Niin ja se kyllä monelta loppuu oikeasti jos tuollaisella 10Gbps putkella saa tavaraa tulemaan tuutin täydeltä.
Koodi:
jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero bs=10M of=test count=1000 status=progress
10171187200 bytes (10 GB, 9.5 GiB) copied, 14 s, 726 MB/s
1000+0 records in
1000+0 records out
10485760000 bytes (10 GB, 9.8 GiB) copied, 14.5697 s, 720 MB/s
jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero bs=10M of=test count=5000 status=progress
52376371200 bytes (52 GB, 49 GiB) copied, 90 s, 582 MB/s
5000+0 records in
5000+0 records out
52428800000 bytes (52 GB, 49 GiB) copied, 90.1932 s, 581 MB/s
jiipee@Ryzen:/mnt/d$ dd if=/dev/zero bs=10M of=test2 count=500 status=progress
4917821440 bytes (4.9 GB, 4.6 GiB) copied, 6 s, 818 MB/s
500+0 records in
500+0 records out
5242880000 bytes (5.2 GB, 4.9 GiB) copied, 6.38937 s, 821 MB/s
jiipee@Ryzen:/mnt/d$
Siinä kolme keissiä jossa näkee hyvin miten nää nykyaikaiset kuluttaja nvme asemat tankkaa kun aletaan oikein huolella kirjoittamaan. Toi on WSL:ssä tehty, eli se ei ihan täysin vastaa tilannetta kun suoraan wintoosassa hyöritään, mutta toi 50GB kökkäre on ihan vastaava jonka sain kun aiemmin testailin crystaldiskmarkilla joka siis ei suostu kirjoitus testejä tekemään isommilla kikkareilla, mutta lukutestiin voi iskeä vaikka 50GB ja se vääntää sen testi tiedoston ensin nvme asemalle ja sen syntymistä voi seurata task managerin kanssa.
Se tankkailee välillä alle 500MB/s, tossa WSL testissähän toi on average, reaaliaikaisessa seurannassa se tankkasi pariin kertaan alle 500MB/s myös. Ja kyseessä ei ole edes paskin nvme mitä markkinoilla on vaan ihan kohtuullinen kuluttaja kikkare eli WD Black sarjan nvme.
Kun 10Gbps interweb liittymällä teoriassa päästään 1250MB/s nopeuteen, todellisuudessa varmaan siellä 1100MB/s kieppeillä, niin on täysin selvää että tuollaisesta nvme:stä loppuu jerkku kesken.
En siis toisaalta ihmettele ollenkaan ettei operaattoreilla ole halua tuollaisia yhteyksiä tuoda kuluttajille, kun kuluttajien laitteet ei ole siinä kuosissa että ne kykenisi hyödyntämään tollaisia nopeuksia.
Tulee vaan ASPA:n ihan turhaa kitinää "Vittu speedtest näyttää täyttä mut steemistä kun lataan pelin ni tulee vaan puolella!!" Tavan kuluttajan kun ei ymmärrä että se speedtest data tulee /dev/zero taikka /dev/random ja se menee /dev/null