Itse olen alkanut yleisesti tutkimaan näitä verkkoyhteyksiä ja jatkossa jakemassa Turustapäin paikkoja jonne voisi järkevästi jopa vetää kuitua tai sitten päivitetään vaikka ADSL:t -> VDSL2:ksi asti. Meillä se vaatisi juuri sitä että alueella vaatisi yhteyden vaihdon Sonera / Elisa / DNA:lta meille että se olisi kannattavaa. Yhden uuden VDSL2 DSLAMiin vaatisi käytännössä siis alueelta 20 ketä ostaisi että pystyttäisiin kustantamaan takaisin koko summan. Että tässä vaan sanomaan että ei se kuluttajille myynti helppoa on kun maksimihintarajat on 40€:ssa ja kuitujen vuokrakin enemmän. Sonera kun omistaa täältä kuidut tilaajille melkeinpä eli sen pillien mukaan mennään. Jokainen kuitu pisteeseen maksaa jo 100€/kk joten voi kuvitella että ei onnistu ihan tosta vaan sitten kun pitäisi toi 100€/kk nyhtää kuluttajalta asti. Tällöin pakko sanoa ei saatavuutta.
Kuten voi sanoa että taloyhtiöt ja yritykset ovat siitä mukavempia että sinne saa koska maksavat 300€/kk liittymistään niin 100€ kuituvuokra uppoaa mukavasti sinne hinnastoon.
Jos Turun alueelta joku isompi asuinalue, yli tuhat taloa joista 80-90% ottaa oikeasti kuidun niin alkaa kuulostamaan järkevältä rakentaa se 2K€ hinnalla per asukas. Laajakaistatukia ei saada ollenkaan todennäköisesti ja kertamaksulla sillä ei meillä oo mitään järjettömiä summia odotettavaksi. Mutta jos tälläistä ei löydy ei oo järkevää lähteä rakennustouhuihin koska se oikeasti maksaa aivan sikana toi tilaajatyhteys. DSLAMin päivittäminen ADSL+2 -> VDSL2:ksi kuulostaa paljon järkevämmältä eikä tuottaisi suuria kustannuksia käyttäjille, useinkin jo riittävä tilaajayhteyksille. Mutta toki jos halukkuutta tarpeeksi miksi sitä kuitua sitten ei vedettäisi.
--
Eli itse alan selvittämään:
* Jakaamoiden vuokrat
* Jakamoiden väliset yhteydet ja mistä minne
* Käytännön toteutuksia operaattorien kanssa (Sonera). Liityntäpisteet,...
* Luvat...
* xDSL tekniikan toteutuksia... Jos jollakin osaamista olisi kiva että olisi mukana niin tehdään ehkä maailmasta parempi paikka
* Tietoa valokuidun rakentamisista pientaloalueille, lisäksi se runkoyhteys pitää toteuttaa sinne alueelle varmaan Soneran jaakamosta alken...
Lisäksi tärkein on tietää kustannukset kaikesta sekä myös työkustannukset että onko tässä järkeä vai ei