Subwooferin hankinta?

Kiitos infosta! Subbareita kun ”valmistavat” kaikki, on hyvin vaikeaa erottaa laadukkaat perus amisbassotykeistä. Hintaankaan ei voi luottaa.

Onkohan 12.17 subbari tulossa johonkin Black Friday aleen, vaikka alessahan se nytkin on?:think:
Mulla on 2x 12.17 Edge. Hyvin ovat pelittäneet ja mittautuvatkin kivasti. Automaattinen virrankytkentä on ehkä turhan herkkä nappaamaan subit pois päältä kesken rauhallisempien leffojen, niin sitä featurea ei tuu käytettyä. Säätövaraa nuissa on hyvin, koska voi tunata kolme eri refleksivirtystä, suljetun virityksen ja sitten vielä 1xPEQ.

Aika pieneessä huoneessa tykittelen, niin ei ole edes etäisesti tullu rajat vastaan. Hacksaw Ridgen taistelulaivakeskitys-kohtauksessa meinas tulla lusikallinen lahkeeseen, kun oli ekoissa säädöissä subit hippasen kuumana :D

SVS-PB2000 (esim.) menee jonkun hertsin matalammalle paremmalla voimalla, mutta onhan se fyysisesti isompi ja maksaa jonkun satasen enemmän. Nämä 12.17:t on omaan silmään melkein kompakteja vehkeitä.
 
Mulla on 2x 12.17 Edge. Hyvin ovat pelittäneet ja mittautuvatkin kivasti. Automaattinen virrankytkentä on ehkä turhan herkkä nappaamaan subit pois päältä kesken rauhallisempien leffojen, niin sitä featurea ei tuu käytettyä. Säätövaraa nuissa on hyvin, koska voi tunata kolme eri refleksivirtystä, suljetun virityksen ja sitten vielä 1xPEQ.

Aika pieneessä huoneessa tykittelen, niin ei ole edes etäisesti tullu rajat vastaan. Hacksaw Ridgen taistelulaivakeskitys-kohtauksessa meinas tulla lusikallinen lahkeeseen, kun oli ekoissa säädöissä subit hippasen kuumana :D

SVS-PB2000 (esim.) menee jonkun hertsin matalammalle paremmalla voimalla, mutta onhan se fyysisesti isompi ja maksaa jonkun satasen enemmän. Nämä 12.17:t on omaan silmään melkein kompakteja vehkeitä.
Kiitos tarinasta!

Itsellä on kaiuttimina Magnatin 757:t ja keskikaiuttimena saman sarjan malli 73. Magnatit ovat tunnettuja bassopainotteisesta soundistaan (syy miksi aiemmin ostinkin ne subin puuttuessa), joten luultavasti 1-2kpl 12.17 luulisi riittävän "tähän hätään". :)

Mitä luultavammin kirppaisen yhden 12.17 lähiaikoina ja toisen joskus myöhemmin.
 
Uusi Q-Acoustics QB12

Q Acoustics Q B12

Q Acoustics QB12 review | What Hi-Fi?

image.jpeg
 
Automaattinen virrankytkentä on ehkä turhan herkkä nappaamaan subit pois päältä kesken rauhallisempien leffojen, niin sitä featurea ei tuu käytettyä.

Eikös tuo ole aika normaalia toimintaa joka subbarilla. Ainakin joskus kun omistin SVS PB10 NSD niin siinä oli tuo sama "vika". Kiersin ongelman säätämällä subbarin tason täysille vahvistimen päästä ja sitten alensin gainia subwooferin nupikasta äänenvoimakkuutta kunnes tuntui olevan oikealla tasolla taas.
 
Eikös tuo ole aika normaalia toimintaa joka subbarilla. Ainakin joskus kun omistin SVS PB10 NSD niin siinä oli tuo sama "vika". Kiersin ongelman säätämällä subbarin tason täysille vahvistimen päästä ja sitten alensin gainia subwooferin nupikasta äänenvoimakkuutta kunnes tuntui olevan oikealla tasolla taas.
Noinhan tuota ei juurikaan kannata tehdä.
 
Noinhan tuota ei juurikaan kannata tehdä.

AVR:n sub pre-out tason nostoa aina neuvotaan tekemään jos subwooferin automaattisessa virranhallinnassa on ongelmia.

Voisitko perustella miksi noin ei kannata tehdä ja neuvoa oikean tavan?

E: En kyllä muista pitikö subin taso nostaa vahvistimen päästä +10 vai 0 tai muulle tasolle, mutta minusta siitä oli apua kun nostin sitä ylemmäs vahvistimeni ehdottamasta minusmerkkisestä lukemasta.
 
Viimeksi muokattu:
Elokuvakäytössä tuo automaattikatkaisu on aina ongelma riippuen kuinka nopeasti subbari käynnistyy.
Itsellä kytketty niin että subbari käynnistyy yleiskaukosäätimellä samaan aikaan mutta se käy vain jos pystyy ohjamaan subbaria sitä kautta tai käyttää jotain muuta laitetta virran kytkemiseen esim langattomasti ohjattu sähköpistoke.
 
En tiiä ääliömäisempää toteutusta kun automaattivirrankytkentä subwoofereissa.. mit vit...
 
Elokuvakäytössä tuo automaattikatkaisu on aina ongelma riippuen kuinka nopeasti subbari käynnistyy.
Itsellä kytketty niin että subbari käynnistyy yleiskaukosäätimellä samaan aikaan mutta se käy vain jos pystyy ohjamaan subbaria sitä kautta tai käyttää jotain muuta laitetta virran kytkemiseen esim langattomasti ohjattu sähköpistoke.
Jep. Tommoset pistokkeet ajattelin laittaa itekki, nii ei tarvi subien takaa aina powerikytkintä ettiä.
 
Omasta B&W:stä löytyy 12V remote ja se on kieltämättä kätevä. Subbari päällä ja pois silloin kun pitää.
 
Nykysubbareissa on aika monta missä on tuo kaukosäädin tai mahdollisuus ohjata sitä.
Itsellä Yamahan Vanha-YST SW1500 ei ole erityisen hyvä musikin kuuntelussa mutta leffakäytössä ihan ok.
Itsekin on haussa joku pieni subbari tietokoneen 7.1 käyttöön mutta en tiedä minkä hintaisen ostaisin kun saisi ollla suht laadukas .
Välillä tulee katsottu leffaa ja musikkia soitettu.
SVS BP1000 kiinnoistaisi mutta hinta on turhan korkea.
Muita pieniä malleja voi suositella.
 
AVR:n sub pre-out tason nostoa aina neuvotaan tekemään jos subwooferin automaattisessa virranhallinnassa on ongelmia.

Voisitko perustella miksi noin ei kannata tehdä ja neuvoa oikean tavan?

E: En kyllä muista pitikö subin taso nostaa vahvistimen päästä +10 vai 0 tai muulle tasolle, mutta minusta siitä oli apua kun nostin sitä ylemmäs vahvistimeni ehdottamasta minusmerkkisestä lukemasta.
Miinuksella pitäisi aina mieluusti pysyä vahvistimen päässä ja tason säätö hoitaa gainilla subista. "Maksimin käyttö" missään on harvoin järkevää ja itsellä hyvin toiminut kaikilla SVS:n vehkeillä tuo auto-on, vaikka vahvistimen säätö ollut miinuksella.

Guide to Subwoofer Calibration and Bass Preferences - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

"But, what about after the calibration? If we want to add a subwoofer boost after Audyssey has set all of our channels to play at exactly the same volume level, how should we do it? should we use the gain control, or should we use the AVR trim control? We can actually use either one, but the decision of which one to use in a particular situation is just a little complicated. The first thing to understand is that it is desirable to make the subwoofer amplifier send voltage to the driver, rather than having that voltage come from the AVR amp, because the subwoofer amplifier is much more robust and powerful than the amps in the AVR. This is an extremely important point, because using the subwoofer amp will help to prevent clipping. Clipping is a form of distortion, due to an alteration in the waveform. It can be audible in some cases, and if prolonged, can lead to overheating the voice coil in the woofer. When a waveform is clipped, the round top of the wave is squared-off---clipped-off. That can happen when a subwoofer attempts to play low-frequencies with inadequate voltage. That's why you want to have the real voltage coming from the subwoofer amp, and just let the AVR amp supply enough voltage to turn-on the subwoofer from its Auto-On mode."
 
Itsellä lähtee Denonin AVR-vahvistimesta 12V trigger-kaapeli SVS PB2000 subbariin. Varmatoimisesti näin aina päällä samaan aikaan kun virrat vahvistimessa ja nukkumaan menee sillä sekunilla kun vahvistin sammuu.
 
Miinuksella pitäisi aina mieluusti pysyä vahvistimen päässä ja tason säätö hoitaa gainilla subista. "Maksimin käyttö" missään on harvoin järkevää ja itsellä hyvin toiminut kaikilla SVS:n vehkeillä tuo auto-on, vaikka vahvistimen säätö ollut miinuksella.

Guide to Subwoofer Calibration and Bass Preferences - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

"But, what about after the calibration? If we want to add a subwoofer boost after Audyssey has set all of our channels to play at exactly the same volume level, how should we do it? should we use the gain control, or should we use the AVR trim control? We can actually use either one, but the decision of which one to use in a particular situation is just a little complicated. The first thing to understand is that it is desirable to make the subwoofer amplifier send voltage to the driver, rather than having that voltage come from the AVR amp, because the subwoofer amplifier is much more robust and powerful than the amps in the AVR. This is an extremely important point, because using the subwoofer amp will help to prevent clipping. Clipping is a form of distortion, due to an alteration in the waveform. It can be audible in some cases, and if prolonged, can lead to overheating the voice coil in the woofer. When a waveform is clipped, the round top of the wave is squared-off---clipped-off. That can happen when a subwoofer attempts to play low-frequencies with inadequate voltage. That's why you want to have the real voltage coming from the subwoofer amp, and just let the AVR amp supply enough voltage to turn-on the subwoofer from its Auto-On mode."

Kiitos vastauksesta! Tuossa onkin ihan hyvä pointti ja mullakin taitaa Audyssey säätää subwoofer tasot aina -10 ja -5 väliin.

Minunkaan onneksi ei ole tarvinnut pitkään aikaan miettiä auto-on toimivuutta ja subwoofer vahvistin menee älypistorasiasta päälle muiden laitteiden mukana.
 
Miinuksella pitäisi aina mieluusti pysyä vahvistimen päässä ja tason säätö hoitaa gainilla subista.
Tuohonkin on kyllä poikkeuksia.. Kun miettii esim. AVR -vahvaria jonka perässä onkin 4 subwooferia (ja tai buttkickereitä etc. tekeleitä), jotka jokainen oman päätteensä perässä. ja AVR -vahvarissa vaan 2 lähtöä... Tällöin ei todellakaan ole pienestä lisäjerkusta haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Oisko täällä SVS SB-12NSD:lle ostajaa? Tekisi mieli laittaa tuo Klipsch R-115SW subi, vai mitäs ehdottelisitte kun hakusessa lisää räjähtävyyttä leffoihin?
 
Viimeksi muokattu:
Miinuksella pitäisi aina mieluusti pysyä vahvistimen päässä ja tason säätö hoitaa gainilla subista. "Maksimin käyttö" missään on harvoin järkevää ja itsellä hyvin toiminut kaikilla SVS:n vehkeillä tuo auto-on, vaikka vahvistimen säätö ollut miinuksella.

Guide to Subwoofer Calibration and Bass Preferences - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

"But, what about after the calibration? If we want to add a subwoofer boost after Audyssey has set all of our channels to play at exactly the same volume level, how should we do it? should we use the gain control, or should we use the AVR trim control? We can actually use either one, but the decision of which one to use in a particular situation is just a little complicated. The first thing to understand is that it is desirable to make the subwoofer amplifier send voltage to the driver, rather than having that voltage come from the AVR amp, because the subwoofer amplifier is much more robust and powerful than the amps in the AVR. This is an extremely important point, because using the subwoofer amp will help to prevent clipping. Clipping is a form of distortion, due to an alteration in the waveform. It can be audible in some cases, and if prolonged, can lead to overheating the voice coil in the woofer. When a waveform is clipped, the round top of the wave is squared-off---clipped-off. That can happen when a subwoofer attempts to play low-frequencies with inadequate voltage. That's why you want to have the real voltage coming from the subwoofer amp, and just let the AVR amp supply enough voltage to turn-on the subwoofer from its Auto-On mode."

Nyt kyllä aika tuuheaa settiä tuossa. En ole koskaan kokenut tai edes kuullut että nykyaikaisen kotiteatterivahvarin sub-out pukkaisi särölle liian kovalla tasolla, autosoittimien linjalähdöissä tämä lienee ongelma vielä edelleen. Ja kun tuo ei ymmärtääkseni ole ongelma, ei ole mitään syytä pitää AVR subbarin tasoa mahdollisimman pienellä. Eiköhän tossa snr parane kun pidetään sub-out mahdollisimman kovalla.
 
Nykysubbareissa on aika monta missä on tuo kaukosäädin tai mahdollisuus ohjata sitä.
Itsellä Yamahan Vanha-YST SW1500 ei ole erityisen hyvä musikin kuuntelussa mutta leffakäytössä ihan ok.
Itsekin on haussa joku pieni subbari tietokoneen 7.1 käyttöön mutta en tiedä minkä hintaisen ostaisin kun saisi ollla suht laadukas .
Välillä tulee katsottu leffaa ja musikkia soitettu.
SVS BP1000 kiinnoistaisi mutta hinta on turhan korkea.
Muita pieniä malleja voi suositella.

Norjan pojilta on tulossa uusia subbareita Arendal 1961 nimiseen sarjaan. Ovat edullisempia kuin nykyiset isommat mutta aika näyttää mitä maksaavat. Tässä yhden käyttäjän kokemuksia tuollaisesta 1961 1S (sealed/vented) subista: https://www.avforums.com/threads/arendal-sound-subwoofers-owners-discussion.2009298/post-27454726
Ovat hieman pienempiä kuin nykyinen 1723 lineup (12.2”, 550W, uus driver+dsp jne).

Itse laitoin tuon Sub1.5 tilaukseen PB-1000 korvaajaksi, nostavat ilm. tänään jkv hintoja noissa. voin postailla kokemuksia kun saan tulille..
 
Vinkkejä tuplasubien vaiheen säätämiseksi kohdalleen? Anti-Mode 2.0 löytyy avuksi ja sillä voi hieman haarukoida tilannetta huonemittauksen avulla, mutta melkoiselta hakuammunnalta tuo silti tuntuu.

Yksittäisen subbarin vaihetta voi ilmeisesti haarukoida jonkun testisignaalin avulla, mutta entäs stereosetin?
 
Vinkkejä tuplasubien vaiheen säätämiseksi kohdalleen? Anti-Mode 2.0 löytyy avuksi ja sillä voi hieman haarukoida tilannetta huonemittauksen avulla, mutta melkoiselta hakuammunnalta tuo silti tuntuu.

Yksittäisen subbarin vaihetta voi ilmeisesti haarukoida jonkun testisignaalin avulla, mutta entäs stereosetin?

Itse en saanut muuten kuin mittausmikillä ja pc:llä, piirtääkö Antimodea mitään käyrää per mittaus?

Tein siis karusti niin että alkuun vaiheet molemmissa nollaan ja subien volat erikseen tasaan kohinalla. Sitten vain volumea ja vaihetta per subi vähän kerrallaan säätäen, mittaus joka säädön jälkeen. Itsellä siis sekä volume että vaihe muokkasi toistoa aika randomilla, olisko jotain parikymmentä mittausta tarvinnut.
 
Eikö se ensin pitäisi yksi subi säätää samaan vaiheeseen pääkaiuttimien kanssa ja sitten toinen subi samaan vaiheeseen jo säädetyn subin kanssa. Näin itse olen ainakin aina tehnyt.
 
Eikö se ensin pitäisi yksi subi säätää samaan vaiheeseen pääkaiuttimien kanssa ja sitten toinen subi samaan vaiheeseen jo säädetyn subin kanssa. Näin itse olen ainakin aina tehnyt.

Huone ja subien sijoitus aiheuttaa tuohon muutoksia, jos kaikki on samassa vaiheessa niin silloin myös korostumat ja vaimentumat on. Kun säätää ne hiukan eri vaiheeseen niin tulee tasaisempi toisto.

Näin siis itsellä.
 
SPL-150 subi kuskattiin just kotiin ja joutuu lähtemään samon tien iltavuoroon, taitaa mennä testikuuntelut huomiseen.:beye:
 
Voihan pylly, Mareksin sivuilla Klipsch SPL-150:n mittoihin on lipsahtanut SPL-120:n mitat , meni sijoitus uusiksi noiden mittavirheiden takia..:tdown:

Subin paikka vaihtui oikealta edestä oikealle "takaviistoon". Ainakin ilman huonekorjausta subin paikantaa aika selvästi kuuntelupaikalta.:tdown: Noh, ainakin sitä voimaa on liiaksikin asti.:lol:

20191018_114853.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen noob-kysymys tietäjille, kannattaako gain pitää subbarin päästä täysillä ja säätää vahvarista db pienemmälle, vai ennemmin suoraan gainista ja pitää vahvarissa 0db?
 
Tällainen noob-kysymys tietäjille, kannattaako gain pitää subbarin päästä täysillä ja säätää vahvarista db pienemmälle, vai ennemmin suoraan gainista ja pitää vahvarissa 0db?

Vahvarista 0 tai vähän miinuksella, maksimeja jos käyttää vahvarin puolelta niin tulee clippingiä.
 
Tällainen noob-kysymys tietäjille, kannattaako gain pitää subbarin päästä täysillä ja säätää vahvarista db pienemmälle, vai ennemmin suoraan gainista ja pitää vahvarissa 0db? Ajan Audusseyn kunhan kämppä hiljenee.:btooth:
Audusseyhän käskee säätää gainin noin puoliväliin, mutta aina sitä pitää hiljentää että saa oikeat desibelit. Tuntuu että näillä säädöillä jää subi(t) kovin hiljaiselle niin olen itse nostanut vähän molempia. Voi olla että tämä on virheellinen tapa ja minut tästä lynkataan:wtf:
 
Vahvarista 0 tai vähän miinuksella, maksimeja jos käyttää vahvarin puolelta niin tulee clippingiä.
Joku jossain väitti että olisi parempi laittaa Gain täysille että saa täyden potentiaalin irti vahvarista kaikilla tasoilla ja säätäisi vain vahvarista, mutta ilmeisesti tuo väite oli huuhaata, eli mennään kuten ennenkin, Audysseyn antamilla säädöillä ja hienosäädetään oman maun mukaiseksi.
 
Kotiteatterivahvistimen subwooferin gainin on lähinnä tarkoitus antaa sen verran signaalia (jännitettä) aktiivisubwooferin vahvistinyksikölle jotta se aktiivisubbarin vaffistin saavuttaa täyden potentiaalin (itsellä tuo subwoofer gain avr:n päässä on muistaakseni +3dB) Eli ei liikaa eikä liian vähän. Aktiivisubwoofereiden vahvistimissa (ja samoin päätevahvistimissa, näissä se on huomattavasti isompi) käytetään ns. Input Sensitivity -määritystä johon pitää (tässä tapauksessa) kotiteatterivahverin subwooferilähdön pystyä jännitetasolla.

Input sensitivity is the maximum voltage strength of an input signal that an amplifier can handle and still produce unclipped full output. ... And, when a signal's voltage exceeds the input sensitivity of an amp clipping and distortion can occur.

Audyssey käsittääkseni säätää vahvarin pään lähtötason oikeaksi kalibrointia varten eli tässä kohtaa Audyssey ilmoittama tasosäätö tulee suorittaa subwooferin päästä. Itse lähtisin liikenteeseen tosiaan tuosta 0 :sta (kotiteatterivahvarin subwooferin gain -arvo)

Itsekin olen vähän nostanut subin tasoa subivaffin päästä säädön jälkeen.
 
Joku jossain väitti että olisi parempi laittaa Gain täysille että saa täyden potentiaalin irti vahvarista kaikilla tasoilla ja säätäisi vain vahvarista, mutta ilmeisesti tuo väite oli huuhaata, eli mennään kuten ennenkin, Audysseyn antamilla säädöillä ja hienosäädetään oman maun mukaiseksi.
Säädät gainin subwooferista niin, että Audessyn ajamisen jälkeen vahvistin näyttää arvoa noin -10 dB (-12 taitaa olla maksimi mitä se näyttää eli alle sen pitää olla että tiedetään missä mennään). Sen jälkeen nostat vahvistimen puolelta oman maun mukaan tasoa ylöspäin eli jos kalibroinnin jälkeen saat sen -10 ja haluat ajaa sitä vaikkapa 5 dB kuumana niin nostat tason vahvistimesta -5 dB. Jos se on likaa mielestäsi, laske hieman takaisin. Vahvistimen puolelta arvo ei saisi olla plussan puolella (käsittääkseni, sillloin vahvistin itse yrittää vahvistaa signaalia joka voi johtaa klippaamiseen).
 
Tällainen noob-kysymys tietäjille, kannattaako gain pitää subbarin päästä täysillä ja säätää vahvarista db pienemmälle, vai ennemmin suoraan gainista ja pitää vahvarissa 0db?
Pari viestiä ylempänä on just keskusteltu asiasta.
 
Mitkä on keskeisimmät erot noiden kahden välillä? Olen vielä ummikko äänentoiston ihmeellisessä maailmassa.

Voi ehdotella muitakin. Budjetti 300-500e.
 
Mitkä on keskeisimmät erot noiden kahden välillä? Olen vielä ummikko äänentoiston ihmeellisessä maailmassa.

Voi ehdotella muitakin. Budjetti 300-500e.
Nopeasti heitettynä Klipsch toistaa matalempia taajuuksia vrt. Indiana Line mm. siksi koska Klipsch on refleksisubwoofer ja siinä on isompi kaiutinelementti. Mitä matalemmalle toistaa sitä parempi, tällöin ei jää esim. elokuvia katsellessa niin paljon äänitehosteita uupumaan. Tässä siis yksinkertaistettuna. Isoa kaiutinta voi kuuunnella myös hiljaisella asui sitten vaikka kerrostalossa, omakotitalossa tahi merikontissa. Se että kaiutin on iso ei tarkoita automaattisesti sitä että naapurit häiriintyy, koska on olemassa asia nimeltä volumensäätö. Ei sitä autollakaan ajeta (aina) täysiä.
 
Ostin vähän aikaan sitten Audio Pro:n T14 pöntöt, nyt olisi tarkoitus hankkia subia niille kaveriksi. Käyttökohde on lähinnä musiikkin kuuntelu ja satunnainen pelaaminen. Olisikohan esimerkiksi Jamo J 10 Subwoofer mistään kotoisin? Ihan mitään järkyttävän kokoista laatikkoa pysty hankimaan tilarajoitusten vuoksi. Tarkoitus olisi saada lisää potkua alemille taajuuksille kohtuullisilla voluumi tasoilla (kerrostalo).
 
Ostin vähän aikaan sitten Audio Pro:n T14 pöntöt, nyt olisi tarkoitus hankkia subia niille kaveriksi. Käyttökohde on lähinnä musiikkin kuuntelu ja satunnainen pelaaminen. Olisikohan esimerkiksi Jamo J 10 Subwoofer mistään kotoisin? Ihan mitään järkyttävän kokoista laatikkoa pysty hankimaan tilarajoitusten vuoksi. Tarkoitus olisi saada lisää potkua alemille taajuuksille kohtuullisilla voluumi tasoilla (kerrostalo).

Kyllähän tuosta saa bassoa pihalle, mutta ei ole mikään ihmeellinen laite. Melkein säästäisin rahaa hetken lisää ja katselisin vaihtoehtoja 400-600€ budjetilla. Toisaalta, jos pääkaiuttimet ovat Audio Prot ja lähteenä on niiden sub-out-liitäntä, niin ei tuo anna mahdollisuuksia kauhean toimivaan bassotoistoon kuitenkaan.

Käy kuuntelemassa jossain hifiliikkeessä halvempia bassoja ja vähän kalliimpia ja muodosta oma mielipiteesi sen pohjalta. On äkkiseltään todella vaikea sanoa, onko tuo Jamo sinulle riittävä.
 
Autoissa nuo litteät ovat kohtalaisen hyvät nykypäivänä mutta kotioloissa on hieman haastavampi jo pelkän huoneen koon takia.
Mulla on noin 100m2 avonaista tilaa, huonekorkeus keskellä yli 4 metriä paikoitellen. Koska hellasärö ja pääkaiuttimet pakotetusti pieniä, tutustuin melko huolella noihin pieniin ja tarvittaessa vaikka sohvan alle meneviin subeihin.
Ostin Paradigmin, enkä ole katunut sekuntiakaan. Hinta 1490€ antaa tietty vähän osviittaa, että kyseessä on jo laadukkaampi laite mutta osittain rajaa monien ostopäätöksen kielteiseksi. MilleniaSub

Ovaali loota ei päätynyt sohvan alle, kun seinien sisäiset johdotukset terminaaleista antaa häiriötä, mutta mahtui tuohon tason viereen juuri ja juuri.
Mulla on Anthemin vahvistin ja sen ARC:llä säätö on kyllä audysseytä/vastaavaa huomattavasti parempi.
Subi ei juurikaan paista silmille tai aiheuta tarkassa yksilahkeisessa edes mitään yökkimisreaktioita.
IMG_0481.JPG
 
Ostin vähän aikaan sitten Audio Pro:n T14 pöntöt, nyt olisi tarkoitus hankkia subia niille kaveriksi. Käyttökohde on lähinnä musiikkin kuuntelu ja satunnainen pelaaminen. Olisikohan esimerkiksi Jamo J 10 Subwoofer mistään kotoisin? Ihan mitään järkyttävän kokoista laatikkoa pysty hankimaan tilarajoitusten vuoksi. Tarkoitus olisi saada lisää potkua alemille taajuuksille kohtuullisilla voluumi tasoilla (kerrostalo).

Yleisesti tuossa hintaluokassa on vaikea löytää kohtalainen subbari kun laadusta joutuu tinkimään likaa joka paikassa mutta jos käytetty kiinnostaa niin suosittelsin sellaista niin saisi laadukkamman laitteen.
 
Tuo tulikin itseasiassa vastaan kun noita pienempiä subeja katselin. Täytyy aloittaa itsekin tuollaisen metsästäminen.
 
Yleisesti tuossa hintaluokassa on vaikea löytää kohtalainen subbari kun laadusta joutuu tinkimään likaa joka paikassa mutta jos käytetty kiinnostaa niin suosittelsin sellaista niin saisi laadukkamman laitteen.

Käytettynä ostaminen ei ole pois suljettu vaihtoehto. Olisiko antaa vinkkiä, mitä merkkiä/mallia lähtisin etsimään?

Mitään kiirettä hankinnan kanssa ei ole, joten on aikaa odottaa hyviäkin tärppejä. Tavoitteena olisi pitää kokoonpano yksinkertaisena.
 
No kun ei ole aikaisempaa kokemusta, eikä vaatimukset ole aivan älyttömät niin lähtisin katselemaan torista vaikka jotain 100-150€:n 10-12" elementillä olevaa subbaria. Hieman googlella kattoo että onko hintaluokka kohdallaan ja ostaa/tarjoaa sellaisesta. Jos ei ole tyytyväinen ja tietää haluavansa parempaa niin voi sitten kasvattaa hintaluokkaa. Ostetun käytetyn luultavasti saa sitten myytyä pois lähes samaan hintaan.
 
Audio pro 1.40 ehkä vähän vanha
Audio pro Focus muistakseni oli myös ok.
Rel Q subbarit oli hyviä jos kuuntelee enemmän musikkia
B&W oli hyviä en muista malleja
Chorus subbarit
SVS
Noita merkkejä on vaikka kuinka paljon.
 
Ehdin jo hieman huolestua Klipsch SPL-150:n suorituskyvystä kun ei soinut "tarpeeksi" kovaa, mutta Audyssey olikin säätänyt subin -5db ja erillinen channel level oli myös -5db, eli miinus -10db. Kun säädin molemmat 0db niin alkoi sohvatuoli tärisemään.:D
 
Ehdin jo hieman huolestua Klipsch SPL-150:n suorituskyvystä kun ei soinut "tarpeeksi" kovaa, mutta Audyssey olikin säätänyt subin -5db ja erillinen channel level oli myös -5db, eli miinus -10db. Kun säädin molemmat 0db niin alkoi sohvatuoli tärisemään.:D

Aika monesti tuo subbarin taso autokalibroinnin jälkeen turhan alhainen olen huomannut.
Itsellä taas kun päivitin pc käyttöön Denon X2600H vahvarin sain pienentää tasoa kun oli liian korostunut eikä edellisessä vahvistimessa taas ollut samanlaista ongelmaa vain nostaa tasoja samalla tavalla kun sinulla.
Tietysti ikäero oli lähemmäs 15vuotta eli kai jotain parannuksia on siinä ajassa tehty vaikka vanha oli tuplasti kalliimpi.
 
Täytyy kyllä hakea parempaa sijoituspaikkaa subille, ekassa Klipsch SPL-150:n Audyssey mittaustulos ja jälkimmäinen SVS SB12-NSD:n. Klipschi sijoitettuna kuuntelupaikasta katsottuna oikealle takaviistoon huoneen nurkkaan, SVS sijoitettuna kuuntelupaikan edessä n. 20° oikealla.

7f0G0Pt.jpg
o2ACRtx.jpg
 
Osuuko molempien subbareiden vaiheet oikein? Suljettu ja refleksi voi olla hankalaa saada sovitettua yhteen. Toki kyseessä voi olla myös huono paikka huoneessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom