• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Ovatpahan poissa kortistosta. Yleisesti itse silti uskon eniten R&D:hen, mutta tietty automaatioon investoiminen vapauttaa työvoimaa muualle, sikäli kun ovat valmiita kouluttautumaan uudelleen, tai muuten työllistymään.
R&D ei kannata jos kehityksen ja investoimisen sijaan voi vaan palkata lapiomiehiä kun kaikkiin ojan kaivaja firmoihin pitää väkisin löytää lapiomies kaivamaan tai muuten on "työvoimapula".

Tää on suomen tilanne. Suomessa työvoima on liian halpaa.
 
Sul on hyvin yksipuolinen käsitys Suomen elinkeinorakenteesta. R&D:n avulla syntyy firmoja, jotka tekee muutakin kuin kaivaa ojia.
Mun käsitys perustuu siihen, että suomessa ei juurikaan tehdä tuotannollisia investointeja eikä kokonaistuottavuuskaan ole noussut...eli toisinsanoen teknologia ei ole kehittynyt.
 
Ei se ole kyllä sitä. Summa on positiivinen kun työntekijät on hyvissä yrityksissä ja huonot ei sido pääomaa eikä työvoimaa.
Tästä voidaan ikuisesti vääntää juupas-eipäs. Mutta, jos "huonoihin" ei jää työntekijöitä, niin menetetään talouskasvua. Ja jo se, kun niihin ei jää, tarkoittaa nollasummapeliä.
 
Tästä voidaan ikuisesti vääntää juupas-eipäs. Mutta, jos "huonoihin" ei jää työntekijöitä, niin menetetään talouskasvua. Ja jo se, kun niihin ei jää, tarkoittaa nollasummapeliä.
Eihän menetetä, vaan saadaan talouskasvua. En oikein ymmärrä näitä neuvostosysteemin ihannointeja, eikö se nyt selvää ole että jos niitä kuuluisia lossikuskeja alkaa olemaan paljonkin niin se on taakka taloudelle vaikka jokanen keksitty työpaikka oliskin miehitettynä riippumatta siitä tehdäänkö niissä mitään vai ei.

Ja tuosta tulee se positiivinen summapeli, kun pääoma ja työntekijät vapautuu tuottavampiin töihin. Pääomatulot kasvaa, palkat kasvaa ja siten veronmaksukykykin kasvaa.
 
Eihän menetetä, vaan saadaan talouskasvua. En oikein ymmärrä näitä neuvostosysteemin ihannointeja, eikö se nyt selvää ole että jos niitä kuuluisia lossikuskeja alkaa olemaan paljonkin niin se on taakka taloudelle vaikka jokanen keksitty työpaikka oliskin miehitettynä riippumatta siitä tehdäänkö niissä mitään vai ei.

Ja tuosta tulee se positiivinen summapeli, kun pääoma ja työntekijät vapautuu tuottavampiin töihin. Pääomatulot kasvaa, palkat kasvaa ja siten veronmaksukykykin kasvaa.
Vastaan viimeisen kerran tähän jankkaukseen. Työvoiman saatavuus on nollasummapeli, jos ei ole maahanmuuttoa ja kaikki on töissä. Toi muu, mistä puhut, on eri asiaa.
 
Vastaan viimeisen kerran tähän jankkaukseen. Työvoiman saatavuus on nollasummapeli, jos ei ole maahanmuuttoa ja kaikki on töissä. Toi muu, mistä puhut, on eri asiaa.
Mun puhuma on sitä kansantalouden kannalta oleellista. Se ei oo miten joku yksittäinen lossikuskifirma näkee laput silmillä asian.
 
Yksi tekijä mikä tuntuu Suomen taloudessa on paperin viennin romahdus viimeisen parinkymmenen vuoden aikana, oranssi käyrä alla olevan linkin taulukossa:
Metsäteollisuudessa painopaperit olivat niitä korkeimman jalostusasteen tuotteita, eikä korvaavia tuotteita ole.

 
Nii, tekee bulkkia nopeemmin, mut siinähä myyt.
Kaksi eri asiaa, jalostusasteen kasvattaminen eli samalla työntekijämäärällä saadaan korkeampaa arvoa vs. saman vanhan tuotteen tuotantolinjan modernisoinnilla tai uusimisella yleensä tehokkuus kasvaa, kun saadaan yksikkökustannuksia alemmaksi ja tarvittava työvoima pienemmäksi. Tuotantolinjan takaisinmaksuaika voi tosin ola pitkä.

Teoreettisessa ihannetilanteessa tuotantolinjan modernisointi tai uusiminen vapauttaa työvoimaa korkeamman jalostusasteen tuotantoon tai palvelutuotantoon, jolloin molemmat toteutuisi yhtä aikaa.
 
Talouspuolue Kokoomuksen tilaustyönä junailema 500 miljoonan euron lahjoitus yksityislääkäreille kantaa hedelmää. Tämä raha olisi tarkoitus käyttää hallituskauden aikana ihmisten ohjaamiseen julkiselta puolelta yksityislääkäreille.

Hallituskauden alussa nostettiin yksityislääkärikäynnin Kela-korvausta 8 eurosta 30 euroon. YLE:n tutkimuksen mukaan yksityislääkärillä käynnit eivät lisääntyneet käytännössä ollenkaan. Tästä Talouspuolue (TM) ei masentunut vaan nosti vuodenvaihteessa yksityislääkärikäynnin Kela-korvauksen peräti 50 euroon. Eli joka kerta kun joku käy yksityislääkärillä, veronmaksajat maksavat siitä lääkärille 50 euroa.

Tänään Iltalehti uutisoi, että yksityislääkärit ovat nostaneet kuluneen vuoden aikana taksojaan peräti 8-13%. Saiko joku muu vastaavat palkankorotukset? Eli käytännössä Talouspuolueen (TM) junailema Kela-korvausten nosto meni suoraan lääkärien palkankorotuksiin.

Näillä avuilla se Suomi nousee. Ei hemmetti mitään muuta työntekijäryhmää (asianajajien lisäksi) hellitä tällä tavalla.


 
Talouspuolue Kokoomuksen tilaustyönä junailema 500 miljoonan euron lahjoitus yksityislääkäreille kantaa hedelmää. Tämä raha olisi tarkoitus käyttää hallituskauden aikana ihmisten ohjaamiseen julkiselta puolelta yksityislääkäreille.

Kaikki julkisen terveydenhuollon käytön vähentäminen säästää rahaa julkiselta taloudelta paljon enemmän.

Hallituskauden alussa nostettiin yksityislääkärikäynnin Kela-korvausta 8 eurosta 30 euroon. YLE:n tutkimuksen mukaan yksityislääkärillä käynnit eivät lisääntyneet käytännössä ollenkaan. Tästä Talouspuolue (TM) ei masentunut vaan nosti vuodenvaihteessa yksityislääkärikäynnin Kela-korvauksen peräti 50 euroon. Eli joka kerta kun joku käy yksityislääkärillä, veronmaksajat maksavat siitä lääkärille 50 euroa.

Tulee edelleen todella paljon halvemmaksi, kuin että käytännössä koko lääkärikäynnin kustannus maksettaisiin verorahoista (kuten julkisen puolen lääkärikäyntien kanssa tehdän).
 
Kaikki julkisen terveydenhuollon käytön vähentäminen säästää rahaa julkiselta taloudelta paljon enemmän.



Tulee edelleen todella paljon halvemmaksi, kuin että käytännössä koko lääkärikäynnin kustannus maksettaisiin verorahoista (kuten julkisen puolen lääkärikäyntien kanssa tehdän).

Pontti oli varmaan se, että maksetaan varsin suuria summia siitä, että yksityistä terveydenhuoltoa käyttävät ne, jotka olisivat käyttäneet sitä joka tapauksessa. Uusi tuki varakkaille siis.
 
Uusi tuki varakkaille siis.
Eikö varakkailla ole vakuutukset? Itse en ainakaan tiedä ketään joka yksityisellä puolella kävisi pelkästään omalla rahalla vaan siihen liittyy jonkinlaisen vakuutuksen käyttäminen. Työterveys tai yksityinen vakuutus. Alkanut jo ihan duunariluokassa yleistymään yksityiset vakuutukset kun ne eivät ole kuin joku 20€ kuussa ja sitten lääkäriin pääsee juuri tasan sillä sekunnilla kun on tarve.
 
Eikö varakkailla ole vakuutukset? Itse en ainakaan tiedä ketään joka yksityisellä puolella kävisi pelkästään omalla rahalla vaan siihen liittyy jonkinlaisen vakuutuksen käyttäminen. Työterveys tai yksityinen vakuutus. Alkanut jo ihan duunariluokassa yleistymään yksityiset vakuutukset kun ne eivät ole kuin joku 20€ kuussa ja sitten lääkäriin pääsee juuri tasan sillä sekunnilla kun on tarve.

Monella on varmasti vakuutus myös. Mutta vakuutus ei aina korvaa kaikkea (jos on pitkäaikaissairauksia, tai aikaisempia vaivoja, niin ne on suljettu pois). Joka tapauksessa kelakorvausten nosto ei ole juuri vaikuttanut siihen, kuka yksityisellä käy, eli se on kallis ja tehoton tuki, jos tarkoitus olisi helpotta julkisen taakkaa.

Luultavasti vakuutuksien hinnat nousee tulevaisuudessa, koska ne ovat vakuutusyhtiölle kannattamattomia. Ainakin If, Aktia ja Lähi-Tapiola ovat irtisanoneet vakuutuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 150
Viestejä
4 620 263
Jäsenet
75 995
Uusin jäsen
Keilos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom