Subwooferin hankinta?

Onko täällä kellään SVS SB-3000 subia? Kokemuksia leffakäytössä kaipaisin, iskeekö pohjaan kuten SB12-NSD teki? Toki aivan eri tason subbareita ovat. Klipsch SPL-150 tyydyttää nyt leffakäytössä, mutta musiikissa ei niinkään, mietin menettääköhän leffakäytössä paljon.
 
Kuten itsekin jo sanoit niin aivan eri tason subbareita ovat. Ei ole faktaa, mutta mahdollisesti tuon SB-3000:senkin saa pohjaamaan jos jotain järjettömyyksiä harrastaa. Omassa käytössä ei 22 neliön tilassa tullut rajat vastaan yhdellä SB-2000 subbarillakaan, mutta hommasin kuitenkin toisen kaveriksi. Jos on mahdollista sijoittaa kaksi subbaria huoneen vastakkaisiin nurkkiin, niin väitän että 2xSB-2000 on parempi kuin yksi SB-3000 hintaluokan ollessa sama.

Onko käytössä mitään huonekorjauksia tuon Klipsch SPL-150 subbarin kanssa? Voi olla että siihen panostaminen auttaa äänenlaatuun enemmän kuin subin vaihto.
 
Onko käytössä mitään huonekorjauksia tuon Klipsch SPL-150 subbarin kanssa? Voi olla että siihen panostaminen auttaa äänenlaatuun enemmän kuin subin vaihto.

Subin vaihtokin saattaa toki auttaa, kun <30hz alueelta lähtee useampi desibeli, niin sävystä tulee kevyempi. Mutta olen siis samoilla linjoilla, että älä nyt subbaria ensimmäisenä vaihda vaan kokeile ensin mittailla vastetta ja katso millaisia korostumia löytyy. SPL-150 on subbarina on kategoriassa "hyvä" eli suuria äänenlaadullisia muutoksia ei kannata odottaa. Oikein säädettynä ja identtisellä taajuusvasteella refleksi- ja suljettukoteloiset subbarit on todella vaikea erottaa toisistaan sokkotestissä.

Veikkaan, että taajuusvasteesta löytyy jostakin 20-40hz alueelta sellainen 5-10dB laaja-alainen korostuma, joka tekee musiikilla soinnista hyvin yksinuottista. Ihan samaan törmäsin, kun vaihdoin omat Ultimaxit 130 litraisista suljetuista koteloista --> 240L 17hz viritettyihin refleksikoteloihin. Nyt kun säädöt ovat kunnossa, niin basso kuulostaa laadullisesti samalta, mutta kapasiteettia on reilusti enemmän.
 
Eikös tuota ns. köyhän miehen mittausta pystyisi tekemään ihan AV-vahvistimien mukana tulevalla mittamikillä ja REWillä, että näkee jo suurinpiirtein mimmoinen työmaa on edessä?

Itselläni meni vähän yli ilta kun vähän panin yritystä B&W subin säätöön Anti-Moden kanssa; sijainti, subin eri 'sävysäätimet' ja itse Anti-Moden ajot.
 
Kuten itsekin jo sanoit niin aivan eri tason subbareita ovat. Ei ole faktaa, mutta mahdollisesti tuon SB-3000:senkin saa pohjaamaan jos jotain järjettömyyksiä harrastaa. Omassa käytössä ei 22 neliön tilassa tullut rajat vastaan yhdellä SB-2000 subbarillakaan, mutta hommasin kuitenkin toisen kaveriksi. Jos on mahdollista sijoittaa kaksi subbaria huoneen vastakkaisiin nurkkiin, niin väitän että 2xSB-2000 on parempi kuin yksi SB-3000 hintaluokan ollessa sama.

Onko käytössä mitään huonekorjauksia tuon Klipsch SPL-150 subbarin kanssa? Voi olla että siihen panostaminen auttaa äänenlaatuun enemmän kuin subin vaihto.
Denon X3500H:n huonekorjaus ajettu. En voi sanoa että tuo soisi huonosti, mutta kaipaan suljetun napakkuutta ja nopeaa iskua musiikissa, jossa tuo Klipsch jättää hieman kylmäksi, basso on enemmän "kumahtava". Sijaintikaan ei ole optimaalinen, mutta ison kokonsa vuoksi tuota ei saa sijoitettua optimaalisesti eteen, huonon sijoituksen näkee huonekorjaustuloksestakin, mutta en usko että paremmalla sijoittamisellakaan saisin tuosta miellyttävää sointia musiikille.

Tuossa vielä tänne jo kerran postaamani korjaustulokset. SB12-NSD oli ennen Klipschiä:

7f0G0Pt.jpg
o2ACRtx.jpg
 
Mulla taas toimii 1kpl r-115sw musiikin kanssa lähestulkoon yhtä hyvin kuin 2kpl sb12-nsd suljettuja. Ero on tosi pieni, alimmilla taajuuksilla svs:ät saattoi olla inasen nopeammat mutta ylemmillä bassoilla oli taipuvuutta kuminaan toisin kuin klipschillä.
 
Mulla taas toimii 1kpl r-115sw musiikin kanssa lähestulkoon yhtä hyvin kuin 2kpl sb12-nsd suljettuja. Ero on tosi pieni, alimmilla taajuuksilla svs:ät saattoi olla inasen nopeammat mutta ylemmillä bassoilla oli taipuvuutta kuminaan toisin kuin klipschillä.
Perhana, sitten täytyy vain pyöritellä subbaria ympäri kämppää ja tehdä kompromisseja sijoituksen suhteen. Halpa sijoitus tuo SB-3000 ei olisi, joten parempi nähdä vaivaa. Tuosta yhdestä SB12-NSD:stä tähän siirryttiin ja se soi mielestäni selvästi napakammin ja miellyttävämmin.
 
Denon X3500H:n huonekorjaus ajettu. En voi sanoa että tuo soisi huonosti, mutta kaipaan suljetun napakkuutta ja nopeaa iskua musiikissa, jossa tuo Klipsch jättää hieman kylmäksi, basso on enemmän "kumahtava". Sijaintikaan ei ole optimaalinen, mutta ison kokonsa vuoksi tuota ei saa sijoitettua optimaalisesti eteen, huonon sijoituksen näkee huonekorjaustuloksestakin, mutta en usko että paremmalla sijoittamisellakaan saisin tuosta miellyttävää sointia musiikille.

Tuossa vielä tänne jo kerran postaamani korjaustulokset. SB12-NSD oli ennen Klipschiä:

7f0G0Pt.jpg
o2ACRtx.jpg

Audyssey kaunistelee käyriä aika reippaasi. Pieni epätasaisuus käppyrässä saattaa olla useamman desibelin kokoinen, jos mittaat vasteen REW:llä ja Umik:llä. Tuon vasteen peristeella sanoisin, että Klipschin taajuusvaste on parempi, mutta en tosiaan kauheasti antaisi arvoa Audysseyn käyrille, jos se on ainoa mittausdata ja korvat kertovat muuta. Jos vaste on oikeasti 2-3dB sisällä alueella 20-100hz, niin se kuulostaa korvalle useimpien mielestä hyvältä.

Sen noista käyristä tosin voi tulkita, että SVS:llä sinulla on ollut laaja-alaisia vaimentumia 50-100hz alueella, joka tekee subbarin soinnista vähän aneemisen kuuloista. Klipschillä sait nuo sileäksi, joten nyt alue kuulostaa korvaan "korostuneelta" kun vertaat sitä aiempaan.

Mutta painotan nyt vielä kerran, että noihin käppyröihin ei kannata kauheasti luottaa. Omaa kokemusta on siitä, että Audysseyn mielestä taajusvaste oli tasainen, mutta pääkaiuttimilla oli 50hz kohdalla sellainen "kevyt" 15dB kapea-alainen korostuma, joka kumisi komeasti, jos pääkaiuttimilla ajoi täyden signaalin. Noissa "After" käyrissä sitä ei Audysseyn mielestä ollut.
 
Miten kuvassa olevat säätömahdollisuudet kannattaa hyödyntää? Ovat nyt kuvassa olevalla tavalla mutta ovatko oikein. Subi kiinni Onkyon TX-NRY646 vahvarissa.

Hieman saisi olla ehkä lisäpotkua mutta Gainikin on jo yli kello kahdentoista.

IMG_20191112_184624.jpg
 
Miten kuvassa olevat säätömahdollisuudet kannattaa hyödyntää? Ovat nyt kuvassa olevalla tavalla mutta ovatko oikein. Subi kiinni Onkyon TX-NRY646 vahvarissa.

Hieman saisi olla ehkä lisäpotkua mutta Gainikin on jo yli kello kahdentoista.

IMG_20191112_184624.jpg

Mieltymyksistä kiinni, ja riippuen pääkajareista, laittaisin low passin kumminkin päälle, ja johonkin 80-100hz paikkeille? Jotkut pitää jopa 60hz paikkeilla.
 
Audyssey kaunistelee käyriä aika reippaasi. Pieni epätasaisuus käppyrässä saattaa olla useamman desibelin kokoinen, jos mittaat vasteen REW:llä ja Umik:llä. Tuon vasteen peristeella sanoisin, että Klipschin taajuusvaste on parempi, mutta en tosiaan kauheasti antaisi arvoa Audysseyn käyrille, jos se on ainoa mittausdata ja korvat kertovat muuta. Jos vaste on oikeasti 2-3dB sisällä alueella 20-100hz, niin se kuulostaa korvalle useimpien mielestä hyvältä.

Sen noista käyristä tosin voi tulkita, että SVS:llä sinulla on ollut laaja-alaisia vaimentumia 50-100hz alueella, joka tekee subbarin soinnista vähän aneemisen kuuloista. Klipschillä sait nuo sileäksi, joten nyt alue kuulostaa korvaan "korostuneelta" kun vertaat sitä aiempaan.

Mutta painotan nyt vielä kerran, että noihin käppyröihin ei kannata kauheasti luottaa. Omaa kokemusta on siitä, että Audysseyn mielestä taajusvaste oli tasainen, mutta pääkaiuttimilla oli 50hz kohdalla sellainen "kevyt" 15dB kapea-alainen korostuma, joka kumisi komeasti, jos pääkaiuttimilla ajoi täyden signaalin. Noissa "After" käyrissä sitä ei Audysseyn mielestä ollut.
Onnistuuko tuo mittaus tehdä Audyssey:n mikillä? Läppärissä ei ole kuin yksi analog input/output, joten käsittääkseni vaatisi erillisen äänikortin jotta saisi REW-mittauksen tehtyä. Voisiko joku vääntää pikaoppaan REW:in käyttöön? Olen siitä jonkin verran lukenut, tarkempi perehtyminen jäänyt hyvän mikin puutteen vuoksi.
 
Iphonella onnistui Elac 2050 yhdistäminen laakista. IOS 13 päivityksen jälkeen vanha Sub Control lopetti kuitenkin toimintansa, joten täytyy päivittää subbarin firmware, että saa uudemmalla sovellusversiolla yhdistettyä.

Tiedoksi, että päivitin oman 2050:n juuri ja sen jälkeen Sub Control 2.0 yhdisti kertalaakista subbariin ilman mitään ongelmia. Aika paljon firmiksen versionumerointi muuttui. Edeltävä versio oli 1.269.115 ja nyt sisällä on versio 2.9.12. Jos toimii nyt meikäläisen android 10:llä, niin veikkaan että toimii ios13 luurissakin. Ja saanpa laittaa s6:sen takaisin hautausmaalleen.
 
Onnistuuko tuo mittaus tehdä Audyssey:n mikillä? Läppärissä ei ole kuin yksi analog input/output, joten käsittääkseni vaatisi erillisen äänikortin jotta saisi REW-mittauksen tehtyä. Voisiko joku vääntää pikaoppaan REW:in käyttöön? Olen siitä jonkin verran lukenut, tarkempi perehtyminen jäänyt hyvän mikin puutteen vuoksi.

Vähän ristiriitaista tietoa tuosta on, mutta voihan sitä kokeilla. Todennäköisesti Windows tunnistaa tuon mikrofoniksi, mutta sweeppi saattaa näyttää aika erikoiselta. Kyllä tuon näkee aikalailla ensimmäisellä mittauksella, että saako tuolla järkevää dataa kerättyä.

Rewiin on useita hyviä ohjeita netissä AVSForum AustinJerryllä ja MiniDSP:llä on ainakin hyvät, joita suosittelen lukemaan.

Umik-1 on usb-mikki eikä tarvitse mitään lisä-äänikorttia virtaa varten.
 
Vähän ristiriitaista tietoa tuosta on, mutta voihan sitä kokeilla. Todennäköisesti Windows tunnistaa tuon mikrofoniksi, mutta sweeppi saattaa näyttää aika erikoiselta. Kyllä tuon näkee aikalailla ensimmäisellä mittauksella, että saako tuolla järkevää dataa kerättyä.

Rewiin on useita hyviä ohjeita netissä AVSForum AustinJerryllä ja MiniDSP:llä on ainakin hyvät, joita suosittelen lukemaan.

Umik-1 on usb-mikki eikä tarvitse mitään lisä-äänikorttia virtaa varten.

Mä voisin itseasiassa yrittää testata tätä jossain välissä, eli siis UMIK1 myös löytyy... Ajattelin vaan lähinnä siltä kantilta, että nämä uudetkin subwooferien omistajat voisivat helpottaa sijoittelua yms. ilman 'kalliin' mittamikin ostoa.
 
Vähän ristiriitaista tietoa tuosta on, mutta voihan sitä kokeilla. Todennäköisesti Windows tunnistaa tuon mikrofoniksi, mutta sweeppi saattaa näyttää aika erikoiselta. Kyllä tuon näkee aikalailla ensimmäisellä mittauksella, että saako tuolla järkevää dataa kerättyä.

Rewiin on useita hyviä ohjeita netissä AVSForum AustinJerryllä ja MiniDSP:llä on ainakin hyvät, joita suosittelen lukemaan.

Umik-1 on usb-mikki eikä tarvitse mitään lisä-äänikorttia virtaa varten.

Mä voisin itseasiassa yrittää testata tätä jossain välissä, eli siis UMIK1 myös löytyy... Ajattelin vaan lähinnä siltä kantilta, että nämä uudetkin subwooferien omistajat voisivat helpottaa sijoittelua yms. ilman 'kalliin' mittamikin ostoa.
Laitetaan mikki tilaukseen, 100€ menee todennäköisesti monin kertaisesti tulevana viikonloppuna pikkujouluja juhliessa..:btooth:

Edit: Kiitos vinkistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne mittaukset REW+Audyssey-mikrofoni ihan kelpoja ovat. Tein omaan MiniDSP:llä korjailuun mittaukset ensialkuun wanhalla Marantzin mukana tulleella mikillä eikä lopputuloksessa ollut mitään suurempaa valittamista. Suoraa vertailua en ole tosin tehnyt, mutta ihan tuollakin kombolla ääni oli korjauksen jälkeen huomattavasti parempi kuin ennen korjausta :).

UMIK toki USB-mikkinä huomattavasti suoraviivaisempi käyttää ja oletettavasti tarkempi, mutta ei se mikään pakollinen ole jos haluaa vain nähdä tuloksia tai selvitä halvalla subbarin vasteen korjailusta.
 
Kyllä ne mittaukset REW+Audyssey-mikrofoni ihan kelpoja ovat. Tein omaan MiniDSP:llä korjailuun mittaukset ensialkuun wanhalla Marantzin mukana tulleella mikillä eikä lopputuloksessa ollut mitään suurempaa valittamista. Suoraa vertailua en ole tosin tehnyt, mutta ihan tuollakin kombolla ääni oli korjauksen jälkeen huomattavasti parempi kuin ennen korjausta :).

UMIK toki USB-mikkinä huomattavasti suoraviivaisempi käyttää ja oletettavasti tarkempi, mutta ei se mikään pakollinen ole jos haluaa vain nähdä tuloksia tai selvitä halvalla subbarin vasteen korjailusta.
Joka tapauksessa olisin tarvinnut erillisen äänikortin kun läppärissä on vain yksi input/output, niin mennään sieltä mistä aita on matalin, eli UMIK:illa.
 
Kysytäämpäs täältä. Kumpi on fiksumpi tapa liittää ps4 pro- > vahvistin - > TV vai ps4 suoraan tv:seen ja sitten optisella vahvariin? Onko sillä loppupeleissä mitään merkitystä kumminpäin tekee? Vahvistin on Sony DN1080 ja tv LG C9.
 
Kysytäämpäs täältä. Kumpi on fiksumpi tapa liittää ps4 pro- > vahvistin - > TV vai ps4 suoraan tv:seen ja sitten optisella vahvariin? Onko sillä loppupeleissä mitään merkitystä kumminpäin tekee? Vahvistin on Sony DN1080 ja tv LG C9.

Fiksumpi tapa on tuo ensin mainittu, jotta vahvistin on välissä. Jälkimmäisessä on riskinä että TV tekee signaalille jotain muunnoksia välissä, eikä välttämättä tue kaikkia mahdollisia formaatteja, mitä vahvistin tukee.
 
OT:ksi menee kyllä nyt...

Fiksumpi tapa on tuo ensin mainittu, jotta vahvistin on välissä. Jälkimmäisessä on riskinä että TV tekee signaalille jotain muunnoksia välissä, eikä välttämättä tue kaikkia mahdollisia formaatteja, mitä vahvistin tukee.

No eikös sama teoreettinen ongelma tule myös toisinpäin? Eli vahvistin ei tuekaan kaikkia mahdollisia formaatteja :D
Nimim. itse jouduin BD pyörittimen kuvan laittamaan menemään suoraan pari vuotta vanhaan töllöön, koska pari vuotta vanha vahvistin ei tukenutkaan hdcp 2.2. Äänet sitten taas suorilta vahvistimeen.

Ts. mielestäni oikean vastauksen määrittelee omat kamat, jos tuki löytyy molemmista "kaikille", kierrättäisin vahvistimen kautta. Yleensä käytännön puolesta helpottaa noin. Imo.
 
Kysytäämpäs täältä. Kumpi on fiksumpi tapa liittää ps4 pro- > vahvistin - > TV vai ps4 suoraan tv:seen ja sitten optisella vahvariin? Onko sillä loppupeleissä mitään merkitystä kumminpäin tekee? Vahvistin on Sony DN1080 ja tv LG C9.

C9 ja ilmeisesti vahvistin tukevat e-arc liitäntää, eli ainakaan optista kaapelia ei kannata mihinkään väliin tunkea. Optisella ei myöskään saa yli 5.1 ääniä saati losslessia. Vahvistin kun kerran löytyy kytkisin siihen, mutta toisinkaan päin ei niin suurta merkitystä, kunhan tv:n ja vahvistimen välissä on hdmi ääntä siirtämässä.
 
Varmasti olet tyytyväinen tuohon Elaciin.

Oikeassa olit! Olen nyt kohta viikon luukuttanut menemään tämän Elac Sub 12EQ 3030 kanssa. Elokuva käytössä aivan uskomattoman kiva laite ja tuo älypuhelin ohjaus tekee kaikesta säätämisestä todella stressi vapaata ja helppoa. Tähän hintaan en olisi voinut enempää toivoa! :) Päädyin myös ostamaan Verkkokauppa.comista singles day tarjouksesta Denon AVR-X3500H vahvistimen ja täytyy sanoa että kyllä kuulostaa leffat tällä hetkellä hyviltä. Denonin kalibroinneilla sai subbarin toimimaan todella kauniisti yhteen kaiuttimien kanssa. Säätöjä on tosin niin paljon että vanhaa hirvittää. Onneksi tässäkin saa pitkälti säädöt tehtyä kännykän applikaation kautta.

Olisi yksi kysymys musiikin kuunteluun liittyen. Eli kun laitan musiikkia soimaan Apple Musicin tai Youtuben kautta, niin jostain syystä subbari ei ole mukana lainkaan. Olen kokeillut musiikin soittoa tietokoneen ja AirPlayn kautta ja tulos on sama. Olisiko tämän ongelman korjaamiseen äkkiseltään heittää vinkkiä?
 
Audyssey kaunistelee käyriä aika reippaasi. Pieni epätasaisuus käppyrässä saattaa olla useamman desibelin kokoinen, jos mittaat vasteen REW:llä ja Umik:llä. Tuon vasteen peristeella sanoisin, että Klipschin taajuusvaste on parempi, mutta en tosiaan kauheasti antaisi arvoa Audysseyn käyrille, jos se on ainoa mittausdata ja korvat kertovat muuta. Jos vaste on oikeasti 2-3dB sisällä alueella 20-100hz, niin se kuulostaa korvalle useimpien mielestä hyvältä.

Sen noista käyristä tosin voi tulkita, että SVS:llä sinulla on ollut laaja-alaisia vaimentumia 50-100hz alueella, joka tekee subbarin soinnista vähän aneemisen kuuloista. Klipschillä sait nuo sileäksi, joten nyt alue kuulostaa korvaan "korostuneelta" kun vertaat sitä aiempaan.

Mutta painotan nyt vielä kerran, että noihin käppyröihin ei kannata kauheasti luottaa. Omaa kokemusta on siitä, että Audysseyn mielestä taajusvaste oli tasainen, mutta pääkaiuttimilla oli 50hz kohdalla sellainen "kevyt" 15dB kapea-alainen korostuma, joka kumisi komeasti, jos pääkaiuttimilla ajoi täyden signaalin. Noissa "After" käyrissä sitä ei Audysseyn mielestä ollut.
Audysseyn mukaan mulla subit toistaa vain n.30hz, mutta esim. World at warin matalimmatkin vavahdukset tuntuu sohvalla:tdown:
 
Oikeassa olit! Olen nyt kohta viikon luukuttanut menemään tämän Elac Sub 12EQ 3030 kanssa. Elokuva käytössä aivan uskomattoman kiva laite ja tuo älypuhelin ohjaus tekee kaikesta säätämisestä todella stressi vapaata ja helppoa. Tähän hintaan en olisi voinut enempää toivoa! :) Päädyin myös ostamaan Verkkokauppa.comista singles day tarjouksesta Denon AVR-X3500H vahvistimen ja täytyy sanoa että kyllä kuulostaa leffat tällä hetkellä hyviltä. Denonin kalibroinneilla sai subbarin toimimaan todella kauniisti yhteen kaiuttimien kanssa. Säätöjä on tosin niin paljon että vanhaa hirvittää. Onneksi tässäkin saa pitkälti säädöt tehtyä kännykän applikaation kautta.

Olisi yksi kysymys musiikin kuunteluun liittyen. Eli kun laitan musiikkia soimaan Apple Musicin tai Youtuben kautta, niin jostain syystä subbari ei ole mukana lainkaan. Olen kokeillut musiikin soittoa tietokoneen ja AirPlayn kautta ja tulos on sama. Olisiko tämän ongelman korjaamiseen äkkiseltään heittää vinkkiä?

Muuta Audusseyn asetuksista etukaiuttimet largesta smalleiksi, tällöin kaikki jakotaajuden alle menevät taajuudet laitetaan subille.
 
Muuta Audusseyn asetuksista etukaiuttimet largesta smalleiksi, tällöin kaikki jakotaajuden alle menevät taajuudet laitetaan subille.

No sepäs kävi helposti. Suuret kiitokset!! :tup: Asetuksia on tosiaan enemmän kuin tarpeeksi. Onneksi täällä on osaamista!
 
Sitten kannattaa vielä musiikkia kuunnellessa kokeilla että tekeekö Audyssey äänelle hyötyä vaiko haittaa. Helpoiten onnistuu tosiaan niin että ensin kuuntelet stereona ja sen jälkeen "pure" nappia painamalla laitat pure direct tilaan niin kaikki muokkaukset lähtee pois. Samalla tietysti sammuu subi, joten niihin ihan alimpiin nuotteihin ei kannata keskittyä vaan ääneen noin muuten. Omassa huoneessani Audysseyn korjauksista oli äänenlaadulle lähinnä haittaa. Denoniin saa myös sovelluskaupasta MultEQ sovelluksen (20€) jolla voi vaikuttaa säätöihin.
 
Sitten kannattaa vielä musiikkia kuunnellessa kokeilla että tekeekö Audyssey äänelle hyötyä vaiko haittaa.

Audyssey tekee haittaa === kuulija pitää musiikkia vääristävistä korostuksista?

Audysseyn tarkoitus ei ole muuta kuin tasoittaa toistoa. Jos äänite on ns. paska (tai jos on tottunut korostuksiin), voi korostukset saada sen kuulostamaan "paremmalta", mutta ei välttämättä alkuperäiseltä.
 
Mulla on muutamakin eri pari kaiuttimia kotona ja oon huomannut että jos toi audyssey joutuu muuttamaan kaiuttimen ominaista sointia reilusti niin lopoutulos ei välttämättä kuulosta kovinkaan hyvältä. Esimerkkinä Kef Q750 jonka diskanttia audyssey boostasi reilusti ja sai lopputuloksen kuulostamaan lähinnä kihinältä.

Klipsch RP sarjan kanssa korjattu reference käyrä on peruspiirteiltään hyvin lähellä korjattua käyrää ja tässä tapauksessa sointiin tulee myös musiikin kanssa selvä parannus. Varmaan aika tapauskohtausta miten tuo toimii ja riippuu pitkälle tilasta ja kaiuttimista onko etua vai ei.

Paremmat korjaimet kuten esim. lyngdorfin laitteissa on eivät ymmärtääkseni lähde muuttamaan kaiuttimien ominaista sointia mutta pyrkivät tasoittamaan huoneen aiheuttamia ongelmia.

Sinälläänhän monet hifikaiuttinet ei ole edes viritetty vastaamaan suoraa taajusvastekäyrää johon audyssey kuitenkin pyrkii.
 
Sitten kannattaa vielä musiikkia kuunnellessa kokeilla että tekeekö Audyssey äänelle hyötyä vaiko haittaa. Helpoiten onnistuu tosiaan niin että ensin kuuntelet stereona ja sen jälkeen "pure" nappia painamalla laitat pure direct tilaan niin kaikki muokkaukset lähtee pois. Samalla tietysti sammuu subi, joten niihin ihan alimpiin nuotteihin ei kannata keskittyä vaan ääneen noin muuten. Omassa huoneessani Audysseyn korjauksista oli äänenlaadulle lähinnä haittaa. Denoniin saa myös sovelluskaupasta MultEQ sovelluksen (20€) jolla voi vaikuttaa säätöihin.

Kiitokset vinkistä. Täytyy toki tuokin vielä testata. Näiden huonekorjainten hyödyllisyydestä onkin täällä ollut paljon keskustelua. Olen ollut kyllä varsin tyytyväinen kaiuttimien sointiin huonekorjauksen jälkeen, varsinkin kun vertaa edelliseen vahvistimeen. Epäilen että se ero tulee juuri tuosta kalibroinnista (vanha Pioneer vs. uusi Denon). Toki näissä Monitor Audion Silver -sarjan kaiuttimissa on mielestäni kaunis sointi ilman säätämistäkin. Tuon MultiEQ -sovelluksen latasin jo alkuviikosta puhelimeen ja manasin sen maksullisuutta. En ole vielä ehtinyt lainkaan perehtymään siihen. Onkohan tuon softan käyttöön olemassa jotain omaa keskustelua jossain?
 
Mulla on muutamakin eri pari kaiuttimia kotona ja oon huomannut että jos toi audyssey joutuu muuttamaan kaiuttimen ominaista sointia reilusti niin lopoutulos ei välttämättä kuulosta kovinkaan hyvältä. Esimerkkinä Kef Q750 jonka diskanttia audyssey boostasi reilusti ja sai lopputuloksen kuulostamaan lähinnä kihinältä.

Klipsch RP sarjan kanssa korjattu reference käyrä on peruspiirteiltään hyvin lähellä korjattua käyrää ja tässä tapauksessa sointiin tulee myös musiikin kanssa selvä parannus. Varmaan aika tapauskohtausta miten tuo toimii ja riippuu pitkälle tilasta ja kaiuttimista onko etua vai ei.

Paremmat korjaimet kuten esim. lyngdorfin laitteissa on eivät ymmärtääkseni lähde muuttamaan kaiuttimien ominaista sointia mutta pyrkivät tasoittamaan huoneen aiheuttamia ongelmia.

Sinälläänhän monet hifikaiuttinet ei ole edes viritetty vastaamaan suoraa taajusvastekäyrää johon audyssey kuitenkin pyrkii.
Ei se audyssey puutu siihen kaiuttimen ominaisääneen käsittääkseni missään mielessä. Tämähän käytännössä tarkoittaisi sitä että se jotenkin maagisesti tunkeutuisi jakosuotimeen saakka. Audyssey kylläkin tasoittaa toistokäyrän tasaiseksi myös siitä syystä että niin moni kaiutin pääsääntöisesti mitataan esim. jakosuotimen rakentamisen tiimoilta kaiu'uttomassa tilassa tai lähikenttämittauksena jolloin tila ei vaikuta jakarin mitoittamiseen.

Toki on tosiaan olemassa kaiuttimia missä vaste voi olla tarkoituksella nouseva tai laskeva jo suunnitteluvaiheessa ja tämän audyssey "valitettavasti" korjaa.. Tuon toki pystyy esim. appilla säätämään niin että jättää yläpään rauhaa, eli equttaa vaan sinne 500hz saakka. Itselläni ei ole Lyngdorfin laitteista kokemusta mutta Anthemin ARCista ja Nadi Diracista on ja molemmat toimi kuten Audyssey.
 
@latexii

Nythän tuo sun eka lauseke kumoutuu kun lukee jälkimmäisen kappaleen.

Tarkoitin juurikin tuota että kaikkia kaiuttimia ei todellakaan tehdä mittautumaan taajusvasteeltaan suoraksi ja näillä juuri tarkoitin sillä mielellä että audyssey puuttuu siihen ominais sointiin kun nuo valmistajan tarkoituksella tekemät korostukset/kuopat lanataan "väkisin" suoraksi. Otetaan vaikka tuo Kef joka on diskanteiltaan aika rauhallinen vaikka siinä vapaakentässä kuunneltuna, siihen kun täräyttää korjaimella taajusvasteen suoraksi niin se kaiuttimen sointi saattaa muuttua aika radikaalisti sen kaiuttimen suunnittelijan tavoitteesta.


muistasin katsoneeni lyngdorfin omasta huonekorjaimesta esittelypätkän ja siinä puhuttiin juuri tuosta aiheesta että korjain ottaa huomioon kaiuttimen ominais-sointia. Käytännön tasolla en tiedä sitten kuinka se toteutuu, asrn audiomittailija tuota systeemiä ainakin kehuu kovasti ja saitilla muutenkin mielenkiintoista materiaalia jossa yhdistyy mittaustulokset ja kuuntelukokemukset elektroniikasta.

https://audiosciencereview.com/foru...measurements-of-lyngdorf-roomperfect-eq.6799/
 
Viimeksi muokattu:
No eihän sitä vastetta ole mikään pakko lanata suoraksi. Itse en ymmärrä miten voitaisiin ottaa ominaissointi huomioon korjatessa vastetta... Käyttäjäkokemuksia on joo kiva lukea, mutta kotona ne laitteet sitten punnitaan. Onhan noita sokkotestejä luettu myös ummet ja lammet.. Behringer A500 : sta ei eroteta 10 x kalliimmasta integroidusta.


@latexii

Nythän tuo sun eka lauseke kumoutuu kun lukee jälkimmäisen kappaleen.
tjaa, no pointti oli anyway että Audyssey saattaa muuttaa mm. yläpään / alanpään tasoja korjauksissaan JOS kaiutin on rakennettu esim. jakosuotimeltaan siten että matalanpään tulee laskea. Itsellä ei ole ollut yhtäkään tälläistä kaiutinta eikä tule koskaan olemaankaan. Ei kiinnostaisi pätkääkään katsoa leffoja missä alkaa yläpää dippaamaan ennen aikojaan.
 
Sepäse, mutta jos kaiutin onkin suunniteltu musiikin kuunteluun niin että vokaalialuetta on boostailtu ja yläpäätä lanattu alas niin tuo reference käyrä sössii koko homman. Sehän tässä pointti just olikin että on ihan tapauskohtaista ja omista mieltymyksistä kiinni tuoko toi audysseyn korjaus haluttuja tuloksia.

Mulla toimii klipsch rp sarjalla parhaiten koko taajuusalue korjattuna niin musiikilla kuin leffoillakin mutta kaiuttimia vaihtamalla korjattu versio musiikinkuntelussa on persiistä ja tulee varmaan säröäkin vielä kun kaiuttimelta haetaan sellaista mihin se ei välttämättä kykene.
 
Sepäse, mutta jos kaiutin onkin suunniteltu musiikin kuunteluun niin että vokaalialuetta on boostailtu ja yläpäätä lanattu alas niin tuo reference käyrä sössii koko homman.
Eiköhän se huone sössi sen homman paljon suuremmissa määrin kun Audyssey. Mikään matti meikäläisen tila ei vastaa samaa tilaa kun se tila missä kaiutin on mitattu ja jakosuodin rakennettu. Eriasia jos kuuntelet ulkona tai messuhallissa tai täydellisesti akustoidussa huoneessa, jonka olemassa oloa rohkenen epäillä yhdenkään tänne kirjoittavan osalta. Minä mukaanlukien.
 
Aidoimman äänen varmaan saisi tuossa mielessä sillä että hommaisi musiikinkuuntelua varten esim. MiniDSP:n johon rakentaisi vastaavan käyrän kun mitä on kaiuttimesta ilmoitettu.
 
Nähtävästi huoneesta (kiviolkkari) ja sijoittelusta (iso mötikkö ei muualle oikein sovi) johtuen Audyssey jättää monttuja käyrään, saako tuollaiset kokonaan silotettua MiniDSP:llä?

Ja jos saa niin miksei Audysseyssä itsessään ole tuollaista maagista toimintoa?
 
Mun huoneessa oli ainakin niin iso vaimentuma svs kanssa 80hz hujakoilla ettei aydyssey sitä saanut korjattua. Yritti kyllä parhaansa sillä lopputuloksella että kohtalaisilla kuunteluvoimakkuuksilla rupesi jo svs punainen limiter valo välkkymään.

Ei se ihmeisiin pysty, vaihtoehdoiksi jää uudelleensijoitus tai toisen basson hankinta täyttämään huonemoodikuoppaa.
 
No eikö se lähtökohtaisesti silti pitäisi etsiä ensin paras paikka subille (ja kaiuttimille) ennenkuin niitä huonekorjauksia ajaa. Ei se huonekorjauskaan kaikkea saa korjattua ja mitä parempi lähtökohta, niin sitä parempi lopputulos.
 
Nähtävästi huoneesta (kiviolkkari) ja sijoittelusta (iso mötikkö ei muualle oikein sovi) johtuen Audyssey jättää monttuja käyrään, saako tuollaiset kokonaan silotettua MiniDSP:llä?

Ja jos saa niin miksei Audysseyssä itsessään ole tuollaista maagista toimintoa?
Montut käyrässä kannattaa siloitella toisella subilla tai toisella sijoituspaikalla. Niiden monttujen buustaamisen kanssa kannattaa olla erittäin varovainen, jokainen 3 dB:n buustaus laskee koko taajuuskaistalta saman 3 dB:tä alemmas. 6 dB buustaus laskee muita 6 dB jne.
Omaa kokemusta ei ole asiasta, luulisin että kovin raivokas buustaminen alkaa kuulumaan soundissakin jossain vaiheessa, ehkä?
 
On tiedossa kyllä että sijoittelulla on iso merkitys, mutta kun kuuntelupaikka on olohuone eikä autotalli niin luulis jo ymmärtävän ettei tuollainen 70kg 15" elementillä oleva DIY mahonkikuutio sovi kuin pariin kohtaan huonetta vaikkei ylim huonekalujakaan ole. Etuseinällä on 75" TV omalla jalustalla ja kaiuttimet vieressä jalustoilla niin siihen ei vaan enää mahdu. Paria paikkaa kokeiltu, nyt edessä mutta sivuseinällä. Ihan ok vaikka parempi käppyrän mukaan vois olla. Tiedä sitten miltä ihan tasainen viiva kuulostaisi.

Mutta joo, voi olla hiukan överiä boostaamista. Subin volumea laskettu sekä vahvarin päästä että Gainit jossain kello 10-11 kohdilla, muuten kumisee huoneessa vähän liikaa jos myöhään katselee leffaa.

Toinen subi olis toki asiallinen mutta taas hankala sijoitella hellasärön puolesta vaikka pienemmän hommaiskin.
 
On tiedossa kyllä että sijoittelulla on iso merkitys, mutta kun kuuntelupaikka on olohuone eikä autotalli niin luulis jo ymmärtävän ettei tuollainen 70kg 15" elementillä oleva DIY mahonkikuutio sovi kuin pariin kohtaan huonetta vaikkei ylim huonekalujakaan ole. Etuseinällä on 75" TV omalla jalustalla ja kaiuttimet vieressä jalustoilla niin siihen ei vaan enää mahdu. Paria paikkaa kokeiltu, nyt edessä mutta sivuseinällä. Ihan ok vaikka parempi käppyrän mukaan vois olla. Tiedä sitten miltä ihan tasainen viiva kuulostaisi.

Mutta joo, voi olla hiukan överiä boostaamista. Subin volumea laskettu sekä vahvarin päästä että Gainit jossain kello 10-11 kohdilla, muuten kumisee huoneessa vähän liikaa jos myöhään katselee leffaa.

Toinen subi olis toki asiallinen mutta taas hankala sijoitella hellasärön puolesta vaikka pienemmän hommaiskin.
Vaihtoehtoja lienee muutama:
1) Vaihda kahteen pienempään subbariin, olettaen että pienempiä voi sijoitella paremmin
2) Hanki bassoansoja nurkkiin, jos sisustus sen mahdollistaa
3) Tyydy nykyiseen toistoon, varsinkin jos puutteet näkyvät lähinnä mittauksilla. Tavallisessa olohuoneessa on vaikea saada täydellistä bassotoistoa, jos ei lähde rankemmin akustoimaan.
 
Vaihtoehtoja lienee muutama:
1) Vaihda kahteen pienempään subbariin, olettaen että pienempiä voi sijoitella paremmin
2) Hanki bassoansoja nurkkiin, jos sisustus sen mahdollistaa
3) Tyydy nykyiseen toistoon, varsinkin jos puutteet näkyvät lähinnä mittauksilla. Tavallisessa olohuoneessa on vaikea saada täydellistä bassotoistoa, jos ei lähde rankemmin akustoimaan.

1) Tykkään tästä nykyisestä ja nätti DIY (ei oma tekele), ja pitäis olla laatuvehje. Muutoin kyllä aiheellinen idea, ja miksei myöhemminkin jos laittaiskin toisen 15" huoneen ulkopuolelle portaiden alle...
2) Tämän vaihtoehdon olinkin jo unohtanut, mahtaako olla olemassa mitään sisustus-ystävällistä valmista tuotetta? Nuo taitaa olla kohtuullisen isoja että imee aallot.
3) Varmaan järkevin vaihtoehto, välttämättä en edes huomaisia mitään puutetta ellei vertaisi käppyrää noihin lähes suoriin tuloksiin joita täälläkin näkyy. Ilmeisesti ihan normaalia että seinien vieressä kumisee.

Kiitti vinkeistä :)
 
Audyssey-appsita kysymys! Täällä kun siitä puhutaan niin tarkoitetaanko sillä juurikin tuota 20€ maksavaa appia (Audyssey MultiEQ Editor app) joka on D+M Groupin koodaama? Ilmeisesti tarkoittaa Denon+Marantz.

Mitä kaikkea sillä siis voi tehdä sillä itselle nyt kotiutui x3500h joka vielä on paketissaan, ajattelin lähinnä siksi kysyä koska se ei järin mairittelevia arvosteluita ole ainakaan saanut (jos siis luin oikean appin arvosteluita).

Niin ja onko tuo tuon 20e arvoinen?
 
2) Tämän vaihtoehdon olinkin jo unohtanut, mahtaako olla olemassa mitään sisustus-ystävällistä valmista tuotetta? Nuo taitaa olla kohtuullisen isoja että imee aallot.
3) Varmaan järkevin vaihtoehto, välttämättä en edes huomaisia mitään puutetta ellei vertaisi käppyrää noihin lähes suoriin tuloksiin joita täälläkin näkyy. Ilmeisesti ihan normaalia että seinien vieressä kumisee.

Kiitti vinkeistä :)
2) Pikagooglauksella SuperChunk Corner ja Konto Pisara. Ihmeitä ei kannata odottaa, ja materiaalin runsas käyttö parantaa tulosta. Googlauksella löytyy Hifiharrastajien sivuilta keskustelua näistä.
3) Juu, bassot ovat voimakkaimmillaan seinien vieressä ja nurkissa.
 
2) Tämän vaihtoehdon olinkin jo unohtanut, mahtaako olla olemassa mitään sisustus-ystävällistä valmista tuotetta? Nuo taitaa olla kohtuullisen isoja että imee aallot.
On , mutta maksaa ja tarkoitettu täsmätaajuuksille, kun villat pääsääntöisesti toimii laaja-alaisesti.

PSI Audio AVAA ja E-Trap


Itsellä olisi tarkoitus nyt seuraavana tulevana vkoloppuna rakentaa vanhasta subbarista (15" -suljettu alpine type-r) aktiivinen bassoansa. Tuollaiset ovat aivan saatanan tehokkaita täsmätaajuuksilla. Eikä tarvitse tonnikaupalla villaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom