Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Laturi on jätetty paketeista sen takia pois että myymällä se erikseen saadaan parempi kate, niin valmistaja, kuin jälleenmyyjä. Se alkio jäämään pois nimenomaan kalliimmista malleista, joiden ostajilla uskottiin olevan parempi ostovoima, pienempi kynnys heittää vielä muutama kymppi lisää tiskiin siitä euronlaturista.

Halvoissa malleissa se laturi on paketissa mukana, hintatietoinen asiakas ei ole valmis siitä maksamaan muutamaaeuroa ylimääräistä.

Se että laturi tulee paketissa mukana on paljon tehokkaampaa, kuin se että se myydään erikseen. Se attä mailmassa on joku asiakas joka ei tarvi nyt, eikä seuraavalla kerralla uutta laturia, ja sillä sitten saa se tuotteen jonkun sentin halvemmalla, on kova hinta muille, jotka joutuvat maksamaan kympin pari ylimääräistä.

Sattumalta se laturi tuppaa puuttuu niistä paketeista joista puuttuu plugiliitin, muistikorttipaikka.
Turhaa elektroniikkajätettä tulee vähemmän kun kaikki eivät tarvitse uutta laturia. Rahtikulut/päästötkin ovat pienemmät kun myyntipakkaus on pienenpi.
 
Turhaa elektroniikkajätettä tulee vähemmän kun kaikki eivät tarvitse uutta laturia. Rahtikulut/päästötkin ovat pienemmät kun myyntipakkaus on pienenpi.
Ei, tuo on se millä se on myyty kuluttajalle, mutta kyse on siitä että sille kuluttajalle voidaan myydä se laturi erikseen paremmalla katteella. Eli valmistaja ja myyjä tekee enemmän hilloa.
Se erikseen myyminen on epätehokasta, niin poisjättäminen lisää kokonaiskustannuksia, niin kuluttaja on häviäjä. (*

Lokistiikka toki voittaa, kun enemmän paketteja rahdattavana, kiinteistösijoittaja voittaa, kun enemmän hyllytilaa, myyjä voittaa kun enemmän töitä, bensakauppias voitaa, kun asiakas lähtee ostamaan sitä laturia. jne.


(*
Gigantti toki laskee että se pystyy myymään x prosentille sen laturin, ja saa siitä hyvän katteen, niin voi vähän tinkiä laitteen katteesta, mutta se laturi maksaa sille gigantille enemmän kuin paketissa tuleva, se laturi vie hylly ja varasto tilaa, se pitää hyllytää, se pitää myydä, se euron laturi onkin 25 euroa, ja siihen on laitettu valtavasti resursseja. Valmistaja tehnyt saman laskelman, se poisjättäminen ei paranna tuotteen hintakilpailua, Erikseen myyminen on kallista, mutta se voidaan myydä niin moninkertaiseen hintaan että se kannattaa.(ja sitten jokunen senttin puhelimen hinnanalentamiseen)
Voitaako Gigantti, ostaako asikas enemmän, vai olisko se ostannut jotain muuta ? suojalaukun, suojalasin, autolaturin ? vai meniko kuppi nurin, ja tilas ne jostain halvemalla?


Vähän nyt arvon että mikä ketju on sopiva, laturiketju, asiakaskokemusketju, tyhmät ihmiset ketju, viherpesyketju, vai mikä. Mutta koska tämä nyt on aidosti myös suunnittelun kukkanen, niin ei jatkanut toisaalle.
 
Mun mielestä tässä on varmaan molemmat pointit valideja, parempi kate ja vähemmän roskaa. En mä ymmärrä miksi pitäisi aina saada uusi laturi ellei joka kerralla osta eri merkkistä puhelinta. Nyt ei tainnut uudessa puhelimessa enää olla mukana (olikohan pelkkä piuha mutta ei päätä?) mutta vanhoja löytyi kotoa ainakin muutama kappale. Varmaan olisi roskiin mennyt uusi laturi.
 
Turhaa elektroniikkajätettä tulee vähemmän kun kaikki eivät tarvitse uutta laturia. Rahtikulut/päästötkin ovat pienemmät kun myyntipakkaus on pienenpi.

Juuri näin.. Ja täällä forumilla jotkut alan ammattilaiset kuvittelevat, että tavalliselle tuulipuvulle olisi jotain merkitystä että latautuuko puhelin 15 minuutissa vai 45 minuutissa. :rolleyes:

Valtaosa käyttää niitä vanhoja latureita, vaikka sillä latausnopeus ei olekaan paras mahdollinen. Joten tältä osin on ihan hyvää, ettei kaikkien laitteiden kanssa tungeta sitä uutta laturia mukaan.
 
… siis keskivertokuluttajalla ei ole ongelmaa, koska ei tiedä eikä välitä.

Ja valveutuneella harrastajalla ei ole ongelmaa, koska tietää ja osaa hommata halutessaan täsmälleen oikeanlaisen pikalaturin.

Eli kenen ja mitä ongelmaa tässä yrität ratkaista?
Keskivertokuluttajalla voi olla ongelma vaikka joka päivä sen vuoksi, ettei hänen puhelimensa lataudu riittävän nopeasti ja akun vajaaksi jäävä varaustaso ja sitä kautta loppuminen on siksi ihan todellinen uhka, vaikka hän ei ymmärtäisi ongelman syytä eli sitä, että se johtuu huonosti yhteensopivasta laturista.

Valveutuneella harrastajalla voi olla ongelma, sillä hän ei pelkkien yhteensopivien latausstandardimerkintöjen pohjalta vielä tiedä ilman mittalaitteistoa kuinka hyvin yhteensopiva hänen "täsmälleen oikeanlainen pikalaturi" todellisuudessa olisi ko. puhelimen kanssa.
 
Mulla on duunilaturina sähköistetty työpöytä. Onkohan sen usb-portit optimoitu juuri minun luurilleni? Lataan noista porteista kyllä myös sankakuulokkeet ja älykellonikin. Mitäköhän se pöytä niistä ajattelee?
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Mulla on duunilaturina sähköistetty työpöytä. Onkohan sen usb-portit optimoitu juuri minun luurilleni? Lataan noista porteista kyllä myös sankakuulokkeet ja älykellonikin. Mitäköhän se pöytä niistä ajattelee?
Minäkin usein lataan puhelimeni hitaasti läppärin USB-portista sillä sen antamalla vajaalla kymmenellä watilla.

Se ei kuitenkaan millään tavalla poista sitä faktaa, että toisinaan sitä huomaa vartin ennen lähtöä esimerkiksi jonnekin illanviettoon, että puhelimessa on sen 20-30 % akkua jäljellä ja se kaipaisi hätäisesti tankin täyttämistä niin paljon kuin siinä vartissa vaan on mahdollista.
 
Se ei kuitenkaan millään tavalla poista sitä faktaa, että toisinaan sitä huomaa vartin ennen lähtöä esimerkiksi jonnekin illanviettoon, että puhelimessa on sen 20-30 % akkua jäljellä ja se kaipaisi hätäisesti tankin täyttämistä niin paljon kuin siinä vartissa vaan on mahdollista.
No siinä kohtaa on kyllä mennyt suunnittelu pieleen (!), jos ei pidä huolta akkunsa varauksesta illanviettoon lähdössä.
 
Ei todellakaan ;D
Niin...ja joskus ne kutsut/ideat tulee muuten vaan yllätyksenä lyhyellä varoajalla ilman, että niitä on ehtinyt suunnittelemaan.

Tosiaan itsekin lataan puhelintani 98% ajasta hitaalla latauksella, sillä rasittaahan se akkuakin vähemmän. Mutta kun tulee noita em. tilanteita niin se maksiminopeuteen kykenevä laturi on kullanarvoinen.
 
Tosiaan itsekin lataan puhelintani 98% ajasta hitaalla latauksella, sillä rasittaahan se akkuakin vähemmän. Mutta kun tulee noita em. tilanteita niin se maksiminopeuteen kykenevä laturi on kullanarvoinen.
Himassa mä lataan iPadin 20 W laturilla, ellei vaimo ole sitä varannut. Seuraava vaihtoehto on toisen tabletin 10 W laturi, jos on vähänkään kiire saada lisävirtaa. Yön yli lataan jollain ikivanhalla iPhonen omalla. En piittaa pätkääkään akun hyvinvoinnista, koska työpuhelimen kierto on nopeampi kuin akun elinikä. Mutta joo, olen jo aikaa sitten pudonnut kärryiltä, mikä tässä on se suunnittelun kukkanen.
 
Koko älypuhelin tai sen akku on yksi suunnittelun kukkanen virran kestäessä sen 1 max 2 päivää (kaikki hilppeet päällä). Kikkaillen toki saa kestoa lisää.
 
En nyt keksi onko parempaa ketjua, meinasin jos siirtää, mutta en osaa päättää tyhmät ihmiset, vai digitalisaatio ketju, vai joku muu. Jatkan suunnittelun kukkaset, vaikka suunnittelu näissä parantunut.

Juuri näin.. Ja täällä forumilla jotkut alan ammattilaiset kuvittelevat, että tavalliselle tuulipuvulle olisi jotain merkitystä että latautuuko puhelin 15 minuutissa vai 45 minuutissa. :rolleyes:

Valtaosa käyttää niitä vanhoja latureita, vaikka sillä latausnopeus ei olekaan paras mahdollinen. Joten tältä osin on ihan hyvää, ettei kaikkien laitteiden kanssa tungeta sitä uutta laturia mukaan.
Kaikki ei lataa yöllä, onko sitten luettu jonkun lausunto vai miksi. ja vaikka yöllä normaalisti lataisikin, niin ääröttömän ärsyttävää jos reissussa lyhyessä aikaikkunassa ei saa ladattu edes puolilleen. Ja vielä harmillisempaa jos sen takia menee vaihtaan puhelinta jossa nopeampi lataus.
5000mAh akku, vajaa 20Wh, jos sitä lataa 5W teholla, sillä kuulaisalla 60w laturilla, mikä ei tule mitään puhelimen tukemaa latausta, jolloin mennään perus USB-C 5v 1A, tai jos USB-A laturi (joita tullut pikalatureissa, koska niin voi tehdä) niin pahimmillaan 0,5A 5v, ei välttämättä kerkiä yölläkään lataan. jos se siinä samalla tuuppaa pilveen päivänsaaliin, niin kärjistäen akku loppu aamulla.

Turvallisuuden kannalta olisi kannatettavaa että ihmisillä ne laturit olisi ehjiä, ja ne ajoissa laitetaan kierrätykseen. Jos joku takoo puhelimen 3 vuodessa siihen kuntoon että se menee SER romuun, niin samalla voi sen sen laturinkinn sinne viedä, jos ylimääriäseksi jää. Kuten ketjussa kerrottu, niin osalle sillä on käyttöä ihan itsellä vaikka uuden puhelimen mukana uusilaturi.
 
Jos on ihan hirveän karmea virrantarve koko ajan, mulle tulisi ekana mieleen hankkia virtapankki. Vasta ehkä neljäntenä ajatuksena voisin miettiä, onko puhelinten latausnopeudella jotain eroa tahi merkitystä. Todennäköisesti ei vielä neljäskään ajatus menisi tuolle osastolle.
 
Kuulunko vähemmistöön, kun minulle riittää yöllinen lataus? Työpäivinä on nettiradio auki bluetoothkuulokkeisiin sen 8h niin yleensä puhelimen akussa on illalla n. 40-50 % ?

No itselleni vie tuon bluetooth yhteyden lisäksi akkua navigointi, kuvien ottaminen, puhuminen, Parkki sovellusten käyttö, sähköpostin plärääminen, pikaviestimet, internetin selaus, Pdf:ien ja muun teksti lukeminen yms. Enkä istu työpöydän ääressä eikä ole tietokonetta mukana eikä monesti ole verkkovirtaa saatavissa. Puhelinta saa ladata työpäivän aikana ihan tosissaan. Akku loppuisi varmaan puolessa välissä päivää jos ei autossa olisi tehokasta laturia.
 
Jos on ihan hirveän karmea virrantarve koko ajan, mulle tulisi ekana mieleen hankkia virtapankki. Vasta ehkä neljäntenä ajatuksena voisin miettiä, onko puhelinten latausnopeudella jotain eroa tahi merkitystä. Todennäköisesti ei vielä neljäskään ajatus menisi tuolle osastolle.
Yhdelle täysin on on toiselle todellinen suunnittelun kukkanen eli pelkästään oma ajatus ei ole ainoa oikea.

@jetblack ehtikin väliin eli tarpeita on monia erilaisia. Normisti latailen itsekin hitaasti, taisi 18W olla. Mutta siitä huolimatta pikalaturi on aivan ehdoton kun siihen on tottunut. Yllättävän monta kertaa on tarvinnut sitä 10 minsan latausta jolla pääsee jo pitkälle. Ja autoon on myös hankinnassa pikalaturi.

Ennen oli powerbank joita on useampi. Yksi on kuollut, yksi antaa kokonaista 5V/2A ja latautuu ikuisesti jne. Uusintakaan ei varsinaisesti saa pikaladattua ja 18W muistelen maksimiksi. Ei kyllä kiinnosta kantaa hitaasti lataavaa bankkia mukana jos vaikka autossa saa hetkessä reilusti lisää.
Ja ihan sama noissa tosiaan on, edelleenkin saa arpoa, mikä toimii miten sen laitteen x kanssa. Suurempi kapasiteetti maksaakin joten kovin monia ei innosta ostaa vain todetakseen, ettei mikään muuttunut.

Ja oli mukana tulevien laturien tarpeesta mitä mieltä tahansa, on koko homma pelkkää suunnittelun kukkasta siihen asti kunnes sekä laturin että laitteen maksimi on selvästi esillä ja se pikalataus toimii eikä nykyiseen tapaan riipu kuun asennosta.
 
Minäkin usein lataan puhelimeni hitaasti läppärin USB-portista sillä sen antamalla vajaalla kymmenellä watilla.
Pieni USB-C PD ulostulo, vai joku muu pikalataus ? jos läppäri ladataan USB-PDllä, niin toivoisi että siitä myös saisi ulos vähän reilummin.


Jos on ihan hirveän karmea virrantarve koko ajan, mulle tulisi ekana mieleen hankkia virtapankki. Vasta ehkä neljäntenä ajatuksena voisin miettiä, onko puhelinten latausnopeudella jotain eroa tahi merkitystä. Todennäköisesti ei vielä neljäskään ajatus menisi tuolle osastolle.
En tiedä mille osastolle ollaan menossa, mutta virtapankit sopii hyvin suunnittelun ja markkinoinnin kukaksiin. On hyvin surkesti kerrottu mitä pikalatauksia ne tukee, toki se ettei kerrotta niin tarkoittaa että sen 2,5W tai 5W ehkä saa, on sitten todellä ärsyttävää reissussa. Mutta sitä ei kerrota edes kunnolla vaikka se virtapankki tukisi pikalatausta, sielä voikin saada ihan Qc, ja USB-C PD pikalatausta ulos, ja sen luurin paljon kohtuullisemmin ladattua.

Toinen mitä virtapankien tiedot ei kerro, voiko pankkia ladata samaanaikaan kun sillä lataa, ja jos voi niin millä teholla. Ja sitten se katkeaako virransyöttö jos ottaa pankit laturin pois.
 
Pieni USB-C PD ulostulo, vai joku muu pikalataus ? jos läppäri ladataan USB-PDllä, niin toivoisi että siitä myös saisi ulos vähän reilummin.
USB-C, mutta ei taida olla kovin PD. Läppäri on kolmisen vuotta vanha Legion 5 eikä osaa ottaa ko. portista virtaa sisään. Seuraavan vuoden malli olisi jo osannut.
 
Hauskalle kierteelle lähti keskustelu laturien pakkomyynnin osalta. :) Ei kai nyt olennaista ole se, että jollakin on se vanha tehoton laturi, ja siksi lataus illanviettoon meneekin höpöksi. Tähän oli se ei-niin-vaikea ratkaisukin, ostaa se uusi tehokas laturi, ennen illanviettoa, tai sitten sen ekan ongelman jälkeen.
Itse tosiaan lataan kännykkäni yöllä tai illalla ennen nukkumaan menoa, tai milloin sattuu. Ei ongelmaa, joska päivän aikana kuluu akkua max 40-60%, joten siinä on aina virtaa.
 
Puhelimen akku kestää pidempään jos sitä lataa hitaalla vauhdilla. Siis elinkaari vuosina ja kuukausina. Siitä syystä puhelin voi olla viisasta ladata öisin aina jollakin vanhalla 5 watin USB-laturilla. Hyvin se älypuhelimen akku ehtii silläkin vauhdilla tulla tyhjästä täyteen tyypillisten yöunien aikana. Mukava toki jos on sen lisäksi kotona joka pikalaturi, jolla saa tarvittaessa puhelimeen useamman tunnin lisää toimintaikaa vaikka 10 minuutin latauksella.
 
Viimeksi muokattu:
Puhelimen akku kestää pidempään jos sitä lataa hitaalla vauhdilla. Siis elinkaari vuosina ja kuukausina. Siitä syystä puhelin voi olla viisasta ladata öisin aina jollakin vanhalla 5 watin USB-laturilla. Hyvin se älypuhelimen akku ehtii silläkin vauhdilla tulla tyhjästä täyteen tyypillisten yöunien aikana. Mukava toki jos on sen lisäksi kotona joka pikalaturi, jolla saa tarvittaessa puhelimeen useamman tunnin lisää toimintaikaa vaikka 10 minuutin latauksella.
Miksi lainaat viestiäni, kun nämä pohdiskelusi ei liity tuohon minun postaukseeni millään tavalla?
 
Jatkoin laturikeskustelun tuonne laturketjuun.

Suunnittelin kukkauset ketjusta poimittu.
Hauskalle kierteelle lähti keskustelu laturien pakkomyynnin osalta. :) Ei kai nyt olennaista ole se, että jollakin on se vanha tehoton laturi, ja siksi lataus illanviettoon meneekin höpöksi. Tähän oli se ei-niin-vaikea ratkaisukin, ostaa se uusi tehokas laturi, ennen illanviettoa, tai sitten sen ekan ongelman jälkeen.
Itse tosiaan lataan kännykkäni yöllä tai illalla ennen nukkumaan menoa, tai milloin sattuu. Ei ongelmaa, joska päivän aikana kuluu akkua max 40-60%, joten siinä on aina virtaa.
Yksilön tarpeet on yksilöllisä, yksilön takia ei kannata tehotonta jakelua, joka tulee kaikille kalliiksi (ketjussa keskusteltiin aiemmin siitä kun puhelimen mukana ei tule kelvollista laturia)

Monella on erilaiset tarpeet, ja kaikki ei pääse hidaslataamaan, osa ei jonkin periaatteen vuoksi lataa yöllä.

USB-C on yhtenäistänyt latauksia, se ei vielä takaa että kaikki puhelimet lataisi pika tavallisella USB-C laturilla, vaikka luurissa olisi USB-C iitin.

Monella on niitä USB-A latureita, jotka tukee jotain epämääräistä lataussandartia, tai ei mitään. Jos ei ole yhteistä pikalatausta, niin lataaminen voi jäädä tekemättä, tai se menee perus USB tehouilla, 5V puoli amppeeri, 5V 900mA, tai 5v 1A, riippuen vähän liittimistä ja siitä miten paljon kaapeli+laite uskaltaa imeä. 2,5watin teho on niin pieni että virransuunta akussa voi olla sillä ulospäin.

vajaan 20wh akku, 2,5W teholla, niin siinä tekee jo tiukkaa että sen saa yöllä ladattua, jos vielä laturissa tuuppaa pilveen päivän tuotokset.

Verkkovirtalaturi on myös sellainen että olisi toivottavaa että ne olisi hyvässäkunnossa olevia, niiden osalta syytä olla huolissaan että vanhoja jää nurkkiin. Joten ihan kannustettavaa että ne kulkisi vanhan puhelimen mukana ser rojuihin entistä tehokkaammin.
 
Puhelimen akku kestää pidempään jos sitä lataa hitaalla vauhdilla. Siis elinkaari vuosina ja kuukausina. Siitä syystä puhelin voi olla viisasta ladata öisin aina jollakin vanhalla 5 watin USB-laturilla.
Joo, jos akku muuten ladatessa lämpenee liikaa. Mutta myös akun roikottaminen 100 %:ssa tuntikausia per vuorokausi lyhentää huomattavasti sen elinikää. Tyypillisestihän se akku latautuu tunnissa tai kahdessa vähän hitaammallakin laturilla ja sitten loput 6-7 tuntia yöstä se pysyy piripintaan ladattuna. Tuon ja paloturvallisuusriskin vuoksi litiumakkuja ei yleensä suositella yön aikana ladattaviksi. Tietysti tilannetta vähän parantaa, jos puhelimessa on ns. akun suojausominaisuus, mikä päällä akkua ei ladata ihan täyteen.
 
Jatkoin sinne laturiketjuun
Joo, jos akku muuten ladatessa lämpenee liikaa. Mutta myös akun roikottaminen 100 %:ssa tuntikausia per vuorokausi lyhentää huomattavasti sen elinikää. Tyypillisestihän se akku latautuu tunnissa tai kahdessa vähän hitaammallakin laturilla ja sitten loput 6-7 tuntia yöstä se pysyy piripintaan ladattuna. Tuon ja paloturvallisuusriskin vuoksi litiumakkuja ei yleensä suositella yön aikana ladattaviksi. Tietysti tilannetta vähän parantaa, jos puhelimessa on ns. akun suojausominaisuus, mikä päällä akkua ei ladata ihan täyteen.

Jos se akku ja latauselktorniikka / algoritmit on paskaa, niin sitten ne on ja voi tapahtua vaikka mitä.
Jos on ne hyvät, laadukkaat, niin kestää vuosia vaikka olisi kokoajan laturissa ja päällä, ja puhelin tyyppisessä käytössä yleistäen paljon suurempi lisäarvo että liikkeelle lähtiessä akku on täynnä. todennäköisesti tulee vähemmän niitä tyhjäksiajoja, akkun nuukailu tarpeita.

Mutta on totta että jos sitä nyt tarkoitus pitää 24/7 laturissa, niin voi olla parempi että valitsee asetukset mitkä optimoitu pitkään elinikää.

Yölatauksen etu on siinä että siitä tulee säännöllinen tapa, laite on ladattu ammulla, ja jos latausajat on pitkiä, niin monella niitä harvoja hetkiä milloin se onnistuu.

Jos laite tukee oikein nopeita latauksia ja siihen on mahdollisuus, niin voihan se ladata silloin kun onnistuu, antaa enemmän pelivaraa, toki varmaan silti haluaa että aamulla liikkeelle lähtiessä olisi akkutäynnä, mutta jos matkalla, työisteelläkin voi ladata, niin ei kaadu siihen.

Muistaa vaan sitten se että jos on jotain automaatioita, laturissa, koti wifi pilvipäivitykset, niin riittääkö aikaikkunat.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti tilannetta vähän parantaa, jos puhelimessa on ns. akun suojausominaisuus, mikä päällä akkua ei ladata ihan täyteen.
Tässä taas onkin esimerkki ei suunnittelun kukkasesta vaan riemuvoitosta. Moisen ominaisuuden yleistyminen kesti aivan liian kauan, ja ja sen puuttuminen vitutti vuosikymmenet. Eivät sitäkään tuulipuvut osaa kaivata, mutta onneksi näitä nykyään on. Saa nähdä kuinka kauan. Voisihan sitä käyttäjäkokemusta hieman parantaa ja yhtenäistää poistamalla kaikki tällaiset joista käyttäjien enemmistö ei ole kuullutkaan eikä ki.
 
Jatkoin sinne laturiketjuun
Miksi ihmeessä? Varsinkin kun latureita ollaan koko ajan harmonisoimassa, on se ladattavan laitteen tehtävä ladata akkunsa järkevästi. Eli paremminkin on akkukeskustelua.
Ja idioottimaisesti toteutettu lataus taas on puhtaasti suunnittelun kukkanen.

Tässä taas onkin esimerkki ei suunnittelun kukkasesta vaan riemuvoitosta. Moisen ominaisuuden yleistyminen kesti aivan liian kauan, ja ja sen puuttuminen vitutti vuosikymmenet. Eivät sitäkään tuulipuvut osaa kaivata, mutta onneksi näitä nykyään on. Saa nähdä kuinka kauan. Voisihan sitä käyttäjäkokemusta hieman parantaa ja yhtenäistää poistamalla kaikki tällaiset joista käyttäjien enemmistö ei ole kuullutkaan eikä ki.
Ei tuota ominaisuutta ole vieläkään läheskään kaikissa vaikka näin olisi pitänyt olla jo aikoja sitten. Ei ole mikään yllätys montaa laitetta ladattavan yön yli tai muutoin ilman, että ollaan heti katkaisemassa latausta kun akku on täynnä. Ei tekniikan ole tarkoitus sitoa vaan paremminkin vapauttaa eikä se todellakaan toteudu jos vahdit tusinaa ladattavaa laitetta ihan vain sen vuoksi, ettei latauselektroniikkaa ole viitsitty suunnitella järkevästi.

Toisaalta toki myös se vaikuttaa, mitä käyttäjät haluavat. Moni haluaa akun olevan täynnä silloin kun liikkeelle lähtee. Siitä riippumatta akkua ei tarvitse pilata ja varsinkin läppäreissä ja vastaavissa akun voisi periaatteessa kytkeä aivan mainiosti irti silloin kun kone on telakassa / narun jatkona.
Luonnollisesti akkujen heikkeneminen mahdollisimman nopeasti pakottaa kuluttajan ostamaan vähintään uuden akun. Voi mainiosti miettiä, onko lopulta millainen osa suunnittelun kukkasta ja millainen tietoinen valinta.

Eikä se akun hengissä pysyminen mikään mahdoton tehtävä ole ollut vanhemmissakaan laitteissa. Muutamaa juttua varten on noin 20 vuotta vanha silloinen laadukas bisneskone. Ikänsä aikana on ollut 24/7 päällä ja laturissa kiinni vähintään 10 vuotta eikä akkua ole säälitty millään tavalla. Viimeksi käyttäessäni pari tuntia alkuperäisellä akulla. Aivan sama viitisen vuotta uudemmassa vastaavassa.
 
Voi mainiosti miettiä, onko lopulta millainen osa suunnittelun kukkasta ja millainen tietoinen valinta.
2004 vielä meni, 2014 alkaa vaikuttaa suunnitellulta vanhenemiselta ja 2024 ei jätä epäilystä. 2006 vitutti jo, kun läppärissä ei ollut kunnollista kellon ja jännitteen ohjausta kuormituksen suhteen vaan tämän joutui hoitamaan softatasolla itse puukottaen, kevyen työpöytäkäytön akkukäyttöajan kasvaessa muistaakseni reilusta puolesta tunnista noin tuntiin "rampa ankka"-puolikasakulla. Kone oli niin paska etten koskaan investoinut täysikokoiseen akkuun.

Eikä se akun hengissä pysyminen mikään mahdoton tehtävä ole ollut vanhemmissakaan laitteissa. Muutamaa juttua varten on noin 20 vuotta vanha silloinen laadukas bisneskone. Ikänsä aikana on ollut 24/7 päällä ja laturissa kiinni vähintään 10 vuotta eikä akkua ole säälitty millään tavalla. Viimeksi käyttäessäni pari tuntia alkuperäisellä akulla. Aivan sama viitisen vuotta uudemmassa vastaavassa.
Oletettavasti tuollaisessa läppärissä on ollut tavallista paremmalla tolalla muutamakin asia.
  • akkukennojen laatu ja yleinen sopivuus käyttötarkoitukseen
  • akun lämpösuunnittelu; akkujen jäähtyminen ja lämpöä tuottavan raudan jäähdytys muualle kuin akustoon
  • mahdollisesti käyttömitoitus sen täyden latausjännitteen osalta armollisempi kuin jossain halpiskoneessa, jossa maksimoidaan käyttöminuutit
  • tietysti myös suurempi alkuperäinen käyttöaika latauksella vs. tyypilliset halpislaitteet; kerää vähemmän syklejä, vaatii harvemmin latauksia, tulee ehkä jo vahingossa varastoitua matalammassa SOC
Itse kun olen omaan käyttöön hankkinut pelkästään kuluttajaläppäreitä, olen vasta nyt viimeisimmällä saavuttanut kunnollisen jatketun käyttöiän jossa laitteen elinkaarikulusta tuli hyvin edullinen. Yli neljä vuotta käyttökelpoinen. Tämä on myös ensimmäinen jossa akunsäästötoiminto, ja sehän on selvästi radikaalimpi toimi kuin puhelimissa; muistaakseni tuossa jäätyy 55-60% tasoon siinä missä puhelimessani 85%.
 
Tässä taas onkin esimerkki ei suunnittelun kukkasesta vaan riemuvoitosta. Moisen ominaisuuden yleistyminen kesti aivan liian kauan, ja ja sen puuttuminen vitutti vuosikymmenet. Eivät sitäkään tuulipuvut osaa kaivata, mutta onneksi näitä nykyään on. Saa nähdä kuinka kauan. Voisihan sitä käyttäjäkokemusta hieman parantaa ja yhtenäistää poistamalla kaikki tällaiset joista käyttäjien enemmistö ei ole kuullutkaan eikä ki.
Juu ja tuon lisäksi jotkut puhelimet osaavat nykyään ajoittaa yölatauksen herätyksen mukaan, jotta se akku latautuu täyteen vasta juuri ennen herätystä eikä sitä akkua suotta rasiteta suurinta osaa yöstä akkukemiat maksimitäpinöissä.
 
Juu ja tuon lisäksi jotkut puhelimet osaavat nykyään ajoittaa yölatauksen herätyksen mukaan, jotta se akku latautuu täyteen vasta juuri ennen herätystä eikä sitä akkua suotta rasiteta suurinta osaa yöstä akkukemiat maksimitäpinöissä.
Hienoa kun nopealla laturilla huomaat että laite lataillut rauhakseen, ja akku ei olekkaan täysi kun pitäisi liikahtaa tavallista aikaisemmin. Toki ihan sopiva ominaisuus säännöllistä rytmiä elävälle. Kuten se että fiksuillaan yöllä mitä asioita noudetaan, siis ilmoituksia pukkaa vasta aamulla. Erinomainen ominaisuus monessa, paitsi jos arponut väärin. Toki käyttäjä moka, miksi ei ole samalla viivalla ja opettanut oikein.
 
Hienoa kun nopealla laturilla huomaat että laite lataillut rauhakseen, ja akku ei olekkaan täysi kun pitäisi liikahtaa tavallista aikaisemmin. Toki ihan sopiva ominaisuus säännöllistä rytmiä elävälle. Kuten se että fiksuillaan yöllä mitä asioita noudetaan, siis ilmoituksia pukkaa vasta aamulla. Erinomainen ominaisuus monessa, paitsi jos arponut väärin. Toki käyttäjä moka, miksi ei ole samalla viivalla ja opettanut oikein.
No lataa ne silti akun heti lähes täyteen, ainoastaan sen lopun, joka suurinta rasitusta tuottaa vasta juuri ennen herätystä tai muuten opittua puhelimen käyttöönottoaikaa.
 
Hienoa kun nopealla laturilla huomaat että laite lataillut rauhakseen, ja akku ei olekkaan täysi kun pitäisi liikahtaa tavallista aikaisemmin. Toki ihan sopiva ominaisuus säännöllistä rytmiä elävälle. Kuten se että fiksuillaan yöllä mitä asioita noudetaan, siis ilmoituksia pukkaa vasta aamulla. Erinomainen ominaisuus monessa, paitsi jos arponut väärin. Toki käyttäjä moka, miksi ei ole samalla viivalla ja opettanut oikein.
Ei ongelmaa. Jos lähtisin optimoimaan noin viimeisen päälle ja lähtö aikaistuisi, olisikin 100% sijaan käytettävissä 85%. Tällä ei joko ole mitään väliä tai kovassa käytössä joutuu lataamaan lisää hieman aiemmin tai ehkä edes miettimään asiaa.

Käytännössä en kikkaile millään rutiineilla vaan jos haluan ladata täyteen, ja näin on kovin harvoin, otan manuaalisesti säästötilan pois käytöstä. Tarvittaessa vaikka ennen yön yli latausta.
 
Ei ongelmaa. Jos lähtisin optimoimaan noin viimeisen päälle ja lähtö aikaistuisi, olisikin 100% sijaan käytettävissä 85%. Tällä ei joko ole mitään väliä tai kovassa käytössä joutuu lataamaan lisää hieman aiemmin tai ehkä edes miettimään asiaa.

Käytännössä en kikkaile millään rutiineilla vaan jos haluan ladata täyteen, ja näin on kovin harvoin, otan manuaalisesti säästötilan pois käytöstä. Tarvittaessa vaikka ennen yön yli latausta.
Ok, lievennän vähän se säännöllistä rytmiä elävä oli vähän kärjistys, voi sopi myös johonkin muuhun profiiliin.

Kommenttini idea oli se että automaatiot, AI päättelyt voi johtaa käyttäjän kannalta ikäviin yllätyksiin. Esimerkki ei ollut tilanteesta jossa ei ole väliä onko se akku liikkeelle lähdössä täynnä vai ei, vaan tilanteeseen missä akunpitäisi olla täynnä jotta maximi käyttöaika/maximi suorituskyyk käytettävissä.

Ei sillä ole väliä jos mahdollisuus lataille liikkeessä saati joka tapauksessa latailisi, pärjäisi vaikka puolillaan olevalla akulla, tuskin silloin ikävä yllätys.
Joku mainitsi automatiikan joka lataa akun täyteen, tai lähes täyteen, ja joku prosenttiyksikö herutus just ennen arvottua lähtemistä, se historiallinen ominaisuus että "täynnä" tarkoittaa jotain melkein täydestä ylöspäin, ikävässä yllätyksessä oli kyse siitä että jäädään merkittävästi enemmän vajaaksi -> käyttäjä joutuu nuukaileen kesken matkan, jopa ajamaan akun tyhjäksi.
 
Ok, lievennän vähän se säännöllistä rytmiä elävä oli vähän kärjistys, voi sopi myös johonkin muuhun profiiliin.

Kommenttini idea oli se että automaatiot, AI päättelyt voi johtaa käyttäjän kannalta ikäviin yllätyksiin. Esimerkki ei ollut tilanteesta jossa ei ole väliä onko se akku liikkeelle lähdössä täynnä vai ei, vaan tilanteeseen missä akunpitäisi olla täynnä jotta maximi käyttöaika/maximi suorituskyyk käytettävissä.

Ei sillä ole väliä jos mahdollisuus lataille liikkeessä saati joka tapauksessa latailisi, pärjäisi vaikka puolillaan olevalla akulla, tuskin silloin ikävä yllätys.
Joku mainitsi automatiikan joka lataa akun täyteen, tai lähes täyteen, ja joku prosenttiyksikö herutus just ennen arvottua lähtemistä, se historiallinen ominaisuus että "täynnä" tarkoittaa jotain melkein täydestä ylöspäin, ikävässä yllätyksessä oli kyse siitä että jäädään merkittävästi enemmän vajaaksi -> käyttäjä joutuu nuukaileen kesken matkan, jopa ajamaan akun tyhjäksi.
Nuo katsoo sen milloin pitää olla täynnä herätyksen ajankohdasta. Jos lähdetkin jonain aamuna tavallista aiemmin ja käytät puhelintaherätyskellona, niin oletettavasti laitat herätyksenkin aiemmaksi. Vai ajattelitko että jos sitä herääkin normaalia aiemmin ihan itsestään.
Tuota ominaisuutta ei myöskään ole pakko käyttää, jos se ei millään omaan rytmiin toimi. Ei tarvi tehdä asioista hankalampia kuin ne ovat.
 
Nuo katsoo sen milloin pitää olla täynnä herätyksen ajankohdasta. Jos lähdetkin jonain aamuna tavallista aiemmin ja käytät puhelintaherätyskellona, niin oletettavasti laitat herätyksenkin aiemmaksi. Vai ajattelitko että jos sitä herääkin normaalia aiemmin ihan itsestään.
Tuota ominaisuutta ei myöskään ole pakko käyttää, jos se ei millään omaan rytmiin toimi. Ei tarvi tehdä asioista hankalampia kuin ne ovat.
Joo, sori huono ulosanti. Joo pointti oli siinä että tiedostaa haitat, ja löytää asetukset ja säätää ne kohdilleen, niin että akku ladattuna. En ole kieltämässä akun optimointia pitkään elinkaareen, jos niin haluaa ja kokee sen tärkeämmäksi kuin se että joskus sen takia virrat käy vähiin. Jollain toisella taasen on ihan yksi lysti onko 3v päästä jopa pariprosenttiyksikkö enemmän kapasiteettia jäljellä, vs se että liikkeelle lähtiessä akku on täynnä. saati nähdä vaivaa optimointiin.

Automatiikka voi toimia joillain, ja jos pettää, niin haitta pieni. Isoakku suhtessa tarpeenseen, on jo itsessään syklejä vähentävä ja antaa myös niille optimoinneilla pelivaraa enemmän.

niin oletettavasti laitat herätyksenkin aiemmaksi. Vai ajattelitko että jos sitä herääkin normaalia aiemmin ihan itsestään.
Tässä en nyt ajatellut jotain tiettyä henkilöä. Mutta osalla herätyskello on tärkeä ja moni käyttää puhelinta herätyskellona. Toki jos tulee poikkeava lähtö niin syitä voi olla monia ja yllättävässä ehkä sitä ei ole edellisellä iltana suunniteltu.
 
Nuo katsoo sen milloin pitää olla täynnä herätyksen ajankohdasta. Jos lähdetkin jonain aamuna tavallista aiemmin ja käytät puhelintaherätyskellona, niin oletettavasti laitat herätyksenkin aiemmaksi. Vai ajattelitko että jos sitä herääkin normaalia aiemmin ihan itsestään.
Tuota ominaisuutta ei myöskään ole pakko käyttää, jos se ei millään omaan rytmiin toimi. Ei tarvi tehdä asioista hankalampia kuin ne ovat.

Onko se jo muuttunut noin fiksuksi? Vaimon iPhonessa ainakin se "oppi" käyttäjän rytmin ja sen mukaan lataili. Äärimmäisen huonosti kyllä oppi, kun harva se aamu oli akku kunnolla latautumatta ja piti googlailla, että miten hitossa sen saa pois.
 
Onko se jo muuttunut noin fiksuksi? Vaimon iPhonessa ainakin se "oppi" käyttäjän rytmin ja sen mukaan lataili. Äärimmäisen huonosti kyllä oppi, kun harva se aamu oli akku kunnolla latautumatta ja piti googlailla, että miten hitossa sen saa pois.
Ainakin oma one plus nimenomaan katsoo ajan koska tarvii olla täynnä herätys ajasta.. jollei sitä ole aamulle ei ala ees ehdottaa optimoitua latausta vaan lataa kaiken mitä tulee
 
linja-auton katossa on 5 nappia kuin nopassa vitonen, keskimmäinen on punainen mutta ei ole stop vaan service-nappi, ja stop on yksi harmaista neljästä muusta :tup:
Puhut ilmeisesti kaukoliikenteen autosta.

Todennäköisesti johtuu siitä, että malli on suunniteltu alun perin markkinoille, joissa sitä palvelua vielä ajon aikana saa. Suomessahan tätä ei ole ollut vuosikymmeniin.

Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään.

Ymmärrän toki tuon epäloogisuuden sinänsä.
 
linja-auton katossa on 5 nappia kuin nopassa vitonen, keskimmäinen on punainen mutta ei ole stop vaan service-nappi, ja stop on yksi harmaista neljästä muusta :tup:
Puhut ilmeisesti kaukoliikenteen autosta.

Todennäköisesti johtuu siitä, että malli on suunniteltu alun perin markkinoille, joissa sitä palvelua vielä ajon aikana saa. Suomessahan tätä ei ole ollut vuosikymmeniin.

Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään.

Ymmärrän toki tuon epäloogisuuden sinänsä.
Joo, enimmäkseenhän tuo nappivalikoima on ollut ihmisille kummastelun kohde. Mieltämästäni alkuperäisen suunnittelun lähtökohdista miellän tuon ehkä ihan loogiseksi. Palvelunappi on korostettu, koska se on ainoa jota on ajateltu tavallisesti juurikaan käytettävän. Eihän se nyt mikään hätänappi ole, mutta se mitä pitäisi painaa jos(kun) herrasväellä olisi jokin kiireellinen asia palvelusväelle. Ne muut nyt on vähän toissijaisia, jotain lukuvaloja voi tarvita illalla joskus joku eikä sen kanssa niin kiire ole, ja stop-nappi nyt on vaan laitettu kun asennetaan paneeli, jos jossain auton käyttöskenaariossa tarvittaisiin.
 
Puhut ilmeisesti kaukoliikenteen autosta.

Todennäköisesti johtuu siitä, että malli on suunniteltu alun perin markkinoille, joissa sitä palvelua vielä ajon aikana saa. Suomessahan tätä ei ole ollut vuosikymmeniin.

Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään.

Ymmärrän toki tuon epäloogisuuden sinänsä.

1980-luvun alkussa oli Suomessa paikallisliikenteen busseissakin erikseen rahastajat. Siitä ei ole pienintäkään muistikuvaa, että oliko siihen aikaan paikallisliikenteen busseissa stop-nappulan lisäksi toinen nappi, jolla saattoi kutsua sen rahastajan paikalle. Mielikuva, että ei ollut muuta kuin STOP nappi.

NE nappulat STOP napin vieressä, jolla saattoi kutsua henkilökunnan paikalle oli yleisesti vielä 1990-luvulla pitkän matkan busseissa. Ei niissä kuitenkaan siihen aikaan ollut muuta henkilökuntaa kuin kuski. Parin kymmenen vuoden päästä tuskin on edes kuskia bussissa vaan eiköhän se kulje ilman kuljettajaa jo.
 
1980-luvun alkussa oli Suomessa paikallisliikenteen busseissakin erikseen rahastajat. Siitä ei ole pienintäkään muistikuvaa, että oliko siihen aikaan paikallisliikenteen busseissa stop-nappulan lisäksi toinen nappi, jolla saattoi kutsua sen rahastajan paikalle. Mielikuva, että ei ollut muuta kuin STOP nappi.

NE nappulat STOP napin vieressä, jolla saattoi kutsua henkilökunnan paikalle oli yleisesti vielä 1990-luvulla pitkän matkan busseissa. Ei niissä kuitenkaan siihen aikaan ollut muuta henkilökuntaa kuin kuski. Parin kymmenen vuoden päästä tuskin on edes kuskia bussissa vaan eiköhän se kulje ilman kuljettajaa jo.
Ei ne rahastajat enää ees 80luvulla sitä hommaa tehneet, paitsi pitkänmatkan autoissa (ehkä). Kaupungissa ne oli ihan lipun tarkastajia. Nykyään noi kaikki on kompattu kuskin vastuulle, ja alko oleen sillon jo
 
1980-luvun alkussa oli Suomessa paikallisliikenteen busseissakin erikseen rahastajat.
En pysty muistamaan moista, mutta olen ymmärtänyt että rahastaja oli lopuksi vähän sama kuin aikaa sitten varastetun lossin vahti. Töissä työmarkkinapoliittisista syistä eli matkustaja ja jonkin sortin henkinen apukuski.
 
1980-luvun alkussa oli Suomessa paikallisliikenteen busseissakin erikseen rahastajat. Siitä ei ole pienintäkään muistikuvaa, että oliko siihen aikaan paikallisliikenteen busseissa stop-nappulan lisäksi toinen nappi, jolla saattoi kutsua sen rahastajan paikalle. Mielikuva, että ei ollut muuta kuin STOP nappi.

NE nappulat STOP napin vieressä, jolla saattoi kutsua henkilökunnan paikalle oli yleisesti vielä 1990-luvulla pitkän matkan busseissa. Ei niissä kuitenkaan siihen aikaan ollut muuta henkilökuntaa kuin kuski. Parin kymmenen vuoden päästä tuskin on edes kuskia bussissa vaan eiköhän se kulje ilman kuljettajaa jo.

1980-luvulla, ja 1990-luvulla tosiaan oli busseissa niitä sinisiä nappeja katossa mistä saattoi kutsua tarjoilijan paikalle. Mutta ne taisi koskea lähinnä tilausajoja, en muista että perus-reittiliikenteessä olisi saanut tilattua aamu-shampanjaa napilla ikinä :)

Erilliset rahastajat oli raitiovaunuissa yleisiä tuolloin.
 
Hesan HKL:n alueen busseissa rahastus loppui kokonaan muistaakseni 1970.
Raitsikat jatkoi rahastajien kanssa viitisen vuotta sen jälkeen ja myös luopuivat kokonaan rahastajista 1970-luvun puolivälissä.
 
Menee jo ohi aiheen, mutta milloinkahan lentoemännät poistetaan lentokoneista. Nythän nämä toimii lähinnä elävinä myyntiautomaatteina. Tämä siis alle 4 tunnin lennoilla.
 
Menee jo ohi aiheen, mutta milloinkahan lentoemännät poistetaan lentokoneista. Nythän nämä toimii lähinnä elävinä myyntiautomaatteina. Tämä siis alle 4 tunnin lennoilla.
Offtopikkia tosiaan, mutta oletkohan koskaan lentänyt? Aika paljon heillä näyttäisi olevan eri tehtäviä, ja ehkä kaikki tehtävät eivät edes näy matkustajalle.
 
Todennäköisesti johtuu siitä, että malli on suunniteltu alun perin markkinoille, joissa sitä palvelua vielä ajon aikana saa. Suomessahan tätä ei ole ollut vuosikymmeniin.
Suomalaisille outo, ja en tiedä koska viimeiset "palveluvuorot" loppu, tilausajojakin ajetaan vuoropusseilla. Suomalainen tapa kai enemmänkin huuttaa, huitoa, odottaa kuin painaa nappia.
Siis tarkoitan että niissä palveluvuoroissa kuvio taisi mennän niin että se "palvelia" siellä kierteli pyytämättä.

Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään.
Jos ei linja mikä pysähtyy joka pysäkillä, niin ihan tarpeelinen.

En tähän hätään löytänyt tuosta panelista kuvia, mutta jos jossain se erottu lähinnä se tarjoilia nappi, niin sopii kuvaan, kyllä sen toivoisi olevan sellainen että pysäytys nappi erottuu ymmärettävästi, samoin valot, ym. Jos joku speksi vaatii että "tarjoilia" nappi on joku tarvitse jelppiä juttu ja oltava saavutettava, niin ei se estä muidenkin helppoa saavutettavuutta.
 
Menee jo ohi aiheen, mutta milloinkahan lentoemännät poistetaan lentokoneista. Nythän nämä toimii lähinnä elävinä myyntiautomaatteina. Tämä siis alle 4 tunnin lennoilla.

Ovat osa turvallisuushenkilökuntaa. tekevät muutakin kuin kaatavat kahvia. esim. tekevät jonkinasteista profilointia matkustajista, kuka on kännissä jne. Itse saanut pari kertaa siirron hätäuloskäynnin kohdalle kun joisssain konemalleissa ovi pitää nostaa irti ja heittää ulos niin siihen paikkaan halutaan joku suoritukseen pystyvä ihminen. Ja paikkanahan se on tilavampi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 168
Viestejä
4 756 367
Jäsenet
77 443
Uusin jäsen
Basansa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom