Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Menee jo ohi aiheen, mutta milloinkahan lentoemännät poistetaan lentokoneista. Nythän nämä toimii lähinnä elävinä myyntiautomaatteina. Tämä siis alle 4 tunnin lennoilla.

Pari varmaan jää, juuri tuossa seurattua että myymisen lisäksi ne ovat siellä vahtimassa matkustajia, turvavyöt ja selkänojat yms. nousuissa ja laskuissa. Varmasti myös muita tarkastuksia. Tätä hommaa ei oikein voi siirtää lentäjille... Tietysti myös kaikki jotain erikoista tarvitsevat matkustajat(lihavimmat, lapset ja imettävät, invalidit yms.) tai sairastapaukset.

Pitää kyllä todeta tuosta lentokokemuskesta että joko istuin oli pieleen tehty tai käytetty tai sitten todella ikävä korkeampi kohta aivan takana joka otti pakaroihin tuohon suuniteltu...
 
No jos haluat maksaa toisista renkaista myös autoveron, niin siitä vaan ruksaamaan.
Ei jälkiasennusvarusteista makseta autoveroa. Kauppasopimuksella eritellään tehdastilausvarusteet jotka toimivat autoveron laskun perusteena.
Hyvänä esimerkkinä Vetokoukku. Jos otat lisävarustelistalta sähköisen vetokoukun joka tulee tehdasasennettuna, maksat siitä autoveron. Jos taas jälleenmyyjä asentaa koukun itse ennen luovutusta, ei autoveroa siitä tarvitse maksaa.

Koko autovero toimii kyllä hyvänä suunnittelun kukkasena.
 
Kämpän vesimittari ja siihen liittyvä kännykän sovellus. Näyttää hyvin kulutustiedot, hinnat saa syötettyä niin näkee eurot litrojen lisäksi ja vertailua keskiarvoihin. Mutta kun vessanpönttö vuosi vuorokauden verran ja kulutus tuon vuorokauden osalta oli kymmenkertainen, niin kaikki keskiarvovertailut on ihan turhia. Jos vaan voisi vaan voisi käppyrästä valita että "Jätä nämä tiedot huomioimatta kulutuslaskennan analyysistä" niin kaikki olisi hyvin.

Aihetta sivuten, saisikohan tuon yhden päivän kulutuksen jotenkin taloyhtiön piikkiin? pöntön kanssa oli sama ongelma kun muutin, ja huoltomies kävi putsaamassa säiliötä. Nyt vaan jäi itseltä huomaamatta tuo valuminen.
 
Pari varmaan jää, juuri tuossa seurattua että myymisen lisäksi ne ovat siellä vahtimassa matkustajia, turvavyöt ja selkänojat yms. nousuissa ja laskuissa. Varmasti myös muita tarkastuksia. Tätä hommaa ei oikein voi siirtää lentäjille... Tietysti myös kaikki jotain erikoista tarvitsevat matkustajat(lihavimmat, lapset ja imettävät, invalidit yms.) tai sairastapaukset.

Pitää kyllä todeta tuosta lentokokemuskesta että joko istuin oli pieleen tehty tai käytetty tai sitten todella ikävä korkeampi kohta aivan takana joka otti pakaroihin tuohon suuniteltu...
Lentokoneissa on henkilökuntaa ihan syystä ja koska kaikki mahdollinen maksaa ja vaatii yhtä ja toista hyväksyntää joten tekniikalla korvaaminen ottaa aikaa.

Mutta kyllä tuota turvavyöpuolta voi hiljalleen pitää lentokoneessakin suunnittelun kukkasena. Linja-autoissa vielä paljon suurempi kukkanen. Mikään muu kuin halu ei estä henkilöautoissa jo ikuisesti ollutta turvavyön kiinniolon valvontaa varsinkaan linja-autoihin, joissa vaatimukset ovat kevyemmät, turvavyö useammin tärkeä ja kuljettajan pitäisi muka pystyä valvomaan asiaa.
 
Kyllähän sitä kaukoliikenteessäkin tarvii, jos haluaa jäädä pois muualla kuin keskustassa. "Perinteiset" pikavuorot jättävät käsittääkseni ainakin joillekkin taajamien ulkopuolen pysäkeillekkin.
Juu useallekin. Tuollaisella kuljin aikanaan +40km koulumatkoja ja kyllä se pikavuorokin sieltä peltojen keskeltä poimi porukkaa kyytiin. Se pikavuoro lähinnä meni suoraan "isoa tietä" ja ohitti taajamat kun normivuoro kierteli sen taajaman läpi pikkuteitä.
 
Kyllähän sitä kaukoliikenteessäkin tarvii, jos haluaa jäädä pois muualla kuin keskustassa. "Perinteiset" pikavuorot jättävät käsittääkseni ainakin joillekkin taajamien ulkopuolen pysäkeillekkin.
Tiedän tämän kyllä. Siksi kirjoitinkin että aika vähän käyttöä. Ei ole tarvetta korostaa stop-nappeja samaan malliin kuin paikallisbusseissa, joita pysäytellään yhtenään.
 
Linja-autoissa vielä paljon suurempi kukkanen. Mikään muu kuin halu ei estä henkilöautoissa jo ikuisesti ollutta turvavyön kiinniolon valvontaa varsinkaan linja-autoihin, joissa vaatimukset ovat kevyemmät, turvavyö useammin tärkeä ja kuljettajan pitäisi muka pystyä valvomaan asiaa.
Mikä sen (linja-auto) kuljettajan vastuu on? Linja-autoissa käytettävä jos vyöt asennettu, aiemmin se on ollut matkustajan vastuulla, ja olen ymmärtänyt että mahdollinen kuljettajan muistutus kuulutus juontaa siitä että sen on todettu turvaväyön käyttö.
Henkilöautoissa alle 15v vyönkäytöstä on vastuussa (ainakin aiemmin) ollut huoltaja/holhooja, ja sen puutteessa kuljettaja, tarkoitatko tuolla linja-auton kuljettajaa? Teknisesti sai kai onnistu HA auto tyyliin, anturi onko paikka käytössä ja vyö kiinni + peilit/kamerat. Voin kuvitella jos joku koululaislinja missä joku kakara kieltäytyy.
 
Mikä sen (linja-auto) kuljettajan vastuu on? Linja-autoissa käytettävä jos vyöt asennettu, aiemmin se on ollut matkustajan vastuulla, ja olen ymmärtänyt että mahdollinen kuljettajan muistutus kuulutus juontaa siitä että sen on todettu turvaväyön käyttö.
Monestikohan on toivottu, että oikeasti lukisit viestisi ja vasta sitten lähettäisit? Tuostakaan ei kyllä selvää ota.

Turvavöistäkin on kirjoiteltu tänä vuonna mm wc-käyntien yhteydessä: Tiesitkö? Bussin vessaa ei saa käyttää ajon aikana – Jopa sakko uhkaa
Tuossa on tuotu tuo lakisääteinen tiedottamisvelvoite esille. Lisäksi viitataan muuhinkin vastuuseen, sen oikeellisuuteen en ota kantaa.
Onnettomuustilanteessa selvitetään aivan varmasti, onko lain mukaan tiedotettu ja ellei, ei kuljettaja kehuja kyllä saa. Jos kuljettajalla olisi tiedossa vyöttömien määrä, olisi mahdollista muistuttaa erikseen uudelleen.

Ja laittamasi sulut vaikuttavat merkittävästi asiaan. M3-luokan linja-auton kuljettajalla ei ole vastuuta alle 15-vuotiaiden vöiden käytöstä tiedottamista enempää. Muissa ajoneuvoluokissa vastuu on. Näin siis tilanteessa, jossa huoltaja ole mukana.
Vastuu on siis myös M2-luokassa (5000kg tai alle ja yli 8 matkustajapaikkaa) minibusseissa kuljettajalla. Tällaista kalustoa on koulukyydityksissä käytössä joten on todellakin suunnittelun kukkanen jättää turvavyövalvonta pois.
 
Viimeksi muokattu:
Monestikohan on toivottu, että oikeasti lukisit viestisi ja vasta sitten lähettäisit? Tuostakaan ei kyllä selvää ota.

Turvavöistäkin on kirjoiteltu tänä vuonna mm wc-käyntien yhteydessä: Tiesitkö? Bussin vessaa ei saa käyttää ajon aikana – Jopa sakko uhkaa
Tuossa on tuotu tuo lakisääteinen tiedottamisvelvoite esille. Lisäksi viitataan muuhinkin vastuuseen, sen oikeellisuuteen en ota kantaa.
Onnettomuustilanteessa selvitetään aivan varmasti, onko lain mukaan tiedotettu ja ellei, ei kuljettaja kehuja kyllä saa. Jos kuljettajalla olisi tiedossa vyöttömien määrä, olisi mahdollista muistuttaa erikseen uudelleen.

Ja laittamasi sulut vaikuttavat merkittävästi asiaan. M3-luokan linja-auton kuljettajalla ei ole vastuuta alle 15-vuotiaiden vöiden käytöstä tiedottamista enempää. Muissa ajoneuvoluokissa vastuu on. Näin siis tilanteessa, jossa huoltaja ole mukana.
Vastuu on siis myös M2-luokassa (5000kg tai alle ja yli 8 matkustajapaikkaa.ä) minibusseissa vastuu on kuljettajalla. Tällaista kalustoa on koulukyydityksissä käytössä joten on todellakin suunnittelun kukkanen jättää turvavyövalvonta pois.
Kiitos vastauksesta, noin vähän epäilin, (että linja-auto kuski ei vastuussa alle 15 turvavöistä)

Linkkisi mukaan riittää että siellä on ne merkit, eli kuljettejalle ei siitä pitäisi kohtuutonta vastuu ongelmaa syntyä. Ja yhtiöiden käytäntö on että turvavyöpakosta myös tiedotetaan, joka tutkimusten mukaan lisää selkeästi turvavyön käyttöä. Ja linkkisi mukaan myös täyttäisi sen tiedottamisen velvoitteen, jos vaikka joku olisi raaputtanut merkit pois :-)

En nyt keksi mikä tuossa se suunnittelun kukkanen, siis miten parantaisit tuota ?
 
Kiitos vastauksesta, noin vähän epäilin, (että linja-auto kuski ei vastuussa alle 15 turvavöistä)
Vastuu on siis myös M2-luokassa (5000kg tai alle ja yli 8 matkustajapaikkaa) minibusseissa kuljettajalla.
Aika moni laskee nuo linja-autoksi. En lähde uusien autojen painoja käymään läpi mutta esim Sprinteristä on ollut 1+22 paikkainen, joka saatu kokonaispainona tasan 5000kg
Aja tuollaisella koulukyytiä niin olet vastuussa kaikkien vöistä.

Linkkisi mukaan riittää että siellä on ne merkit, eli kuljettejalle ei siitä pitäisi kohtuutonta vastuu ongelmaa syntyä.
Linkatun lisäksi nuo ovat suoraan lakitekstissä. Ja kyllä, merkinnät riittävät jos sellaiset on olemassa.

En nyt keksi mikä tuossa se suunnittelun kukkanen, siis miten parantaisit tuota ?
Jätit lukematta M2-luokan. On todellinen kukkanen, ettei tuollaisessa ole valvontaa vöille mutta kuljettajalla on (koulukyydeissä) vastuu asiasta.
Isommissakin kuljettajalla olisi mahdollisuus muistuttaa asiasta jos vöitä ei käytetä. Turvallisuutta lisäävä asia siis.

Ja lähtökohta oli lentokone. Sillä puolella moni asia tapahtuu hitaasti mutta kyllä sekim suunnittelun kukkanen on, että ihmisvoimin käydään pahimmillaan 500+ paikkaa läpi ja osa avaa vyön heti kun on lentoemo ohi mennyt. Ei yhtään helpompi jos näkisi suoraan vyöttömien paikkanumerot?
 
Ja lähtökohta oli lentokone. Sillä puolella moni asia tapahtuu hitaasti mutta kyllä sekim suunnittelun kukkanen on, että ihmisvoimin käydään pahimmillaan 500+ paikkaa läpi ja osa avaa vyön heti kun on lentoemo ohi mennyt. Ei yhtään helpompi jos näkisi suoraan vyöttömien paikkanumerot?
Lentokoneissa tosiaan kaikki uudistukset kestävät "ikuisuuden" kun pitää testata ja sertifioida ja tiesmitä moneen kertaan.

Mutta lentokoneissa koitetaan myös välttää ylimääräistä painoa, jota väistämättä turvavyömonitoroinnista tulisi, kaapelia tulisi kilometri lisää plus turvavyöanturit siihen päälle. Lisäksi turvavöiden malli pitäisi vaihtaa, nykyäänhän lentokoneissa on malli jossa on solki keskellä ja molemmista laidoista lähtee se kankainen turvavyö sinne penkkiin kiinni, tuohon malliin on aika hankala saada mitään sähköjohtoa anturille eli solki pitäisi toteuttaa samaan tyyliin kuin autoissa.

Lisäksi se turvavöiden valvontalogiikka/tietokone vie sähköä, tuo lisää painoa ja pitää sertifioida moneen kertaan ettei aiheuta mitään häiriöitä lentokoneen muille järjestelmille joten tuossa on niin monta "pientä" asiaa ettei tuollaista ihan herkästi lähdetä ainakaan olemassa oleviin konetyyppeihin lähdetä tekemään, ellei ole ihan pakko. Joihinkin tuleviin koneisiin tuollainen ehkä voi joskus olla tulossa mutta tosiaan kun nykyiset turvavyöratkaisut on testattuja ja hyväksyttyjä niin ihan pienen syyn takia lentokonevalmistajat eivät tuohon lähde.

Tietty jos tuollaisen turvavyöjärjestelmän toteuttaminen oikeasti parantaisi merkittävästi lentoturvallisuutta enemmän kuin siitä tulee haittapuolia ja kustannuksia niin tuollainenhan toteutettaisiin kyllä jollain aikataululla.

Itse olen ollut parissa projektissa mukana jotka eivät edes ilmailuun liittyneet millään tavalla mutta niissäkin vaadittiin kaikenlaisia testauksia ja sertifiointeja ja siinäkin meni aikaa ja rahaa ihan tolkuttomia määriä ja kun ilmailussa nuo vaatimukset ovat vielä jonkun verran tiukempia niin voisin kuvitella että ihan helppoa, nopeaa tai halpaa tuollaisen järjestelmän lisääminen ei olisi.
 
Lentokoneissa tosiaan kaikki uudistukset kestävät "ikuisuuden" kun pitää testata ja sertifioida ja tiesmitä moneen kertaan.

Mutta lentokoneissa koitetaan myös välttää ylimääräistä painoa, jota väistämättä turvavyömonitoroinnista tulisi, kaapelia tulisi kilometri lisää plus turvavyöanturit siihen päälle.
Kyllä, koko postauksesi on asiaa ja näinhän tuo on. Nopeasti ei todellakaan tapahdu, vaatimuksia on niin paljon. Ja kaikesta huolimatta koneissa on nähty mitä uskomattomampia suunnittelun kukkasia.

Paino on tottakai merkittävässä roolissa. Se taas on ihan oman keskustelun aihe, voisiko lentoemoja olla vähemmän jos automaation määrää lisätään. Painon muutos suuntaan tai toiseen, vähemmän palkkakuluja jne eli monta vaikuttavaa tekijää.

Paino ja erilaiset sertifioinnit toisaalta taas kuuluvat osin oleellisesti tähän ketjuun. Osa melkoisilta kukkasilta vaikuttavista asioista voi johtua muista rajotteista.
 
Keittiön kaapeissa 30x30x3mm vetimet. Ettei olisi liian helppoa, niin jääkaappipakastimessa noita on 2 päällekkäin, eikä kukaan pysty avaamaan sitä vetämällä. Pitäisi siis sivuista ottaa kiinni 3mm paksusta vetimestä :rofl: :facepalm: :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin saa kaupasta puhelimia jotka kestää ilman tuskaa sen noin viikon tai enemmän. Ei tarvitse kantaa tiiliskiveä (powerbankki) siinä rinnalla koko ajan tai jännittää koska loppuu virta ja kiukutella siitä tai latureista. Onhan se isoakkuinen puhelin paksumpi kuin superslimmi hyperohut, mutta silti kätevämpi kuin kantaa sitä tiiliskiveä vierellä erikseen. Myös ihan normikokoisen puhelimen saa melko helpolla optimoinnilla kestämään noin viikon, jos ei ihan kaikki paskeet ole pakko olla koko ajan päällä siinä ja päivittymässä.
 
ja stop-nappi nyt on vaan laitettu kun asennetaan paneeli, jos jossain auton käyttöskenaariossa tarvittaisiin.
Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä

Eikö se ole edelleenkin se normaali tapa ilmaista halunsa jäädä kyydistä ilmoittamalla stop-nappulaa painamalla, että seuraavalle pysäkille seis?
Näin se ainakin ennen on toiminut, tosin viimeisestä on kyllä aikaa enemmän kuin vähän.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.
Olen tullut johtopäätökseen, että kauppaa ei ole suunniteltu tämän foorumin käyttäjäkuntaa varten. Alaikäisille konsepti näyttäisi toimivan ja viikkorahoja kannetaan tonne hengästyttävää tahtia Tiktokin inspiroimina.
 
Olen tullut johtopäätökseen, että kauppaa ei ole suunniteltu tämän foorumin käyttäjäkuntaa varten. Alaikäisille konsepti näyttäisi toimivan ja viikkorahoja kannetaan tonne hengästyttävää tahtia Tiktokin inspiroimina.
Joo, meille vanhemmille samaan konseptia edustaa Ikea. Siellä nyt on jotain madonreikiä oikaisua varten, mutta muuten kaikki tiet kyllä johtavat vääjäämättä kohti lihapullatiskiä. Kunhan on ensin kiertänyt kaikki osastot läpi.
 
Joo, meille vanhemmille samaan konseptia edustaa Ikea. Siellä nyt on jotain madonreikiä oikaisua varten, mutta muuten kaikki tiet kyllä johtavat vääjäämättä kohti lihapullatiskiä. Kunhan on ensin kiertänyt kaikki osastot läpi.
Ennemmin ehkä Motonet? Samalainen myylänkierto sielläkin pakollinen
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.


Eräs uusi tokmanni meni juuri tämän takia kyllä no-no listalle. Siellä välillä olisi jotakin ihan tarpeellista, mutta ei kyllä pysty koko isoa labyrinttiä kiertämään yhden ostoksen takia. Ikeassakin sentään on oikopolkuja. Huono trendi jos yleistyy tuo, että pakko koko "tunneli" kulkea lävitse.
Onhan ruokakaupatkin suunniteltu samalla idealla, että erilaiset päivittäistavarat on ripoteltu eri reunoille, jotta keskimääräinen kävelymatka saadaan maksimoitua, mutta ruokakaupoissa sentään vielä pääsee kulkemaan hyllyjen välistä osastolta toiselle, ilman että on pakotettu kiertämään koko halli.
 
Ennemmin ehkä Motonet? Samalainen myylänkierto sielläkin pakollinen
Ei kai kaikissa sentään? Ei tosin ole viime vuosina käytettyä kuin vanhempaa Espoon Motonettia, mutta siellä ainakin pääsee paristakin paikasta oikaisemaan kassapuolelle ja ""kiertopakotus"" on vaan pääkäytävän suhteen. Noi jotkut kaupathan pakottaa suunnittelullaan koluamaan ihan jokaisen hyllynvälin.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.

Muutaman Normalin liikeen perusteella järjestys on pääsääntöisesti samanlainen kaikissa. Itseäni kiinnostavat (eli hammashygieniaan ja parranajoon liittyvät) tuotteet vaikuttaisivat olevan kaupan peräkurvissa. Eli reipas askellus liikkeen perälle, tavarat kantoon ja kassalle.

Suurin virhe mitä tuon putiikin kanssa voi tehdä, on lähteä ostoksille välittömästi koulupäivän jälkeen. Käytävät täynnä yläkoululaisia diginatiiveja tukkimassa jokaisen mahdollisen nurkan.
 
Ei kai kaikissa sentään? Ei tosin ole viime vuosina käytettyä kuin vanhempaa Espoon Motonettia, mutta siellä ainakin pääsee paristakin paikasta oikaisemaan kassapuolelle ja ""kiertopakotus"" on vaan pääkäytävän suhteen. Noi jotkut kaupathan pakottaa suunnittelullaan koluamaan ihan jokaisen hyllynvälin.
Joissakin Motoneteissä tuota pakkokiertoa näkee enemmän, mutta eivät ne pahimmasta päästä ole. Ikea ja XXL ovat tässä genressä ongelmallisimpia. Niissäkin on jotain oikaisumahdollisuuksia, mutta Ikeassa niistä ei ole hirveästi apua, jos ei entuudestaan osaa ulkoa liikkeen pohjakarttaa.

Ei noissa silti mistään erityisestä suunnittelun kukkasesta ole kyse, vaan tuo suunnittelu mahdollistaa juuri sen, että asiakas saattaa tehdä heräteostoksia joutuessaan kulkemaan koko valikoiman läpi. Tosin Ikeassa se sokkelo saattaa olla esimerkiksi tulipalon aikana melkoinen kuolemanloukku.
 
Ei noissa silti mistään erityisestä suunnittelun kukkasesta ole kyse, vaan tuo suunnittelu mahdollistaa juuri sen, että asiakas saattaa tehdä heräteostoksia joutuessaan kulkemaan koko valikoiman läpi. Tosin Ikeassa se sokkelo saattaa olla esimerkiksi tulipalon aikana melkoinen kuolemanloukku.

Ainakin Vantaan Ikeassa nousee ylös puolet seinistä palohälytyksen sattuessa. Pitävät noita auki myös öisin kun täyttävät hyllyjä/siivoavat.
 
Tuo yhden sokkelokäytävän periaate tuntuu koko ajan yleistyvän suunnilleen kaikissa muissa kuin ruokakaupoissa. Useampikin liike on tässä muutaman viime vuoden aikana järjestellyt myymäläänsä uusiksi ja tehnyt tuollaisen tunnelijuoksun ja koittanut tilkitä kaikki oikoreitit. Ensimmäisinä tulee mieleen ainakin yksi Motonet ja pari Tokmannia joissa ennen asioi huomattavasti useammin mutta nykyisen putkijuoksun takia ei enää jaksa kovin usein. Ainakin Vantaan IKEAssa sentään pääsee aika hyvin oikomaan.

Tosin, kun toisessa noista Tokmanneista ne itseni ostamat tavarat ovat ihan loppupäässä niin muutaman kerran on tullut käveltyä kassan läpi vastakarvaan, käytyä hakemassa mitä olikin ostamassa ja takaisin kassalle.
 
Eikö se ole edelleenkin se normaali tapa ilmaista halunsa jäädä kyydistä ilmoittamalla stop-nappulaa painamalla, että seuraavalle pysäkille seis?
Näin se ainakin ennen on toiminut, tosin viimeisestä on kyllä aikaa enemmän kuin vähän.

Jätit sitten näppärästi viestini lainauksesta kontekstin kokonaan pois, joten tuo vinoilu ei nyt oikein osu maaliin. Ohessa varmuuden vuoksi vielä uudelleen koko viestini.

Puhut ilmeisesti kaukoliikenteen autosta.

Todennäköisesti johtuu siitä, että malli on suunniteltu alun perin markkinoille, joissa sitä palvelua vielä ajon aikana saa. Suomessahan tätä ei ole ollut vuosikymmeniin.

Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään.

Ymmärrän toki tuon epäloogisuuden sinänsä.
 
Jätit sitten näppärästi viestini lainauksesta kontekstin kokonaan pois, joten tuo vinoilu ei nyt oikein osu maaliin. Ohessa varmuuden vuoksi vielä uudelleen koko viestini.
Nostit tuon uudestaan esille, jota useampi kirjoittaja hämmästellyt.

Niin mitä tarkoitat tällä "Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään"
Ymmärsin että ollaan Suomessa, mutta jos joku muu maa, niin missä.
Jos ollaan Suomessa, niin nyt en ymmärrä, miten niin vähän käyttöä. Joo joku voi toki säätää ilmanvaihto matkanaikana useasti ja vain kerran painaa Stoppia, ja jos joku toinen kerinnyt ennen, niin ei edes kertaa. (lähiliikenteessä sama)
 
Edelleenkin saa kaupasta puhelimia jotka kestää ilman tuskaa sen noin viikon tai enemmän. Ei tarvitse kantaa tiiliskiveä (powerbankki) siinä rinnalla koko ajan tai jännittää koska loppuu virta ja kiukutella siitä tai latureista. Onhan se isoakkuinen puhelin paksumpi kuin superslimmi hyperohut, mutta silti kätevämpi kuin kantaa sitä tiiliskiveä vierellä erikseen. Myös ihan normikokoisen puhelimen saa melko helpolla optimoinnilla kestämään noin viikon, jos ei ihan kaikki paskeet ole pakko olla koko ajan päällä siinä ja päivittymässä.
Normaalin nykyaikaisen älypuhelimen akku ei todellakaan kestä viikkoa lataamatta, taitaa olla siinä ja siinä riittäisikö valmiusaikakaan, vaikkei puhelimella tekisi mitään tuona aikana. Ja mitä powerbankiin tulee, itse ainakin mieluummin lataan tarpeen mukaan normaalin puhelimen akkua siitä, kuin käytän järkälemäistä pitkän akkukeston luuria.
 
Nostit tuon uudestaan esille, jota useampi kirjoittaja hämmästellyt.

Niin mitä tarkoitat tällä "Toisaalta, stop-napille on aika vähän käyttöä kaukoliikennöinnissä ylipäätään"
Ymmärsin että ollaan Suomessa, mutta jos joku muu maa, niin missä.
Jos ollaan Suomessa, niin nyt en ymmärrä, miten niin vähän käyttöä. Joo joku voi toki säätää ilmanvaihto matkanaikana useasti ja vain kerran painaa Stoppia, ja jos joku toinen kerinnyt ennen, niin ei edes kertaa. (lähiliikenteessä sama)
Luepa viestini uudelleen ajatuksen kanssa, siinä on kyllä koko pointti selitetty ihan selkeästi. Sekoitat nyt itse jostain syystä tämän Suomessa olemisen stop-napin tarpeeseen, vaikka tästä en puhunut mitään.
 
Keittiön kaapeissa 30x30x3mm vetimet. Ettei olisi liian helppoa, niin jääkaappipakastimessa noita on 2 päällekkäin, eikä kukaan pysty avaamaan sitä vetämällä. Pitäisi siis sivuista ottaa kiinni 3mm paksusta vetimestä :rofl: :facepalm: :whistling:
Ylipäätänsä kaikki vetimet missä joku pelkkä sileä nuppi/levy/huullos mistä kiinnipitäminen vaatii puristusvoimaa.

Viimeistään tosiaan joku jääkaappi, integroitu astianpesukone tai vastaava on aivan mahdoton käyttää esim märillä/öljyisillä/saippuaisilla käsillä saatikka jos käyttäjä on vanhus, lapsi tai ihan vaikka aikuinen jolla ranne murtunut/kipsissä.
 
Luepa viestini uudelleen ajatuksen kanssa, siinä on kyllä koko pointti selitetty ihan selkeästi. Sekoitat nyt itse jostain syystä tämän Suomessa olemisen stop-napin tarpeeseen, vaikka tästä en puhunut mitään.
Ok, nyt ymärsin eli jossain muussa massa ei ole tarvetta, joo sori ajattelin että ollaa takaisin Suomessa, eri kappalekkin, joo ei nämä kielliset jutut ole vahvuuksiani,

Minä ja ilmeisesti muut kommentoitiin paikallista seis napin tarvetta. Kiitos että selvensit. ei tässä mitään erimielisyyttä, jossain Espaniassa eri tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää kuskeista ketjusta.

Tämä nyt ei varsinaisesti liity kanssa-autoilijoihin, mutta yllä olevasta tuli mieleen...
Nuo tunnistavat tai anturoidut risteyksen talvella tai tietöiden aikaan. Tuolla Suomen ytimessä kun niitä riittää ja ei se kuopankaivaja mitään huomaa tai välitä. Valot räppää koko ajan punaiselle pääväylällä, kun se kasa, betoniporsas tai turva-aidan pätkä osuu siihen anturiin.
Alkaa liippaan suunnittelunkukkaset, ikävämpi on ne toteutkset missä tunnistus ei toimi, ja automatiikka sitten toimii sillä oletuksella ettei ole ketään monossa/viivalla. Sellaisen nähnyt missä vasemmalla kääntyväkaista ei tunnistanut ja vasemmalle ei tullut vihreitä edes silloin kun vastakkaisessa suunnassa kääntyvä ja sille vihreä. Samaa vikaa joskus suojatie napeissa ja ohjelmassa.

Vian luulisi modernimmalla raudalla arvottavan/tunnistettavan, joissain valoohjauksissa päällepäin näyttää siltä että niissä on pohjalla jäykkä aikaohjelma joku turvaa jonkin kierron.

Talvella joissain paikoin ne ajourat jopa valoissa poikkeaa suunnitellusta, jolloin toteutuksesta/suunnitetlusta riippuen voi olla tarkkakkin siitä kaistalla olemisesta. ei riitä että toinen rengas on oikealla kaistalla.
 
Foodorassa kun tilaa omavalinta pizzan niin siihen on pakko valita 4 täytettä että pääsee eteenpäin. Ei voi siis tilata vain kolmen tai kahden täytteen pizzaa.
 
Ärsyttää kuskeista ketjusta.


Alkaa liippaan suunnittelunkukkaset, ikävämpi on ne toteutkset missä tunnistus ei toimi, ja automatiikka sitten toimii sillä oletuksella ettei ole ketään monossa/viivalla. Sellaisen nähnyt missä vasemmalla kääntyväkaista ei tunnistanut ja vasemmalle ei tullut vihreitä edes silloin kun vastakkaisessa suunnassa kääntyvä ja sille vihreä. Samaa vikaa joskus suojatie napeissa ja ohjelmassa.

Vian luulisi modernimmalla raudalla arvottavan/tunnistettavan, joissain valoohjauksissa päällepäin näyttää siltä että niissä on pohjalla jäykkä aikaohjelma joku turvaa jonkin kierron.

Talvella joissain paikoin ne ajourat jopa valoissa poikkeaa suunnitellusta, jolloin toteutuksesta/suunnitetlusta riippuen voi olla tarkkakkin siitä kaistalla olemisesta. ei riitä että toinen rengas on oikealla kaistalla.

Ei nuo valot ole se suunnittelun kukkanen. Niiden valojen soisi yleistyvän jokaikiseen risteykseen.

Kukkanen on se tietyön suunnittelu, joka saa valot toimimaan "väärin"
 
Jätit sitten näppärästi viestini lainauksesta kontekstin kokonaan pois, joten tuo vinoilu ei nyt oikein osu maaliin. Ohessa varmuuden vuoksi vielä uudelleen koko viestini.
Ei se mitään vinoilua ollut, en vain aidosti ymmärrä väitettä, että stop napilla ei olisi käyttöä, tai että käyttöä olisi vähän.
 
Normaalin nykyaikaisen älypuhelimen akku ei todellakaan kestä viikkoa lataamatta, taitaa olla siinä ja siinä riittäisikö valmiusaikakaan, vaikkei puhelimella tekisi mitään tuona aikana.
Esimerkiksi n parin vuoden ikäinen Redmi note (lasken vielä nykyaikaiseksi) kestää hyvin sen viikon tai yli kevyellä käytöllä. Jos puhuu paljon tai wifi on päällä koko ajan, sitten ollaan jossakin 4-5vrk.
 
Ei nuo valot ole se suunnittelun kukkanen. Niiden valojen soisi yleistyvän jokaikiseen risteykseen.

Kukkanen on se tietyön suunnittelu, joka saa valot toimimaan "väärin"
Ajatukseni oli se että valot suunnittellaan vika/häiriö/poikkeus sitoisiksi. ja ne tunnistavaksi.

Eli talvi on normaal tilanne, anturi voi vaurioitua jne. niin valot olisi silti käytettäviä, ja omavalvonta lähettäisi raporttia valvomoon.

Niitä valoja laitetaan välillä manuaalikerrolle, jos esim tientyön, rakennustyön takia on kaistaa sulejttu esim porsaalla, tai antureita poistettu. Suunnittelua sitten millaista ohjelmaa se ajaa eri aikoina. Niissä seisokeissa on kuitenkin ns maximiajat.
 
Ylipäätänsä kaikki vetimet missä joku pelkkä sileä nuppi/levy/huullos mistä kiinnipitäminen vaatii puristusvoimaa.

Viimeistään tosiaan joku jääkaappi, integroitu astianpesukone tai vastaava on aivan mahdoton käyttää esim märillä/öljyisillä/saippuaisilla käsillä saatikka jos käyttäjä on vanhus, lapsi tai ihan vaikka aikuinen jolla ranne murtunut/kipsissä.
Tuota jääkaappia ei saa edes pihdeillä auki, kun pelkästä jääkaapin vetimestä ei saa kiinni mitenkään.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.

Normal on erittäin menestyvä ja onnistunut konsepti, siis kaupallisesta näkökulmasta, eli suunnittelu on osunut juuri nappiin suunnittelun tilaajan näkökulmasta. Eikä taida pääasialliset kohderyhmäasiakkaat olla eri mieltä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, sillä muutenhan se ei olisi kaupallinen menestys.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta.

Nimenomaan ei ole suunnittelun kukkanen, vaan neroutta. Tuota suljettua labyrintti-ajatusta tärkeämpi saattaa olla se, kuinka saadaan tungettua valtava määrä ostoksia pieneen neliömäärään, hyvälle katselukorkeudelle. Tehokas, kauppa, tekee kovaa tulosta ja kasvaa hurjaa vauhtia. Lisäksi se on erilainen kuin muut, se kiinnostaa nuoria.
 
Nimenomaan ei ole suunnittelun kukkanen, vaan neroutta. Tuota suljettua labyrintti-ajatusta tärkeämpi saattaa olla se, kuinka saadaan tungettua valtava määrä ostoksia pieneen neliömäärään, hyvälle katselukorkeudelle. Tehokas, kauppa, tekee kovaa tulosta ja kasvaa hurjaa vauhtia. Lisäksi se on erilainen kuin muut, se kiinnostaa nuoria.

Tuollainen suljettu labyrintti toimii pienessä kaupassa, esimerkiksi nuo Normalithan on aika pieniä kaikki. Tuollaisen läpi käveleminen ei aikuisellekaan ole mikään valtava tuska, vaikka ei kohderyhmään osukaan, ellei nyt just siihen pahimpaan ruuhkaan osu jolloin on koko käytävä tukossa. Mutta esim iso Tokmannin halli suljettuna labyrinttina on jo liikaa, minulle ainakin. Ei sen takia, etteikö sitä jaksaisi kävellä, vaan sen takia, että se tuntuu niin typerältä ja ajan tuhlaukselta, että se jo aiheuttaa vastareaktion. Sen ruuvipussin tai öljykannun saa helpommallakin.
 
Juu en todellakaan kuulu kohderyhmään, mutta tuo labyrinttikonsepti varmistaa sen, etten enää ikinä astu jalallani tuohon putiikkiin. On niitä halpahalleja ihan tarpeeksi muutenkin.
 
Tuollainen suljettu labyrintti toimii pienessä kaupassa, esimerkiksi nuo Normalithan on aika pieniä kaikki. Tuollaisen läpi käveleminen ei aikuisellekaan ole mikään valtava tuska, vaikka ei kohderyhmään osukaan, ellei nyt just siihen pahimpaan ruuhkaan osu jolloin on koko käytävä tukossa. Mutta esim iso Tokmannin halli suljettuna labyrinttina on jo liikaa, minulle ainakin. Ei sen takia, etteikö sitä jaksaisi kävellä, vaan sen takia, että se tuntuu niin typerältä ja ajan tuhlaukselta, että se jo aiheuttaa vastareaktion. Sen ruuvipussin tai öljykannun saa helpommallakin.
Niinpä juuri. Vaimon kanssa monet kerrat käyty tuolla Normalissa ostamassa meille kasvonaamioita ym. On kyllä käynyt mielessä, että perustuvatko halvat hinnat osin myös johonki jämäerien ostamiseen, mutta ainakaan vielä ei ole tullut vastaan huonolaatuisia tuotteita.
 
Meilläpäin Tokmanni uudisti labyrinttinsa ja nyt kaupan läpi pääsee vain naistenvaatepuolen läpi. Meillä keski-ikäisillä heteromiehilläkin on varmaan joku salattu feminiininen puoli, jota sillä tavoitellaan.
 
Juu en todellakaan kuulu kohderyhmään, mutta tuo labyrinttikonsepti varmistaa sen, etten enää ikinä astu jalallani tuohon putiikkiin. On niitä halpahalleja ihan tarpeeksi muutenkin.
Toki myynnillisen näkökulmankin ymmärtää mutta olen samaa mieltä kanssasi. Jätetään asiakas huomioimatta ja käy aivan, kuten kirjoitit. Vaihtoehtoja tosiaan on joten miksi mennä johonkin megakokoisesssa kauppakeskuksessa olevaan liikkeeseen leikkimään labyrintissä?
Kohderyhmää en ole kyllä itsekään mutta sama pätee kaikkiin vastaaviin.

Eli suunnittelun kukkanen osalle, osa ei edes ajattele asiaa ja myynnillisestä näkökulmasta varmasti oikeinkin toimivaksi havaittu koska tuntuvat lisääntyvän koko ajan.
 
No nyt tuli käytyä paikassa, mikä osuu tämän otsikon alle. Se on tietysti tämä Normal-rihkamakauppa. Ymmärrän kyllä logiikan, miksi joku kauppa suunnitellaan labyrintiksi. Sehän voi vaikka herättää ostohaluja, kun joutuu kävelemään jokaikisen hyllyn kautta. Siellä olisi ollut vaikka mitä terveyssidettä, hiuspinniä, ryppyrasvoja, tenoja, ihan mitä vaan voi nainen tarvita teinistä mummuun. Mutta jos mulla menee näin vanhempana herrasmiehenä ennen puolta väliä mielenkiinto siihen, onko siinä kaupassa etsimääni tuotetta vai ei, ehkä jotain on kuitenkin mennyt pieleen suunnittelussa. Vaikka olisi itse Mr. Tokmanni tullut vilauttamaan ylimielistä, mutta samalla niin valloittavaa hymyään, mä olisin edelleen ollut vain kiinnostunut pääsemään pois tuolta helvetistä kulkematta joka pirun sopukan kautta.
Joskus tällaisessa käynyt ja tuli ihan oksennusta suuhun. Hirveä paikka.
 
Kävin hakemassa firman auton merkkiliikkeen huollosta.
Kävelin huoltotiskiä kohti ja huomasin pari iso kylttiä joissa lukee "Muistithan ilmottautaua"? Hetken pyörin ihmeissäni ja huomasin takanani ulko-oven vieressä olevan mainostaulun näköisen kosketusnäytön. Näyttö kysyi mitä olet tekemässä, aivan kuin tuossa huollon ovella olisi moniakin vaihtoehtoja, ja auton rekisteritunnusta.
Kun kyseessä ei ollut oma auto ja en tiennyt/muistanut rekkaria, niin piti lähteä liikkeen pihalle katomaan rekisterinumero, onneksi pihaan tullessa näin että auto on ulkona.
No sitten takaisin näytölle tunnuksen kanssa, olkoon se vaikka aaa-313.
Syötin tunnuksen näytölle ja pääsin jonoon, 4 ihmistä ennen minua noutamassa autoa, ei kai tässä pitkään kestä?
No puoli tuntia myöhemmin huoltoneuvoja huutaa vuoroani "aaa-313" ja menen tiskille. Ensimmäinen kysymys "autosi rekisteritunnus"? Vastaus: Huusit sitä juuri äsken, pitääkö minun se toistaa? Huoltoneuvoja naurahtaa: "ei näy minun näytöllä se, sori". No mistä helvetistä se tiesi mitä huutaa?
Ottaisivat vaan suoraan käyttöön varauslipuke systeemin, liian "hienoa" yritetään ajaa sisään heikolla sunnittelulla, ja vielä paikallinen "iso" toimija, naurettavaa...

Edit. Vertauksena edellinen käynti reilu vuosi sitten. Silloin näkivät suoraan firman tiedoilla heillä huollossa olevat saman yrityksen autot, 1+1 ja auto tuli pihalle heti. Ei tarvinnut kuin henkilökorttia vilauttaa...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 308
Viestejä
4 760 446
Jäsenet
77 445
Uusin jäsen
Artz1xx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom