Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Raahessa näköjään pientä kilpailua, paikallinen energia-yhtiö tjsp yrittää omaa verkkoa tehä ja elisalta oli tullu mainosta että sais 900 euroon kytkettyä netin, joka on kyllä muistin mukaan hieman halvempi mitä viime vuonna kun vetivät kuidut tänne.
Paikallisella ois 600 euroon mutta menis varmaan ens vuoden puolelle kytkentä jos edes rupeavat tekemään koko hommaa.
KK-maksut ovat kyllä paikallisella vähän paremmat, siinä missä elisalla maksaa vuoden jälkeen 46 euroa 100/50, paikalliselta sais samaan hintaan gigasen netin...
Eihän tossa muuten mitään mutta tämä kämppä on semmone rotisko että viittiikö moista ruveta tekemään, tietty myydessä sitten voi todeta että kämppä o kasa paskaa mutta kuitu löytyy nii voi verhot ikkunoilla kattoa 4k po.... *krmh*
Niih kukapa sitä 900eurolla haluaisi kuidun kotiin vetää.... :facepalm:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Tarkotin nyt kun vertaa tuohon toiseen vaihtoehtoon. Halpaahan tuo olisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Raahessa näköjään pientä kilpailua, paikallinen energia-yhtiö tjsp yrittää omaa verkkoa tehä ja elisalta oli tullu mainosta että sais 900 euroon kytkettyä netin, joka on kyllä muistin mukaan hieman halvempi mitä viime vuonna kun vetivät kuidut tänne.
Paikallisella ois 600 euroon mutta menis varmaan ens vuoden puolelle kytkentä jos edes rupeavat tekemään koko hommaa.
KK-maksut ovat kyllä paikallisella vähän paremmat, siinä missä elisalla maksaa vuoden jälkeen 46 euroa 100/50, paikalliselta sais samaan hintaan gigasen netin...
Eihän tossa muuten mitään mutta tämä kämppä on semmone rotisko että viittiikö moista ruveta tekemään, tietty myydessä sitten voi todeta että kämppä o kasa paskaa mutta kuitu löytyy nii voi verhot ikkunoilla kattoa 4k po.... *krmh*
Itse ottaisin tuon halvemman. Pitkän tähtäimen kulut on kuitenkin huomionarvoiset. Lisäksi ei myös tee yhtään huonoa tuoda noille isoille asiakkaista välittämättömille kilpailua.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
807
Meillä alkaa avoimen kuidun kaivuut arviolta parin viikon kuluttua. Liittymä tilattu viime juhannuksen aikoihin. Kaivuiden jälkeen taas odotellaan puhallusporukkaa, jonka jälkeen odotellaan asennusta. Eli ehkä tämä tässä kesänaikana valmistuu. :)
Eilen tämä case tuli klousatuksi, eli kuitu kytkettiin. Meni aika tasan tarkkaan 1 vuosi tilauksesta toimitukseen.
Otin 100/100 liittymän ja ihan ripeältä vaikuttaa. 1ms pingi palveluntarjoajalle ja googlen 8.8.8.8 serverille 9ms.
Reitittimenä pc enginen APU2D0 (pfSense) ja access pointin virkaa hoitelee vanha netgear wndr3700v1.
Lisäksi on yksi 16 porttinen gigabitin switchi jolla jaellaan sitten LAN verkko ympäri taloa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
@heebo1974 Onnittelut :tup: kuullostaa ihan 2019 vuoden kotiverkolta. Toi 100/100 on kyllä kova, meillä on 3 telkkaria, 4 läppäriä, 7 kännykkää ja pahimmillaankin viihdekäytössä saamme aikaan noin 60Mbps jatkuvan kulutuksen - silti pleikkari/pc pelaajat ei ulise että pingi lagaa :love: (jos/kun ovat johdolla verkossa kiinni). Ja kyllä, 4K telkkareita on 2kpl ja Netflixissä on 4K käytössä..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
589
Hekan kämppä, nyt Telian taloyhtiölaajakaista 100/100 9,90 €/kk. Virallisesti taloyhtiölaajakaista Telialta tulee voimaan ensi kuun alussa ja hinta putoaa 0,98 €uroon kuussa 100/100 yhteydellä. Olipa mukava yllätys.
Myös giganen tarjolla, mutta mistään en hintaa löydä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Hekan kämppä, nyt Telian taloyhtiölaajakaista 100/100 9,90 €/kk. Virallisesti taloyhtiölaajakaista Telialta tulee voimaan ensi kuun alussa ja hinta putoaa 0,98 €uroon kuussa 100/100 yhteydellä. Olipa mukava yllätys.
Myös giganen tarjolla, mutta mistään en hintaa löydä.
29.90€/kk tai 39.90€/kk todennäköisesti. Ja nopeusluokka 1000/100Mbit/s.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
589
Kumma jos noin paljon,
kun 10 ilmainen, 50 0,48 € ja 100 0,98 €.
Telian sekava viestintä ei kylläkään kerro edes onko tuo alle euron maksava 100/10 M vai nykyinen 100/100 M.
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Kuitu talojakamoon ja sieltä ethernet.
Hekan kämpissä on alueesta riippuen myös elisan taloyhtiölaajakaistaa käytössä. Oikeastaan vain "heka itä" alueelta löytyy telian yli 100M tarjontaa. Itse asun "etelässä" ja täällä maksimi on 100/10 VDSL2 tekniikalla, vanha talo kyseessä.
  • 50 M 0,48 €/kk
  • 100 M 0,98 €/kk
  • 100 M + Telia TV 10,98 €/kk
  • 200 M 19,90 €/kk
  • 1000 M 39,90 €/kk
Televisio ja internet | Helsingin kaupungin asunnot Oy
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
589
Etelässä minäkin, talo vajaat 10 v. ja Telia tulee (oikeastaan onkin jo). Tänään tuli brosyyriä noine hintoineen, paitsi 200 ei tarjota, 1 G ilman hintamerkintää.
Toinen kumma juttu, että kaapeliTV muuttuu DNA:sta Teliaksi vasta myöhemmin syksyllä. Ehkä sopimukset?
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
365
Jos sitä kohta sais Elisalta sen kuidun... Arvioitu avautumispäivä oli 31.5. ja tällä viikolla tuli ukko tekemään tonttitutkimusta ja kertoi, että ei ole edes ely-keskukselta kaivuulupia hankittu :D
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
255
Jos sitä kohta sais Elisalta sen kuidun... Arvioitu avautumispäivä oli 31.5. ja tällä viikolla tuli ukko tekemään tonttitutkimusta ja kertoi, että ei ole edes ely-keskukselta kaivuulupia hankittu :D
Elisalta mulle luvattu 1.8.2019 avautumispäiväksi. Saas nähdä. Saatavuushaulla pääsisin sentään jo tilaamaan FTTH liittymän tohon tuttuun suolaseen Elisan hintaan.

Elisan liittymien hinnat.PNG
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
365
Elisalta mulle luvattu 1.8.2019 avautumispäiväksi. Saas nähdä. Saatavuushaulla pääsisin sentään jo tilaamaan FTTH liittymän tohon tuttuun suolaseen Elisan hintaan.

Itselläkin tuo tuli saatavuuteen jo ennen joulua. Saisin tilattua sen aukeamaan ensi keskiviikoksi vaikka kuitua ei ole vielä kaivettu :rofl:
 

snw

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
312
Jos sitä kohta sais Elisalta sen kuidun... Arvioitu avautumispäivä oli 31.5. ja tällä viikolla tuli ukko tekemään tonttitutkimusta ja kertoi, että ei ole edes ely-keskukselta kaivuulupia hankittu :D
Se on sitten kovasti syksyä kun kuidun saat, ELY-luvissa nimittäin kestää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
991
Tällä hetkellä näyttää olevan 5 viikkoa käsittelyaika. Joskus kesäisin ollut tuo 3kk tavallinen käsittelyaika, joten tuo 5 viikkoa on jo melko nopea. Jos kyseessä vain yksittäinen tilaaja, käsittelyaika on lyhyempi, reilut 2 viikkoa.

Edit: ELY-lupien käsittelyaika siis...
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
74
Raahessa näköjään pientä kilpailua, paikallinen energia-yhtiö tjsp yrittää omaa verkkoa tehä ja elisalta oli tullu mainosta että sais 900 euroon kytkettyä netin, joka on kyllä muistin mukaan hieman halvempi mitä viime vuonna kun vetivät kuidut tänne.
Paikallisella ois 600 euroon mutta menis varmaan ens vuoden puolelle kytkentä jos edes rupeavat tekemään koko hommaa.
KK-maksut ovat kyllä paikallisella vähän paremmat, siinä missä elisalla maksaa vuoden jälkeen 46 euroa 100/50, paikalliselta sais samaan hintaan gigasen netin...
Eihän tossa muuten mitään mutta tämä kämppä on semmone rotisko että viittiikö moista ruveta tekemään, tietty myydessä sitten voi todeta että kämppä o kasa paskaa mutta kuitu löytyy nii voi verhot ikkunoilla kattoa 4k po.... *krmh*
Näissä kilpailutilanteissa (kaksi firmaa samaan aikaan liikkeellä) on aina se mahdollisuus, että kumpikaan ei lähde toteuttamaan verkkoa. Tämä silloin jos kumpikaan ei saa tarvittavaa liittyjämäärää kokoon.
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
23
Elisallahan tuo valokuituliittymä maksaa alueesta riippuen alkaen 1980€. Onko käsitystä mitä tuo hinta sisältää? Jotain työtähän se sisältää, jos siitä on mahdollista saada kotitalousvähennystä? Mietin vaan, että mitä työtä Elisan tarvitsee tehdä, jos se kuitu tulee jo valmiiksi talon tekniseen tilaan?
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
74
Elisallahan tuo valokuituliittymä maksaa alueesta riippuen alkaen 1980€. Onko käsitystä mitä tuo hinta sisältää? Jotain työtähän se sisältää, jos siitä on mahdollista saada kotitalousvähennystä? Mietin vaan, että mitä työtä Elisan tarvitsee tehdä, jos se kuitu tulee jo valmiiksi talon tekniseen tilaan?
Elisa on joskus aikoinaan tuonut kuidun talosi tekniseen tilaan sillä riskillä, ettet koskaan ota sitä käyttöön. Tavallaan Elisa laskuttaa työstä jälkikäteen + laitteet ja kuidun päättäminen (jos sitä ei ole jo tehty). Veikkaan että työn osuus tuosta on reilu tonni.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Elisallahan tuo valokuituliittymä maksaa alueesta riippuen alkaen 1980€. Onko käsitystä mitä tuo hinta sisältää? Jotain työtähän se sisältää, jos siitä on mahdollista saada kotitalousvähennystä? Mietin vaan, että mitä työtä Elisan tarvitsee tehdä, jos se kuitu tulee jo valmiiksi talon tekniseen tilaan?
Systeemi taitaa mennä niin, että esimerkiksi uudelle pientaloalueelle operaattori kaivaa kuidut valmiiksi taloihin "veloituksetta", ja vasta sitten kun asukas aktivoi kuidun käyttöön sen avaamisesta veloitetaan asukkaalta liittymismaksu rakentamiskustannuksineen päivineen, josta tuo ~2k€ muodostuu. Ja tästä maksusta se työn osuuden osa on kotitalousvähennyskelpoinen.

Näin ainakin meni meillä, taloon tulee sekä Lounean että Elisan kuidut, jotka molemmat roikkuivat päättämättä sähkökaapissa. Vasta kun kuidun "tilaa" operaattorilta, tulee asentaja laittamaan päätteen paikalleen ja liittymä voi alkaa toimimaan, ja tässä vaiheessa veloitettiin myös täysi avausmaksu (Lounealla silloin ~1750€) vaikka kuitu olikin valmiiksi kaapissa.

Elisan kuitu on siis edelleen käyttämättä kaapissa kerällä, eikä se ole aiheuttanut meille kuluja vaikka se fyysisesti siellä onkin.
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
23
Ainakin jotkut kilpailevat operaattorithan ovat hinnoitelleet tuon liittymishinnan sen mukaan, kuinka pitkä matka on lähimpään liityntäpisteeseen. Lisäksi tyypillisestihän rakenteilla olevat alueet kuuluvat yleensä jonkin kampanjan piiriin, jossa liittymisen saa halvempaan hintaan. Oletteko saaneet tuohon liittymismaksuun yleensä jotain alennusta? Millä perusteella, jos alennusta olette saaneet?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Millä perusteella, jos alennusta olette saaneet?
Kampanjahinnoittelu, rakentamisen aikainen etu vs normaalihinnasto, olemassa olevan toisen palvelun vaihto kuidulle+netti samaan (esim ktv).
Sellaisia alennuspaketteja olen nähnyt ja kampanjaan itse tartuin hyvinkin tyytyväisenä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Se on jännä. Tuhannet ja taas tuhannet ihmiset pätevät facebookista aina muille foorumeille asti että "kyllä 4geellä pärjää nyt ja tulevaisuudessa. Ei mulla mitään käyttöä ole nopeemmalle netille" No sitten kun lätkä/pesis/fudis siirtyy suoratoistopalveluun ni inistään kun ei mun laitteilla ja netillä näy. Todennäköisesti tämäkin on jonkun muun vika kuin käyttäjän itse. Toki se on harmi jos kuitua tai vastaavaa nettiä ole saataville omaan kämppään kohtuuhintaan ni silloin saa ihan luvan kanssa kyrsiä.
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
74
Se on jännä. Tuhannet ja taas tuhannet ihmiset pätevät facebookista aina muille foorumeille asti että "kyllä 4geellä pärjää nyt ja tulevaisuudessa. Ei mulla mitään käyttöä ole nopeemmalle netille" No sitten kun lätkä/pesis/fudis siirtyy suoratoistopalveluun ni inistään kun ei mun laitteilla ja netillä näy. Todennäköisesti tämäkin on jonkun muun vika kuin käyttäjän itse. Toki se on harmi jos kuitua tai vastaavaa nettiä ole saataville omaan kämppään kohtuuhintaan ni silloin saa ihan luvan kanssa kyrsiä.
Tämä johtuu siitä, että 4G liittymiä myydään epärealistisilla nopeuslupauksilla, joiden toteutumisesta/toteutumattomuudesta ei juuri peruskäyttäjällä ole mitään käsitystä.

Pentti Perusjätkä valokuitua kauppaavalle myyjälle: "Joo, mulla on 300M 4G netti ja maksan siitä 29,90e/kk et voit suksia sen 100M 19,90e/kk valokuitus kanssa vittuun! Tää mun liittymä on kolme kertaa nopeempi!"
Totuus: Penalla on "300M" 4G-netti jonka todellinen nopeus vaihtelee ehkä 8-300M välilä, eikä maksimiin päästä juuri koskaan. Keskinopeus ehkä hätäsesti 50-80M. Keskimääräisen hinta 100M valokuituliittymällä ja 80M keskinopeudella on ~0,24875e/Mt kun "300M" 4G liittymä 80M keskinopeudella maksaa ~2,6755e/Mt.
Ongelma: 4G -liittymiä saa myydä maksiminopeudella, vaikka siihen aniharvoin päästään. (pienellä tekstillä tietenkin mainitaan vaihteluväli, mutta mielellään ei mainittaisi sitäkään) 4G -liittymän maksiminopeus toteutuu ehkä 20% ajasta ja valokuituyhteyden 80% ajasta. Nopeusongelmiin 4G-liittymien kanssa ei siis vielä törmätä tarpeeksi usein, jotta kusetus tajuttaisiin. Ongelmat ovat ajottaisia (just esim. MM-kisat jne.) ja ne niistä syytetään helposti sisällöntarjoajaa tms, eikä sitä mainonnassaan liioittelevaa mobiilioperaattoria. Vastaavaa ongelmaa ei ole juuri missään muussa palvelukategoriassa saati fyysisessä tuotteessa! Jos liittymän keskinopeuden hinta ilmoitettaisiin, 4G-liittymä olisi naurettavan kallis.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Niin. Esim. Elisa lupaa 1000M kuidulle dl puolen vaihteluvälin 500-1000Mbps (normaali 900Mbps). Luvataanko tämä sama kaiken ratkaisevalla 5G:llä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
441
Minulla on Elisalta Saunalahti Kotikuitu -liittymä, jossa on voimassa etuhinta vielä muutaman päivän ajan. Jos painan "päivitä liittymä" OmaElisa sivuilla, se tarjoaa vain nopeampaa liittymää, johon minulla ei ole tarvetta. Voinko päättää nykyisen sopimuksen ja tilata saman liittymän uudelleen, että saan tuon alhaisemman hinnan?

Jos tuo on mahdollista, niin onko tuo irtisanomisaika todella 14 vrk? Eli pitääkö minun odottaa 14 vrk, että voin tilata tuon liittymään uudelleen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Minulla on Elisalta Saunalahti Kotikuitu -liittymä, jossa on voimassa etuhinta vielä muutaman päivän ajan. Jos painan "päivitä liittymä" OmaElisa sivuilla, se tarjoaa vain nopeampaa liittymää, johon minulla ei ole tarvetta. Voinko päättää nykyisen sopimuksen ja tilata saman liittymän uudelleen, että saan tuon alhaisemman hinnan?

Jos tuo on mahdollista, niin onko tuo irtisanomisaika todella 14 vrk? Eli pitääkö minun odottaa 14 vrk, että voin tilata tuon liittymään uudelleen?
Kandee soittaa myyntiin
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Voinko päättää nykyisen sopimuksen ja tilata saman liittymän uudelleen, että saan tuon alhaisemman hinnan?
Lukaisepa vielä ehdot läpi lukeeko siellä vielä lisäksi että kampanjahinta ei koske irtisanottuja ja uudelleen samalle asiakkaalle avattuja liittymiä... on nimittäin aika yleinen ehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
441
Lukaisepa vielä ehdot läpi lukeeko siellä vielä lisäksi että kampanjahinta ei koske irtisanottuja ja uudelleen samalle asiakkaalle avattuja liittymiä... on nimittäin aika yleinen ehto.
Sopimusehdot

En minä ainakaan löytänyt tuolta mitään mikä siihen viittaisi?

E: Voisin siis päivittää tätä nykyistä liittymää ja saada tuon alennetun hinnan taas seuraavaksi 12 kk ihan OmaElisankin kautta. Olen sitä tehnyt jo monena vuonna muuttamalla nopeutta 50M ja 100M välillä. Aina kun olen tehnyt muutoksen, olen maksanut avausmaksun uudelleen.

Nyt ovat vaan nostaneet noita hintoja, niin haluaisin pysyä tässä 50M liittymässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Sopimusehdot

En minä ainakaan löytänyt tuolta mitään mikä siihen viittaisi?

E: Voisin siis päivittää tätä nykyistä liittymää ja saada tuon alennetun hinnan taas seuraavaksi 12 kk ihan OmaElisankin kautta. Olen sitä tehnyt jo monena vuonna muuttamalla nopeutta 50M ja 100M välillä. Aina kun olen tehnyt muutoksen, olen maksanut avausmaksun uudelleen.

Nyt ovat vaan nostaneet noita hintoja, niin haluaisin pysyä tässä 50M liittymässä.
Mikä avausmaksu Elisan liittymällä?

Ollut ilman mitään taloyhtiösopparia ja taloyhtiösopparilla sekä Elisan ktv, VDSL2 ja ethernetin kautta ja kertaakaan ei ole tullut avausmaksuja. Muuttanu nopeuksia 10/10Mbit/s <-> 1000/100Mbit/s väliltäm
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Aika jäätäviä nuo mahdolliset vaihteluvälit. 5-600 ja 10-1000 Jättää vähän liikaa tilaa firmalle jos/kun se lähempänä tuota pohjaa normi kellonaikana. Eli 15-24. Ja tilanne menee vain pahemmaksi kun tv- liikenne siirtyy nettiin kokoajan enemmän. Kohta siellä on nämä myöhäisheränneetkin jotka "ei tarvitse nettiä mihinkään muuhun kuin verkkopankkiin" . Tulee itku äkkiä kun illan jalkapallo näkyy pikselimössönä vaikka piti olla uusinta uutta teräväpiirtoa kun myyjä lupasi .

Edit. Ja tietenkin emäntä katsoo toisessa huoneessa flixiä ja lapset kahta eri streamia.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Aika jäätäviä nuo mahdolliset vaihteluvälit. 5-600 ja 10-1000 Jättää vähän liikaa tilaa firmalle jos/kun se lähempänä tuota pohjaa normi kellonaikana. Eli 15-24. Ja tilanne menee vain pahemmaksi kun tv- liikenne siirtyy nettiin kokoajan enemmän. Kohta siellä on nämä myöhäisheränneetkin jotka "ei tarvitse nettiä mihinkään muuhun kuin verkkopankkiin" . Tulee itku äkkiä kun illan jalkapallo näkyy pikselimössönä vaikka piti olla uusinta uutta teräväpiirtoa kun myyjä lupasi .
Pelataan varman päälle ettei joku ala vaatimaan korvauksia koska nopeus ei ole juuri se mitä jossain sopparissa nyt sattuu lukemaan.
 
Viimeksi muokattu:

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Sitä vähän ajoin takaa että turha lähteä valittamaan kun sopparissa lukee vaihteluvälissä 10Mbit/s. Eli ruuhka-aikaan saat sen 10Mbit/s (mikä ei riitä edes yhteen laadukkaaseen streamiin) ja muina aikoina toimii ihan kivasti. Operaattori on täyttänyt velvoitteensa koska päivällä klo. 12 tulee täyttä kaistaa...
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Se voisi olla käytännössä mahdotonta tai vaatisi hiton järeät laitteet sekä kiinteät verkot että kaikille saataisiin toi max ruuhka-aikana.Tulisi myös hiton kalliiksi ja kk maksu huitelisi pilvissä,noi laitteet ja linkit ei ole sieltä halvimmasta päästä.

/offtopic
Ilmeisesti huawei myy halvemmalla noita laitteita kuin muut joka voi olla osa syy miksi se on pistetty banniin jenkeissä ja muualla,tosin en yhtään ihmettelisi vaikka niiden syytökset vakoilusta pitäisi oikeasti paikkaansa.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Se voisi olla käytännössä mahdotonta tai vaatisi hiton järeät laitteet sekä kiinteät verkot että kaikille saataisiin toi max ruuhka-aikana.Tulisi myös hiton kalliiksi ja kk maksu huitelisi pilvissä,noi laitteet ja linkit ei ole sieltä halvimmasta päästä.

/offtopic
Ilmeisesti huawei myy halvemmalla noita laitteita kuin muut joka voi olla osa syy miksi se on pistetty banniin jenkeissä ja muualla,tosin en yhtään ihmettelisi vaikka niiden syytökset vakoilusta pitäisi oikeasti paikkaansa.
Kalliiksi se tulisi varmasti mutta pointti on siinä että ei pitäisi myydä jotain mitä ei pysty toimittamaan. Eli nopeaa nettiä mikä nyt ei sitten ruuhka-aikaan olekkaan niin nopea.

Edit. Ja vaikka onkin offtopic niin kommunistinen puolue puskee piilossa tukia tuolle(kin) joten se on aika sama niille vaikka lahjoittaisi ilmaiseksi tukareitaan. Oli vakoilutekniikkaa tai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
Kalliiksi se tulisi varmasti mutta pointti on siinä että ei pitäisi myydä jotain mitä ei pysty toimittamaan. Eli nopeaa nettiä mikä nyt ei sitten ruuhka-aikaan olekkaan niin nopea.

Edit. Ja vaikka onkin offtopic niin kommunistinen puolue puskee piilossa tukia tuolle(kin) joten se on aika sama niille vaikka lahjoittaisi ilmaiseksi tukareitaan. Oli vakoilutekniikkaa tai ei.
Pakko vaan sanoa että Huawein laitteissa ei ole todistettu vieläkään takaportteja, tätä on tutkittu brittiläiset että saksalaiset Euroopassa. Yhdysvallat ei ole vieläkään näytänyt takaportista todisteita (tuskinpa sellaista on vielä).

Kuitenkin heidän Ciscon laitteista on aika monta NSA:n takaporttia löytynyt... Ei ihan hyvä meille.

Ja se on totta että Huawein laitteet on halvempia ja siinä Kiina hieman rikkoo kansainvälistä kauppan tarkoitettuja säännöksiä mihin tämä kauppasota kuuluisi osoittaa. Ei siihen että olisiko Huawei turvallisuusuhka vai ei. Mikäli on niin kyllä todisteita löytyy.

Ja Cisco on jäänyt jälkeen Huawein verkkolaitteista niin kyllähän amerikkalaisten pitää suojata omia intressejä ja tuhota Huawei joka johtaa tällä hetkellä mm. 5G-verkon rakennusta ja muissakin verkkolaitteissa. Kauppasota on juuri sopiva tuhoväline koska Euroopassakin olemme aika pahasti amerikkalaisten systeemien armoilla. Esimerkkinä tuo Android case eli kaikki Google-sovellukset ei jatkossa Huawein uusiin Huawein laitteisiin ja Google ei voi tehdä kauppaa Huawein kanssa.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
/offtopic
Se että kommunistinen puolue on jossain bisneksessä mukana ei ole mitenkään epänormaalia kiinassa.Osa firmoista mitä kiinassa/taiwanissa on ja tekee esim emoja on alunperin kiinan armeijan aluunsaattamia eli kiinan armeija on perustanut firmoja jotka tekee emoja ja kaikkea muuta sälää nykyään.Alunperin on kai tarkoitus olla saada länsimaista tekniikka mutta nykyään taitaa olla kysessä raha,osa noista bisneksistä on sittemmin siirtynyt kai puolueen haltuun kun siellä on ollut vähän korruptio oikeudenkäyntejä.:D

/offtopic2
Niin ei ole takaportteja mutta on ns "bugeja" jotka toimii kuin takaportit.En usko että ciscco olisi jäänyt jälkeen,sen piirit taitaa kuitenkin olla tehokkaammat kuin huawein käyttämät mutta huawein käyttämät piirit on halvempia.Ciscohan suunnittelee/valmistaa käsittääkseni kaikki sen (ainakin sieltä kalliimmasta päästä olevien laitteiden)käyttämät piirit itse.Koko hommassahan on kyse vähän suuremmasta jutusta eli 5G päätelaitteista/linkeistä/reittimistä yms eikä niinkään puhelimista eli pelkäävät että jos/kun maat siirtyy 5G:n niin jos siellä on huawein laitteita niin siellä on jotain backdooreja tai vastaavia vakoilusoftia ja joku kiina voi yhdella napin painalluksella sammuttaa kaikki laitteet niin ettei niitä voi korjata tai vastaavaa eli voisivat sammuttaa maanlaajuusesti netin ja puhelinverkon tai vastaavasti kiina voisi kuunnella/hallita jotain linkin kautta liikkuvaa liikennettä

/edit
 
Viimeksi muokattu:

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Kertokaapa mulle mihin te tarvitsette jotain 500Mbps-1Gbps nettiliittymää? Kannattaa myös miettiä mitä tällaisten liittymien yleistyminen tarkoittaa palvelinpään kannalta, siis download ja vastaavat palvelut jossa sitä kaistaa pystyisi täysimääräisesti hyödyntämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 070
/offtopic
Se että kommunistinen puolue on jossain bisneksessä mukana ei ole mitenkään epänormaalia kiinassa.Osa firmoista mitä kiinassa/taiwanissa on ja tekee esim emoja on alunperin kiinan armeijan aluunsaattamia eli kiinan armeija on perustanut firmoja jotka tekee emoja ja kaikkea muuta sälää nykyään.Alunperin on kai tarkoitus olla saada länsimaista tekniikka mutta nykyään taitaa olla kysessä raha,osa noista bisneksistä on sittemmin siirtynyt kai puolueen haltuun kun siellä on ollut vähän korruptio oikeudenkäyntejä.

/offtopic
Niin ei ole takaportteja mutta on ns "bugeja" jotka toimii kuin takaportit.En usko että ciscco olisi jäänyt jälkeen,sen piirit taitaa kuitenkin olla tehokkaammat kuin huawein käyttämät mutta huawein käyttämät piirit on halvempia.
Taiwanissa on länsimaalainen oikeuskäytäntö eikä se ole käytännössä yhteydessä Manner-Kiinaan. Mutta tämä keskustelu ei ole minusta tätä varten...

Bugeja on aina softassa kuin softassa. Kukaan ei osaa kirjoittaa softaa ilman että olisi virheitä. Odotan että meillä Euroopassa oikeasti osoitetaan että tämä "bugi" on takaportti joka mahdollistaa pääsyn järjestelmään. Takaportti ei aina ole tarkoituksella vaan se voi olla oikeasti bugi mutta pitää korjata syystä tai toisesta. Sillä ei ole merkitystä. Mutta näitä takaportteja ei vielä ole löytynyt niin kannattaako niitä salaliittoteorioita jaella... Faktaa on se että Kiina että Yhdysvallat suojelee omia intressejä ja vakoilevat/tiedustelevat varmasti. Se että kunhan nyt saadaan oikeasti osoitettua että takaportti on.

Kertokaapa mulle mihin te tarvitsette jotain 500Mbps-1Gbps nettiliittymää? Kannattaa myös miettiä mitä tällaisten liittymien yleistyminen tarkoittaa palvelinpään kannalta, siis download ja vastaavat palvelut jossa sitä kaistaa pystyisi täysimääräisesti hyödyntämään.
Niin kyllä Googlen palvelimet pystyvät ja kaistaa on esimerkiksi. Ja usein perheessä on aika monta netin käyttäjää ja voi olla että ei tapana olla istumasa koko perhe sohvalla ja katsomasa sitä Salkkaria iltaisin... vaan Netflix 4K lähetyksiä esimerkiksi niin vähän kaistaa tarvii. Ja ei ole yllättävää että vielä pelataan kotona jne...

Tällä hetkellä voi näyttää että gigasta nettiä ei tarvi mutta odota se 10 vuotta niin tarvitaan jos katsotaan historiaa. Eihän 10 vuotta sitten tarvinnut 100M nettiä? Mutta nyt se on arkipäiväistä että tarve on. 10M netti ei oikein riitä. Toinen tärkeä asia mitä halutaan on viivettä - pelaminen netissä vaatii matalan viiveen esimerkiksi.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
279
Pitää nyt muistaa että tuo nopeuden vaihteluväli ilmoittamista mobiiililaajakaistoilla koskee hieman erillaiset säännöt kun kiinteillä yhteyksillä. Ja eihän sitä tietysti kannata juuri asen paremmin ilmoittaa kuin mitä vaatimus on. Joutuu vielä hankaluuksiin. Ilmeisesti autollekkin kannattaa ilmoittaa että 0.5 - 1.0 l / 1000km öljynkulutus on ihan OK niin voi ainakin yrittää kuitata asian olankohautuksella marmoritiskillä, vaikka jokainen aivan varmasti tietää sen että moiset kulutuslukemat eivät ole milläänlailla normaaleita tai hyväksyttäviä auton moottorille.

Nettiyhteyden nopeuteen ja laatuun vaikuttavat tekijät | Traficom

Onhan sitä jaettuja kiinteitäkin yhteyksiä kuten vaikka kaapeli-tv tai GPON -kuitukohteet jossa ei voi vedota siihen että kaista on jaettua viimeisellä maililla. Tosi onhan sitä jaettavaa kaistaa hieman erillailla ja siirtotie hieman optimaalisempi. Jännä nähdä miten tämä tilanne eskaloituu kun DNA kovasti hehkuttaa noita kiinteitä 5G -yhteyksiään että millaisilla pelisäännöillä niiden kanssa pelataan. Vai tuleeko tästä joku UkkoNetti v2 jossa pakko myydä alhaisempia nopeuksia että riittää kaista pysyä luvatussa. Jolloin sitten voi miettiä haluaako sitä ostaa kalliita ja "hitaita" vai halpoja ja "nopeita" mobiilliittymiä.

UkkoNetin liittymissä oli varmasti hieman tolkullisemmat vaihteluvälit (en löytänyt tietoja), tosin aika masentavia lukuja jokasuhteessa muuten ja miettii että kunnat noihinkin rahaa pisti valtavia summia kiinni ja mitä saatiin vastineeksi.... Lueskelin joskus noita UkkoNet LTE -verkon rakennuskustannuksia. Oletan (en tiedä) että ovat käyttäneet valmiita mastoja mutta tukiaseman hinta oli noin 92 000€ (josta kunta jota käy sääliksi maksoi puolet, ja toisen puolen Ukkoverkko). Tukiasema voi palvella 200-300 asiakasta ja kannattavuusraja n. 30-40 asiakasta.

https://www.esavo.fi/resources/publ...n kehittäminen E-Savossa ,valmis julkaisu.pdf

Juankosken tarjousta kävin läpi. 5x UkkoNet -tukiasemia (5x 46 000€) = 207 000 (alv 0%).
http://juankoski.hosting.documenta.fi/kokous/2016698-6.PDF

Hinnathan oli sen 10M 29,90 €/kk, 20M 39,90 €/kk, 50M 59,90 €/kk ja tämä siis vuodelta 2017.

Että jos joku on sitä mieltä että on ihan typerää haaskausta rakentaa tukirahoin kuituverkkoja, niin kyllä tuo Ukkonetin touhu oli minusta aivan pohjanoteeraus. Varmasti ollaan kunnissa oltu hieman kiukkusia, mutta ehkä sentää vaihteluvälit toteuituivat.

En osaa sanoa missä hintaluokassa 4G (tai jatkossa 5G) -tukiaseman rakennuskustannukset liikkuu mutta jotenkin voisin kuvitella että tuo UkkoNetin tarjous voi olla melkolailla sinnepäin, että siinä voi sitten vähän kelailla miten paljon noita tukiasema mahtaa ilmestyä tässä jatkossa lisää. Ja kun ottaa huomioon laitteiden elinkaaren niin se on melko lyhyt verratuna kiinteään infraan, niin vielä vähemmän ymmärrän miten tuota ukkoverkon mallia on joskus voitu ajatella. Oliko ajatus että ukkoverkot vaihtaa verkkolaitteet omilla rahoilla kun ne investoinnit on kumminkin mennyt suurelta osalta tekniikkaan jonka elinkaari on jäätävän lyhyt ja rakentaa lisätukiasemia jos ei nopeuslupaudet rupea täyttymään.

Surullista. En ole harmissani että se päätyi hyllytykseen. Ei minulla lähtökohtaisesti ollut tuota yritystä vastaan, mutta harmittaa asia kunnan ja kuntalaisten puolesta kun tuollaiseen upotettu valtavasti resursseja eikä käytetty niitä rahoja kiinteän infran rakentamiseen jonka elinkaari on hieman eriluokkaa josta olisi vielä tänään ja vuosikymmennien päästä iloa.

Niin mitä tulee vielä noihin mihin tarvii nopeutta? Olen lueskellut paljon viimeaikoina vanhoja keskusteluja vuosien takaa että mihin tarvitsee kuitua koska on ADSL ja hyvin riittää. Varmasti riittikin, mutta väittäisin että aika harva viitsii kovin totisesti nykypäivänä vielä väittää kirkkainsilmin että joku 10/1 ADSL nyt ihan oikeasti riittää mihinkää kovin järkevää useimille enää. Tottahan jos ei ole parempaa tarjolla niin onhan sillä pakko pärjätä ja voihan se olla oikeasti paremmin toimivampi kun 4G. Mutta kyllähän se lähtölaskenta on jo alkanut että kannattaa jo ruveta henkisesti varautumaan että kuparit katoavat.

Kuituyhteydessä nyt on vaan oikeasti se pointtinsa että se ollut parasta mitä rahalla on saanut jo vuosikymmeniä, se on sitä tällä hetkellä ja uskaltaisin väittää että myös melkoisen monta vuosikymmentä jatkossakin ja sama koskee päätelaitteita. Se että joku x yhteystyyppi/nopeus riittää juuri tänään minulle ja tähän omaan elämäntarpeeseen (muilla voi olla toki erillaisia mielihaluja ja vaatimuksia), joskus kannattaaa miettiä myös tulevaisuutta Ja millaiset tulevaisuuden näkymät tekniikalla on. Kuidulla toki parhaat mahdolliset, kaapelimodeemiverkollakin ilmeisesti pääsee vielä aika pitkälle nykytiedon varjossa. Kuparit taitaa soveltua jatkossa lähinnä kerrost/rivitaloihin jos VDSL2:n seuraajat lähtevät tulille. Tämä oli lähinnä viittaus siihen jos nyt sattuu vaikka kuitua saamaan kampanjalla omaan kohteeseensa tai on vaihtoehto valita moinen kohde jos se on mahdollsita, usein ei ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Niin kyllä Googlen palvelimet pystyvät ja kaistaa on esimerkiksi. Ja usein perheessä on aika monta netin käyttäjää ja voi olla että ei tapana olla istumasa koko perhe sohvalla ja katsomasa sitä Salkkaria iltaisin... vaan Netflix 4K lähetyksiä esimerkiksi niin vähän kaistaa tarvii. Ja ei ole yllättävää että vielä pelataan kotona jne...

Tällä hetkellä voi näyttää että gigasta nettiä ei tarvi mutta odota se 10 vuotta niin tarvitaan jos katsotaan historiaa. Eihän 10 vuotta sitten tarvinnut 100M nettiä? Mutta nyt se on arkipäiväistä että tarve on. 10M netti ei oikein riitä. Toinen tärkeä asia mitä halutaan on viivettä - pelaminen netissä vaatii matalan viiveen esimerkiksi.
Netflixin 4k striimi vaatii kaistaa 15mbps, ei siis juuri mitään. Toki esim. pelien lataaminen vaatii kaistaa, kun ne voi olla luokkaa 100gt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Kertokaapa mulle mihin te tarvitsette jotain 500Mbps-1Gbps nettiliittymää? Kannattaa myös miettiä mitä tällaisten liittymien yleistyminen tarkoittaa palvelinpään kannalta, siis download ja vastaavat palvelut jossa sitä kaistaa pystyisi täysimääräisesti hyödyntämään.
Itse lähinnä pidän siitä että yksi voi katsoa 4K streamiä, pleikkari sekä xbox voi ladata päivityksiä ja pelejä, ja tähän päälle voi pelata nettipelejä pc:llä eikä mikään noista vaikuta toisiinsa. Arjen huolettomuutta siis. Eikä sen väliksi kun tuo gigainen maksaa 24,90e/kk niin ei tuohon hintaan jaksa kärvistellä hitaallakaan. Mieluummin kun haluaa hetken mielijohteesta jotain alkaa pelaamaan niin se alle 10 minuutissa koneella. Tavoite ei ole se, että koko ajan pitää gigaisen kaistan olla tapissa, vaan että reserviä on niihin pieniin hetkiin kun haluaa jotain nopeasti.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Pakko vaan sanoa että Huawein laitteissa ei ole todistettu vieläkään takaportteja, tätä on tutkittu brittiläiset että saksalaiset Euroopassa. Yhdysvallat ei ole vieläkään näytänyt takaportista todisteita (tuskinpa sellaista on vielä).

Kuitenkin heidän Ciscon laitteista on aika monta NSA:n takaporttia löytynyt... Ei ihan hyvä meille.

Ja se on totta että Huawein laitteet on halvempia ja siinä Kiina hieman rikkoo kansainvälistä kauppan tarkoitettuja säännöksiä mihin tämä kauppasota kuuluisi osoittaa. Ei siihen että olisiko Huawei turvallisuusuhka vai ei. Mikäli on niin kyllä todisteita löytyy.

Ja Cisco on jäänyt jälkeen Huawein verkkolaitteista niin kyllähän amerikkalaisten pitää suojata omia intressejä ja tuhota Huawei joka johtaa tällä hetkellä mm. 5G-verkon rakennusta ja muissakin verkkolaitteissa. Kauppasota on juuri sopiva tuhoväline koska Euroopassakin olemme aika pahasti amerikkalaisten systeemien armoilla. Esimerkkinä tuo Android case eli kaikki Google-sovellukset ei jatkossa Huawein uusiin Huawein laitteisiin ja Google ei voi tehdä kauppaa Huawein kanssa.
Tähän kyllä pakko kommentoida että isoimmat verkkoja toimittavat yhtiöt ovat Nokia ja Ericsson muistaakseni. Joita myös jenkkien viranomaiset suosittelivat käytettäväksi.

Edit. Joista molemmat ovat valittaneet Huawein polkevan hintoja alle kannattavuusrajan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 353
Viestejä
4 158 155
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom