Starfield (PC, XBX)

Miten arvioidaan ja arvostellaan "kokonaisuutta" pelistä, jossa on sisältöä sadoiksi tunneiksi ja on pelattu parhaimmillaan vain muutamia kymmeniä tunteja, jos sitäkään?
Tätä lankaa kun lukee, niin mun silmään lähes kaikkien teilaajien listat on "kulmakarvalistoja". Miten sitä kokonaisuutta voi nähdä kun fokus on teilausvideoiden kulmakarvalistoissa ja peli jää lattialle jo muutaman tunnin jälkeen?
Tämänkin pelin voi arvostella tunnissa. Kertoo aika paljon, jos ei edes kahta viitsi pelata.
 
Miten arvioidaan ja arvostellaan "kokonaisuutta" pelistä, jossa on sisältöä sadoiksi tunneiksi ja on pelattu parhaimmillaan vain muutamia kymmeniä tunteja, jos sitäkään?

Suurin osa Starfieldin pelaajista tuskin pelaa peliä satoja tunteja. How long to beat -sivuston mediaani on ollut 60h. Ei siis satoja tunteja. Ja tässä pelissä ei ole niin paljon syvyyttä, että arviota kokonaisuudesta ei saisi aikaan muutaman kymmenen tunnin pelikokemuksella. Siinä ajassa ehtii kokeilla ihan mukavasti kaikkia mekaniikkoja, pelata useita erilaisia tehtäviä, pääjuonen loppuun, nähdä edustavan otoksen pelimaailmasta jne. Jos tämä peli ei herää eloon ennen 300h pelikelloa, niin jotain on mennyt pahasti pieleen.

Hienoa, että on faneja, jotka rakastavat Starfieldiä niin paljon että sen parissa vierähtää satoja tunteja! Suurin osa ei kuitenkaan kuulu tuohon marginaaliin.
 
How long to beat -sivuston mediaani on ollut 60h.
Tuo 60h voi olla jos pelaa vain lähinnä päätehtävän läpi ennen yhtään NG+:aa. Pelin tekijät kuitenkin ajattelivat pelin jatkuvan vielä sen 10 NG+. Sinne ei ole mahdollista päästä 60 tunnissa edes pikajuoksemalla kaiken sivusisällön ohi.

Hienoa, että on faneja, jotka rakastavat Starfieldiä niin paljon että sen parissa vierähtää satoja tunteja! Suurin osa ei kuitenkaan kuulu tuohon marginaaliin.
Steamin saavutuksia kun peleistä katselee, niin tuntuu että reilu puolet pelaa vähintään tunnin ja loput ei ollenkaan. Harvassa pelissä loppusaavutuksia on kovinkaan monella prosentilla. Pelit näyttää olevan kulutustavaraa, johon keskimäärin kyllästytään muutaman tunnin sisällä, ellei jo heti ostotapahtuman jälkeen.
 
Pelit näyttää olevan kulutustavaraa, johon keskimäärin kyllästytään muutaman tunnin sisällä, ellei jo heti ostotapahtuman jälkeen.

Ei kaikki pelit, vaan huonot pelit ovat tuollaisia, joiden parissa ei viihdytä. Hyvät pelit pitävät otteessaan pidempään. Kokemus on tietenkin subjektiivinen, mutta hyvät pelit saavat isomman joukon pysymään parissaan paljon pidempään. Jos Starfieldin parissa viihdytään vain muutama tunti, niin kyllä jossain on menty pahasti metsään. Suurin osa varmaan pelaa hiukan pidempään kuin pari tuntia. Itse "viihdyin" pidempään toiveena, että peli olisi merkittävästi tuntunut paremmalta tai tehtävien laatu olisi noussut, mutta kun ei niin ei. Ja samaa kokemusta on näköjään hyvin monella muullakin eli kolahtaa aika pienelle porukalle.
 
Ei kaikki pelit, vaan huonot pelit ovat tuollaisia, joiden parissa ei viihdytä. Hyvät pelit pitävät otteessaan pidempään. Kokemus on tietenkin subjektiivinen.

Monen hyvä on monen huono. Vilkaisin nopeasti parin mun suosikkipelin saavutuksia ja siellä alle 20% oli päässyt loppuun ja toisen lopetti 13%, vaikka molemmat pelit on yleisesti 9/10 tai 10/10 arvosteluissa.
En ole sun kanssa samaa mieltä että tuosta voi vetää tuollaisia johtopäätelmiä, sillä -kuten sanoit- pelikokemus on subjektiivista.

edit: SF pääjuonen vikan tehtävän on Steamin mukaan tehnyt 17.7%, joten tuntuu olevan suht harvinaista että pelejä pelaa läpi edes 20% pelaajista.
 
Viimeksi muokattu:
Itse lopetin 120 tunnin jälkeen. Mielestäni Bethesda on tehnyt paljon parempiakin pelejä, mutta syy miksi lopetin oli aika. Liian paljon muuta pelattavaa, joten olen antanut itselleni "armon" vaihtaa pelistä uuteen kesken kaiken.
Todennäköisesti oma mielipide on positiivisempi, koska Starfieldissä on bethesdamaisia yksityiskohtia, joiden ärsyttävyyteen on tottunut jo aiemmin.

Starfieldissä ei mennyt kovin montaa tuntia, kun tajusi että resurssien kerääminen planeetoilta, tukikohtien rakentaminen ja avaruusalusten modailu ei ole millään lailla tarpeen pelin juonen kannalta. Sen jälkeen pystyi ottamaan vähän rennommin ja pelailemaan tehtäviä läpi samalla katsoen löytyykö vielä jotain uutta rakennusta tai luolatyyppiä mitä ei ole tutkinut.

En ole julkista keskustelua jaksanut seurata, kuten en myöskään porukan arvosteluja Steamissä. "It is what it is". Ironisesti sanoisin, että osa porukasta valehtelee ettei ole saanut pelistä vastinetta rahoille. Ok, peliaika oli 5 tuntia. Mutta sitten käyttää 15 tuntia katsomalla peliä ja pelistudiota haukkuvia videoita, sekä kiistelemällä Youtube kommenteissa, pelistriimeissä ja foorumeilla. Se on yhteensä 20 tuntia vastinetta rahoille.
 
Ok, peliaika oli 5 tuntia. Mutta sitten käyttää 15 tuntia katsomalla peliä ja pelistudiota haukkuvia videoita, sekä kiistelemällä Youtube kommenteissa, pelistriimeissä ja foorumeilla. Se on yhteensä 20 tuntia vastinetta rahoille.
No mans sky, Gollum, Fallout 76, cyberpunk ja starfield taitaakin olla pelimaailman arvokkaimpia pelejä.
 
Tuo 60h voi olla jos pelaa vain lähinnä päätehtävän läpi ennen yhtään NG+:aa. Pelin tekijät kuitenkin ajattelivat pelin jatkuvan vielä sen 10 NG+. Sinne ei ole mahdollista päästä 60 tunnissa edes pikajuoksemalla kaiken sivusisällön ohi.

No juuri tässähän pelin ongelma on. Se on niin samansisältöistä ja itseään toistavaa että kaikki uusi ja wow efektit tulee koettua sen ensimmäisen 10 tunnin aikana, ja 30 tunnin kohdalla tyhmempikin pelaaja alkaa tajuamaan että "tää on taas tällainen rakennus" ja peli alkaa toistaa itseään. Yhtälailla, siihen avaruusaluksen rakenteluun voi käyttää sen yhden illan mutta kun tajuaa että sillä ei ole "mitään" merkitystä, into loppuu nopeasti. Se edellinen alus kieppui ihan yhtälailla siellä tyhjiössä ympyrää (koska "lentämisellä" ei saavuteta/päästä minnekkään) ja pystyi ampumaan/telakoitumaan mitkä sen ainoat tehtävät on? X voi rämpätä pomppiakseen vaikka sillä aloitusaluksella.

Keskinkertainen tarina, latausruudut, matkustaminen joko juosten ikuisuus tai hyppimällä sekuntissa paikasta toiseen ei vaan riitä kantamaan peliä muutamia kymmeniä tunteja pidempään, ja siitä syystä en näe mitään miksi ei olisi oikeutettu sitä arvostelemaan siinä kohtaa kun "kaikki" on nähty?

Itsellä jäi pelaaminen n.50 tuntiin, en vaan nähnyt enään mitään iloa/sisältöä pelissä sen jälkeen.
 
Tuo 60h voi olla jos pelaa vain lähinnä päätehtävän läpi ennen yhtään NG+:aa. Pelin tekijät kuitenkin ajattelivat pelin jatkuvan vielä sen 10 NG+. Sinne ei ole mahdollista päästä 60 tunnissa edes pikajuoksemalla kaiken sivusisällön ohi.


Steamin saavutuksia kun peleistä katselee, niin tuntuu että reilu puolet pelaa vähintään tunnin ja loput ei ollenkaan. Harvassa pelissä loppusaavutuksia on kovinkaan monella prosentilla. Pelit näyttää olevan kulutustavaraa, johon keskimäärin kyllästytään muutaman tunnin sisällä, ellei jo heti ostotapahtuman jälkeen.

Itellä nyt se + 740h pelaamista enkä oo ng+ edes aloittanut xD
 
Itsellä innostus vähän lopahti kun viimeiset tallenukset eivää toimineet jonkun päivityksen jälkeen niin jouduin 3 leveliä pelamaan uudestaan.
Onneksi oli vanhempia mitä vielä toimi muuten olisi peli mennyt kokonaan.
Itse taas olen enemmän noita sivutehtäviä hakannut kun ei ole mitään kiirettä päätehtävillä.
Aika paljon on viellä oppimista mutta vain 50h pelattu kun odotin noita isoja päivityksiä ja kasasin uutta konetta siinä välissä ja vanhalla konella jartx2080ti ohjaimella ei tahdo 1440p kovin sujuvasti pyöriä ennen päivityksiä.
 
Itellä nyt se + 740h pelaamista enkä oo ng+ edes aloittanut xD
Mulla on eka hahmo grindattu NG13 tjsp läpi niin, että kaikki powerit on maxilla. Leveleitä sillä on (sun rinnalla säälittävät) 160.
Kokeilin erilaisia aloituksia ja pelitapoja useammalla muullakin hahmolla, joita on ehkä 3-4 lisää. Tunteja on samaa luokkaa kuin sulla, mutta mulla peli on jäänyt jo jonkin aikaa sitten. Odottelen lisäsilältöjä ja jatkan sitten vasta.
 
Milloin tähän on nyt se end of the year update on tulossa? Nimestä päätellen vielä tän vuoden puolella, mutta monessa paikassa puhutaan helmikuusta?
 
Kyllähän tähän tulee aina välillä palattua, oisko nyt joku ~130h pelikellossa ja about kaikki tehtynä vikaa tehtävää ja mustan miehen kanssa homostelua lukuunottamatta.. Ei viitsi pelata vielä läpi kun vähän odottelen niitä mahdollisia DLC:itä, tod näk ainakin House Of Varuun varmaan tulee joskus.. Outposteja en oo jaksanut oikeen millään rakennella, meinasi mennä lopullisesti hermot kun "Deliver 500 aluminum to mars" tms tehtävässä en saanut mitenkään niitä aluksia lentämään vaikka oli mukamas niin hienosti rakennettu systeemit että heliumia tuotiin toisesta paikasta lisää jne.. Loppupeleissä kannoin käsin sitä heliumia sinne säiliöihin.

Mut en tuomitse peliä, aika ajoin ihan viihdyttävä.. Pelasin välissä tuon Plague Tale: Redemptionin mikä oli ns. masterpiece mutta putkijuoksu, ja cyberpunkkia en oo jaksanut vielä ees alottaa.. Ihan hauska tässä on puuhastella jos ei muuta keksi.
 
Olen samaa mieltä, että semmonen seikkailun imu tästä puuttuu, mikä on ollut aina vahva Bethesda peleissä. Kaikki random luolat ja rakennukset on ihan samanlaisia, eikä niissä ole edes mitään erilaista kamaa. Toki aiemmissakin Bethesda peleissä on ollut samanlaista toistoa, mutta on siellä kartalla nyt ollut paljon enemmän mielenkiintoista mestoja ihan tutkimalla löydettävissä. Tässä kaikki Hand craftatut ja mielenkiintoiset paikat liittyy aika pitkälti pääjuoneen tai noihin faction hommiin. Niiden lisäksi tässä ei ole kyllä mitään mielenkiintoista pelattavaa.
 
Olen samaa mieltä, että semmonen seikkailun imu tästä puuttuu, mikä on ollut aina vahva Bethesda peleissä. Kaikki random luolat ja rakennukset on ihan samanlaisia, eikä niissä ole edes mitään erilaista kamaa. Toki aiemmissakin Bethesda peleissä on ollut samanlaista toistoa, mutta on siellä kartalla nyt ollut paljon enemmän mielenkiintoista mestoja ihan tutkimalla löydettävissä. Tässä kaikki Hand craftatut ja mielenkiintoiset paikat liittyy aika pitkälti pääjuoneen tai noihin faction hommiin. Niiden lisäksi tässä ei ole kyllä mitään mielenkiintoista pelattavaa.

Voihan niitä craftata et saa rahaa aluksien rakenteluun myymällä ne, mut näitäkin ku pystyy vendori ostamaan 733 kerralla jos sillä 11000 on rahaa. jaksa alkaa ees myymään enää, skillpointsien takia enimmäkseen.
Näyttökuva 2023-12-28 125757.png
 
On kyllä todella surkeaa tässä tuo aseiden muokkaus. Jos vaihtaa jonkun modin aseeseen, aiempi vain haihtuu ilmaan. Joten jos vaikka on joku paremmilla affikseilla oleva se, ei siihen voi siirtää modeja vanhasta millään. Eikä modeja voi edes purkaa. Jotenkin surullista että Fallout 4:ssa, joka oli muuten aika heikko esitys, oli tämä toteuttu paremmin.
Muutenkin asemodien logiikka on jotenkin erikoinen. Vaihdoin haulikkoon täyteiset, mutta ilman supistinta ne silti hajoavat kuten haulit?

Tarinan puolesta UC:n tehtävälinja oli loistava, Crimson Fleetin hyvä, Freestarin ihan OK ja sen Neonin megakorpon todella huono. Pääjuonta en ole vielä päässyt ihan loppuun asti, mutta toistaiseksi ei ole vaikuttanut ertyisen pätevältä. Juuri tein Entangled-tehtävän, jota jokju tässä ketjussa jo kehui, mutta en ollut siitä niin vakuuttunut, lisää spoilerissa.

Itse tehtävän rakenne eri ulottuvuuksissa hyppyineen oli ihan kiva ajatus, mutta valitettavasti Dishonored 2 teki tämän paljon paremmin. Siinä pystyi hyppimään aikajanasta toiseen täysin vapaasti, ja menneisyydessä tehdyt asiat vaikuttivat tulevaisuuteen. Toki tässä kyseessä olivat eri todellisuudet, joten ei niiden välissä sinänsä mitään vuorovaikutusta sen enempää pitäisikään olla. Silti vähän tylsä vaihtoehto, ja varsinkin kiinteät kalibrointipisteet latistivat tunnelmaa.

Myöskin tehtävän lopussa olklut valinta jäi aika kädenlämpöiseksi. Toisessa universumissa kaikki kuolevat ja yksi tuuhio jää henkiin, toisessa päinvastoin. Ei tässä nyt ihan hirveää valintaa loppujen lopuksi ole, varsinkin kuin tämä Rafael on täysin tuntematon tyyppi. Joko hänen sijassaan olisi pitänyt olla joku aiemmin esitelty tyyppi, tai sitten molemmissa maailmoissa olisi pitänyt olla suunnilleen sama määrä selviytyjiä.
 
Itse tehtävän rakenne eri ulottuvuuksissa hyppyineen oli ihan kiva ajatus, mutta valitettavasti Dishonored 2 teki tämän paljon paremmin. Siinä pystyi hyppimään aikajanasta toiseen täysin vapaasti, ja menneisyydessä tehdyt asiat vaikuttivat tulevaisuuteen. Toki tässä kyseessä olivat eri todellisuudet, joten ei niiden välissä sinänsä mitään vuorovaikutusta sen enempää pitäisikään olla. Silti vähän tylsä vaihtoehto, ja varsinkin kiinteät kalibrointipisteet latistivat tunnelmaa.

Myöskin tehtävän lopussa olklut valinta jäi aika kädenlämpöiseksi. Toisessa universumissa kaikki kuolevat ja yksi tuuhio jää henkiin, toisessa päinvastoin. Ei tässä nyt ihan hirveää valintaa loppujen lopuksi ole, varsinkin kuin tämä Rafael on täysin tuntematon tyyppi. Joko hänen sijassaan olisi pitänyt olla joku aiemmin esitelty tyyppi, tai sitten molemmissa maailmoissa olisi pitänyt olla suunnilleen sama määrä selviytyjiä.

ja molemmat universumit voi myös pelastaa ja saada Rafael liitettyä muuhun porukkaan.
 
Tuo 60h voi olla jos pelaa vain lähinnä päätehtävän läpi ennen yhtään NG+:aa. Pelin tekijät kuitenkin ajattelivat pelin jatkuvan vielä sen 10 NG+. Sinne ei ole mahdollista päästä 60 tunnissa edes pikajuoksemalla kaiken sivusisällön ohi.
Itse pelasin rauhallisesti pelkän päätehtävän ja joitain sivutehtäviä jotka ns. "hyppi naamalle". 23h oli kokonaisaika.
 
Kieltämättä ensireaktio oli, että mitä ihmeen innovatiivista on Starfieldin gameplayssä?? Niin kuin yhtään mitään?
Aluksien rakentelu, kuinka syvällinen mekaniikka se on, ja kuinka monimuotoisesti se vaikuttaa koko avaruustaisteluun, matkusteluun. Vaihtuvan painovoiman taistelu, siihen liittyvä fysiikkamallinnus jne, woke sukupuolivalinnat (ei pakotettu). Noi nyt tuli ekana mieleen.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kieltämättä ensireaktio oli, että mitä ihmeen innovatiivista on Starfieldin gameplayssä?? Niin kuin yhtään mitään? Jos Starfieldissä on jotain hyvää, niin innovatiivisuus se ei ainakaan ole.

Taidettu trollata steamin puolella ja huolella :geek:
 
Aluksien rakentelu, kuinka syvällinen mekaniikka se on, ja kuinka monimuotoisesti se vaikuttaa koko avaruustaisteluun, matkusteluun. Vaihtuvan painovoiman taistelu, siihen liittyvä fysiikkamallinnus jne, woke sukupuolivalinnat (ei pakotettu). Noi nyt tuli ekana mieleen.
Ollaan vissiin pelattu eri peliä?

Aluksen rakentelu on jonkun mielestä ehkä kivaa, mutta aluksen vaikutus itse pelaamiseen on aikalailla mitätön ja kaiken lisäksi vielä tarpeeton. Yhtälailla voit ottaa aluksen a, päivittää siihen parhaan saatavilla olevan aseen, hyökätä aluksen b kimppuun, kaapata sen, päivittää aseet ja toistaa tämän kunnes saat aluksen jolla pääset kaukaisimmalle planeetalle? Mihinkään muuhun et pelaamisessa parempaa alusta tarvitse joten aluksen "rakentaminen" on valitettavasti verrattavissa täysin esim pelaajan vaatteiden vaihtoon.
 
Aika lailla samaa mieltä kuin @Jebaus tuosta alusten rakentelusta ja omien designien vaikutuksesta aluksella pelaamiseen. Hyvin pitkälti kosmeettista tukikohdan rakentelua ilman sen suurempaa pelillistä merkitystä tai syvyyttä. Omasta mielestä avaruusalus ja taistelut ovat hyvin ohuita ja sisällöttömiä. Lähinnä turnajais tyyppistä päittäin lentoa ja se kellä on kovimmat kilvet ja suurimmat tykit on voittaja. Kontrollit ovat varsin rajoituneet ja immersio puuttuu kun joystickia tai mitään HOTAS settejä ei natiivisti tueta. Eipä tämä toki avaruuden puolesta mikään Elite Dangerous tai Star Citizen olekaan enkä moista odottanut... ainakaan sen jälkeen kun muutama gameplay video tuli julki. Joillekin tämä riittää ja pitävät siitä ja se on toki ihan ok, itse en saa juuri mitään irti tuosta aluksesta ja lentelystä, lähinnä matkustusväline. Paria alusta (Razorleaf ja Star Eagle) mitä olen saanut, olen muokannut käytänöllisyys edellä niin, että ohjaamoon/luukuille pääsee helposti ja tarvittava työpisteet löytyy nopeasti. Ei kerroksia, varsinkaan niin että putoaa alakertaan tai että rappusia on jatkuvasti tiellä.

Uusimpien patchien ja natiivi RXT3080 DLSS supportin myötä peli on pyörinyt ihan jouhevasti ja jotenkin näyttääkin paremmalta. Yleisesti toiminut moitteetta ja jos on kaatunut, niin kerran tai pari, mitä en edes muista enää. Pelikellossa on 103h ja leveli taitaa olla 34. Ranger questi vedetty läpi, loput factio questit aloitettu ja main questia pelailtu. Olihan tämä itselle vähän pettymys sisällöllisesti, eikä nuo questitkaan juuri loista, vaikka välillä tulee kyllä ihan piristäviä random eventtejä eteen. Ei tässä mitään kovin suurta intoa pelin pariin ole, mutta välillä menee tunti pari suht rattoisasti ja kaippa tämä hissukseen tulee maaliin vedettyä.

Tuossa yllä joku puhui että on NG13:sta. Olet siis vetänyt main questin 13 kertaa läpi, vai mikä tuon NG+ starttaa uudelle kierrokselle? Tällä hetkellä fiilis että ei kyllä pystyisi edes ensimmäiselle NG+:lla kun eka kiekka vedetty.
 
avaruusalus ja taistelut ovat hyvin ohuita ja sisällöttömiä

Tämäpä juuri. Melko lailla turha ja päälleliimatun oloinen pelimekaniikka, jossa ei ole kyllä mitään innovatiivista. Onneksi tätä pystyi pelaamaan lähes kokonaan taistelematta. Taistelut olivat täydellisesti itseään toistavia ja loputtoman tylsiä. Se ei ole innovatiivista, että voit vaihtaa muutaman osan alukseen, minkä vaikutus on lähinnä kosmeettinen.
 
Ollaan vissiin pelattu eri peliä?

Aluksen rakentelu on jonkun mielestä ehkä kivaa, mutta aluksen vaikutus itse pelaamiseen on aikalailla mitätön ja kaiken lisäksi vielä tarpeeton. Yhtälailla voit ottaa aluksen a, päivittää siihen parhaan saatavilla olevan aseen, hyökätä aluksen b kimppuun, kaapata sen, päivittää aseet ja toistaa tämän kunnes saat aluksen jolla pääset kaukaisimmalle planeetalle? Mihinkään muuhun et pelaamisessa parempaa alusta tarvitse joten aluksen "rakentaminen" on valitettavasti verrattavissa täysin esim pelaajan vaatteiden vaihtoon.
Ilmeisesti.

Se nyt ei ole mitään pois rakentelun innovatiivisuudesta, jos aluksen rakentelun aloittaa valmiista aluksesta, vaan itseasiassa lisää sitä. Taisit pelata liian helpolla vaikeustasolla, jollei parempaa alusta tarvinnut muuhun kuin "kaukaisemmalle planeetalle pääsyyn".
 
Hiekkalaatikkopeli. Jokainen voi valita millä osalla laatikkoa kakkujaan väsää, vai väsääkö ollenkaan. Ihan kivoja merkkaamattomia juttuja pelistä löytyi kun enemmän haahuili, esim kuten tosiaan tuo vaihtuvassa painovoimassa rähinöinti. NG+ tuo myös lisäjuttuja ja yllätyksiäkin joskus.
Onneksi pelejä on paljon, niin ei tule tunkua tähänkään yksinpeliin... latenssi voisi nousta(?) ;)

Iso peli ja paljon sisältöä tarjolla, jos maistuu. Lisäsisältöjä odotellessa....
 
Onneksi pelejä on paljon, niin ei tule tunkua tähänkään yksinpeliin... latenssi voisi nousta(?) ;)

Iso peli ja paljon sisältöä tarjolla, jos maistuu. Lisäsisältöjä odotellessa....
Jep. Katsoin että 216 tuntia tuli pelattua julkkarissa. Sen jälkeen 50 tuntia Kingdom Come Deliverancea ja 50 tuntia Morrowindiä. Ja nyt jo alkaisi SF hammasta kolottamaan, mutta pakko odottaa siihen ekaan tarina DLC:hen. Kerkiää tässä jonkin pelin vielä läpi vetämään, esim FO4 London julkaistaisiin parin kuukauden päästä.
 
Innovatiivista on ainakin tuo NG+ konsepti, jossa ajatuksena on että peli jatkuu useita uusia kierroksia, joihin on jotain uuttakin väsätty, yllätyksien kera.
Kieltämättä siinä on paljon vielä petrattavaa, mutten ole aiemmin tuohon konseptiin törmännyt muissa peleissä. Ehkä SF tuo tuohon ominaisuuten parannuksia, tai joku toinen pelintekijä jatkojalostaa ajatusta toimivammaksi. Mielestäni hieno ajatus kuitenkin.
 
No joo tuon NG+ voisi myös lisätä "innovatiivinen" listaan, tai miten loputon looppi on rakennettu saumattomasti tarinan sisälle. Ja eiväthän nämä mitään keksintöjä ole, kun kaikki on jo suunnilleen keksitty, vaan vanhojen ideoiden parantelua ja laajentamista.
 
115h meni PC version läpäisyyn medium haahuilulla. Tukikohtia ei tullut rakenneltua ja stock aluksilla lentelin. Taso 43 lopussa.
Arvosana 7.5/10. Muutamia hyviä questeja yms sisältöä mutta alkuinnostuksen jälkeen (noin 80h) ei juuri nappaillut ja enemmän & enemmän tuli skippailtua sivutehtäviä.
Pelasihan tuon, en usko että palaan pelin pariin enää.
 
Sama kuin yllä eli vihdoin jaksoin veivata läpi mutta ei mikään varsinainen nautinto.

Onneksi otin gamepassin kautta, olisi harmittanut tuhlata rahat tähän. Parhaimmillaan keskinkertainen, välillä aivan naurettavan typerä.
 
Jösses mikä peli. Tuli tänään käynnistettyä ekaa kertaa. Sinänsä pyörii omalla raudalla oikein mukavasti, mutta... Cyberpunk on vissiin opettanut liian hyvälle kun Starfieldin hahmoanimaatiot eivät tosiaankaan ole tätä päivää ja ovat todella tönkköjä. Ja ne lataustauot paikasta toiseen siirryttäessä, ihan joka paikassa. No Mans Sky on mestariteos avaruustaistelussa ja matkailussa tähän verrattuna. Olisi myös kiva tietää mitä nappeja Starfieldin käyttöliittymäsuunnittelija on vetänyt hommaa tehdessään. Siitä lopputuloksesta kun on ergonomia kaukana ja se on ruma kuin synti. Grafiikka on ok, mutta ei erityisen nättiä

Erityisen vittumaista on, että joka ainoa mosa tarvitsee kottikärryllisen kuteja tippuakseen

Tästä pelistä on kyllä vuoden peli kaukana ja voi olla varma, että siitä ei tule samanlaista legendaa kuin Skyrimista
 
Erityisen vittumaista on, että joka ainoa mosa tarvitsee kottikärryllisen kuteja tippuakseen

Alenna vaikeusastetta kunnes sulla on pelitaidot kasassa. Sitä varten ne on.

Må kun pelaan NG+10 very hardilla, niin ehkä 2 pahinta vihua tarttee 2 patia ja kaikki muut kaatuu ekalla.
Tuolla mun vaikeusasteella vihut kestää 2x enemmän rankaisua, kuin ennen ekaa NG:tä on vaikeusastetta tarjolla, eikä silti tartte pateja ostella tai kärryillä kuskata. Sulla on vaan homma vielä hukassa ja peliä siitä syytät.
 
Oma ykkösinhokki oli tiirikointi, varmaan viisisataamiljoonaa ovea ja kaappia lukossa ja ihan sama mikä level niin tiirikointi vei aivan järjettömästi aikaa. Ja lopputulos vielä kruunasi kaiken eli Master tason kassakaapissa joku 20 credits jne
 
Alenna vaikeusastetta kunnes sulla on pelitaidot kasassa. Sitä varten ne on.

Må kun pelaan NG+10 very hardilla, niin ehkä 2 pahinta vihua tarttee 2 patia ja kaikki muut kaatuu ekalla.
Tuolla mun vaikeusasteella vihut kestää 2x enemmän rankaisua, kuin ennen ekaa NG:tä on vaikeusastetta tarjolla, eikä silti tartte pateja ostella tai kärryillä kuskata. Sulla on vaan homma vielä hukassa ja peliä siitä syytät.
Ei se ole pelitaidosta kiinni jos sinä ammut jollain pelin parhaalla tykillä maksimikykyjen kanssa ja minä lähilaatikosta löytyneellä perustussarilla aloittelijataidoilla. Ampumapelejä on nähty ihan riittävästi, mutta noiden aseiden tehottomuus on kyllä tässä pelissä ihan omassa lajissaan
 
Oma ykkösinhokki oli tiirikointi, varmaan viisisataamiljoonaa ovea ja kaappia lukossa ja ihan sama mikä level niin tiirikointi vei aivan järjettömästi aikaa. Ja lopputulos vielä kruunasi kaiken eli Master tason kassakaapissa joku 20 credits jne
Inhokki myös täällä ja jossain vaiheessa lopetin sen homman lähes kokonaan, kun huomasin ettei lootissa ole eroja onko se piilossa avoimessa tai masterlukon takana olevassa laatikossa. Jos olisi edes eri loottitaulukot eri vaikeusasteille, niin olisi joku porkkana viettää päivätolkulla pelaamassa samaa tylsää minipeliä, mutta ei.
 
Ei se ole pelitaidosta kiinni jos sinä ammut jollain pelin parhaalla tykillä maksimikykyjen kanssa ja minä lähilaatikosta löytyneellä perustussarilla aloittelijataidoilla. Ampumapelejä on nähty ihan riittävästi, mutta noiden aseiden tehottomuus on kyllä tässä pelissä ihan omassa lajissaan

Valitse sellainen vaikeustaso jolla vihut kuolee sulle sopivan sujuvasti. Muuta vaikeusastetta kun skillejä ja tykkejä kerääntyy. Sama expa tulee kaikilla vaikeuksilla ja lennossa voi vaihtaa.
Jos "lähilaatikon perustussari aloittelijataidoilla" lanaisi sileäksi kaiken näkökentästä yhdellä pyyhkäisyllä, niin sepäs olisi myös jatkuvan purnauksen ja vihan kohde.
 
Valitse sellainen vaikeustaso jolla vihut kuolee sulle sopivan sujuvasti. Muuta vaikeusastetta kun skillejä ja tykkejä kerääntyy. Sama expa tulee kaikilla vaikeuksilla ja lennossa voi vaihtaa.
Jos "lähilaatikon perustussari aloittelijataidoilla" lanaisi sileäksi kaiken näkökentästä yhdellä pyyhkäisyllä, niin sepäs olisi myös jatkuvan purnauksen ja vihan kohde.

Itsellä tosiaan ekalla tai tokalta planeetalta löytyi ase millä pelasin käytännössä läpi asti, Advanced Big Bang sopivilla perkeillä. Klick, boom ja taistelut oli ohi. Sit lähinnä omaksi huviksi jotain sniper pelleilyä välillä.

Aseiden levelling tuntui puuttuvan kokonaan, ei ollut mitään järkeä kerätä muita aseita kun toi yksi oli overkill alusta asti.
 
Itsellä tosiaan ekalla tai tokalta planeetalta löytyi ase millä pelasin käytännössä läpi asti, Advanced Big Bang sopivilla perkeillä. Klick, boom ja taistelut oli ohi. Sit lähinnä omaksi huviksi jotain sniper pelleilyä välillä.

Aseiden levelling tuntui puuttuvan kokonaan, ei ollut mitään järkeä kerätä muita aseita kun toi yksi oli overkill alusta asti.
Niin, aseissa on leveling, josta "advanced" on se paras. Lisäksi erilaisia aseita on paljon. Aseen level "perus, calibrated, refined, ja advanced" on se joka vaikuttaa vahinkoon. Harvinaisemmissa aseissa on lisäksi erikoisominaisuuksia, jotka voi vaikuttaa vahinkoon, mutta suurin ero tulee tosiaan aseen levelistä (ja valitsemmalla sopiva ase).
 
Valitse sellainen vaikeustaso jolla vihut kuolee sulle sopivan sujuvasti. Muuta vaikeusastetta kun skillejä ja tykkejä kerääntyy. Sama expa tulee kaikilla vaikeuksilla ja lennossa voi vaihtaa.
Jos "lähilaatikon perustussari aloittelijataidoilla" lanaisi sileäksi kaiken näkökentästä yhdellä pyyhkäisyllä, niin sepäs olisi myös jatkuvan purnauksen ja vihan kohde.
En edes odota, että se perustussari riittäisi pelin läpäisyyn, mutta odotan, että se tehoaa edes kohtuullisesti sen alun perusmosiin. Olin hyvin hämmästynyt kun se eka pomo oli lähes yhtä helppo tiputtaa kuin perusmosat eli säädöt ovat hakusassa
 
Itsellä kanssa edelleen ihan alkumetreillä löydetty harmaa advanced A99, vai mikä se rynkky nyt olikaan. Eipä ole parempaa rynkkyä damagen puolesta vastaan tullut. Muutenkaan ei ole mitään oikeasti hyvää kamaa löytynyt aikoihin.
 
En edes odota, että se perustussari riittäisi pelin läpäisyyn, mutta odotan, että se tehoaa edes kohtuullisesti sen alun perusmosiin. Olin hyvin hämmästynyt kun se eka pomo oli lähes yhtä helppo tiputtaa kuin perusmosat eli säädöt ovat hakusassa
Itse aloitan uuden pelin useimmiten helpoimmalla vaikeusasteella, eikä ollut Starfieldissä mitään ongelmaa olla alusta asti sopivan supersankari :cool:. Lisään vaikeusastetta sopivasti tarvittaessa, että homma pysyy riittävän sujuvana.
 
Itsellä kanssa edelleen ihan alkumetreillä löydetty harmaa advanced A99, vai mikä se rynkky nyt olikaan. Eipä ole parempaa rynkkyä damagen puolesta vastaan tullut. Muutenkaan ei ole mitään oikeasti hyvää kamaa löytynyt aikoihin.
Tuohon muuten kiinnitin kanssa huomiota, että kerättävää kamaa on sinänsä hirveästi, mutta vain pieni osa siitä vaikuttaa oikeasti tarpeelliselta
 
Tuohon muuten kiinnitin kanssa huomiota, että kerättävää kamaa on sinänsä hirveästi, mutta vain pieni osa siitä vaikuttaa oikeasti tarpeelliselta

Tämä yhdistettynä vuosikymmenen paskimpaan inventaarioon on pettämätön kombo. Hankala nopeasti vertailla relevantteja esineitä, nähdä kunnolla mitä siellä säkissä on jne. Modit helpottavat, mutta asiallisen inventaarion pitäisi olla itsestäänselvyys.
 
Tämä yhdistettynä vuosikymmenen paskimpaan inventaarioon on pettämätön kombo. Hankala nopeasti vertailla relevantteja esineitä, nähdä kunnolla mitä siellä säkissä on jne. Modit helpottavat, mutta asiallisen inventaarion pitäisi olla itsestäänselvyys.
Hassua ettei mulla ollut inventaarion kanssa minkäänlaisia ongelmia, jahka normaali uuden pelin vaativa orientaatio oli ohi. Mitään modeja ei tarttenut.
 
Hassua ettei mulla ollut inventaarion kanssa minkäänlaisia ongelmia, jahka normaali uuden pelin vaativa orientaatio oli ohi. Mitään modeja ei tarttenut.

Se on kieltämättä hassua. Sillä inventaario on yksi pelin surkeimmin toteutetuista UI-elementeistä ja sille vähemmän yllättäen tuli yksi suosituimmista modeista. Miksiköhän ihmeessä juuri inventaariomodi on selvästi ladatuin modi, vaikka inventaario on "täysin ongelmaton" :think::


1,4M latausta tuolta. Mutta hienoa, että on sinulle ongelmaton!
 
Hassua ettei mulla ollut inventaarion kanssa minkäänlaisia ongelmia, jahka normaali uuden pelin vaativa orientaatio oli ohi. Mitään modeja ei tarttenut.
Mä en kyl ois varmaan jaksanu pelata ollenkaan sillä oletusinventaariolla, sehän on ihan kamala. Modeilla saa pelattavaan kuntoon.

Mutta silti puuttuu esim. sellainen ominaisuus että näkisi vasemalla omat kamat ja oikealla kaupan kamat... Tämä on kuitenkin falloutissa muistaakseni.

Muuten alkaa olemaan nyt eka peluukerta melkein lopussa ja tuskin NG peliä jaksaa aloittaa kun pelin dialogi on niin luokatonta ja sivutehtävät tylsiä. Muista puutteista voisi päästä yli helposti, jos dialogi olisi timanttia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 234
Viestejä
4 929 969
Jäsenet
79 319
Uusin jäsen
Marianniina1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom