Ei oo ehtiny testaileen. Viikonlopun aikana kun sais Audyssey ajon tehtyä ja siihen muokattuna house curve, niin sit täytyy tehdä kuuntelutestit.Ohhoh kun tuli siistit tulokset minidsp:llä, kuulostaako yhtä hyvältä miltä näyttää?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei oo ehtiny testaileen. Viikonlopun aikana kun sais Audyssey ajon tehtyä ja siihen muokattuna house curve, niin sit täytyy tehdä kuuntelutestit.Ohhoh kun tuli siistit tulokset minidsp:llä, kuulostaako yhtä hyvältä miltä näyttää?
Noh, audiovideo.fi:n testissä 20 Hz oli jo reilut 10 desibeliä vaimentunut verrattuna 30 hertsiin Yamahassa. SVS SB2000:n kohdalla valmistajan ilmoittamassa taajuusvasteessa 20 Hz on viitisen desibeliä vaimentunut verrattuna 30 hertsiin, mutta jos lähdetään kovia desibelejä hakemaan niin ne alimmat taajuudet alkavat kompressoitua. Tässä audioholicsin testissä näkyy, että SB2000:sta irtoaa hiukan yli 90 desibeliä 20 hertsillä, kun 40 hertsillä päästään jo 104 desibeliin. Vertailun vuoksi samalla elementillä refleksisubbari PB2000:sta lähtee yli 10 desibeliä enemmän alimmilla taajuuksilla, mutta se on toki myös paljon kookkaampi subbari.
Ymmärsinkö oikein, että maksimivolumen ollessa n. 90db päästään SB2000:n puolesta suunnilleen suoraan taajuusvasteeseen 20Hz:stä eteenpäin, eli vahvistimen volume n. -20-25db asennossa toimisi vielä käytännössä elokuvan piikkien kohdalla edelleen kompressoitumatta? Vähän alimitoitettu taitaa olla silloin yhtään isommassa tilassa, testissä puhuttiin enintään 3000 cubic feet tilasta.
Taisin tulkita tuota Audioholicsin kaaviota SB2000 desibeleitä alimmilla taajuuksilla ihan päin peetä... Siis tulkitsin ensin nuo desibelit, että olisi ollut tyyliin -3db rajoissa koko toistoalue kyseisellä desibelimäärällä. Siis tuohan onkin myös vaimentunut yli 10 desibeliä 20 vs 31,5Hz, eli samaan tapaan kuin Yamaha. Mutta siis Yamaha ilmeisesti jo refleksisubbarina ja järeämmin rakennettuna vissiin tuntuvamaa jyrinää antaa SB2000 verrattuna???Ei voi tehdä varmoja päätelmiä. Audioholics oli saanut nuo tulokset toisen saitin testistä, mutta valitettavasti sieltä toiselta saitilta oli ilmeisesti siivottu koko testi pois... Yleensä tapana on, että testataan vaste 5 desibelin välein, jotta nähdään, että miten toisto alkaa kompressoitua äänenvoimakkuuden kasvaessa.
Siis nuo tarkoittavat sitä, että kun tuutataan niin paljon kuin subbarista lähtee, niin 20 hertsillä lähtee 10 desibeliä vähemmän kuin 31,5 hertsillä. Se ei kuitenkaan kerro mitään siitä, että millä voimakkuudella 20 hertsiä soi, jos 31,5 hertsin taajuudella desibelimäärä on 10 dB alle maksimin.Taisin tulkita tuota Audioholicsin kaaviota SB2000 desibeleitä alimmilla taajuuksilla ihan päin peetä... Siis tulkitsin ensin nuo desibelit, että olisi ollut tyyliin -3db rajoissa koko toistoalue kyseisellä desibelimäärällä. Siis tuohan onkin myös vaimentunut yli 10 desibeliä 20 vs 31,5Hz, eli samaan tapaan kuin Yamaha. Mutta siis Yamaha ilmeisesti jo refleksisubbarina ja järeämmin rakennettuna vissiin tuntuvamaa jyrinää antaa SB2000 verrattuna???
Subbareihin valitettavasti pätee se, että voi valita kaksi asiaa kolmesta: Pieni koko, kohtuullinen hinta, alas ulottuva toisto.Hitto kun olisi tuota PB2000:sta olemassa valkoisena ja se olisi vähän pienempi mitoiltaan (Yamahakin mitoiltaan jo siinä ja siinä) niin pelaisin varman päälle ja hankkisin sen. PB1000 lienee jo aivan liian pieni näin avoimeen tilaan, eikä sitäkään saa valkoisena. Aarghh.
Menee liian korkeaksi. Tosiaan tuo Yamahankin matalampana sen puolesta jo vähän hilkulla. Ja lisäksi tuossakin tuo suljettu kotelo nyt vähän mietityttää, että onko parasta unohtaa sellaiset suoraan jos meinaa yhdellä pärjätä leffakäytössä?1723 Subwoofer 1 - Arendalsound.eu Mites tuo Sub 1 ? On tosin suljettu, mutta 13.8" elementti.
Mutta siis pääseekö nyt vaikka tuolla SB2000:lla jollain kohtuullisemmalla äänenvoimakkuudella lähellekään suoraan toistoon 20Hz ylöspäin? En varmasti sitä tuollaisilla 100db voimakkuuksilla tule käyttämään. Vahvarissa _yleensä_ tosiaan kellonajasta ja leffasta riippuen äänenvoimakkuus asennossa -30 - -50db, eli varsin alhaisella, eli ei subbarin kovimmatkaan tehosteet pitäisi olla edes 90db:tä.Siis nuo tarkoittavat sitä, että kun tuutataan niin paljon kuin subbarista lähtee, niin 20 hertsillä lähtee 10 desibeliä vähemmän kuin 31,5 hertsillä. Se ei kuitenkaan kerro mitään siitä, että millä voimakkuudella 20 hertsiä soi, jos 31,5 hertsin taajuudella desibelimäärä on 10 dB alle maksimin.
Pieni koko ja alas ulottuva toisto olisi oma 2/3 valinta näistä (+ valkoinen väri ja siisti ulkonäkö muutenkin). Mitä ne vaihtoehdot sitten olisi? Kokonsa puolesta tuollainen SB2000 olisi nappi.Subbareihin valitettavasti pätee se, että voi valita kaksi asiaa kolmesta: Pieni koko, kohtuullinen hinta, alas ulottuva toisto.
Mikä sun budjettisi yläraja on ? ... Parhaimman suorituskyvyn euroilleen saa valitettavasti DIY -tekeleillä. Pätee myös tässä.Taisin tulkita tuota Audioholicsin kaaviota SB2000 desibeleitä alimmilla taajuuksilla ihan päin peetä... Siis tulkitsin ensin nuo desibelit, että olisi ollut tyyliin -3db rajoissa koko toistoalue kyseisellä desibelimäärällä. Siis tuohan onkin myös vaimentunut yli 10 desibeliä 20 vs 31,5Hz, eli samaan tapaan kuin Yamaha. Mutta siis Yamaha ilmeisesti jo refleksisubbarina ja järeämmin rakennettuna vissiin tuntuvamaa jyrinää antaa SB2000 verrattuna???
Hitto kun olisi tuota PB2000:sta olemassa valkoisena ja se olisi vähän pienempi mitoiltaan (Yamahakin mitoiltaan jo siinä ja siinä) niin pelaisin varman päälle ja hankkisin sen. PB1000 lienee jo aivan liian pieni näin avoimeen tilaan, eikä sitäkään saa valkoisena. Aarghh.
Saisihan se mielellään pysyä 1500 alapuolella ja plussaa olisi, kun kaupan hyllyltä saisi yhdessä paketissa koko romppeen...Mikä sun budjettisi yläraja on ? ... Parhaimman suorituskyvyn euroilleen saa valitettavasti DIY -tekeleillä. Pätee myös tässä.
Siis riittääkö tuollaisessa suljetussa SVS:ssä jyrinät leffalle edes tuollaisilla volumeilla?
Kukaan ei tuota pysty sanomaan puolestasi. Minulle ei riittänyt (~40 neliöinen olohuone) 2 x 18" -tuumaista, ilman tweakkailua.Siis riittääkö tuollaisessa suljetussa SVS:ssä jyrinät leffalle edes tuollaisilla volumeilla?
OK.Riittää.
Onko tuo jotenkin merkittävästi erilainen kuin SB2000 tai SB2000 Pro? Samankokoinen elementti, vahvistin ja suljettu kotelo mitoiltaan vastaava siinäkin.Jos on jotain epäilyksiä suorituskyvystä nii mitenkäs Arendal 1961 1S subwoofer? Sitä saa valkoisena ja 60 päivän tyytyväisyystakuuu, palautus ilmainen.
Näinhän se varmasti on mutta sen voi kyllä ihan varmasti sanoa, että 2 x 18" tuumainen olisi itselleni ihan liikaa.Kukaan ei tuota pysty sanomaan puolestasi. Minulle ei riittänyt (~40 neliöinen olohuone) 2 x 18" -tuumaista, ilman tweakkailua.
Olohuoneesta löytyy kyseinen Arendalin sub 1 ja minulle on riittänyt hyvin myös leffakäyttöön. Muutenkin olen ollut tyytyväinen subiin, kohtuullisen kapeana sivulle ampuvana design on myös "sisustusystävällinen".Menee liian korkeaksi. Tosiaan tuo Yamahankin matalampana sen puolesta jo vähän hilkulla. Ja lisäksi tuossakin tuo suljettu kotelo nyt vähän mietityttää, että onko parasta unohtaa sellaiset suoraan jos meinaa yhdellä pärjätä leffakäytössä?
Avonaista tilaa on noin 55 neliötä ja talo puurakenteinen omakotitalo. Audysseyn kalibroinnin jälkeen olen nostanut parilla desibelillä subia ja hyvin potkii sekä on varaa kiristää ruuvia halutessaan lisää voimaa.Mutta siis pääseekö nyt vaikka tuolla SB2000:lla jollain kohtuullisemmalla äänenvoimakkuudella lähellekään suoraan toistoon 20Hz ylöspäin? En varmasti sitä tuollaisilla 100db voimakkuuksilla tule käyttämään. Vahvarissa _yleensä_ tosiaan kellonajasta ja leffasta riippuen äänenvoimakkuus asennossa -30 - -50db, eli varsin alhaisella, eli ei subbarin kovimmatkaan tehosteet pitäisi olla edes 90db:tä.
Tosiaan tuo varsinainen tila ei itselläkään montaa neliötä suurempi ole kuin mitä mainitsit omastasi mutta täälläkin tosiaan avoin vähän joka suuntaan, että jos laskee ne avoimena rehottavat tilat mukaan niin ollaan kyllä jo jossain 35-40m2:ssä.
Se subwooferin kokoko sen määrittää ? Ei täällä onneksi. Noita kun voi kuunnella hiljaakin.Olen tässä naapureiden kanssa ihan hyvissä puheväleissä ja olisi tarkoitus olla jatkossakin...
Mutta eikö se ole sitten vähän sama kuin ajelisi Ferrarilla kahdeksaakymppiä maantiellä?Se subwooferin kokoko sen määrittää ? Ei täällä onneksi. Noita kun voi kuunnella hiljaakin.
Se ferrari tarjoaa sillä 80km/h aivan salettiin parempaa kyytiä kun joku viritetty mopoauto josta just nipistetty tuo 80km/h irti. Se on aivan sama asia kaiuttimissa.. Pienestä paskapurkista tai sontatangosta (lue soundbar) saa sen 100dB irti mutta kuulostaa tod. näk. aivan helvetin hirveelle, kun oikeasti ISON äänen omaava laadukas kaiutin kuulostaa miellyttävälle. Vai luuletko että mopolla se 50km/h nopeus tarjoaa samanlaista kyytiä kun ferrarilla, bentleyllä, 1000000k€ mersulla ?Mutta eikö se ole sitten vähän sama kuin ajelisi Ferrarilla kahdeksaakymppiä maantiellä?
Toki johonkin rajaan asti mutta ei kait nuo aiemmin esitetyt vaihtoehdot sentään mopoautoja ole tähän suhteutettuna, vai onko (eihän tässä nyt mihinkään soundbariin verrata)?Se ferrari tarjoaa sillä 80km/h aivan salettiin parempaa kyytiä kun joku viritetty mopoauto josta just nipistetty tuo 80km/h irti. Se on aivan sama asia kaiuttimissa.. Pienestä paskapurkista tai sontatangosta (lue soundbar) saa sen 100dB irti mutta kuulostaa tod. näk. aivan helvetin hirveelle, kun oikeasti ISON äänen omaava laadukas kaiutin kuulostaa miellyttävälle. Vai luuletko että mopolla se 50km/h nopeus tarjoaa samanlaista kyytiä kun ferrarilla, bentleyllä, 1000000k€ mersulla ?
Laita niin iso subwoofer kuin vaan pystyt, sitä auktoriteettia löytyy ihan eri tavalla myös maltillisilla voimakkuuksilla.Toki johonkin rajaan asti mutta ei kait nuo aiemmin esitetyt vaihtoehdot sentään mopoautoja ole tähän suhteutettuna, vai onko (eihän tässä nyt mihinkään soundbariin verrata)?
Esim. sen verran itsellä isoista lattiakajareista kokemusta, että välttämättä kovin pienellä kuunneltuna ne eivät ihan optimaaliselta aina kuulosta, eivät pääse oikein oikeuksiinsa, verrattuna hyvään jalustakaiuttimeen jolle tulee jo vähän työtäkin samoilla voimakkuuksilla.
Totta, koska Suomesta et edes saa inhimillisen hintaista 18" aktiivisubwooferia. Aktiivisia 21" -tuumaisia kaupallisia tekeleitä ei varmaan täällä myydä ainuttakaan. (nyt puhutaan subwoofereita, ei PA-woofereista) DIY puoli on taas aivan eriasia ja siinä tuo ei kyllä päde. Mielipiteitä on toki hyvä esittää.Esitän osaltaan eriävän mielipiteen, pelkän tuumakoon kasvattamisen sijaan satsaisin ennemmin laatuun. 18 ja isommissa hinta pomppaa yleensä melkoisesti verrattuna pienempiin, ennemmin laadukkaampi 12/15 kuin halvin 18 tai 21.
Jaahah. No sitten pitänee käydä hallitusneuvotteluja voisiko toisen sohvan tilalle laittaa 2 x 18" tuumaiset subbarit tai olohuoneen pöydän tilalle sellaiset. TV-tasosta en luovu ja se on jo tupattu täyteen ison telkkarin ja pääkajareiden takia, että sieltä ei voi paloja otella pois subbareita varten.^ No itse en tuossa mitään ongelmaa näe. Ne ääniaallot kun on samaa kaliiberia tuottaa sen sitten 10" , 12" tai 18" -tuumainen elementti. Itsellä eka 18" -tuumainen tuli naitettua Behringer B2030P -kanssa. (317mm korkea)
Välillä on näkynyt tapauksia, joissa on pienehköt pääkaiuttimet ja sitten on hommattu juuri jotain 18-tuumaisia subbareita niille kaveriksi. En kyllä näe järkeä moisessa. Eri asia sitten jos hommaa stereosubbarit ja nostaa jakotaajuuden korkealle, koska silloin niiden pääkaiuttimien kuorma helpottuu kovasti.Onko nyt todellakin järkevää myös n. 35cm korkeiden pääkaiuttimien (5.1.2 järjestelmä) kanssa laittaa 2 x 18" subbarit ja unohtaa suosiossa jotkin n. 12" kokoluokan järkevän (lue vaimo/sisustusystävällisen) kokoiset suljetut subbarit kokonaan??? Aiemmin näiden pääkajareiden tilalla oli täysikorkuiset lattiakajarit ja en tuossa vielä ainakaan huomannut minkään menevän huonompaan suuntaan, vaan äänenlaadussa tuli jopa selvää parannusta mutta näissä uusissakin on kyllä bassoelementit saman kokoiset kuin mitä aiemmissakin ( n. 17-18cm) vaikka kotelo onkin 2-3 kertaa matalampi.
Normaalitilanteessa ajasta ja elokuvasta riippuen äänenvoimakkuus on lähes aina av-vahvarissa -30 - -50 välillä, eikä koskaan referenssitasolla...
Äänenvoimakkuutta on kyllä omiin korviin aivan riittävästi tuolloinkin.
Eli siitä huolimatta tähänkin ainoa oikea valinta subbariksi on 2 x 18"??
Sen verran tilasta vielä, että siellä on vain normaalia valovirtaa saatavilla, ei löydy koko talosta 380v voimapistorasiaa.
Perustele ? Subwooferin taajuudet korkealle leffakäytössä, jotta varmasti paikallistuu kuulostaakin fiksulle. Mutta joo kukin toki tyylillään.Välillä on näkynyt tapauksia, joissa on pienehköt pääkaiuttimet ja sitten on hommattu juuri jotain 18-tuumaisia subbareita niille kaveriksi. En kyllä näe järkeä moisessa.
Vähän ihmetyttää, että miksi olet alun perin ollut huolestunut siitä, ettei joku SVS SB2000 ole riittävän järeä, jos kuunteluvoimakkuudet ovat tuollaisia.
Se johtuu siitä että olen äänessä koska sinä et saa mitään päätöstä aikaiseksi. Siksi ehdotan sellaista vaihtoehtoa tuon soutamisen ja huopaamisesi ohelle joka aivan satavarmasti piisaa.Voisiko johtua siitä että tässä ketjussa on eniten äänessä käyttäjä, jolta löytyy 2x18" ja jonka oma setup on ainoa oikea ja hyväksyttävä, kaikki muut lähinnä mopoautoja.
No siksi, että pienemmässäkin riittää kapasiteetti niiden pääkaiuttimien kanssa, jos tarkoitus ei ole niitä subbaritaajuuksia laittaa tyyliin +10 dB tasolle verrattuna kalibroituun tasoon. Sitten taas jos luukuttelee mörkösubbarin kanssa ilman että sitä on säädetty kuumaksi, niin ne pikkukaiuttimet eivät ole kovin mielekäs valinta.Perustele ? Subwooferin taajuudet korkealle leffakäytössä, jotta varmasti paikallistuu kuulostaakin fiksulle. Mutta joo kukin toki tyylillään.
Ja sinä määrittelet sen riittävyyden vaikka esim. tilasta ei ole sen tarkempaa tietoa ? Entäs jos halutaan joskus katsoa isoilla äänenvoimakkuuksilla jotain leffaa ja halutaan että sieltä 25hz taajuusalueeltakin saadaan oikeasti sitä riittävää painetta, saadaanko ? villi veikkaus että ei saada.. Ei riitä vaikka kuinka olis "synkassa" pääkaiuttimien kanssa. Pienehkö pääkaiutin saa kyllä hienosti suuriakin desibelejä korkeilla taajuuksilla aikaiseksi, mutta "pienehkö" subwoofer ei todellakaan saa niitä paineita sieltä kuulon alarajalta. On hieman eriasia tuutata vaikkapa 2000hz 100dB kuin 20hz 100dB. Se että sinulle riittää 12" -tuumainen jollain -20dB lukemalla, ei kerro riittääkö muille (en edes ymmärrä miksi ilmoittaa jotain potikan lukemaa koska sitä hönkää voidaan säätää yhtäaikaisesti aaaaika monesta paikasta). Toki tämä on asia joka on hyvä testata koska kivijalkaliikkeiden tekeleet on aina palautettavissa.No siksi, että pienemmässäkin riittää kapasiteetti niiden pääkaiuttimien kanssa, jos tarkoitus ei ole niitä subbaritaajuuksia laittaa tyyliin +10 dB tasolle verrattuna kalibroituun tasoon. Sitten taas jos luukuttelee mörkösubbarin kanssa ilman että sitä on säädetty kuumaksi, niin ne pikkukaiuttimet eivät ole kovin mielekäs valinta.
No siksi, kun soraääniä tuntuu olevan, että ei moiset riitä mihinkään...!?!?Vähän ihmetyttää, että miksi olet alun perin ollut huolestunut siitä, ettei joku SVS SB2000 ole riittävän järeä, jos kuunteluvoimakkuudet ovat tuollaisia. Itse katson leffoja äänenvoimakkuus -20 dB tasolla, eikä SB2000 joudu vielä siinä kunnolla hommiin.
Toki joo mutta en itse ole oikein näistä koulukirjamuoveista innostunut. Saahan niillä värin vaihdettua ja se äkkivilkaisulla näyttää jopa siistihkölle, mutta mutta, kun en itse näistä yksin ole päättämässä… Ei oikein meidän Feng Shuihin kuulemma sovi...DC Fixillähän (tarra) kaiuttimesta saa vaikka ja minkä värisen jos niinkseen..
Jos se vahvarin huonekorjaus on vähintään Audyssey XT32, niin en laskisi sille huonekorjaukselle juuri arvoa. Ääriesimerkkinä kerrottakoon, että mulla on laadukkaalla GLM-huonekorjauksella varustetut Genelecin 8250A-kaiuttimet, mutta kun pari viikkoa sitten vaihdoin vahvistimen uuteen, jossa on laadukas Dirac-huonekorjaus, niin otin kaiuttimien oman huonekorjauksen pois käytöstä ja subbarissa kiinni olleen Antimode-huonekorjaimen myös. Pelkällä vahvistimen huonekorjaimella ääni on paljon parempi kuin tuolla vanhalla yhdistelmällä. Subbarin huonekorjaus on tarpeellinen sitten jos vahvistimessa ei ole omaa hyvätasoista huonekorjausta.Kannattaako muuten subbarissa olevaan huonekorjaimeen panostaa, jos se tulee av-vahvariin, jossa sellainen jo on, että tekisi kaksinkertaisen korjauksen? Olisiko järjestys silloin 1. subbarin huonekorjaus ja 2. vahvarin automatiikka perään? Lähinnä tuossa Elacin 2050 ja 2070:ssa sellainen olisi esim. SVS:ssä taitaa olla vain manuaalinen? Esim. tuollaiset Elacit tai joku SB2000 olisi kokonsa ja saatavilla olevien värien puolesta edelleen miellyttäviä.
Cool bro.. Muista turkata blögiin rakennusohje. Äläkä unohda kivettää alustaa.. se parantaa ääntä aivan törrrrkeeesti ! Mä ajattelin tyytyä vaan rakentamaan virtakaapeleita ja verrata niitä kaupasta ostettuihin. Jos vaikka kuulis erojaIte meinasin pykästä 46 tuumasen noin 6000 litraseen tapped horniin ja siihen kolmosen kautta nelosen viritaajuuden.
Eli subbarissa mielestäsi potku riittää ihan mainiosti? Minkälaiset etukajarit sinulla on?Itse hankin SVS-2000 PB Pro subbarin. Etu- ja takakajarit on ns. hyllykaiuttimet jalustalla. Nyt leffojen katselussa en koe ongelmaa, mutta musiikin kuuntelussa välillä hankala saada tasapainoon pienet etukaiuttimet isohkon subbarin kanssa. Toinen on miltä kokonaisuus näyttää kun subbari on iso möhkö kajareihin verrattuna. Näin ollen fiilis oli vaihtaa etukaiuttimet lattiakaiuttimiksi. Ihan kiva, onpahan taas jotain mitä speksata
OK, eli noissa on 5,25" elementti mutta keskikajarissa niitä on kaksi, joten lienee vähän muhkeampi toisto siinä. Itselläni on etupuolta hoitamassa Oberon 3 (7" elementti) + saman sarjan vokal (2 x 5,25" elementti) keskellä. Tuo Zensor 1 lienee omaisuuksiltaan lähempänä Oberon 1:tä?Dali Zensor 1:set on kaikissa kulmissa. Keskellä ko. sarjan Vokal. Tuntuu että tuo Vokal keskellä tekee suurimman työn, jos ei vaihda stereo toistoa päälle. Stereossa ääni jää hiukan ohueksi.
Ei vi**u mitenkähän onnistuin tuon aiemman viestisi lukekaan niin, että siinä olisi ollut kyse SB-mallista. Ihan selvästihän sinä sielläkin PB:stä puhuit. Tosiaan tuo SB olisi karkeasti saman kokoinen kuin Oberon 3 pari.Nuo Oberonin 3:set (tai vastaava vaikka Zensor 3) olis toinen vaihtoehto. En viitti tässä enempää etukajareista kun on subbari threadi. Tuossa kuvia tuosta 2000 PB pro suhteessa kajareihin, jos siitä on palstalaisille apua. Ainakin itse yllätyin kuinka syvä tuo subbari on, tulee ikävästi ulos kajarilinjasta. Ei tosin ole tiellä kun kulkua ei ole.
Tuo SB2000 Pro tuli sitten hankittua, osittain tuon oman lukivirheen kautta, ja näin päivän testillä sanoisin, että vaikuttaa ihan mukiinmenevältä laitteelta pienessä koossa ja siistissä ulkoasussa. Tuntuu löytävän väliseinistä ihan uudenlaisia nitinöitä elokuvilla . Toisaalta integroituu hyvin huomaamattomasti musiikin kuuntelussa. Nyt alan vasta ymmärtää mitä tuo asiaan enemmän vihkiintyneiden ilmaisu 'basson nopeus' oikeastaan tarkoittaa.Ei vi**u mitenkähän onnistuin tuon aiemman viestisi lukekaan niin, että siinä olisi ollut kyse SB-mallista. Ihan selvästihän sinä sielläkin PB:stä puhuit. Tosiaan tuo SB olisi karkeasti saman kokoinen kuin Oberon 3 pari.
Ostin SVS SB1000 ja mietittyttää kun subbarista kuuluu vaimea hurina päällä ollessa. Ääni on todella pieni, kuuluu vain jos pää on subbarin vieressä, mutta elementti värisee hieman. Kuuluu riippumatta onko signaalijohto kiinni vai ei. Subbarin äänenvoimakkuuden säätö tai vaihe ei vaikuta hurinan voimakkuuteen, jakotaajuudeen laskeminen n. 100-120hz vaimentaa hurinan melkein kokonaan. Automaattinen sammutus toimii normaalisti. Kuuluuko asiaan aktiivisubbarin kanssa?
Ilmeisesti sama ongelma minullakin: SVS SB1000 jymisee hiljalleen jatkuvasti, vaikka signaalijohto ei olisi kiinni. Low-pass filter -nupin ruuvaaminen selkeästi vaimentaa ääntä ja se häviää kuultavista jossain 80Hz alle mentäessä.Tuskinpa aktiivisubbarin kuuluisi hurista mutta samalla tavalla hurisee/suhisee vaimeasti oma SB2000 Pro myös, oli signaalijohto kiinni tai ei mutta en testaillut jatkotaajuuden vaikutusta, kun LFE-kanavaan tulee joka tapauksessa kiinni, en myös tunnustellut elementtiä sen kummemmin. Tosiaan ei kuule kuin ihan vieressä.
Olettaisin sen olevan halvan hakkuripowerin ansiota. Näissähän on kai sellaiset kevyet "PC" powerit painosta päätellen, eikä painavaa rengassydänmuuntajaa kuten ymmärtääkseni kunnon vahvistimissä yleensä on. Vanhassa subbarissani on sellainen painava möykky eikä siitä saanut kuin volumet täysillä ihan korva kiinni elementissä täysin hiljaisessa tilassa lähes olematonta suhinaa, normivolumella ei edes sitä kuulunut.
Pakko sanoa, että pirun hyvin tuo kuitenkin tuntuu jytisevän käytännössä omilla melko matalilla kuunteluvolumeilla. Menee melko alas ja tosiaan musalla sulautuu lähes huomaamattomasti sekaan.
Ymmärtääkseni tuohon säätöön ei kuuluisi koskea silloin, kun vahvarista hoidetaan jakotaajuus subbarille? Vaatinee ehkä ainakin vahvarin autokalibroinnin ajamista uudelleen...? Viisammat varmaan osaa perustella paremmin tuota mutta jotenkin noin olen sen itse ymmärtänyt. Poikkeuksetta subbareiden ja vahvareiden ohjeissa mitä olen nähnyt, kehoitetaan subbarin jakotaajuus jättämään ylimmälle tasolle / ohittamaan sen jakotaajuussäädin, kun vahvistimessa on se tehtynä subbarin lähdön kautta.Eipä tullut mieleen kokeilla säätää tuota aiemmin. Päädyin toistaiseksi 120Hz arvoon, sillä vahvistimesta on säädetty 100Hz jakotaajuus kaiuttimien valmistajan suositusten mukaisesti.
Sain takuu prosessin hoidettua amazonin kanssa. Subbari lähtee palautukseen ja rahat takaisin.R-112SW taisi sitten päästää viimeisen äänen. Jostai syystä virrat päälle laittaessa aloittaa tasaisen thump thump thump.. äänen.
Tekee tuota ääntä pelkällä virtapiuhalla ei siis vahvari härö.