pinoutumista, melko hyvin ne sisäkkäin mahtuisivat, vaikka eivät välttämättä ihan pohjaan saakka menisikään juuri tuon kahvan takia. Tämä sama tauti on kyllä aika monessa muussakin vastaavassa rasiassa, ei ne useinkaan sisäkkäin mene. Hyvä esimerkki tuotteesta, jossa pienellä ja ilmaisella muutoksella käyttömukavuus paranisi huimasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 493
Viestejä
4 490 222
Jäsenet
74 246
Uusin jäsen
KernelPanicking

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom