Laittakaa kritiikkinne raportin muotoon riittävän datan kanssa ja lähettäkää eteenpäin. Se kyllä ottaa aikaa, teetättää työtä ja sitten jos väittää jotain niin väitteiden tueksi pitää olla kunnollista dataa mistä ottaa kiinni. Kannattaa ollakin sitten tarkkana, jos alkaa väittämään mistä joku asia johtuu, että miten se todistetaan. Siinä pitää äkkiä olla laitemäärää, useita liittymiä, ekstensiivistä toistoa , matkustamista alueiden välillä jne..
Kuten yllä tuli todettua, vikailmoitusten tekeminen on tehty todella vaikeaksi ja aika moni tässä ketjussa on raportoinut, että asenne on vähättelevää, vaikka taatusti tämän foorumin käyttäjiltä tulee peruskäyttäjiä huomattavasti laadukkaampia raportteja.
Voin avata ihan oman case esimerkin CA-ongelman raportoinnista.
* Yhteydenotto DNA:n asiakaspalveluun asian tiimoilta. Tämä vaati viisi yhteydenottoa, joissa selitin viiteen kertaan samaan asian.
* Tämän jälkeen vika eteni tier 2 tekniseen asiakaspalveluun, johon ei voi itse soittaa. Eli käytännössä täältä tulee puhelu satunnaiseen aikaan päivälle ja oli pakko vaan hypätä palaverista pois, jos halusi asiaa saada edistettyä. Tilanne käytiin asiallisesti läpi ja todettiin, että otan aikaleimoja ylös, kun ongelma ilmenee.
* Toimitin aikaleimat taas puhelimessa jonotellen tier1 asiakaspalveluun, josta ne menivät eteenpäin. Teknisestä oltiin yhteydessä ja kerrottiin, että tukiasemat pitävät lokitietoja tallessa 3 päivää ja toimittamani lokitiedot olivat ehtineet vanhentua. Myöskään DNA:n päässä eivät pääse tukiaseman tietoihin käsiksi, eli tarkoittaa sitä, että SYV tekee selvityksen. Eli käytännössä vika pitää saada toistumaan maanantaina ja lokit samaan aikaan liikkeelle, että niitä joku saattaisi ehtiä vilkaisemaan, ennen kuin tulee viikonloppu ja data taatusti vanhenee.
* Aikaleimojen pohjalta ei saatu mitään selvitettyä, vaan todettiin että modeemissa vain tulee outoja signaalipiikkejä. Koitin selittää, että modeemin signaalimittauksessa on bugi, joka aiheuttaa näitä (näkyvät myös omassa datan keruussa). Lopuksi todettiin, että CA:n putoaminen näkyy kyllä seurannassa, mutta eivät nää syytä tai pysty jatkamaan selvitystä. Ainoa selitys oli mystinen häiriö, joka sotkee modeemin toiminnan. Tässä kohtaa todettiin, että kyllähän tuolla yhdelläkin taajuudella pärjää ja vian selvitystä ei saada jatkettua.
* Kysyin onko mahdollista toimittaa modeemin lokeja jatkoselvitykseen, johon todettiin että tämä ei ole mahdollista.
Aikaa yllä olevaan viestintään jat tietojen keräämisen rakentamiseen omasta toimesta on käytetty karkeasti 12h. Nykyisellä operaattori-SYV -asiakaspalvelun järjestelyllä on mahdotonta saada raportointia tehtyä fiksusti jo pelkästään siitä syystä, että esim. modeemin lokeja ei ole mahdollista toimittaa SYV:lle. Tämäkin vika on saatu todennettua kahdella eri päätelaitteella ja kahdessa eri tukiasemassa 5-15 kertaa päivässä. Ja dataa olisi kyllä tarjolla, mutta sen vastaanotto ei tunnu ketään kiinnostavan.
Edit. Modeemistakin mielelläni koittaisin dataa kaivaa avuksi, ellei senkin lokit olisi salattu. Ihan varmasti on DNA/Telia sen kokoinen asiakas ZTE:lle, että salauksen saisi pyynnöstä pois.
Omillakin kokemuksilla voin kertoa, että Elisan asiakaspalvelu on ihan eri planteella niin palveluhalukkuuden, kuin teknisen osaamisen perusteella. Ja monesti ongelman selvittyäkin on soitettu vielä parin viikon päästä perään, että toimiihan edelleen.
Historiasta löytyy aika monta esimerkkiä siitä kuinka käy, kun yritys alkaa vähättelemään ja syyttelemään asiakkaita ongelmista. Ja maksavana asiakkaana asetelma on mielestäni niin, että vikailmoituksen jälkeen yrityksellä on vastuu esittää, että ongelma on korjattu tai sitä ei ole. Vaikka nyt asenne tuntuu olevan se, että kaikki toimii ja tyhmät asiakkaat vinkuvat olemattomista ongelmista.
Tässä ketjussa nostettuja on verran ongelmia nostettu, että ei mielestäni voi yleistää tilannetta niin, että kaikki toimii suurimmalla osalla loistavasti. Todennäköisesti moni peruskäyttäjä ei pysty näitä ongelmia diagnosoimaan tai heittää hanskat tiskiin viimeistään siinä kohtaa, kun koittaa päästä asiakaspalvelurumbassa eteenpäin. Kyllähän verkko Oulun kekustassa toimii taatusti hienosti, mutta toista on täällä vähän syrjemmällä...