Suunnittelun kukkaset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Applen oman treeniappin hiihdon träkkäys on vain harmittavasti vaillinainen, kun se ei seuraa matkaa lainkaan. En ole siltikään jaksanut vaihtaa mihinkään muuhun appiin.

Todennäköisesti amerikkalaisen korporaation hiihto on alppihiihtoa. Ski alppihiihto ja Crosscountry sking on murtomaahiihtoa ladulla ja ski touring on vapaalaskua (tai hiihtovaellusta).
 
Todennäköisesti amerikkalaisen korporaation hiihto on alppihiihtoa. Ski alppihiihto ja Crosscountry sking on murtomaahiihtoa ladulla ja ski touring on vapaalaskua (tai hiihtovaellusta).
Laskettelu ja maastohiihto ovat erikseen.
 
Pirkan maadoitettu jatkoroikka.
1704346133129.png


Pistokkeet on niin syvällä ja nuo keltaiset tiivisteet niin isot että tohon ei saa mitään saada kiinni.
Tähän mennessä en ole saanut kiinni:
-Lohkolämmittimen piuhaa (shuko, kulmamalli)
-Älypistorasiaa (shuko, maadoitettu, ulkokäyttöön)
-Jouluvaloja jossa muuntaja on pistokkeessa (shuko)
-Valvontakameran virtajohtoa jossa muuntaja samassa (euro, sisäkäyttöön, ei maadoitettu)

Sitten kun saat esim jouluvalojen mötikän tungettua niin syvälle että ottaa jonkinlaista kontaktia niin nuo keltaiset tiivisteet on niin jäykät että ne on kuin jousi ja poksauttaa töpselin taas irti.

Vaihtoin vanhan piuhan tähän uuteen mutta eipä näköjään ole uusi aina parempi.
 
Pirkan maadoitettu jatkoroikka.
1704346133129.png


Pistokkeet on niin syvällä ja nuo keltaiset tiivisteet niin isot että tohon ei saa mitään saada kiinni.
Tähän mennessä en ole saanut kiinni:
-Lohkolämmittimen piuhaa (shuko, kulmamalli)
-Älypistorasiaa (shuko, maadoitettu, ulkokäyttöön)
-Jouluvaloja jossa muuntaja on pistokkeessa (shuko)
-Valvontakameran virtajohtoa jossa muuntaja samassa (euro, sisäkäyttöön, ei maadoitettu)

Sitten kun saat esim jouluvalojen mötikän tungettua niin syvälle että ottaa jonkinlaista kontaktia niin nuo keltaiset tiivisteet on niin jäykät että ne on kuin jousi ja poksauttaa töpselin taas irti.

Vaihtoin vanhan piuhan tähän uuteen mutta eipä näköjään ole uusi aina parempi.
Tuo on olevinaan ip44 myös pistotulppa kytkettynä, käytännössä siis vain suorille tulpille tarkoitettu.
 
Pirkan maadoitettu jatkoroikka.
1704346133129.png


Pistokkeet on niin syvällä ja nuo keltaiset tiivisteet niin isot että tohon ei saa mitään saada kiinni.
Tähän mennessä en ole saanut kiinni:
-Lohkolämmittimen piuhaa (shuko, kulmamalli)
-Älypistorasiaa (shuko, maadoitettu, ulkokäyttöön)
-Jouluvaloja jossa muuntaja on pistokkeessa (shuko)
-Valvontakameran virtajohtoa jossa muuntaja samassa (euro, sisäkäyttöön, ei maadoitettu)

Sitten kun saat esim jouluvalojen mötikän tungettua niin syvälle että ottaa jonkinlaista kontaktia niin nuo keltaiset tiivisteet on niin jäykät että ne on kuin jousi ja poksauttaa töpselin taas irti.

Vaihtoin vanhan piuhan tähän uuteen mutta eipä näköjään ole uusi aina parempi.
Nämä on ärsyttäviä, mutta on näille ihan paikkansa. Jos se liitoskohta jää säälle alttiiksi, oikeanlaisella töpselillä käytettynä nämä jopa oikeasti ovat vedenkestäviä eikä vikavirtasuoja pauku vesi/räntäsateessa. Jos olet kytkemässä siihen muuntajallista pistotulppaa, voit hyvin käyttää ei IP-luokiteltua jatkojohtoa koska liitos ei säänkestävä ole kuitenkaan.
 
Nämä on ärsyttäviä, mutta on näille ihan paikkansa. Jos se liitoskohta jää säälle alttiiksi, oikeanlaisella töpselillä käytettynä nämä jopa oikeasti ovat vedenkestäviä eikä vikavirtasuoja pauku vesi/räntäsateessa. Jos olet kytkemässä siihen muuntajallista pistotulppaa, voit hyvin käyttää ei IP-luokiteltua jatkojohtoa koska liitos ei säänkestävä ole kuitenkaan.
Voi olla mutta mä olen melkeistä aina kategorioinut piuhat kahteen luokkaan: sisä ja ulkokäyttö. En ole sen kummemin kiinnittäny huomiota mitä luokituksia tai suosituksia ulkokaapelissa on eikä kyllä kertaakaan ole vikikset paukkuneet vaikka ihan suorassa vesisateessakin liitoksia on. Joskaan nyt ei ihan lillu lätäkössä mutta esim aidassa roikkuu tommonen mistä menee valoille töpseli.
 
Halpisroikissa kyllä löytyy ihan laidasta laitaan paskoja malleja, en tiedä mitä merkkejä meillä duunissa oli pariakin eri erää mutta toisessa oli niin löysät kontaktit että kun otti roikkaan liitetystä suko-johdosta kiinni ja lähti nostamaan niin oli niin väljä ettei roikka liikahtanutkaan kun johto irtosi. Toinen versio taas oli että sai suunnilleen kaikin voimin työntää tulppaa pistorasiaan että meni paikalleen ja parin käyttökerran jälkeen sitten hajosi tuon voimankäytön seurauksena. Noiden kokemusten jälkeen olen kyllä oppinut välttämään ihan noita halvimpia jatkoroikkia, laatu on niin arvamatonta ettei uskalla moisia käyttää.

Varsinkin kun yksi ihan kunnollinenkin jatkoroikka päätti antautua faijan kämpässä vuosien käytön jälkeen ja päätti sulaa tuossa noin kuukausi sitten. Onneksi syyllinen vikiksen satunnaiseen räpsymiseen löytyi ettei talo palanut tai faija paistunut jatkojohdon jatkeena. Oli yksi kontakti löystynyt ja lämmittänyt ilmeisesti sen verran roikkaa että oli pieni rako päässyt syntymään pistorasiaan (muoviin) ja sieltä kosteutta sisään ja satunnaisesti laukoi vikistä. Kun kävin tuota tutkimassa niin jatkoroikka oli jo siinä kunnossa että huonolla tuurilla olisi saanut siihen koskemalla sähköiskun, oli jo muuttanut muotoaan lämmön vaikutuksesta jne.
 
Kotona makuuhuoneen yövalossa toimii oikeastaan mikä tahansa roikka, mutta nyt puhutaan kyllä tuotteesta jossa jos mitään laatuvaatimuksia on, saa olla oikeasti tarkkana. Esimerkiksi puuilo/motonet akselilla myytävistä johdoista 70%+ on sekundaa. Tässä yleisimmät viat:
- Rasiapäässä ne reikien suojamuovit on huonosti muotoiltu eivätkä väisty pistotulpan tieltä, murtuvat tai jäävät pysyvästi auki.
-Rasia muotoiltu niin ettei kaikki pistotulpat siihen sovi
- Rasiat liian lähekkäin, ei pysty käyttämään vierekkäisiä
-Pistotulppa niin heppoinen/huonon mallinen että ei kestä painamista
-Kaapeli liian jäykkää, ei pakkasenkestävää, vetää kierteelle tai muuten vaan huonoa

Kun löytää jatkojohdon jossa nämä asiat on kunnossa, voi sitten keskittyä johtimien paksuuteen ja yleiseen laatuvaikutelmaan joiden perusteella jää vielä 20% hyllyyn ulko/kovemmassa käytössä. Noh, löytyy puuilosta tällähetkellä kaksi roikkumallia jotka kelpuutan omaan käyttööni kaikista kymmenistä, joten tilanne ei ihan toivoton ole.
 
Voi olla mutta mä olen melkeistä aina kategorioinut piuhat kahteen luokkaan: sisä ja ulkokäyttö. En ole sen kummemin kiinnittäny huomiota mitä luokituksia tai suosituksia ulkokaapelissa on eikä kyllä kertaakaan ole vikikset paukkuneet vaikka ihan suorassa vesisateessakin liitoksia on. Joskaan nyt ei ihan lillu lätäkössä mutta esim aidassa roikkuu tommonen mistä menee valoille töpseli.
Semmonen valkoinen kolmiosainen sisäroikkakin pelasi ulkona vuosia, kun oli ylösalaisin, joskus vahingossa sen unohdin NS. Oikeinpäin, niin meni sulamaan...
 
Roidmi varsi-imurin virtanappia on pidettävä pohjassa noin sekunnin ajan, ennen kuin mitään tapahtuu. Nopealla painalluksella ei kuitenkaan tapahdu mitään, joten mikä järki tuossa on. Miksei se voi käynnistyä ja sammua heti, kuten vanhan liiton on/off-painonappi toimii. Nappiin on vaikea edes osua vahingossa.

Androidissa laturin johdon kytkeminen tai irroittaminen sytyttää aina näytön taustavalon ja sen joutuu joka kerta erikseen sammuttamaan, miksi näytön taustavalon pitää turhaan syttyä virtaa kuluttamaan ja latausta hidastamaan (tai pimeässä huoneessa häiritsemään).
 
Roidmi varsi-imurin virtanappia on pidettävä pohjassa noin sekunnin ajan, ennen kuin mitään tapahtuu. Nopealla painalluksella ei kuitenkaan tapahdu mitään, joten mikä järki tuossa on. Miksei se voi käynnistyä ja sammua heti, kuten vanhan liiton on/off-painonappi toimii. Nappiin on vaikea edes osua vahingossa.

Androidissa laturin johdon kytkeminen tai irroittaminen sytyttää aina näytön taustavalon ja sen joutuu joka kerta erikseen sammuttamaan, miksi näytön taustavalon pitää turhaan syttyä virtaa kuluttamaan ja latausta hidastamaan (tai pimeässä huoneessa häiritsemään).
Onhan se näppärää että näkee latauksen alkavan, eikä esim. johto ole pois seinästä.
 
Onhan se näppärää että näkee latauksen alkavan, eikä esim. johto ole pois seinästä.
No tavallaan joo, tosin siihen riittäisi lyhyempikin aika kuin se näytön timeout ja omassa puhelimessani on tuohon vielä erillinen merkkivalo. Latauksen loppumisen ja johdon irrottamisen taas osaisi ehkä päätellä ilman mitään merkkiäkin. Tiedä sitten saisiko tuon jotenkin muutettua ilman kohtuuttoman suurta säätöä.
 
Androidissa laturin johdon kytkeminen tai irroittaminen sytyttää aina näytön taustavalon ja sen joutuu joka kerta erikseen sammuttamaan, miksi näytön taustavalon pitää turhaan syttyä virtaa kuluttamaan ja latausta hidastamaan (tai pimeässä huoneessa häiritsemään).
Kyse ei kyllä ole Androidin ominaisuus, moni Android laite kyllä voi vilauttaa näytössä jotain kun laturi kytketään ja voi olla todella ärsyttävää, mutta se että valot jää päälle niin yleistän tarkoittaa että on ruksinut sellaisen ominaisuuden päälle ja yleensä sitä valintaa ei ole ns kuluttajakäyttöliittymässä, kehittäjäpuolelle voi olla ja joissain sovelluksissa voi olla tuollainen valinta, jos se sovelluksen tarkoituksen kannalta tärkeää. (on vähän älypuhelin ajatuksen idea)
 
No tavallaan joo, tosin siihen riittäisi lyhyempikin aika kuin se näytön timeout ja omassa puhelimessani on tuohon vielä erillinen merkkivalo. Latauksen loppumisen ja johdon irrottamisen taas osaisi ehkä päätellä ilman mitään merkkiäkin. Tiedä sitten saisiko tuon jotenkin muutettua ilman kohtuuttoman suurta säätöä.
Itellä on samsungissa kaksi näytön timeouttia, muistaakseni valittuna 3min kun puhelin on auki ja lukitusruudussa joku vakio, oisko 10 sec
 
Mitkähän kaksi ne ovat?
Pidempänä se opalin oranssilla teräskehikolla oleva roikka, ja lyhyempänä ne harjun punapäiset 2-os roikat. Nämä olleet ainoat mallit joissa valetut pistokkeet , niihin sopii kaikenmalliset töpselit ja kestävät sen lähemmäs 4kw kuormaa kuumentumatta/polttamatta jotain.
 
Pysähdyin tankkaamaan. Auto jäi siten, että takaovi oli pistooleiden kohdalla. Pistoolin letkun pituus riitti juuri ja juuri polttoaineluukulle. Ihan pingotettuna oli. :D

Eipä ole ennen tullut noin lyhyitä letkuja vastaan. ABC kyseessä.
 
Pysähdyin tankkaamaan. Auto jäi siten, että takaovi oli pistooleiden kohdalla. Pistoolin letkun pituus riitti juuri ja juuri polttoaineluukulle. Ihan pingotettuna oli. :D

Eipä ole ennen tullut noin lyhyitä letkuja vastaan. ABC kyseessä.
Veditkö katon yli vai peräpään kautta? Yleensähän noissa on aika paljonkin ylimääräistä letkua just sen takia ettei tarttee ajatella kummalla puolella se luukku onkaan.(laina-auto tms alla)
 
Pysähdyin tankkaamaan. Auto jäi siten, että takaovi oli pistooleiden kohdalla. Pistoolin letkun pituus riitti juuri ja juuri polttoaineluukulle. Ihan pingotettuna oli. :D

Eipä ole ennen tullut noin lyhyitä letkuja vastaan. ABC kyseessä.
Sitä letkua on siinä telineen sisällä enemmänkin, kun vaan vetää. Tosin pakkasella ja joskus muulloinkin se systeemi voi olla aika jäykkä.
 
Taloyhtiön roskakatokseen tuli lukittu ovi kaksoispesällisellä lukolla (toinen roskakuskin avaimelle ja toinen asukkaiden avaimelle). Molemmissa Classic-pesä. Ainoa vaan, että taloyhtiön muut lukot Sentoja, eli asukkaiden omat kotiavaimet ei käy siihen, vaan pitää olla erillinen Classic-avain roskakatokseen.

Miksei se toinen pesä voi olla Sento-pesä samalla sarjoituksella, kuin alaovi ja muut yleiset tilat, niin asukkaiden kotiavaimet kävisi siihen samalla lailla, kuin muihinkin oviin? Ja miksi ylipäätään laittaa kaksoipesälukko kahdella Classic-pesällä, kun yksikin olisi riittänyt? Nyt pitää arpoa, että kumpaan niistä pesistä ne asukkaiden Classicit käy ja kumpi on roskakuskin pesä.
 
Taloyhtiön roskakatokseen tuli lukittu ovi kaksoispesällisellä lukolla (toinen roskakuskin avaimelle ja toinen asukkaiden avaimelle). Molemmissa Classic-pesä. Ainoa vaan, että taloyhtiön muut lukot Sentoja, eli asukkaiden omat kotiavaimet ei käy siihen, vaan pitää olla erillinen Classic-avain roskakatokseen.

Miksei se toinen pesä voi olla Sento-pesä samalla sarjoituksella, kuin alaovi ja muut yleiset tilat, niin asukkaiden kotiavaimet kävisi siihen samalla lailla, kuin muihinkin oviin? Ja miksi ylipäätään laittaa kaksoipesälukko kahdella Classic-pesällä, kun yksikin olisi riittänyt? Nyt pitää arpoa, että kumpaan niistä pesistä ne asukkaiden Classicit käy ja kumpi on roskakuskin pesä.
Taloyhtiö säästänyt muutaman satasen kun ovat hankkineet halvemman lukon ja ei ole tarvinnut sarjoittaa lukkoa. Kannattaa olla hallitukseen yhteydessä.
 
Pysähdyin tankkaamaan. Auto jäi siten, että takaovi oli pistooleiden kohdalla. Pistoolin letkun pituus riitti juuri ja juuri polttoaineluukulle. Ihan pingotettuna oli. :D

Eipä ole ennen tullut noin lyhyitä letkuja vastaan. ABC kyseessä.
Veditkö katon yli vai peräpään kautta?
Tässä jäi vielä epäselväksi tai ainakin suoraan sanomatta, tankattiinko "väärältä puolelta" vai tavanomaisesti. Jos jälkimmäinen, niin melkoinen erikoisuus ja löytö oli.
 
Ihan oikeaoppisesti. :) Letkun pituus oli siis noin sählymailan luokkaa.
Voisin vaikka lyödä vetoa, että tämä kyseinen mittari oli niitä missä letku on sen kääntyvän "puomin" ympäri ja sieltä tulee pari metriä extraa kun vaan vetää.

Eli tuo "sählymailan" verran on juurikin siinä pistoolin takana, siitä letku nousee n. 2m korkeuteen josta jälleen alas, ja tämä extra tulee käyttöön vetämällä kunnolla. Näin ainakin Teboil expresseillä.

En ole ikinä vielä asemaa nähnyt jossa letkua ei sitä 2m+ olisi.
 
Taloyhtiön roskakatokseen tuli lukittu ovi kaksoispesällisellä lukolla (toinen roskakuskin avaimelle ja toinen asukkaiden avaimelle). Molemmissa Classic-pesä. Ainoa vaan, että taloyhtiön muut lukot Sentoja, eli asukkaiden omat kotiavaimet ei käy siihen, vaan pitää olla erillinen Classic-avain roskakatokseen.

Miksei se toinen pesä voi olla Sento-pesä samalla sarjoituksella, kuin alaovi ja muut yleiset tilat, niin asukkaiden kotiavaimet kävisi siihen samalla lailla, kuin muihinkin oviin? Ja miksi ylipäätään laittaa kaksoipesälukko kahdella Classic-pesällä, kun yksikin olisi riittänyt? Nyt pitää arpoa, että kumpaan niistä pesistä ne asukkaiden Classicit käy ja kumpi on roskakuskin pesä.
Itsellä oli aikoinaan samanlainen tapaus, missä roskakatokseen oli oma avain. Oli tosin vuokrataloyhtiö. Oli yleinen salaisuus, että avain löytyy oven karmin päältä ja ei kukaan jaksanut kannella kaksia avaimia. Samaa avainta käytti myös roskakuski.
 
Viimeksi muokattu:
Veditkö katon yli vai peräpään kautta? Yleensähän noissa on aika paljonkin ylimääräistä letkua just sen takia ettei tarttee ajatella kummalla puolella se luukku onkaan.(laina-auto tms alla)

Kaikissa polttomoottori autoissa on polttoainemittarin vieressä nuoli, joka näyttää millä puolella tankki on. Tämä on todella kätevä vuokra-autoja ajellessa jne.

1705735712523.png
 
Kaikissa polttomoottori autoissa on polttoainemittarin vieressä nuoli, joka näyttää millä puolella tankki on. Tämä on todella kätevä vuokra-autoja ajellessa jne.

1705735712523.png
tuo on tullut vasta niin viime aikoina että suomen autokannan iän huomioiden ehkä lähempänä 60% autoista, mutta vuokra-autoissa varmasti kaikissa. Mun vm 2000 Transportterissa tuota esim ei ollu. nähtävästi 2003 Volvon mittaristossakaan sitä ei ole.
1705735943295.png


Golffiin tuli näköjään tuon kiikarimittariston kanssa 2009 MK VI alkaen
 
tuo on tullut vasta niin viime aikoina että suomen autokannan iän huomioiden ehkä lähempänä 60% autoista, mutta vuokra-autoissa varmasti kaikissa. Mun vm 2000 Transportterissa tuota esim ei ollu. nähtävästi 2003 Volvon mittaristossakaan sitä ei ole.
1705735943295.png


Golffiin tuli näköjään tuon kiikarimittariston kanssa 2009 MK VI alkaen
Hänen väitteestä tuli mieleen että mistälähtien nuoli on vakiintunut ja mistälähtien on vakio. vai onko vieläkään.
Sitä ennen pumpun kuva kertoi millä puolella ehkä on tai ehkä ei ole. noo saatto se korkki olla takanakin, ja joissain ajoneuvoissa "päällä", ja ei se nyt ihan tavatonta että halutaa täyttää ihan jotain muuta kuin ajoneuvon tankkia.
 
Tuusulassa riihikallion Nesteellä missä on yleensä melko halpaa bensaa, on välillä pitkät jonot sen mukaan kummalla puolella autossa on tankki. Huvittaa (ja vähän myös vituttaa) kun välillä joku älykääpiö keksii hienon idean ja ajaa peruuttaen siihen lyhimpään jonoon. Vaikka oikeasti se letku on sen verran pitkä että mahdollistaisi myös toiselta puolelta tankkauksen.
 
Tuusulassa riihikallion Nesteellä missä on yleensä melko halpaa bensaa, on välillä pitkät jonot sen mukaan kummalla puolella autossa on tankki. Huvittaa (ja vähän myös vituttaa) kun välillä joku älykääpiö keksii hienon idean ja ajaa peruuttaen siihen lyhimpään jonoon. Vaikka oikeasti se letku on sen verran pitkä että mahdollistaisi myös toiselta puolelta tankkauksen.
Siis onko siellä siis joka mittarille oma jono? Eikö tuo aiheuta jo logistisen katastrofin vai onko tuo mittarikenttä niin iso?

Tämän täytyy olla joku tuusulalainen tapa, yleensä olen tottunut esim lahden Kärkkäisellä jossa jonoa on usein siihen, että se jono on siinä ns. Sisäänajossa, ja siitä sitten aina ensimmäinen ajaa vapautuneelle mittarille, juuri niin päin kuin haluaa.
 
Tämän täytyy olla joku tuusulalainen tapa, yleensä olen tottunut esim lahden Kärkkäisellä jossa jonoa on usein siihen, että se jono on siinä ns. Sisäänajossa, ja siitä sitten aina ensimmäinen ajaa vapautuneelle mittarille, juuri niin päin kuin haluaa.

Tämähän se olisi järkevin tapa. Esimerkiksi Japanissa kun aikoinaan asuin, niin ihan perus-"Gigantin" jonotkin oli niin että yksi jono, josta sitten ensimmäinen menee aina sille kassalle joka vapautuu.

Mutta jos mietin suomalaisia bensa-asemia, niin joka ikisessä paikassa mikä on itselle tullut vastaan, on 2-3 rivissä pumput ja niihin voi ajaa kummasta suunnasta tahansa. Jossain ehkä joku kieltomerkki tai ohje pienellä, mutta teiden osalta ei mitään selkeitä rajoituksia.
 
Siis onko siellä siis joka mittarille oma jono? Eikö tuo aiheuta jo logistisen katastrofin vai onko tuo mittarikenttä niin iso?

Tämän täytyy olla joku tuusulalainen tapa, yleensä olen tottunut esim lahden Kärkkäisellä jossa jonoa on usein siihen, että se jono on siinä ns. Sisäänajossa, ja siitä sitten aina ensimmäinen ajaa vapautuneelle mittarille, juuri niin päin kuin haluaa.
Tuo Riihikallion Nesteen jono on käsittääkseni vielä suhtkoht järjellinen, Tuusulan "Kirkonkylän koulun" aseman (oikea nimi asemalle varmaan joku Mahlamäentie tms) jono kääntyy pahimmillaan toiselle tielle ja pahimmillaan jopa Tuusulanväylän liikennevaloristeykseen. Pari kertaa jono on ollut niin pitkä ettei ole edes liikennevaloista päässyt kääntymään kun ihmiset eivät tajua mennä tien oikeaan laitaan että vasemmalta pääsisi ajamaan tankkausjonon ohi. Ja siellä mittarikentän ympäristössä sitten jotkut poukkoilevat ihan miten sattuu, peruuttelevat mittarille, kiilailevat sun muuta.
 
Onko jossain oikeasti ongelmana bensa-asemalle jonottaminen?
Kuinka tyhmiä ihmiset ovat jos käyttävät aikaansa moiseen? Lähistöltä löytyy aina toinen, ehkä "jopa" 5cnt/ litra kalliimpi asema ilman jonoja. Jokainen voi laskea hintaa jonotusajalle kun säästi jopa 2€ tankillisen täytössä....Samaan aikaan se puolen tunnin jonotus kulutti jo puoli litraa bensaa...
 
Viimeksi muokattu:
Onko jossain oikeasti ongelmanana bensa-asemalle jonottaminen?
Kuinka tyhmiä ihmiset ovat jos käyttävät aikaansa moiseen? Lähistöltä löytyy aina toinen, ehkä "jopa" 5cnt/ litra kalliimpi asema ilman jonoja. Jokainen voi laskea hintaa jonotusajalle kun säästi jopa 2€ tankillisen täytössä....Samaan aikaan se puolen tunnin jonotus kulutti jo puoli litraaa bensaa...

Eihän se sinänsä ongelma ole, mutta aika pienellä vaivalla ne voisi suunnitella niin, että tankkaaminen olisi sujuvaa kaikille. Jos ei muuta niin selkeät ohjeet että aja tätä kautta pumpulle.

Itsekin viimeksi reilu viikko sitten katsoin kun kahdella pumpulla oli autoja vaikka miten päin ja totesin että en ala arvailemaan kuka on jonossa seuraava, ja ajoin toiselle asemalle.
 
Tässä Riihikallion Neste. Todella iso piha ja jokaiseen mittariin mahtuu oma jono. On "halpa" asema ja Helsingin suunnasta ensimmäinen asema Tuusulassa motarin päässä. Vieressä Teboil ja tien toisella puolella kalliimpi ST1. Tuossa on ihan hyvä tankata

Tässä Helsingissä Viikin Neste Express. Kuvastakin näkyy, miten jonot muodostuvat. Tästä on todella "hauska" yrittää ajaa ohi Prisman parkkihalliin. Pahimmillaan tuo tukkii liikenteen risteykseen kuvanottosuuntaan.
 
Hänen väitteestä tuli mieleen että mistälähtien nuoli on vakiintunut ja mistälähtien on vakio. vai onko vieläkään.
Ei se ole mikään oletus ja vakiintunut käytäntö eikä siitä sellaista varmaan tulekaan kun polttomoottoriautot tapetaan pois.

Tälle pumppusymbolin oheen liitetylle nuolelle on nimikin, "Moylan arrow". Tämä viittaa Fordin suunnittelijaan ja merkkiin jossa ideaa nykymuotoisena ensimmäisen kerran sovellettiin. Jossain muussa autossa on muistikuvani mukaan ollut vastaava nuoli bensavalon muotona tms. Pidän myös jokseenkin varmana, että jossain autossa on näitä aiemmin ollut teksti tai muu vihje asiasta.

Huonoa suunnittelua on lähinnä se, ettei tästä ole tullut yleinen normi.

On myös muuten Autotekniikan suunnittelun kukkaset
 
Tämähän se olisi järkevin tapa. Esimerkiksi Japanissa kun aikoinaan asuin, niin ihan perus-"Gigantin" jonotkin oli niin että yksi jono, josta sitten ensimmäinen menee aina sille kassalle joka vapautuu.

Siinähän joutuu jonottamaan paljon pidemmässä jonossa. Eikä pysty taktikoimaan itseään muita kassoja lyhyempään jonoon.
 
Siinähän joutuu jonottamaan paljon pidemmässä jonossa. Eikä pysty taktikoimaan itseään muita kassoja lyhyempään jonoon.
Tuo kyllä poistaa tehokkaasti sen yksittäisen kassahenkilön aiheuttaman poikkeaman. Tuossa pienessä lähi-Prismassa kun käy niin on oppinut muistamaan ne kassahenkilöt, joiden lyhyt jono on silmänlumetta :D
 
Tämähän se olisi järkevin tapa. Esimerkiksi Japanissa kun aikoinaan asuin, niin ihan perus-"Gigantin" jonotkin oli niin että yksi jono, josta sitten ensimmäinen menee aina sille kassalle joka vapautuu.

Jenkeissä oli nuo samat jonokäytännöt monissa paikoissa. Suomessakin esim. XXL:ssä. Tutkitusti tehokkain tapa palvella asiakkaita tasapuolisuuden lisäksi myös nopeasti.
 
Jenkeissä oli nuo samat jonokäytännöt monissa paikoissa. Suomessakin esim. XXL:ssä. Tutkitusti tehokkain tapa palvella asiakkaita tasapuolisuuden lisäksi myös nopeasti.
Onhan näitä Suomessa, mutta yleensä kassajärjestely on muutenkin erilainen kuin Prisman liukuhihnat. Esim. romukauppa Normal ja Mustin Myrkyn/Peten Koiron isot myymiöt.
 
Jenkeissä oli nuo samat jonokäytännöt monissa paikoissa. Suomessakin esim. XXL:ssä. Tutkitusti tehokkain tapa palvella asiakkaita tasapuolisuuden lisäksi myös nopeasti.
Ainakin paikallisessa XXL:ssä kassat ovat peräkkäin, eikä rinnakkain kuten normaalisti. Viimeksi kun kävin, niin joka kerta se taaempi kassatyöntekijä sai huudella jonottajille "täällä olisi vapaa kassa!", että tajusivat sinne siirtyä. Teoriassa järkevä ja varmasti tilaa säästäväkin systeemi, mutta puhelimia pläräävät tai kassan viereisiä tarjoustuotteita selailevat asiakkaat hidastavat melkoisesti.

Voisin kuvitella, että työntekijää tuo huutelu rupeaa melko nopeasti kyllästyttämään.
 
Siinähän joutuu jonottamaan paljon pidemmässä jonossa. Eikä pysty taktikoimaan itseään muita kassoja lyhyempään jonoon.
Mitä sillä jonon pituudella on väliä, kun asiakkaat jakautuvat tasaisesti eri tiskeille kuitenkin? Noinhan sen pitäisi kaikkialla toimia.

Jossakin supermarketissa tuota voisi olla vaikea järjestää suurten asiakasmassojen ja tilarajoitusten vuoksi, mutta pienemmissä kaupoissa olisi ihan järkevää ja reilua. Mm. Giganteissa noita näkee joskus, samoin kuin markettien itsepalvelukassoilla.
 
Ainakin paikallisessa XXL:ssä kassat ovat peräkkäin, eikä rinnakkain kuten normaalisti. Viimeksi kun kävin, niin joka kerta se taaempi kassatyöntekijä sai huudella jonottajille "täällä olisi vapaa kassa!", että tajusivat sinne siirtyä. Teoriassa järkevä ja varmasti tilaa säästäväkin systeemi, mutta puhelimia pläräävät tai kassan viereisiä tarjoustuotteita selailevat asiakkaat hidastavat melkoisesti.

Tuo järjestely tuon idean yleensä pilaa - eli suunnittelun kukkanen taas
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 605
Viestejä
4 501 861
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom