Subwooferin hankinta?

Onko muuten väliä tuleeko kaiuttimet ja subbari samalta valmistajalta, vai voiko niitä yhdistellä miten haluaa?
Yleensä ei ole väliä, jos käytössä on tyypillinen AV-vahvistin, koska yhteensovitus hoidetaan vahvistimen säädöillä.
 
Kannattaa nyt tosiaan maalaisjärjellä miettiä noita subwoofereita. Pieni kartio (~8") EI VOI toistaa matalalle, eli sinne 20hz taajuuteen oikeaoppisesti (oikeoppisesti voidaan vaikka määritellä -3dB lukemalla) tuossakin BW vehkeessa mainitaan että toistaa 23hz .. joopajoo mutta millä äänenpaineella ??? Eli yleensä pitäisi tietää tuo -3dB vaimennuspiste, joka kertoo sen mihin se subwoofer oikeasti yltää niinkuin tuossa. (Usable response to 25 Hz (-10 dB, no EQ), flat to 25 Hz (-3 dB) with External EQ)

Mikään tuollainen 8" ei toista LFE raitaa niinkuin pitäisi. Sillä saa tottakai apua alapäähän, riippuen pääkaiuttimien koosta. Mutta ei se silti fysiikan lakeja (joita kohdistuu pieneen) kartiokokoon pysty rikkoomaan. Apupassoja nuo ovat.
 
Mitä jos käytössä ei ole vahvistinta vaan pelkät aktiivikaiuttimet sub-ulostulolla?
No tuohon ei ole mitään standardinmukaista ratkaisua, eli on tapauskohtaista. Niiden aktiivikaiuttimien omia bassoja pitäisi luultavasti vähän suodattaa kun se subbari kytketään. Onko sille sitten jotain kytkintä vai ei? Fyysisesti melkein minkä tahansa subbarin saanee kiinni, mutta äänellisen yhteensovituksen kanssa voi olla vähän niin ja näin. Siksi saman valmistajan subbari voi olla turvallisempi valinta, vaikka samaan hintaan löytyisi muilta valmistajilta periaatteessa parempia subbareita.
 
Kannattaa nyt tosiaan maalaisjärjellä miettiä noita subwoofereita. Pieni kartio (~8") EI VOI toistaa matalalle, eli sinne 20hz taajuuteen oikeaoppisesti (oikeoppisesti voidaan vaikka määritellä -3dB lukemalla) tuossakin BW vehkeessa mainitaan että toistaa 23hz .. joopajoo mutta millä äänenpaineella ??? Eli yleensä pitäisi tietää tuo -3dB vaimennuspiste, joka kertoo sen mihin se subwoofer oikeasti yltää niinkuin tuossa. (Usable response to 25 Hz (-10 dB, no EQ), flat to 25 Hz (-3 dB) with External EQ)

Mikään tuollainen 8" ei toista LFE raitaa niinkuin pitäisi. Sillä saa tottakai apua alapäähän, riippuen pääkaiuttimien koosta. Mutta ei se silti fysiikan lakeja (joita kohdistuu pieneen) kartiokokoon pysty rikkoomaan. Apupassoja nuo ovat.
Tässä nyt on vähän se juttu, että jos pääkaiuttimet toistavat esim. 50-70 hertsiin asti, niin onko kauhea surku, jos hankkii subbarin, joka laajentaa toiston vain 30 hertsiin, eikä 20 hertsiin.
 
Tässä nyt on vähän se juttu, että jos pääkaiuttimet toistavat esim. 50-70 hertsiin asti, niin onko kauhea surku, jos hankkii subbarin, joka laajentaa toiston vain 30 hertsiin, eikä 20 hertsiin.
No ei se surku ole, eikä käsittääkseni niin kukaan väittänytkään... Totesin että kuuloalueen alarajalle se ei todellakaan toista, mutta saa kuitenkin apua alapäähän. (Itselle tuo olisi aivan vitullinen surku elokuvakäytössä) Sekä totesin sen faktan että myyjät ilmoittaa typerästi nuo toistorajat. Eli ei kannata liikaa nostaa noita pikkupurkkeja jalustalle tuon asian suhteen, yleisesti ottaen.

Kyllä minunkin 4" logitechit toistaa 20hz.. (mutta ollaan hss siitä äänenpaineesta)
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Polkin tekele on myös ihan hyvä vehje hintaluokassaan.. Nurkkasijoituksella varmaan päästänee sinne maagiseen 20hz alueelle.

Tuossa arvostelu. Reilusti ennemmin esim. tuo kun joku SVS:n 10" -tuumainen.
 
Menee ehkä hieman sivuun aiheesta, mutta uskoisin, että tästä olisi apua myös sitä ensimmäistä subia ostavalle.

Eli, voisiko joku hieman avata eroja subwooferin ja lattian välisestä asennuksesta; tarkoitus olisi saada mahdollisimman tarkka toisto sekä myös eristys niin, että jyrinää kuuluisi alakertaan mahdollisimman vähän.

Oma subi tuli varustettuna kumitassuilla (jotka nyt kiinni) sekä lattiapiikeillä. Ilmeisesti kumitassujen kanssa toisto saattaa olla epätarkempi ja jopa korostunut joillain taajuuksilla. Ja piikeillä sitten paras, mutta parkettilattiaan en näitä viitsinyt ottaa käyttöön. Ajattelin kyllä kokeilla piikkejä ja niiden alla 1 snt kolikkoa jossain välissä, mutta onkohan vaikutus enää sama... Lisäksi sitten vielä löytyy vaihtoehtona erikseen myytäviä vaimennuslevyjä, joiden päällä kautin makaa koko pinta-alaltaan, mutta näistä en oikein päässyt selvyyteen onko hyvä, huono vai onko mitään merkitystä.

Mielipiteitä?
 
Menee ehkä hieman sivuun aiheesta, mutta uskoisin, että tästä olisi apua myös sitä ensimmäistä subia ostavalle.

Eli, voisiko joku hieman avata eroja subwooferin ja lattian välisestä asennuksesta; tarkoitus olisi saada mahdollisimman tarkka toisto sekä myös eristys niin, että jyrinää kuuluisi alakertaan mahdollisimman vähän.

Oma subi tuli varustettuna kumitassuilla (jotka nyt kiinni) sekä lattiapiikeillä. Ilmeisesti kumitassujen kanssa toisto saattaa olla epätarkempi ja jopa korostunut joillain taajuuksilla. Ja piikeillä sitten paras, mutta parkettilattiaan en näitä viitsinyt ottaa käyttöön. Ajattelin kyllä kokeilla piikkejä ja niiden alla 1 snt kolikkoa jossain välissä, mutta onkohan vaikutus enää sama... Lisäksi sitten vielä löytyy vaihtoehtona erikseen myytäviä vaimennuslevyjä, joiden päällä kautin makaa koko pinta-alaltaan, mutta näistä en oikein päässyt selvyyteen onko hyvä, huono vai onko mitään merkitystä.

Mielipiteitä?

Osta piikkien alle piikkisuojat, eli pienet levyt koveralla muodolla, johon piikki asettuu. Esim. ebaysta löytyy parista eurosta ylöspäin hakusanoilla "speaker spike shoes" / "speaker spike pads".
 
Menee ehkä hieman sivuun aiheesta, mutta uskoisin, että tästä olisi apua myös sitä ensimmäistä subia ostavalle.

Eli, voisiko joku hieman avata eroja subwooferin ja lattian välisestä asennuksesta; tarkoitus olisi saada mahdollisimman tarkka toisto sekä myös eristys niin, että jyrinää kuuluisi alakertaan mahdollisimman vähän.

Mielipiteitä?

Piikit, tassut ynnä muut jalat vaikuttavat aika vähän siihen äänen kulkemiseen. Ongelma on matalien taajuuksien aallonpituus (useita metrejä), joka on vaikea rakenteilla pysäyttää. Ainoa oikeasti tehokas keino eristää subbarin ääntä on ns. "huone huoneessa", jolloin kaikki huoneen pinnat on eristetty muusta rakennuksesta. Sitten päälle vielä paaaaaljon lämmöneristysvillaa, niin lasketaan subbarin melumäärää seinän toisella puolella kymmeniä desibelejä.

Tai sitten vaan kuuntelee järkevällä voimakkuudella hiljaisina aikoina ja jättää "luukutukset" keskipäivään. Jos asut rivarissa/paritalossa/kerrostalossa, niin kyseiseen asumismuotoon kuuluu oletus siitä, että asujien kuuluu kestää meteliä keskellä päivää jonkin verran.

Pidät vaan terveet välit naapureihin ja neuvottelet jos tulee ongelmaa.
 
Joo äänieristys on asia erikseen, sillä jos bassosta aiheutuvia ääniaaltoja pitää eristää niin heikoin lenkki on yleensä ei-desibeliovet, raot ovien alla, patterit ilmastointi etc etc etc. Se mitä subbarin alla on, on aivan se ja sama tässä tapauksessa. Jos taas halutaan vaimentaa bassotaajuuksia eikä eristää niin sitten sellaisia 50cm paksuja villakerroksia seinille isolla pinta-alalla.

Jos haetaan vaan subbarista aiheutuvan resonoinnin eliminointia niin sitten vaikkapa ebayhin hakusana acoustic speaker feet / spike tjsp. (eli haetaan takaa jotain tuollaisia)
 
Joo ei ollut kyseessä äänieristys, vaan tuo äänien kulkeutuminen rakenteita pitkin naapuriin ja tässä yhtälössä siis vertailuna kumitassut, piikit vai 'eristyslevy' (esim. http://a.co/ekkW6nf)
 
Haussa subwoofer 500 euron hintaluokassa. Vähän olen kaivanut täältä ketjusta järkeviä merkkejä/malleja, ja tuollaiset on nyt listalla:
- Klipsch R-120SW 480€
- Polk Audio HTS 12 500€
- Klipsch R-112SW 550€

Toi halvempi Klipsch taitaa olla (speksien perusteella) selvästi kalliimpaa heikompi, hinnassa on vaan uutuuslisää? En löytänyt tuosta mallista juuri arvosteluja. Mitenkäs tuo Polk vs. Klipsch, onko noilla merkittävää eroa?

Muitakin ehdotuksia saa toki heittää.
 
Haussa subwoofer 500 euron hintaluokassa. Vähän olen kaivanut täältä ketjusta järkeviä merkkejä/malleja, ja tuollaiset on nyt listalla:
- Klipsch R-120SW 480€
- Polk Audio HTS 12 500€
- Klipsch R-112SW 550€

Toi halvempi Klipsch taitaa olla (speksien perusteella) selvästi kalliimpaa heikompi, hinnassa on vaan uutuuslisää? En löytänyt tuosta mallista juuri arvosteluja. Mitenkäs tuo Polk vs. Klipsch, onko noilla merkittävää eroa?

Muitakin ehdotuksia saa toki heittää.

Klipschin R-115SW:tä näin jossain myynnissä 480e (väh. käytetty) .. En vaan perkele saanu ongittua että missä.

Tuota Amphion Impact 500 -sarjalaista voisi koittaa tingata budjettiin sopivaksi. On ihan pätevä laite (-3dB 19hz).

Tuo TC Soundsin tekele olisi hyvä, vaatisi vaan satasen päätevahvarin kaveriksi. Mutta hinta / laatu -suhde varmaan paras ylläolevista, jossei vierasta DIY -tekeleitä.

Sinun mainitsemista aktiiveista menisin varmaan itse polk > R-112SW > R-120SW

Polkin ja 112SW:n välillä ei varmaan ole hirveitä eroja.. sokkokuuntelussa ehkäpä tuskin mitään. En vaan oikein ole tykästynyt Klipschin oikuttelevaan vasteeseen.

Löytyikö sinulta mikä vahvistin // huonekorjain ?
 
Viimeksi muokattu:
Klipschin R-115SW:tä näin jossain myynnissä 480e (väh. käytetty) .. En vaan perkele saanu ongittua että missä.

Tuota Amphion Impact 500 -sarjalaista voisi koittaa tingata budjettiin sopivaksi. On ihan pätevä laite (-3dB 19hz).

Tuo TC Soundsin tekele olisi hyvä, vaatisi vaan satasen päätevahvarin kaveriksi. Mutta hinta / laatu -suhde varmaan paras ylläolevista, jossei vierasta DIY -tekeleitä.

Sinun mainitsemista aktiiveista menisin varmaan itse polk > R-112SW > R-120SW

Polkin ja 112SW:n välillä ei varmaan ole hirveitä eroja.. sokkokuuntelussa ehkäpä tuskin mitään. En vaan oikein ole tykästynyt Klipschin oikuttelevaan vasteeseen.

Löytyikö sinulta mikä vahvistin // huonekorjain ?
Denon AVR-X2300W on tulossa vahvistimeksi, eli siinä on Audyssey MultEQ XT

Toria olen myös tsekannut, mutta majailen Tampereella joten ostaisin mieluusti käytetyn jostain lähempää jos sille tielle lähtee.
 
Oman vahvarin vaihdan vasta sitten kun saan jostain oikeasti fiksuun hintaan Denonin missä XT32.
 
Oman vahvarin vaihdan vasta sitten kun saan jostain oikeasti fiksuun hintaan Denonin missä XT32.

Denonilta nyt julkaistu Avr-X500 sarja laskee kohta aiempien mallien hintoja. Itse nappasin keväällä 3400H:n 699€ hintaan ihan paikallisesta liikkeestä. Kohta varmaan mennään reilusti tuon alle.
 
Denon AVR-X2300W on tulossa vahvistimeksi, eli siinä on Audyssey MultEQ XT

Toria olen myös tsekannut, mutta majailen Tampereella joten ostaisin mieluusti käytetyn jostain lähempää jos sille tielle lähtee.
Jees. Tosiaan kuten tuossa yllä mainittiin niin vahvasti suosittelen tässä tapauksessa Antimodea tuon subwooferin kaveriksi (oli se sitten mikä tahansa) tai sitten X2300W tilalle X3300W. Saat bassot paremmin kuriin.
 
Jees. Tosiaan kuten tuossa yllä mainittiin niin vahvasti suosittelen tässä tapauksessa Antimodea tuon subwooferin kaveriksi (oli se sitten mikä tahansa) tai sitten X2300W tilalle X3300W. Saat bassot paremmin kuriin.
Pitää harkita tuollaista Antimodea, käytettynä näyttäisi liikkuvan ihan kohtuulliseen hintaan (~150e). Ei välttämättä kuitenkaan ihan tämän kuun hankinta. Vahvarin malli on kuitenkin tässä vaiheessa hyvin pitkälti lukossa.

Kiitos vielä kaikille vastauksista!
 
Pitää harkita tuollaista Antimodea, käytettynä näyttäisi liikkuvan ihan kohtuulliseen hintaan (~150e). Ei välttämättä kuitenkaan ihan tämän kuun hankinta. Vahvarin malli on kuitenkin tässä vaiheessa hyvin pitkälti lukossa.

Kiitos vielä kaikille vastauksista!

Antimodea varten tarvitset sitten yhden RCA-kaapelin lisää. Jollei tule mukana niin käy jostain ostamassa, vaikka 0,5m pätkä tai kuinka lähellä haluatkaan sen olevan AV-vahvistinta.
 
Ajattelin tilata Jamo J 10 Akt. Subwoofer -Toimitus 0€!- HIFIKULMA tämän Onkyo TX-NR676E vahvistimen kaveriksi. Onkos tuosta max 250€ hintaluokkaan? Tarkotuksena tuoda hieman potkua leffoihin entisen 100W subbarin tilalle. Ei siis tarvitse paukkua niin, että naapurit herää, kunhan vähän tuo ryminää leffoihin. Joskus tulevaisuudessa sitten jotain Klipsch subbaria katsoa, tällä hetkellä ei budjetti kuitenkaa anna myöten.

Tuossa vielä vahvistimen speksejä
Onkyo | TX-NR676E
 
Ajattelin tilata Jamo J 10 Akt. Subwoofer -Toimitus 0€!- HIFIKULMA tämän Onkyo TX-NR676E vahvistimen kaveriksi. Onkos tuosta max 250€ hintaluokkaan? Tarkotuksena tuoda hieman potkua leffoihin entisen 100W subbarin tilalle. Ei siis tarvitse paukkua niin, että naapurit herää, kunhan vähän tuo ryminää leffoihin. Joskus tulevaisuudessa sitten jotain Klipsch subbaria katsoa, tällä hetkellä ei budjetti kuitenkaa anna myöten.

Tuossa vielä vahvistimen speksejä
Onkyo | TX-NR676E
Tuolla olisi samanlainen käytettynä jos suostuu postittamaan Jamo J 10 subwoofer, Rovaniemi

Säästyy satanen tai vajaa siihen seuraavaan Klipschiin :think:
 
Pitää harkita tuollaista Antimodea, käytettynä näyttäisi liikkuvan ihan kohtuulliseen hintaan (~150e). Ei välttämättä kuitenkaan ihan tämän kuun hankinta. Vahvarin malli on kuitenkin tässä vaiheessa hyvin pitkälti lukossa.

Mietin tuota Anti-Moden hankintaa, mutta kun on jo XT32 Audyssey vahvistimessa ja korjauskäyrä näyttää aika hyvältä niin ei liene järkeä?

Screenshot_20180824-092000.jpg
 
Onkohan miltään merkiltä tulossa mitään kiinnostavia uutuus subeja?! Svs, arendal, xts, klipsch mitä näitä nyt on :cigar2:
 
Onkohan miltään merkiltä tulossa mitään kiinnostavia uutuus subeja?! Svs, arendal, xts, klipsch mitä näitä nyt on :cigar2:
Mä en kyllä välttämättä ostaisi uutuussubia, jota ei ole vielä testattu missään (ainakaan jos ei itsellä ole mahdollisuutta testata ennen ostoa). Subeissa on se hyvä puoli, että tekniikka on varsin vakiintunutta, eikä suuria edistysaskeleita yleensä tule. Joskus toki joku valmistaja pääsee yllättämään.
 
Onkohan miltään merkiltä tulossa mitään kiinnostavia uutuus subeja?! Svs, arendal, xts, klipsch mitä näitä nyt on :cigar2:

"DIY"-nimiseltä löytyy vaikka mitä mielenkiintoista ;)

Ei noita tuoteuutuuksia kannata minun mielestäni kauheasti subbareissa kytätä. Ottaa vaan hyväksi kehutun omaan käyttöön sopivan laitteen mukaan. Jos sitten haluaa mahdollisimman hyvän HLS:n ostokselleen niin selvittää tuota itse rakentamista. 500€-800€ väliin saa tehtyä jo sellaista, että kaupallisissa tuotteissa niiden hinta olisi kolmin- tai nelinkertainen.

Vertasin huvikseni, että esimerkiksi SVS:n SB16-Ultra ohitetaan aika kepeästi.
 
Joo pyörää on vaikea tässä tapauksessa keksiä uudestaan kun fysiikan laitkin puskee vastaan. Suomen aktiivisubwoofereiden tarjonta on erittäin aneemista. Täällä on pari varteenotettavaa vaihtoehtoa esim. 15" -luokassa kun toisaalla on varmaan kymmenkunta ja enenmmänkin. 18" -tuumaisia ei ainuttakaan täällä.
 
Onko älytön idea yhdistää kaapinperältä löytävä Logitech Z-2300 subwoofer lsr 305 parin kaveriksi? subwoofer menee rca to 3.5mm daciin ja lsr näppärästi viereisiin xlr liittimiin.

Hetken testaillut ja kyllä tuo mukavasti potkua basson toistoon.
 
Viimeksi muokattu:
Onko älytön idea yhdistää kaapinperältä löytävä Logitech Z-2300 subwoofer lsr 305 parin kaveriksi? subwoofer menee rca to 3.5mm daciin ja lsr näppärästi viereisiin xlr liittimiin.

Hetken testaillut ja kyllä tuo mukavasti potkua basson toistoon.
Eikai se älytöntä ole jos omasta mielestäsi ääni parani.
 
Eikai se älytöntä ole jos omasta mielestäsi ääni parani.

Jep, tosin nytkun huomasi miten paljon subwoofer noita kajareita paransi niin "nälkä kasvaa syödessä" reaktio iski.

Z2300 subissa ei ole mitään erikoisempia säätöjä eli se ilmeisesti toistaa 150hz asti kokoajan joka ei (kait?) ole otollisinta.

En tiedä yhtään miten paljon huonompi se on kuin "kunnon" subi. Se on vuosituhannen alkupuolella (2004->) tehtyä, varmasti parempi kuin nykyiset vastaavat logitech peliblönx versiot. specsien mukaan 35hz ylöspäin toistaa eli kovin alas ei mennä.

Kuinkahan ehompi sitten tämä https://www.thomann.de/fi/jbl_lsr_310_s.htm tai tämä olisi Klipsch R-10SW subwoofer - Kaiuttimet
 
@k334

Jamo Sub 210

Tuo olisi silleen kohtuullisessa hintaluokassa ja jossain Logitechin ja Klipschin välillä laadullisesti. Se on ihan hyvä, jos rahaa on alle 200€.. Tai sitten metsästät taas Klipschistä sitä 250€ tarjousta.

Kaikilla valmistajien ilmoittamilla numeroilla voi heittää vesilintua, jos ne eivät kerro vaimentumaa siinä kohdassa.

Siinä Logitech-laatua viime vuosikymmeneltä:
 
@k334

Jamo Sub 210

Tuo olisi silleen kohtuullisessa hintaluokassa ja jossain Logitechin ja Klipschin välillä laadullisesti. Se on ihan hyvä, jos rahaa on alle 200€.. Tai sitten metsästät taas Klipschistä sitä 250€ tarjousta.

Kaikilla valmistajien ilmoittamilla numeroilla voi heittää vesilintua, jos ne eivät kerro vaimentumaa siinä kohdassa.

Siinä Logitech-laatua viime vuosikymmeneltä:


Joo nuo hinnat alkaen mallit ovat varmasti sitä itseään, tuossa omassa on kuitennii 8" Tang Band vastaava elementti, jäähdytysritilä takana ja painoa 12kg.

sub21.jpg

grill21.jpg

Taitaa kyllä tuo Jamo lähteä kun on ~170€ verkkokaupassa.

Low Frequency Harmonic Distortion Subwoofer Sound Test

Tällä testillä kuului vielä tuo 36hz.
 
Itsellä ei ole ikinä ollut subbaria, joten mitään superhifiä ei todellakaan ole tarkoitus hankkia. Kun seikkaillaan ihan hinnat alkaen -tasolla niin kuinka nämä vertautuvat tuohon jamoon? Klipsch R14PMien kaveriksi etsin siis humppakuutiota.
Yamaha NS-SW050
Yamaha NS-SW100
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuon pitäisi olla subbari? Alin taajuus vain 35 Hz!
Tässä hintaluokassa joutuu varmaan tekemään vähän kompromissejä. Itselle tärkeintä olisi että ylipäätään vähän tulisi sellaista basson tuntua siihen musiikkiin, ei tarvitse ikkunalasien helistä.
 
Vaikutti aika hyvältä kun pikaisesti selasin arvosteluita. Thomannin toimituskulujen jälkeen maksaa toki lähestulkoon saman verran kuin toi Jamo 210 ja Yama sw100, eli mikähän niistä kolmesta on paras?

Itse ottaisin edelleen Jamon.

Siinä on vain 8" elementti, jonka takia se ei toista yhtä matalalle kuin Samson tai Yamaha tai Dynavoice - mutta siinä on parhaat säädöt. Kannattaa hetki käyttää tällaisen kanssa, kun subbarin hankkii:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.skypaw.decibel&hl=en

Ongelma on, että vaihe voi sotkea nuo ja jos säädöt on 0/180 astetta, niin siirteletkö sitten kaiuttimia ympäri huonetta, kunnes ovat täydellisesti vaiheessa?
 
Tai tuosta Klipsch R-10SW.

Itse hakisin varmaan tuon Behringer B2092A :n .. se on joskus itselläni ollut mutta tyhmänä myin pois. Varmaan riittää musakäytössä + tuossa olisi hieman sijoitukseen liittyviä "moodeja" joilla saisi paremmin sovitettua käyttöön.
 
Itse ottaisin edelleen Jamon.

Siinä on vain 8" elementti, jonka takia se ei toista yhtä matalalle kuin Samson tai Yamaha tai Dynavoice - mutta siinä on parhaat säädöt. Kannattaa hetki käyttää tällaisen kanssa, kun subbarin hankkii:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.skypaw.decibel&hl=en

Ongelma on, että vaihe voi sotkea nuo ja jos säädöt on 0/180 astetta, niin siirteletkö sitten kaiuttimia ympäri huonetta, kunnes ovat täydellisesti vaiheessa?
Hifistä täysin ummikkona, mitä taikatemppuja tuo äänen säätäminen käytännössä vaatii?
 
Hifistä täysin ummikkona, mitä taikatemppuja tuo äänen säätäminen käytännössä vaatii?
Periaatteessa kannattaisi olla desibelimittari. Jos ei ole apuvälineitä ja vahvistin ei mittaa asiaa itse, niin vaihesäätö voi onnistua vaikka siten, että laittaa jakotaajuudella soimaan testiääntä (varmaan löytyy youtubesta tai sitten joku signaaligeneraattorisofta vaikka tietokoneella), ja kuuntelee, että missä vaihesäätimen asennossa ääni kuuluu kovimmin. Ongelmana on tietty se, että jos könyää sinne subbarin taakse kääntämään säädintä, niin muistaako enää, että miltä aiempi säätö kuulosti kuuntelupaikalla. Jos on kaveri jelppimässä, niin onnistuu paremmin.

Sitten taas subbarin ja kaiuttimien keskinäisen voimakkuuden säätäminen on oma taiteenlajinsa, jos ei ole tuota desibelimittaria. Desibelimittari maksaa muutaman kympin. Satasen subbarin säätämiseksi sellaista ei kannata hankkia, mutta 500 euron subbarin kohdalla tilanne voi olla toinen.

Kunnon hifisti asentaa tietokoneelle softan (esim. Room EQ Wizard), joka mittaa taajuusvasteen. Sitten on helpompi säätää niin hyväksi kuin tila ja laitteet sallivat. :)
 
Itse menisin väittämään, että jos on hifistä täysin ummikko, niin kannattaa melkein pysytellä niissä av-vahvistimen asettamissa viiveissä. Korvakuulolta todennäköisesti pilaa enemmän kuin korjaa, koska kun päästään lähelle oikeaa, niin erot ovat pienet. Parhaassa tapauksessa pääsee "ihan ok"-tulokseen, todennäköisesti ei edes siihen. Sitä paitsi, viivesäätö on se mitä kannattaa säätää (mittareiden kanssa). Vaihesäätöön en itse koskisi ollenkaan, ellei ole pakko.

Myös tuon voimakkuuden yleensä av-vahvistin säätää aika kohdilleen pääkaiuttimiin nähden. Subbariin voi sitten laittaa volumea lisää subbarin omista säätimistä. Vahvistimen asettamiin arvoihin en tekisi yhtä kahta desibeliä suurempia muutoksia, totean lyhyesti, että vahvistin säätää ne miinukselle ihan syystä. Ainoa poikkeustapaus on se, jos kalibroinnit on ajettu subbari liian kovalla ja vahvistin on asettanut maksimi negatiiviset arvot subbarin voimakkuudelle. Itse olen ilman laitteistoa korvakuulolta säätänyt volumen kohdilleen, kun olen kaveria auttanut, mutta silloin pitää tietää että kuinka kovaa laittestolla äärimmillään kuunnellaan. Muuten voi rikkoa laitteet.

Mittaaminen Rew:llä ja mittamikrofonilla on oma maailmansa johon en sukella sen syvemmin. Sanottakoon, että mitatessa itsellä meni ensimmäiset kerrat ihan vaan harjoitellessa sovelluksen käyttöä, koska en kovapäisenä suostunut ohjeita lukemaan, ja sitten seuraavat viikot, että osasin lukea mittaustulokset oikein. Kun laitteisto ja mittaukset tulevat tutuksi, niin omaa settiä saa parannettua aika hurjasti.

Mutta mikään sanomastani ei päde, jos subbaria ajetaan esimerkiksi aktiivikaiuttimen pre-outista tai stereo-vahvistimesta. Silloin harvoin on säätöjä tarjolla edes ja lopputulos on aikalailla huoneen armoilla. Antimode on hyvä ja helppo ratkaisu bassopään ongelmiin silloin.

E: Noniin tuli hoppuiltua, eihän siellä mitään vahvistinta alunperin ollutkaan. Vaihetta voi koittaa ruuvata ja volume kohdilleen mittarin kanssa, puhelinsovellus voi olla ihan kohtalaisen käyttökelpoinen jos ei halua investoida penniäkään.
 
Mutta mikään sanomastani ei päde, jos subbaria ajetaan esimerkiksi aktiivikaiuttimen pre-outista tai stereo-vahvistimesta. Silloin harvoin on säätöjä tarjolla edes ja lopputulos on aikalailla huoneen armoilla. Antimode on hyvä ja helppo ratkaisu bassopään ongelmiin silloin.

E: Noniin tuli hoppuiltua, eihän siellä mitään vahvistinta alunperin ollutkaan. Vaihetta voi koittaa ruuvata ja volume kohdilleen mittarin kanssa, puhelinsovellus voi olla ihan kohtalaisen käyttökelpoinen jos ei halua investoida penniäkään.
Tosiaan pelkät aktiivit on käytössä. Onko noilla Jamon säädöillä siinä tapauksessa mitään väliä / onko noi muut vaihtoehdot silloin parempia?

Tai ylipäätään, uskaltaako kerrostaloasuntoon edes hankkia subbaria?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 355
Viestejä
4 548 175
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom