• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Eläkkeiden leikkaus tms. on nyt esillä. Nähdäkseni sieltä täytyy hakea säästöjä, mutta nimenomaan hakea säästöjä eikä hakea tuloja. Eli se jos verotusta kiristetään sielläkään, on kaikkein hölmöin vaihtoehto, koska sen voi kiertää veropakolaisuudella varsinkin ojs eläke on suuri, eikä julkisen sektorin toisaalta todellakaan tarvitse olla nykyistä suurempi. Eli julkiselle sektorille eläkkeistä kertyviä menoja pitää laskea indeksileikkureilla tai suorilla leikkauksilla, mutta ei pidä lähteä paisuttamaan julkisen sektorin tulopuolta.

Terveydenhuollossa yritykset ja työntekijätkin ovat nykyiseen työterveysjärjestelmään suht tyytyväsiä, mutta se johtuu siitä että kyseessä on aika tehoton ja eriarvottava järjestelmä jossa käytetään kuitenkin julkista rahaa kaikkeen vähääkään vaikeampaan ja toisaalta mahdollistetaan lääkäreille kovat tulot tosi kepoisissa hommissa joita tehdään pari tuntia päivässä.

Sotekuvio pitäisi räjäyttää ja rakentaa uusiksi kokonaan jonkun paremman esim. omalääkäripohjaisen mallin kautta niin että koko maassa olisi samat vaikka Virosta kopioidut tietojärjestelmät. Se että hallintoa muutetaan mutta rakenteita oikeasti ei, ei auta mitään. Yksityinen sektori voi olla mukana mutta jollain nykyistä järkevämmällä tavalla.
 
Soteen on hyvinhyvinhyvin vaikeaa ympätä yksityistä siten että systeemin kustannukset eivät kasvaisi.
 
Soteen on hyvinhyvinhyvin vaikeaa ympätä yksityistä siten että systeemin kustannukset eivät kasvaisi.
Yksityinen terveydenhuolto yleensä kykenee tehostamaan toimintaa joustavammin kilpailun takia. Näkisin, että kasvattamalla yksityisten terveydenhuoltoyritysten kela-korvausosuuksia saataisiin julkisen puolen jonoja lyhennettyä perus terveydenhuollossa ja sitä kautta pienennettyä julkisen puolen kustannuksia. Mitä edullisemmaksi yksityinen lääkärikäynti saadaan asiakkaalle, niin sitä enemmän saadaan tasapainoitettua jonoja. Tilanne helpottaa myös erityisesti heidän kannalta, joilla ei ole vakuutuksia tai varaa käyttää yksityisiä palveluita, sillä he pääsevät nopeammin hoitoon julkisella puolellakin. Sitä, kuinka paljon yksityisen puolen lääkärikäyntejä pitää tukea, pitää tietysti jatkuvasti tarkastella ja mielellään terveydenhuoltoyritysten välistä kilpailua tässäkin asiassa tulee edistää saadakseen mahdollisimman tehokkaat palvelut.

Ylipäätään tehostamista pitää pystyä tekemään myös julkisella puolella, kuten Espoon Kilon ja Akaan Urjalan terveysasemilta saatiin hyviä kokemuksia jo ennen sotealueiden tuloa.
 
Yksityinen terveydenhuolto yleensä kykenee tehostamaan toimintaa joustavammin kilpailun takia. Näkisin, että kasvattamalla yksityisten terveydenhuoltoyritysten kela-korvausosuuksia saataisiin julkisen puolen jonoja lyhennettyä perus terveydenhuollossa ja sitä kautta pienennettyä julkisen puolen kustannuksia. Mitä edullisemmaksi yksityinen lääkärikäynti saadaan asiakkaalle, niin sitä enemmän saadaan tasapainoitettua jonoja. Tilanne helpottaa myös erityisesti heidän kannalta, joilla ei ole vakuutuksia tai varaa käyttää yksityisiä palveluita, sillä he pääsevät nopeammin hoitoon julkisella puolellakin. Sitä, kuinka paljon yksityisen puolen lääkärikäyntejä pitää tukea, pitää tietysti jatkuvasti tarkastella ja mielellään terveydenhuoltoyritysten välistä kilpailua tässäkin asiassa tulee edistää saadakseen mahdollisimman tehokkaat palvelut.

Ylipäätään tehostamista pitää pystyä tekemään myös julkisella puolella, kuten Espoon Kilon ja Akaan Urjalan terveysasemilta saatiin hyviä kokemuksia jo ennen sotealueiden tuloa.
Virossa koko terveydenhuoltosysteemi toimii kuulemma yksityisten yritysten varassa, mutta valtio maksaa lystin pääasiassa. "Yksityinen yritys" ei tässä tapauksessa tarkoita välttämättä mitään suuryritystä vaan yksittäistä lääkäriäkin, joka toimii itsenäisenä yrittäjänä.

Aika paljon tuota on kai kehuttu. Kauas on tultu jostain takavuosista.
 
Yksityinen terveydenhuolto yleensä kykenee tehostamaan toimintaa joustavammin kilpailun takia. Näkisin, että kasvattamalla yksityisten terveydenhuoltoyritysten kela-korvausosuuksia saataisiin julkisen puolen jonoja lyhennettyä perus terveydenhuollossa ja sitä kautta pienennettyä julkisen puolen kustannuksia. Mitä edullisemmaksi yksityinen lääkärikäynti saadaan asiakkaalle, niin sitä enemmän saadaan tasapainoitettua jonoja. Tilanne helpottaa myös erityisesti heidän kannalta, joilla ei ole vakuutuksia tai varaa käyttää yksityisiä palveluita, sillä he pääsevät nopeammin hoitoon julkisella puolellakin. Sitä, kuinka paljon yksityisen puolen lääkärikäyntejä pitää tukea, pitää tietysti jatkuvasti tarkastella ja mielellään terveydenhuoltoyritysten välistä kilpailua tässäkin asiassa tulee edistää saadakseen mahdollisimman tehokkaat palvelut.

Ylipäätään tehostamista pitää pystyä tekemään myös julkisella puolella, kuten Espoon Kilon ja Akaan Urjalan terveysasemilta saatiin hyviä kokemuksia jo ennen sotealueiden tuloa.
yleensä palvelutaso romahtaa ja kustannukset räjähtää kun yksityistä ja julkista aletaan yhdistämään. Syynä kilpailun puute ja intressi voiton maksimointiin, eli heikointa laatua mahdollisimman kalliilla.
 
Hankala siellä terveydenhoidon alalla on kilpailla kun ei ole henkilöstöä tarpeeksi. Nykysysteemilläkin yksityinen vetää julkiselta lääkäreitä ja sitten valitetaan kun rahastavat julkiselta moninkertaisia määriä. Yksityisen pitäisi olla joko kokonaan erillään rikkaille/vakuutuksen omistajille tai sitten yksityisen pitäisi hoitaa kokonaan diagnosointi valtion tukemana ja julkisella tehdään pelkästään vaativat operaatiot. Tosin sitten siellä varmaan aletaan tehdä rahastuksena vaikka mitä testejä. :tdown:
 
Yksityinen terveydenhuolto yleensä kykenee tehostamaan toimintaa joustavammin kilpailun takia. Näkisin, että kasvattamalla yksityisten terveydenhuoltoyritysten kela-korvausosuuksia saataisiin julkisen puolen jonoja lyhennettyä perus terveydenhuollossa ja sitä kautta pienennettyä julkisen puolen kustannuksia. Mitä edullisemmaksi yksityinen lääkärikäynti saadaan asiakkaalle, niin sitä enemmän saadaan tasapainoitettua jonoja. Tilanne helpottaa myös erityisesti heidän kannalta, joilla ei ole vakuutuksia tai varaa käyttää yksityisiä palveluita, sillä he pääsevät nopeammin hoitoon julkisella puolellakin. Sitä, kuinka paljon yksityisen puolen lääkärikäyntejä pitää tukea, pitää tietysti jatkuvasti tarkastella ja mielellään terveydenhuoltoyritysten välistä kilpailua tässäkin asiassa tulee edistää saadakseen mahdollisimman tehokkaat palvelut.

Ylipäätään tehostamista pitää pystyä tekemään myös julkisella puolella, kuten Espoon Kilon ja Akaan Urjalan terveysasemilta saatiin hyviä kokemuksia jo ennen sotealueiden tuloa.
Jonoja tarvitaan terveydenhuollossa. Ei ole minkään valtion tehtävä syynätä jokaisen ihmisen luomia tai raaputella kovettuneita jalkapohjia veronmaksajien piikkiin. Useat ongelmat myös paranevat ajan myötä jonoissa itsestään ja taas säästettiin. Totta kai myös sairauksia pahenee jonossa ja sitä myötä hoitokustannukset kasvavat. Ongelmana on, että perusterveydenhuoltoon ei ole jäänyt riittävästi rahaa ja työntekijöitä, minkä vuoksi ennsltsrhkäisyyn ei panosteta tarpeeksi vaan hoidetaan oireita.

Aina kalliimmaksi käyvässä ja suhteessa enemmän rahaa vievässä rikoissairaanhoidossa on pakko alkaa keskittyä terveyden ekonometrian avulla hoidon kustannusvaikuttavuuteen. Kaukana alkavat olla ne ajat kun meillä oli varaa hoitaa kaikki. Maksoi mitä maksoi.

Julkista rahaa ei pitäisi virrata yksityiselle sektorille yhtään. Valtio ja kunnat (eli hyvinvointialueet) tarjoaisivat kaikki veronmaksajien rahoilla tarjottavat palvelut. Yksityiset terveydenhuoltoyritykset voivat tarjota maksaville asiakkaille haluamiaan palveluita, mutta niitä ei tule tarjota verovaroin. Tällä saataisiin lisää työntekijöitä hyvinvointialueille ja kalliit ostopalvelut pois.

Toinen vaihtoehto on antaa yksityisen sektorin hoitaa koko kenttä, mutta se ei toimi näin pienessä maassa. Kohta olisi duopoli vain tarjoamassa palveluita ja pönkittämässä katteitaan kuten S ja K ovat osoittaneet.

Tällainen julkisen ja yksityisen hybridimalli on varmaan se huonoin ja kallein vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
yleensä palvelutaso romahtaa ja kustannukset räjähtää kun yksityistä ja julkista aletaan yhdistämään. Syynä kilpailun puute ja intressi voiton maksimointiin, eli heikointa laatua mahdollisimman kalliilla.
Jos kokoluokaltaan 50k asukkaan kaupungissa on neljä eri yksityistä lääkäriasemaa ja nämä ovat aidossa kilpailuasetelmassa keskenään, niin en ole huomannut kyllä heikentynyttä laatua. Pääasiassa käytän kahden lääkäriaseman palveluita, toinen valtakunnallinen toimija ja toinen paikallinen. Molemmissa palvelun laatu on aivan ensiluokkaista. Hinta kohtuullinen (tosin vakuutus tai työterveys monesti maksajana, suun terveydenhuollossa aina itse) ja palvelun nopeus on ällistyttävän nopea. Erikoislääkärien lähetteet ja tutkimuksetkin hoituneet käytännössä muutamassa arkipäivässä, mikä ei todellakaan pienissä kaupungeissa ole itsestäänselvyys. Monet erikoislääkäreistä toki toimivat ristiin lääkäriaseman ja julkisen terveydenhuollonkin puolella. Asioiminen ja ajanvaraukset menevät nykypäivän standardien mukaan mobiilisovelluksilla sujuvasti. Vaikka täällä julkisen puolen perussairaanhoidon palvelut toimivat kiitettävän nopeasti varsinkin kiirepäivystyksen osalta, niin erikoislääkäreille ja tutkimuksiin joutuu edelleen jonottamaan jopa kuukausia.

Olen melko varma, että julkisen puolen pullonkaulat helpottaisivat, jos alemman tuloluokan väkeäkin saataisiin käyttämään yksityisiä palveluntarjoajia. Mutta kuten sanoin, tässä pitäisi olla jatkuva seuranta. Mikäli olisi viitteitä, että esimerkiksi lääkäriasema alkaisi järjestäen hinaamaan hintojaan ylöspäin kela-korvausten kasvaessa, niin välitön korvausten katkaisu tulisi olla mahdollinen. Tämä taas edistäisi kilpailevien lääkäriasemien asemaa, niin tämä "sanktion" mahdollisuus pitäisi kilpailussa sen tasapainon. Voittoa yritykset tietenkin haluavat tuottaa, mutta kilpailu ajaa yrityksiä keksimään tehokkaampia tapoja. Ja keventämällä julkisen puolen asiakasmääriä, sekä julkinen että yksityinen sektori olisivat hyötyjinä. Tämä on kaikki tietenkin spekulaatiota, mutta olisi mielenkiintoista nähdä laskentamalleja ja lopulta koejakson jälkeen dataa, miten kävisi jos esimerkiksi yksityisten toimijoiden kela-korvaukset vaikka tuplattaisiin tai triplattaisiin. Kuinka paljon asiakkaita siirtyisi julkiselta yksityiselle? Miten kävisi jonojen? Miten julkisen puolen kustannukset putoaisivat? Mikä olisi nettovaikutus valtion talouteen?
 
Julkinen hankinta ns. massoille on eri kuin vapaaehtoinen yksityislääkäri. Julkisella ei ole samanlaista intensiiviä vaatia palvelua, koska palvelu ostetaan muiden rahoilla muille ihmisille.
 
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue Keusote, aloittaa (viimeinkin) muutosneuvottelut työntekijämäärän vähentämiseksi. Tavoitteena on saavuttaa miljoonien eurojen säästöt irtisanomalla 70 henkilöä ja osa-aikaistamalla 30 henkilöä ensisijaisesti hallinnosta.

Keski-Uusimaa -lehdessä asiaa kommentoivat sairaanhoitajat toteavat, että hyvinvointialue toi mukanaan isot kulut, lisää projektipäälliköitä ja muita väliportaan johtajia.

Yksi sairaanhoitajista kommentoi, että lähiesihenkilöiden yläpuolella olevan väliportaan rooli on jäänyt hänelle vähän avoimeksi. No shit? Jos allekirjoittaneen kuuleman mukaan Soten väliportaassa on pomoja ja koordinaattoreita niin että päät kolisee yhteen, niin ehkäpä sitä väliportaan sekoilua ja linjattomuutta voi olla lattiatasolta vaikea hahmottaa.

Nimettömänä kommentoiva Keusoten lääkäri nostaa esiin, että hyvinvointialueen johtajan haussa hävinnyt sai pestin, jossa on aika korkealentoisesti tutkimusta ja kehittämistä. "Tässä olisi aika paljon muutakin hommaa, johon keskittyä", hän toteaa.

Kuinka hemmetissä tällainen himmeli on onnistuttu synnyttämään?


 
Viimeksi muokattu:
Noissa muutosneuvotteluissa onkin se mielenkiintoinen puoli, että ketkä niitä neuvotteluita johtavat. Veikkaisin, että juuri ne turhakkeet, jotka voisi potkia pois.
Täälläpäin koulupuolella ja myös kuntien toiminnoissa henkilöstön osalta tarvittaisiin rankkaa saneerausta ja nimenomaan näissä turhissa johtajissa hallinnon puolella. Ei ainakaan vielä ole onnistuttu sellaista tekemään ja säästöjä tehdään muualta.
Neuvotteluiden vetäjä ja lopulta päättäjä pitäisi olla ulkopuolinen saneeraaja, jolla ei ole kytköksiä neuvottelujen alla oleviin. Samalla tavalla kuin ennen tehtiin yrityssaneerauksia.
 
Ei ne väliportaan johtajat ole ongelma vaan seuraus ongelmasta. Niitä tarvitaan, koska lait on säädetty niin naurettaviksi, että pitää olla sitä ja tätä ja tuota sekä niiden raportointia eteenpäin. Resurssit eli työntekijät, aika ja raha ei riitä, mutta sitä ei haluta myöntää lainsäädännön tasolla.

Sama ongelma koskee erityisen voimakkaasti sotea suurten ikäluokkien painolastin kanssa, mutta katsoi mihin suuntaan tahansa, on kyse samasta pienemmässä mittakaavassa. Lait on sovitettu normaaliin väestöpyramidiin ja kasvavaan bruttokansantuotteeseen, mutta kumpikaan ei toimi tällä hetkellä.

Yhteiskuntana Suomi ei ole ollut valmis katsomaan realiteettia silmästä silmään vaan mieluummin kuvitellaan, että pystytään kaikkeen ja kaikkeen on varaa. Tätä toki vasemmisto ja vasemmistolaistunut media ylläpitää parhaansa mukaan kuvitellen että jollain hopealuodilla ja hokkuspokkustempuilla saataisiin tuottavuutta ja tekijöitä lisää. Ja kuulemma aina voi ottaa rikkaammilta, koska siellä on varaa, vaikka todellisuudessa näin ei tietenkään ole.
 
Julkinen hankinta ns. massoille on eri kuin vapaaehtoinen yksityislääkäri. Julkisella ei ole samanlaista intensiiviä vaatia palvelua, koska palvelu ostetaan muiden rahoilla muille ihmisille.
Jos tuolla tavalla vertaillaan, niin verovaroilla tuotetaan monia vapaaehtoisia palveluita. Ja en tiedä kustannusvaikutuksista tarkemmin ja siksi tämä on puhdasta spekulointia. Mielestäni asiasta on hyvä tehdä laskelmia ja simulointeja. Mikäli yksityisten kela-korvausten korottaminen tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle, niin olisihan se nyt kaikkien kannalta parempi vaihtoehto. Vasemmalla laidalla se suurin ongelma on siinä, että yksityiset yritykset tekevät todennäköisesti isompaa voittoa tämän myötä. Mulle se on ihan sama tekeekö voittoa, mikäli isossa kuvassa valtion kuluissa säästettäisiin.
 
Ainakin osalle IT-konsulttifirmoista julkkariasiakkaat ovat isoja asiakkaita ja sieltä julkkariasiakkaiden puolelta tulee vaatimus kielitaidosta. Sen takia se heijastaa myös kotimaisia kieliä osaamattomille vaikeampaa rekrytointia.

Ihan turha näissäkin asioissa syyllistää yrityksiä kun itse ongelma on siellä valtion/kuntien puolella.
Tämä on aika erikoinen vaatimus. Tuskinpa koodaustöissäkään ihan kaikkien tarvii osata suomea. Esim. it-alankin opiskelijoita tulee sitten laitoksiin harjoittelupaikkaan tekemään fullstack-hommia, tutkimista ja opetuksen assarointia (englanninkielisillä kursseilla). Yliopistoissa joku kanditason opetuksen suomenkielisyys on laissa asetettu pakko. Julkisen puolen it-projekteissa voi olla tilaajan toive, mutta ei taida olla samanlaista velvoitetta kirjattu ihan lakiin asti. Joka tapauksessa on huvittavaa, että voivat ihan hyvin tehdä töitä yliopistolla harjoittelijana ja sitten taas kun pitäisi valmistumisen jälkeen löytää töitä, niin on niin helvetin vaikeaa Suomen it-skenessä, vaikka olisi hyvät arvosanat, substanssiosaamista, työkokemusta, motivaatio kunnossa ja alustavaa kielitaitoakin. Suomessa it-alalla tuntuu olevan suomen kielen taitovaatimus tarpeettoman kireä. Vähän samaan tapaan kuin kouluissa on kova kiima vaatia ruotsin kielen taitamista jokaiselle opintopolulle. Pakkoruotsitusta on pakko olla ja kasvavassa määrin, vaikka se maksaisikin paljon eikä hyödyttäisi ketään.
 
Viimeksi muokattu:
olen aika skeptinen nykyisessä maailmantilassa sen suhteen että tänne kannattaisi ottaa mitään opislelijoita mistään despoottimaista.
Itsellä on hieman kokemusta kv-opiskelijoista ja ainakin Iranista ja Pakistanista tulee oikein osaavaakin porukkaa. Jos katotaan motivaatiota ja taitoja, niin osa nytkin opiskelemaan otetuista menee ihan kirkkaasti ohi 90%:sta suomalaisista opiskelijoista ja hakemuksia on niin hyvin, että oikeasti voi tehdä vähän valikointiakin. Ongelma sitten on siinä, että kun on valmistunut, kelpaa hyvin töihin jenkkeihin ja muihin hyvää palkkaa maksaviin maihin, mutta Suomessa on asenne vähän sellainen, että kieripä poika vittuun täältä kuleksimasta. Sikäli sääli, että tuota tietä pitkin tulisi sitä osaavaakin työvoimaa, mutta sitä ei oikein haluta maahan. Sitten seksuaalisesta hätätilasta kärsiviä kulkuriukkoja Henrikssonit ja muut ottaisivat mielellään rajan yli, koska Suomi on "rikas maa" ja meillä on "moraalinen velvollisuus".
 
Ei tuo osaaminenkaan tai motivaatio ole ongelma, enemmänkin se, ettei suomesta pitäisi välttämättä jakaa tietoa ja osaamista despoottimaiden käyttöön. Tälläinen tietopääoman vienti on vieläkin arveluttavampaa, kuin jonkun roinan vienti noihin maihin. Tämä on sellainen kysymys mikä on pakko nostaa jossain vaiheessa esiin kun tämä maailma näyttää menevän tähän länsimaat vs. kiina, venäjä jne. jakoon syvenevällä vauhdilla.
 
Ei tuo osaaminenkaan tai motivaatio ole ongelma, enemmänkin se, ettei suomesta pitäisi välttämättä jakaa tietoa ja osaamista despoottimaiden käyttöön. Tälläinen tietopääoman vienti on vieläkin arveluttavampaa, kuin jonkun roinan vienti noihin maihin. Tämä on sellainen kysymys mikä on pakko nostaa jossain vaiheessa esiin kun tämä maailma näyttää menevän tähän länsimaat vs. kiina, venäjä jne. jakoon syvenevällä vauhdilla.
Kiina onkin vähän ongelmallisempi, kun kiinalaisista ei aina ota selvää, onko ihan agenttikeikka vai mikä. Osahan tulee tekemään jo opiskeluajaksi laajamittaista yhteiskunnallista vakoilua. En kuitenkaan usko, että noista hyvistä opiskelijoista monikaan haluaisi takaisin lähtömaahansa ihan jo palkkatason takia. Tietty sopivan puoluekirjan kanssa voi alkup. kotimaassakin olla hyvä elintaso.

Näen isoksi ongelmaksi tuon, että jos "koulutusviennissä" alunperin on joku idea taustalla, se vesittyy aika hyvin jos kaikki työviisumit, työmahdollisuudet yms. ovat heikot. Pitäisi olla sen verran itsekäs, että nähtäisiin osaavan työvoiman potentiaali ja kilpailtaisiin siitä. Koko toiminnan taustalla pitäisi olla terveen itsekäs ajatus, että siihen mennään jos se on nettohyödyllistä. Tarkoittaa sitä, että pitäisi koordinoida jotain putkea koulusta työelämään ja yhteiskunnan nettomaksajaksi. Nyt on enemmän ajatus, että joku dekaani saa sulan hattuun, kun voi CV:ssä mainita, että oli junailemassa ensimmäisten joukossa trendaavaa koulutusvientiä - paskan vitut hyödyllisyydestä.

Nykyisin Suomessa tuossa on niin paljon typerää päätöksentekoa taustalla, että se syö todella paljon sen hyötyjä. Ongelmia ei ole vain työnhaussa ja työn saamisessa, vaan idiotismi lähtee ihan alusta asti liikkeelle, jos vaikka pyöritetään samaan aikaan 300 ihmisen kurssia suomenkielisille ja 4 oppilaan kurssia englanniksi. Suomenkielisillä voi olla opetuksen järjestämisen kriteereinä tietty opetusryhmien minimikoko. Nykyisin tosin joillain aloilla kuten vaikka IT:ssäkin voi olla että laatu on haluttu vetää alas vessanpöntöstä ja panostetaan määrään. Jotain React / Mongo / Node -junioria kun pitää tuottaa legioonittain julkiselle myyviin konsulttitaloihin.
 
Kiina onkin vähän ongelmallisempi, kun kiinalaisista ei aina ota selvää, onko ihan agenttikeikka vai mikä. Osahan tulee tekemään jo opiskeluajaksi laajamittaista yhteiskunnallista vakoilua. En kuitenkaan usko, että noista hyvistä opiskelijoista monikaan haluaisi takaisin lähtömaahansa ihan jo palkkatason takia. Tietty sopivan puoluekirjan kanssa voi alkup. kotimaassakin olla hyvä elintaso.

Näen isoksi ongelmaksi tuon, että jos "koulutusviennissä" alunperin on joku idea taustalla, se vesittyy aika hyvin jos kaikki työviisumit, työmahdollisuudet yms. ovat heikot. Pitäisi olla sen verran itsekäs, että nähtäisiin osaavan työvoiman potentiaali ja kilpailtaisiin siitä. Koko toiminnan taustalla pitäisi olla terveen itsekäs ajatus, että siihen mennään jos se on nettohyödyllistä. Tarkoittaa sitä, että pitäisi koordinoida jotain putkea koulusta työelämään ja yhteiskunnan nettomaksajaksi. Nyt on enemmän ajatus, että joku dekaani saa sulan hattuun, kun voi CV:ssä mainita, että oli junailemassa ensimmäisten joukossa trendaavaa koulutusvientiä - paskan vitut hyödyllisyydestä.

Nykyisin Suomessa tuossa on niin paljon typerää päätöksentekoa taustalla, että se syö todella paljon sen hyötyjä. Ongelmia ei ole vain työnhaussa ja työn saamisessa, vaan idiotismi lähtee ihan alusta asti liikkeelle, jos vaikka pyöritetään samaan aikaan 300 ihmisen kurssia suomenkielisille ja 4 oppilaan kurssia englanniksi. Suomenkielisillä voi olla opetuksen järjestämisen kriteereinä tietty opetusryhmien minimikoko. Nykyisin tosin joillain aloilla kuten vaikka IT:ssäkin voi olla että laatu on haluttu vetää alas vessanpöntöstä ja panostetaan määrään. Jotain React / Mongo / Node -junioria kun pitää tuottaa legioonittain julkiselle myyviin konsulttitaloihin.
Tästä on vaikeaa olla eri miltä. Kaikkea hullua löytyy taustalta ja suomessa on tunnetusti ulkomaalaisen hyvin hyvin vaikeaa hoitaa asioitaan ilman suomalaista kontaktia.

Tuo maailman blokkiutuminen tuntuu vaan olevan uusi komponentti tähän kaikkeen, mikä pitää ottaa huomioon.
 
Ei tuo osaaminenkaan tai motivaatio ole ongelma, enemmänkin se, ettei suomesta pitäisi välttämättä jakaa tietoa ja osaamista despoottimaiden käyttöön. Tälläinen tietopääoman vienti on vieläkin arveluttavampaa, kuin jonkun roinan vienti noihin maihin. Tämä on sellainen kysymys mikä on pakko nostaa jossain vaiheessa esiin kun tämä maailma näyttää menevän tähän länsimaat vs. kiina, venäjä jne. jakoon syvenevällä vauhdilla.

Tässä tiedon ja osaamisen jakamisessa ollaan kyllä jo monta kymmentä vuotta myöhässä. Varmaan länkkäreiden olisi pitänyt tajuta tämä 40-50 vuotta sitten, että sillä olisi ollut mitään vaikutusta. Nyt taas joka paikassa on aikalailla sama perusosaaminen...
 
Purra huutaa, että valtio velkaantuu tällä hetkellä 13 miljardia euroa (vähintään) vuodessa ja julkinen velka hätyyttelee 80 prosenttia BKT:sta. Purran sanoo, että on vain pakko tehdä leikkauksia.

Niin... leikkauksia todellakin pitäisi tehdä. Mutta kysymys kuuluu: miksi niin kutsuttu oikeistohallitus ei oikeasti leikkaa julkisia menoja ja menot vain alituisesti kasvavat? Asumistukileikauksista ja muista hienosäädöistä saatavat 300-400 miljoonan euron säästöt ovat pientä sen rinnalla, että pelkästään Sote-menot kasvavat yli miljardi euroa joka ikinen vuosi.

Hallituksen meninki on samanlainen, kuin yli varojensa elävällä ylemmän keskiluokan perheellä, joka yrittää säästää jättämällä kuukausittaisen Kotipizza-päivän pois, mutta ulkomaanmatkailu, isin sähköauto-ostokset, äidin muotivaateharrastus, lasten kalliit harrastukset, sekä muuten leveä elämäntapa jatkuu entiseen malliin.

veltionmenotjatulot.png


 
Purra huutaa, että valtio velkaantuu tällä hetkellä 13 miljardia euroa (vähintään) vuodessa ja julkinen velka hätyyttelee 80 prosenttia BKT:sta. Purran sanoo, että on vain pakko tehdä leikkauksia.

Niin... leikkauksia todellakin pitäisi tehdä. Mutta kysymys kuuluu: miksi niin kutsuttu oikeistohallitus ei oikeasti leikkaa julkisia menoja ja menot vain alituisesti kasvavat? Asumistukileikauksista ja muista hienosäädöistä saatavat 300-400 miljoonan euron säästöt ovat pientä sen rinnalla, että pelkästään Sote-menot kasvavat yli miljardi euroa joka ikinen vuosi.

Hallituksen meninki on samanlainen, kuin yli varojensa elävällä ylemmän keskiluokan perheellä, joka yrittää säästää jättämällä kuukausittaisen Kotipizza-päivän pois, mutta ulkomaanmatkailu, isin sähköauto-ostokset, äidin muotivaateharrastus, lasten kalliit harrastukset, sekä muuten leveä elämäntapa jatkuu entiseen malliin.

veltionmenotjatulot.png



Liberaalipuolueen ja liberan leikkauslistat ovat olleet jo pitkään saatavilla. Se miksi poliittista tahtoa mm. näiden leikkausten ajamiseen ei ole on pieni ihme. Pari veikkausta:

  1. sivistysPORVARIT (joku voisi väittää että sivistysPORVARI viittaa OIKEISTOON, mutta oikeasti se tarkoittaa demaria) eli RKP vastustaa esim. kulttuurialan tukia koska siellä on paljon RKP:n kannattajia
  2. Kokoomuslaiset osoittavat demarikarvansa kovassa paikassa kun pitäisi lähteä leikkaamaan. Pelkäävät varmaan kannatuksen valumista demareille.
  3. persut pelkää maakuntiin kohdistuvien leikkausten johtavan kannatuksen valumisen takaisin keskustalle

Oma veikkaus: tuhnut leikkauslistat tulossa kehysriihestä ja rakenteelliset leikkaukset läskiin jäävät tältäkin hallitukselta tekemättä. IMF ja muut tulevat tekemään likaisen työn.
 
Purra huutaa, että valtio velkaantuu tällä hetkellä 13 miljardia euroa (vähintään) vuodessa ja julkinen velka hätyyttelee 80 prosenttia BKT:sta. Purran sanoo, että on vain pakko tehdä leikkauksia.

Niin... leikkauksia todellakin pitäisi tehdä. Mutta kysymys kuuluu: miksi niin kutsuttu oikeistohallitus ei oikeasti leikkaa julkisia menoja ja menot vain alituisesti kasvavat? Asumistukileikauksista ja muista hienosäädöistä saatavat 300-400 miljoonan euron säästöt ovat pientä sen rinnalla, että pelkästään Sote-menot kasvavat yli miljardi euroa joka ikinen vuosi.

Hallituksen meninki on samanlainen, kuin yli varojensa elävällä ylemmän keskiluokan perheellä, joka yrittää säästää jättämällä kuukausittaisen Kotipizza-päivän pois, mutta ulkomaanmatkailu, isin sähköauto-ostokset, äidin muotivaateharrastus, lasten kalliit harrastukset, sekä muuten leveä elämäntapa jatkuu entiseen malliin.

veltionmenotjatulot.png


Pitäisi varmaan Kokoomuksen suuntaan esittää kysymys, miksi päivä toisensa jälkeen Orpo on torppaamassa kaikki leikkausehdotukset, jos tuolla hallituksessa joku edes yrittää harjoittaa oikeistolaista talouspolitiikkaa, niin se on Perussuomalaiset. Onko se riittävää tässä taloustilanteessa on sitten toinen kysymys, mutta minkäs teet, jos ns. "nyt on aika" -Kokoomuksen tahtotila on muuttunut "nyt olisi ollut aika".
 
On aika kummallista noin yleisesti että hallituksesta tehdään jotain outoja twitterkannanottoja mitä sitten pääministeri käy oikomassa ettei me tollasta olla ajateltu. Tai että purra käy jossain somessa jotain omaa vaalikampanjaansa.
 
On aika kummallista noin yleisesti että hallituksesta tehdään jotain outoja twitterkannanottoja mitä sitten pääministeri käy oikomassa ettei me tollasta olla ajateltu. Tai että purra käy jossain somessa jotain omaa vaalikampanjaansa.
Kannattaa ottaa asioista selvää, IS oli saanut jo helmikuussa tietoa, että hallitus pohtii säästöjä myös eläkkeistä, tätä sitten kysyttiin mm. HS:n toimesta viime kuussa Purralta, miten on asian laita (vallan vahtikoira) ja Purra totesi, että "on mahdollista, että eläkkeistä leikataan".

Vaalikampanjana leikkausehdotukset eivät ole olleet kovinta huutoa, että siinäkin mielessä öyhötys vähän ontuu.
 
Kannattaa ottaa asioista selvää, IS oli saanut jo helmikuussa tietoa, että hallitus pohtii säästöjä myös eläkkeistä, tätä sitten kysyttiin mm. HS:n toimesta viime kuussa Purralta, miten on asian laita (vallan vahtikoira) ja Purra totesi, että "on mahdollista, että eläkkeistä leikataan".
Kommentoin siihen, että purra tuntuu tämän tästä postailevan jotain höpinöitään facebookkiin, X:sään sun muihin. Ministerin ei tarttis postailla tollasiin tai muutenkaan somettaa. Edellisessä hallituksessa Mariini harrasti ihan samaa.
 
Pitäisi varmaan Kokoomuksen suuntaan esittää kysymys, miksi päivä toisensa jälkeen Orpo on torppaamassa kaikki leikkausehdotukset, jos tuolla hallituksessa joku edes yrittää harjoittaa oikeistolaista talouspolitiikkaa, niin se on Perussuomalaiset. Onko se riittävää tässä taloustilanteessa on sitten toinen kysymys, mutta minkäs teet, jos ns. "nyt on aika" -Kokoomuksen tahto on muuttunut "nyt olisi ollut aika".
Itselleni ei ole millään tavalla yllättävää, ettei Kokoomus oikeasti halua leikata julkisia menoja. Eihän se ole ollut oikea oikeistopuolue ja talouspuolue enää 1990-luvun alun jälkeen.

Olen tavannut livenä ja foorumeilla järkeviltä vaikuttavia henkilöitä, jotka ihan oikeasti uskovat siihen, että Kokoomus pystyisi korjaamaan Suomen talouden. Mitään evidenssiä ja konkretiaa asiasta ei ole, mutta siihen uskotaan kuin kiveen. Ikään kuin kaksi hullua, jotka yrittävät maistaa palaa kakkakikkareesta uskoen, että kakka alkaa maistua paremmalta jos sen laittaa suuhun eri tavalla.

Osmo Soinivaara kuvaa osuvasti Kokoomusta "Pro business" -puolueeksi, eikä eikä "Pro markkinatalous" -puolueeksi. Näiden kahden ero on se, että kun kunta myy tai vuokraa tonttia yritystoimintaan, pro business ‑puolue haluaa antaa sen alihintaan sopivasti valitulle toimijalle ja pro market ‑puolue luovuttaisi sen tarjouskilpailun perusteella eniten maksavalle. Soinivaaran mukaan jopa Ruotsin demarit on markkinataloushenkisempi kuin Suomen Kokoomus.

Laitan lopuksi lainauksen toiselta foorumilta koskien julkisen sektorin porsasjuhlia, joita siis Kokoomus ei näe tarpeelliseksi lopettaa: "Turhaa on monikerroksiset esihenkilöverkostot, joiden nimittämisessä sopivuus on ollut tärkeintä. Tiuhaan toistuvien organisaatiomuutosten jäljiltä entiset esihenkilöt jäävät entisin eduin pyörimään sekaan, vaikkei alaisia eikä töitäkään oikein ole."

 
Kommentoin siihen, että purra tuntuu tämän tästä postailevan jotain höpinöitään facebookkiin, X:sään sun muihin. Ministerin ei tarttis postailla tollasiin tai muutenkaan somettaa. Edellisessä hallituksessa Mariini harrasti ihan samaa.
Twitteriä on ikävä kyllä, mutta ymmärrettävästä syystä käytetty tiedottamiseen ympäri palloa jo vuosia ja yhtenä syynä on varmasti se, että näitä kyselypyyntöjä tulisi solkenaan jatkuvasti, eikä sellaiseen riitä kenelläkään aika vastailla. Näin toimii about kaikki valtiojohtajat länsimaissa.
 
Twitteriä on ikävä kyllä, mutta ymmärrettävästä syystä käytetty tiedottamiseen ympäri palloa jo vuosia ja yhtenä syynä on varmasti se, että näitä kyselypyyntöjä tulisi solkenaan jatkuvasti, eikä sellaiseen riitä kenelläkään aika vastailla. Näin toimii about kaikki valtiojohtajat länsimaissa.
Suomen valtion viestintä pitäisi hoitaa suomalaisilla alustoilla eikä amerikkalaisilla. Noin äkkiseltään aatellen, mihinköhän kaikkeen edes X:n tai Facebookin terms and conditions- hyväksynnässä Purra on lupautunut. Oletettavasti samaan mihin kaikki muutkin ja lukematta kuten kaikki muutkin. Tällä ei ehkä niin suurta merkitystä ole rivikansalaisen näkökulmasta, mutta valtiojohtajan näkökulmasta on.

Näitäkään asioita ei juurikaan ole nostettu esille millä ehdoilla joku Purra on ulkomaalaisessa viestintäpalvelussa.
 
Suomen valtion viestintä pitäisi hoitaa suomalaisilla alustoilla eikä amerikkalaisilla. Noin äkkiseltään aatellen, mihinköhän kaikkeen edes X:n tai Facebookin terms and conditions- hyväksynnässä Purra on lupautunut. Oletettavasti samaan mihin kaikki muutkin ja lukematta kuten kaikki muutkin. Tällä ei ehkä niin suurta merkitystä ole rivikansalaisen näkökulmasta, mutta valtiojohtajan näkökulmasta on.

Näitäkään asioita ei juurikaan ole nostettu esille millä ehdoilla joku Purra on ulkomaalaisessa viestintäpalvelussa.
Siitä vain perustamaan suomalainen vastine X:lle (ja kasvattamaan näkyvyyttä kansainvälisesti), ennen sitä on varmaan turha öyhöttää ja nostaa yksi henkilö esille puhtaasta vihasta, vaikka näin toimivat lähes kaikki päättäjät. Ts. taitaa olla aika harvassa ne valtiomiehet tai eduskunnan jäsenet, jotka eivät ole näillä yhdysvaltalais somealustoilla mukana.
 
Siitä vain perustamaan suomalainen vastine X:lle, ennen sitä on varmaan turha öyhöttää ja nostaa yksi henkilö esille puhtaasta vihasta, vaikka näin toimivat lähes kaikki päättäjät.
Ai nyt alko tämä "teeppä ite parempi"- höpinä...Sillehhän on jo vastine mm. valtion lukuisat viestintäkanavat. Ylipäätään mikä se ajatuskulku tän taustalla on että suomalaisten päättäjien toimintaa ei saa kritisoida tai jonkun amerikkalaisen kusipaska-alustan toimintaa jos ei ole valmis tekemään itse parempaa? Mulle riittää ihan se, että en osallistu kusipaska-alustojen toimintaan. Poliitikkojen toiminta kiinnostaa ihan näin kansalaisen (=äänestäjän) näkökulmasta kun valtion "toimintaan" on vähän pakko osallistua vaikkei aina niin haluisikaan. Vaihtoehtoiset viestintäkanavat on jo olemassa, mutta kun nykysin Mariinin tapaan pitää esittää jotain some-ministeriä ja hankkia tykkäyksiä ja sydänpostauksia.

Nostin sitäpaitsi kaksi henkilöä esille, mistä molemmilta voisi tentata facebookin tai X käyttöehdoista että mihin olette sitoutuneet vapaaehtoisesti ja mitä se tarkoittaa näiden valtion asioiden kannalta? Kumpikaan tuskin tietäs yhtään mitään, kunha vaan paino acceptia kun ei näitä jaksa lukea.
 
Ai nyt alko tämä "teeppä ite parempi"- höpinä...Sillehhän on jo vastine mm. valtion lukuisat viestintäkanavat. Ylipäätään mikä se ajatuskulku tän taustalla on että suomalaisten päättäjien toimintaa ei saa kritisoida tai jonkun amerikkalaisen kusipaska-alustan toimintaa jos ei ole valmis tekemään itse parempaa? Mulle riittää ihan se, että en osallistu kusipaska-alustojen toimintaan. Poliitikkojen toiminta kiinnostaa ihan näin kansalaisen (=äänestäjän) näkökulmasta kun valtion "toimintaan" on vähän pakko osallistua vaikkei aina niin haluisikaan.

Nostin sitäpaitsi kaksi henkilöä esille.
Niin, jos haluaa Suomessa ja maailmalla äänensä näkyviin ja kuuluviin, sitä on tehtävä niissä kanavissa missä se on mahdollista ja missä muutkin toimivat. Ikaalisten Sanomiin verrattavissa olevissa kanavissa tämä on hieman hankalaa. Ei ole sattumaa, että X:stä löytyy niin valtiomiehet kuin mediaedustajat tileineen.

Kukaan ei estä kritisoimasta, mutta hieman naurattaa tuo patoutunut viha millä tämän huolen tuot esille, ei se näyttänyt olevan suurikaan ongelma aiemmin, mutta nyt huoli on kova, "entäs terms&conditions"
 
Niin, jos haluaa Suomessa ja maailmalla äänensä näkyviin ja kuuluviin, sitä on tehtävä niissä kanavissa missä se on mahdollista ja missä muutkin toimivat. Ikaallisten Sanomiin verrattavissa olevissa kanavissa tämä on hieman hankalaa. Ei ole sattumaa, että X:stä löytyy niin valtiomiehet kuin mediaedustajat tileineen.

Kukaan ei estä kritisoimasta, mutta hieman naurattaa tuo patoutunut viha millä tämän huolen tuot esille, ei se näyttänyt olevan suurikaan ongelma aiemmin, mutta nyt huoli on kova, "entäs terms&conditions"
Valtion edustajat voi tiedottaa ihan omissa kanavissaan sen mitä haluaa tiedottaa ja ne voi käydä sieltä lukemassa ne ketkä haluaa ministerin tiedotuksia lukea. Tiedottamiseen ei ole koskaan ennenkään tarvittu mitään ulkovallan hallussa olevaa alustaa, eikä tarvita nytkään. Jos niitä ei sieltä valtion kanavasta kukaan käy lukemassa niin se on lukijan ongelma, eikä valtion. Valtion ei kuulu poukkoilla kaikenlaisten typerien muotivirtausten mukana.

Ihan yhtä typeränä pidin Mariinin somepostauksia, joten aivan turhaa yrittää luoda tästä mitään puoluepoliittista naratiivia. "Vihaan" lähes yhtä tasaisesti likimain kaikkia omana elinaikanani olleita päättäjiä, joten kaikki saavat tasa-arvoisen kohtelun minulta puoluetaustasta riippumatta. Purra ei ole ollut vielä mitään esim. Kataiseen verrattuna...
 
Viimeksi muokattu:
Valtion edustajat voi tiedottaa ihan omissa kanavissaan sen mitä haluaa tiedottaa ja ne voi käydä sieltä lukemassa ne ketkä haluaa ministerin tiedotuksia lukea. Tiedottamiseen ei ole koskaan ennenkään tarvittu mitään ulkovallan hallussa olevaa alustaa, eikä tarvita nytkään. Jos niitä ei sieltä valtion kanavasta kukaan käy lukemassa niin se on lukijan ongelma, eikä valtion. Valtion ei kuulu poukkoilla kaikenlaisten typerien muotivirtausten mukana.
Mielipiteesi on noteerattu, siitä vain taistelemaan tuulimyllyjä vastaan ja työn voi aloittaa vaikka eduskunnan kovimman twiittajan käännyttämisellä, Satu Hassin. Twitteristä/X:stä ei ole ainoastaan tullut valtiomiesten ja kansanedustajien tiedotuskanava, sieltä myöskin löytyy pelastuslaitos, poliisi, puolustusvoimat, korkein hallinto-oikeus jne käännytystyötä siis riittää tulevaisuudessakin.

Ihan yhtä typeränä pidin Mariinin somepostauksia, joten aivan turhaa yrittää luoda tästä mitään puoluepoliittista naratiivia. Vihaan lähes yhtä tasaisesti likimain kaikkia omana elinaikanani olleita päättäjiä, joten kaikki saavat tasa-arvoisen kohtelun minulta puoluetaustasta riippumatta.
Kyllä kyllä, uskon uskon.
 
Mielipiteesi on noteerattu, siitä vain taistelemaan tuulimyllyjä vastaan ja työn voi aloittaa vaikka eduskunnan kovimman twiittajan käännyttämisellä, Satu Hassin. Twitteristä/X:stä ei ole ainoastaan tullut valtiomiesten ja kansanedustajien tiedotuskanava, sieltä myöskin löytyy pelastuslaitos, poliisi, puolustusvoimat, korkein hallinto-oikeus jne käännytystyötä siis riittää tulevaisuudessakin.


Kyllä kyllä, uskon uskon.
Veikkaan, että Musk+AI- kombo tekee tämän käännytystyön ihan minun puolestani. Oletetusti tässäkin (kuten monessa muussakin asiassa) palataan perusasioiden ääreen kun huomataan, että Suomen viranomaislaitosten viestintäkanava on yhden henkilön mielivallan varassa ja joku Kiina/Ryssä AI botti tuuppaa aidon olosta deep fake- paskapostia millon kenenkin viranomaisen nimissä. Tietyissä asioissa paluu perusasioihin on jo aloitettu, tää tulee jonkun vuoden aikajänteellä olevan myös sellainen.
 
Veikkaan, että Musk+AI- kombo tekee tämän käännytystyön ihan minun puolestani. Oletetusti tässäkin (kuten monessa muussakin asiassa) palataan perusasioiden ääreen kun huomataan, että Suomen viranomaislaitosten viestintäkanava on yhden henkilön mielivallan varassa ja joku Kiina/Ryssä AI botti tuuppaa aidon olosta deep fake- paskapostia millon kenenkin viranomaisen nimissä. Tietyissä asioissa paluu perusasioihin on jo aloitettu, tää tulee jonkun vuoden aikajänteellä olevan myös sellainen.
Minä taas vähän veikkaan, että some on tullut tänne jäädäkseen ja yhden jättämän aukon täyttää toinen somealusta. Jos näiden alustojen käyttöä viestintäkanavana valtiojohdolle ja viranomaisille halutaan sulkea, niin sen täytyy tapahtua valtiotasolla.

Videotoistopalvelut kuten Youtube on tietynlainen some-, tiedotus- ja kannanottokanava ihmisille, esimerkiksi Hjallis on hyvin aktiivinen politiikan osalta myös Youtubessa. Enkä usko, että Youtube on kovin äkkiä katoamassa, tiedä vaikka siitäkin muovautuu tulevaisuudessa vielä enemmän somenkaltainen alusta, kyllä suuret tekijät markkinaraon haistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta ihmisten kannattaisi alkaa totuttelemaan siihen että pian meillä on samanlainen terveydenhoito kuin jenkkilässä elikkä terveysvakuutus on liki pakollinen hankinta.

Toisaalta tuota ihmiset äänestävät ja sitä myöskin saavat.
 
Vääntäkää rautalangasta miksi kehitysmaa nimeltä Suomi antaa 1,2 miljardia velkarahaa "kehitysapuun" ja samalla itse ottaa 13 miljardia velkarahaa. Eihän tässä ole mitään järkeä?
Et ole tainnut käydä oikeassa kehitysmaassa?

Kehitysavussa ajatuksena on paljonkin järkeä, jopa velkana annettavassa.

Se mitä ennemmin kritisoisin on kehitysavun kohteet. Siellä on nimittäin seassa kaikenlaista soopaa, mutta ideana kehitysapu on yksi parhaimpia kohteita rahankäytölle, mitä Suomen valtio on keksinyt.
 
Et ole tainnut käydä oikeassa kehitysmaassa?

Kehitysavussa ajatuksena on paljonkin järkeä, jopa velkana annettavassa.

Se mitä ennemmin kritisoisin on kehitysavun kohteet. Siellä on nimittäin seassa kaikenlaista soopaa, mutta ideana kehitysapu on yksi parhaimpia kohteita rahankäytölle, mitä Suomen valtio on keksinyt.
Kyllä, toistaen jos rahat käytetään järkevästi.
 
ainakin kehitysavussa käytettyjen tavaroiden pitäisi olla suomessa tuotettuja ja kehitettyjä eikä mitään että suomi maksaa vaan.
 
Kun kerran julkisista menoista ja kampaviineröinnistä on täysin mahdotonta aikuisten oikeasti säästää, niin sitten ruvetaan korottamaan hyvätuloisten palkansaajien veroja. Jo tällä hetkellä Suomessa verojen osuus BTK:sta on maailman toiseksi korkein heti Tanskan jälkeen. Mutta ykköstila on saavutettava ja tietenkin palkansaajien kustannuksella.

IL spekuloi hallituksen keinovalikoimaa. Hallitus luultavasti peruu aiemman päätöksensä, jossa oli tarkoitus nostaa solidaarisuusveron alaraja 85.800 eurosta 150.000 euroon. Tulossa on muitakin verokiristyksiä.

Kokoomusta kannattavien palkansaajien kannattaa huomioida, että kaikki tällaiset päätökset osuvat nimenomaan palkansaajiin. Jos lääkäri ja asianajaja ovat omien firmojensa kautta Mehiläisellä ja asianajotoimistossa töissä, niin listaamattomien yritysten osinkoverotukseen ei tällä tietoa puututa. Edellämainitut voivat tienata firmansa kautta parhaimmassa tapauksessa 180.000 euroa ja selvitä sairaanhoitajan veroprosentilla.

 
Kun kerran julkisista menoista ja kampaviineröinnistä on täysin mahdotonta aikuisten oikeasti säästää, niin sitten ruvetaan korottamaan hyvätuloisten palkansaajien veroja. Jo tällä hetkellä Suomessa verojen osuus BTK:sta on maailman toiseksi korkein heti Tanskan jälkeen. Mutta ykköstila on saavutettava ja tietenkin palkansaajien kustannuksella.

IL spekuloi hallituksen keinovalikoimaa. Hallitus luultavasti peruu aiemman päätöksensä, jossa oli tarkoitus nostaa solidaarisuusveron alaraja 85.800 eurosta 150.000 euroon. Tulossa on muitakin verokiristyksiä.

Kokoomusta kannattavien palkansaajien kannattaa huomioida, että kaikki tällaiset päätökset osuvat nimenomaan palkansaajiin. Jos lääkäri ja asianajaja ovat omien firmojensa kautta Mehiläisellä ja asianajotoimistossa töissä, niin listaamattomien yritysten osinkoverotukseen ei tällä tietoa puututa. Edellämainitut voivat tienata firmansa kautta parhaimmassa tapauksessa 180.000 euroa ja selvitä sairaanhoitajan veroprosentilla.

Kerro toki myös, että kuinka monta vuosikymmentä heidän on pitänyt kerätä yrityksen kassaan nettovarallisuutta maksaen joka vuosi yhteisöveroa tuloksesta, jotta tuo onnistuu, ettei mene ihan vain kateelliseksi huuteluksi.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Vääntäkää rautalangasta miksi kehitysmaa nimeltä Suomi antaa 1,2 miljardia velkarahaa "kehitysapuun" ja samalla itse ottaa 13 miljardia velkarahaa. Eihän tässä ole mitään järkeä?
Ei ole, mutta vaikeaa tästä on keskustella. Yllättäen Yle radio 1 Brysselin koneessa oli tästä juttua tällä viikolla:
Suomen Ranskan-suurlähettiläs Matti Anttonen puhuu asiasta. Vuosikymmenien ajan annettu perinteinen kehitysapu ei nosta etenkään Afrikan maita alhosta. Pitäisi nostaa maiden tuottavuutta: lisää demokratiaa, vapaata kilpailua ja lisää osaamista. Vähemmän suoraa rahaa korruptoituneille hallituksille.

Kehitysavun kirous -kirja on myös hyvää luettavaa:
Kehitysavun antaminen köyhille maille ei ole johtanut niihin tavoitteisiin, jotka sille alun perin asetettiin. Äärimmäinen köyhyys on häviämässä lähinnä sellaisissa maissa, joille kehitysapua ei ole annettu – vaikka virallinen propaganda toista väittääkin. Monissa maissa kehitysapu tukee paikallista eliittiä, ei demokratisoitumista. Kaiken kukkuraksi kehitysmaista karkaa pääomia lähes kymmenen kertaa kehitysavun verran, monikansalliset yritykset kiertävät veroja ja veroparatiiseihin kertyy tuhansia miljardeja euroja. Edes kehitysavun ammattilaiset eivät tiedä, kuka kehitysapulaivaa ohjaa ja mihin suuntaan.
Ulkoasiainneuvos ja eläkkeellä oleva suurlähettiläs Matti Kääriäinen kirjoittaa kehitysapubisneksen karusta todellisuudesta juhlapuheiden takana. Siinä todellisuudessa rikkaat maat ovat antavinaan apua ja kehitysmaiden eliitti on ottavinaan sitä vastaan. Osansa saavat myös suomalaispoliitikot: muun muassa Paavo Väyrysen toimet kehitysapukoneiston pyörteissä näyttäytyvät kriittisessä valossa. Kirja sisältää myös katkelman Kääriäisen Mosambikin-komennuksensa jälkeen laatimasta loppuraportista, jossa hän ehdottaa oman asemapaikkansa lakkauttamista.
“Teksti etenee jouhevasti ja tarjoilee tasaisin väliajoin lukijalle herkullisia juoruja ja valtaa irviviä kärjistyksiä.”
Pia Laine, Maailman Kuvalehti 2/2015

Tämä kannattaa huomata: "Kehitysavun antaminen köyhille maille ei ole johtanut niihin tavoitteisiin, jotka sille alun perin asetettiin. Äärimmäinen köyhyys on häviämässä lähinnä sellaisissa maissa, joille kehitysapua ei ole annettu – vaikka virallinen propaganda toista väittääkin."
 
Viimeksi muokattu:
Kerro toki myös, että kuinka monta vuosikymmentä heidän on pitänyt kerätä yrityksen kassaan nettovarallisuutta maksaen joka vuosi yhteisöveroa tuloksesta, jotta tuo onnistuu, ettei mene ihan vain kateelliseksi huuteluksi.
Onhan minullakin erilaista varallisuutta, jota olisin voinut ostaa yrityksen nimiin, jonka kautta teen hommia jollekin yritykselle/julkiselle sektorille. Seuraava kysymys varmaan lienee, että miksi sitten en tee niin?

Valtaosa suomalaisista palkansaajista työskentelee sellaisella alalla, ettei työn tekeminen yksityisyrittäjänä yrityksen kautta ole aikuisten oikeasti mahdollista. Ei esimerkiksi opettaja voi myydä työpanostaan kunnalle ryhtymällä peruskoulun opettajaksi yrittäjänä. Vastaava pätee moneen insinöörin/DI:hin, joita arvelen kuuluvan paljon Iotech:n lukijakuntaan. Teollisuus haluaa heidät palkansaajina omiksi työntekijöikseen, poislukien todella harvat erikoistapaukset.

Käytännössä Mehiläisen tiloissa tekevä lääkäri on aivan samanlainen palkansaaja kuin allekirjoittanutkin, mutta toisella meistä on mahdollisuus nostaa kovat tulot 25% verotuksella. Tähän ei olla puuttumassa. Sen sijaan ollaan korottamassa hyvätuloisten palkansaajien veroja, jotka ovat jo tapissa ja maailman korkeimmat.
 
Onhan minullakin erilaista varallisuutta, jota olisin voinut ostaa yrityksen nimiin, jonka kautta teen hommia jollekin yritykselle/julkiselle sektorille. Seuraava kysymys varmaan lienee, että miksi sitten en tee niin?

Valtaosa suomalaisista palkansaajista työskentelee sellaisella alalla, ettei työn tekeminen yksityisyrittäjänä yrityksen kautta ole aikuisten oikeasti mahdollista. Ei esimerkiksi opettaja voi myydä työpanostaan kunnalle ryhtymällä peruskoulun opettajaksi yrittäjänä. Vastaava pätee moneen insinöörin/DI:hin, joita arvelen kuuluvan paljon Iotech:n lukijakuntaan. Teollisuus haluaa heidät palkansaajina omiksi työntekijöikseen, poislukien todella harvat erikoistapaukset.

Käytännössä Mehiläisen tiloissa tekevä lääkäri on aivan samanlainen palkansaaja kuin allekirjoittanutkin, mutta toisella meistä on mahdollisuus nostaa kovat tulot 25% verotuksella. Tähän ei olla puuttumassa. Sen sijaan ollaan korottamassa hyvätuloisten palkansaajien veroja, jotka ovat jo tapissa ja maailman korkeimmat.
Jep, mutku mutku hyvätuloiset pitää saada talkoisiin mukaan ja tämä populistinen veto toimii tuohon samaan matalaotsaiseen väkeen joka juuri lakkoili monta viikkoa.

Todellisuudessa tuo kiristetään progressiota entisestään idiotismi ohjaa jokaisen järkevän hyvätuloisen miettimään miten saisi ansiotulonsa keploteltua johonkin muuhun muotoon. Noh, defaultin kautta. Taidan itse keskittyä sillä välin verojen optimointiin ja varallisuuden kasvattamiseen.
 
Onhan minullakin erilaista varallisuutta, jota olisin voinut ostaa yrityksen nimiin, jonka kautta teen hommia jollekin yritykselle/julkiselle sektorille. Seuraava kysymys varmaan lienee, että miksi sitten en tee niin?

Valtaosa suomalaisista palkansaajista työskentelee sellaisella alalla, ettei työn tekeminen yksityisyrittäjänä yrityksen kautta ole aikuisten oikeasti mahdollista. Ei esimerkiksi opettaja voi myydä työpanostaan kunnalle ryhtymällä peruskoulun opettajaksi yrittäjänä. Vastaava pätee moneen insinöörin/DI:hin, joita arvelen kuuluvan paljon Iotech:n lukijakuntaan. Teollisuus haluaa heidät palkansaajina omiksi työntekijöikseen, poislukien todella harvat erikoistapaukset.

Käytännössä Mehiläisen tiloissa tekevä lääkäri on aivan samanlainen palkansaaja kuin allekirjoittanutkin, mutta toisella meistä on mahdollisuus nostaa kovat tulot 25% verotuksella. Tähän ei olla puuttumassa. Sen sijaan ollaan korottamassa hyvätuloisten palkansaajien veroja, jotka ovat jo tapissa ja maailman korkeimmat.
Uskomattominta on, että silti nämä samat insinöörit/DI:t äänestävät vaalit toisensa jälkeen kokoomusta, koska luulevat näin asioidensa tulevan ajetuksi.
Tärkeintä on, että saa mielikuvissaan leijua freesisti duunarin yläpuolella. Muulla ei ole väliä ja velkaralli jatkukoon.
 
Uskomattominta on, että silti nämä samat insinöörit/DI:t äänestävät vaalit toisensa jälkeen kokoomusta, koska luulevat näin asioidensa tulevan ajetuksi.
Tärkeintä on, että saa mielikuvissaan leijua freesisti duunarin yläpuolella. Muulla ei ole väliä ja velkaralli jatkukoon.
Mitä itse tekisit, jos kerta toisensa jälkeen vaalikoneissa vasemmistoihmiset ovat suunnilleen kaikesta täysin eri mieltä? Voisiko olla, että vaikka kokoomus ei ehkä aja 3000-6000 eur/kk eikä varsinkaan 0-3000 eur/kk tienaavien asioita, ne ajatukset ovat hiukan lähempänä kuitenkin sitä perusinsinöörin vastaavaa. Onhan noita liberaali/viski/piraattipuolueita, mutta heitä äänestämällä heität äänen käytännössä hukkaan. Petrus Pennanen on parhaiten kai lyönyt läpi ja katsopa jostain Seiskan ja Hymyn arkistoista, millaista sekoilua seurannut.

Näissä pikkupuolueissa on vielä se ärsyttävä, että jos vaikka itse on menestyvä DI tai tohtori, haluatko oikeasti äänestää jotain kryptokusetuksia tubessa markkinoivaa lukio-dropouttia? Esim. piraateilla on aika vähän ollut realistisia ehdokkaita pk-seudun ulkopuolella. Esim. piraattien varapuheenjohtaja Karvinenkin oli ehdolla muualla kuin kotiseudullaan (varsinais-suomi). Jäljelle jää sitten se tuiki tuntematon rupusakki, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia. Esimerkki.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Ei ole, mutta vaikeaa tästä on keskustella. Yllättäen Yle radio 1 Brysselin koneessa oli tästä juttua tällä viikolla:
Suomen Ranskan-suurlähettiläs Matti Anttonen puhuu asiasta. Vuosikymmenien ajan annettu perinteinen kehitysapu ei nosta etenkään Afrikan maita alhosta. Pitäisi nostaa maiden tuottavuutta: lisää demokratiaa, vapaata kilpailua ja lisää osaamista. Vähemmän suoraa rahaa korruptoituneille hallituksille.

Kehitysavun kirous -kirja on myös hyvää luettavaa:


Tämä kannattaa huomata: "Kehitysavun antaminen köyhille maille ei ole johtanut niihin tavoitteisiin, jotka sille alun perin asetettiin. Äärimmäinen köyhyys on häviämässä lähinnä sellaisissa maissa, joille kehitysapua ei ole annettu – vaikka virallinen propaganda toista väittääkin."
Kehitysapu voi olla joissain maissa "resource cursen" tyyppinen kirous, eli ruokkii korruptiota ja autoritärismiä vähän kuin öljy Venäjällä ja muualla konsanaan.

Kun ilmaista rahaa tulee taikaseinästä, niin miksi muuttaa mitään..
 
Mitä itse tekisit, jos kerta toisensa jälkeen vaalikoneissa vasemmistoihmiset ovat suunnilleen kaikesta täysin eri mieltä? Voisiko olla, että vaikka kokoomus ei ehkä aja 3000-6000 eur/kk eikä varsinkaan 0-3000 eur/kk tienaavien asioita, ne ajatukset ovat hiukan lähempänä kuitenkin sitä perusinsinöörin vastaavaa. Onhan noita liberaali/viski/piraattipuolueita, mutta heitä äänestämällä heität äänen käytännössä hukkaan. Petrus Pennanen on parhaiten kai lyönyt läpi ja katsopa jostain Seiskan ja Hymyn arkistoista, millaista sekoilua seurannut.

Näissä pikkupuolueissa on vielä se ärsyttävä, että jos vaikka itse on menestyvä DI tai tohtori, haluatko oikeasti äänestää jotain kryptokusetuksia tubessa markkinoivaa lukio-dropouttia? Esim. piraateilla on aika vähän ollut realistisia ehdokkaita pk-seudun ulkopuolella. Esim. piraattien varapuheenjohtaja Karvinenkin oli ehdolla muualla kuin kotiseudullaan (varsinais-suomi). Jäljelle jää sitten se tuiki tuntematon rupusakki, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia. Esimerkki.
Tämän takiahan meillä on maakunta äänestys ettei sieltä vahingossakaan saa uudet puolueet paikkoja ilman merkittävää syytä jolloin ne ei saa niitä pätevämpiä ehdokkaitakaan. :whistling:
 
Onko politiikka ennen ollut kielletty tällä foorumilla? Jos on, niin propsit koko ylläpidolle, että myös poliittinen keskustelu on nyt sallittu! :thumbsup:


Sitten itse aiheeseen. Voisin kirjoittaa tästä aiheesta varmaan monta kymmentä sivua, mutta en jaksa, koska alan katsomaan kohta telkkaria. Mutta itse aiheeseen. Rahasummat ovat omia arvioitani eivätkä miljardin tarkkuudessa.

Ensinnäkin, kaikki veronkevennykset tässä taloustilanteessa ovat täysin pervoja vailla totuuspohjaa. Ne pitäisi heti perua (+0,8-1,2 mrd. €/v).

Kaivosvero tulee nostaa 30 prosenttiin. Metsä ja jopa suokin kasva ajan mittaan takaisin, mutta mineraalit ovat iäksi kadonneet maasta. Emme voi antaa näitä naurettavalla 0,6 prosentin verolla ulkomaille. (+1,7 mrd. €)

Ulkomaille suunnattu kehitysapu tulisi lakkauttaa tai vähentää siihen saakka, kunnes oma talous on kunnossa. (+0,6-1,3 mrd. €).

Haitalliset yritystuet tulisi lakkautaa. Näitä ovat suorat ja epäsuorat (esim. sähkötuet, valtion rakentamat tiet, rautatiet esim. kaivoksille, tai toimijoiden tulee maksaa näiden käytöstä. (+2 mrd. €). Alennettuja alv-kantoja ei järjissään oleva ihminen lue yritystueksi vaan jos ne nostettaisiin yleiselle tasolle, tuloksena olisi varmasti massaköyhyys. Lisäksi myöskään maataloustukiin ei järjissään oleva ihminen koske, sillä sitten olisimme ulkomaisen, usein myös epäterveellisen ruoan varassa. Suomessa ei esimerkiksi käytetä ruoantuotannossa antibiootteja ennakoivasti tai kasvukäyttöön.

Yhteisövero tulisi palauttaa aiemmalle tasolle 26 prosenttiin. (+2 mrd. €). Yritysten pakenemisesta korkeamman verotuksen maista ei ole näyttöä ja lisäksi tämäkin veron taso olisi edelleen ns. kilpailukykyinen.

Verottomat osingot tulisi poistaa (+0,8 mrd. €).

Lisäksi, tulisi yhdistää kaikki henkilötulot palkkaverotaulukon alle. Emme tarvitse erillisiä verohelpotuksia pääoma- ja osinkotuloille. (vähintään +1 mrd. €). Pääomien pakenemisesta ei ole tutkimusnäyttöä ja veroja välttelevät ovat jo kähmänneet varansa veroparatiiseihin.

Siinä oli jo 9 miljardin edestä sopeutusta vuotta kohti. Mutta tämähän ei vielä riitä velkaantumisen taittamiseen (valtio ottaa velkaa vähitään 10 miljardia vuosittain). Joten otetaan velkaa ja käytetään se uusiin valtionyhtiöihin, jotka saavat luvan kehittää innovaatioita ja niin, että hyöty tulee Suomeen eikä verottomasti maasta ulos. Suomi pärjäsi sodan jälkeenkin, kun isomman vääryydellä ja länsiliittouman siunauksella itänaapuri langetti sotakorvaukset maalle, jolla ei ollut siihen kykenevää teollisuutta. Silti nousimme kehittyneeksi yhteiskunnaksi agraarimaasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 463
Viestejä
4 552 295
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom