- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 533
Hallitusohjelmaan on jo käytännössä kirjattu koneiden ostaminen Ruotsista hinnalla millä hyvänsä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mistäs tämän voisi todentaa?Hallitusohjelmaan on jo käytännössä kirjattu koneiden ostaminen Ruotsista hinnalla millä hyvänsä.
Pitää myös ottaa huomioon operoivien maiden kyky tehdä tuotekehitystä. Gripen mailla se on aika pieni.
Jos meillä on osaamista, jota haluavat hyödyntää, niin en näkisi sen olevan ongelma. Aivan samalla tavalla, kuin esim. Gripenin kanssa. Pääsemme vaikuttamaan juuri niihin asioihin, joista projektin vetäjät uskovat olevan heille hyötyä.
Minusta Embraer on riittävä referenssi osoittamaan että tuotekehityskykyä löytyy Gripenin puolelta. Ei ne Ruotsalaiset huvikseen brassien kanssa tee yhteistyötä.
Suomella ja Ruotsilla on hyvin samanlaiset intressit ja tarpeet kehittää. Vaikka se omistaja maa veisi niin ei menisi paljoa huti.
Edit: poliittisesti jenkit on ulkona koska SDP.
En nyt vetäisi ihan noin suoria johtopäätöksiä. Erkki Tuomioja ei ole tällä kertaa hallituksessa mukana.Edit: poliittisesti jenkit on ulkona koska SDP.
Gripenillä on tällä hetkellä 5 operoivaa maata. Hornetilla on/oli suomen lisäksi 7. Eurofighterilla 7. Rafalella 4. F-35:lla tietysti iso kasa
mutta minusta meillä ei olisi mitään palaa vaikuttaa mihinkään mitä sieltä tuodaan ulos.
Ollaan siis pelkkiä nettomaksajia.
En nyt vetäisi ihan noin suoria johtopäätöksiä. Erkki Tuomioja ei ole tällä kertaa hallituksessa mukana.
Saahan sitä höpötellä kaikenlaista ennen kuin on puolue on hallituksessa, mutta hallituksessa realiteetit tulevat aika äkkiä vastaan varsinkin kun puolustusvoimien asiantuntijoilta alkaa tulla hävittäjähankintaa koskevaa tietoa. Toki mahdollisuuksien piirissä on, että hallitus tekee tämänkaltaisilla typerillä perusteilla huonon valinnan. Uskon kuitenkin, että Venäjä koetaan kuitenkin sen verran realistiseksi uhkaksi, että koneiden suorituskyvystä ei pahemmin tingitä idealismin vuoksi.Haavisto siellä kuitenkin on, ja huuteli tuossa hetki sitten, että ei haluaisi ostaa hävittäjiä välttämättä USA:sta.
Suomen hävittäjähankinta: Pekka Haavistolta uusi avaus – Voi rajata USA:n koneet ulkopuolelle
Piskuisen Ruotsin hävittäjä on taas poliittisesti ylivoimaisesti vähäriskisin, vielä kun intressitkin maailmanpolitiikassa ovat Suomella ja Ruotsilla myös tulevaisuudessa samansuuntaisia geopolitiikan vuoksi.
Saahan sitä höpötellä kaikenlaista ennen kuin on puolue on hallituksessa, mutta hallituksessa realiteetit tulevat aika äkkiä vastaan varsinkin kun puolustusvoimien asiantuntijoilta alkaa tulla hävittäjähankintaa koskevaa tietoa. Toki mahdollisuuksien piirissä on, että hallitus tekee tämänkaltaisilla typerillä perusteilla huonon valinnan. Uskon kuitenkin, että Venäjä koetaan kuitenkin sen verran realistiseksi uhkaksi, että koneiden suorituskyvystä ei pahemmin tingitä idealismin vuoksi.
Gripeneitä on rakennettu n. 250 kpl, Hornetteja n. 1500 , Super Hornetteja n. 600, EF Typhooneja n. 550, Rafaleja 175, F-35ia on rakennettu yli 400 ja tilauksia taitaa olla n. 2000 koneesta.
Osa näistä viidestä maasta operoi alle pariakymmentä konetta, joita ne eivät ole edes ostaneet, vaan leasanneet.
Oleellisempaa on se koneiden määrä kuin sitä operoivien maiden määrä.
Gripeneitä on rakennettu n. 250 kpl, Hornetteja n. 1500 , Super Hornetteja n. 600, EF Typhooneja n. 550, Rafaleja 175, F-35ia on rakennettu yli 400 ja tilauksia taitaa olla n. 2000 koneesta.
Sinusta?
Onko sinulla kenties jotain faktatietoa asiasta, vai mutuiletko vaan?
F-35ia on jo customoitu ainakin kahden "ulkomaisen" asiakkaan tarpeisiin; Israel on saanut ingegroida omat elektroniikkansa omiin koneisiinsa, ja tuki ASRAAM- ja Meteor-ohjuksille on tulossa brittien toiveesta.
Ja block 4ssa on tulossa softa-arkkitehtuuriin muutos, joka tekee custom-softan integroimisen koneeseen selvästi helpommaksi.
Vaatisi melkoisen luovaa talousjärjestelmää, että ostaja ei olisi nettomaksaja.
Siis meinaat, että ruotsalaiset eivät saa tuotettua varaosia koneelleen, jolla itse lentävät sen 30 vuotta?Lisäksi jos koneita sauttaisiin myymään kokonaisuudessaan vaikkapa korkeintaan 200 kappaletta, ei edes varaosien (saati jatkokehittelyn) saaminen seuraavien 20-30 vuoden ajan ole mitenkään varmaa tai edes todennäköistä.
Siis meinaat, että ruotsalaiset eivät saa tuotettua varaosia koneelleen, jolla itse lentävät sen 30 vuotta?
Toivottavasti tämä viesti pysyy tallessaEivät ainakaan järkevään hintaan ja ainakaan heillä ei ole rahaa tehdä koneesta päivitettyjä versioita vuosikymmenten saatossa.
Vaikka intressit kohtaavatkin ja jonkun verran kykyä olisikin, onko kuitenkaan resursseja kantaa tuollaista projektia.
Tällöin olisi jotain mahdollisuuksia saada kehitystä ja tuotantoa suomeen. Muissa vaihtoehdoissa kaikki on ulkomailla, huoltoa myöten.
Kehityksissä pääsee myös vaikuttamaan mitä koneeseen kehitetään. Muiden kohdalla vain vikistään.
Tuo on kyllä hyvä pointti, että hornetteja paljon ja F-35:stakin tulee olemaan niin varaosaa luulisi helpommalla löytyvän kuin noihin harvinaisuuksiin. Enemmän jälleenmyyntiarvoakin.
Näin se menee autoissakin joita on paljon valmistettu niin löytyy paremmin varaosaa ja halvemmalla.
Isojen poliittisesti motivoituneiden instanssien kehittämät koneet ovat väkisinkin tosi epätehokkaasti suunniteltuja. Tärkeintä on että missä tehdään ja kuinka paljon rahaa saadaan omaan (osa)valtioon hommattua. Ei se, että kone olisi kustannustehokas.
Puhun myös yhteiseurooppalaisista koneprojekteista, enkä pelkästään hävittäjistä. En pelkästään F-35:sesta.Puhut ihan just suoraan LM:n F-35:sta. Sen budjetti on menny ja paukkunu moneen kertaan, sekä projekti on viivästynyt tavoitteista myös moneen kertaan jonka vuoski sitä projektia on moneen kertaan yritetty ampua alas USA:n sisällä, mutta epäonnistuttu. Juurikin noista sun lainauksessa olevista syistä.
F-35 on todella epätehokkaasti suunniteltu, suunnitelun ja kokoonpanon suhteen ja tärkeintä on juuri se, että konetta kasataan monessa USA:n osavaltiossa, sen sijaan että se olisi kustannustehokas. Tämän vuoksi Lockheed Martin on saanu jatkaa projektia, koska kyseessä on tuhannet/kymmenettuhannet työpaikat.
Tuo projektien hajautus useaan eri osavaltioon on nykyisin ihan normaali kiristystaktiikka USA:n armeijan eri alihankkijoilla.
Puhun myös yhteiseurooppalaisista koneprojekteista, enkä pelkästään hävittäjistä. En pelkästään F-35:sesta.
Tuo byrokratian aiheuttama epätehokkuus ei tietysti suoranaisesti vaikuta muuhun kuin korkeintaan siihen hintalappuun millä jenkit sitä F-35:sta myyvät. Voi se siitä huolimatta olla paras valinta.
Puhut ihan just suoraan LM:n F-35:sta. Sen budjetti on menny ja paukkunu moneen kertaan...
F-35 on todella epätehokkaasti suunniteltu, suunnitelun ja kokoonpanon suhteen ja tärkeintä on juuri se, että konetta kasataan monessa USA:n osavaltiossa, sen sijaan että se olisi kustannustehokas.
Tuo projektien hajautus useaan eri osavaltioon on nykyisin ihan normaali kiristystaktiikka USA:n armeijan eri alihankkijoilla.
Jos suurimmatkin tuotantomäärät ovat satoja / alkavia tuhansia niin käytännössä kaikki koneet ovat piensarjatuotantoa, eikä näin ollen varmaan missään varaosissa ole merkittävää eroa. Kaikkien osalta puhutaan Ferrareista ja Lamborghineista, ei mistään Toyotoista eikä edes Porscheista.
@Monologi Jos Sveitsiläisten Mk66 kaupat jätetään pois niin kuis paljon näitä hävittäjiä menee käytettynä kaupaksi? Israel yritti myydä F-16:a mutta Jenkit sanoi että no no.
Asetoimittajat ovat tuskin niin ystävällismielisiä, että myisivät mitään halvalla tai halvemmalla ihan vain siksi, että heidän omat tuotantokustannukset laskevat. Tavoite on kuitenkin maksimoida voitot. Suuret tuotantosarjat alentavat tuotantokustannuksia, mutta miksi ihmeessä toimittaja alentaisi omia hintojaan vapaaehtoisesti? Ainoa paikka neuvotella hinnoista on koneiden ostohetki. Asiakas on hankinnan jälkeen toimittajalukossa, joten jos asioista ei sovita etukäteen, niin mikä tahansa voi maksaa kuinka paljon tahansa.
F-35 tilaus-/tuotantomäärät ovat suurimmat verrattuna mihinkään muuhun hävittäjäkoneeseen, vastakohtana Gripenin kaksi lentävää demomallia, kumman sinä ostaisit?Jos suurimmatkin tuotantomäärät ovat satoja / alkavia tuhansia niin käytännössä kaikki koneet ovat piensarjatuotantoa, eikä näin ollen varmaan missään varaosissa ole merkittävää eroa. Kaikkien osalta puhutaan Ferrareista ja Lamborghineista, ei mistään Toyotoista eikä edes Porscheista.
Päivityksissä voi jotain eroa olla, riippuen mikä on haluttu elinkaari. Toinen juttu on, kuinka paljon mitäkin tarvii päivittää.
F-35 tilaus-/tuotantomäärät ovat suurimmat verrattuna mihinkään muuhun hävittäjäkoneeseen, vastakohtana Gripenin kaksi lentävää demomallia, kumman sinä ostaisit?
Moottori on jenkeistä. Varmasti paljon muutakin tulee muualta.Gripenin tapauksessa varaosat on aika lähellä. Voi vaikka hypätä autoon ja ajaa tehtaalle jolloin osat on koneessa jo samana päivänä jos niikseen tulee.
Gripenin tapauksessa varaosat on aika lähellä. Voi vaikka hypätä autoon ja ajaa tehtaalle jolloin osat on koneessa jo samana päivänä jos niikseen tulee.
Ei kukaan lentokonevalmistaja tee määrättömästi varaosia ihan huvikseen keskusvarastoon ihan vain siltä varalta, että joku saattaisi niitä joskus tarvita. Niitä valmistetaan ja toimitetaan asiakkaiden tilausten mukaan eikä istumaan varastossa ja sitomaan pääomaa. Jos asiakas kusee oman inventaatiohallintansa, niin tilauksesta toimitukseen kestää todennäköisemmin kuukausia kuin viikkoja saati päiviä. Etäisyydellä valmistajaan on tässä kohtaa mitätön merkitys.
joko tämä oli täällä?
Juu, aiheesta keskusteltiin kun uutinen oli vielä tuore.
Hyviä laitteita, mutta ei niiden takia kannata Gripeneitä ostaa. Pelkän valvontakoneen kyllä voisi hankkia, mutta eivät taida myydä kuin hävittäjän kylkiäisenä.
Minkähän vuoksi Suomi vetää pisteet kotiin joka kerta tuosta soolosta, vaikka Sveitsin soolo on ihan yhtä näyttävä ja sisältää minusta aikalailla samat liikkeet?
Minkähän vuoksi Suomi vetää pisteet kotiin joka kerta tuosta soolosta, vaikka Sveitsin soolo on ihan yhtä näyttävä ja sisältää minusta aikalailla samat liikkeet?
Kai se on aikalailla kiinni sen esityksen dynaamisuudesta ym. Lisäksi meidän ilmavoimilla on erittäin vahvat perinteet kaartotaisteluharjoittelusta joka muualla maailmassa alkaa olemaan hiljalleen katoavaa taitoa ja se näkyy myös noissa esityksissä. Tämä lisättynä erittäin liikehtimiskykyiseen Hornetiin niin onhan se ainakin allekirjoittaneen silmään paljon hienompaa menoa kuin mainituilla Sveitsiläisillä.
Tuleekohan Lindbergistä vielä viime hetkillä Boeing lobbari, kun väistyy huomenna pois uuden Puolustusvoimien komentajan tieltä...
Onhan tuo perseestä. Kyllä koneen pitää olla sellainen, ettei olla liian riippuvaisia esim huollosta. Tällä hetkellä jopa pinnoitus on Lockheedin käsissä ja lähin pinnoitus Italiassa (F-35)Tässähän ei liene mitään uutta eikä yllättävää. Koneet lähettää tiedot isännilleen.
Norwegian F-35 Spy on its Owner: Send Sensitive Data Back to U.S.A. - Fighter Jets World