Suomi - kuituyhteyksien kehitysmaa

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
145
Valokuitusen kaveri kävi ovella että kiinnostaisiko nyt kun jo rakentavat. Hinta olisi nyt ollut 13 €/kk viiden vuoden ajan eli 780€. Aika paljon halvempi kun kevään ennakkomyynnin 2100 € ja 1690 € hinnat. Kieltäydyin kun odottelen onefibren päätöstä. Onefibren kylttejä oli reilusti enemmän kuin valokuitusella aikanaan joten olen toiveikas sen suhteen. Marraskuulle veikkasi heidän myyjä että päätös osuisi.
 
Liittynyt
07.04.2022
Viestejä
65
Valokuitusen kaveri kävi ovella että kiinnostaisiko nyt kun jo rakentavat. Hinta olisi nyt ollut 13 €/kk viiden vuoden ajan eli 780€. Aika paljon halvempi kun kevään ennakkomyynnin 2100 € ja 1690 € hinnat. Kieltäydyin kun odottelen onefibren päätöstä. Onefibren kylttejä oli reilusti enemmän kuin valokuitusella aikanaan joten olen toiveikas sen suhteen. Marraskuulle veikkasi heidän myyjä että päätös osuisi.
Tuolla viiden vuoden sopparilla et saisi kuitua omaksi vaan se on vuokralla. Vuokra-ajan jälkeen voit ostaa sen itsellesi tyyliin tonnilla tms.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
13
Kuitua olisi tarjolla Valokuituselta mutta Telian koti 5G määräaikaisena vielä 2024 tammikuuhun asti, tietenkään liittymätyypin vaihto ei onnistu.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Kuitua olisi tarjolla Valokuituselta mutta Telian koti 5G määräaikaisena vielä 2024 tammikuuhun asti, tietenkään liittymätyypin vaihto ei onnistu.
Eikö Valokuitusella ole mitään aikaa liittymän rakentamisesta, jonka aikana se pitää ottaa käyttöön?

Esimerkiksi Täyskuidulla/Valoo oli yhden vuoden aika ottaa se käyttöön liittymän valmistumisen jälkeen, jotta ehtii ajaa "loppuun" ne päällä olevat määräaikaiset mokkulaliittymät.

Jos itse asuisin kiinteissä, jonne valokuitu voidaan rakentaa, niin ottaisin sen kuidun vaikka heti riippumatta siitä että olisiko määräaikaista mokkulaliittymää alla. Mieluummin maksaa vaikka kahta liittymää vuoden pari kuin jää kenties pysyvästi ilman kuitua.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
13
Käsittääkseni kaivavat jo alueella. Täähän tässä olis, just maksoi sen 500€ asennusmaksun tästä ”kiinteästä” 5G, pakko se on vain ottaa ja käyttöön sit myöhemmin. Perus tuuria taas.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Onefiberin 6kk lupaus tilauksesta rakentamispäätökseen täyttyy näinä päivinä, niin postilaatikossapas olikin jargonilappu jossa kerrotaan vain, että eivät pysty tässä vaiheessa kertomaan edes aikataulua koska rakentamispäätös saadaan tehtyä :btooth:

Samassa lapussa myös kehoitetaan "levittämään sanaa kuituyhteydestä naapureille" jotta mukaan saadaan varmasti tarpeeksi halukkaita. No vittuako sitä hirveästi julistelemaan kun ovat sulkeneet alueeltamme tilauksenkin:bored:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Lounealta viestiä odottaen, täällä mainittujen kamppisten osalta nykyisiä 1G-asiakkaita rangaistaan, nimimerkillä 1G maksanut 59,9e/kk koko vuoden...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
51
Onefiberin 6kk lupaus tilauksesta rakentamispäätökseen täyttyy näinä päivinä, niin postilaatikossapas olikin jargonilappu jossa kerrotaan vain, että eivät pysty tässä vaiheessa kertomaan edes aikataulua koska rakentamispäätös saadaan tehtyä :btooth:
Sama homma. Aivan ala-arvoista räpellystä kaikkinensa.

Samassa lapussa myös kehoitetaan "levittämään sanaa kuituyhteydestä naapureille" jotta mukaan saadaan varmasti tarpeeksi halukkaita. No vittuako sitä hirveästi julistelemaan kun ovat sulkeneet alueeltamme tilauksenkin:bored:
Täällä on tilausportaali auki kyllä yhä, mutta ei tulisi mieleenkään enää mainita kellekään tästä. Niin paljon olen asian eteen tehnyt ja saanut kiitokseksi vain valheita ja katteettomia lupauksia, että ei vaan pysty.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
540
Tuolla viiden vuoden sopparilla et saisi kuitua omaksi vaan se on vuokralla. Vuokra-ajan jälkeen voit ostaa sen itsellesi tyyliin tonnilla tms.
Tuota, saako sen kuidun tosiaan ostaa itselle? Ja miten pitkän matkan saa ostaa? - Luulen, että tuossa vain maksetaan osamaksulla sitä parin tonnin asennus-/liittymismaksua ja kun summa kuitattu, tarvitsee maksaa enää siitä nopeudesta...

Luonnollisesti olen varmaan väärässä...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tuota, saako sen kuidun tosiaan ostaa itselle? Ja miten pitkän matkan saa ostaa? - Luulen, että tuossa vain maksetaan osamaksulla sitä parin tonnin asennus-/liittymismaksua ja kun summa kuitattu, tarvitsee maksaa enää siitä nopeudesta...
Ei varinaisesti fyysistä kuitua saa omaksi, vaan liittymän.
Valokuitusella on vuokraliittymiä ja ns "omistus" liittymiä, asiakkaalle ero on kk maksuissa, vuokraliittymissä korkeampi kk maksu.
Koska valokuitunen on vain kuituoperaattori, niin se perii kuituliittymästä kk maksuja. ja nettioperaattori perii nettipalvelusta oman maksunsa, valokuitusella toisiin avoimenkuidun kuituoperaattoreihin se ero että kk kuitupalvelumkasu peritään nettilaskun mukana nettioperaattori (*. Vuokra liittymissä valokuitunen perii vuokran erikseen (sen lisäksi)

Omistusliittymän ja vuokraliittymän kk hintaero on tuonvuokranverran.

Jos avoimenkuidun liittymä on aktiivinen ja siinä ei ole aktiivista palvelua (netti) perii kuituoperaattori palvelumaksun suoraan asiakkaalta. Valokuitusella muistaakseni tuota ei peritä uusista liittymistä tiettyynaikaan, kannattaa katso sopparista.

Uudet vuokraliittymät ovat yleensä määräaikaisia sopimuksia. Eli niissä maksettava määräaikaisuuden keston ajan sitä vuokraa, käytti tai ei.

Pitkässä juoksussa on toki epävarmuutta kumpi tulee edullisemmaksi. nyky hinnoilla voi toki tehdä omia laskelmia, mutta sitä ei tiedä mikä on hintaetua joskus 5v tai 10v päästä. Siihen vaikuttaa moni seikka ja myös se mikä on kilpailutilanne tulevaisuudessa. Jos kiinteistöön tulee montakuitua ja alueella vahvaa mobiilikilpailua niin se painostaa operaattoria kilpaileen hinnalla.


(*
Käytännön hintaerosta suuntaa näkee avoimenkuidun nettioperaattorien hinnastoista, telia/valokuitusen hinnat vs mitä tarjotaan muille avoimenkuidun verkkoihin. Ne avoimenkuidun kuitumaksut vaihtelee operaattori kohtaisesti. (netti operaattori maksaa niiden lisäksi omasta kytkennästä avoimenkuidun verkkoon, eli telialle)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Tänne, 01390 alueelle, oli viikolla laatikkoon tipahtanut Kuitusen kirje että kohta aloittelevat. Verkon rakentamisen kestoksi mainittu 3-5kk, joten teoriassa ennen vuodenvaihdetta mahdollista olla valmista :D
Mut hyvä että jotain itsestänsä ilmoittelevat kun kesäkuun alun jälkeen ollut hiljaiseloa.
Tämäkin etenee. Tuossa yhdellä pitkällä lähikadulla kuitua vedetään kovaa tahtia.
Yllättynyt olen jos tämän vuoden puolella saan ihan yhteyden tilattua...
300€ säästöä kun itse tuon pienen roilon kaivan kaapelille, pitänee sekin homma joku vloppu hoitaa pois kuleksimasta.

Screenshot_20221102_191849_Chrome.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
714
Valokuitunen kävi oikein ovelta-ovelle myyjän toimesta kauppaamassa kuituaan, ainoa vain että Lounean kuitupäätös on jo tehty. Luonnollisesti alueen valokuitua haluavat tuon Lounen kuidun ottivatkin joten voi olla vähän hiljaista myynnin kanssa. Olisivat saanet olla liikkeellä vuosi sitten, valokuitunen olisi tuonut kuitenkin vähän kilpailua operaattorin valintamahdollisuudella.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 249
Nyt olisi Valokuitusen asennus liittymää vaille valmiina Ivalossa. Vaan onhan noiden palveluntarjoajien palvelukuvaukset kyllä kehitysmaatasoa. Seitsemästä vain yksi (LocalNet) kertoo mitä varsinaisesti toimittavat. Toinen sanoo vähän ohimennen jotain speksejä (Seltimil), mutta ei kerro edes mitä hinnastossa tähdillä tarkoitetaan ja loppujen sivuilta ei löydy mitään muuta kuin nopeusluokat ja televisiopakettimainokset. Ei minua ne kiinnosta, minä haluan vain saada internet-liikenteen kulkemaan - molempiin suuntiin. No, Kuuskaistan sivuilta on rivien välistä luettavissa, että kun kotitarvepalvelimen pito on sallittu, niin nähtävästi yksi IPv4-osoite annetaan ja siihen voi myös liikennöidä sisäänpäinkin.

Kaisanetiltä sai niiden natiiviverkossa julkisen IPv4-osoitteen ja pyydettäessä asiakaspalvelusta sai liikenteen sisääpäin auki. Miten lie avoimen kuidun kanssa?
Vuosi sitten kun tuon kanssa piti taistella, niin oletuksena tuli privaatti-ip. Prointernetillä tuli julkinen ip ja 2 e/kk opengatella sai sisään liikenteen auki. Ja sitten vielä 11 tms eurolla/kk ip kiinteäksi, koska se vaihtui joka ikisestä verkon risauksesta ja rikkoi koko ajan auki olevia juttuja. Sitten käyttö alkoi olla siedettävää.

Kaisanet ei saanut vuorokaudessa vastattua sähköpostiin mitä myyvät. Tuli vain automaattivastaus, että asiakaspalvelussamme on ruuhkaa.
Saitko ikinä Kaisanetiltä vastausta? Otin nimittäin itse Valokuituselta kuidun ja Kaisanetiltä bitin. Olen yrittänyt tässä nyt jo hyvän tovin saada portinohjausta toimimaan ja olen luullut vian olevan siinä, että en vaan osaa käyttää tuota uutta Mikrotikin reititintä, mutta jos sisäänpäin menevä liikenne on Kaisanetin puolelta estetty ja IP ei olekaan julkinen, niin kieltämättä selittyisi kyllä aika moni asia... Ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään, että ei saisi julkista IP:tä ja liikennettä olisi blokattu, koska näin ei ole kertaakaan ennen käynyt sen noin neljännesvuosisadan aikana, kun olen internettiä jostakin ostanut.

Äsken kävin tsekkaamassa oman IP:n ja ajoin sille geopaikannuksen ja se näyttäisi menevän Kajaaniin, eikös sen pitäisi kuitenkin tänne omalle tontille (Vantaa) suunnilleen tulla jos IP on julkinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Saitko ikinä Kaisanetiltä vastausta? Otin nimittäin itse Valokuituselta kuidun ja Kaisanetiltä bitin. Olen yrittänyt tässä nyt jo hyvän tovin saada portinohjausta toimimaan ja olen luullut vian olevan siinä, että en vaan osaa käyttää tuota uutta Mikrotikin reititintä, mutta jos sisäänpäin menevä liikenne on Kaisanetin puolelta estetty ja IP ei olekaan julkinen, niin kieltämättä selittyisi kyllä aika moni asia... Ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään, että ei saisi julkista IP:tä ja liikennettä olisi blokattu, koska näin ei ole kertaakaan ennen käynyt sen noin neljännesvuosisadan aikana, kun olen internettiä jostakin ostanut.

Äsken kävin tsekkaamassa oman IP:n ja ajoin sille geopaikannuksen ja se näyttäisi menevän Kajaaniin, eikös sen pitäisi kuitenkin tänne omalle tontille (Vantaa) suunnilleen tulla jos IP on julkinen?
Geolokaatio tulee ihan operaattorin ilmoituksen mukaan, eli ei kerro mitään.

Saahan reitittimesi saman IP:n mitä sivustot näyttää?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 249
Geolokaatio tulee ihan operaattorin ilmoituksen mukaan, eli ei kerro mitään.
Aa, ok. Joskus aikoinaan vaan muistan oman IP:n paikannusta kokeilleeni ja silloin se ainakin meni aika tontilleen, mutta se oli joku Elisan ADSL-liittymä vuonna nakki ja kalpa.

Saahan reitittimesi saman IP:n mitä sivustot näyttää?
Näyttäisi saavan juu. En tosiaan vaan ole useamman viikonkaan pään seinäänhakkaamisella saanut kotipalvelimelle portteja avattua ulkopuolelta, vaikka laittaisi reitittimen palomuurista kaikki mahdolliset blokkaukset pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Saitko ikinä Kaisanetiltä vastausta? Otin nimittäin itse Valokuituselta kuidun ja Kaisanetiltä bitin. Olen yrittänyt tässä nyt jo hyvän tovin saada portinohjausta toimimaan ja olen luullut vian olevan siinä, että en vaan osaa käyttää tuota uutta Mikrotikin reititintä, mutta jos sisäänpäin menevä liikenne on Kaisanetin puolelta estetty ja IP ei olekaan julkinen, niin kieltämättä selittyisi kyllä aika moni asia... Ei kyllä käynyt pienessä mielessäkään, että ei saisi julkista IP:tä ja liikennettä olisi blokattu, koska näin ei ole kertaakaan ennen käynyt sen noin neljännesvuosisadan aikana, kun olen internettiä jostakin ostanut.
Vastaus tuli tänään. Aavistuksen se edelleen epämääräinen oli, mutta pääpointti oli, että oletuksena toimitetaan suljettu liittymä, jossa 1 tai 5 julkinen IPv4-osoite. Sisäänpäin et saa yhteyksiä otettua ennenkuin asiakaspalvelusta erikseen pyytämällä avaavat.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 249
Vastaus tuli tänään. Aavistuksen se edelleen epämääräinen oli, mutta pääpointti oli, että oletuksena toimitetaan suljettu liittymä, jossa 1 tai 5 julkinen IPv4-osoite. Sisäänpäin et saa yhteyksiä otettua ennenkuin asiakaspalvelusta erikseen pyytämällä avaavat.
Ok, kiitoksia. Onpas kyllä aivan ihme vitun pelleilyä. Noh, eipä auta kuin pistää aspaan viestiä itsekin ja anella josko lakkaisivat rampauttamasta nettiliittymääni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 323
Kävikö kukaan noissa Valoon valokuituiltamissa, jäikö käteen mitään? Ainakin täällä Oulussa tuo vain hiipi ohi, enkä päässyt käymään. Markkinointi tuntuisi olevan vain Facebookissa aktiivinen.

E: ^^^^ ihan hyvä politiikka tietoturvan kannalta. Ei tavallinen tallaaja niitä yhteyksiä auki tarvitse.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Kävikö kukaan noissa Valoon valokuituiltamissa, jäikö käteen mitään? Ainakin täällä Oulussa tuo vain hiipi ohi, enkä päässyt käymään. Markkinointi tuntuisi olevan vain Facebookissa aktiivinen.
Haukiputaalla kävin kahdestikin. Ei niistä nyt oikein mitään muuta irronnut kuin kahvit ja pullat ja vähän huumoria kun ihmiset kyselee outoja. Lähinnähän niissä käytiin alueita, rakennusaikatauja ja yleisellä tasolla myyntitilannetta läpi. Niin ja amitsulla pidetystä infosta sai ämpärin. Voin sit jatkossa kanniskella bittejä ämpärillä kun ei muuta tunnu olevan tarjolla.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 249
Joo, eli tosiaan tiedoksi muillekin, että KAISANET (myös valokuitusen kautta) oletuksena blokkaa sisääntulevasta liikenteestä kaikki UDP portit alle 1900 ja vastaavasti TCP-portteja on auki oletuksena vain kourallinen <100 porttirangessa. Soittamalla sikahintaiseen tekniseen tukeen liittymän sai kuitenkin vaihdettua suoraan avoimeksi, jolloin mitään portteja ei blokata.

Noh, selvisipä vihdoin tämäkin mystinen ongelma. Olin ihmetellyt juuri tuota, että suurin osa UDP portinohjauksista tuntui toimivan ihan oikein, mutta TCP ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Haukiputaalla kävin kahdestikin. Ei niistä nyt oikein mitään muuta irronnut kuin kahvit ja pullat ja vähän huumoria kun ihmiset kyselee outoja. Lähinnähän niissä käytiin alueita, rakennusaikatauja ja yleisellä tasolla myyntitilannetta läpi. Niin ja amitsulla pidetystä infosta sai ämpärin. Voin sit jatkossa kanniskella bittejä ämpärillä kun ei muuta tunnu olevan tarjolla.
Oulussa Haukiputaan (ex-kunnan) kylän alueella ilmeisesti vähän nihkeästi sujunut se kuituliittymien kauppa monella alueella kun vaatisi vähintää sen 30 prosettia talouksista liittymään, että kuituvero rakentaisivat.

Oulussa Kiimigin (ex-kunnan) alueella ilmeisesti se myyti sujui todella vauhdilla. Ainakin siinä kirkonkylän ympäristössä nettiyhteydet ovat olleet paskoja tähän saakka kun kiinteistä yhteyksiä ei ole saanut useampaan vuotee puhelinlinjojen kautta ja niitäkin sai vain 8/1 ADSL liittymänä ja sitte 3G aikana arkipäivisin ei edes aina iltapäivälehtiä päässyt netissä lukemaan kun alueen koululaiset tukkivat netin. 4G aikana toiminta ollut sitten vaihtelevaa. Nykyään kuiteki hyvillä 4G ulkoantenniviritelmillä saa toimimaa jopa 4k videostriimit kun operaattorin ja liittymätyypin valikoi vielä sopivasti. Sisämokkuloilla jäänee alueelle moiset haaveeksi pääosin. Em. syistä se kuituliittymä alueella myikin kuin häkä.

Kuidun vetäjiä jututtaessa olivat vähä tuskaisia yhdellä alueella kylältä hieman Oulua kohti kun maaperä on täynnä eri kokoista kivimuskaa nyrkin kokoisesta mötikästä henkilöautoa isompiin kivenmurikoihin. Kuita vetävässä firmassa oli ajatellut, että homma on yhtä helppo alueella kuin mitä se oli 5 km länteen Jäälissä. Jäälissä se maaperä on pelkkää hiekkakangasta joka lienee maailman helpointa kuidun vetämiselle.

Itse en em. alueella asu, mutta olen hoitanut em. alueella asuvalle läheiselle ne nettiyhteydet sinne vuosia kuntoon. Kuidun rakentaminen on sinne siinä vaiheessa, että ilmeisesti vuoden vaihteen nurkilla tulee se kuituliittymä valmiiksi ja käyttöön se otetaan pari kuukautta sen jälkeen kun DNA:n 4G mokkulaliittymän määräaikainen sopimus loppuu. Just sopivaan aikaan tulossa se kuitu kun lähikuukausina on ilmeisesti tulossa alueelle Yhteisverkko ja etukäteen jo närästi kun lukenut palstoilta kokemuksia miten se "toimii" kun Huawein rauta vaihdettu tukiasemista Nokian paskoihin Yhteisverkkoon siirtyessä ja säädöt päin peetä tukiasemissa. Ja tukiasemien määrää samalla myös karsittu. :mad: Onneksi pääsee koko mobiilimoskasta eroon. Eikä sekään harmita yhtään kun itselläkin loppuu se "harrastelu" kyseisen paikan netin osalta kun valokaapelin kanssa ei tarvi paljoa harrastella kun se liittymä toimii kuin junan vessa ja jos ei toimi niin vikailmoitusta vaan operaattorille kehiin ja operaattori hoitaa sen vian.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
valokaapelin kanssa ei tarvi paljoa harrastella kun se liittymä toimii kuin junan vessa ja jos ei toimi niin vikailmoitusta vaan operaattorille kehiin ja operaattori hoitaa sen vian.
Itellä ei oo ihan noin kova luottamus operaatorin kykyyn löytää vika (tai siis lähinnä ymmärtää että vika on operaattorilla eikä asiakkaalla), joita toki myös valokuituverkossa voi esiintyä. Tai kenties viittasit näihin nykyisiin junan vessoihin, jotka ei hirveän hyvin toimi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 323
Kuidun vetäjiä jututtaessa olivat vähä tuskaisia yhdellä alueella kylältä hieman Oulua kohti kun maaperä on täynnä eri kokoista kivimuskaa nyrkin kokoisesta mötikästä henkilöautoa isompiin kivenmurikoihin.
Täällä tuo olisi nyt naurettavan helppoa kun maa myllätään, ensin sähköfirman toimesta kun vedetään maakaapelit ja ilmeisesti ensi vuodesta eteenpäin tulee viemärit.
Just sopivaan aikaan tulossa se kuitu kun lähikuukausina on ilmeisesti tulossa alueelle Yhteisverkko ja etukäteen jo närästi kun lukenut palstoilta kokemuksia miten se "toimii" kun Huawein rauta vaihdettu tukiasemista Nokian paskoihin Yhteisverkkoon siirtyessä ja säädöt päin peetä tukiasemissa. Ja tukiasemien määrää samalla myös karsittu. :mad: Onneksi pääsee koko mobiilimoskasta eroon. Eikä sekään harmita yhtään kun itselläkin loppuu se "harrastelu" kyseisen paikan netin osalta kun valokaapelin kanssa ei tarvi paljoa harrastella kun se liittymä toimii kuin junan vessa ja jos ei toimi niin vikailmoitusta vaan operaattorille kehiin ja operaattori hoitaa sen vian.
Tuo yhteisverkko vähän jännittää, ensi vuonna vasta vaihtuu. Vuoden asumisen aikana netistä on hävinnyt neljäsosa nopeutta.
Itellä ei oo ihan noin kova luottamus operaatorin kykyyn löytää vika (tai siis lähinnä ymmärtää että vika on operaattorilla eikä asiakkaalla), joita toki myös valokuituverkossa voi esiintyä. Tai kenties viittasit näihin nykyisiin junan vessoihin, jotka ei hirveän hyvin toimi.
Isälläni on ollut valokuitu jo yli 10 vuotta ja mitään sen kanssa ei ole tarvinnut tehdä. Tietäisin, koska hän on kova katsomaan televisiota ja antennisotkun sijaan katsoo operaattorin IPTV-lähetyksiä ja varmasti puhelin soisi jos urheilukisat ei näkyisi. Tuonpa takia se aikanaan myös mökeille veti kuidut.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Täällä tuo olisi nyt naurettavan helppoa kun maa myllätään, ensin sähköfirman toimesta kun vedetään maakaapelit ja ilmeisesti ensi vuodesta eteenpäin tulee viemärit.

Tuo yhteisverkko vähän jännittää, ensi vuonna vasta vaihtuu. Vuoden asumisen aikana netistä on hävinnyt neljäsosa nopeutta.

Isälläni on ollut valokuitu jo yli 10 vuotta ja mitään sen kanssa ei ole tarvinnut tehdä. Tietäisin, koska hän on kova katsomaan televisiota ja antennisotkun sijaan katsoo operaattorin IPTV-lähetyksiä ja varmasti puhelin soisi jos urheilukisat ei näkyisi. Tuonpa takia se aikanaan myös mökeille veti kuidut.
Internet datasiirto on kasvanut suunnilleen Mooren lakia noudattaen viimeiset vuosikymmenet. Eli tuplaantunut 1,5 vuoden välein. Jos operaattori ei tuo tuota tahtia kapasiteettia lisää alueen tukiasemaan, niin hidastuuhan ne yhteydet. Joku 700 Mhz 5G verkko ei tuo kyllä kuin säälittävän vähän lisää kapasiteettia. 3,5 Ghz 5G verkko tuplaa varmaan sen kapasiteetin 4G taajuuksiin nähden, mutta kahdessa vuodessa se lisä on syöty. Ja suurin osa Suomesta taitaa jäädä ikuiseksi ajaksi ilman tuota 3,5 Ghz verkkoa. Sitten kaistaa olisi kymmenen kertaa nykyistä enemmän 26 GHz taajuuden 5G verkossa, mutta sitä verkkoa ei ole käytännössä lainkaan koko Suomessa eikä Suomessa ole myynnissä vielä kuluttajille ilmeisesti yhtään ainutta "mokkulaa" tai puhelinta, joka tukee kyseistä taajuutta.

Valokuidun osalta meidän elinaikana tuskin tulee tilannetta vastaan, jossa valokuidun kapasiteetti loppuu kesken kotona. Kuidun päihin uusii vain rautaa niin siinähän yhdessä kuidussa kulkee terabittien ja petabittien nettiyhteyskin. Ja jokainen kuitua vetävä operaattori taitaa tuoda vielä useamman kuidun joka kotiin.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Kuidun vetäjiä jututtaessa olivat vähä tuskaisia yhdellä alueella kylältä hieman Oulua kohti kun maaperä on täynnä eri kokoista kivimuskaa nyrkin kokoisesta mötikästä henkilöautoa isompiin kivenmurikoihin. Kuita vetävässä firmassa oli ajatellut, että homma on yhtä helppo alueella kuin mitä se oli 5 km länteen Jäälissä. Jäälissä se maaperä on pelkkää hiekkakangasta joka lienee maailman helpointa kuidun vetämiselle.
Löysivät sitten vanhan muinaisrannan ihan etsimättäkin. Siihen vanhaan merenpohjan hiesuun varmaan on todella helppo kuopata mitä vain - melkein juoksuhiekkaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Tämäkin etenee. Tuossa yhdellä pitkällä lähikadulla kuitua vedetään kovaa tahtia.
Yllättynyt olen jos tämän vuoden puolella saan ihan yhteyden tilattua...
300€ säästöä kun itse tuon pienen roilon kaivan kaapelille, pitänee sekin homma joku vloppu hoitaa pois kuleksimasta.

No voi nyt vittu... Näin se vain päivässä hommat muuttuu, en vain kyllä käsitä että miten ihmeessä.
Kelit vielä kohdillaan näihin hommiin.
Pitänee pistää katkera palaute Valokuitusen suuntaan... Prkl.

kuitunen03112022.PNG
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
584
No voi nyt vittu... Näin se vain päivässä hommat muuttuu, en vain kyllä käsitä että miten ihmeessä.
Kelit vielä kohdillaan näihin hommiin.
Pitänee pistää katkera palaute Valokuitusen suuntaan... Prkl.

Itellä ei pinna riittäs tommoseen vatulointiin vaan soittasin aika varmasti semmosen palautteen ettei tartte tontille tullakkaan, tai viivästysmaksun on oltava riittävä :( Lähemmäs vuoden viivyttely on sen verran iso heitto luvatusta (huomaa sanamuoto tuossa heidän viestittelyssään, erittäin tarkasti määritetty ajankohtien suhteen), että eiköhän sopimusten purkuunkin perusteet ois löydettävissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
No voi nyt vittu... Näin se vain päivässä hommat muuttuu, en vain kyllä käsitä että miten ihmeessä.
Kelit vielä kohdillaan näihin hommiin.
Pitänee pistää katkera palaute Valokuitusen suuntaan... Prkl.

Näin toisaalta tilanneena ja myös pientä myöhästymistä valitelleena, on vaan kuulemma niin järjetön kiire nyt kun operaattorit kilpaa rakentaa letkua joka paikkaan. Tietysti talvi tulee ja hommat menee seis joka tapauksessa.

Josko se oma odotus vihdoin riittäisi parin tunnin päästä...

1667544479601.png
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Sitten kaistaa olisi kymmenen kertaa nykyistä enemmän 26 GHz taajuuden 5G verkossa, mutta sitä verkkoa ei ole käytännössä lainkaan koko Suomessa eikä Suomessa ole myynnissä vielä kuluttajille ilmeisesti yhtään ainutta "mokkulaa" tai puhelinta, joka tukee kyseistä taajuutta.
En kyllä ymmärrä miten tuo 26GHz 5G voi olla toimiva kun tukiasemaetäisyydet tulee olemaan todella lyhyet ja signaali kuolee tehokkaasti vesisateeseen ym. Ehkä sitten jossain suurkaupungeissa mitä Suomesta ei löydy.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
En kyllä ymmärrä miten tuo 26GHz 5G voi olla toimiva kun tukiasemaetäisyydet tulee olemaan todella lyhyet ja signaali kuolee tehokkaasti vesisateeseen ym. Ehkä sitten jossain suurkaupungeissa mitä Suomesta ei löydy.
Eihän tuo missään miljoonakaupungeissakaan tule olemaan relevantti muuten kuin isojen kävijämäärien paikoissa esim. toreilla ja areenoilla. Kyllä tuota varmaan operaattorit testaa jossain urheilu- ja kesätapahtumien yhteydessä mutta siinä se.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Mitä hemmettiä sen kaupungin väkiluvulla on merkitystä tuo 26GHz tukarin kanssa?
Ei väkiluvulla olekaan merkitystä vaan väestötiheydellä. Lyhyen kantaman tukiasemat on järkeviä tilanteissa, joissa on suuri väestötiheys.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Ei väkiluvulla olekaan merkitystä vaan väestötiheydellä. Lyhyen kantaman tukiasemat on järkeviä tilanteissa, joissa on suuri väestötiheys.
Joo, mutta käyyännössä ei. Ei sillä isollakaan väestöntiheydellä se yksi tukiasema pysty juuri sen enempää käyttäjiä kattamaan kotonaan, koska ei se signaali kanna sinne asuntoon sisälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Näin toisaalta tilanneena ja myös pientä myöhästymistä valitelleena, on vaan kuulemma niin järjetön kiire nyt kun operaattorit kilpaa rakentaa letkua joka paikkaan. Tietysti talvi tulee ja hommat menee seis joka tapauksessa.
Tiedän.
Mutta kun kerran jo tuossa ihan naapurissakin jo olivat...
Keli ei ennen vuodenvaihdetta, todennäköisesti, tule olemaan este.

Eniten tässä ärsyttää se, että lupailtiin, ja sitten siirtyykin lähes vuodella. Pienempi paha, imo, olisi ollut jos suorilta olisivat tuon ensi vuoden kertoneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Itellä ei pinna riittäs tommoseen vatulointiin vaan soittasin aika varmasti semmosen palautteen ettei tartte tontille tullakkaan, tai viivästysmaksun on oltava riittävä :( Lähemmäs vuoden viivyttely on sen verran iso heitto luvatusta (huomaa sanamuoto tuossa heidän viestittelyssään, erittäin tarkasti määritetty ajankohtien suhteen), että eiköhän sopimusten purkuunkin perusteet ois löydettävissä.
Samat mietteet.
Tosin Täyskuitu ja Onefiber taisivat meidän alueelta jo pakittaa kun kuitunen ehti rakennuspääätöksen tehdä.
Eli huono purkaakaan sopparia, silloin jää ainakin ilman kuitua.

Vittu.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 505
Ihan normaali homma että hankkeet viivästyy vuodella, jos ei useammallakin.
Niin kävi täälläkin, ihan eri toimijan puolelta, ja niin käy jatkossakin, kaikilla toimijoilla.

Ei pitäisi oikeasti luvata yhtään mitään tarkkaa aikataulua, vaan sanoa että verkko tehdään kun keritään.
Näissä tulee käytännössä aina viivästyksiä vähintäänkin jollekin osalle rakennettavaa aluetta.

Vituttaahan se viivästys aina, mutta minkäs teet, pääasia että kuitu tulee.
Kun se on kerran tullut niin ei tarvi enää odotella.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Eiköhän se kuitukin oo kuitenkin joku G.657 tms :rofl: Jonkun G-määrityksen mukainen kuitenkin.

Oon kenties kyyninen, mutta epäilen että operaattorit priorisoi kilpailullisesti herkkiä alueita sellaisten alueiden kustannuksella, jossa asiakkaat ei voi kuin tyytyä odottamaan.
 
Liittynyt
08.07.2021
Viestejä
25
Paljonko porukka on tällä hetkellä valmis maksamaan siitä, että kuitu tuodaan tontin rajalta sisälle ja kytketään toimintakuntoon? Siis ilman nettiliittymää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 385
Tässä menty kesä 50M kuidulla, pimenevät syysillat niin nostin nopeuden 300M vielä olisi varaa 1000M asti mutta en tiedä tukeeko routteri niin kovia vauhteja. Kysymys on että jos yhtiövastikkeessa kiinteänä 50M 9e/kk niin tuo 300M maksaa 16e, niin veloittaako taloyhtiö vielä 9e vai mikä yleensä ollut käytäntö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Tässä menty kesä 50M kuidulla, pimenevät syysillat niin nostin nopeuden 300M vielä olisi varaa 1000M asti mutta en tiedä tukeeko routteri niin kovia vauhteja. Kysymys on että jos yhtiövastikkeessa kiinteänä 50M 9e/kk niin tuo 300M maksaa 16e, niin veloittaako taloyhtiö vielä 9e vai mikä yleensä ollut käytäntö?
Taloyhtiö yleensä maksaa vaan perusnopeuden ja lisänopeuden lasku tulee suoraan asukkaalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Paljonko porukka on tällä hetkellä valmis maksamaan siitä, että kuitu tuodaan tontin rajalta sisälle ja kytketään toimintakuntoon? Siis ilman nettiliittymää.
Varmaan aika laaja skaala tuossakin, oikeasti sitä käyttävä ja arvostava voi maksaa sen 15000€. Kun taas 4G-yhteydellä toimeen tullut saattaa pitää rajaa hyvinkin matalana. Itsellä se olisi ollut siinä 2500€ paikkeilla, selvisin satasella. ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 385
Taloyhtiö yleensä maksaa vaan perusnopeuden ja lisänopeuden lasku tulee suoraan asukkaalle.
Tämä selvä näin vähän pähkäilinkin, ei nyt mahottoman kallis netti ole 300M. Varmaan jos ei tule tällä kylläiseksi niin sitten isompaa vielä, aikaisemmassa asunnossa 1000M netti joten hyppy takaisin 50M teki kyllä pahaa mutta kyllä siihenkin tottui. Tämä 300M tuntuu ainakin peruskäytösä todella jouhavalle, varsinkin lataukset menee taas mukavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Paljonko porukka on tällä hetkellä valmis maksamaan siitä, että kuitu tuodaan tontin rajalta sisälle ja kytketään toimintakuntoon? Siis ilman nettiliittymää.
Joku 3000€ olisin maksimissaan valmis maksamaan.
Nyt tuo kuitusen tilaus taisi olla 1600€ josta kai saa 300€ pois kun itse vähän lapiota heilauttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 323
Paljonko porukka on tällä hetkellä valmis maksamaan siitä, että kuitu tuodaan tontin rajalta sisälle ja kytketään toimintakuntoon? Siis ilman nettiliittymää.
Yhden pikkuauton hinnan säästää vuodessa kun voi tehdä kotoa molemmat töitä eli n. 7500-9000 e
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Paljonko porukka on tällä hetkellä valmis maksamaan siitä, että kuitu tuodaan tontin rajalta sisälle ja kytketään toimintakuntoon? Siis ilman nettiliittymää.
6k€ mulla on ollut budjetoituna. Mutta jos oikeasti pääsisi vääntämään toimittajan kanssa, niin varmaan aika likelle kymppitonnia pystyisi venymään pienen haukottelun jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Paljonko porukka on tällä hetkellä valmis maksamaan siitä, että kuitu tuodaan tontin rajalta sisälle ja kytketään toimintakuntoon? Siis ilman nettiliittymää.
No varmaan riippuu mihin hintaan uutta taloa saisi sopivalta alueelta mihin kuitu tulee ja läjästä kriteereitä talon suhteen. Minä myisin talon ennemmin kuin kärvistelisin jollain vitun mobiilinetillä. Eli varmaan jos 10ke saa kuidun niin vielä menee, muuten talo vaihtoon
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
124
Paljonko porukka on tällä hetkellä valmis maksamaan siitä, että kuitu tuodaan tontin rajalta sisälle ja kytketään toimintakuntoon? Siis ilman nettiliittymää.
1890e on ollut ihan liikaa. 990e laittoi jo vähän mietityttään, että tilaisinko. 660e hyväksyin heti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Paljonko porukka on tällä hetkellä valmis maksamaan siitä, että kuitu tuodaan tontin rajalta sisälle ja kytketään toimintakuntoon? Siis ilman nettiliittymää.
Itselläni on tällä hetkellä kaapelimodeemiyhteys joka on varsin vakaa mutta voisin kuvitella maksavani kohtalaisen paljon siitä että saan toimivan ja luotettavan nettiyhteyden jos olisin muuttamassa uuteen kämppään koska se on ainakin itselleni käytännössä pakollinen vaatimus.. Jos olisi kaksi muuten identtistä kämppää, vaikkapa viereiset asunnot samassa talossa ja toiseen saisi kunnon nettiyhteyden ja toiseen vain jonkun epävarman mobiilin niin voisin kuvitella maksavani useampia tonneja enemmän sellaisesta kämpästä jossa on kuitu (tai luotettava kaapelimodeemiyhteys).

Asiaan liittyen itseasiassa vähän hirvittää jo nyt kuin huonon hinnan saa aikanaan vanhempien kämpästä sitten aikanaan, sinne on aikanaan tarjottu kaapeli-tv:tä ja vanhemmat skippasivat tarjouksen. Nyt oli joku aika sitten kuidun kaivamista alueella ja yllättäen vanhemmat eivät moista ottaneet. Itse tuosta sain tiedon vasta sitten kun kaivuut olivat käytännössä jo ohi alueella eli ihan helposti ei kuitunkaan välttämättä pääse enää liittymään. Tuo saattaa vaikuttaa tuon asunnon myyntihintaan aika ikävästi negatiivisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 817
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom