Siis jos otat kuidun sillä kk-maksulla etkä kertamaksulla, niin se kk-maksu jatkuu hamaan tappiin asti. Eli vaikka seuraavat 50v. Tämän voi toki katkaista irtisanomalla sen 60kk jälkeen, mutta kuidun kytkentä/irroitus on 255€/käyntikerta (nykyisen hinnaston mukaan), niin aika kova tarjous pitäisi saada, että voisi kuluttoman Elisan kuidun voittaa vaikka 12kk/24kk tarjouksessa. Hyvä muistaa, että se kuukausimaksu alkaa rullata taas kykennän jälkeen. Tuon 60kk tarjousjakson jälkeen tällä hetkellä voimassa oleva kk-maksu on 19,90€/kk. Eli 12kk tarjous pitäisi olla yli 40€/kk halvempi ja 24kk tarjouksenkin yli 30€/kk halvempi, että irtikytketty vuokrakuiti kannattaisi kytkeä takaisin ja ottaa sitä kautta netti.
Jos ei ole heti kohta muuttamassa, niin ehdottomasti järkevämpi on ottaa kuitu kertamaksulla, jolloin tuota kk-maksua ei ole ikuisesti. Kertamaksullisessa maksetaan ylläpidosta silloin kun ei ole aktiivista liittymää ja sen hinta hinnastossa on nykyisin 4,90€/kk. Jos on liittymä käytössä niin ei tarvitse maksaa mitään muuta kuin se operaattorin kk-maksu. Toki se kk-maksullinenkin on mahdollista muuttaa kertamaksulliseksi 60kk jälkee, sen hinta hinnastossa nykyisin 990€.
Itse näitä tuli jonkinverran pähkäiltyä pari vuotta sitten kun kuitua oli useammalta toimijalta tarjolla. Itse päädyin Lounean ilmaiseen kuituun, ainoastaan piti sitoutua ottamaan liittymä 24kk ajaksi tarjoushinnalla. Sen jälkeen ei mitään kuluja, jos ei ota palveluja. Tilasin myös Elisan, mutta eivät saaneet riittävästi tilaajia, joten peruivat (olivat liian myöhään liikkeellä). Elisalla ei mitään sitoutumispakkoa tai kuluja itse kuidusta, vain liittymästä olisi sen ottaessaan pitänyt maksaa.