• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

Ilmeisesti muuallakin Euroopassa on samaa ongelmaa kuin Suomessa. Tuottavuus ja siten myös talous junnaa paikoillaan. Ei sillä että jenkkilä olisi mukava paikka erityisesti duunareille, kun piiska viuhuu ja lomia ei oikein ole työehtojen muutenkin ollessa kehnoja. :hmm:

 
Ilmeisesti muuallakin Euroopassa on samaa ongelmaa kuin Suomessa. Tuottavuus ja siten myös talous junnaa paikoillaan. Ei sillä että jenkkilä olisi mukava paikka erityisesti duunareille, kun piiska viuhuu ja lomia ei oikein ole työehtojen muutenkin ollessa kehnoja. :hmm:

Jenkeissä on tosiaan omalla tavallaan aika karu meininki, mutta kyllä meillä varmaan saattaisi olla jotain opittavaakin sieltä. Jostain syystä maailman suurimmista ja menestyneimmistä yrityksistä suuri osa tulee sieltä, sekä ylipäätään modernia maailmaa pyörittävistä innovaatioista.
 
Jenkeissä on yksityistä pääomaa, täällä ei ole. Ainut instanssi, millä on Suomessa pääomaa on valtio, ja jos valtio ei ole esimerkiksi eläkerahastojen kautta valmis rahoittamaan kotimaista yritystoimintaa, tehtaidenrakennusta tms. niin sillon niitä ei tänne tule.

Samaten jenkkien työnvälitysmallit on ymmärtääkseni paljon aktivoivampia mitä Suomen mallit. Jenkeissä ymmärtääkseni osoitetaan työpaikka ja katsotaan että työtön todella menee sinne. Suomessa työnvälitystoiminta lopetetaan liian kalliina ja annetaan jotain sanktioita jos et lähettänyt X määrää huonoja työhakemuksia maakunnan firmoihin mahdollisesti positioihin, mihin ei ole mitään mahdollisuutta päästä esimerkiksi pitkän työttömyysjakson jälkeen tai heikolla CV:llä.

Jotain opittavaa on, mutta suoraan kopioitavaa ei ole.
 
Samaten jenkkien työnvälitysmallit on ymmärtääkseni paljon aktivoivampia mitä Suomen mallit. Jenkeissä ymmärtääkseni osoitetaan työpaikka ja katsotaan että työtön todella menee sinne.
En ole tuollaista työpaikka osoitetaan meininkiä amerikassa nähnyt. Pari tuttua sai kenkää kaliforniassa it-alan duuneista. Työttömyysrahaprosessi niillä oli, että piti hakea työttömyysrahaa ja hakemuksen kylkeen listaa työpaikoista mitä hakenut. Mun käsitys tästä on, että osavaltioiden vastuulla järkätä systeemi ja siten voi olla/on osavaltiokohtaisia eroja. En jaksa muistaa pitikö kavereiden hakemusta tehdä uusiksi 2vk vai kuukauden tms. välein.
 
Jenkeissä on tosiaan omalla tavallaan aika karu meininki, mutta kyllä meillä varmaan saattaisi olla jotain opittavaakin sieltä. Jostain syystä maailman suurimmista ja menestyneimmistä yrityksistä suuri osa tulee sieltä, sekä ylipäätään modernia maailmaa pyörittävistä innovaatioista.
Mä olin jo kauan sitten sitä mieltä, että jos esimerkiksi voitaisiin vaihtaa presidentti Donald Trump ja Suomen pääministeri Sanna Marin päittäin, niin molemmat maat voittaisi. ;)

Suomi tarvitsisi ripauksen kunnon oikeistolaisuutta ja USA puolestaan vasemmistolaisuutta.

No, Trump on hullu. Mutta se nyt oli vaan esimerkki.
 
Suomi tarvitsee suomeen ja suomalaisille sopivia malleja. Jenkeissä on sosiaalidarvinismin perinne vahva edelleen, suomessa enemmänkin kaveria ei jätetä- meininkiä. Sen kummemmin arvottamatta kumpaakaan, kuitenkin varmaa on että suomalaisten mallit eivät jenkkeihin kopsattuna tule toimimaan eikä jenkkien mallit suomeen kopsattuna. Mallia voidaan ottaa, mutta kyllä täällä pitää ne mallit ihan itse pyrkiä keksimään ja kehittämään.
 
Suomi tarvitsee suomeen ja suomalaisille sopivia malleja. Jenkeissä on sosiaalidarvinismin perinne vahva edelleen, suomessa enemmänkin kaveria ei jätetä- meininkiä. Sen kummemmin arvottamatta kumpaakaan, kuitenkin varmaa on että suomalaisten mallit eivät jenkkeihin kopsattuna tule toimimaan eikä jenkkien mallit suomeen kopsattuna. Mallia voidaan ottaa, mutta kyllä täällä pitää ne mallit ihan itse pyrkiä keksimään ja kehittämään.
No, pissi on jo aika pahasti pöksyssä.

Eikä näytä siltä, että nykyinenkään hallitus mitään kovin ihmeitä keksii, paitsi veronkorotuksia ja leikkauksia...

En nyt toivo, mutta olisihan se jännä nähdä mitä tapahtuisi, jos joku Argentiinan libertaaripresidentti Javier Milei tai vaikka Trump pääsisi puolidiktaattoriksi Suomeen.. Koska jotain vähän nykyistä rajumpaa otetta tämä tilanne vaatisi. Ainakin talousliberaalimpaa otetta.
 
No sitä talousliberalismia on nyt aika pitkään ollut, ei sekään näytä kaikkea ratkaisevan etenkään vaan tuupattuna johonkin välittämättä maan omista traditioista.

jopa amerikassa, missä se on ollut "maan tapa" ,se on tuottanut valtavaa kahtiajakoa niin poliittisesti kuin sosioekonomisesti mitä ei kannattaisi sivuuttaa vaikka bkt kasvaisikin.
 
Taloudesta podcastaava Jussi Halme on ottanut aiheekseen Suomen talouskriisin.

Suomen valtiontalous on ollut ongelmissa jo 2000-luvun alkupuolesta lähtien. Jo vuonna 2003 valtion rahoitusjäämä pysyi hädin tuskin plussan puolella. Vuonna 2008 sukellettiin pysyvästi tappiolle, eikä valtiontalous ole tämän jälkeen noussut ainoanakaan vuonna ylijäämäiseksi.

Suomen bruttokansantuote supistuu tänä vuonna ainakin 0,5% ja työllisyys heikkenee. Halmeen analyysin mukaan Suomi on velkaantumisen myötä menettänyt kyvyn elvyttää tiensä ulos lamasta, joka meillä on faktisesti tällä hetkellä päällä. Marinin hallitus käytti viimeisen elvytyskortin jakamalla Covidin ja Ukrainan varjolla rahaa holtittomasti sinne tänne, sekä pystyttämällä tuhoisan Soten.

Niin kutsutussa oikeustohallituksessa pitäisi nyt viimeinkin tajuta, että ainoa tapa päästä ulos tästä umpikujasta on leikata julkisen sektorin menoja turhia menoja raakalla kädellä. Mikään muu konsti ei suuressa mittakaavassa toimi.

JulkisetMenot.png


 
Niin kutsutussa oikeustohallituksessa pitäisi nyt viimeinkin tajuta, että ainoa tapa päästä ulos tästä umpikujasta on leikata julkisen sektorin menoja turhia menoja raakalla kädellä. Mikään muu konsti ei suuressa mittakaavassa toimi.
Oikeistohallituksessa tämä on kyllä tajuttu ja osittain sen takia maassa vasemmisto on lyönyt kapulat rattaisiin poliittisin lakoin. Kaikki nämä tapetilla olleet työllisyystoimet ja sosiaaliturvan "heikennykset" auttaisivat pitkässä juoksussa tilanteen korjaamisessa. Suomessa ei pysty tekemään muutoksia oikein mihinkään tekemättä poliittista itsemurhaa, kun nämä nyt toteutettavat kevyetkin toimet näyttävät aiheuttavan suurta itkua vasemmistossa. Selvää on, että näitä uudistuksia pitää tehdä ja pitäisi tehdä moninkertaisesti.

Soten pystytys oli äärimmäinen virhe, jota vieläkin jostain syystä jaksetaan hehkuttaa.. Nyt hehkutus on alkanut näkyä siinä, että kunnat ovat tehneet satumaisia ylijäämiä. Miksikö? No siksi, että sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannukset siirtyivät raskaasti tappiollisiin hyvinvointialueisiin. Kuntien veroprosentit jäivät siinä suhteessa liian ylös ja tuskin hirveästi tulevat laskemaan. Hyvinvointialuevero (ja tietenkin joku EU-vero) uutena lisäverona on vain ajan kysymys ansiotuloverotuksen palettiin.
 
Oikeaa leikattavaa löytyy organisaatioista joissa on poliitikkoja ja muita kehveleitä suojatyö paikoissa. Esim. Sitra. Veikkaus pitäisi myydä pois. Kumma kun näitä poliitikkojen suojatyöpaikka yrityksiä ei ole myyty, vaan on myyty monopoleja ja muita hyvin tuottavia yrityksiä.
 
Sitrahan ei saa budjettirahoitusta, enkä nyt nopeasti keksi mitä valtio siitä myisi, kenelle ja millä valtuuksilla?
 
Sitrahan ei saa budjettirahoitusta, enkä nyt nopeasti keksi mitä valtio siitä myisi, kenelle ja millä valtuuksilla?
sitra on valtion omaisuutta ja eduskunta pystyy muuttamaan sitraa muuttamalla sitä koskevaa lakia.

mun on ainakin vaikeaa ymmärtää kyseisen laitoksen hyötyjä. mun mielestäni ne tuotot voisi käyttää paremmin esim vaikka yliopistojen tai tutkimuslaitosten rahoitukseen tai vaikka sote alijäämien paikkaamiseen.
 
ehkä pitäisi varmaan perustella sekin miksi se olisi järkevää valtiolle myydä veikkaus pois.
 
ehkä pitäisi varmaan perustella sekin miksi se olisi järkevää valtiolle myydä veikkaus pois.
Jos valtiolla olisi vaikka ruokakaupan monopoli ja oma ketju, niin sinustako tätä tulisi jatkaa, eikä markkinoita avata ja myydä sitä ruokakauppaa pois?

Mielestäni verrannollinen veikkaukseen.
 
En nyt toivo, mutta olisihan se jännä nähdä mitä tapahtuisi, jos joku Argentiinan libertaaripresidentti Javier Milei tai vaikka Trump pääsisi puolidiktaattoriksi Suomeen.. Koska jotain vähän nykyistä rajumpaa otetta tämä tilanne vaatisi. Ainakin talousliberaalimpaa otetta.

Trumpin yksi teema on ollut maahanmuuton vastustaminen, joka on iso yksittäinen tekijä talouskasvussa. Halpaa köyhyydessä elävää työvoimaa ilman etuuksia.

Tästä pitäisi saada joku versio Suomeen istutettua, jos halutaan edes haaveilla talouskasvusta.
 
Trumpin yksi teema on ollut maahanmuuton vastustaminen, joka on iso yksittäinen tekijä talouskasvussa. Halpaa köyhyydessä elävää työvoimaa ilman etuuksia.

Tästä pitäisi saada joku versio Suomeen istutettua, jos halutaan edes haaveilla talouskasvusta.
Monessa rikkaassa maassa on siirtotyöläisillä lähes orjan asema. Pieni palkka ja surkeat elinolot -> köyhyyttä. Tuotto siis suuri kustannukseen nähden. Suomessa tällainen ei toimi, koska hyvinvointiyhteiskunta, työehdot, minimielintasot jne. Kuka sellaista sitten oikeasti tänne edes haluaisi?

Ajassa pitäisi päästä useita sukupolvia taaksepäin aikaan ennen hyvinvointivaltioajattelua, jos haluttaisiin sellainen paarialuokka Suomeen. Minimipalkka minimiasuinkustannuksilla, eli firman kasarmit kerrossänkyineen ja sopparuokalat.
 
Monessa rikkaassa maassa on siirtotyöläisillä lähes orjan asema. Pieni palkka ja surkeat elinolot -> köyhyyttä. Tuotto siis suuri kustannukseen nähden. Suomessa tällainen ei toimi, koska hyvinvointiyhteiskunta, työehdot, minimielintasot jne. Kuka sellaista sitten oikeasti tänne edes haluaisi?

Ajassa pitäisi päästä useita sukupolvia taaksepäin aikaan ennen hyvinvointivaltioajattelua, jos haluttaisiin sellainen paarialuokka Suomeen. Minimipalkka minimiasuinkustannuksilla, eli firman kasarmit kerrossänkyineen ja sopparuokalat.
Marjanpoimijat tulee mieleen...

Tosin siihenkin pantiin nyt stoppi ainakin thaimaalaisten osalta. En kyllä osaa yhtään sanoa että kuka tästä päätöksestä hyötyy.
 
Marjanpoimijat tulee mieleen...

Tosin siihenkin pantiin nyt stoppi ainakin thaimaalaisten osalta. En kyllä osaa yhtään sanoa että kuka tästä päätöksestä hyötyy.
Marjanpoimijatkin kustiin ihan markkinaehtoiseti toimimalla. Ts poljettiin lakisääteisiä asioita ja kepulikonstein tehtiin ansiotonta ansiotoimintaa kepuliliikemiesten toimesta. Eli sitä vanhan ajan riistokapitalismia.

Marjanpoiminta on vähän siinä harmaalla alueella, jossa helpompi tavallaan kikkailla, koska keikkaluontoinen työ.
 
Jos valtiolla olisi vaikka ruokakaupan monopoli ja oma ketju, niin sinustako tätä tulisi jatkaa, eikä markkinoita avata ja myydä sitä ruokakauppaa pois?

Mielestäni verrannollinen veikkaukseen.
Veikkaus käyttää saamiaan tuloja Suomen yhteiskunnan yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Joku Maltalainen nettikasino tuskin käyttää. Saa niitä nettikasinoita nytkin käyttää, kunhan maksaa verot?
 
Veikkaus käyttää saamiaan tuloja Suomen yhteiskunnan yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Joku Maltalainen nettikasino tuskin käyttää. Saa niitä nettikasinoita nytkin käyttää, kunhan maksaa verot?
Veikkauksen de-jure monopoli on poistumassa ja markkinoita avataan lisenssipohjaiselle kilpailulle. Nämä uudet toimijat tuottaa tuloja "yleishyödyllisiin tarkoituksiin" myös, siinä määrin mitä lisenssiehdoissa on sovittu. (Ei myöskään parane unohtaa sponsorointia esimerkiksi urheiluun liittyen. Urheilujoukkueet voi saada uutta sponsorirahaa eivätkä ole monopolitoimijan armoilla.)

Mitä tulee nykytilanteeseen, niin rahansiirtoa ulkomaisille nettikasinoille on blokattu (mikä on erittäin kyseenalaista touhua, mutta näin tapahtuu). Näin ollen näiden käyttämisestä on tehty hankalaa. Voitoista ei kylläkään tarvitse maksaa veroja, jos kasinolla on EU (ETA)-lisenssi. Voitot EU (vai ETA)-alueelta on verovapaita. Esimerkiksi Malta kuuluu Euroopan Unioniin. Maltalaisilla nettikasinoilla pelaaminen on täysin laillista eikä voitoista tarvitse maksaa veroja. Valtio kuitenkin yrittää estää rahansiirtoja. Naurettavaa pelleilyä.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaus käyttää saamiaan tuloja Suomen yhteiskunnan yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Joku Maltalainen nettikasino tuskin käyttää. Saa niitä nettikasinoita nytkin käyttää, kunhan maksaa verot?
Osa rahoista menee yleishyödyllisiin tarkoituksiin, mutta iso osa menee täysin kankkulan kaivoon sellaisille yhdistyksille, joiden tarve saada rahaa Veikkaukselta on kyseenalainen. Veikkauksen monopolin murrettua rahapeliyhtiöt voivat avoimesti kilpailla keskenään Suomessa. Kilpailussa yksi asia voi olla juurikin vaikka junioriurheilutoiminnan rahoittaminen. Joku muu yhtiö voi tukea sitä avokätisemminkin kuin Veikkaus. Ja tämä luonnollisesti näkyy asiakkaiden suuntaamissa rahavirroissa. Ihmiset laittavat rahansa sellaisiin yhtiöihin, joista he kokevat saavansa parhaat hyödyt. Joku arvostaa lottokupongin halpaa hintaa, joku loton päävoiton maksimaalista suuruutta ja joku arvostaa sitä hyväntekeväisyyttä, mihin rahapeliyhtiö laittaa osan voitoistaan. Kilpailuasetelma tehostaa toimintaa.
 
Veikkaus käyttää saamiaan tuloja Suomen yhteiskunnan yleishyödyllisiin tarkoituksiin.
No, lisää sitten tuo ominaisuus esimerkkini ruokakaupalle.
Maltalainen nettikasino tuskin käyttää. Saa niitä nettikasinoita nytkin käyttää, kunhan maksaa verot?
Itseasiassa tästä on vähän vääntöä. Joku viranomainen katsoo että ne markkinoivat niitä pelejä suomalaisille ja siksi ei saisi käyttää.
 
No, lisää sitten tuo ominaisuus esimerkkini ruokakaupalle.
Osa rahoista menee yleishyödyllisiin tarkoituksiin, mutta iso osa menee täysin kankkulan kaivoon sellaisille yhdistyksille, joiden tarve saada rahaa Veikkaukselta on kyseenalainen. Veikkauksen monopolin murrettua rahapeliyhtiöt voivat avoimesti kilpailla keskenään Suomessa. Kilpailussa yksi asia voi olla juurikin vaikka junioriurheilutoiminnan rahoittaminen. Joku muu yhtiö voi tukea sitä avokätisemminkin kuin Veikkaus. Ja tämä luonnollisesti näkyy asiakkaiden suuntaamissa rahavirroissa. Ihmiset laittavat rahansa sellaisiin yhtiöihin, joista he kokevat saavansa parhaat hyödyt. Joku arvostaa lottokupongin halpaa hintaa, joku loton päävoiton maksimaalista suuruutta ja joku arvostaa sitä hyväntekeväisyyttä, mihin rahapeliyhtiö laittaa osan voitoistaan. Kilpailuasetelma tehostaa toimintaa.

Sisäministeriön sivuilta saa hyvän kuvan mikä on idea:

Suomessa rahapelaamista sääntelee arpajaislaki. Arpajaislain tarkoituksena on
  • pelaajien oikeusturvan takaaminen
  • väärinkäytöksien ja rikoksien estäminen
  • pelaamisesta aiheutuvien taloudellisten, sosiaalisten ja terveydellisten haittojen ehkäiseminen ja vähentäminen.
Tulevaisuudessa mahdollisen lisenssijärjestelmän tarkoituksena on vain päästä paremmin käsiksi nykyisen järjestelmän ohi menevään rahaan ja puuttua lainvastaiseen tarjontaan. Eli käytännössä tiukka sääntely tulee jatkumaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tulevaisuudessa mahdollisen lisenssijärjestelmän tarkoituksena on vain päästä paremmin käsiksi nykyisen järjestelmän ohi menevään rahaan ja puuttua lainvastaiseen tarjontaan.
"Lainvastainen tarjonta" on enemmänkin (virheellinen) mielipide kuin fakta.

EU-alueella laillisesti toimivat nettikasinot on ihan "laillisia" myös suomalaisille käyttää. Markkinointi Suomessa voi olla kiellettyä. Se on sitten eri asia.

Tilannetta voi verrata siihen, että joskus 1990-luvulla soitit puhelimitse vedon sisään jollekin brittivedonlyöntifirmalle. En ole ihan varma oliko toi juttu, mutta mielikuva on, että saattoi vaikka ollakin. Ei siinä mitään "laitonta" ollut.

Puhumattakaan sitten, että PAF tarjoaa yhä edelleen peliä myös suomalaisille ja helpoilla rahansiirroilla!? Mutta kun se on eri asia, vai? Pitäähän betre folkin saada rahassa kylpeä!
 
Viimeksi muokattu:
"Lainvastainen tarjonta" on enemmänkin (virheellinen) mielipide kuin fakta.

EU-alueella laillisesti toimivat nettikasinot on ihan "laillisia" myös suomalaisille käyttää. Markkinointi Suomessa voi olla kiellettyä. Se on sitten eri asia.

Tilannetta voi verrata siihen, että joskus 1990-luvulla soitit puhelimitse vedon sisään jollekin brittivedonlyöntifirmalle. En ole ihan varma oliko toi juttu, mutta mielikuva on, että saattoi vaikka ollakin. Ei siinä mitään "laitonta" ollut.

Puhumattakaan sitten, että PAF tarjoaa yhä edelleen peliä myös suomalaisille ja helpoilla rahansiirroilla!? Mutta kun se on eri asia, vai? Pitäähän betre folkin saada rahassa kylpeä!

Ruotsissa on lisenssijärjestelmä ja tiukat ehdot lisenssille. Ruotsalaiset voivat estää esim rahansiirrot EU-alueella lailisesti toimivalle, mutta Ruotsin kannalta laittomalle eli lisensittomalle rahapeliyhtiölle. Lisäksi heidän rikoslaista löytyy pykäliä puuttua ja rangaista luvatonta toimintaa.

Nähtäväksi jää minkälainen järjestelmä meille tulee, mutta taas karkaa keskustelu pahasti ohi aiheen.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsissa on lisenssijärjestelmä ja tiukat ehdot lisenssille. Ruotsalaiset voivat estää esim rahansiirrot EU-alueella lailisesti toimivalle, mutta Ruotsin kannalta laittomalle eli lisensittomalle rahapeliyhtiölle. Lisäksi heidän rikoslaista löytyy pykäliä puuttua ja rangaista luvatonta toimintaa.

Nähtäväksi jää minkälainen järjestelmä meille tulee, mutta taas karkaa keskustelu pahasti ohi aiheen.
Suomessa on estetty rahansiirtoja jo nyt.

En kyllä usko, että Ruotsi voi "rangaista" vaikkapa Maltalla laillisesti toimivaa firmaa mitenkään. Haastavat oikeuteen Maltalla? Good luck with that.

Eiköhän tuo "rankaiseminen" liity markkinointiin Ruotsissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos valtiolla olisi vaikka ruokakaupan monopoli ja oma ketju, niin sinustako tätä tulisi jatkaa, eikä markkinoita avata ja myydä sitä ruokakauppaa pois?

Mielestäni verrannollinen veikkaukseen.
minusta pitäisi perustella miksi ruokakaupan myyminen olisi valtiolle järkevää.
 
minusta pitäisi perustella miksi ruokakaupan myyminen olisi valtiolle järkevää.
Koska Suomi on markkinatalousmaa, ja toisaalta jos tämä valtion firma saa jotain epäreilua etua toiminnalleen niin kilpailulakeja siinä sitten rikottaisiin kuitenkin.

Suomessa on kyllä osuuskauppoja, mikä on paljon tervehenkisempää yhteisomistusta.
 
Toisessa threadissä aika ajankohtaiselta vaikuttava (ja varmastikin tässäkin keskustelussa käsitelty aihe) syntyvyys Suomessa.
Eli suomalaisten syntyvyys on laskussa. Ja sitä kaiketi yritetään paikata maahanmuutolla.

Taas kerran räpylä pystyyn sen merkiksi, että en ole millään mittarilla asiantuntija, mutta tuntuu lähtöjään todella karulta ja aika mahdottomalta ajatukselta, että valtio nojaa oman olemassaolonsa ihmismäärän ikuiseen kasvuun. Luulisi, että valtion (ja "järjestelmän") olisi tarkoitus toimia ja olla niitä ihmisiä varten, ketkä siellä ovat ja käyttävät sitä. Jos väkimäärä vähenee, niin silloin valtion pitäisi sopeuttaa toimintansa siihen. Ja jos väki vanhenee, niin silloin siihen.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että ihmiset ovat valtiota varten ja että valtio on kuin joku pyhä-instanssi, mitä yritetään ylläpitää väkisin "laastari"-ratkaisuilla.
Tietystikkään en osaa sanoa lukuja, enkä muutenkaan ole erityisen perehtynyt asioihin. Enkä kyllä todellakaan toivo valtion romahtamista, mutta kyllä valtion pitäisi pystyä mukautumaan.

Otetaan esimerkiksi "eläkepommi". Siitä on puhuttu ainakin 20 vuotta ja asia on tiedostettu kyllä. Miten on siis mahdollista, että Suomen kansanedustajat, eivät ole löytäneet minkäänlaista ratkaisua tänä aikana ongelmaan? Miten on mahdollista, että kaikki tämä on ollut valtion tiedossa näinkin pitkään, eikä ole osattu/pystytty reagoida siihen?
Se on tietysti ymmärrettävää, että suhdanteet, maailmantalous, Suomen-talous(mitenhän tämä kirjoitetaan oikein) kaikki muuttuu, mutta silti.

Kyllä Suomen nykytila on muutenkin todella absurdia katseltavaa. Tehtaita suljetaan, työttömyys kasvaa, lakkoillaan, pakotetaan ihmisiä töihin, valtionvelka on kasvanut aivan järjettömästi viimeisen 20 vuoden aikana, terveydenhoito takkuaa, yhteiskuntarauha järkkyy (katujengit, "Suomi ei ole enää mikään lintukoto"), huonosti voivat ihmiset voivat kaiketi yhä huonommin. Tuntuu, kuin mikään ei toimisi hyvin. Ja ennenkaikkea, mihin suuntaan kaikki tästä vielä menee?

Omalla kohdalla sen ei ole ehkä niinkään väliä. Kunhan seinästä tulee sähköä, hanasta vettä, kaupasta saa ruokaa ja lekuriin pääsee, kun jalka murtuu. Ja töistä saa palkkaa. Mutta kyllä tämä maa voi olla jo meidän lapsille aika paskassa jamassa, kunhan pääsevät "edes tähän ikään".
 
Se mikä on valtion tehtävä ja mikä ei on poliittinen argumentti. Suomen kaltasessa pienessä maassa monessa asiassa valtion koordinointi vs. yksityinen oligopoli on ihan varteenotettava vertailu. Kilpailuahan ei ole kummassakaan, eikä suomeen voi ainakaan nykyisiin rakenteisiin syntyä millaistakaan kilpailua koska skaalaedut menevät tässä mittakaavassa kilpailua tekevän hajauttamisen edelle. Tän vuoksi suomessa kaikki liiketoiminta on todella keskittynyttä.
Ei ole valtion tehtävä. Valtion ruokakauppa tukahduttaisi sitä kilpailua.
 
Toisessa threadissä aika ajankohtaiselta vaikuttava (ja varmastikin tässäkin keskustelussa käsitelty aihe) syntyvyys Suomessa.
Eli suomalaisten syntyvyys on laskussa. Ja sitä kaiketi yritetään paikata maahanmuutolla.

Taas kerran räpylä pystyyn sen merkiksi, että en ole millään mittarilla asiantuntija, mutta tuntuu lähtöjään todella karulta ja aika mahdottomalta ajatukselta, että valtio nojaa oman olemassaolonsa ihmismäärän ikuiseen kasvuun. Luulisi, että valtion (ja "järjestelmän") olisi tarkoitus toimia ja olla niitä ihmisiä varten, ketkä siellä ovat ja käyttävät sitä. Jos väkimäärä vähenee, niin silloin valtion pitäisi sopeuttaa toimintansa siihen. Ja jos väki vanhenee, niin silloin siihen.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että ihmiset ovat valtiota varten ja että valtio on kuin joku pyhä-instanssi, mitä yritetään ylläpitää väkisin "laastari"-ratkaisuilla.
Tietystikkään en osaa sanoa lukuja, enkä muutenkaan ole erityisen perehtynyt asioihin. Enkä kyllä todellakaan toivo valtion romahtamista, mutta kyllä valtion pitäisi pystyä mukautumaan.

Otetaan esimerkiksi "eläkepommi". Siitä on puhuttu ainakin 20 vuotta ja asia on tiedostettu kyllä. Miten on siis mahdollista, että Suomen kansanedustajat, eivät ole löytäneet minkäänlaista ratkaisua tänä aikana ongelmaan? Miten on mahdollista, että kaikki tämä on ollut valtion tiedossa näinkin pitkään, eikä ole osattu/pystytty reagoida siihen?
Se on tietysti ymmärrettävää, että suhdanteet, maailmantalous, Suomen-talous(mitenhän tämä kirjoitetaan oikein) kaikki muuttuu, mutta silti.

Kyllä Suomen nykytila on muutenkin todella absurdia katseltavaa. Tehtaita suljetaan, työttömyys kasvaa, lakkoillaan, pakotetaan ihmisiä töihin, valtionvelka on kasvanut aivan järjettömästi viimeisen 20 vuoden aikana, terveydenhoito takkuaa, yhteiskuntarauha järkkyy (katujengit, "Suomi ei ole enää mikään lintukoto"), huonosti voivat ihmiset voivat kaiketi yhä huonommin. Tuntuu, kuin mikään ei toimisi hyvin. Ja ennenkaikkea, mihin suuntaan kaikki tästä vielä menee?

Omalla kohdalla sen ei ole ehkä niinkään väliä. Kunhan seinästä tulee sähköä, hanasta vettä, kaupasta saa ruokaa ja lekuriin pääsee, kun jalka murtuu. Ja töistä saa palkkaa. Mutta kyllä tämä maa voi olla jo meidän lapsille aika paskassa jamassa, kunhan pääsevät "edes tähän ikään".
paljonko noista eläkepommijutuista on turhaa vouhotusta ja paljonko perusteltua, vaikeaa tietää.
 
paljonko noista eläkepommijutuista on turhaa vouhotusta ja paljonko perusteltua, vaikeaa tietää.

Olen käsittänyt että tällä hetkellä aikanaan sijoitetut eläkkeet tuottaisi ihan mukavasti eikä meidän nuorempien eläkkeitä menisi suurten ikäluokkien maksamiseen ainakaan tällä hetkellä... ja eläkkeelle menevät ikäluokathan alkavat kohta pienentyä jos eivät jo ole. Tai sitten mulle on valehdeltu. Joku valehtelee/vouhottaa joka tapauksessa kun toisaalta kuulen tällaista ja toisesta tuutista hoetaan eläkepommia.

Ketjun aloittajalle terveisiä että sille "default" termille on suomenkielinen vastinekin.
 
Olen käsittänyt että tällä hetkellä aikanaan sijoitetut eläkkeet tuottaisi ihan mukavasti eikä meidän nuorempien eläkkeitä menisi suurten ikäluokkien maksamiseen ainakaan tällä hetkellä.
Mina elan taysin vastaikkaisessa uskossa. Yksi merkki siita ettei tuo pida paikkaansa on se etta nykyiset elakelaiset maksoivat 10% elakemaksuja siina missa nykynuoriso maksaa 25%.

 
Mina elan taysin vastaikkaisessa uskossa. Yksi merkki siita ettei tuo pida paikkaansa on se etta nykyiset elakelaiset maksoivat 10% elakemaksuja siina missa nykynuoriso maksaa 25%.

Niin nuoret maksavat suhteessa entistä enemmän ja kaueammin. 2006 syntyneet alin eläkeikä: 69 vuotta ja 1 kk. Nopeasti laskimella leikkimillä, joka vuosi tuntuisi kerryttävän kuukauden lisää eläkeikää.
 
Olen käsittänyt että tällä hetkellä aikanaan sijoitetut eläkkeet tuottaisi ihan mukavasti eikä meidän nuorempien eläkkeitä menisi suurten ikäluokkien maksamiseen ainakaan tällä hetkellä... ja eläkkeelle menevät ikäluokathan alkavat kohta pienentyä jos eivät jo ole. Tai sitten mulle on valehdeltu. Joku valehtelee/vouhottaa joka tapauksessa kun toisaalta kuulen tällaista ja toisesta tuutista hoetaan eläkepommia.

Ketjun aloittajalle terveisiä että sille "default" termille on suomenkielinen vastinekin.

Itse olen ymmärtänyt että tilanne on tällä hetkellä seuraavanlainen (korjatkaa jos meni pahasti pieleen:
- eläkeyhtiöiden kassassa on noin 200 miljardia sijoituksia
- tämän hetken maksussa olevat eläkkeet katetaan nykyisillä eläkemaksuilla ja sijoitusten tuotoilla
- tuota 200 miljardin pääomaa ei haluta syödä ellei ole pakko = tarkoittaa että jos tuotto-odotus ei ole riittävä niin joko pitää syödä pääomaa tai nostaa eläkemaksuja

Tähän mennessä on tehty niin että on vaan aina nostettu eläkemaksuja. Nyt kun pikkuhiljaa alkaa maksajien määrä vaan tippua vuosi vuodelta niin todennäköisesti koko ajan joudutaan syömään enemmän ja enemmän tuota pääomaa ja jossain kohtaa käy niin että joko tuo pääoma on kokonaan syöty tai asteittain nostetaan eläkemaksut jonnekin 50% tuntumaan ja siltikään, muutaman kymmenen vuoden päästä siellä kassassa ei ole enää euroakaan ja työnkijöiltä kerättävät maksut eivät tule kattamaan menoja.
 
Eläkkeitä maksetaan noin 33 miljardia vuodessa. 200 miljardin pääomalla pitäisi saada noin 16% tuotto että pystyisi maksamaan 33 miljardin eläkkeet. Realistisesti ajatellen pitäisi saada tuottoa vielä inflaation verran lisää tai pääoma syödään pois tai vaihtoehtoisesti jäädytetään eläkkeet nykytasolle.

Vaikea uskoa, että 200 miljardin sijoituksilla saataisiin oikeasti maksettua eläkkeet eli jostain on rahaa pumpattava sisään lisää.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Eläkkeitä maksetaan noin 33 miljardia vuodessa. 200 miljardin pääomalla pitäisi saada noin 16% tuotto että pystyisi maksamaan 33 miljardin eläkkeet. Realistisesti ajatellen pitäisi saada tuottoa vielä inflaation verran lisää tai pääoma syödään pois tai vaihtoehtoisesti jäädytetään eläkkeet nykytasolle.

Vaikea uskoa, että 200 miljardin sijoituksilla saataisiin oikeasti maksettua eläkkeet eli jostain on rahaa pumpattava sisään lisää.
Laillistetaan eutanasia.

Toi oli vain puoliksi vitsi. Se vitsin puolikas liittyy tähän asiayhteyteen, ja toinen puolikas taas liittyy asian varsinaiseen asiayhteyteen.
 
Laillistetaan eutanasia.

Toi oli vain puoliksi vitsi. Se vitsin puolikas liittyy tähän asiayhteyteen, ja toinen puolikas taas liittyy asian varsinaiseen asiayhteyteen.
Laitetaan noin 35ke/vuosi maksimiraja eläkkeisiin niin säästetään paperilla 10 miljardia. Todellinen säästö vähempi koska eläkkeistä menee verot, eläkerahoja menee kulutukseen(alv) jne. Maksimieläke olisi 2900e/kk. Keskivertoeläke alle 2ke niin tämä leikkaus ei kosketa keskivertoeläkeläistä eikä edes suurinta osaa eläkeläisistä.

Loput rahat mitä tarvitaan budjetin tasapainottamiseen haetaan muualta kuin eläkkeistä karsimalla. Ei tarvita eutanasiaa eikä tarvi koskea köyhimpiin eikä edes keskivertoeläkkeeseen.
 
Laitetaan noin 35ke/vuosi maksimiraja eläkkeisiin niin säästetään paperilla 10 miljardia. Todellinen säästö vähempi koska eläkkeistä menee verot, eläkerahoja menee kulutukseen(alv) jne. Maksimieläke olisi 2900e/kk. Keskivertoeläke alle 2ke niin tämä leikkaus ei kosketa keskivertoeläkeläistä eikä edes suurinta osaa eläkeläisistä.

Loput rahat mitä tarvitaan budjetin tasapainottamiseen haetaan muualta kuin eläkkeistä karsimalla. Ei tarvita eutanasiaa eikä tarvi koskea köyhimpiin eikä edes keskivertoeläkkeeseen.
Mites olisi progressiivisesti iän funktiona laskeva eläke.

Alussa saat täyden eläkkeen, ja vanhetessasi se pikku hiljaa pienenee. (Tiettyyn minimiin asti.)
 
Minusta pitäisi vaan laskea kuinka paljon maksanut eläkemaksuja ja sitten kun ne on kuluttanut, tippuu kansaneläkkeelle. Katot ei kannusta tienaamaan työelämässä ja on lähinnä keskisormi niille jotka on sykkineet töissä kovasti.
 
Mites olisi progressiivisesti iän funktiona laskeva eläke.

Alussa saat täyden eläkkeen, ja vanhetessasi se pikku hiljaa pienenee. (Tiettyyn minimiin asti.)
Mitä monimutkaisempi systeemi sitä enempi menee aikaa hukkaan kaikenlaiseen poliittiseen säätämiseen ja byrokratiaan. Imho. yksinkertaiset ratkaisut on parhaita. Käytännössä 70v eläkeikä on jo niin vanha, että tuollainen ikäleikkuri tuntuu turhalta. Eiköhän ne suurimmat kulutusvuodet ole jo suurimmalla osalla takana kun 70v kolahtaa mittariin.
 
Mites olisi progressiivisesti iän funktiona laskeva eläke.

Alussa saat täyden eläkkeen, ja vanhetessasi se pikku hiljaa pienenee. (Tiettyyn minimiin asti.)

Tuo voisi olla ihan järkevä toteutus. Saataisiin hyvin painetta pois nykyisten työntekijöiden maksutaakasta. Harvempi kuitenkaan missään +75 vuoden iässä mitään 10000€/kk eläkettä tarvitsee että pärjää menojen kanssa. Toki tässäkin pitäisi jollain lailla huomioida se että niissä eläkemaksuissa tulee sit raja vastaan jossa kohtaa sitä on maksanut riittävästi ja enää ei tarvitse maksaa.

Jälkiviisaana tämä olisi pitänyt toteuttaa kuten jenkkien 401K jossa jokainen säästää oman eläkkeensä ja sit jos sitä ei säästä tai sen kaiken käyttöön niin ei muuta kuin takas töihin että saa maksettua kulunsa.
 
voisi myös joustavoittaa sitä järjestelmää. Tiedän monia, kenelle olisi erityisesti tässä tilanteessa parempi maksaa vaikkapa talolainaa pois kuin jotain isoa eläkemaksua. Kuitenkin se oma talo/asunto on siellä eläkkeelläkin aika iso turva ja vähentää kuukausittaisia kuluja kun ei tarvitse maksaa vuokraa.

Ja se eläkemaksun määrä on vuositasolla merkittävä. Jos vaikka työnantajan maksamasta panoksesta 30% on niitä eläkemaksuja, se tekee jo aika reilusti jos vaikka työnantaja maksaa 40 000 euroa vuositasolla jostain työntekijästä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 052
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom