Se olisi subbarin hankinta edessä ja vanha 10" REL saa tehdä tilaa uudelle. Ajatuksena olisi saada leffakokemuksesta ja musiikin kuuntelusta hieman enemmän irti, kuitenkin siten että rivitalossa naapurisopu säilyisi. Arvioisin karkeasti, että elokuvia katsellaan 80% ajasta ja 20% musiikkia. Budjettia olen tässä pyöritellyt vähän joka suuntaan ihan mahdollista hellasäröä ajatellessa. Tähän liittyy myös kohtuulliset ulkomitat. Sellainen 600-800e lienee kuitenkin realistinen hintahaarukka.
Joka tapauksessa 12" basso on tällä hetkellä suunnitelmissa ja näitä eri vaihtoehtoja kun on kahlannut läpi, niin meinaa ihan hengästyttää. Löytyy useita laatuvalmistajia ja jokaisella useita malleja. Sitten tulee kysymys mahdollisesta huonekorjauksesta? Pitäisikö hommata myös anti-mode tai vastaava ja siihen saa menemään heittämällä +300e. Tässä tapauksessa olisi järkevintä löytää hyvä käytetty subbari ja siihen ostaisi anti-moden kaveriksi. Toisaalta joillain valmistajilla on ihan ok huonekorjaimia asennettuna laitteeseen ja älypuhelimen applikaatiolla pystyy tekemään paljon säätöjä. Itse olen vähän sohvaperuna tyypiltäni ja tykkään erilaisista mobiilisoftista ja esimerkiksi vahvistimen applikaatio on ollut todella hyödyllinen ja mukava käyttää.
Yksi hyvin varteenotettava vaihtoehto tällä hetkellä on Elac Sub 12EQ 3030. Tätä mallia ja myös hyvin pitkälti vastaavaa edellistä mallia on paljon kehuttu ja tästä löytyy myös tuo edellä mainittu huonekorjain, jolla luulisi saavan ihan hyvät asetukset olohuoneeseen. Ulkomitat ihan perusteltavissa. Suomessa hinta on tällä hetkellä 799e. Mahtaisiko ulkomailta saada merkittävästi edullisemmin? Arvostaisin jos joku tästä mallista kokemuksia omaava heittäisi tähän alle tai vaikka privana vähän viestiä.
Olohuoneen mitat ovat suurinpiirtein 5,5m x 3,8m. Saa ehdottaa tänne sopivaa vaihtoehtoa. Kaiuttimina Monitor Audion RX-sarjaa.