Riippuu hinnasta, jos maksettu sisäpuuhasteluista, mutta eivät tee, niin ehkä kyse laiskuduesta.Niin. Kyllä ne sen kuidun olis voinu samasta reiästä sisään tuoda mistä se kuparikin tulee. Ovat vaan laiskoja tekemään työtään.
Jos urakka sovittu kivijalkaan, ja tullaan puuhasteleen sisään, niin tuskin kyse ahkeruudesta, jos urakoitsia itse tekee, niin talkoista, jos tuntipalkollisesta, ja merkkaa tuntilappuun, niin tekee urakoitsijan rahoilla ylimääräistä .
No vähän kärjistävä vastaus kärjistävään kommentiin. Olet siinä oikeassa että jos ei ihan nahkoilla tehty tarjous, niin jos tekee omanosuuden hyvin ja osaa nätisti pyytään, niin voi saada haluamansa samaan rahaan, tai pienellä koruptiolla.
En näistä tiedä, mutta silläkin on merkitystä mitä se maakaapeli on, jos sitä lähdetään vetämään välikattojen kautta kellariin. Lisäksi kyse vastuista, ja kiinteistön omistajan kannalta miettiä myös pitkällä tähtäimellä , missä menee operaattorin naruja ja missä omat. Siinä on myös etunsa että operaattorin narut on lyhyet ja selkeät vedot. Siis tuo että operaattori kiertää "turhaan" talon ympäri, niin se on siellä harmina pahimillaan kymmeniä vuosia.Kotona vedin sen kuidun itse välikaton kautta samaan paikkaan mihin puhelinpiuha ennen tuli ja se sopi asentajalle hyvin, kun itse odotteli maanrajassa työn valmistumista.
Omassa talossa kerroin, että vetää sen välikaton kautta tekniseen tilaan, niin se ei asentajalle käynyt, vaan se piti saada muuntolaatikon kohdalta seinän sisäpuolelle ja kuitumuunnin siihen.
Edit:
Jos operaattori joutuu syystä tai toisesta vaihtaan kuitua/pari, niin se että ei tarvi olla kytiksessä ja sisään päästämässä on iso etu.
Josta tulimieleen, ketjussa kuidusta jotain tietäviä, kun nykyään on suosittuja nämä passiivi jaetut (GPON) verkot, niin voiko ne lisätä tarvetta käydä tilaajan kuidun päässä.