Suomen hävittäjähankinta (tekninen keskustelu)

Pidettäisiinkö tuo keskustelu kuitenkin teknisellä tasolla, kuten otsikko sanoo (tämä ketju kun ei ole poliittisella osastolla). Niin ei tarvitse tulla taas moderaattoreiden siivoamaan ketjua.
 
Oh hoh, joku uskaltaa sanoa ääneen asioita.


Pääkirjoitus: Suorituskyvyn on ratkaistava hävittäjävalinta – ei haihattelun europuolustuksesta tai Ruotsi-liitosta
Valitan pieleen mennyttä lainausta ja offtopiccia.

Tyhmä kirjoitus. Otsikossa sanoo että Suorituskyvyn on ratkaistava hävittäjävalinta...Sitten itse tekstissä satuilee/politikoi tyyliin että hävittäjän on kelvattava Natolle. Ei mulla muuta mutta ärsyttää kun otsikko ja sisältö ei oikein täsmää.

Voitte palata teknilliseen keskusteluun. Itsellä ei siihen tietämystä ole.
 
"Kaikkien ehdokkaiden pitää täyttää ennen lopullista suorityskykyvertailua vaatimukset riittävästä kotimaisuusasteesta ja muun muassa sen, että koneita voidaan huoltaa kaikissa tilanteissa Suomessa."
- Antti Kaikkonen

Jas, Jas ja Jas
 
"Kaikkien ehdokkaiden pitää täyttää ennen lopullista suorityskykyvertailua vaatimukset riittävästä kotimaisuusasteesta ja muun muassa sen, että koneita voidaan huoltaa kaikissa tilanteissa Suomessa."
- Antti Kaikkonen

Jas, Jas ja Jas

Tuo kotimaisuusaste ja "kaikissa tilanteissa huolto kotimaassa" ei ainakaan F-35:llä nykytiedon mukaan onnistu. Vai onko siihen tullut joku päivitys että koneet pitäisi toimittaa säännöllisin väliajoin määräaikaishuoltoon jonnekin Italiaan tms.
 
Tuo kotimaisuusaste ja "kaikissa tilanteissa huolto kotimaassa" ei ainakaan F-35:llä nykytiedon mukaan onnistu. Vai onko siihen tullut joku päivitys että koneet pitäisi toimittaa säännöllisin väliajoin määräaikaishuoltoon jonnekin Italiaan tms.

Kyllä Lockheed-Martin tietää, mitkä Suomen vaatimukset on, eikä siellä olla niin typeriä että tarjottaisiin pakettia, joka ei niitä vaatimuksia täytä.

"Lockheed Martin is offering a package of F-35A aircraft and a ‘sustainment solution’ it says is tailored to meet Finland’s security of supply needs. The company’s F-35 offer also is said to include many ‘first-of-a-kind’ opportunities for Finnish industry to work on the production and sustain of the fighter. "

"The production work will continue for more than 20 years, and the F-35 sustainment work will continue into the 2050s. Not only will Finland support its own F-35s, but it will directly support the global fleet of F-35s through the production of major components.”
 
Kyllä Lockheed-Martin tietää, mitkä Suomen vaatimukset on, eikä siellä olla niin typeriä että tarjottaisiin pakettia, joka ei niitä vaatimuksia täytä.
Todennäköisesti on aika tarkat speksit tiedossa, mitä tuo kotimaisuusaste tarkoittaa. Me voimme vain arvailla niitä.
 
Poliitikot ja siis muodollisesti hallitus edelleen tekee lopullisen päätöksen valittavasta koneesta puolustushallinon esityksen pohjalta. Poliitikot voivat hyväksyä esityksen sellaisenaan tai vaikka ohittaa koko esityksen, jos haluavat. Käytännössä puolustushallinto tulee esittämään yhdysvaltalaista konetta ja poliitikoista osa ottaisi mieluiten ruotsalaisen vehkeen. Vääntö tulee olemaan kova.
Vaikka en päätöksentekoprosessiin ole tutustunut niin olisi todennäköisesti aika helvetinmoinen skandaali ja riski lähtä häseltämään ja sotkemaan ammattilaisten tekemää turvallisuuspoliittista hankintapäätöstä. Varsinkaan kun nykyhallituksella ei ole minkäänlaista kompetenssia asian suhteen.
 
Tossa toi kaivopuiston lentonäytös iltalehdessä suorana (skipatkaa, surkea laatu):

Edit: ei ääniä? :/

edit2:

maikkarin lähetys:

ylen lähetys, sisältää myös studio-osuuksia (hyvä laatu):

Lento-ohjelma:
Näyttökuva 2021-8-6 kello 16.38.30.png
 
Viimeksi muokattu:
Zoomi tai ei, niin rakeiselta tuo 720p-kuva näyttää 35" näytöllä siitä huolimatta.
 
Ketju on kalunnut itse koneet aika luille, mutta mites muut hankkeeseen liittyvät hankinna, kuten vaikka jo hieman sivutut simulaattorit? Onko puolustusvoimilla edes käytössä konekohtaisia simulaattoreita ja tuleeko minkään koneen mukana siviilipuolelta tuttua simulaattoritekniikkaa?
 
Ketju on kalunnut itse koneet aika luille, mutta mites muut hankkeeseen liittyvät hankinna, kuten vaikka jo hieman sivutut simulaattorit? Onko puolustusvoimilla edes käytössä konekohtaisia simulaattoreita ja tuleeko minkään koneen mukana siviilipuolelta tuttua simulaattoritekniikkaa?
Kuvittelisi, että koulutukseen jotain laitteistoaki sisältyisi. Kuite iha pennejä vrt. oikealla koneella koulutus. Edit: jos ei laitteistoa, nii softaa.

edit: kaikkia koneitahan ei edes ole tarjolla kakspaikkaisena. Tuskin niilläkään opetetaan lentään niin, että laitetaan pilotti suoraan syvään päätyyn. Taputellaan olalle vain, että kyllä se siitä :D Maasta sit naputellaan nappeja ja laitetaan kone mitä ihmeellisimpiin vikatiloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvittelisi, että koulutukseen jotain laitteistoaki sisältyisi. Kuite iha pennejä vrt. oikealla koneella koulutus. Edit: jos ei laitteistoa, nii softaa.

edit: kaikkia koneitahan ei edes ole tarjolla kakspaikkaisena. Tuskin niilläkään opetetaan lentään niin, että laitetaan pilotti suoraan syvään päätyyn. Taputellaan olalle vain, että kyllä se siitä :D Maasta sit naputellaan nappeja ja laitetaan kone mitä ihmeellisimpiin vikatiloihin.
Eiköhän sieltä se simulaattori tule mukana kun pakko niitä lentäjiä on jotenkin kouluttaa, mutta puhdaus arvaus on, että ensimmäiset lentäjät käy hakemassa tyyppikoulutukset simulaattoreissa ja lopulta oikeissa koneissa Atlantin toisella puolella (olettaen tietysti mikäli made in usa valitaan). Järkeen käypää olisi, että näistä tulee lopulta ensimmäisiä kotimaisia kouluttajia.
 
Ketju on kalunnut itse koneet aika luille, mutta mites muut hankkeeseen liittyvät hankinna, kuten vaikka jo hieman sivutut simulaattorit? Onko puolustusvoimilla edes käytössä konekohtaisia simulaattoreita ja tuleeko minkään koneen mukana siviilipuolelta tuttua simulaattoritekniikkaa?

Jo Hornetiin on useita erilaisia simulaattoreita, ja nyt ehdolla oleviin on todennäköisesti vielä enemmän. Simulaattorit ovat nykyään koulutuksessa avainasemassa.
 
Tuo tarjoushan on käytännössä tarjous siitä, että haluaako Suomi lähteä kehitysprojektiin mukaan. Mitään valmista tuotetta heillä ei ole myytäväksi.
 
Vähän aihetta liipaten, F-35 ja muut hävittäjäehdokkaat Super Hornetia lukuunottamatta olisi nähtävissä lennossa nyt tulevan perjantain Kaivopuiston lentonäytöksessä.
Tämän päivän ääninäytteiden perusteella valinta on Eurofighter. Tosin F-35 suoritti vain sellaisen vaisun "ohilennon" parilla lenkillä, niin se jäi vähän mysteeriksi. :D
 
Tämän päivän ääninäytteiden perusteella valinta on Eurofighter. Tosin F-35 suoritti vain sellaisen vaisun "ohilennon" parilla lenkillä, niin se jäi vähän mysteeriksi. :D
Merikadun ja Huvilakadun risteyksen tuntumasta mitattuna:
1. Hornet 98,9 dBA
2. Gripen C 94,7 dBA
Muut 91-94 dBA, joista Eurofighter 94,1 ja Gripen E 93,x.

Hornet ja vanha Gripen eivät tosin ole valittavana, joten niiden jälkeen Eurofighter oli äänekkäin. Äänekkyys riippuu tietysti lentäjästä, lentoradasta, tuulesta ja kuuntelupaikasta, mutta tällä kertaa järjestys oli tämä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210807-010442.png
    Screenshot_20210807-010442.png
    2,5 MB · Luettu: 14
Merikadun ja Huvilakadun risteyksen tuntumasta mitattuna:
1. Hornet 98,9 dBA
2. Gripen C 94,7 dBA
Muut 91-94 dBA, joista Eurofighter 94,1 ja Gripen E 93,x.

Hornet ja vanha Gripen eivät tosin ole valittavana, joten niiden jälkeen Eurofighter oli äänekkäin. Äänekkyys riippuu tietysti lentäjästä, lentoradasta, tuulesta ja kuuntelupaikasta, mutta tällä kertaa järjestys oli tämä.
Aika jännä. Pojan kanssa molemmat oltiin sitä mieltä että Typhoon tarjosi heittämällä miehekkäimmät jyrinät. Oltiin fillarilla liikenteessä ja vaihdeltiin paikkaa pitkin rantaa, mutta aika lailla samalla alueella oltiin noiden aikaan kuin sinäkin. No, tämä nyt tosiaan on tällaista mutua, kun muuttuijia tosiaan on niin paljon. Hornet on vanhaa kalustoa ja se on nähty niin usein, että ehkä siihen ei kiinnittänyt edes huomiota samalla tavalla.
 
Tuo kotimaisuusaste ja "kaikissa tilanteissa huolto kotimaassa" ei ainakaan F-35:llä nykytiedon mukaan onnistu. Vai onko siihen tullut joku päivitys että koneet pitäisi toimittaa säännöllisin väliajoin määräaikaishuoltoon jonnekin Italiaan tms.
F-35:n kotimaisuusaste kuitataan sillä että Norjalainen Kongsberg omistaa Patriasta 49,9%

Koneet siis lennetään Norjaan huoltoon.
 
F-35:n kotimaisuusaste kuitataan sillä että Norjalainen Kongsberg omistaa Patriasta 49,9%

Koneet siis lennetään Norjaan huoltoon.

Lähteet ois kiva saada. Ei sillä että epäilisin sua, vaan lähinnä et joku epäilee sua joka tapauksessa ja kaipaa niitä lähteitä :)
 
Lähteet ois kiva saada. Ei sillä että epäilisin sua, vaan lähinnä et joku epäilee sua joka tapauksessa ja kaipaa niitä lähteitä :)
Odotas mä soitan Puraselle ja jos ei vastaa niin sit Kaikkoselle.

Kyllähän jokainen tietää ettei tuosta ole mitään julkista vaan ihan päättelyä.
 
Odotas mä soitan Puraselle ja jos ei vastaa niin sit Kaikkoselle.

Kyllähän jokainen tietää ettei tuosta ole mitään julkista vaan ihan päättelyä.

LOL! Eli niitä lähteitä ei löydy... Kummallista... Vaikka jokainen tietää ja siltikään ei oo lähteitä... Hmmm... Pahoittelen triplapisteiden viidakkoa, mut kyllähän kaikki tietää mitä varten ne on...
 
LOL! Eli niitä lähteitä ei löydy... Kummallista... Vaikka jokainen tietää ja siltikään ei oo lähteitä... Hmmm... Pahoittelen triplapisteiden viidakkoa, mut kyllähän kaikki tietää mitä varten ne on...

 

F-35-B-ja C-mallin Stealth-pinnoite kuumenee, jos yliäänennopeudella ajetaan liian pitkään. Suomelle tarjottu A-malli ei kärsi samasta ongelmasta, mutta syytä ei tiedetä.

Kuulostaa hieman kummalliselta omaan korvaan.
Sinne vikalistan päälle vaan. Kohta lienee 900 jo niitä kasassa.

 

F-35-B-ja C-mallin Stealth-pinnoite kuumenee, jos yliäänennopeudella ajetaan liian pitkään. Suomelle tarjottu A-malli ei kärsi samasta ongelmasta, mutta syytä ei tiedetä.

Kuulostaa hieman kummalliselta omaan korvaan.

Tämä on ikivanha juttu, ja se ei johdu yliäänennopeudella lentämisestä vaan jälkipolttimen käytöstä pidempään kuin missään koneessa edes riittää polttoaine sisäisissä tankeissa sen jälkipolttimen käyttämiseen. Koelennoilla, joilla ongelma ilmeni, tosiaan lennettiin täydellä jälkipolttimella, ilmatankattiin kone, sitten lennettiin täydellä jälkipolttimella, ilmatankattiin uudestaan jne. ja tätä toistettiin monta kertaa putkeen.


Suurimmalla osalla konemalleista tällaisia testejä ei ole edes tehty, kun tilanne on niin epärealistinen todellisilla sotalennoilla.

Mutta kun tuossa hyvin epärealistisessa tilanteessa ilmenevä ongelma tuli ilmi, laitettiin rauhan ajalle suuret turvamarginaalit ettei mennä lähellekään tilannetta, jossa se ilmeni.

Ja tosiaan mitään korjausta ei aiota tehdä koska tuo ei käytännössä millään tavalla haittaa koneen käyttöä tositilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän mahtaa olla tuon Norjaan huoltoon lennättäminen kanssa jossain hypoteettisessa sotatilanteessa jossa Nato ei ole mukana? Vai onko Suomi jo Natossa.

Lisäksi ei juuri yllätä että muille koneille ei ole tuollaista jälkipoltin testiä tehty kun niissä ei ole samanlaista stealth materiaalia. Aika paska nakki jos sotatilanteessa koneen rcs nousee pikkuhiljaa mitä enemmän tehtäviä lennetään tai vastaavasti niitä ei voida lentää koska koneen ainoa ässä ominaisuus on paskana ja kone pajalla. Vai lähettääkö Lockheed varakoneen aina kuin Veholta ikään kone lähetetään huoltoon.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän mahtaa olla tuon Norjaan huoltoon lennättäminen kanssa jossain hypoteettisessa sotatilanteessa jossa Nato ei ole mukana? Vai onko Suomi jo Natossa.
Eikös yksi HX vaatimuksista ole, että pitää pystyä itse huoltamaan? Jos ei pysty, niin ei edes harkita tai jotenkin niin.
 
Mites muuten tolla F-35A:lla onnistuuko supercruisailu?

Sitä ei käsittääkseni alunperin suunniteltu supercruiseriksi. Lähde: JSF.mil > Contact > FAQs

Mutta ilmeisesti se pääsee etenemään yliääninopeuksilla ilman jälkipoltinta jonkin matkaa, jos äänivalli rikotaan aluksi jälkipolttimen avulla.

Stealth + supercruise on joka tapauksessa kombinaationa pulmallinen, sillä yliääninopeudella lentäminen mm. kuumentaa koneen rakenteita sen verran, että lisääntynyt emittoituva lämpösäteily tekee koneesta helpommin havaittavan.
 
Eikös yksi HX vaatimuksista ole, että pitää pystyä itse huoltamaan? Jos ei pysty, niin ei edes harkita tai jotenkin niin.

No siis ei muitakaan koneita kai 100% pysty huoltamaan itse mutta mitkä nuo rajat sitten on kullakin koneella ja valmistajalla. Käsitin kuitenkin niin että 35 pintamateriaali on sen verran salaisuus että tuohon ei juuri huoltoja itse tehdä
 
Kyllähän LM ainakin tiedotteensa mukaan tarjoaa Suomelle sellaista valmistus- ja huoltokyvykkyyttä joka täyttää HX-hankkeen vaatimukset. Taisipa olla puhetta jopa koneen komponenttien valmistuksesta Suomessa niin omaan käyttöön kuin kansainvälisesti muillekin F-35 käyttäjille.

Normaalioloissahan F-35 huolto pelaa kansainvälisen verkoston voimalla, mutta poikkeustilanteita varten lupailtiin sellaista paikallista varastoa että koneet pysyvät ilmassa vaikka normaali logistiikkaverkosto sakkaisi.


Lopullinen tarjous sisältää Lockheed Martinin mukaan suomalaiselle puolustusteollisuudelle F-35:n suoraan valmistukseen ja ylläpitoon liittyen monia mahdollisuuksia, joita ei ole aikaisemmin tarjottu. Kyse on suurempien komponenttien valmistuksesta Suomen ja muiden F-35 -asiakkaiden tarpeisiin, jotka nostavat Suomen teollisuuden tietotaitoa uusien materiaalien käsittelystä. Kyseiset yhteistyöhankkeet on määritelty 20 vuoden mittaisiksi.

Suomen huoltovarmuusvaatimukset on huomioitu myös tilanteessa, jolloin Suomen rajat on suljettu poikkeusolojen takia. Suomessa toteutettavaksi tarjotaankin huolto- ja ylläpitotoimintoja laajan komponettikorjausosaamisen muodossa seuraavan noin 40 vuoden ajaksi tai siihen saakka, kun Suomi käyttää F-35 -hävittäjiä. Aivan kaikkia komponentteja ei kuitenkaan ole mahdollista korjata Suomessa, mutta niiltä osin Lockheed Martin tarjoaa strategisen varastoinnin muodossa riittävän varaosasaatavuuden kriisitilanteita ajatellen.

Lähde: Suomelle HX-hankkeessa tarjottu Lockheed Martin F-35 on jo 13 valtion valitsema suorituskyky | lentoposti.fi
 
LM:n joku johtaja kyllä Suomalaisen TV-kanavan haastattelussa vakuutti, että opettavat suomalaiset ylläpitämään Stealth-pinnoite:tta, jos Suomi F-35:n valitsee.
 
Se, että F-35 ei suunniteltu super cruiseriksi on hieman sama tosiasia, kuin että se ei ole enää Gen5 hävittäjä jos lisää ulkoista aseistusta...
 
Mites muuten tolla F-35A:lla onnistuuko supercruisailu?

Riippuu määritelmästä, mutta paremmin kuin esim Gripenillä.

Molemmat tarvitsevat jälkipoltinta äänennopeuden ylittämiseen, mutta sen voi sen jälkeen molemmissa kytkeä pois päältä, ja jatkaa lentämistä n. mach 1.2-nopeutta ilman jälkipoltinta.

Mutta Gripenillä tämä onnistuu vain hyvin kevyellä aselastilla ja ilman mitään lisäpolttoainetankkeja, F-35lla täydellä sisäisellä asekuormalla, yli tuplasti suuremmalla polttoainemäärällä.
 
mikä on gen 5?
Melko perustason käsite tähän aiheeseen liittyen.


Eihän se mikään insinöörimääritelmä ole vaan myyntipuheillakin on osuutta tällaisten määrittelyyn, mutta nyt taitaa kuitenkin olla niin, että tietyn toimintakyvyn mukaisia vaihtoehtoja on mukana kisassa yksi. Muut edustavat pientä parannusta mutta tavallaan vastaavat poistuvan järjestelmän korvaamista uudella samanlaisella.
 
Lisäksi ei juuri yllätä että muille koneille ei ole tuollaista jälkipoltin testiä tehty kun niissä ei ole samanlaista stealth materiaalia. Aika paska nakki jos sotatilanteessa koneen rcs nousee pikkuhiljaa mitä enemmän tehtäviä lennetään tai vastaavasti niitä ei voida lentää koska koneen ainoa ässä ominaisuus on paskana ja kone pajalla. Vai lähettääkö Lockheed varakoneen aina kuin Veholta ikään kone lähetetään huoltoon.

En nyt sanoisi että stealth on F-35:n ainoa "ässä" ominaisuus. Sensorifuusio? Isompi sisäinen polttoainekuorma jolloin suorituskyky pysyy parempana kun ei tarvitse pultata joka hommaan lisätankkeja koneen alle? Isompi asekuorma kuin esim. sillä ruotsalaisten superhävittäjällä?

Ja jos mennään spekulaation puolelle, olisin kyllä yllättynyt jos F-35 ei olisi "kaartotaistelussa" parempi kone kuin alitehoinen Gripen, erityisesti jos mukana on oikeasti aseitakin eikä taistella vaan konetykillä ja ilkeillä radioviesteillä.

Mutta tämä nyt oli tällainen sivutangentti.
 
Aiemmin sanoin, että tässä threadissa keskustellaan aivan kuin se tekninen suorituskyky olisi se mikä ratkaisee ja sain siitä palautetta, että "tottakai puolustusvoimat valitsee parhaimman suorituskyvyn". Tässä nyt kuitenkin HX hankkeen johtajalta se sama mitä sanoin aiemmin, että suorituskyky ei ole tärkein prioriteetti tarjouskilpailussa.

Arviointityö on siis edennyt hyvin, mutta arvioinnissa ollaan edelleen kolmen hyväksytty/hylätty-päätösalueen eli huoltovarmuus, kustannukset ja teollinen yhteistyö kimpussa. Vielä ei siis olla ”lopullisessa” suorituskykyvertailussa, jonka perusteella puolustusvoimat tekee oman esityksensä Hornet-kaluston seuraajaksi.

Eli ensin karsitaan ne teollisen yhteistyön ja huoltovarmuuden seikat kuntoon budjetin puitteissa ja vasta sitten niistä valitaan suorituskykyisin.


Lopuksi tuossa todetaan hyvin mm. Sveitsiin liittyen:

Jokainen hävittäjähanke on kuitenkin erilainen ja toteutetaan kunkin valtion kansallisista tarpeista lähtien, joten hankkeiden suora vertailu ja sen pohjalta tehdyt johtopäätökset ovat turhia.
 
Eli ensin karsitaan ne teollisen yhteistyön ja huoltovarmuuden seikat kuntoon budjetin puitteissa ja vasta sitten niistä valitaan suorituskykyisin.
Jos ei täytä tarjouspyynnössä määritettyjä ehtoja, niin ei pääse kisaan mukaan..? Ei kai tuo nyt pitäis tulla osallistujille yllätyksenä (ehkä Ranskalaisille)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 089
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom