Subwooferin hankinta?

@RevoJanne, eiköhän siihen tule ainakin 24% ALV päälle. Ehkä joku tulli myös. Ja ALV lasketaan koko summasta (kulut mukana).
 
+ tuo Free Shipping, mitä se kattaa ? Ilmaisen kuljetuksen lähimpään US:n merikonttiin jonka jälkeen odotellaan yli kuukausi saapumista Suomen satamaan jonka jälkeen rahti kotiovelle "pikkuisen" alkaakin maksamaan koska painoa on jonkinverran. Ei siis välttämättä näin, mutta tuon ALV:n lisäksi noissa voi olla aina "himppasen" jotain piilokustannuksia. Sattuneesta syystä noita myydään Suomessa aika reilusti kalliimmalla.

Vaikka tilais oman konttiosoitteen kautta (kuten itse aina teen) joutuis silti ostamaan rahdin suomen päässä + maksamaan alvit etc.
 
Turha mistään Atlantin takaa alkaa subbaria laivaamaan kun Euroopastakin löytyy vastaavia subbarien suoramyyjiä. BK, XTZ, Arendal yms. Siksihän nuo SVS:t on jenkeissä niin halpoja koska he myyvät siellä samalla tavalla ilman jälleenmyyjiä suoraan kuluttajille.
 
@RevoJanne, free shipping koskee vain manner-USAa. Ei missään nimessä Suomea. Veikkaan ettei kannata tilata jenkeistä.
 
Kellään kokemuksia Magnat Shadow Sub 300A:sta? Meniskö voimalla alas. Netin ihmeellisestä maailmasta en löydä yhtäkään arvostelua..:shy:
 
Kellään kokemuksia Magnat Shadow Sub 300A:sta? Meniskö voimalla alas. Netin ihmeellisestä maailmasta en löydä yhtäkään arvostelua..:shy:

Yleensä, jos mitään tietoa laitteesta ei löydy, niin kannattaa melkein jättää välistä. Speksien perusteella tuskin kauhean järeästä laitteesta on kyse. Osta mielummin SVS, Arendal, XTZ, BK tai Elac.
 
Yleensä, jos mitään tietoa laitteesta ei löydy, niin kannattaa melkein jättää välistä. Speksien perusteella tuskin kauhean järeästä laitteesta on kyse. Osta mielummin SVS, Arendal, XTZ, BK tai Elac.

Tuohon joukkoon sopii myös Genelec (kotimainen) ja Velodyne.
 
Tuohon joukkoon sopii myös Genelec (kotimainen) ja Velodyne.

Listaan voi lisätä vielä ainakin Klipschin referenssisarjan 112SW. Tosin jos hallitus on sitä mieltä että subbarin tulee olla esim valkoinen ni menee teippaushommiksi tai hallitus vaihtoon :D
 
Viimeksi muokattu:
Tai vaihtoehtoisesti, mitäs jos vaikka koittaisi saada hallitusta myös innostumaan aiheesta? On paljon parempi, että se oma puoliso on ainakin osittain mukana "harrastuksessa" niin ymmärrys hankintoja kohtaan on paljon parempi. Kun minua alkoi kiinnostaa enemmän äänentoistopuoli ja vähän kookkaammat pääkaiuttimet, niin pyysin hallituksen mukaan koekuunteluun. Tuon yhden koekuuntelukerran jälkeen olen saanut enemmän tai vähemmän vapaat kädet työskentelyyn, kun kuunteluvierailulla hallitus hahmotti että miksi aihe minua kiinnosti. Ottakaa se hallitus mukaan harrastukseen, niin yhteiselo on helpompaa. Ei nyt tarvitse joka kerta lähteä yhdessä ostoksille, mutta jos vastapuoli ymmärtää miksi niitä hankintoja tehdään, niin ei subbarin osto ole sen pelottavampi asia kuin banaanien ostaminen ruokakaupasta.

Joo menee vähän ehkä aiheen vierestä, mutta en vain itse oikein ymmärrä tätä hellasärö valitusta. Se on hei jätkät ihan oikeasti teidän käsissä, että miten te perustelette nämä asiat. Jos vain sanotte että "Kulta kun minä haluaisin tämän" ilman, että edes yritätte saada häntä kiinnostumaan aiheesta, niin tottakai se kuulostaa typerältä. Lähtekää paikalliseen hifiliikkeeseen tai johonkin tapahtumaan yhdessä edes pyörähtämään ja kuunnelkaa "hellasärön" valitsemia biisejä. Toistaiseksi en ole yhtään ihmistä tavannut, joka ei hyvästä äänestä nauttisi kun sen kuulee.
 
Bahamiehellä on tässä vissi pointti. Mut ymmärrän toki jos se (toivottavasti) kauniimpi osapuoli ei silti oikein sisäistä asiaa. Oma mimmi pitää paljon musiikista mutta ei selvästi ole niin paremman äänentoiston perään, hänelle riittää aivan hyvin jotkin vaikka Logitechin 2.1 kipot. Tosin ei vielä asuta samassa osoitteessakaan ja kun siihen tulee muutos niin sit taloudesta kyllä tulee löytymään se kuunteluhuoneeksi korvamerkattu tila - enkä usko että asiasta tulee ensimmäistäkään negatiivista kommenttia. Pitää valkata hallitus huolellisesti :D Sori ot.
 
Vähän asiaa sivuten: Tuli ostettua aktiivisubwoofer ( Warfendale WH-D8 ) jossa sisääntulot L & R. Vahvistin on Yamaha RX-V485 jossa siis yksi preout subwooferille. Imeisesti tämä kuuluisi kytkeä RCA Y-kaapelilla ( esim Supra YLINK-2 - subwoofer Y-välikaapeli, 2 m, valkoinen 59,90 € ).

Kysymys onkin nyt, että mikä hyöty saavutetaan kytkemällä yksi lähtö kahteen inputtiin? Onko tuossa johdossa jotain sisäistä elektroniikkaa vai mistä tulee 30€/m hinta? Lukeeko subwoofer noista eri tuloista signaalin jotenkin eri tavalla? Käsittääkseni tuon voi kytkeä ihan yhdellä RCA johdolla jompaan kumpaan porttiin mutta paljostako jään paitsi? Onko ero tusinakorvalle merkittävä vai lähinnä oskilloskooppimiesten hommia?

Tässä taas nippu asiaa tuntemattoman kysymyksiä, kiitoksia jos joku tietäjä jaksaa valistaa.
 
Vähän asiaa sivuten: Tuli ostettua aktiivisubwoofer ( Warfendale WH-D8 ) jossa sisääntulot L & R. Vahvistin on Yamaha RX-V485 jossa siis yksi preout subwooferille. Imeisesti tämä kuuluisi kytkeä RCA Y-kaapelilla ( esim Supra YLINK-2 - subwoofer Y-välikaapeli, 2 m, valkoinen 59,90 € ).

Kysymys onkin nyt, että mikä hyöty saavutetaan kytkemällä yksi lähtö kahteen inputtiin? Onko tuossa johdossa jotain sisäistä elektroniikkaa vai mistä tulee 30€/m hinta? Lukeeko subwoofer noista eri tuloista signaalin jotenkin eri tavalla? Käsittääkseni tuon voi kytkeä ihan yhdellä RCA johdolla jompaan kumpaan porttiin mutta paljostako jään paitsi? Onko ero tusinakorvalle merkittävä vai lähinnä oskilloskooppimiesten hommia?

Tässä taas nippu asiaa tuntemattoman kysymyksiä, kiitoksia jos joku tietäjä jaksaa valistaa.
L+R on tarkoitettu stereosetteihin jossa tulee molemmat kanavat omalla piuhallaan.

Kotiteatterivehkeistä jossa on oma subwoofer out, kuten Yamahasi, voit ihan huoletta vetää vain yhdellä RCA:lla jompaan kumpaan kanavaan subbarissa. Mistään ei jää paitsi vaikka olisi kultaisetkin korvat.
 
Vähän asiaa sivuten: Tuli ostettua aktiivisubwoofer ( Warfendale WH-D8 ) jossa sisääntulot L & R. Vahvistin on Yamaha RX-V485 jossa siis yksi preout subwooferille. Imeisesti tämä kuuluisi kytkeä RCA Y-kaapelilla ( esim Supra YLINK-2 - subwoofer Y-välikaapeli, 2 m, valkoinen 59,90 € ).

Kysymys onkin nyt, että mikä hyöty saavutetaan kytkemällä yksi lähtö kahteen inputtiin? Onko tuossa johdossa jotain sisäistä elektroniikkaa vai mistä tulee 30€/m hinta?
Tuo on Supran johto, eli ns. merkkituote. Se on ainoa syy korkealle hinnalle, vaikka kyllä se varmaan suht hyväkin on.
 
Kannattaa lukea ne merkinnät siinä subbarissa tai vaikka mukana tullut manuaali. Se kytketään siihen punaiseen liitäntään, jossa lukee LFE..

Y-kaapelilla tulee vaan haittaa.. Nyt käyt ostamassa sen normaalin (mono)audiokaapelin.
 
Sama tulos 5€ paukkulangalla ellei asu sähkö ja magneetikenttien kyllästämässä ympäristössä

Roland 2 x RCA uros - 3,5 mm uros ‐kaapeli, 1,5 m 17,90 €

Tässä nyt olisi "laadukas" halvempi.....tääkin iha ylihintanen

Tuossa toinen pää on 3,5mm. Tarviin RCA uroksia molempiin päihin.


Otin hsalosen neuvosta vaarin ja pengoin manuaalin esiin ja siellähän se tosiaan sanotaan.
Voi kytkeä yhdellä RCA:lla tai sitte splittaamalla jolloin lähdesignaali on pikkasen kovempi.

Huomenna RCA -kaupoille siis.
 
Tuossa toinen pää on 3,5mm. Tarviin RCA uroksia molempiin päihin.


Otin hsalosen neuvosta vaarin ja pengoin manuaalin esiin ja siellähän se tosiaan sanotaan.
Voi kytkeä yhdellä RCA:lla tai sitte splittaamalla jolloin lähdesignaali on pikkasen kovempi.

Huomenna RCA -kaupoille siis.

Katsos niinpä olikin. Epähuomiossa väärän linkkasin.
 
Alko DIY vehkeiden kanssa veivaus kyllästyttämään. Ostin pari Klipsch R-115SW:tä. Toivottavasti tulee tarpeeksi jytinää ettei tarvitse hankkia kahta lisää. Kun saan kotiteatteritilaa vähän viilattua, niin pääsee testaamaan.
 
@Mustang243 ettei vaan subi vain menisi silloin päälle? oma elac 2030 kumahtaa justii kun menee päälle, eli kun ei tuu tarpeeks matalaa taajuutta niin silloin subillehan ei mene mitään singnaalia jolloin subi voi mennä standby tilaan, kumahdushan taa mahtaa johtua jotain maadatus hommista tai jos on eri pistorasiassa kiinni.
Esim. tuossa kun netflixin avaa niin siinähän tulee se matalaääninen alku ääni joka myös itellä viimeistään käynnistää subin.

kuin kauan 2030 sitten pysyy päällä, tietty aika viimeisestä matalasta taajuudesta? typeräähän se on jos vähän väliä kumahtelee.
 
L+R on tarkoitettu stereosetteihin jossa tulee molemmat kanavat omalla piuhallaan.

Kotiteatterivehkeistä jossa on oma subwoofer out, kuten Yamahasi, voit ihan huoletta vetää vain yhdellä RCA:lla jompaan kumpaan kanavaan subbarissa. Mistään ei jää paitsi vaikka olisi kultaisetkin korvat.

Mitäs hyötyä sitten mahd. tupla RCA:lla saa vai mikä on se toinen mahdollisuus?
 
Mitäs hyötyä sitten mahd. tupla RCA:lla saa vai mikä on se toinen mahdollisuus?
Y -haaroittimella saa +3dB siihen nähden että kytkee vaan joko L tai R (yleensä)

Toki myös poikkeuksia on kuten Paradigmin kalleissa malleissa. Lainaus manuaalista:

"When the subwoofer is used with high-sensitivity speakers more volume
gain may be required. If your subwoofer has two (L/R) low-level input jacks
you can obtain 6 dB more gain by using a “Y” cable and plugging into both
input jacks"
 
Y -haaroittimella saa +3dB siihen nähden että kytkee vaan joko L tai R (yleensä)

Toki myös poikkeuksia on kuten Paradigmin kalleissa malleissa. Lainaus manuaalista:

"When the subwoofer is used with high-sensitivity speakers more volume
gain may be required. If your subwoofer has two (L/R) low-level input jacks
you can obtain 6 dB more gain by using a “Y” cable and plugging into both
input jacks"

Itse oletin että kytkisin subin Leftin ja Rightin y-kaapelilla stereolaitteen Sub Pre Outtiin. Eli näin parempi?
 
Tarkotus ois hankkii subbari kotia. Tila on noin 3,5×3,5m, toiselta sivulta täysin avoin tila. Olen nyt lankaa seuraamalla päätellyt että esim svs sb-1000, pb-1000 tai klipsch r-112sw voisi olla hyvä vaihtoehto budjetissani. Jos ulkonäöllä ei ole väliä niin mikäköhän noista olisi paras tai onko tuossa hintaluokassa parempia vaihtoehtoja?

E: käyttö on lähes täysin elokuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Näin kytkisin myös ite (ja olen tehnytkin aktiivisubuilla)

Nämä subbariliitänät alkoi kiinnostaa.

Minulla on kaksi Klipsch R-115SW, joissa on takana R ja L/LFE liitännät. AV-vahvistimessa on kaksi pre-outtia subbareille. Elokuvilla käytössa tietysti LFE. Eli sen mukaan RCA piuha ensimmäisesta pre-outista ensimmäisen subbarin L/LFE liitäntään? Toisesta pre-outista vastaavasti toisen subbarin L/LFE liitäntään. Miten sitten on musiikin laita? Toimiiko tuo edellä mainittu myös sen kanssa?
 
Nämä subbariliitänät alkoi kiinnostaa.

Minulla on kaksi Klipsch R-115SW, joissa on takana R ja L/LFE liitännät. AV-vahvistimessa on kaksi pre-outtia subbareille. Elokuvilla käytössa tietysti LFE. Eli sen mukaan RCA piuha ensimmäisesta pre-outista ensimmäisen subbarin L/LFE liitäntään? Toisesta pre-outista vastaavasti toisen subbarin L/LFE liitäntään. Miten sitten on musiikin laita? Toimiiko tuo edellä mainittu myös sen kanssa?
Pane vaan y-haara että saat molemmat sisääntulot klipsusta käyttöön.
 
81FB6A63-1852-47A0-AE02-04C626495DAE.jpeg
Onko nämä asetukset ketuillaan vai onko tuo svs sb-2000 vaan niin mopo? ”Vahvistimena” toimii aktiivikaiuttimet. Todella suuri pettymys oli tuo subi tai sitten vain mulla oli odotukset liian korkealla.. Odotin että tonnin subbarilla jonkunlaisia tuntemuksia saisi mutta eipä oikeastaan. Luulin myöskin että tällä saisi astiat kaapissa tärisemään tai verhot lepattamaan, mutta ei puhettakaan eikä auktoriteetista voi samana päivänä puhua. Kalvokaan ei tee kuin hyvin pientä liikettä niin tulee vain mieleen että tässä on nyt jokin pielessä..:jd: Voiko enää edes anti-mode tätä pelastaa vai laitetaanko suosiolla kiertoon?
 
Onko virtajohto kytketty?
Kuvasta ei saa selvää kun se on tuossa laidassa?
Miten vahvistimena on aktiivikaiuttimet? oletko varma että tuossa johdossa tulee signaali subbarille?
 
Jos on joku kotiteatterivahvari käytössä niin väännä tuo subbarin low pass filter tuonne tappiin saakka (jakotaajuuden määrittely hoidetaan pääsääntöisesti kotiteatterivaffista, ei subwooferista).. Kytke tuohon myös aikaisemmissa keskusteluissa mainittu Y RCA -haara, niin että molemmat inputit on käytössä. Lisää myös kotiteatterivaffista subwooferille vähän hönkää. SB (sealed eli suljettu) on aina kesympi kun PB (ported eli refleksi). jopa reilusti tilasta ja sijoituksesta riippuen.

--edit--

aa sori en nähnyt että vahvistimena toimii aktiivikaiuttimet. Voi tosiaan olla että SVS SB:n sisääntuloherkkyys on sen verran suuri, että aktiivikaiuttimet eivät saa tuonne tarpeeksi jännitettä että vahvistin toimisi täydellä kapasiteetillä (tätä tapahtuu monesti PA -päätteillä, ja näinollen tarvitsee vaffista enemmän subwoofer preoutin kautta hönkää pihalle). Myös tässä tapauksessa molemmat inputit voisi ottaa tuolla haaroittimella käyttöön.

Myös tälläisiä outouksia on SVS:llä

SVS distributor in Australia suggested using the "Y" adapter to get more output as the SVS SB13 Ultra has a dual voice coil driver.

Tuo tosiaan kannattaisi jos mahdollista, testata jollain kotiteavaffilla. Antimode tuskin pelastaa, tosin riippuen mallista siellä voi olla jotain 25hz , 35hz korostuksia joita voinee testata.
 
Viimeksi muokattu:
Onko nämä asetukset ketuillaan vai onko tuo svs sb-2000 vaan niin mopo? ”Vahvistimena” toimii aktiivikaiuttimet. Todella suuri pettymys oli tuo subi tai sitten vain mulla oli odotukset liian korkealla.. Odotin että tonnin subbarilla jonkunlaisia tuntemuksia saisi mutta eipä oikeastaan. Luulin myöskin että tällä saisi astiat kaapissa tärisemään tai verhot lepattamaan, mutta ei puhettakaan eikä auktoriteetista voi samana päivänä puhua. Kalvokaan ei tee kuin hyvin pientä liikettä niin tulee vain mieleen että tässä on nyt jokin pielessä..:jd: Voiko enää edes anti-mode tätä pelastaa vai laitetaanko suosiolla kiertoon?
Tässä on nyt aika monta kysymysmerkkiä:
- Tuo kytkentä aktiivikaiuttimiin kuulostaa vähän arveluttavalta. Mitkä kaiuttimet ja mitä signaalia yrität toistaa? Jos on kyse esimerkiksi leffasta ja kaiuttimet on kytketty suoraan telkkuun, niin voimakkaimmat bassot sisältävä LFE-raita ei välity kaiuttimille asti.
- Millaisessa tilassa subbari on? Jos on puutalo, niin subbari ei saa tukea seinistä. SB2000 on suljettu subbari, ja niissä taajuusvaste laskee alaspäin mentäessä. Toimii hyvin kivitalossa lähellä seiniä, mutta puutalossa toisto voi jäädä vähän vajaaksi alimmilla taajuuksilla.

Sinänsä pieni suljettu subbari ei ole ehkä järkevin valinta jos haluat maanjäristysbassoja. Esimerkiksi Klipsch R-115SW voisi olla tällöin mielekkäämpi vaihtoehto. Lähtisin kuitenkin ensin tutkimaan sitä, että onko systeemi kytketty oikein.

Antimode ei lisää tärinöitä vaan vähentää niitä, koska sen ideana on poistaa huoneen aiheuttamia korostumia äänestä.
 
B95ECA72-7CFF-4F36-8DE8-9F409A64061E.jpeg
530C6D93-523F-4EC3-AC46-DAAED5C031FE.jpeg
Elikkäs kaiuttimina on Tangent Spectrum X6 bt josta subi ottaa signaalinsa. Asunto on kerrostalo joka on rakennettu 2014. Kämppä on 50 neliöinen kaksio joka on tämmöinen putkula tupakeittiöllä. Subin ainoa järkevä sijoitus paikka on tuossa terassinoven edessä eli eikö tätä nurkka sijoitukseksi voi kutsua. Kuukauden päästä muutto eri paikkakunnalle, mutta siellä todennäköisesti kokoonpano tulee näyttämään samanlaiselta. Ainoastaan subin vieressä silloin ei tule olemaan terassinovea.

Ipadilla bluetoothilla spotifysta musiikkia toistamalla olen näitä laitteita testaillut. Latexin neuvoman y-haaran tempaisin töiden jälkeen työpaikalta matkaan ja laitoin paikoilleen L ja R/LFE:hen. Ja mitä vielä sehän alkoikin jo kuulostamaan subbarilta. Mihinkään muihin säätöihin en koskenut. Ensimmäistä kertaa alkoi suunpielet kääntymään ylöspäin ja subin kiertoon laittaminen alkoi tunnostaa lähinnä huvittavalta. Tietenkään se nyt ei suljetusta refleksiksi muuttunut, mutta paremmaksi todellakin. Kiitti latexiii oot sinä velho!:p

Vielä jäi mietyttämään kun puhuitte low pass filterin kääntämisestä LFE asentoon. Tämän testasin kun kuuntelin bt:n kautta spotifysta musiikkia niin siinä se meni huonommaksi. Parempi kun se on siinä ~80hz hujakoilla. Missä kohtaa siis se kannattaa kääntää siihen LFE asentoon? Kun katson televisiosta elokuvia?:vihellys:
 
Vielä jäi mietyttämään kun puhuitte low pass filterin kääntämisestä LFE asentoon. Tämän testasin kun kuuntelin bt:n kautta spotifysta musiikkia niin siinä se meni huonommaksi. Parempi kun se on siinä ~80hz hujakoilla. Missä kohtaa siis se kannattaa kääntää siihen LFE asentoon? Kun katson televisiosta elokuvia?:vihellys:

@latexii tosiaan ymmärtää näistä, itsekin häneltä paljon infoa saaneena nostan hattua. :) Ja hienoa että tuo alkoi toimimaan!

Tosiaan tuosta low pass filteristä sen verran että itsekin veivasin sen maksimiin subbarilta (112SW) sillä muutoin se leikkaa osan LFE:stä pois. Eli äänet tulee vahvarin kautta ja sieltä on säädetty tuo leikkuri 80Hz jolloin musiikilla (jossa ei ole LFE:tä) alle 80Hz tulee siis subbarilta ja sitä korkeammat taajuudet kaiuttimista, sekä esim leffoja katsoessa koko LFE tulee subbarilta (ylittää siis myös tuon 80Hz).

Nyt tässä on vaan käsittääkseni se haaste että saatko mistään säädettyä niin että saat tuolta ipadilta crossoverin tuohon 80Hz (itse kun en ole i-tuotteisiin perehtynyt)? Tällöin et tarvitse subbarin omaa alipäästösuodinta vaan suodatus tapahtuu jo aiemmassa vaiheessa ja osaa ohjata oikeat taajuudet subbarille ja kaiuttimile - sekä musiikilla että leffoilla. Jos tosiaan veivaat subbarista alipäästön täysille eikä sitä aiemmassa vaiheessa suodateta niin subbarista tulee jatkuvasti kaikki mitä se pystyy vaan toistamaan ja tarkkuus katoaa.

Oli ehkä epäselvästi selitetty mutta tämän oletan olevan tilanne. Toivottavasti ei sekoittanut entisestään. :D
 
Tuo LFE -asento voi toimia niin että se nappaa signaalin vaan tuosta LFE RCA -sisääntulosta eikä molemmista, tällöin saatat menettää +3dB korostuksen. Tai jotenkin muuten oudosti / vajavaisesti.

LFE -asento saattaa olla toteutettu niin että sen tulisi toistaa vaan ja ainoastaan ( nämä siis veikkasin mutuna, en ole lukenut manuaalia) kotiteatterivahvarilta ohjattua LFE ääniraitaa, joka siis löytyy lähinnä vaan monikanavaraidan omaavista elokuvista. Mutta sinulta puuttuu toi kotivaffari niin en suoraansanoen tiedä miten tämä LFE tässä yhtälössä edes toteutuu tai olisi oikeaoppisesti toteutettavissa... LFE:n toistotaajuus on 120hz (ja alle) eli LFE -efektikanava ei sisällä yli 120hz taajuuden materiaalia.

Itse tuon varmaan säätäisin niin että potikka 120hz kohdalle (tai 80hz, oman mielen mukaan, mutta ei LFE:hen.. LFE -asentoa varten melkein pitäisi tosiaan löytyä se kotiteatterivahvistin, jottei menisi yber vaikeaksi) Noiden pääkaiuttimien alataajuudeksi on ilmoitettu 50hz mutta emme tiedä onko tuo 50hz taajuus jo vaimentunut -3dB vai jopa -10dB joten en ainakaan laittaisi jakotaajuutta subwooferin takaa pienemmäksi kuin 80hz, koska muutoin voi esiintyä tuossa välimaastossa vajaan dB:n taajuusalueita.




Sitten alkaisin säätämään vastetta. Joka voisi tapahtua tässä tilanteessa about seuraavasti:

Soitat jostain lähteestä 120hz / 80hz kummassa asennossa potikka onkaan, pistetaajuutta (esim. tuolta) Lataat myös kännykkääsi SPL -mittarisoftan (ellet omaa jotain kunnon mittamikkiä.. Kännykän oma mikrofoni ei ole tarkka, mutta sillä ehkä jotenkuten tämän pystyy tekemään, kyllä sen pitisi dB -muutokset jotenkuten rekisteröid isolla volumella)
Viet kännykän SPL -softa auki kuuntelupaikalle 120hz / 80hz taajuuden tullessa kaiuttimista JA subwooferista pihalle jatkuvalla syötöllä. Tämän jälkeen säädät (kaverisi säätää, vaimosi säätää) vaiheenkääntö (phase) potikkaa niin että saat mahdollisimman suuren SPL (dB) -lukeman luurin näytölle. Tässä säätövaiheessa volumea olisi hyvä olla vähän reippaammin esim. ~75dB, pienellä teholla luurin softa oma mikki -kombo tuskin rekisteröi SPL muutoksia.... voisin kuvitella.

Tämä suurin lukema tarkoittaa sitä että subwooferin ja pääkaiuttimien (basso)kalvot liikkuvat samanaikaisesti eteen ja taakse, ovat siis samassa vaiheessa. Periaatteessa subwooferin paikkaa voi hakea samalla periaatteella.. laitat tulemaan matalaa taajuutta pihalle vaikkapa 50hz ja kävelet / konttaat ympäri huonetta ja katsot missä on SPL -lukema suurin ja bäng, subwoofer siihen.

Tosin yleensä se nurkka missä on vahvimmat (ja vähiten vuotavimmat) seinät on paras. Nurkkasijoitus boostaa eniten bassoja ja monesti suljetut nojaavat siihen nurkkaboostiin.



Antimodella voidaan sitten säätää taajuusvaste kuntoon, eli toimii ns. huonekorjaimena, poistaa äänestä korostumat jolloin kaikki kuulostaa paremmalle, tai ainakin oikeammalle (oikeammalle == sille kuin musiikintekijät / leffantekijät ovat tahtoneet sen kuulostaa, eli ei huonekorostuneelle. Porukka ei taida valitettavasti tehdä musiikkia meidän olohuoneiden kaltaisissa tiloissa...). Antimodea kun lähtee säätämään niin silloin kannattaa hetkellisesti olla tuo crossover potikka aivan tapissa ja säädön jälkeen laittaa takaisin missä oli alunperinkin. Jos antimodessa on mahdollista korostaa jotain taajuusaluetta (tietyissä malleissa on) niin kannattaa tässä pitää maalaisjärki mukana. Koska esim. +3dB korostus vaatii tuplatehon niin jos sitä tehoa ei ole reservissä niin tästä aiheutua ongelmia. Itse tuota korostusta varmaan testaisin mutta niin että subwooferin oma volume on maksimissaan puolessa välissä... Tämä ei tod.näk. aiheuttaisi mitään säröjä tai vahvistimen leikkautumisia.

(tuli kirjoitettua ylläoleva hieman väsyneenä joten jotain brainfartteja saattaa olla, mutta pääsääntöisesti abouttiarallaa homman pitäisi noin toimia / mennä... kannattaa ainakin tuo vaiheensäätö testata saatko enempi potkua irti. Parhaimmassa tapauksessa sait tuolla Y -haarottimella +3dB joka vastaa tehon tuplaamista esim. 250-> 500w, joskus vaiheensäätö, optimitilanteessa voi tuoda saman lisän)


 
Viimeksi muokattu:
Ketjua sivustaseuranneena täytyy kyllä antaa tunnustukset nimimerkki latexiille. Jaksaa antaa neuvoja ja kirjoittaa pitkiä pohdintoja ongelmista, joihin on todella vaikea itse löytää ratkaisuja ilman kokemusta. Varmasti tulee itsekin eksyttyä tänne jos ongelmia ja kysymyksiä ilmaantuu.
 
Täällä on ollut Arendal Subwoofer 1 reilun parin viikon ajan niin kirjoitellaanpa vähän kokemuksia. Alkujaan puntaroin tämän ja SVS SB-2000:n välillä mutta nämä tekijät sai kääntymään Arendaliin:
Isompi elementti: 13,8" vs 12" (25% suurempi pinta-ala)
Ulkonäkö ja muoto: Sopii paremmin tv-tason viereen ja toimii samalla jalustana hyllykaiuttimelle
Pidempi takuu: 10v, elektroniikalla sama 5v kuin SVS

Ostin omani kiiltovalkoisena Arendalin outletistä. Ainoa kauneusvirhe oli pieni halkeama maalipinnassa vahvistinlevyn reunassa mutta koska säästin 150€ niin ei paljoa haitannut. Toimitus on ilmainen ja laatikko saapui alle viikossa ovelle. Subbari on todella tukevasti pakattu, voi huoletta lähettää vaikka toiselle puolen maailmaa. Laatikosta löytyy lisäksi kovakantinen käsikirja, jossa esitellään firman tarina ja tuotteet sekä annetaan neuvoja kaiuttimien sijoitteluun. Lisäksi vielä muutama pala norjalaista kermatoffeeta :) Tän tuotteen kohdalla oli selvästi panostettu "unboxing"-kokemukseen.

Sitten vielä kuuntelukokemuksia. Vahvistimena toimii Elac Element ja kaiuttimina saman firman Uni-Fi UB5. Ajoin ensimmäisenä vahvistimen huonekorjauksen joka on tässä tapauksessa älypuhelinta mittamikkinä käyttävä sovellus mutta ajaa varmasti asiansa. Alataajuudet integroituvat saumattomasti ja lopputulos on juuri sitä mitä odotinkin: luonnollinen jatke pääkaiuttimien bassotoistolle. Subbari on kohtuullisen painava (25kg) eikä anna kovassakaan jytkeessa yhtään periksi. Ääni on napakka ja tiukka.
Vaikka hankinkin tämän pääasiassa musiikin kuunteluun niin kokeilin heti myös leffakokemusta enkä todellakaan pettynyt! Ready Player One:n cataclysm-kohtaus aiheutti noin puoli minuuttia kestävän monttu auki -momentin kun kaikki kämpän kaapinovet alkoivat heilumaan tärinän tahtiin :D

All in all, loistava sijoitus!
 
Näin hifistä mitään tietämättömänä, onko subbarit tosiaan noin kalliita? :D Ei ihan mahdu opiskelijabudjettiin tuollaisenaan, löytyykö mitään järkevää hintaluokasta 100-200€?

Tehoa ei tarvitse kovinkaan paljoa, puhutaan kuitenkin pienestä kerrostaloyksiöstä.

Nuohan oli vasta halpoja mitä sinulle ehdotin!:lol: Tätä foorumia lukeneena kyllä ne kunnon aktiivisubit alkaa sieltä likempää tonnia hintaluokaltaa kuin paria sataa.;) Tuolla budjetilla avaat torin ja rupea sieltä selaamaan valikoimaa. Kyllä sieltä varmaan jonkun AudioPron saattasi hyvällä tuurilla saada jonkun näköstä kuminaa pitämään.. Satasen pari lisäämällä saattas jo ihan ok subin hyvällä tuurilla saada käytettynä.
 
Näin hifistä mitään tietämättömänä, onko subbarit tosiaan noin kalliita? :D Ei ihan mahdu opiskelijabudjettiin tuollaisenaan, löytyykö mitään järkevää hintaluokasta 100-200€?

Tehoa ei tarvitse kovinkaan paljoa, puhutaan kuitenkin pienestä kerrostaloyksiöstä.
Subbarit ovat monimutkaisempia kapistuksia kuin passiivikaiuttimet, koska mukana on vahvistin. Isompi kotelo ja elementtikin tulee kalliimmaksi. Siksi ihan nollabudjetilla on hankala saada järkevää subbaria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 480
Viestejä
4 558 199
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom