Starfield (PC, XBX)

Meinas lähteä järki kun jäi päälle tuo ”you cannot travel when in a combat” vaikka avaruustaistelu oli päättynyt ajat sitten. Tallennuksetkin menivät niin ettei päässyt riittävästi taaksepäin. Riittävän lähellä ei tietenkään planeettaa johon laskeutua järkevän ajan puitteissa. Onneks luin vinkin että Maahan voi kuitenkin fast travellata vaikka olisi tuo päällä ja sen avulla raukesi tilanne.
 
Asensin uusiksi, kaatu 5min päästä neon coressa, laskin muistit, kaatu Ekassa grab jumpissa, kokeilin vielä kerran, kaatu alle 10min sisään. Taitaa mun starfieldit olla täs, ellei jotain taivaallista tapahdu ja alkais toimii niinku viikko sit.
 
Asensin uusiksi, kaatu 5min päästä neon coressa, laskin muistit, kaatu Ekassa grab jumpissa, kokeilin vielä kerran, kaatu alle 10min sisään. Taitaa mun starfieldit olla täs, ellei jotain taivaallista tapahdu ja alkais toimii niinku viikko sit.
Millanen kone?
 
no nyt ei oo kaatunut kertaakaan. Luojan kiitos jos vika tuossa, ja sanoit, kun en ite tajunnut/muistanut että edes päivitin ne :thumbsup:

Edit: Meninkin sanomaan ni kaatu. @Hellsinki Mitkä ajurit sulla käytössä?
Mulla on 6800xt ja ajurit muistaakseni 23.11.1. 1 uudemmilla kaatui. Ja kun kaikki pelaa niin sitäkään uudempia en laita toistaiseksi
 
7ssc7jzj4w5c1.png
 
no nyt ei oo kaatunut kertaakaan. Luojan kiitos jos vika tuossa, ja sanoit, kun en ite tajunnut/muistanut että edes päivitin ne :thumbsup:

Edit: Meninkin sanomaan ni kaatu. @Hellsinki Mitkä ajurit sulla käytössä?
Johtukin tosta betasta toi kaaatuilu. Alkuun toimi ihan hyvin mut yhtäkkiä alko ongelmat. Nyt sit parikyt leveliä alemmas ja normaali versioon palaaminen ni ei kaadu. Ei ne levelit niinkään, vaan se yks puku minkä sain, ni on nyt hyvin epätodennäköistä löytää uudelleen :(
 
No juu eilisen ja tän päivän pelannu, rakensin sit aluksen uuden, ni nyt alko sama kaatuilu. Ei H*lvetti mitä rumbaa tän kans. Taidan jättää koko p*skan kesken ja ettiä mikä kiinnostaisi ja toimisi. Reilu 700h tämänkin kanssa enkä loppuun pääse :poop::thumbsdown:
 
En ihmettelisi jos tässä on joku sama bugi pelimoottorissa kuin fallout4 eli yhtä advanced grafiikka asetusta ei voi laittaa tappiin jos meinaa että peli ei kaadu jatkuvasti. En nyt muista mikä asetus oli mutta joku advanced valikon slidereista.
 
En ihmettelisi jos tässä on joku sama bugi pelimoottorissa kuin fallout4 eli yhtä advanced grafiikka asetusta ei voi laittaa tappiin jos meinaa että peli ei kaadu jatkuvasti. En nyt muista mikä asetus oli mutta joku advanced valikon slidereista.


Mua alko kiinnostaa, ku mulla custom preset ja kaikki tapissa. pitää varhmaan laittaa google käyntiin.

edit: Olisiko tämä?
Edit: ja milläköhän nimellä kyseinen asetus on Starfieldissä?
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Phantom Liberty pilannut Starfieldin tyystin. Yritin toista kertaa jatkaa peliä mutta ei vaan bergele lähde.
Eli nyt odotella että ns. viralliset modituet saapuvat jotta UI:t, inventaariot, siirtymiset, rakentelut ja kaikki v-käyrää nostavat asiat olisi paremmalla tolalla.


Mitään baseja en jaksa vielä rakennella, kaman & resurssien roudaaminen ei rajoitetusta tilasta johtuen ole mielekästä, ja tutkimuksen/luotaamisen UI järjestelmät on niin sysipaskat että ei pysty kykenemään. Joten mitä jää jäljelle jos haluaisi sillointällöin askarrella jotain pientä exp kartutusta LVL 8 hahmolla?
 
Itse aloitin nyt tämän pelaamisen, kun alkusyksystä tuli ilmaiseksi näytönohjaimen mukana. Voi tosin olla huono ajoitus, kun juuri vedin tätä ennen Cyberpunkin ja Phantom Libertyn läpi. Ylempi viesti ei ainakaan lohduta yhtään.

Taistelu on ihan kelvollista ja ympäristö pääasiassa yksityiskohtaista ja mielenkiintoista. Grafiikatkin ovat välillä aika nätit, mutta välillä taas jotain 2010-tasoa. Kieltämättä harmitti, kun ei voinut itse lentää avaruusaluksella planeetalta toiselle ja prkl lataustauot joka mökin kohdalla nyppivät! Kohta on 2024, DirectStoragesta on puhuttu jo vuosia ja SSD:t ovat halpaa peruskauraa. Ei tämmöisiä lataustaukoja enää muissa peleissä näe. Dialogit ovat aika kehnoja, NPC-hahmot liikkuvat kuin paskat olisi housussa ja ensimmäinen sivutehtävä, minkä tein, oli luokkaa "mene kohteeseen X ja nouda esine Y".

Toisaalta tykkäsin Falloutissa seikkailusta, sivutehtävien tekemisestä, craftaamisesta ja tukikohtien rakentelusta. Tässäkin ehti jo tulla Fallout-vibat hyvään tapaan, kun kolusin kaikki mahdolliset nurkat jo ekoista rakennuksista. Uskoisin kaikesta negatiivisesta huolimatta, että tykkään tästä.

Pyörii myös yllättävän hyvin. Ilmeisesti optimointia tullut julkaisun jälkeen. 1440p Ultra ilman mitään skaalaimia toi jonkun 80-120 FPS. Jopa New Atlantiksessa huideltiin sadan tuntumassa. Ei ole kiire FSR3:n tulemisessa RX 7900 XT:n kanssa. Prosessorin käyttöasteet vähän ihmetyttivät. Kun tuonne New Atlantikseen pääsi, niin siellä 14-ytiminen i5-13600KF huiteli jopa 80% käyttöasteilla ja E-ytimetkin joutuivat hommiin. Ongelmaa ei onneksi ollut, kun pullonkaula pysyi edelleen näytönohjaimella.
 
Itse aloitin nyt tämän pelaamisen, kun alkusyksystä tuli ilmaiseksi näytönohjaimen mukana. Voi tosin olla huono ajoitus, kun juuri vedin tätä ennen Cyberpunkin ja Phantom Libertyn läpi. Ylempi viesti ei ainakaan lohduta yhtään.

Taistelu on ihan kelvollista ja ympäristö pääasiassa yksityiskohtaista ja mielenkiintoista. Grafiikatkin ovat välillä aika nätit, mutta välillä taas jotain 2010-tasoa. Kieltämättä harmitti, kun ei voinut itse lentää avaruusaluksella planeetalta toiselle ja prkl lataustauot joka mökin kohdalla nyppivät! Kohta on 2024, DirectStoragesta on puhuttu jo vuosia ja SSD:t ovat halpaa peruskauraa. Ei tämmöisiä lataustaukoja enää muissa peleissä näe. Dialogit ovat aika kehnoja, NPC-hahmot liikkuvat kuin paskat olisi housussa ja ensimmäinen sivutehtävä, minkä tein, oli luokkaa "mene kohteeseen X ja nouda esine Y".

Toisaalta tykkäsin Falloutissa seikkailusta, sivutehtävien tekemisestä, craftaamisesta ja tukikohtien rakentelusta. Tässäkin ehti jo tulla Fallout-vibat hyvään tapaan, kun kolusin kaikki mahdolliset nurkat jo ekoista rakennuksista. Uskoisin kaikesta negatiivisesta huolimatta, että tykkään tästä.

Pyörii myös yllättävän hyvin. Ilmeisesti optimointia tullut julkaisun jälkeen. 1440p Ultra ilman mitään skaalaimia toi jonkun 80-120 FPS. Jopa New Atlantiksessa huideltiin sadan tuntumassa. Ei ole kiire FSR3:n tulemisessa RX 7900 XT:n kanssa. Prosessorin käyttöasteet vähän ihmetyttivät. Kun tuonne New Atlantikseen pääsi, niin siellä 14-ytiminen i5-13600KF huiteli jopa 80% käyttöasteilla ja E-ytimetkin joutuivat hommiin. Ongelmaa ei onneksi ollut, kun pullonkaula pysyi edelleen näytönohjaimella.

Itsekkin just tätä ennen cp2077 ja liberty läpi, mut ollaan tätä nyt täs 707h pelattu ja lvl 295. 5 saavutusta vielä saamatta ja ei oo skillit tapissa. En kyllä pääse eteenpäinkään juuri yhden bugin takia. Pitänee jotain tähän väliin keksiä. Toivottavasti sieltä tulisi DLC:tä kehiin jossain välissä.
 
Itsekkin just tätä ennen cp2077 ja liberty läpi, mut ollaan tätä nyt täs 707h pelattu ja lvl 295. 5 saavutusta vielä saamatta ja ei oo skillit tapissa. En kyllä pääse eteenpäinkään juuri yhden bugin takia. Pitänee jotain tähän väliin keksiä. Toivottavasti sieltä tulisi DLC:tä kehiin jossain välissä.

Vois kuvitella että ainakin se House of Varuun tulee DLC:nä kun puuttui selkeästi tästä, mutta tuleeko vuoden päästä vai milloin niin ei voi tietää..
 
...Toisaalta tykkäsin Falloutissa seikkailusta, sivutehtävien tekemisestä, craftaamisesta ja tukikohtien rakentelusta. Tässäkin ehti jo tulla Fallout-vibat hyvään tapaan, kun kolusin kaikki mahdolliset nurkat jo ekoista rakennuksista. Uskoisin kaikesta negatiivisesta huolimatta, että tykkään tästä.

Itselläni täysin sama. Näprääminen, tuunaaminen ja fiilistely oli ehdottomasti Falloutin maailman parhaita puolia. Tunnelma oli vahva, minkä ylläpitämisessä estetiikka, huumori ja musiikki oli erittäin tärkeässä osassa. Starfieldissä uniikkius ja hetkellisyys on yhtä hukassa kuin hahmojen kasvoanimaatiot ja juoni. Noh, jos nuo modit & DLC:t toisivat jotain lisää...tai ainakin poistaisi pahimmat kompastuskivet näistä omista kotkotuksista ja neppailuista nauttimiseen.
 
En tiedä, tuleeko tästä mitään. Hetken pelannut ja onhan tämä Ultra-asetuksilla paikoin aivan käsittämättömän ruma. Ja sitten tönköt ja kankeat NPC-hahmot epäaitoine kasvoineen ja jatkuvat lataustauot joka paikassa. Tuntuu, että teknistä kehitystä ei ole hirveästi tullut sitten Skyrimin.

Onkohan tässä pelissä lopulta juuri mitään hyvää? Maailma ei vaikuta erityisen mielenkiintoiselta ja etenkin yksityiskohtien puute häiritsee. Questit ja tarinakin vaikuttavat mitäänsanomattomilta. Taistelukin korkeintaan keskinkertaista.

Ja kyllä, Cyberpunk taisi pilata tämän pelin itsellänikin, kuten täällä on muilla käynyt. Rupesin selaamaan Cyberpunkin screenshotteja RT päällä ja voi helkkari tuota eroa grafiikoissa ja yksityiskohdissa.

2.png


1.png
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin neuvona että yritä olla seikkailematta satunnaisilla planeetoilla, ja satunnaisissa paikoissa mahdollisimman vähän. Tää peli on juurikin tuolta osalta ihan jotain muuta kuin Bethesdan aikaisemmat pelit. Keskity niihin tehtäviin ja sivutehtäviin, niiden osalta tulet näkemään kaiken.
 
Itse menetin kiinnostuksen tähän peliin kun olin suurella innolla panostanut outpost skillien avaamiseen ja muutaman outpostin rakentamiseen. Kaiken sen uurastuksen jälkeen tuli vain huomattua, että eihän niillä outposteilla tee yhtään mitään, eikä ne vaikuta pelin pelaamiseen millään tavalla. Kaiken tarvittavan saa rahalla ostettua, eikä senkään tienaamisessa ole ongelmaa. Vähän vastahakoisesti tuli sitten jatkettua pääjuoni loppuun mikä oli kuitenkin loppujen lopuksi ihan mielenkiintoinen. En kuitenkaan ole jaksanut new game plussaa aloitella, enkä tiedä herääkö enää kiinnostusta jatkaa peliä.
 
Itse en ole kauhean huolissani tämän pelin rumuudesta mutta jos tehdään tuhannen planeetan ympäristöjä satunnaisesti generoituna tuon järjestelmän täytyisi olla aika helvetin hyvä, nyt se ei oikein sitä ole. Vaikka ympäristöt olisi generoituja täytyisi jotain tiettyä teemaa noudattaa tietyillä alueilla. Tuota ongelmaa on selvästi yritetty sivuuttaa sillä että maailmassa on periaatteessa vain samaa porukkaa samasta lähtöpaikasta.

En ymmärrä miksi ainakin osaa noista planeettojen POI ole tehty jo skyrimistä tutulla luolasto generaattorilla joka yhdisteli valmiiksi tehtyjä luolaston osia toisiinsa. Luulisi että tuota ominaisuutta olisi pystynyt kehittämään eteenpäin.
 
Kyllähän tuo haisee siltä, että meni vuosikausia paukutellessa puupäitä yhteen. Sitten lopulta päätettiin, että valmista on tultava ja jotain raavittiin kokoon. Keskittymättä mihinkään kunnolla. Ne entiset kokeilut näkee koodista, esim. lentobensan ja ympäristövaarojen (kuumuus, kylmyys, säteily) olemassaolo, mutta niiden vaikutuksen aste oli säädetty miltei nollaan tai nollaan. Toisaalta onhan se Survival-vaikeustaso tullut ennenkin myöhässä.

Näyttää hyvältä, mutta esim. surkeammat kumppanit kuin Fallout 4:ssa. Sekä outpostit, jotka teki Fo4:een omana sivuprojektinaan yksi kehittäjä, oli nyt vuosien kokemuken jälkeen heikompi esitys kuin siinä pelissä. Vaikka se oli päälleliimattu tietysti jo silloin kun se lähinnä vahingossa päätyi osaksi peliä.

No Man's Skysta varastettiin paljon ideaa, mutta ei tehty niitä yhtään paremmin. Toisaalta proseduraalisen kartan luonnin osalta se on vain paluuta Daggerfalliin tämän firman osalta.

Ainoastaan käsintehty ympäristö on entisellään/osin parantunut. Elianora ainakin siis vaikuttaisi onnistuneen osuudessaan.

Liian muovinen kaikin puolin. Mitään särmää ei ole missään, on kuin AI:n tekemä viritys jolle annettu teema ja käsky pysyä täysin PG-13 muotissa virkamiesmäisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy toivoa että TES 6:ssa palaavat siihen vanhaan, eli koko maailma handcraftattuna. Siinähän Bethesda on aina ollut parhaimmillaan, maailmojen luonnissa. Skyrim laittoi riman siltäosin tosi korkealle. FO4 ei mielestäni päässyt ihan samalle tasolle, tosin vaikea suoraan verrata kun teema on niin erilainen.

Starfieldissä kaikki paikat tuntuvat ihan samalaisilta. Sisätilatkin ja dungeonit kaikki samaa väripalettia ja samoja vihollisia tappaen, tylsää ja virkamiesmäistä. Mielestäni tämä ns. "realistinen" scifi lähestymistapa oli väärä, sillä maailma olisi huomattavasti mielenkiintoisempi jos siellä olisi ME tyyliin erilaisia rotuja ja niiden kulttuureja/arkitehtuuria jne. jne.
 
Multa ei tuu kun tyhmiä kysymyksiä, niin koittakaa ymmärtää :) Jos on siis Cargolink, mikä tarvii heliumiua et se kuskaa tavaraa, pitääkö helium säiliöt olla molemmissa päissä, vaan pelkästään siinä mihin tuo tavaran?
 
Multa ei tuu kun tyhmiä kysymyksiä, niin koittakaa ymmärtää :) Jos on siis Cargolink, mikä tarvii heliumiua et se kuskaa tavaraa, pitääkö helium säiliöt olla molemmissa päissä, vaan pelkästään siinä mihin tuo tavaran?

Tuo intersystem cargolink kusee yleensä aika huolella. Mielestäni he3 säiliöt tarvitaan molemmissa päissä että linkin voi edes muodostaa voin olla kyllä väärässä. Itsellä ainakin usein jäi alukset vaan padille odottelemaan jotain vaikka kaikkea oli yli tarpeiden.
 
Ei tämä nyt oikein lähde. Lyhyessä ajassa on alkanut ärsyttämään enemmän tai vähemmän seuraavat asiat:
  • Lataustaukoja kaikkialla
  • NPC-hahmot liikkuvat epäaidosti ja kasvot ovat muovisia niin ulkonäöltään kuin liikkeiltään
  • Tekoäly on melko tyhmää
  • Monilla ulkoalueilla yksityiskohtien määrä on olematonta ja grafiikat näyttävät todella rumalta
  • Dialogit ovat mitäänsanomattomia ja sivutehtävät tylsiä ja merkityksettömiä
  • Avaruusalukset tuntuvat merkityksettömiltä, kun planeetalta toiselle ei voi lentää itse ja taistelutkaan eivät nappaa
  • Planeetat ovat tyhjiä ja tylsiä. Ennemmin ottaisin vähemmän tarkkaan mallinnettuja planeettoja, joissa olisi mielenkiintoista tutkittavaa ja yksityiskohtia
Oikeastaan vaikea keksiä mitään positiivista tästä. Vaikea myöskään uskoa, että tästä tulee tulevaisuudessakaan hyvää peliä. Esimerkiksi Cyberpunk julkaistiin keskeneräisenä, mutta jo heti alussa huomasi, että pohjalla on hiomaton timantti, jossa on valtavasti potentiaalia. Siitä tulikin oma lempipeli. Tällä ei taida olla pahemmin toivoa.

Steamin arvostelut on myös aika lohduton näky. Viimeaikaiset arvostelut ovat pudonneet negatiivisen puolelle. Bethesda on myös herättänyt kohua käymällä vastaamassa negatiivisiin kommentteihin. Kritiikkiä ei ole pystytty ottamaan vastaan, mutta silti yritetään sinnikkäästi perustella, miksi tämä on oikeasti hyvä peli, vaikka arvostelija muuta väittää.

1703534443846.png
 
Ei tämä nyt oikein lähde. Lyhyessä ajassa on alkanut ärsyttämään enemmän tai vähemmän seuraavat asiat:
  • Lataustaukoja kaikkialla
  • NPC-hahmot liikkuvat epäaidosti ja kasvot ovat muovisia niin ulkonäöltään kuin liikkeiltään
  • Tekoäly on melko tyhmää
  • Monilla ulkoalueilla yksityiskohtien määrä on olematonta ja grafiikat näyttävät todella rumalta
  • Dialogit ovat mitäänsanomattomia ja sivutehtävät tylsiä ja merkityksettömiä
  • Avaruusalukset tuntuvat merkityksettömiltä, kun planeetalta toiselle ei voi lentää itse ja taistelutkaan eivät nappaa
  • Planeetat ovat tyhjiä ja tylsiä. Ennemmin ottaisin vähemmän tarkkaan mallinnettuja planeettoja, joissa olisi mielenkiintoista tutkittavaa ja yksityiskohtia
Oikeastaan vaikea keksiä mitään positiivista tästä. Vaikea myöskään uskoa, että tästä tulee tulevaisuudessakaan hyvää peliä. Esimerkiksi Cyberpunk julkaistiin keskeneräisenä, mutta jo heti alussa huomasi, että pohjalla on hiomaton timantti, jossa on valtavasti potentiaalia. Siitä tulikin oma lempipeli. Tällä ei taida olla pahemmin toivoa.

Steamin arvostelut on myös aika lohduton näky. Viimeaikaiset arvostelut ovat pudonneet negatiivisen puolelle. Bethesda on myös herättänyt kohua käymällä vastaamassa negatiivisiin kommentteihin. Kritiikkiä ei ole pystytty ottamaan vastaan, mutta silti yritetään sinnikkäästi perustella, miksi tämä on oikeasti hyvä peli, vaikka arvostelija muuta väittää.

1703534443846.png

Jos ei nappaa ni ei. Ikinä ei oo avaruuspelit itteenikä kiinnostanut mut vajaa 730h tullu pelattua näköjään.
 
Ei tämä nyt oikein lähde. Lyhyessä ajassa on alkanut ärsyttämään enemmän tai vähemmän seuraavat asiat:
  • Lataustaukoja kaikkialla
  • NPC-hahmot liikkuvat epäaidosti ja kasvot ovat muovisia niin ulkonäöltään kuin liikkeiltään
  • Tekoäly on melko tyhmää
  • Monilla ulkoalueilla yksityiskohtien määrä on olematonta ja grafiikat näyttävät todella rumalta
  • Dialogit ovat mitäänsanomattomia ja sivutehtävät tylsiä ja merkityksettömiä
  • Avaruusalukset tuntuvat merkityksettömiltä, kun planeetalta toiselle ei voi lentää itse ja taistelutkaan eivät nappaa
  • Planeetat ovat tyhjiä ja tylsiä. Ennemmin ottaisin vähemmän tarkkaan mallinnettuja planeettoja, joissa olisi mielenkiintoista tutkittavaa ja yksityiskohtia
Oikeastaan vaikea keksiä mitään positiivista tästä. Vaikea myöskään uskoa, että tästä tulee tulevaisuudessakaan hyvää peliä. Esimerkiksi Cyberpunk julkaistiin keskeneräisenä, mutta jo heti alussa huomasi, että pohjalla on hiomaton timantti, jossa on valtavasti potentiaalia. Siitä tulikin oma lempipeli. Tällä ei taida olla pahemmin toivoa.

Steamin arvostelut on myös aika lohduton näky. Viimeaikaiset arvostelut ovat pudonneet negatiivisen puolelle. Bethesda on myös herättänyt kohua käymällä vastaamassa negatiivisiin kommentteihin. Kritiikkiä ei ole pystytty ottamaan vastaan, mutta silti yritetään sinnikkäästi perustella, miksi tämä on oikeasti hyvä peli, vaikka arvostelija muuta väittää.

1703534443846.png

Kokeile Half-Life tai Fallout 3 :) Maailman parhaita pelejä, ainoita jotka pyörivät läppärillä mökillä. Oot tottunu vaan liian hyvään.
 
Jos ei nappaa ni ei. Ikinä ei oo avaruuspelit itteenikä kiinnostanut mut vajaa 730h tullu pelattua näköjään.
Tää on kyllä aika kova. 730h/8 tuntia päivässä on ~91 päivää. Ja peli julkaistu 6. syyskuuta, josta on vain vähän päälle 100 päivää
IMG_3325.jpeg

Kaveri on tyyliin pelannut enemmän Starfieldiä kuin itse olen ollut päivätöissä! :lol:
 
Tää on kyllä aika kova. 730h/8 tuntia päivässä on ~91 päivää. Ja peli julkaistu 6. syyskuuta, josta on vain vähän päälle 100 päivää
IMG_3325.jpeg

Kaveri on tyyliin pelannut enemmän Starfieldiä kuin itse olen ollut päivätöissä! :lol:

No ite päivät pitkät kotona ku jalka ei toimi vielä kunnolla aivoverenvuotojen takia.
Koha tässä nyt nukkuu ekana vähän ni pitää mennä jatkamaan taas. Ku alkoholikin jäi kokonaan pois ku alko lähennellä 6 jo krapulapromillet ni sairaalas sanottiin et korkki kiinni, tai et seuraavia synttäreitä vietä, ni palasin sit tietokoneharrastuksen pariin. :)

Edit: 739h tais äsken olla ku lopettelin.
 
Ei tämä nyt oikein lähde.

Eipä lähtenyt täälläkään, vaikka muutamaan kertaan yritin. Kesken jäänyt päätarina, pari factionia jaksoin tarpoa loppuun, mutta kaikki tuntuu jotenkin tyhjänpäiväiseltä. Tässä on niin paljon teknisiä puutteita, että olisi vaatinut paljon kiinnostavamman pelin/juonen/hahmot sinne alle. Mutta kun kaikki kumisee tyhjyyttä, niin jäljelle jää vain rpg-grindaus, joka tässä ei itseäni koukuttanut. Eli iso pettymys. Onneksi ei maksanut kuin GP:n kuukausimaksun. Toivottavasti seuraavaan peliin Bethesda tekee jotain uutta.
 
Eipä lähtenyt täälläkään, vaikka muutamaan kertaan yritin. Kesken jäänyt päätarina, pari factionia jaksoin tarpoa loppuun, mutta kaikki tuntuu jotenkin tyhjänpäiväiseltä. Tässä on niin paljon teknisiä puutteita, että olisi vaatinut paljon kiinnostavamman pelin/juonen/hahmot sinne alle. Mutta kun kaikki kumisee tyhjyyttä, niin jäljelle jää vain rpg-grindaus, joka tässä ei itseäni koukuttanut. Eli iso pettymys. Onneksi ei maksanut kuin GP:n kuukausimaksun. Toivottavasti seuraavaan peliin Bethesda tekee jotain uutta.

Starfieldistä samaa mieltä. Mulle kelpaisi Bethesdalta myös lisää samaa vanhaa, vaikka Skyrimin toisinto, siis tietysti uusi maailma ja uudet tarinat mutta noin yleisesti sisällön puolesta.

Steamin pelikellot kertoo selvää kieltä siitä, mikä itseä miellyttää. Skyrimin kellossa on melkein 900 tuntia, Oblivion ja FO 3&4 nekin useita satoja jokainen. Starfieldissä on nyt 110 tuntia ja siihen taitaa jäädä.
 
En minä ihmettele miksi jotkut tykkää tästä ja pelaavat satoja tai tuhansia tunteja. Mutta itselle peli oli myös valtava pettymys, vanhanaikainen ja ei tuonut mitään uutta, vaan vei BGStä takaisin 10 vuotta. Katsoin eilen yhden monista pitkistä Starfield-kritiikeistä youtubesta, siellä mainittiin että Morrowindissa oli 313 faction-tehtävää ja tässä noin 35. Samassa videossa mainittiin että pelin crediteistä löytyi KAKSI käsikirjoittajaa.. Witcher 3:ssa niitä oli yli 20. Tässähän dialogi ja käsikirjoitus on myös aika heikkoa.

Tuossa se video:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
Huomaa miten idioottimaisia kritiikkejä tulee vastaan, vain sen takia koska pelin kritisoiminen on kannattavampaa. MW:n tehtävät olivat luokkaa: saata tämä henkilö näköetäisyyden päähän, menee luolaan ja tapa x. vaikka niiden tekeminen oli paljon yksinkertaisempaa ääninäyttelyn puuttuessa. Tamriel Rebuilt modissa huomaa, miten hyviä ne olisivat voineet olla jos niihin olisi oikeasti panostettu. Starfieldissä tehtävälinjat ovat BGS:n parhaimpia sitten Oblivionin, ja sisältää huomattavasti enemmän oikeita valintoja, kuin mikään aikaisempi BGS-peli. Huomaa, että niihin on oikeasti panostettu. Witcher 3 on paras tarina mitä roolipeleissä on kerrottu, siihen on ihan turha verrata käsikirjoitusta.
 
Parhaat peliarvosteluthan on näitä että "näin pelin kansikuvassa että kulmakarvat on aivan /c:stä. Ei pysty. Pelaamatta paskaa!" Ja näitä tämän suuntaisia kritiikkejä on kaikki pelichatit täynnä.
Miten voi pelata mitään peliä joka ei ole vähintään parasta mitä vuoden 2023 tekniikalla on mahdollista kenenkään tehdä, jos kaikki sitä vähempi on "objektiivisesti huonoa"?
Starfield oli monelta kohdalta huonosti tehty, mutta kiva peli silti. Omia valintoja jos jää tuijottamaan "kulmakarvoja" näkemättä itse peliä. Mulle oli ihan helppoa uppoutua itse peliin ja vältellä itseäni ärsyttäviä juttuja.
Hyvä tästä vielä tulee - tai paljon "hyvempi", jahka saavat korjailtua/paikkailtua/lisäiltyä juttuja. Usko on kova.
 
Peliä ei vain ole useimpien mielestä hauska pelata. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse ja kaikillahan saa mielipide olla.

Tämäpä tässä. Ei sitä negatiivista kritiikkiä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Monen pelaajan mielestä Starfield ei ole erityisen hyvä. Se ei toisaalta myöskään (ja tietenkään) ole vuoden paskin peli, vaan osa harmaata massaa, joka ei oikein erotu edukseen. Ja selvästi peli, jolta odotettiin enemmän.
 
Miten niin kannattavampaa? Ja miten niin idioottimaisia, kun valtaosa viimeaikaisista Steamin arvosteluistakin on Mostly Negative?
Itse siihen jo itse vastasitkin. Koska peliä on cool tällä hetkellä vihata, kritiikkivideoilla saa paljon enemmän katselukertoja. Ja koska kaikki pienetkin puutteet on jo useampaan kertaan läpi käyty alkaa sisällön löytäminen aiheesta olemaan vaikeaa, ja se johtaa idioottimaisiin kritiikkeihin kuten tuossa jo avasin. Mulla on tuhat tuntia pelattuna suunnilleen kaikissa BGS-peleissä, ja ei voi kun pyöritellä silmiä kun joku tulee sanomaan, että kuinka paljon parempi heidän suosikki BGS-peli on. Vaikka Starfieldissä on suunnilleen kaikki tehty paremmin, julkaisussa.
 
Tämäpä tässä. Ei sitä negatiivista kritiikkiä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Monen pelaajan mielestä Starfield ei ole erityisen hyvä. Se ei toisaalta myöskään (ja tietenkään) ole vuoden paskin peli, vaan osa harmaata massaa, joka ei oikein erotu edukseen. Ja selvästi peli, jolta odotettiin enemmän.
Uuden IP:n tekeminen on hankalaa kaikille studioille, ei ole vanhaa mistä opitut läksyt voi ottaa suoraan ilman suuria ongelmia peliin sisään.
Bethesda nyt vaikuttaa olevan vähän liian pieni indie studio iteroimaan kaikki pelin osa-alueet läpi kehityksen aikana. Kävi vähän kuin cyberpunkin kanssa että ihmiset olettaa tiimin olevan kyvykkäämpi kuin mitä oikeasti on.
 
selvästi peli, jolta odotettiin enemmän.

Tää tuntuu olevan yhteinen nimittäjä usealle peliteilaukselle. Mieleen tulee ekana ME:A, joka mielestäni on oikein hyvä peli, mutta pahasti teilattu niiden mielipiteissä, jotka odotti ME4:sta ja sai jotain ihan muuta. ME:Asta on lähes mahdoton löytää keskustelua, tai let's playn kommentteja, joissa ei listata "kulmakarvoja" pitkillä listoilla. Nykyään sentään on jo Steamin arvosteluissa arvostamistakin, eikä pelkkää pettymyspohjaista vihaa.
 
Koska peliä on cool tällä hetkellä vihata, kritiikkivideoilla saa paljon enemmän katselukertoja.

Niin, tai sitten osa pelaajista on vaan sitä mieltä, että Starfield ei ole kovin kummoinen peli. Ilman että asiassa on mitään c00lia tai epäc00lia, tai ihan rippumatta siitä mitä mieltä joku muu pelistä. Musta olisi paljon nykyistä c00limpaa, että Starfield olisi todella hyvä peli.

Tää tuntuu olevan yhteinen nimittäjä usealle peliteilaukselle

Tämä on totta. Siksi ainakin itse pyrin siihen, etten juuri ota selvää uusista peleistä ennakkoon. En seurannut esim. CP2077:n tai tämän kehityksen aikaista keskustelua lainkaan. Tai ollut tietoinen ennakkolupauksista, jolloin tällaista virheellisiin odotuksiin perustuvaa pettymystä ei edes pääse tapahtumaan, vaan peli koetaan sellaisena kuin se valmiina on.
 
Niin, tai sitten osa pelaajista on vaan sitä mieltä, että Starfield ei ole kovin kummoinen peli. Ilman että asiassa on mitään c00lia tai epäc00lia, tai ihan rippumatta siitä mitä mieltä joku muu pelistä. Musta olisi paljon nykyistä c00limpaa, että Starfield olisi todella hyvä peli.
Juu ei jos pointtina on, että SF on huono peli koska MW:ssä oli kymmennen kertaa enemmän "tehtäviä".
 
Koitin itsekkin pelata mutta ei tuo avaruus maistu, ainakaan tuo aluksella seikkailu. Sen sijaan että avasin cp2077 niin fallout76 tuli joulun alla 7h tykitettyä. Starfield siis poston.

En silti pidä peliä huonona, toisille varmasti timanttia ja sitä tuttua bethesdaa mistä itsekkin pidän, mutta avaruus. Ei pyge.
 
Kenenkään pointti ei kuitenkaan ole ollut tuo ja tuo ei ole se syy miksi SF ei ole hauska peli. Kyse on kokonaisuudesta, mikä ei toimi yhtä hyvin kuin aiemmissa (skyrim, oblivion, mw, falloutit). Tämä on minun näkemykseni tilanteesta ja miksi peli saa heikkoja arvosteluja pelaajilta.
Miten arvioidaan ja arvostellaan "kokonaisuutta" pelistä, jossa on sisältöä sadoiksi tunneiksi ja on pelattu parhaimmillaan vain muutamia kymmeniä tunteja, jos sitäkään?
Tätä lankaa kun lukee, niin mun silmään lähes kaikkien teilaajien listat on "kulmakarvalistoja". Miten sitä kokonaisuutta voi nähdä kun fokus on teilausvideoiden kulmakarvalistoissa ja peli jää lattialle jo muutaman tunnin jälkeen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 234
Viestejä
4 929 969
Jäsenet
79 319
Uusin jäsen
Marianniina1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom