Jos halutaan parasta konetta välittämättä kustannuksista niin F-35 taitaa olla nykytilanteessa paras vaihtoehto. Sen jälkeen veikkaisin Eurofighteria selkeäksi kakkoseksi, jota seuraa Rafale ja Super Hornet, Gripenin ollessa 1v1 tilanteessa todennäköisesti järjestyksessä viimeinen. Ero koneiden välillä ei välttämättä ole niin suuri. Lähde: henkilökohtainen mutu.
Muistaakseni F-35:sta on sanottu / olen kuullut (en varmasti löydä tälle lähdettä, voitte ottaa mutuna), että sen edut eivät tule niin suuresti esiin puolustuksessa, vaan paremmin hyökkäyksessä.
Käsitin tuon niin, että johtokone pääsee hyökkäyksessä pidemmälle alueelle, missä omaa puolustuksen tietoverkkoa ei ole käytössä. Heikkouksena koneella on suhteellisen pieni aselasti ja fakta, että nuo stealth koneet näkyvät matalataajuustutkille ihan kuten mikä tahansa muu. Matalataajuustutkalla ei ainakaan vielä voi ohjata ohjuksia perille, joten tarkempia tutkia tarvitaan myös, ja näitä vastaan stealthista on etua.
Mutta mitä teemme puolustuksessa koneella, joka kuskaa kahta Amraamia (sisällä)? Luulen että stealth-kone pääsee taistelunjohdon avulla tutka standbylla laukaisuparametrien sisään, mutta edelleen ei ole varmaa osuuko ensimmäinen kahdesta puikosta. Ja todennäköisesti puolustava tutkaverkko on havainut ~1 Machia tai lujempaa lähestyvän koneen, vaikka ei sitä 100% varmasti tunnistaisi, ja uhkaan osataan varautua. OK, kone voi ottaa siipiin matkaan muutakin asekuormaa, mutta tällöin sen merkittävin myyntivaltti stealth kärsii (ei häviä kokonaan), ja minusta mekaaninen suorituskyky ottaa muilla koneilla yliotetta. Koneiden suorituskyky auttaa myös ohjuksia vastaan, ei pelkästään kaartotaistelussa.
Sensorifuusio on F-35:ssa ilmeisesti todella hyvällä tasolla ja varmasti auttaa parven toimintaa merkittävästi, mutta mielestäni muidenkin koneiden sensoritekniikka on hyvällä tasolla. Ehkä F-35 on edelleen paras, mutta ei niin merkittävällä erolla muihin konetyyppeihin.
Lisäksi koneella on paljon muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä ilmataistelukyky. Esimerkiksi kuinka nopealla syklillä kone saadaan takaisin taivaalle, kuinka monta lentoa se kykenee tekemään päivässä, tai viikossa? Kuinka paljon konetta voidaan rasittaa koulutusvaiheessa ennen kuin se väsyy käsiin, Suomen vs. Jenkkien lentoprofiiliero (joiden kulutukselle koneen elinikä suunnitellaan)? Ja yhtenä tärkeimpänä raha. Ostohinta on yksi tekijä, mutta myös lentotunnin hinta on merkittävä. Raha pitää koneet ilmassa, kun maassa kone on maalitaulu eikä uhka.