Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kunpa korjaantuisikin, mutta kun ei se wattilukemakaan mitään vielä takaa. 100-wattinenkin laturi voi ladata uutta puhelinta jollain 5V/1.5A=7,5W teholla, jos niiden nopeampien ja mukafiksumpien standardien kättelyt menevät persiilleen joko huonosta tuurista tai valmistajan tahallisuudesta tai huolimattomuudesta johtuen. Tämä on kaiken lisäksi täysin mahdollista, vaikka sekä laturi että puhelin olisivat esimerkiksi QC-yhteensopivia mainostekstien mukaan. Sattuvat vaan molemmat olemaan eri QC-versiota niin se riittää. Ja joskus riittää ihan vain se, että langan toisessa päässä oleva tuote kertoo toiselle olevansa ns. väärää merkkiä tai jopa saman merkin sisällä vääräksi katsottua mallia. Ihan villin lännen viidakko.
En kyllä allekirjoita tätä. Hyvin on toiminut erimerkkisten laitteiden latailut. Xiaomi qc/pd laturi lataa myös samsungin ja googlen pd laitteet.
 
En kyllä allekirjoita tätä. Hyvin on toiminut erimerkkisten laitteiden latailut. Xiaomi qc/pd laturi lataa myös samsungin ja googlen pd laitteet.
Toki lataa, mutta oletko mittaamalla mitannut, että millä teholla? Esimerkiksi itselläni ei Huawein 65W laturi lataa 25W Samsungia kuin 15W teholla, vaikka näytössä seisoo samoin kuin Samsungin omalla laturilla, että: "Supernopea lataus".
 
Xiaomi qc/pd laturi lataa myös samsungin ja googlen pd laitteet.
ChargerLABin testit ovat yleisesti aika hyviä näiden yhteensopivuuksien selvittämiseen. Tässä esimerkiksi Xiaomin 100W laturin yhteensopivuustesti. Samsung S22+:aa, joka on 45W puhelin tuo mötikkä näyttäisi latailevan nimellistehoonsa nähden aika vaatimattomalla 14W teholla:



Että kyllähän se puhelin tuollakin latautuu, mutta vain alle kolmasosanopeudella kaikista laturin 100W kyvyistä huolimatta. Huawein puhelimien kohdalla tilanne on vielä tuotakin huonompi ja jäädään käytännössä sinne 10 vuoden takaiseen 5V/2A luokkaan. Hyvä esimerkki siitä miksi niiden puhelimien mukana olisi kiva tulla Ihan Oikeasti Yhteensopiva pikalaturi tai tosiaan kuten @djmake mainitsi olla ainakin optio sellaisen ostamiselle johonkin järkevään nimellishintaan.
 
Ainoa oikea tapa on laittaa sinne rasiaan laturi, jolla sitä puhelinta voi ladata sille suunnitellulla maksimiteholla, koska ei se vanhojen latureiden käyttökelpoisuus tai käyttöikä ole kuitenkaan juuri isäntälaitettaan parempi. Sen lisäksi väärän latauskättelystandardin omaavan laturin ostaminen on ihan mahdollista merkkituotteellakin. Pitää olla ihan helvetinmoinen salapoliisi saadakseen selville minkä väristä latausmehua juuri se sun puhelinmalli haluaisi saavuttaakseen maksiminopeutensa ladatessa, eikä sitä ole todennäköisesti dokumentoitu missään. Lisäksi vanhat konkkansa kuivauttaneet laturit saattavat jossain kohtaa muodostua jopa paloturvallisuusriskeiksi. Kierrätys on niille ihan hyvä vaihtoehto.

Langattomassa latauksessa se hitaampi lataus riittää siksi, että sen puhelimen voi nostaa ja laskea sille latausalustalleen kuten mille tahansa muullekin alustalle ilman, että se haittaa muuta käyttöä. Langallisen latauksen idea sitten taas on siinä, että se puhelin joutuisi olemaan mahdollisimman vähän aikaa sen käyttöä rajoittavan johdon varassa ilman jatkuvia johdon irroituksia ja kiinnityksiä.
Miksi se laturi pitää pakottaa sinne rasiaan, ja maksattaa myös niillä, jotka eivät sitä halua? Täysin neuvostoliittolainen/suurkorporaaatiomainen ajattelutapa, pakottaa kuluttaja ostamaan roskaa. Koska jokainenhan voi ostaa sen laturin siinä puhelimen yhteyden oston yhteydessä, ammattitaitoisen myyjän opastamana jolloin saa tehokkaan laturin. Yleensä kyllä riittää, jos ostaa esim. iPhonelle iPhonen laturin.

Ei uutta autoakaan ostaessa ole pakko ostaa talvirenkaita, vaan kuluttaja itse selvittää ja harkitsee mikä hänelle on parasta. Ja siinä sentään on kyse turvallisuudesta, vieläpä muiden ihmisten turvallisuudesta.

Ja sitten se olennaisin: kuinka iso vahinko on tapahtunut, jos uuden puhelimen omistaja huomaakin ensi kertaa ladatessaan, että onpa hidasta. Niinpä, ostaa seuraavalla kauppareissulla sopivamman laturin. Ja kyse on laitteesta, joka maksaa muutaman kympin.

Langatonta latausta ei tarvitse minulle selittää, sulla meni pointti ohi. Otin sen esille vain siksi, että suurimmalle osalle joku todella nopea lataus ei ole mikään prioriteetti, koska heillehän kelpaa se hidas langaton latauskin.
 
Miksi se laturi pitää pakottaa sinne rasiaan, ja maksattaa myös niillä, jotka eivät sitä halua? Täysin neuvostoliittolainen/suurkorporaaatiomainen ajattelutapa, pakottaa kuluttaja ostamaan roskaa. Koska jokainenhan voi ostaa sen laturin siinä puhelimen yhteyden oston yhteydessä, ammattitaitoisen myyjän opastamana jolloin saa tehokkaan laturin. Yleensä kyllä riittää, jos ostaa esim. iPhonelle iPhonen laturin.
Siksi se pitäisi "pakottaa" eli antaa siihen optio, koska se on ainoa keino keskivertokuluttajan tai vähän valveutuneemmankaan varmistua siitä, ettei se osta laturiksi jotain roskaa tai pahimmassa tapauksessa kahta tai kolmea roskaa sen perään, jotka kaikki lopulta jäävät latausnopeudessa tarkoitetusta.

Mitä näihin "ammattitaitoisiin myyjiin" tulee niin voin vakuuttaa, että se keskiverto Julius siellä Telian tiskin toisella puolella on ihan kujalla näistä yhteensopivuusasioista ja se asiantuntevinkin osaa maksimissaan katsoa ne QC/PD-merkinnät tarvikelaturin paketista. Tai myydä valmistajan oman "superpikanopeuslaturin" semitörkyiseen hintaan.

Ja sitten se olennaisin: kuinka iso vahinko on tapahtunut, jos uuden puhelimen omistaja huomaakin ensi kertaa ladatessaan, että onpa hidasta. Niinpä, ostaa seuraavalla kauppareissulla sopivamman laturin. Ja kyse on laitteesta, joka maksaa muutaman kympin.
Noinhan siinä ei 90% tapauksessa käy, että uuden puhelimen omistaja edes ymmärtäisi ajatella laturin olevan jollain tavalla epäyhteensopiva. Siinä käy niin, että se vain ajattelee, että: "Onpa hidasta, yllättävän paska puhelin uudeksi, toivottavasti seuraava olisi parempi." Ihan täyttä ufohommaa olisi alkaa yrittää selittää tämänkään talouden emännälle jotain latureiden protokollista eri latausnopeuksien suhteen saati sitten siitä, ettei ne protokollatkaan välillä halua toimia kuten pitäisi.

Lopusta 10%:sta ehkä 5% ymmärtää, että vika on tehottomassa laturissa ja se hakee sen 100W Xiaomin mikä "perkkele sentään ainakin riittää" ja latailee sen jälkeen puhelintaan 1/2-1/4 maksimivauhdista, mutta ehkä kuitenkin puolet nopeammin kuin sillä edellisellä laturilla viiden vuoden takaa. Eikä se välttämättä edes ymmärrä, että ollaan vieläkin kaukana niistä nopeuksista missä pitäisi olla. Onko siinä sitten tapahtunut vahinkoa vai ei, niin sen varmaan voi jokainen päättää itse. Minusta on, jos spekseihin ei päästä.
 
Toki lataa, mutta oletko mittaamalla mitannut, että millä teholla? Esimerkiksi itselläni ei Huawein 65W laturi lataa 25W Samsungia kuin 15W teholla, vaikka näytössä seisoo samoin kuin Samsungin omalla laturilla, että: "Supernopea lataus".
Juuri näin. Pitäisi toimia muttei toimi kuitenkaan kuin osittain. Ja tuota mainitsemaasi tekee myös Samsungin tabletti. 65W laturi joten riittäisi mainiosti tabletin maksimiin. Toki jäljellä oleva latausaikakin lasketaan väärin.
Luonnollisesti on mitattu, mitä todellisuudessa ottaa ja katsottu laturin tarjoavan sitä pikalatausta, mitä tabletti pyytää.

Eikä ole ainoa vastaava, ei yllätä yhtään jos joku laite ottaa vain sen 5V/2A vaikka mahdollisuus pikalataukseen speksien valossa on.

Miksi se laturi pitää pakottaa sinne rasiaan, ja maksattaa myös niillä, jotka eivät sitä halua? Täysin neuvostoliittolainen/suurkorporaaatiomainen ajattelutapa, pakottaa kuluttaja ostamaan roskaa. Koska jokainenhan voi ostaa sen laturin siinä puhelimen yhteyden oston yhteydessä, ammattitaitoisen myyjän opastamana jolloin saa tehokkaan laturin. Yleensä kyllä riittää, jos ostaa esim. iPhonelle iPhonen laturin.
Melkoinen kuvitelma tuo, että laturin pois jättö laskisi hintaa. Samoin se, että myyjät oikeasti tietäisivät tai haluaisivat myydä asiakkaalle parhaiten sopivan. Gigantti sen jo osoitti, että rahat pois -ajattelulla mennään.

Ja kuten jo kirjoitin, laturin ei ole pakko olla samassa paketissa mutta kuluttajan tulisi saada ostaa samalla kertaa nimellisellä hinnalla valmistajan ko malliin tarjoama. Tällöin saisit puhelimesi ilman laturia ja joku muu varmuudella toimivan riippumatta oman tai myyjän osaamisesta.

Jos taas valmiiksi on laturi ja kaikki yhteensopivaa, miksi iPhone tarvitsisi iPhonen laturin? Romuttaa koko asian ja muuttuu suunnittelun kukkaseksi jos joudut kuitenkin ostamaan jotain merkkikohtaista kalliilla sen sijaan, että sen voisi puhelimen kanssa samalla kerralla suoraan niin halutessaan ostaa.

Ei uutta autoakaan ostaessa ole pakko ostaa talvirenkaita, vaan kuluttaja itse selvittää ja harkitsee mikä hänelle on parasta. Ja siinä sentään on kyse turvallisuudesta, vieläpä muiden ihmisten turvallisuudesta.
Älyttömämpää vertausta et keksinyt?
Ja aika moni ostaa ne renkaat, mitä myyjä myy. Ei jokainen todellakaan kaiva mitään testejä jne.

Ja sitten se olennaisin: kuinka iso vahinko on tapahtunut, jos uuden puhelimen omistaja huomaakin ensi kertaa ladatessaan, että onpa hidasta. Niinpä, ostaa seuraavalla kauppareissulla sopivamman laturin. Ja kyse on laitteesta, joka maksaa muutaman kympin.
Tuossa unohtuu suuri osa puhelimen käyttäjistä. Kuten edellä oli useammassakin postauksessa, ei latureiden merkinnöistä ole ymmärrystä eikä oikein muutenkaan. Tuskaillaan siis hitaan latauksen kanssa tai kiikutetaan puhelinta huoltoon. Tai kuten kirjoitin, saa olla yhtenään selittämässä asiaa.

Melkoinen osa hankkii edullisen pään puhelimia. "Muutaman kympin" on silloin varsin reilu lisähinta.

Koko asia nyt vaan on suunnittelun kukkanen niin pitkään, että saadaan edes ne merkinnät sellaisiksi, mitä se ihan normaali käyttäjä osaa tulkita. Ja samalla pitää poistua nuo @Manala mainitsemat epäyhteensopivuudet laitteiden väliltä.
 
Miksi se laturi pitää pakottaa sinne rasiaan, ja maksattaa myös niillä, jotka eivät sitä halua?
Tai toisinpäin, maksattaa se laturia tarvitsevile, eli se euronlaturin pois jättäminen mahdollistaa se laturin myyminen moninkertaiseen hintaan, epätehokkaasti. Se yksilö joka ei sitä tarvitse voi hitusen säästää yhdellä kertaa, toisella sitten maksaa moninkertaisesti. (En tässä ole ilman laturiamyymistä kieltämässä)

Se että useampi valmistaja tukee USB-C PD ja jopa sillä ihan nopeita latauksia helpottaa lutureiden ristiinkäyttö, eli se on iso juttu, mutta vielä nykyäänkin on valmistajia joilla se tukki on suppea, ja mukana voi tulla laturi joka toimii kunnalla täydellä suorituskyvyllä vain sen tietyn mallin/mallisarjankanssa.

Laturijätteen haaste on se että no roska ei kierrä asillisesti, ja sitten käytetään niin laadultaan huonojo, joka kärsinyt käytönaikana, tai jopa uuten heikkolaatuisia. En tässä nyt ole vaatimassa jakelioilla kierrätysvelvoitetta, jos tuot vanhan, niin saat uuden tilalle puhelimenmukana.

Langattomassa latauksessa se hitaampi lataus riittää siksi, että sen puhelimen voi nostaa ja laskea sille latausalustalleen kuten mille tahansa muullekin alustalle ilman, että se haittaa muuta käyttöä. Langallisen latauksen idea sitten taas on siinä, että se puhelin joutuisi olemaan mahdollisimman vähän aikaa sen käyttöä rajoittavan johdon varassa ilman jatkuvia johdon irroituksia ja kiinnityksiä.
Langattomassa latauksessa on etunsa, mutta puhelimen osalta voi miettiä kumpi rajoittaa enemmän käyttö, (pitkä)johto, vai langatonalusta , langatontonlataus voi olla näppärä autotelineessä, jos kaikki toimii langattomasti ilman tinkimisiä, tai esim yöpöydällä , tai muulla kerranyössä latauksessa, jossa se kerkiää oleen sen lataussession. Kaikki laitteet ei tue langatontalatausta , mutta joskus niitä alustoja saanut kaupanpäälle.




Kunpa korjaantuisikin, mutta kun ei se wattilukemakaan mitään vielä takaa. 100-wattinenkin laturi voi ladata uutta puhelinta jollain 5V/1.5A=7,5W teholla, jos niiden nopeampien ja mukafiksumpien standardien kättelyt menevät persiilleen joko huonosta tuurista tai valmistajan tahallisuudesta tai huolimattomuudesta johtuen.
Jos on laturi joka ei tue standarteja tai kohteen omia erikoisuuksia, niin se teho voi jäädä USB-Cllä siis 5v 1A, usein USB-Alla puoleen amppeeriin, vai usein kyllä moni sen amppeerin sieltä iemää.
ChargerLABin testit ovat yleisesti aika hyviä näiden yhteensopivuuksien selvittämiseen. Tässä esimerkiksi Xiaomin 100W laturin yhteensopivuustesti. Samsung S22+:aa, joka on 45W puhelin tuo mötikkä näyttäisi latailevan nimellistehoonsa nähden aika vaatimattomalla 14W teholla:
Onko viimasassi tstissä nyt mitatutta Samsungin vai sen powerin kykyjä. Saumgilla perinteisesti ollu aika varovaiset latauskäyrät (vuosien takaisten akkuongelmat tuskin nopeutti)

Samsung on käyttänyt ennen USB-C PD latureita, Quoalcommin pikalatausta, kiinalaiset lähiti kisaan keskenään isoilla pikalatuustehoilla, ja toki ennen USB-Ctä eivät halunneet maksaa Qualcomille.
 
Viimeksi muokattu:
Toki lataa, mutta oletko mittaamalla mitannut, että millä teholla? Esimerkiksi itselläni ei Huawein 65W laturi lataa 25W Samsungia kuin 15W teholla, vaikka näytössä seisoo samoin kuin Samsungin omalla laturilla, että: "Supernopea lataus".
15w teholla lataa a52s akku puolillaan, tabletti maksimit (15w). Pixel lataa sen maksimiteholla.
 
Minulla on jäänyt ainakin kolmesta aikaisemmasta puhelimesta jos jonkinlaisia pikalatureita. Nykyisen puhelimen kanssa kaikki saavat aikaan ilmoituksen pikalatauksesta, toki latausnopeuksissa on silti eroja. Toimivat kuitenkin ihan riittävän nopeasti kotona ja töissä normaaleissa olosuhteissa. Reissuun otan kuitenkin yleensä nopeimman laturin.

Noinhan siinä ei 90% tapauksessa käy, että uuden puhelimen omistaja edes ymmärtäisi ajatella laturin olevan jollain tavalla epäyhteensopiva. Siinä käy niin, että se vain ajattelee, että: "Onpa hidasta, yllättävän paska puhelin uudeksi, toivottavasti seuraava olisi parempi." Ihan täyttä ufohommaa olisi alkaa yrittää selittää tämänkään talouden emännälle jotain latureiden protokollista eri latausnopeuksien suhteen saati sitten siitä, ettei ne protokollatkaan välillä halua toimia kuten pitäisi.

Lopusta 10%:sta ehkä 5% ymmärtää, että vika on tehottomassa laturissa ja se hakee sen 100W Xiaomin mikä "perkkele sentään ainakin riittää" ja latailee sen jälkeen puhelintaan 1/2-1/4 maksimivauhdista, mutta ehkä kuitenkin puolet nopeammin kuin sillä edellisellä laturilla viiden vuoden takaa. Eikä se välttämättä edes ymmärrä, että ollaan vieläkin kaukana niistä nopeuksista missä pitäisi olla. Onko siinä sitten tapahtunut vahinkoa vai ei, niin sen varmaan voi jokainen päättää itse. Minusta on, jos spekseihin ei päästä.

Tämä lienee asiasta mitään tietämättömän kuluttajan henkilökohtainen ongelma. Jos asiaa ei osaa syystä tai toisesta itse selvittää Googlen avustuksella, niin hakee sitten sen valmistajan oman, kenties hinnakkaan, laturin siltä Gigantin liimatukalta tai kysyy vinkkiä vaikkapa kavereilta.
 
Ei uutta autoakaan ostaessa ole pakko ostaa talvirenkaita, vaan kuluttaja itse selvittää ja harkitsee mikä hänelle on parasta. Ja siinä sentään on kyse turvallisuudesta, vieläpä muiden ihmisten turvallisuudesta.

Älyttömämpää vertausta et keksinyt?
Ja aika moni ostaa ne renkaat, mitä myyjä myy. Ei jokainen todellakaan kaiva mitään testejä jne.
Mä voin yrittää. Mitäs jos määrätään että uudessa polttomoottoriautossa saa olla luovutettaessa jäännöspolttoaineen lisäksi enintään 4 litraa ainetta nykyisen kymmenen sijaan. Eiväthän kaikki tarvitse polttoainetta kuin kotimatkalle, jos aikovat vaikka säilyttää autoa kokoelmassa tai käyttää paistoöljyä. Samalla säästyy rahaa monta euroa.

Moni tosiaan ostaa ne toiset pyörät tai erillispakatun laturin samalla asiointikerralla, eikä se johdu pelkästään siitä ettei hahmota vaihtoehtoja. Helppouden lisäksi etuihin kuuluu, ettei siinä yleensä tarvitse erikseen kaivaa lompakkoa vaan oheishankinnan saa myös pätkälle. Enkä toki esitä että se latauspökäle olisi yhtä yleinen, melkeinpä itsestäänselvyys, oheiskauppa kuin ne talvipyörät.

Yleensä uusi "laturi" tulee ihan tarpeeseen. Suurin osa ei osta uutta laitetta vuosittain. Minulla ei ole ollut ongelmana että hyviä liitäntälaitteita kertyisi liikaa, vaan niitä on tarpeenkin olla jonkinlainen kasa varalla. Päinvastoin joskus "hyvät" ovat vähissä ja joutuu käyttämään liian huonoja vanhemmasta päästä. Jossain vaiheessa ne toki pitäisi jo varmuussyistä kierrättää vanhimmasta aloittaen.
 
Tämä lienee asiasta mitään tietämättömän kuluttajan henkilökohtainen ongelma. Jos asiaa ei osaa syystä tai toisesta itse selvittää Googlen avustuksella, niin hakee sitten sen valmistajan oman, kenties hinnakkaan, laturin siltä Gigantin liimatukalta tai kysyy vinkkiä vaikkapa kavereilta.
Täähän se mun pointti vähän niin kuin oli, ettei siitä pitäisi tehdä tietämättömän kuluttajan ongelmaa, kuten on tehty. Ei keskiverto kuluttajalta pitäisi edellyttää alkeita pidemmälle menevää ymmärrystä sähkötekniikasta ja tietotekniikasta, että ostaa osaa puhelimeensa oikeanlaisen laturin. Ja kun se ei tosiaan aina selviä Googlen, liimatukan tai kavereidenkaan avustuksella, vaan ainoa keino olisi hankkia ja kokeilla puoli valikoimaa läpi asiaan tarkoitetun mittalaitteiston kanssa.

Kun edes se valmistajan oman merkkinen laturi ei välttämättä toimi ns. täysillä kuin omassa mallisarjassaan ja laitteet ole sillä tavalla alaspäin yhteensopivia, että vajaatehoisesta laturista saisi edes sen täysiä vajaatehoja, vaan pudotaan sitten suoraan sinne 5V/1-2A luokkaan.
 
Tämä lienee asiasta mitään tietämättömän kuluttajan henkilökohtainen ongelma. Jos asiaa ei osaa syystä tai toisesta itse selvittää Googlen avustuksella
Kyllä silloin on kyseessä todellinen suunnittelun kukkanen jos normaalille kuluttajalle tarkoitettua laitetta käyttääkseen joutuu arpomaan googlettamalla asioita. Eikä puhelimeen sopivan laturin valinta yksinkertaisesti saa tarvita sähköalan tutkintoa, suurennuslasia merkintöjen lukemiseen ja käytännössä vielä elektroniikkakin osaamista ja laturin purkamista jotta pystyy erottamaan laadukkaan laaduttomasta.

Ja edellä olleet postaukset mikroista ovat oikein hyvä esimerkki. Käytännössä yksikään luluttaja ei suoraan tiedä, mitä mokoma laite tekee jos saat näytölle vaikka P-10 ja painat start. Järkevää suunnittelua vai kukkanen?

Myös se on suunnittelun kukkanen jos perus kuluttajatuotteet tarvitsevat loputtoman pitkän ohjekirjan tai käyttöliittymä tms on sellainen, että ohjeita tarvitaan yhtenään. Spesiaalit laitteet toki hieman eri asia.
 
Kyllä silloin on kyseessä todellinen suunnittelun kukkanen jos normaalille kuluttajalle tarkoitettua laitetta käyttääkseen joutuu arpomaan googlettamalla asioita. Eikä puhelimeen sopivan laturin valinta yksinkertaisesti saa tarvita sähköalan tutkintoa, suurennuslasia merkintöjen lukemiseen ja käytännössä vielä elektroniikkakin osaamista ja laturin purkamista jotta pystyy erottamaan laadukkaan laaduttomasta.
Etenkin kun niitä huikeita latausnopeuksia kuitenkin käytetään varsin tehokkaasti markkinoinnissa.

Se mitä kuluttajalta voi mielestäni vaatia on ilmoittaa, että pääset tällä meidän uutuusluurilla huippunopeaan 35W lataustehoon, kun käytät QC 3.0 speksattua laturia. Ja sitten...sen niinku pitäis tapahtua luvatusti. Mutta todellisuudessa lopputulos sen latausnopeuden suhteen voi olla ihan mitä tahansa siitä puhelin-laturiparista riippuen.
 
Jos taas valmiiksi on laturi ja kaikki yhteensopivaa, miksi iPhone tarvitsisi iPhonen laturin? Romuttaa koko asian ja muuttuu suunnittelun kukkaseksi jos joudut kuitenkin ostamaan jotain merkkikohtaista kalliilla sen sijaan, että sen voisi puhelimen kanssa samalla kerralla suoraan niin halutessaan ostaa.
En ole tuollaista väittänyt, kirjoitin että "yleensä riittää", eli osoitin esimerkillä, että jos ei jaksa selvitellä niin noin toimimalla 99%:lla laturinostajista asia ratkeaa onnistuneesti. Aivan mitätön ja ongelmaton asia lähes jokaiselle kuluttajalle.

Älyttömämpää vertausta et keksinyt?
Ja aika moni ostaa ne renkaat, mitä myyjä myy. Ei jokainen todellakaan kaiva mitään testejä jne.
Analogiahan on aivan täydellinen. Uusi puhelin, ostaa joko uuden laturin puhelimen mukana, tai jatkaa vanhojen käyttöä jotka kotoa löytyy. Uusi auto, ostaa uudet renkaat auton mukana, tai jatkaa vanhojen käyttöä jotka kotoa löytyy. Kerrotko, mikä tässä on se ero? Kummassakin tapauksessa pakkomyynti on aivan järjetöntä, se sotii kuluttajan valinnanvapautta vastaan ja on ympäristölle haitallista.

Melkoinen osa hankkii edullisen pään puhelimia. "Muutaman kympin" on silloin varsin reilu lisähinta.
Tämä argumentti on esittämääsi asiaa vastaan. Jos muutama kymppi on paljon jollekin, niin on huono asia pakottaa tällaista henkilöä ostamaan laturi.

Sitten vielä tiivistys: pakotetun laturioston purkaminen on kaikilta osin muutos parempaan suuntaan. Ei tuhlata kuluttajan rahaa turhaan, ei kuormiteta ympäristöä turhaan. Lisäksi saadaan markkinatalous tekemään sitä mikä sen paras puoli on, tekniikka ja palvelut saavat mahdollisuuden kilpailla toisiaan vastaan ja kehittyä paremmaksi ja halvemmaksi. Nythän ne kolmannen osapuolen laturit saavat mahdollisuuden.

Ja vielä, kännykän laturi on niin pieni asia, että oikeastaan mikä tahansa muu asia on tärkeämpi vatvomisen ja regulaation kohde. Ihmiset rakennuttavat taloja itselleen, ostavat sähköautoja, hankkivat äärimmäisen teknisiä ja monimutkaisia harrastuslaitteita, mutta kännykän laturin osto suistaa elämän kurimukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Täähän se mun pointti vähän niin kuin oli, ettei siitä pitäisi tehdä tietämättömän kuluttajan ongelmaa, kuten on tehty. Ei keskiverto kuluttajalta pitäisi edellyttää alkeita pidemmälle menevää ymmärrystä sähkötekniikasta ja tietotekniikasta, että ostaa osaa puhelimeensa oikeanlaisen laturin. Ja kun se ei tosiaan aina selviä Googlen, liimatukan tai kavereidenkaan avustuksella, vaan ainoa keino olisi hankkia ja kokeilla puoli valikoimaa läpi asiaan tarkoitetun mittalaitteiston kanssa.

Kun edes se valmistajan oman merkkinen laturi ei välttämättä toimi ns. täysillä kuin omassa mallisarjassaan ja laitteet ole sillä tavalla alaspäin yhteensopivia, että vajaatehoisesta laturista saisi edes sen täysiä vajaatehoja, vaan pudotaan sitten suoraan sinne 5V/1-2A luokkaan.

Kyllä silloin on kyseessä todellinen suunnittelun kukkanen jos normaalille kuluttajalle tarkoitettua laitetta käyttääkseen joutuu arpomaan googlettamalla asioita. Eikä puhelimeen sopivan laturin valinta yksinkertaisesti saa tarvita sähköalan tutkintoa, suurennuslasia merkintöjen lukemiseen ja käytännössä vielä elektroniikkakin osaamista ja laturin purkamista jotta pystyy erottamaan laadukkaan laaduttomasta.

Lähtökohtaisesti (teknisesti) valveutuneella kuluttajalla nyt vain sattuu olemaan paremmat lähtökohdat hankkia erilaisia teknisiä vehkeitä ja niihin liittyviä lisävarusteita tai -palveluita. Koskee niin kuluttajaelektroniikkaa kuin vaikkapa henkilöautoa/autoilua. Mitä tulee yleiseen tuotteiden laatutasoon niin paskaa myydään laidasta laitaan - auton renkaista kännykän latureihin.

Jos omat kyvyt tai halut selvittää asioita loppuvat kesken, niin sitten voi hyödyntää kaupallisia palveluita tai vaikkapa sitä kaveripiiriään.

Sähköalan tutkinnon puute ei ainakaan omalla kohdallani ole johtanut ongelmiin kuluttajaelektroniikkaa hankkiessa :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Analogiahan on aivan täydellinen. Uusi puhelin, ostaa joko uuden laturin puhelimen mukana, tai jatkaa vanhojen käyttöä jotka kotoa löytyy. Uusi auto, ostaa uudet renkaat auton mukana, tai jatkaa vanhojen käyttöä jotka kotoa löytyy. Kerrotko, mikä tässä on se ero? Kummassakin tapauksessa pakkomyynti on aivan järjetöntä, sotii sekä kuluttajan valinnanvapautta vastaan, että ympäristölle haitallista.
No, mennään tällä esimerkillä sitten...
Eli koska renkaat ovat mustia ja pyöreitä, ne sopivat täydellisesti siihen uuteen autoon?
Vanteet ovat aina samanlaisia ja mikä tahansa sopii mihin tahansa (vrt Apple ja spessuliitin vs muu).
Ja uudesta autosta saa kaiken irti niillä ikälopuilla renkailla?
On myös mahdoton ajatus, että moni ostaisi ne renkaat samalla kun auton vs arpoo asiaa myöhemmin?
Sekään ei haittaa jos ensimmäisellä ajokerralla (paremminkin sen yrityksellä) huomaa, etteivät olemassa olevat sopineetkaan ja auto makaa pihassa ilman renkaita?

Lähtökohtaisesti (teknisesti) valveutuneella kuluttajalla nyt vain sattuu olemaan paremmat lähtökohdat hankkia erilaisia teknisiä vehkeitä ja niihin liittyviä lisävarusteita tai -palveluita. Koskee niin kuluttajaelektroniikkaa kuin vaikkapa henkilöautoa/autoilua. Mitä tulee yleiseen tuotteiden laatutasoon niin paskaa myydään laidasta laitaan - auton renkaista kännykän latureihin.

Jos omat kyvyt tai halut selvittää asioita loppuvat kesken, niin sitten voi hyödyntää kaupallisia palveluita tai vaikkapa sitä kaveripiiriään.
Laatutasosta ollaan aivan samaa mieltä. Vaihtelua on liikaa eikä valveutuneempikaan osu aina oikeaan.

Ja tottakai valveutuneemmalla on paremmat mahdollisuudet. Mutta ehkä tällä foorumilla unohtuu se tosiasia, ettei läheskään jokaisella ole valmiuksia olla erityisen valveutunut ja osaa ei kiinnosta. Silloin on joko hukassa tai liimatukan vietävissä.

Lähipiiristä mainitsinkin jo. Ei jää ihan pariin kertaan, mitä latureista on "saanut" olla kertomassa. Toki hyvä vaihtoehto silti, kunhan kysyy ensin ja hankkii vasta sitten. Mutta puhutaan puhelimen laturista, joka ei saisi vaatia mitään erityistä osaamista. Ja kuten jo aika monta viestiä sitten, tulisi edes ne merkinnät saada kuntoon.
 
No, mennään tällä esimerkillä sitten...
Eli koska renkaat ovat mustia ja pyöreitä, ne sopivat täydellisesti siihen uuteen autoon?
Vanteet ovat aina samanlaisia ja mikä tahansa sopii mihin tahansa (vrt Apple ja spessuliitin vs muu).
Ja uudesta autosta saa kaiken irti niillä ikälopuilla renkailla?
On myös mahdoton ajatus, että moni ostaisi ne renkaat samalla kun auton vs arpoo asiaa myöhemmin?
Sekään ei haittaa jos ensimmäisellä ajokerralla (paremminkin sen yrityksellä) huomaa, etteivät olemassa olevat sopineetkaan ja auto makaa pihassa ilman renkaita?
Kummassakin tapauksessa sekä uusi, että kotona oleva lisälaite/-osa voi olla joko sopiva, tai epäsopiva. En pysty löytämään eroa tässä, koska uuden laturin tai renkaiden pakkomyynti ei ratkaise tätä asiaa.

Kotona voi olla ikäloput renkaat, tai sitten ihan hyvät, jopa käyttämättömät. Ei ratkea renkaiden pakkomyynnillä.

On mahdollista, että ostaa renkaat samalla, mutta miten tämä liittyy siihen, että olisi pakko ostaa renkaat samalla kun ostaa auton?

Auto makaa pihassa ilman renkaita? Minulla ainakin on aina tullut jotkut renkaat mukana, siinä autossa kiinni.

Eli: mikään kuvailemistasi, tarkoitushakuisista skenaarioistasi ei liity mitenkään siihen, että latureita/renkaita pitäisi myydä kuluttajalle pakolla

Mutta joo, tällä tasolla kun ollaan, niin taitaa minun osalta jäädä tähän.
 
Koko vertaus ajaa ulos ekassa mutkassa. Kahdet renkaat on markkina-aluekohtainen lisävaruste jota useimmat asiakkaat eivät globaalisti koskaan käytä ja moni ei ole tullut edes ajatelleeksi sellaisen olemassaoloa. Yleensä niitä talvirenkaita kauppaa auton mukana jälleenmyyjä, ei autotehdas(vaikka se saattaa joissakin tapauksissa sanella toimintatavan hyvinkin tarkasti).

Lisäksi rengaspaketti voi maksaa esimerkiksi 700-3000 euroa. "Laturi" puhelimen mukana maksaa huomattavasti vähemmän suhteessa puhelimen hintaan. Toki hieno myymäläpakattu superhypertason alkuperäistarvike voi maksaa vaikkapa 50 euroa jolla päästäisiin tonnin puhelimessa samaan noin viiteen prosentin lisäkuluun jonka itse maksoin talvipyöristä auton päälle. Mitä se laturi maksaa valmistajalle? 2€? 5€?

Tilanne jossa valmistajan pakkauksessa on mukana laturi ei ole verrannollinen siihen että autokauppa pakkomyisi renkaat ja vanteet. Jos Elisa Kauppa myisi puhelimia vain bundlattuna erillispakatun 49 euron laturin kanssa, se olisi verrannollista. Näin ei ole.

Laturin pois jättäminen ei ole lisäpalvelua tai parannus. Se on
  • vähäinen kustannussäästö
  • viherpesua
  • lisämyyntistrategia
 
Koko vertaus ajaa ulos ekassa mutkassa. Kahdet renkaat on markkina-aluekohtainen lisävaruste jota useimmat asiakkaat eivät globaalisti koskaan käytä ja moni ei ole tullut edes ajatelleeksi sellaisen olemassaoloa. Yleensä niitä talvirenkaita kauppaa auton mukana jälleenmyyjä, ei autotehdas(vaikka se saattaa joissakin tapauksissa sanella toimintatavan hyvinkin tarkasti).

Lisäksi rengaspaketti voi maksaa esimerkiksi 700-3000 euroa. "Laturi" puhelimen mukana maksaa huomattavasti vähemmän suhteessa puhelimen hintaan. Toki hieno myymäläpakattu superhypertason alkuperäistarvike voi maksaa vaikkapa 50 euroa jolla päästäisiin tonnin puhelimessa samaan noin viiteen prosentin lisäkuluun jonka itse maksoin talvipyöristä auton päälle. Mitä se laturi maksaa valmistajalle? 2€? 5€?

Tilanne jossa valmistajan pakkauksessa on mukana laturi ei ole verrannollinen siihen että autokauppa pakkomyisi renkaat ja vanteet. Jos Elisa Kauppa myisi puhelimia vain bundlattuna erillispakatun 49 euron laturin kanssa, se olisi verrannollista. Näin ei ole.

Laturin pois jättäminen ei ole lisäpalvelua tai parannus. Se on
  • vähäinen kustannussäästö
  • viherpesua
  • lisämyyntistrategia
Pitkä sepostus vallitsevista rengaskäytännöistä autoa ostaessa, jotka ovat jokaiselle autoilijalle aikalailla tuttuja. Mutta liittyykö jotenkin tähän vertaukseeni?
Ei uutta autoakaan ostaessa ole pakko ostaa talvirenkaita, vaan kuluttaja itse selvittää ja harkitsee mikä hänelle on parasta.
Vai oletko eri mieltä tästä?
 
Pitkä sepostus vallitsevista rengaskäytännöistä autoa ostaessa, jotka ovat jokaiselle autoilijalle aikalailla tuttuja. Mutta liittyykö jotenkin tähän vertaukseeni?

Vai oletko eri mieltä tästä?
Jotta tilanne olisi verrannollinen, pitäisi kaksien renkaiden olla käytössä koko maailmassa ja kustannus valmistajalle esimerkiksi 300 euroa. Silloin pitäisin todellakin hyvin ymmärrettävänä, että auton mukana tulisi vakiovarusteena talvipyörät.
 
Jotta tilanne olisi verrannollinen, pitäisi kaksien renkaiden olla käytössä koko maailmassa ja kustannus valmistajalle esimerkiksi 300 euroa. Silloin pitäisin todellakin hyvin ymmärrettävänä, että auton mukana tulisi vakiovarusteena talvipyörät.
Tilanne on verrannollinen silloin, kun uuden auton ostajan on ostettava ne talvirenkaat auton mukana. Kuten asian esitin.

Tuo esimerkki paljastaa, kuinka järjetöntä sellainen olisi, ja suurin osa kuluttajista ei sitä hyväksyisi. Saman analogian voisi liittää tuhansiin eri tuotteisiin / tuoteyhdistelmiin.
 
Eli: mikään kuvailemistasi, tarkoitushakuisista skenaarioistasi ei liity mitenkään siihen, että latureita/renkaita pitäisi myydä kuluttajalle pakolla
En tiedä, moneenko kertaan se pitää sanoa, ettei omasta mielestäni puhelimen paketissa ole pakko olla laturia. Sen sijaan se varmasti toimiva, valmistajan oma on saatava ostaa samaan aikaan puhelimen kanssa ja hinnan tulee olla nimellinen.

Aivan samoin kuin autoa ostaessasi saat ne talvirenkaat samassa paketissa jos niin haluat. Onnistuu ihan rasti ruutuun "otan talvirenkaat". Saat miettimättä sopivat etkä joudu ostamaan samaa 1500€ settiä myöhemmin 3000€ hinnalla olematta täysin varma, että niillä voi ajaa yli 20km/h.

Auto makaa pihassa ilman renkaita? Minulla ainakin on aina tullut jotkut renkaat mukana, siinä autossa kiinni.
Myönnät siis auton mukana pakkomyytävän renkaat. Eli talvirengasesimerkkisi onkin "puhelimen mukana on ok pakkomyydä laturi mutta powerbankkia ei saa pakottaa ostamaan.

Renkaiden kohdalla on lisäksi kyse paljon suuremmasta ympäristön kuormittamisesta mikäli ne pakkomyydyt eivät ole mieleiset, vapaasti kunnet saa niitä valita. Jotenkin nyt syntyy ajatus maalitolppien siirtelystä.
 
En tiedä, moneenko kertaan se pitää sanoa, ettei omasta mielestäni puhelimen paketissa ole pakko olla laturia. Sen sijaan se varmasti toimiva, valmistajan oma on saatava ostaa samaan aikaan puhelimen kanssa ja hinnan tulee olla nimellinen.

Aivan samoin kuin autoa ostaessasi saat ne talvirenkaat samassa paketissa jos niin haluat. Onnistuu ihan rasti ruutuun "otan talvirenkaat". Saat miettimättä sopivat etkä joudu ostamaan samaa 1500€ settiä myöhemmin 3000€ hinnalla olematta täysin varma, että niillä voi ajaa yli 20km/h.


Myönnät siis auton mukana pakkomyytävän renkaat. Eli talvirengasesimerkkisi onkin "puhelimen mukana on ok pakkomyydä laturi mutta powerbankkia ei saa pakottaa ostamaan.

Renkaiden kohdalla on lisäksi kyse paljon suuremmasta ympäristön kuormittamisesta mikäli ne pakkomyydyt eivät ole mieleiset, vapaasti kunnet saa niitä valita. Jotenkin nyt syntyy ajatus maalitolppien siirtelystä.

No luepa nyt ihan rauhassa mitä täällä on kirjoitettu. Yritä sisäistää. Nyt menee trolli ingoreen.
 
Aivan samoin kuin autoa ostaessasi saat ne talvirenkaat samassa paketissa jos niin haluat. Onnistuu ihan rasti ruutuun "otan talvirenkaat". Saat miettimättä sopivat etkä joudu ostamaan samaa 1500€ settiä myöhemmin 3000€ hinnalla olematta täysin varma, että niillä voi ajaa yli 20km/h.
No jos haluat maksaa toisista renkaista myös autoveron, niin siitä vaan ruksaamaan.
 
No jos haluat maksaa toisista renkaista myös autoveron, niin siitä vaan ruksaamaan.
Alkaa olla jo varsin kaukana aiheesta. Mutta:
Kohdasta 3 varuste vs tarvike.
Ajoneuvon kaupan yhteydessä myytyjen ajoneuvosta irrallisten tai ajoneuvoon jälkiasennettujen tarvikkeiden arvoa ei sisällytetä verotusarvoon, jos samanlaisia ajoneuvoja yleisesti ilmoitetaan myytäväksi ilman kyseisiä tarvikkeita. Ajoneuvon on myös tosiasiallisesti oltava ostettavissa hinnaston mukaisella hinnalla ilman tarvikkeita.
Toisaalta tuokin määrä tekstiä monen muun verottajan ohjeen tapaan on kyllä suunnittelun kukkanen. Yksinkertaisempaa asiaa viimeksi selvittäessä meni sekin kahdesti täysin pieleen, kolmas jää nähtäväksi.
 
Kohdasta 3 varuste vs tarvike.
En mä kyllä tuosta maallikkona pysty sanomaan, kuuluuko vai ei. Edellisen kerran uutta autoa ostaessani 2004 myyjä oikein erikseen vinkkasi mulle, että osta talvikiekot erikseen, niin ei tartte maksaa niistä autoveroa. Mutta jos autoverotus ei kuulu suunnittelun kukkas -otsikon alle, se osaltani off-topicista.
 
Siksi se pitäisi "pakottaa" eli antaa siihen optio, koska se on ainoa keino keskivertokuluttajan tai vähän valveutuneemmankaan varmistua siitä, ettei se osta laturiksi jotain roskaa tai pahimmassa tapauksessa kahta tai kolmea roskaa sen perään, jotka kaikki lopulta jäävät latausnopeudessa tarkoitetusta.

Mitä näihin "ammattitaitoisiin myyjiin" tulee niin voin vakuuttaa, että se keskiverto Julius siellä Telian tiskin toisella puolella on ihan kujalla näistä yhteensopivuusasioista ja se asiantuntevinkin osaa maksimissaan katsoa ne QC/PD-merkinnät tarvikelaturin paketista. Tai myydä valmistajan oman "superpikanopeuslaturin" semitörkyiseen hintaan.


Noinhan siinä ei 90% tapauksessa käy, että uuden puhelimen omistaja edes ymmärtäisi ajatella laturin olevan jollain tavalla epäyhteensopiva. Siinä käy niin, että se vain ajattelee, että: "Onpa hidasta, yllättävän paska puhelin uudeksi, toivottavasti seuraava olisi parempi." Ihan täyttä ufohommaa olisi alkaa yrittää selittää tämänkään talouden emännälle jotain latureiden protokollista eri latausnopeuksien suhteen saati sitten siitä, ettei ne protokollatkaan välillä halua toimia kuten pitäisi.

Lopusta 10%:sta ehkä 5% ymmärtää, että vika on tehottomassa laturissa ja se hakee sen 100W Xiaomin mikä "perkkele sentään ainakin riittää" ja latailee sen jälkeen puhelintaan 1/2-1/4 maksimivauhdista, mutta ehkä kuitenkin puolet nopeammin kuin sillä edellisellä laturilla viiden vuoden takaa. Eikä se välttämättä edes ymmärrä, että ollaan vieläkin kaukana niistä nopeuksista missä pitäisi olla. Onko siinä sitten tapahtunut vahinkoa vai ei, niin sen varmaan voi jokainen päättää itse. Minusta on, jos spekseihin ei päästä.

… siis keskivertokuluttajalla ei ole ongelmaa, koska ei tiedä eikä välitä.

Ja valveutuneella harrastajalla ei ole ongelmaa, koska tietää ja osaa hommata halutessaan täsmälleen oikeanlaisen pikalaturin.

Eli kenen ja mitä ongelmaa tässä yrität ratkaista?
 
Tämä argumentti on esittämääsi asiaa vastaan. Jos muutama kymppi on paljon jollekin, niin on huono asia pakottaa tällaista henkilöä ostamaan laturi.

Sitten vielä tiivistys: pakotetun laturioston purkaminen on kaikilta osin muutos parempaan suuntaan. Ei tuhlata kuluttajan rahaa turhaan, ei kuormiteta ympäristöä turhaan. Lisäksi saadaan markkinatalous tekemään sitä mikä sen paras puoli on, tekniikka ja palvelut saavat mahdollisuuden kilpailla toisiaan vastaan ja kehittyä paremmaksi ja halvemmaksi. Nythän ne kolmannen osapuolen laturit saavat mahdollisuuden.

Ja vielä, kännykän laturi on niin pieni asia, että oikeastaan mikä tahansa muu asia on tärkeämpi vatvomisen ja regulaation kohde. Ihmiset rakennuttavat taloja itselleen, ostavat sähköautoja, hankkivat äärimmäisen teknisiä ja monimutkaisia harrastuslaitteita, mutta kännykän laturin osto suistaa elämän kurimukseen.

Laturi on jätetty paketeista sen takia pois että myymällä se erikseen saadaan parempi kate, niin valmistaja, kuin jälleenmyyjä. Se alkio jäämään pois nimenomaan kalliimmista malleista, joiden ostajilla uskottiin olevan parempi ostovoima, pienempi kynnys heittää vielä muutama kymppi lisää tiskiin siitä euronlaturista.

Halvoissa malleissa se laturi on paketissa mukana, hintatietoinen asiakas ei ole valmis siitä maksamaan muutamaaeuroa ylimääräistä.

Se että laturi tulee paketissa mukana on paljon tehokkaampaa, kuin se että se myydään erikseen. Se attä mailmassa on joku asiakas joka ei tarvi nyt, eikä seuraavalla kerralla uutta laturia, ja sillä sitten saa se tuotteen jonkun sentin halvemmalla, on kova hinta muille, jotka joutuvat maksamaan kympin pari ylimääräistä.

Sattumalta se laturi tuppaa puuttuu niistä paketeista joista puuttuu plugiliitin, muistikorttipaikka.
 
Kalliimpien mallien ostajat vaihtavat puhelinta parin vuoden välein. Latureita kertyy. Meidän firman puhelinpolitiikka sallii vaihdon kolmen vuoden välein. Latureita kertyy. Vaimo vaihtaa harvemmin, mutta silti latureita kertyy. Mitäs veikkaatte, monta laturia olen ostanut erikseen?
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Kalliimpien mallien ostajat vaihtavat puhelinta parin vuoden välein. Latureita kertyy. Meidän firman puhelinpolitiikka sallii vaihdon kolmen vuoden välein. Latureita kertyy. Vaimo vaihtaa harvemmin, mutta silti latureita kertyy. Mitäs veikkaatte, monta laturia olen ostanut erikseen?
Yritätkö viestiä että heitätte vanhat luurit ser roskiin, ja mutta teillä latureilla käyttöä ja pidätte ne.
Vai vanhat luurit menee käyttökirtoon, mutta pidätte niiden laturit itsellä. Sitten pitäisi arvata montako laturi noiden lisäksi vuosittain ostatte.

Tuskin olet ainoa, tiedän talouksia joissa vanhat laturit pidetään, ja haalitaan muilta, jopa niiden lisäksi ostetaan uusia. Tänäpäivänä on paljon kamaa joka toimii/ladataan USB latureilla ja monet niistä toimii latureilla jotka puhelinköyttössä ja vanhoja.
 
Yritätkö viestiä että heitätte vanhat luurit ser roskiin, ja mutta teillä latureilla käyttöä ja pidätte ne.
Vai vanhat luurit menee käyttökirtoon, mutta pidätte niiden laturit itsellä. Sitten pitäisi arvata montako laturi noiden lisäksi vuosittain ostatte.

Tuskin olet ainoa, tiedän talouksia joissa vanhat laturit pidetään, ja haalitaan muilta, jopa niiden lisäksi ostetaan uusia. Tänäpäivänä on paljon kamaa joka toimii/ladataan USB latureilla ja monet niistä toimii latureilla jotka puhelinköyttössä ja vanhoja.
Mulla on yksi vanha iPhone varaluurina kaiken varalta. Muut ovat menneet palautuksena firman SER-käsittelyyn tai jonnekin. Vaimon vanhat kierrätetään heidän firmansa politiikan mukaisesti. Mukana tulleita latureita ei palautella, kun niillä on jonkin sortin käyttöarvo eikä kukaan niiden perään kysele. Toi kysymys erikseen ostetuista latureista kulkee nimellä retorinen kysymys.
 
. Toi kysymys erikseen ostetuista latureista kulkee nimellä retorinen kysymys.
Eli ette ole ostaneen yhtään? tai siis ilmeisesti työantaja toimittaa yhdenlaturin ja yhden kaapelin (per puhelin).
Mutta ihan uteliaisuutta varmistan nyt vielä suoralla kysymyksellä , Montako laturia olette ostaneet, ja jatko kysymys montako kaapeli. (itse tai työantaja, iphone mainittu )
 
@pulatunnus Miksi ihmeessä olisimme ostaneet tarvikkeita, joita meillä on läjäpäin?
Mistä minä tiedän, tiesin vain sen että työantaja tarjonnut puhelimen ja sille laturin ja ilmeisesti kaapelin ja yksi iPhone on. Erilaisia talouksia.

Mutta ymmärrän tuon vastauksen niin ettei itse, tai työntaja ole mitään muuta hommannut.
 
Laturi on jätetty paketeista sen takia pois että myymällä se erikseen saadaan parempi kate, niin valmistaja, kuin jälleenmyyjä. Se alkio jäämään pois nimenomaan kalliimmista malleista, joiden ostajilla uskottiin olevan parempi ostovoima, pienempi kynnys heittää vielä muutama kymppi lisää tiskiin siitä euronlaturista.

Halvoissa malleissa se laturi on paketissa mukana, hintatietoinen asiakas ei ole valmis siitä maksamaan muutamaaeuroa ylimääräistä.

Se että laturi tulee paketissa mukana on paljon tehokkaampaa, kuin se että se myydään erikseen. Se attä mailmassa on joku asiakas joka ei tarvi nyt, eikä seuraavalla kerralla uutta laturia, ja sillä sitten saa se tuotteen jonkun sentin halvemmalla, on kova hinta muille, jotka joutuvat maksamaan kympin pari ylimääräistä.

Sattumalta se laturi tuppaa puuttuu niistä paketeista joista puuttuu plugiliitin, muistikorttipaikka.
Turhaa elektroniikkajätettä tulee vähemmän kun kaikki eivät tarvitse uutta laturia. Rahtikulut/päästötkin ovat pienemmät kun myyntipakkaus on pienenpi.
 
Turhaa elektroniikkajätettä tulee vähemmän kun kaikki eivät tarvitse uutta laturia. Rahtikulut/päästötkin ovat pienemmät kun myyntipakkaus on pienenpi.
Ei, tuo on se millä se on myyty kuluttajalle, mutta kyse on siitä että sille kuluttajalle voidaan myydä se laturi erikseen paremmalla katteella. Eli valmistaja ja myyjä tekee enemmän hilloa.
Se erikseen myyminen on epätehokasta, niin poisjättäminen lisää kokonaiskustannuksia, niin kuluttaja on häviäjä. (*

Lokistiikka toki voittaa, kun enemmän paketteja rahdattavana, kiinteistösijoittaja voittaa, kun enemmän hyllytilaa, myyjä voittaa kun enemmän töitä, bensakauppias voitaa, kun asiakas lähtee ostamaan sitä laturia. jne.


(*
Gigantti toki laskee että se pystyy myymään x prosentille sen laturin, ja saa siitä hyvän katteen, niin voi vähän tinkiä laitteen katteesta, mutta se laturi maksaa sille gigantille enemmän kuin paketissa tuleva, se laturi vie hylly ja varasto tilaa, se pitää hyllytää, se pitää myydä, se euron laturi onkin 25 euroa, ja siihen on laitettu valtavasti resursseja. Valmistaja tehnyt saman laskelman, se poisjättäminen ei paranna tuotteen hintakilpailua, Erikseen myyminen on kallista, mutta se voidaan myydä niin moninkertaiseen hintaan että se kannattaa.(ja sitten jokunen senttin puhelimen hinnanalentamiseen)
Voitaako Gigantti, ostaako asikas enemmän, vai olisko se ostannut jotain muuta ? suojalaukun, suojalasin, autolaturin ? vai meniko kuppi nurin, ja tilas ne jostain halvemalla?


Vähän nyt arvon että mikä ketju on sopiva, laturiketju, asiakaskokemusketju, tyhmät ihmiset ketju, viherpesyketju, vai mikä. Mutta koska tämä nyt on aidosti myös suunnittelun kukkanen, niin ei jatkanut toisaalle.
 
Mun mielestä tässä on varmaan molemmat pointit valideja, parempi kate ja vähemmän roskaa. En mä ymmärrä miksi pitäisi aina saada uusi laturi ellei joka kerralla osta eri merkkistä puhelinta. Nyt ei tainnut uudessa puhelimessa enää olla mukana (olikohan pelkkä piuha mutta ei päätä?) mutta vanhoja löytyi kotoa ainakin muutama kappale. Varmaan olisi roskiin mennyt uusi laturi.
 
Turhaa elektroniikkajätettä tulee vähemmän kun kaikki eivät tarvitse uutta laturia. Rahtikulut/päästötkin ovat pienemmät kun myyntipakkaus on pienenpi.

Juuri näin.. Ja täällä forumilla jotkut alan ammattilaiset kuvittelevat, että tavalliselle tuulipuvulle olisi jotain merkitystä että latautuuko puhelin 15 minuutissa vai 45 minuutissa. :rolleyes:

Valtaosa käyttää niitä vanhoja latureita, vaikka sillä latausnopeus ei olekaan paras mahdollinen. Joten tältä osin on ihan hyvää, ettei kaikkien laitteiden kanssa tungeta sitä uutta laturia mukaan.
 
… siis keskivertokuluttajalla ei ole ongelmaa, koska ei tiedä eikä välitä.

Ja valveutuneella harrastajalla ei ole ongelmaa, koska tietää ja osaa hommata halutessaan täsmälleen oikeanlaisen pikalaturin.

Eli kenen ja mitä ongelmaa tässä yrität ratkaista?
Keskivertokuluttajalla voi olla ongelma vaikka joka päivä sen vuoksi, ettei hänen puhelimensa lataudu riittävän nopeasti ja akun vajaaksi jäävä varaustaso ja sitä kautta loppuminen on siksi ihan todellinen uhka, vaikka hän ei ymmärtäisi ongelman syytä eli sitä, että se johtuu huonosti yhteensopivasta laturista.

Valveutuneella harrastajalla voi olla ongelma, sillä hän ei pelkkien yhteensopivien latausstandardimerkintöjen pohjalta vielä tiedä ilman mittalaitteistoa kuinka hyvin yhteensopiva hänen "täsmälleen oikeanlainen pikalaturi" todellisuudessa olisi ko. puhelimen kanssa.
 
Mulla on duunilaturina sähköistetty työpöytä. Onkohan sen usb-portit optimoitu juuri minun luurilleni? Lataan noista porteista kyllä myös sankakuulokkeet ja älykellonikin. Mitäköhän se pöytä niistä ajattelee?
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Mulla on duunilaturina sähköistetty työpöytä. Onkohan sen usb-portit optimoitu juuri minun luurilleni? Lataan noista porteista kyllä myös sankakuulokkeet ja älykellonikin. Mitäköhän se pöytä niistä ajattelee?
Minäkin usein lataan puhelimeni hitaasti läppärin USB-portista sillä sen antamalla vajaalla kymmenellä watilla.

Se ei kuitenkaan millään tavalla poista sitä faktaa, että toisinaan sitä huomaa vartin ennen lähtöä esimerkiksi jonnekin illanviettoon, että puhelimessa on sen 20-30 % akkua jäljellä ja se kaipaisi hätäisesti tankin täyttämistä niin paljon kuin siinä vartissa vaan on mahdollista.
 
Se ei kuitenkaan millään tavalla poista sitä faktaa, että toisinaan sitä huomaa vartin ennen lähtöä esimerkiksi jonnekin illanviettoon, että puhelimessa on sen 20-30 % akkua jäljellä ja se kaipaisi hätäisesti tankin täyttämistä niin paljon kuin siinä vartissa vaan on mahdollista.
No siinä kohtaa on kyllä mennyt suunnittelu pieleen (!), jos ei pidä huolta akkunsa varauksesta illanviettoon lähdössä.
 
Ei todellakaan ;D
Niin...ja joskus ne kutsut/ideat tulee muuten vaan yllätyksenä lyhyellä varoajalla ilman, että niitä on ehtinyt suunnittelemaan.

Tosiaan itsekin lataan puhelintani 98% ajasta hitaalla latauksella, sillä rasittaahan se akkuakin vähemmän. Mutta kun tulee noita em. tilanteita niin se maksiminopeuteen kykenevä laturi on kullanarvoinen.
 
Tosiaan itsekin lataan puhelintani 98% ajasta hitaalla latauksella, sillä rasittaahan se akkuakin vähemmän. Mutta kun tulee noita em. tilanteita niin se maksiminopeuteen kykenevä laturi on kullanarvoinen.
Himassa mä lataan iPadin 20 W laturilla, ellei vaimo ole sitä varannut. Seuraava vaihtoehto on toisen tabletin 10 W laturi, jos on vähänkään kiire saada lisävirtaa. Yön yli lataan jollain ikivanhalla iPhonen omalla. En piittaa pätkääkään akun hyvinvoinnista, koska työpuhelimen kierto on nopeampi kuin akun elinikä. Mutta joo, olen jo aikaa sitten pudonnut kärryiltä, mikä tässä on se suunnittelun kukkanen.
 
Koko älypuhelin tai sen akku on yksi suunnittelun kukkanen virran kestäessä sen 1 max 2 päivää (kaikki hilppeet päällä). Kikkaillen toki saa kestoa lisää.
 
En nyt keksi onko parempaa ketjua, meinasin jos siirtää, mutta en osaa päättää tyhmät ihmiset, vai digitalisaatio ketju, vai joku muu. Jatkan suunnittelun kukkaset, vaikka suunnittelu näissä parantunut.

Juuri näin.. Ja täällä forumilla jotkut alan ammattilaiset kuvittelevat, että tavalliselle tuulipuvulle olisi jotain merkitystä että latautuuko puhelin 15 minuutissa vai 45 minuutissa. :rolleyes:

Valtaosa käyttää niitä vanhoja latureita, vaikka sillä latausnopeus ei olekaan paras mahdollinen. Joten tältä osin on ihan hyvää, ettei kaikkien laitteiden kanssa tungeta sitä uutta laturia mukaan.
Kaikki ei lataa yöllä, onko sitten luettu jonkun lausunto vai miksi. ja vaikka yöllä normaalisti lataisikin, niin ääröttömän ärsyttävää jos reissussa lyhyessä aikaikkunassa ei saa ladattu edes puolilleen. Ja vielä harmillisempaa jos sen takia menee vaihtaan puhelinta jossa nopeampi lataus.
5000mAh akku, vajaa 20Wh, jos sitä lataa 5W teholla, sillä kuulaisalla 60w laturilla, mikä ei tule mitään puhelimen tukemaa latausta, jolloin mennään perus USB-C 5v 1A, tai jos USB-A laturi (joita tullut pikalatureissa, koska niin voi tehdä) niin pahimmillaan 0,5A 5v, ei välttämättä kerkiä yölläkään lataan. jos se siinä samalla tuuppaa pilveen päivänsaaliin, niin kärjistäen akku loppu aamulla.

Turvallisuuden kannalta olisi kannatettavaa että ihmisillä ne laturit olisi ehjiä, ja ne ajoissa laitetaan kierrätykseen. Jos joku takoo puhelimen 3 vuodessa siihen kuntoon että se menee SER romuun, niin samalla voi sen sen laturinkinn sinne viedä, jos ylimääriäseksi jää. Kuten ketjussa kerrottu, niin osalle sillä on käyttöä ihan itsellä vaikka uuden puhelimen mukana uusilaturi.
 
Jos on ihan hirveän karmea virrantarve koko ajan, mulle tulisi ekana mieleen hankkia virtapankki. Vasta ehkä neljäntenä ajatuksena voisin miettiä, onko puhelinten latausnopeudella jotain eroa tahi merkitystä. Todennäköisesti ei vielä neljäskään ajatus menisi tuolle osastolle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 468
Viestejä
4 489 510
Jäsenet
74 243
Uusin jäsen
Alzu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom