Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Valitan pieleen mennyttä lainausta ja offtopiccia.Oh hoh, joku uskaltaa sanoa ääneen asioita.
Pääkirjoitus: Suorituskyvyn on ratkaistava hävittäjävalinta – ei haihattelun europuolustuksesta tai Ruotsi-liitosta
"Kaikkien ehdokkaiden pitää täyttää ennen lopullista suorityskykyvertailua vaatimukset riittävästä kotimaisuusasteesta ja muun muassa sen, että koneita voidaan huoltaa kaikissa tilanteissa Suomessa."
- Antti Kaikkonen
Jas, Jas ja Jas
Tuo kotimaisuusaste ja "kaikissa tilanteissa huolto kotimaassa" ei ainakaan F-35:llä nykytiedon mukaan onnistu. Vai onko siihen tullut joku päivitys että koneet pitäisi toimittaa säännöllisin väliajoin määräaikaishuoltoon jonnekin Italiaan tms.
Todennäköisesti on aika tarkat speksit tiedossa, mitä tuo kotimaisuusaste tarkoittaa. Me voimme vain arvailla niitä.Kyllä Lockheed-Martin tietää, mitkä Suomen vaatimukset on, eikä siellä olla niin typeriä että tarjottaisiin pakettia, joka ei niitä vaatimuksia täytä.
Vaikka en päätöksentekoprosessiin ole tutustunut niin olisi todennäköisesti aika helvetinmoinen skandaali ja riski lähtä häseltämään ja sotkemaan ammattilaisten tekemää turvallisuuspoliittista hankintapäätöstä. Varsinkaan kun nykyhallituksella ei ole minkäänlaista kompetenssia asian suhteen.Poliitikot ja siis muodollisesti hallitus edelleen tekee lopullisen päätöksen valittavasta koneesta puolustushallinon esityksen pohjalta. Poliitikot voivat hyväksyä esityksen sellaisenaan tai vaikka ohittaa koko esityksen, jos haluavat. Käytännössä puolustushallinto tulee esittämään yhdysvaltalaista konetta ja poliitikoista osa ottaisi mieluiten ruotsalaisen vehkeen. Vääntö tulee olemaan kova.
Kameroissa on zoomi.Ja 720p resoluutio. Ei varmaan kummoisesti erota koneista tai tempuista yksityiskohtia.
Vaihda näyttöä jos 35" näyttökuva on rakeinen.Zoomi tai ei, niin rakeiselta tuo 720p-kuva näyttää 35" näytöllä siitä huolimatta.
Kuvittelisi, että koulutukseen jotain laitteistoaki sisältyisi. Kuite iha pennejä vrt. oikealla koneella koulutus. Edit: jos ei laitteistoa, nii softaa.Ketju on kalunnut itse koneet aika luille, mutta mites muut hankkeeseen liittyvät hankinna, kuten vaikka jo hieman sivutut simulaattorit? Onko puolustusvoimilla edes käytössä konekohtaisia simulaattoreita ja tuleeko minkään koneen mukana siviilipuolelta tuttua simulaattoritekniikkaa?
Eiköhän sieltä se simulaattori tule mukana kun pakko niitä lentäjiä on jotenkin kouluttaa, mutta puhdaus arvaus on, että ensimmäiset lentäjät käy hakemassa tyyppikoulutukset simulaattoreissa ja lopulta oikeissa koneissa Atlantin toisella puolella (olettaen tietysti mikäli made in usa valitaan). Järkeen käypää olisi, että näistä tulee lopulta ensimmäisiä kotimaisia kouluttajia.Kuvittelisi, että koulutukseen jotain laitteistoaki sisältyisi. Kuite iha pennejä vrt. oikealla koneella koulutus. Edit: jos ei laitteistoa, nii softaa.
edit: kaikkia koneitahan ei edes ole tarjolla kakspaikkaisena. Tuskin niilläkään opetetaan lentään niin, että laitetaan pilotti suoraan syvään päätyyn. Taputellaan olalle vain, että kyllä se siitä Maasta sit naputellaan nappeja ja laitetaan kone mitä ihmeellisimpiin vikatiloihin.
Mä näkisin, että tuo on pöydällä, vaikka kone ei olisi Boeingin. Varmasti toimii myös 35:n kanssa.Peli kovenee:
Yllätyskäänne hävittäjähankkeessa: Boeing tarjoaa Suomelle myös miehittämättömiä ilma-aluksia
Suomi on ensimmäinen maa, jolle yhtiö tarjoaa tulevaa ATS-droneaan.www.kauppalehti.fi
Ketju on kalunnut itse koneet aika luille, mutta mites muut hankkeeseen liittyvät hankinna, kuten vaikka jo hieman sivutut simulaattorit? Onko puolustusvoimilla edes käytössä konekohtaisia simulaattoreita ja tuleeko minkään koneen mukana siviilipuolelta tuttua simulaattoritekniikkaa?
Luultavasti tällöin kertaluokkaa kalliimpana.Mä näkisin, että tuo on pöydällä, vaikka kone ei olisi Boeingin. Varmasti toimii myös 35:n kanssa.
Luin väärinLuultavasti tällöin kertaluokkaa kalliimpana.
Tämän päivän ääninäytteiden perusteella valinta on Eurofighter. Tosin F-35 suoritti vain sellaisen vaisun "ohilennon" parilla lenkillä, niin se jäi vähän mysteeriksi.Vähän aihetta liipaten, F-35 ja muut hävittäjäehdokkaat Super Hornetia lukuunottamatta olisi nähtävissä lennossa nyt tulevan perjantain Kaivopuiston lentonäytöksessä.
Merikadun ja Huvilakadun risteyksen tuntumasta mitattuna:Tämän päivän ääninäytteiden perusteella valinta on Eurofighter. Tosin F-35 suoritti vain sellaisen vaisun "ohilennon" parilla lenkillä, niin se jäi vähän mysteeriksi.
Aika jännä. Pojan kanssa molemmat oltiin sitä mieltä että Typhoon tarjosi heittämällä miehekkäimmät jyrinät. Oltiin fillarilla liikenteessä ja vaihdeltiin paikkaa pitkin rantaa, mutta aika lailla samalla alueella oltiin noiden aikaan kuin sinäkin. No, tämä nyt tosiaan on tällaista mutua, kun muuttuijia tosiaan on niin paljon. Hornet on vanhaa kalustoa ja se on nähty niin usein, että ehkä siihen ei kiinnittänyt edes huomiota samalla tavalla.Merikadun ja Huvilakadun risteyksen tuntumasta mitattuna:
1. Hornet 98,9 dBA
2. Gripen C 94,7 dBA
Muut 91-94 dBA, joista Eurofighter 94,1 ja Gripen E 93,x.
Hornet ja vanha Gripen eivät tosin ole valittavana, joten niiden jälkeen Eurofighter oli äänekkäin. Äänekkyys riippuu tietysti lentäjästä, lentoradasta, tuulesta ja kuuntelupaikasta, mutta tällä kertaa järjestys oli tämä.
F-35:n kotimaisuusaste kuitataan sillä että Norjalainen Kongsberg omistaa Patriasta 49,9%Tuo kotimaisuusaste ja "kaikissa tilanteissa huolto kotimaassa" ei ainakaan F-35:llä nykytiedon mukaan onnistu. Vai onko siihen tullut joku päivitys että koneet pitäisi toimittaa säännöllisin väliajoin määräaikaishuoltoon jonnekin Italiaan tms.
F-35:n kotimaisuusaste kuitataan sillä että Norjalainen Kongsberg omistaa Patriasta 49,9%
Koneet siis lennetään Norjaan huoltoon.
Odotas mä soitan Puraselle ja jos ei vastaa niin sit Kaikkoselle.Lähteet ois kiva saada. Ei sillä että epäilisin sua, vaan lähinnä et joku epäilee sua joka tapauksessa ja kaipaa niitä lähteitä
Odotas mä soitan Puraselle ja jos ei vastaa niin sit Kaikkoselle.
Kyllähän jokainen tietää ettei tuosta ole mitään julkista vaan ihan päättelyä.
LOL! Eli niitä lähteitä ei löydy... Kummallista... Vaikka jokainen tietää ja siltikään ei oo lähteitä... Hmmm... Pahoittelen triplapisteiden viidakkoa, mut kyllähän kaikki tietää mitä varten ne on...
Sinne vikalistan päälle vaan. Kohta lienee 900 jo niitä kasassa.When It Comes to Supersonic Flight, the F-35’s Wings Are Clipped
Sustained supersonic speeds could cause lasting damage to the F-35's stealth capabilities.www.popularmechanics.com
F-35-B-ja C-mallin Stealth-pinnoite kuumenee, jos yliäänennopeudella ajetaan liian pitkään. Suomelle tarjottu A-malli ei kärsi samasta ongelmasta, mutta syytä ei tiedetä.
Kuulostaa hieman kummalliselta omaan korvaan.
When It Comes to Supersonic Flight, the F-35’s Wings Are Clipped
Sustained supersonic speeds could cause lasting damage to the F-35's stealth capabilities.www.popularmechanics.com
F-35-B-ja C-mallin Stealth-pinnoite kuumenee, jos yliäänennopeudella ajetaan liian pitkään. Suomelle tarjottu A-malli ei kärsi samasta ongelmasta, mutta syytä ei tiedetä.
Kuulostaa hieman kummalliselta omaan korvaan.
Eikös yksi HX vaatimuksista ole, että pitää pystyä itse huoltamaan? Jos ei pysty, niin ei edes harkita tai jotenkin niin.Mitenköhän mahtaa olla tuon Norjaan huoltoon lennättäminen kanssa jossain hypoteettisessa sotatilanteessa jossa Nato ei ole mukana? Vai onko Suomi jo Natossa.
Mites muuten tolla F-35A:lla onnistuuko supercruisailu?
Eikös yksi HX vaatimuksista ole, että pitää pystyä itse huoltamaan? Jos ei pysty, niin ei edes harkita tai jotenkin niin.
Lopullinen tarjous sisältää Lockheed Martinin mukaan suomalaiselle puolustusteollisuudelle F-35:n suoraan valmistukseen ja ylläpitoon liittyen monia mahdollisuuksia, joita ei ole aikaisemmin tarjottu. Kyse on suurempien komponenttien valmistuksesta Suomen ja muiden F-35 -asiakkaiden tarpeisiin, jotka nostavat Suomen teollisuuden tietotaitoa uusien materiaalien käsittelystä. Kyseiset yhteistyöhankkeet on määritelty 20 vuoden mittaisiksi.
Suomen huoltovarmuusvaatimukset on huomioitu myös tilanteessa, jolloin Suomen rajat on suljettu poikkeusolojen takia. Suomessa toteutettavaksi tarjotaankin huolto- ja ylläpitotoimintoja laajan komponettikorjausosaamisen muodossa seuraavan noin 40 vuoden ajaksi tai siihen saakka, kun Suomi käyttää F-35 -hävittäjiä. Aivan kaikkia komponentteja ei kuitenkaan ole mahdollista korjata Suomessa, mutta niiltä osin Lockheed Martin tarjoaa strategisen varastoinnin muodossa riittävän varaosasaatavuuden kriisitilanteita ajatellen.
Lähde: Suomelle HX-hankkeessa tarjottu Lockheed Martin F-35 on jo 13 valtion valitsema suorituskyky | lentoposti.fi
On se silti vielä gen5. Ja sen RCS on silti pienempi, kuin vanhemmilla samoissa "varustuksissa".Se, että F-35 ei suunniteltu super cruiseriksi on hieman sama tosiasia, kuin että se ei ole enää Gen5 hävittäjä jos lisää ulkoista aseistusta...
On se silti vielä gen5. Ja sen RCS on silti pienempi, kuin vanhemmilla samoissa "varustuksissa".
Mites muuten tolla F-35A:lla onnistuuko supercruisailu?
mikä on gen 5?Se, että F-35 ei suunniteltu super cruiseriksi on hieman sama tosiasia, kuin että se ei ole enää Gen5 hävittäjä jos lisää ulkoista aseistusta...
Melko perustason käsite tähän aiheeseen liittyen.mikä on gen 5?
Lisäksi ei juuri yllätä että muille koneille ei ole tuollaista jälkipoltin testiä tehty kun niissä ei ole samanlaista stealth materiaalia. Aika paska nakki jos sotatilanteessa koneen rcs nousee pikkuhiljaa mitä enemmän tehtäviä lennetään tai vastaavasti niitä ei voida lentää koska koneen ainoa ässä ominaisuus on paskana ja kone pajalla. Vai lähettääkö Lockheed varakoneen aina kuin Veholta ikään kone lähetetään huoltoon.
Jos ei täytä tarjouspyynnössä määritettyjä ehtoja, niin ei pääse kisaan mukaan..? Ei kai tuo nyt pitäis tulla osallistujille yllätyksenä (ehkä Ranskalaisille)Eli ensin karsitaan ne teollisen yhteistyön ja huoltovarmuuden seikat kuntoon budjetin puitteissa ja vasta sitten niistä valitaan suorituskykyisin.