Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

Tuotto on suhteellista. Itse ennakoin juuri em. kaltaista kehitystä. Hyvä muistaa, että buumi alkoi 0-korkoaikana, ja kun rakentamisen kustannukset olivat 30% alempana nykytilanteesta. Käytännössä kaikki isot kuituhankkeet ovat pääomasijoittajavetoisia, jolloin sijoituksella on elinkaari ts. exit-piste. Tuottovaade markkinaympäristön muutoksista johtuen on ollut sijoituspäätöksiä tehtäessä hieman eri kun miltä casejen voi ennakoida nyt näyttävän. Näin ollen ei ole kaukaa haettua, että tämän hetken rakentajille voi tulla yllättävän nopeasti stoppia ja verkot päätyä uusille onistajille.

Kuluttajan kannalta toki mitään riskiä tästä ei muodostu.
Juu, kuluttajan ainoa riski on mahdollinen valokuidun katko jos konkurssi tulee nopeasti ja on sotkuinen. Joten jos on useampaa innokasta 0-kuiduntarjoajaa niin ottaa pari. Konkurssipesä löytää kyllä taatusti oikean hinnan millä se verkko menee kaupaksi toiselle operaattorille.
 
Tuotto on suhteellista. Itse ennakoin juuri em. kaltaista kehitystä. Hyvä muistaa, että buumi alkoi 0-korkoaikana, ja kun rakentamisen kustannukset olivat 30% alempana nykytilanteesta. Käytännössä kaikki isot kuituhankkeet ovat pääomasijoittajavetoisia, jolloin sijoituksella on elinkaari ts. exit-piste. Tuottovaade markkinaympäristön muutoksista johtuen on ollut sijoituspäätöksiä tehtäessä hieman eri kun miltä casejen voi ennakoida nyt näyttävän. Näin ollen ei ole kaukaa haettua, että tämän hetken rakentajille voi tulla yllättävän nopeasti stoppia ja verkot päätyä uusille onistajille.
Totta.
Kuituverkkoja oli kuralla jo ennen korkojennousua, ja moni myytiin ennen nousua myyjän kannalta ihan kelpo hintaan, omistus vaihdoksia senkin jälkeen, tyytyväisiä varmaan kun kaupat syntyneet. Osalla hidasteena olleet velkojen järjestely.

Nyt on rakennettu paljon riskirahavetoista kuitua taajamiin, vaikka pääsääntoisesti haettu ja saatu se luonollinen korttelimonopoli kuidussa. niin koska ollaan taajamissa niin riittävää hinnoitteluvoimaa voi olla vaikea saada, tai keksiä riittävästi kannattavaa liikevaihtoa tuovia palveluita. Lisäksi sitten noita kohteita joissa kaksi tai jopa useampi samoilla tonteilla.
 
Ei nämä kuituset, valoot ja vastaavat mitään hyväntekeväisyyttä tee, kyllä ne on tarkkaan sijoittajienkin taholta lasketuttaneet millä liittyjämäärällä homma käynnistyy, ja millä ei.
Eivätkä sijoittajat ole tyhmiä, tietävät tasan tarkkaan, ettei näillä tehdä viidessä saati välttämättä kymmenessäkään vuodessa isoa määrää fyrkkaa, alkuinvestointi on sen verran suuri.
Pitkällä tähtäimellä tuotto on varmaa ja pitkää, joskaan ei kovin leveää.
 
Pitkällä tähtäimellä tuotto on varmaa ja pitkää, joskaan ei kovin leveää.
Ei se varmaa ole, paljon pääomaa vaativissa investoinneissa joissa tuotto odotukset ei ole isoja, niin tärkeää että alkuun päästää jotenkin kannattavasti, jos tuossa vedetään negatiivista vuosia, kymmennenkin vuotta että alkaa kannattaa, niin että sen aikana kiertynyt korolle korkoa veloista/tuotto-odotuksista, niin kyllä siellä on sitten kunnon tuotto-odotuksia. ja näkemyksiä ettei kilpailu ole kovaaa.

10v menee nopeasti, jos osa noista kaatuu, niin seuraava on paljon kilpailukykyisempi, tai jäljelle jääneiden täytyy nostattaa niiden hinnat pilviin, eli keskittymistä. Ulkmaalaisella pääomalle ehkä vähän yllätys että Suomessa mobiili on ja on ollut todellinen kilpailia kiinteälle, se vaikeuttaa hinnoittelua, ei voi alimpia hintoja nostaa vapaasti ja niillä on jotain palvelua myös saatava.

Muta se toki on kuluttajien etu ja nyt toivottavaa.
 
Useinhan eläkerahastot yms investoivat noihin infrahankkeisiin, koska toimintamallin idea on saada pitkäkestoista tasaista tuottoa, sen sijaan että haettaisiin varsinaista arvonnousua, ja myyntivoittoa.
 
Useinhan eläkerahastot yms investoivat noihin infrahankkeisiin, koska toimintamallin idea on saada pitkäkestoista tasaista tuottoa, sen sijaan että haettaisiin varsinaista arvonnousua, ja myyntivoittoa.
Totta,
Sähköverkkopuolella taitaa olla, siellä on se tietty tuotto.
Halpa kuitupuolella riskit isompia ja sitä myöten pitäisi olla tuotto-odotukset, miten sopii eläkerahastolle. Mutta ilmeisesti ulkolaista tuon tyyppista nyt liikkuu, osana isompaa kokonaisuutat.

Kotimaiset eläkeyhtiöt sijoittanee suoraan isompiin perinteiseen operaattoreihin, listattuihin osakkeisiin.

Valoo (mikä se nimi aiemmin olikaan) valtio Cinian kautta oli alkuun mukana, enemmän kumppani kuvia kai.
 

Tuommoinen uutinen löytyi, eikös Valokuitunen ole ollut vuokralla Telian verkossa?
Eikös avoin kuitu ollut/ole Telian yksin omistama hanke ja Valokuitunen Telian ja Capmannin yritys ja nyt sitten näitä jotenkin yhdistellään.
Tekniikka molemmilla Telian ja letkut omia?

Sekavaa...

Nyt siis siirtyy Telian kuluttajien kuidut ja asiakkuudet Valokuituselle. Valokuitunen käyttää edelleen Telian runkoverkkoa ja Telia hoitaa liittymien aktiivilaitteet ja tekniset toteutukset Avoin Kuitu -mallinsa mukaisesti, eli operaattori vuokraa kapasiteettia Telialta ja saa tarjota palveluitaan Avoimen Kuidun (-> myös Valokuitusen) asiakkaille.

Eli voittaja tässä on Telia, Valokuitunen maksaa Telialle palvelusta ja verkon ylläpidosta, Valokuitusen asiakkaat maksaa Telialle operaattorimaksuissa kk-maksuja, operaattorit maksaa Telialle siitä hyvästä että saavat tarjota liittymiään asiakkaille. Toki Valokuitunen ottaa omansa välistä, heille jää sitten fyysisen kuidun rakentaminen, ylläpito ja korjaaminen.
 
Uutisketjusta.

Itselle tavoitteena oli toimiva netti ennen ja jälkeen muutoksen.

Ihan sama oli uusi yritys iso tai pieni firma. On tossa "yliheitto" suunniteltu aika päin v:tä, jos sillä saa rikki toimivan systeemin viikoiksi.

Itse kuitenkin sen 15 vuotta Elisan kuitua käyttäneenä olen hiukan yllättynyt, mitä roskaa nämä "kuitutoimijat" on asiakaspalveluineen. Puhelinlinjat on pois käytöstä, pyydetään ottamaan yhteyttä netissä, vastaukseen menee viikko(ja) ja vastaus on, että boottaa laite.

Toki jos se 1G netti nousee sen lähemmäs 15€/kk, niin eipä sekään ole huono syy vaihtaa halvempaan.

Tämä ketju varmaan hyvä paikka kertoa mikä meni jonkin kuituverkon omistajavaihdoksen yhteydessä (ilmeisesti ei liity Elisaan se tapaus, saati myyjä)
 
Uutisketjusta.



Tämä ketju varmaan hyvä paikka kertoa mikä meni jonkin kuituverkon omistajavaihdoksen yhteydessä (ilmeisesti ei liity Elisaan se tapaus, saati myyjä)
Juu ei tossa itsellä mitään sen enempää, mutta ei siis Elisa kyseessä. Olin aikanaan 2000-luvun alkupuolella Elisan yhdessä pilotissa pk-seudulla mukana ja tuli käytettyä heidän palveluita yhteensä 15v sen jälkeen, sitten muuton vuoksi päädyin puuhastelemaan muiden yritysten kanssa ja alkuun kaikki näyttikin hyvältä, nyt vähän huonommalta.

No positiivisena puolena täytyy sanoa, että 5G netti on kyllä loistava korvike.
 
Nyt siis siirtyy Telian kuluttajien kuidut ja asiakkuudet Valokuituselle. Valokuitunen käyttää edelleen Telian runkoverkkoa ja Telia hoitaa liittymien aktiivilaitteet ja tekniset toteutukset Avoin Kuitu -mallinsa mukaisesti, eli operaattori vuokraa kapasiteettia Telialta ja saa tarjota palveluitaan Avoimen Kuidun (-> myös Valokuitusen) asiakkaille.

Eli voittaja tässä on Telia, Valokuitunen maksaa Telialle palvelusta ja verkon ylläpidosta, Valokuitusen asiakkaat maksaa Telialle operaattorimaksuissa kk-maksuja, operaattorit maksaa Telialle siitä hyvästä että saavat tarjota liittymiään asiakkaille. Toki Valokuitunen ottaa omansa välistä, heille jää sitten fyysisen kuidun rakentaminen, ylläpito ja korjaaminen.
Pikkaisen tuli tästä asiakkaille kertomattomasta muutoksesta ärähdettyä asiakaspalvelijalle kun tiedustelin voisinko korottaa liittymäni nopeutta huimasta satasesta ylöspäin kun vihdoin ovat heittäneet perjantaina vitt*** Ericssonin iäisenvanhan tekniikan mutta ei. Vanhat asiakkaat eivät voi saada uutta nettinopeutta tarjoushintaan, eikä edes korottaa verkkoyhteyden nopeutta ennen määräajan loppumista. Ja parasta oli ettei tästä nopeudennosto-operaatiosta edes kerrottu mitään ennen projektin alkua kuukausi sitten , joten jouduin jatkamaan heidän kuitusopparia ensi kesään asti määräaikaisella.

Tuskin se valokuitusen asiakaspalvelu tätä huonompaa on( tai ei minulla ole mitään asiakaspalvelusta valittamista vaan asiakaskohtelusta), ja saanpahan vaihtaa halutessani Telialta pois. 5G:n olisi tänne saanut ilmaiseksi mutta ei sen vasteaika lähinodeille mitään 4 ms ole edes unissa, joten mielellään ei 5G:n varassa pelailisi kuin pasianssia( monelle peliservelille ping on 10- 40 ms kun taas matkapuhelimella 5G-yhteys tapissaan se on 80- 300 ms hetkestä riippuen)
 
Tänään huvikseen kyselin oman liittymän osalta että koska mahdollisesti vaihtuu valokuituselle niin Telian aspan mukaan ei olisi siirtymässä. Eikä ollu antaa mitään hyvää diiliä ku vasta toukokuussa loppuu nykyinen soppari
 
24.4.2022 tein sopimuksen Valokuituselle, ja tänään 30.9.2024 syttyi WAN-valo kuitumuuntimessa. Kohta pääsee liittymää tilailemaan.

Tänä vuonna alkukesästä kaivoivat kadulle suojaputket ja kaapit, ja nyt syksyllä vasta yhdistivät kadun johonkin ylemmäs.

muok: ja seuraavana päivänä tuli 990e lasku kytkennästä. 😅
 
Viimeksi muokattu:
Pikkaisen tuli tästä asiakkaille kertomattomasta muutoksesta ärähdettyä asiakaspalvelijalle kun tiedustelin voisinko korottaa liittymäni nopeutta huimasta satasesta ylöspäin kun vihdoin ovat heittäneet perjantaina vitt*** Ericssonin iäisenvanhan tekniikan mutta ei. Vanhat asiakkaat eivät voi saada uutta nettinopeutta tarjoushintaan, eikä edes korottaa verkkoyhteyden nopeutta ennen määräajan loppumista. Ja parasta oli ettei tästä nopeudennosto-operaatiosta edes kerrottu mitään ennen projektin alkua kuukausi sitten , joten jouduin jatkamaan heidän kuitusopparia ensi kesään asti määräaikaisella.

Tuskin se valokuitusen asiakaspalvelu tätä huonompaa on( tai ei minulla ole mitään asiakaspalvelusta valittamista vaan asiakaskohtelusta), ja saanpahan vaihtaa halutessani Telialta pois. 5G:n olisi tänne saanut ilmaiseksi mutta ei sen vasteaika lähinodeille mitään 4 ms ole edes unissa, joten mielellään ei 5G:n varassa pelailisi kuin pasianssia( monelle peliservelille ping on 10- 40 ms kun taas matkapuhelimella 5G-yhteys tapissaan se on 80- 300 ms hetkestä riippuen)
Yritä muutaman kerran, kyllä sieltä aspasta joku löytyy joka tuon suostuu tekemään. Tai valita Telia Yhteisössä niin alkaa onnistumaan. Kyllä yleensä nopeuden nosto kesken määräaikaisen sopparin on onnistunut, mutta joutuu aloittamaan sen määräajan alusta.
 
Yritä muutaman kerran, kyllä sieltä aspasta joku löytyy joka tuon suostuu tekemään. Tai valita Telia Yhteisössä niin alkaa onnistumaan. Kyllä yleensä nopeuden nosto kesken määräaikaisen sopparin on onnistunut, mutta joutuu aloittamaan sen määräajan alusta.
Näin se on ennen mennyt. Nyt olen muutaman kerran kysynyt ja 200- 1000 ovat kaikki noin 50 euroa kuussa eikä 35, jonka uudet saavat. Tuon satasen olen sentään saanut jo vuosia 20- 23 euroa( listahinta noin 35 euroa). Ottaen huomioon kuinka paska tuo valokuitu on ollut( eivät suostuneet korjaamaan ellen suostu siihen, että veloittavat siitä) on tuo 20 euroakin ollut liikaa. Mutta en minä viittäkymppiä siitä ala maksaa, että saisin 200 mbps tietämättä pätkiikö sekin kuin nykyinen. No, taistelu jatkuu ja soitan tasaisin välein ja vaivaan chattia. Tänään aspapoika joutui kysymään kollegaltaan voiko hän myydä isompaa nopeutta. Olen muuten välttänyt tuon määräaikaisuuden nollaantumisen viimeisen 14 vuoden aikana useammin kuin joutunut sen ottamaan, vaikka ei sillä niin väliä.
 
Näin se on ennen mennyt. Nyt olen muutaman kerran kysynyt ja 200- 1000 ovat kaikki noin 50 euroa kuussa eikä 35, jonka uudet saavat. Tuon satasen olen sentään saanut jo vuosia 20- 23 euroa( listahinta noin 35 euroa). Ottaen huomioon kuinka paska tuo valokuitu on ollut( eivät suostuneet korjaamaan ellen suostu siihen, että veloittavat siitä) on tuo 20 euroakin ollut liikaa. Mutta en minä viittäkymppiä siitä ala maksaa, että saisin 200 mbps tietämättä pätkiikö sekin kuin nykyinen. No, taistelu jatkuu ja soitan tasaisin välein ja vaivaan chattia. Tänään aspapoika joutui kysymään kollegaltaan voiko hän myydä isompaa nopeutta. Olen muuten välttänyt tuon määräaikaisuuden nollaantumisen viimeisen 14 vuoden aikana useammin kuin joutunut sen ottamaan, vaikka ei sillä niin väliä.

Outoa juttua.
Tee vikailmoitus. Sieltä tulee tarpeen vaatiessa työukko paikan päälle ja tarkistaa linjan ja laitteet.
Jos vika on operaattorin verkossa, ei sinulta mitään maksuja korjauksesta peritä. Jos vika löytyy omista laitteistasi, niin maksu on hyvinkin mahdollinen.
 
Ottaen huomioon kuinka paska tuo valokuitu on ollut( eivät suostuneet korjaamaan ellen suostu siihen, että veloittavat siitä)

Oliko kyse siis siitä että tiedettiin vian olevan sun laitteissa ja kyseessä olis ollut maksullinen korjaus, vai oliko kyse siitä että sun piti etukäteen suostua siihen että jos vika on sun laitteissa niin huolto veloitetaan sulta?

Molemmat on nimittäin ihan normaaleja toimintatapoja. Operaattori vastaa vain yhteydestä liityntäpisteeseen (tai mahdolliseen operaattorin laitteeseen) saakka, kaikki sen jälkeen on asiakkaan vastuulla. Samaten viat korjataan veloituksetta vain sinne saakka ja muut on laskutettavaa työtä.

En ole kertaakaan elämässäni kuullut että operaattori olis laskuttanut oman osuutensa korjaamisesta asiakasta paitsi tilanteissa joissa asiakas on itse rikkonu ko. osuuden verkosta.
 
Oliko kyse siis siitä että tiedettiin vian olevan sun laitteissa ja kyseessä olis ollut maksullinen korjaus, vai oliko kyse siitä että sun piti etukäteen suostua siihen että jos vika on sun laitteissa niin huolto veloitetaan sulta?

Molemmat on nimittäin ihan normaaleja toimintatapoja. Operaattori vastaa vain yhteydestä liityntäpisteeseen (tai mahdolliseen operaattorin laitteeseen) saakka, kaikki sen jälkeen on asiakkaan vastuulla. Samaten viat korjataan veloituksetta vain sinne saakka ja muut on laskutettavaa työtä.

En ole kertaakaan elämässäni kuullut että operaattori olis laskuttanut oman osuutensa korjaamisesta asiakasta paitsi tilanteissa joissa asiakas on itse rikkonu ko. osuuden verkosta.
Minullekkin jäi tarinasta mielikuva että nyt korjausta/säätöä vaatisi asiakkaan verkko tai jos renattu kuidun päätä, niin sekin menee tyypillisesti asiakkaan piikkiin. Tietenkään en tiedä mistä kyse. suorassa kuidussa harvoin on sellaista vikaa että ilmenesi satunnaisena pätkimisenä, ja ettei näkyisi operaattorin päässä.


Hinnoista taasen, vanhoille asiakkaille ei välttämättä tehdä toistuvasta uuden asiakkaan sisäänheitto hinta tarjouksia. Se ei ole kannattavaa / järkevää. Mutta ilmeisesti tarjottu halpaa hinnat alkaenliittymää, niin ilmeisesti operaattori laskennut että paikallinen kilpailu tilanteessa kannattaa se enemmin kuin antaa valua osan asiakkaista kilpailijoille. Nopeammissa liittymissä kilpailu vähäisempää.

Osa kuituoperaattoreista on lopettannut kokonaan halvimpien liittymien markkinoinnin. 50€/kk on kuituliittymästä netteineen ihan kohtuu hinta, varsinkin silloin jos siitä liittymästä ei ole maksettu viisinumeroista summaa.
 
Outoa juttua.
Tee vikailmoitus. Sieltä tulee tarpeen vaatiessa työukko paikan päälle ja tarkistaa linjan ja laitteet.
Jos vika on operaattorin verkossa, ei sinulta mitään maksuja korjauksesta peritä. Jos vika löytyy omista laitteistasi, niin maksu on hyvinkin mahdollinen.
Niinhän sen pitäisi mennä mutta kun ei enää mennyt, heiltä loppuivat jo portit Ericssonin tonttimodeemista vuosia sitten( paloivat jostain syystä). Eikä tuolla enää ole väliä, siihen tottuu.
Sitä tutkittiin useita kertoja alkuvuosina ja pystyin osoittamaan ettei vika ole minun laitteistossa( laitteisto ei ollut kytkettynä valokuitumodeemiin todettuani ja todennettuani sen pätkivän). Minulla on itse asiassa huollon viesti asiasta tallessa( en sitä jaa enkä siteeraa) ja voin sanoa, että kyseinen henkilö ei ole saanut edes peruskoulutusta asiakaspalvelusta ja äidinmaitoakaan ei ole tainnut nauttia hetkeäkään syntymänsä jälkeen. Eikä enää ole niin väliäkään kun putkea ei tarvitse pitää auki työnantajaserverille, joten sen katkeaminen ei ole maailmanloppu. Aina on ollut( tai ainakin viimeiset kymmenen vuotta) disclaimeri, että 'turhasta' tarkastuskäynnistä saatetaan veloittaa asiakasta jos vikaa löytyy käyttäjän laitteistosta mutta se on aivan eri asia.

Ja mitä hintaan tulee, maksiminopeus nousi huimasta 50/10:stä muistaakseni 2014 100/100:aan ja hinta ponnahti voimakkaasti mutta sitä täyttä hintaa ei onneksi ole tarvinnut koskaan maksaa. Ymmärtäisin täysin, että 100/100 tarjotaan vaikka em 20 euron hintaan normaalihintana jos 1000 mbs on sen 50 euroa mutta se, että tarjolle tulee uusi palvelu vanhoille asiakkaille, joille ei kuitenkaan tarjota tarjoushintaista pakettia on hullua( ja samaa skeidaahan tämä on matkapuhelinpakettihinnoitteluissa).
 
Viimeksi muokattu:
Aina on ollut( tai ainakin viimeiset kymmenen vuotta) disclaimeri, että 'turhasta' tarkastuskäynnistä saatetaan veloittaa asiakasta jos vikaa löytyy käyttäjän laitteistosta.
Aa tästä kyse. tuo ihan normaali juttu alalla. Paljon asiakkaita jotka yrittää korjauttaa omaan verkkoa operaattorin piikkiin, niin mainitsevat, korostavat erikseen että ne ei mene operaattorin piikkiin.


Ja mitä hintaan tulee, maksiminopeus nousi huimasta 50/10:stä muistaakseni 2014 100/100:aan ja hinta ponnahti voimakkaasti mutta sitä täyttä hintaa ei onneksi ole tarvinnut koskaan maksaa. Ymmärtäisin täysin, että 100/100 tarjotaan vaikka em 20 euron hintaan normaalihintana jos 1000 mbs on sen 50 euroa mutta se, että tarjolle tulee uusi palvelu vanhoille asiakkaille, joille ei kuitenkaan tarjota tarjoushintaista pakettia on hullua( ja samaa skeidaahan tämä on matkapuhelinpakettihinnoitteluissa).
Siis ymmärsin niin että nyt harmittaa kun vanhat asiakkaat ei saa uusien asiakkaiden sisäänheitto tarjouksia, toki ymmärrän että harmittaa. Mutta tuota taitaa kuulua ihan peruskoulun opetukseen, ainakin kuulunut aiemmin.
 
Aa tästä kyse. tuo ihan normaali juttu alalla. Paljon asiakkaita jotka yrittää korjauttaa omaan verkkoa operaattorin piikkiin, niin mainitsevat, korostavat erikseen että ne ei mene operaattorin piikkiin.



Siis ymmärsin niin että nyt harmittaa kun vanhat asiakkaat ei saa uusien asiakkaiden sisäänheitto tarjouksia, toki ymmärrän että harmittaa. Mutta tuota taitaa kuulua ihan peruskoulun opetukseen, ainakin kuulunut aiemmin.
Miten voi edes olla uusi asiakas jos verkonnopeuskorotus koskee vain vanhoja asiakkaita( uusille on vedetty tonnista jo vuosia)? Turha tästä on vääntää, eivät anna korottaa nopeutta joten aivan sama mitä maksaa. Se on se mikä vituttaa.
 
Miten voi edes olla uusi asiakas jos verkonnopeuskorotus koskee vain vanhoja asiakkaita( uusille on vedetty tonnista jo vuosia)? Turha tästä on vääntää, eivät anna korottaa nopeutta joten aivan sama mitä maksaa. Se on se mikä vituttaa.
Nyt jää olo että jotain kovin oleellista tarinasta puuttuu. Operaattorit, mukaanlukien mainittu, kyllä halukkaasti korottavat nopeuksia jos kyseiseen liittymään on saatavilla nopeampi. Määräaikainen sopimus on määräaikainen jonka idea toki se että se lusitaan määriksen loppuun. Määristä ei tyypillisesti saa vaihdettu toistaiseksi voimassaolevaan. Jos tason, ja hinnan nosto määriksen aikana onnistuu, niin tyypillisesti sitä myös tarjotaan.

Koska nyt joutu arpomaan, niin toinen syy mikä tarinasta tulee mieleen on se että kyse jostain vanhasta alueesta ja siellä odotetaan raudan päivittymistä, eli menee tekniselle puolelle jos yksittäiseen liittymään ei saa samaa palvelua kuin lähi alueen uusille liittymille.

Siinä menin välillä sekaisin oliko kyse myös hinnasta, josta tulee mieleen että asiakkaan tahtotilaa maksaa mitä maksaa ei ole mennyt ymmärettävästi myyjälle.

Neljäntenä tietenkin se että jos ei ole alue missä operaattorin pitää tarjota, niin no...
 
Elisalla meni kyllä kivuttomasti tuo kuidun uploadin nosto. Pari sekuntia nettitilauksesta tuli tekstiviestinä ilmoitus, että nopeus on nostettu :) Valitettavasti se tulossa oleva 2.5G tai 10G nosto tuskin noin menee, kun oma kuitu ei ole noita Elisan uusia kuituvetoja, missä olisi tarvittava rauta valmiina. Vaikka sattuisikin olemaan päivitetty verkon puolella laitteita (vähän epäilen), niin teknisen tilan kuitupääte pitää jonkun vähintään käydä uusimassa.

Toivottavasti nuo nopeammatkin nopeudet jollain aikavälillä tulee saataville myös vanhemmille alueille - ja vähän nopeammin kuin laiterikkoutumisten myötä. Noh, ensin pitäisi tietty tulla noille uusille ;)
 
Viimeksi muokattu:
Myöskin elisa FTTH liittymien päivitys symmetrisiksi tulossa automaattisesti myöhemmin. Eli ei kannata alkaa tekemään uusia tilauksia, ainakaan jos hinta nousee.


Edit: linkkiä korjattu


Tai sitten ei.
”FTTH-liittymille ei tehdä lainkaan automaattisia nopeuden nostoja. Jos asiakas haluaa symmetrisen nopeuden, tulee hänen itse päivittää liittymänsä.”

 
Tai sitten ei.
”FTTH-liittymille ei tehdä lainkaan automaattisia nopeuden nostoja. Jos asiakas haluaa symmetrisen nopeuden, tulee hänen itse päivittää liittymänsä.”

Jaahas Sakari kävi ninjaeditoimassa tekstinsä.

Edit: Eikun olikin uusi kommentti.
 
Kysellääs nyt täälläkin jos joku sattuu tietämään enemmän Elisan kuituliittymien nopeuden nostoista... Elisa mainostaa että jatkossa kaikki valokuituliittymät on nopeudeltaan symmetrisiä ja soitin siitä aspaan että päivittyykö nopeudet automaattisesti. Ensimmäinen vastaus oli "joo" ja kun kysyin että koskee myös FTTH liittymiä niin vastaus olikin että ei automaattisesti päivity eikä itseasiassa ole edes tarjolla symmetristä nopeutta. Näihin liittymiin jatkossakin nopeudet olisi esim. epäsymmetrisiä kuten minulla nyt (600/200).
Pyysin nyt vielä tarkistamaan että onko vai eikö ja miten sen nopeuden vaihdon saa tehtyä.... Elisan omien sivujen kautta onnistuisi kyllä liittymän päivittäminen uudelle nopeudelle, mutta siellä ei enää missään lue mikä se upload nopeus sitten on.
 
Kysellääs nyt täälläkin jos joku sattuu tietämään enemmän Elisan kuituliittymien nopeuden nostoista... Elisa mainostaa että jatkossa kaikki valokuituliittymät on nopeudeltaan symmetrisiä ja soitin siitä aspaan että päivittyykö nopeudet automaattisesti. Ensimmäinen vastaus oli "joo" ja kun kysyin että koskee myös FTTH liittymiä niin vastaus olikin että ei automaattisesti päivity eikä itseasiassa ole edes tarjolla symmetristä nopeutta. Näihin liittymiin jatkossakin nopeudet olisi esim. epäsymmetrisiä kuten minulla nyt (600/200).
Pyysin nyt vielä tarkistamaan että onko vai eikö ja miten sen nopeuden vaihdon saa tehtyä.... Elisan omien sivujen kautta onnistuisi kyllä liittymän päivittäminen uudelle nopeudelle, mutta siellä ei enää missään lue mikä se upload nopeus sitten on.
Lueskele aiempia viestejä, niissä taitaa olla vastaukset kysymykseesi.

- Tämän päivän viestin perusteella ei muutu symmetrisiksi automaattisesti
- On saatavilla FTTH liittymiin, siitä useampi postaus.

- Ei tietoa onko jokin yksittäinen kohde missä ei toistaiseksi saa., jos ekalla kertaa hylsy, niin kysäisin uudestaa.
 
Eipä tuntunut aspa kovin hyvin olevan vielä kartalla näistä muutoksista, ehkä palaavat vielä tänään uudestaan asiaan.
Outoa kyllä aspan osalta. Mutta joo, FTTH muutos onnistuu suoraan Elisan sivujen kautta ja jos siitä liittymävaihtoehdon "Katso lisätiedot" napista painaa, niin kyllä siellä se nopeus näkyy. Esim "Yhteysnopeuden vaihteluvälit (Mbit/s): Lataus 600M 300-600, normaalinopeus 540M ja Lähetys 600M 300-600, normaalinopeus 540M." Tuossa tapauksessa siis 600/600.

Ei siellä muita kuidulle pitäisi olla enää tarjollakaan kuin symmetrisiä. Ja nopeuden muutos pitäisi olla olemassaolevalle liittymälle ihan välitön. Reititin todennäköisesti pitää vain buutata sen SMS:n jälkeen.

Edit: Olivat tässä yhteydessä jopa korjanneet sen ongelman, mikä vaivasi systeemiä edellisen upin noston yhteydessä ts. silloin ei pystynyt Elisan sivujen kautta ottamaan esim. 1000/100 yhteydellä 1000/400 yhteyttä vaan olisi pitänyt vaihtaa latausnopeutta. Nyt meni esim. omalla kohdalla 1000/400 => 1000/1000 muutos suoraan Elisan sivujen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Outoa kyllä aspan osalta. Mutta joo, FTTH muutos onnistuu suoraan Elisan sivujen kautta ja jos siitä liittymävaihtoehdon "Katso lisätiedot" napista painaa, niin kyllä siellä se nopeus näkyy. Esim "Yhteysnopeuden vaihteluvälit (Mbit/s): Lataus 600M 300-600, normaalinopeus 540M ja Lähetys 600M 300-600, normaalinopeus 540M." Tuossa tapauksessa siis 600/600.

Ei siellä muita kuidulle pitäisi olla enää tarjollakaan kuin symmetrisiä. Ja nopeuden muutos pitäisi olla olemassaolevalle liittymälle ihan välitön. Reititin todennäköisesti pitää vain buutata sen SMS:n jälkeen.

Edit: Olivat tässä yhteydessä jopa korjanneet sen ongelman, mikä vaivasi systeemiä edellisen upin noston yhteydessä ts. silloin ei pystynyt Elisan sivujen kautta ottamaan esim. 1000/100 yhteydellä 1000/400 yhteyttä vaan olisi pitänyt vaihtaa latausnopeutta. Nyt meni esim. omalla kohdalla 1000/400 => 1000/1000 muutos suoraan Elisan sivujen kautta.
Muuttuiko paljon kalliimmaksi?
 
Nyt palasivat asiaan ja tosiaan onnistui nopeuden nosto saman tien. Hintaa tuli muutama euro lisää nykyiseen tarjoushintaan, mutta sillä mennään nyt sitten taas vuosi eteenpäin. Oli kuitenkin halvempi mitä Elisan sivujen kautta päivittämällä olisi tullut.
 
Tai sitten ei.
”FTTH-liittymille ei tehdä lainkaan automaattisia nopeuden nostoja. Jos asiakas haluaa symmetrisen nopeuden, tulee hänen itse päivittää liittymänsä.”


Vielä kun DNA tekisi saman, oma yhteys 1000/500 hintaan 34,90 koska taloyhtiölaajakaista. Elisalta saisi tämän 1000/1000 koska uudehko talo (2018) mutta hinta olisi suolainen 48.99
 
Jees, systeemi ei varmaan osannut hanskata tuota viihteen olemassaolevaa alennusta järkevästi.
Täällä piti tehdä muutos liikkeessä, kun on Elisa viihde classic ja netissä olisi saanut vain symmetrisen, jos ottaa viihde premiumin kanssa. Hinta toki nousee, mutta symmetrinen saa tulla.
 
Pieni päivitys Valoon kuiduttamisesta Turun seudulla:

8/2022 Täyskuidun tilaus.
4.12.23 "Kotiisi rakennetaan salamannopea valokuituyhteys". Tämä siis ei ollutkaan rakentamispäätös?!
28.9.24 Alueellesi on tehty valokuidun rakentamispäätös. Rakentaminen pitäisi alkaa 12kk kuluessa.

Mainostivat, että alueella on tilauksia erityisen hyvin, mutta sen mukaisesti ei ole kuitenkaan kiirehditty rakentamisen kanssa.

Kuidun piti olla käytettävissä 24kk tilauksesta, mutta siihen ei nyt ihan päästy. Ilmeisesti Valoolta ei ole herunut mitään erityisiä lahjuksia viivästyksistä? Vieläkin epäilyttää tuleeko kuitu koskaan valmiiksi, mutta tässä vaiheessa niiden ei kai pitäis perua, paitsi jos tontilla isoja haasteita?
 
Itä-Suomi pienessä kunnassa, valokuitunen
1/2024 tilaus
2/2024 rakentamispäätös
4/2024 asentaja teki sisäasennukset ja vei kuidun julkisivuun
5/2024 tein tonttikaivun itse
8-9/2024 urakoitsija teki teiden alituksia alueella
9-10/2024 runkolinjojen veto meneillään alueella, samalla yhdistävät mikrokanavaputkia
10/2024 oman mikrokanavaputken kaivuu jakokaapille saakka valmis

On kuulemma mahdollisuus, että saisi ennen talvea kuidun käyttöön, mutta en odota liikoja vaikka toivonkin kovasti. Nopeasti on hommat edenneet ja työnjälki ollut erinomaista katujen varsilla.

Ovat siis asentaneet asennusputkia joihin sitten puhaltavat kuidut. Liekkö tuo työ on sellaista mitä tekevät, jos talvi pääsee yllättämään?

Tietysti myös Telian pitää asennella laitteet keskukseen.
 
Valokuitunen
08/2022 ennakkotilaus
07/2023 vahvistus rakentamisesta, kartoitus, sisäkuidun asennus
05/2024 rankentaminen alueella alkoi
07/2024 netti kytketty
10/2024 urakoitsija leikkaillut asfalttia ja tasoitellut pohjia, oletan että kohta tulevat asfaltoimaan auki kaivetut kohdat
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 645
Viestejä
4 427 581
Jäsenet
73 389
Uusin jäsen
L79

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom