• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Starfield (PC, XBX)

Aika lailla samaa mieltä kuin @Jebaus tuosta alusten rakentelusta ja omien designien vaikutuksesta aluksella pelaamiseen. Hyvin pitkälti kosmeettista tukikohdan rakentelua ilman sen suurempaa pelillistä merkitystä tai syvyyttä. Omasta mielestä avaruusalus ja taistelut ovat hyvin ohuita ja sisällöttömiä. Lähinnä turnajais tyyppistä päittäin lentoa ja se kellä on kovimmat kilvet ja suurimmat tykit on voittaja. Kontrollit ovat varsin rajoituneet ja immersio puuttuu kun joystickia tai mitään HOTAS settejä ei natiivisti tueta. Eipä tämä toki avaruuden puolesta mikään Elite Dangerous tai Star Citizen olekaan enkä moista odottanut... ainakaan sen jälkeen kun muutama gameplay video tuli julki. Joillekin tämä riittää ja pitävät siitä ja se on toki ihan ok, itse en saa juuri mitään irti tuosta aluksesta ja lentelystä, lähinnä matkustusväline. Paria alusta (Razorleaf ja Star Eagle) mitä olen saanut, olen muokannut käytänöllisyys edellä niin, että ohjaamoon/luukuille pääsee helposti ja tarvittava työpisteet löytyy nopeasti. Ei kerroksia, varsinkaan niin että putoaa alakertaan tai että rappusia on jatkuvasti tiellä.

Uusimpien patchien ja natiivi RXT3080 DLSS supportin myötä peli on pyörinyt ihan jouhevasti ja jotenkin näyttääkin paremmalta. Yleisesti toiminut moitteetta ja jos on kaatunut, niin kerran tai pari, mitä en edes muista enää. Pelikellossa on 103h ja leveli taitaa olla 34. Ranger questi vedetty läpi, loput factio questit aloitettu ja main questia pelailtu. Olihan tämä itselle vähän pettymys sisällöllisesti, eikä nuo questitkaan juuri loista, vaikka välillä tulee kyllä ihan piristäviä random eventtejä eteen. Ei tässä mitään kovin suurta intoa pelin pariin ole, mutta välillä menee tunti pari suht rattoisasti ja kaippa tämä hissukseen tulee maaliin vedettyä.

Tuossa yllä joku puhui että on NG13:sta. Olet siis vetänyt main questin 13 kertaa läpi, vai mikä tuon NG+ starttaa uudelle kierrokselle? Tällä hetkellä fiilis että ei kyllä pystyisi edes ensimmäiselle NG+:lla kun eka kiekka vedetty.
 
avaruusalus ja taistelut ovat hyvin ohuita ja sisällöttömiä

Tämäpä juuri. Melko lailla turha ja päälleliimatun oloinen pelimekaniikka, jossa ei ole kyllä mitään innovatiivista. Onneksi tätä pystyi pelaamaan lähes kokonaan taistelematta. Taistelut olivat täydellisesti itseään toistavia ja loputtoman tylsiä. Se ei ole innovatiivista, että voit vaihtaa muutaman osan alukseen, minkä vaikutus on lähinnä kosmeettinen.
 
Ollaan vissiin pelattu eri peliä?

Aluksen rakentelu on jonkun mielestä ehkä kivaa, mutta aluksen vaikutus itse pelaamiseen on aikalailla mitätön ja kaiken lisäksi vielä tarpeeton. Yhtälailla voit ottaa aluksen a, päivittää siihen parhaan saatavilla olevan aseen, hyökätä aluksen b kimppuun, kaapata sen, päivittää aseet ja toistaa tämän kunnes saat aluksen jolla pääset kaukaisimmalle planeetalle? Mihinkään muuhun et pelaamisessa parempaa alusta tarvitse joten aluksen "rakentaminen" on valitettavasti verrattavissa täysin esim pelaajan vaatteiden vaihtoon.
Ilmeisesti.

Se nyt ei ole mitään pois rakentelun innovatiivisuudesta, jos aluksen rakentelun aloittaa valmiista aluksesta, vaan itseasiassa lisää sitä. Taisit pelata liian helpolla vaikeustasolla, jollei parempaa alusta tarvinnut muuhun kuin "kaukaisemmalle planeetalle pääsyyn".
 
Hiekkalaatikkopeli. Jokainen voi valita millä osalla laatikkoa kakkujaan väsää, vai väsääkö ollenkaan. Ihan kivoja merkkaamattomia juttuja pelistä löytyi kun enemmän haahuili, esim kuten tosiaan tuo vaihtuvassa painovoimassa rähinöinti. NG+ tuo myös lisäjuttuja ja yllätyksiäkin joskus.
Onneksi pelejä on paljon, niin ei tule tunkua tähänkään yksinpeliin... latenssi voisi nousta(?) ;)

Iso peli ja paljon sisältöä tarjolla, jos maistuu. Lisäsisältöjä odotellessa....
 
Onneksi pelejä on paljon, niin ei tule tunkua tähänkään yksinpeliin... latenssi voisi nousta(?) ;)

Iso peli ja paljon sisältöä tarjolla, jos maistuu. Lisäsisältöjä odotellessa....
Jep. Katsoin että 216 tuntia tuli pelattua julkkarissa. Sen jälkeen 50 tuntia Kingdom Come Deliverancea ja 50 tuntia Morrowindiä. Ja nyt jo alkaisi SF hammasta kolottamaan, mutta pakko odottaa siihen ekaan tarina DLC:hen. Kerkiää tässä jonkin pelin vielä läpi vetämään, esim FO4 London julkaistaisiin parin kuukauden päästä.
 
Innovatiivista on ainakin tuo NG+ konsepti, jossa ajatuksena on että peli jatkuu useita uusia kierroksia, joihin on jotain uuttakin väsätty, yllätyksien kera.
Kieltämättä siinä on paljon vielä petrattavaa, mutten ole aiemmin tuohon konseptiin törmännyt muissa peleissä. Ehkä SF tuo tuohon ominaisuuten parannuksia, tai joku toinen pelintekijä jatkojalostaa ajatusta toimivammaksi. Mielestäni hieno ajatus kuitenkin.
 
No joo tuon NG+ voisi myös lisätä "innovatiivinen" listaan, tai miten loputon looppi on rakennettu saumattomasti tarinan sisälle. Ja eiväthän nämä mitään keksintöjä ole, kun kaikki on jo suunnilleen keksitty, vaan vanhojen ideoiden parantelua ja laajentamista.
 
115h meni PC version läpäisyyn medium haahuilulla. Tukikohtia ei tullut rakenneltua ja stock aluksilla lentelin. Taso 43 lopussa.
Arvosana 7.5/10. Muutamia hyviä questeja yms sisältöä mutta alkuinnostuksen jälkeen (noin 80h) ei juuri nappaillut ja enemmän & enemmän tuli skippailtua sivutehtäviä.
Pelasihan tuon, en usko että palaan pelin pariin enää.
 
Sama kuin yllä eli vihdoin jaksoin veivata läpi mutta ei mikään varsinainen nautinto.

Onneksi otin gamepassin kautta, olisi harmittanut tuhlata rahat tähän. Parhaimmillaan keskinkertainen, välillä aivan naurettavan typerä.
 
Jösses mikä peli. Tuli tänään käynnistettyä ekaa kertaa. Sinänsä pyörii omalla raudalla oikein mukavasti, mutta... Cyberpunk on vissiin opettanut liian hyvälle kun Starfieldin hahmoanimaatiot eivät tosiaankaan ole tätä päivää ja ovat todella tönkköjä. Ja ne lataustauot paikasta toiseen siirryttäessä, ihan joka paikassa. No Mans Sky on mestariteos avaruustaistelussa ja matkailussa tähän verrattuna. Olisi myös kiva tietää mitä nappeja Starfieldin käyttöliittymäsuunnittelija on vetänyt hommaa tehdessään. Siitä lopputuloksesta kun on ergonomia kaukana ja se on ruma kuin synti. Grafiikka on ok, mutta ei erityisen nättiä

Erityisen vittumaista on, että joka ainoa mosa tarvitsee kottikärryllisen kuteja tippuakseen

Tästä pelistä on kyllä vuoden peli kaukana ja voi olla varma, että siitä ei tule samanlaista legendaa kuin Skyrimista
 
Erityisen vittumaista on, että joka ainoa mosa tarvitsee kottikärryllisen kuteja tippuakseen

Alenna vaikeusastetta kunnes sulla on pelitaidot kasassa. Sitä varten ne on.

Må kun pelaan NG+10 very hardilla, niin ehkä 2 pahinta vihua tarttee 2 patia ja kaikki muut kaatuu ekalla.
Tuolla mun vaikeusasteella vihut kestää 2x enemmän rankaisua, kuin ennen ekaa NG:tä on vaikeusastetta tarjolla, eikä silti tartte pateja ostella tai kärryillä kuskata. Sulla on vaan homma vielä hukassa ja peliä siitä syytät.
 
Oma ykkösinhokki oli tiirikointi, varmaan viisisataamiljoonaa ovea ja kaappia lukossa ja ihan sama mikä level niin tiirikointi vei aivan järjettömästi aikaa. Ja lopputulos vielä kruunasi kaiken eli Master tason kassakaapissa joku 20 credits jne
 
Alenna vaikeusastetta kunnes sulla on pelitaidot kasassa. Sitä varten ne on.

Må kun pelaan NG+10 very hardilla, niin ehkä 2 pahinta vihua tarttee 2 patia ja kaikki muut kaatuu ekalla.
Tuolla mun vaikeusasteella vihut kestää 2x enemmän rankaisua, kuin ennen ekaa NG:tä on vaikeusastetta tarjolla, eikä silti tartte pateja ostella tai kärryillä kuskata. Sulla on vaan homma vielä hukassa ja peliä siitä syytät.
Ei se ole pelitaidosta kiinni jos sinä ammut jollain pelin parhaalla tykillä maksimikykyjen kanssa ja minä lähilaatikosta löytyneellä perustussarilla aloittelijataidoilla. Ampumapelejä on nähty ihan riittävästi, mutta noiden aseiden tehottomuus on kyllä tässä pelissä ihan omassa lajissaan
 
Oma ykkösinhokki oli tiirikointi, varmaan viisisataamiljoonaa ovea ja kaappia lukossa ja ihan sama mikä level niin tiirikointi vei aivan järjettömästi aikaa. Ja lopputulos vielä kruunasi kaiken eli Master tason kassakaapissa joku 20 credits jne
Inhokki myös täällä ja jossain vaiheessa lopetin sen homman lähes kokonaan, kun huomasin ettei lootissa ole eroja onko se piilossa avoimessa tai masterlukon takana olevassa laatikossa. Jos olisi edes eri loottitaulukot eri vaikeusasteille, niin olisi joku porkkana viettää päivätolkulla pelaamassa samaa tylsää minipeliä, mutta ei.
 
Ei se ole pelitaidosta kiinni jos sinä ammut jollain pelin parhaalla tykillä maksimikykyjen kanssa ja minä lähilaatikosta löytyneellä perustussarilla aloittelijataidoilla. Ampumapelejä on nähty ihan riittävästi, mutta noiden aseiden tehottomuus on kyllä tässä pelissä ihan omassa lajissaan

Valitse sellainen vaikeustaso jolla vihut kuolee sulle sopivan sujuvasti. Muuta vaikeusastetta kun skillejä ja tykkejä kerääntyy. Sama expa tulee kaikilla vaikeuksilla ja lennossa voi vaihtaa.
Jos "lähilaatikon perustussari aloittelijataidoilla" lanaisi sileäksi kaiken näkökentästä yhdellä pyyhkäisyllä, niin sepäs olisi myös jatkuvan purnauksen ja vihan kohde.
 
Valitse sellainen vaikeustaso jolla vihut kuolee sulle sopivan sujuvasti. Muuta vaikeusastetta kun skillejä ja tykkejä kerääntyy. Sama expa tulee kaikilla vaikeuksilla ja lennossa voi vaihtaa.
Jos "lähilaatikon perustussari aloittelijataidoilla" lanaisi sileäksi kaiken näkökentästä yhdellä pyyhkäisyllä, niin sepäs olisi myös jatkuvan purnauksen ja vihan kohde.

Itsellä tosiaan ekalla tai tokalta planeetalta löytyi ase millä pelasin käytännössä läpi asti, Advanced Big Bang sopivilla perkeillä. Klick, boom ja taistelut oli ohi. Sit lähinnä omaksi huviksi jotain sniper pelleilyä välillä.

Aseiden levelling tuntui puuttuvan kokonaan, ei ollut mitään järkeä kerätä muita aseita kun toi yksi oli overkill alusta asti.
 
Itsellä tosiaan ekalla tai tokalta planeetalta löytyi ase millä pelasin käytännössä läpi asti, Advanced Big Bang sopivilla perkeillä. Klick, boom ja taistelut oli ohi. Sit lähinnä omaksi huviksi jotain sniper pelleilyä välillä.

Aseiden levelling tuntui puuttuvan kokonaan, ei ollut mitään järkeä kerätä muita aseita kun toi yksi oli overkill alusta asti.
Niin, aseissa on leveling, josta "advanced" on se paras. Lisäksi erilaisia aseita on paljon. Aseen level "perus, calibrated, refined, ja advanced" on se joka vaikuttaa vahinkoon. Harvinaisemmissa aseissa on lisäksi erikoisominaisuuksia, jotka voi vaikuttaa vahinkoon, mutta suurin ero tulee tosiaan aseen levelistä (ja valitsemmalla sopiva ase).
 
Valitse sellainen vaikeustaso jolla vihut kuolee sulle sopivan sujuvasti. Muuta vaikeusastetta kun skillejä ja tykkejä kerääntyy. Sama expa tulee kaikilla vaikeuksilla ja lennossa voi vaihtaa.
Jos "lähilaatikon perustussari aloittelijataidoilla" lanaisi sileäksi kaiken näkökentästä yhdellä pyyhkäisyllä, niin sepäs olisi myös jatkuvan purnauksen ja vihan kohde.
En edes odota, että se perustussari riittäisi pelin läpäisyyn, mutta odotan, että se tehoaa edes kohtuullisesti sen alun perusmosiin. Olin hyvin hämmästynyt kun se eka pomo oli lähes yhtä helppo tiputtaa kuin perusmosat eli säädöt ovat hakusassa
 
Itsellä kanssa edelleen ihan alkumetreillä löydetty harmaa advanced A99, vai mikä se rynkky nyt olikaan. Eipä ole parempaa rynkkyä damagen puolesta vastaan tullut. Muutenkaan ei ole mitään oikeasti hyvää kamaa löytynyt aikoihin.
 
En edes odota, että se perustussari riittäisi pelin läpäisyyn, mutta odotan, että se tehoaa edes kohtuullisesti sen alun perusmosiin. Olin hyvin hämmästynyt kun se eka pomo oli lähes yhtä helppo tiputtaa kuin perusmosat eli säädöt ovat hakusassa
Itse aloitan uuden pelin useimmiten helpoimmalla vaikeusasteella, eikä ollut Starfieldissä mitään ongelmaa olla alusta asti sopivan supersankari :cool:. Lisään vaikeusastetta sopivasti tarvittaessa, että homma pysyy riittävän sujuvana.
 
Itsellä kanssa edelleen ihan alkumetreillä löydetty harmaa advanced A99, vai mikä se rynkky nyt olikaan. Eipä ole parempaa rynkkyä damagen puolesta vastaan tullut. Muutenkaan ei ole mitään oikeasti hyvää kamaa löytynyt aikoihin.
Tuohon muuten kiinnitin kanssa huomiota, että kerättävää kamaa on sinänsä hirveästi, mutta vain pieni osa siitä vaikuttaa oikeasti tarpeelliselta
 
Tuohon muuten kiinnitin kanssa huomiota, että kerättävää kamaa on sinänsä hirveästi, mutta vain pieni osa siitä vaikuttaa oikeasti tarpeelliselta

Tämä yhdistettynä vuosikymmenen paskimpaan inventaarioon on pettämätön kombo. Hankala nopeasti vertailla relevantteja esineitä, nähdä kunnolla mitä siellä säkissä on jne. Modit helpottavat, mutta asiallisen inventaarion pitäisi olla itsestäänselvyys.
 
Tämä yhdistettynä vuosikymmenen paskimpaan inventaarioon on pettämätön kombo. Hankala nopeasti vertailla relevantteja esineitä, nähdä kunnolla mitä siellä säkissä on jne. Modit helpottavat, mutta asiallisen inventaarion pitäisi olla itsestäänselvyys.
Hassua ettei mulla ollut inventaarion kanssa minkäänlaisia ongelmia, jahka normaali uuden pelin vaativa orientaatio oli ohi. Mitään modeja ei tarttenut.
 
Hassua ettei mulla ollut inventaarion kanssa minkäänlaisia ongelmia, jahka normaali uuden pelin vaativa orientaatio oli ohi. Mitään modeja ei tarttenut.

Se on kieltämättä hassua. Sillä inventaario on yksi pelin surkeimmin toteutetuista UI-elementeistä ja sille vähemmän yllättäen tuli yksi suosituimmista modeista. Miksiköhän ihmeessä juuri inventaariomodi on selvästi ladatuin modi, vaikka inventaario on "täysin ongelmaton" :think::


1,4M latausta tuolta. Mutta hienoa, että on sinulle ongelmaton!
 
Hassua ettei mulla ollut inventaarion kanssa minkäänlaisia ongelmia, jahka normaali uuden pelin vaativa orientaatio oli ohi. Mitään modeja ei tarttenut.
Mä en kyl ois varmaan jaksanu pelata ollenkaan sillä oletusinventaariolla, sehän on ihan kamala. Modeilla saa pelattavaan kuntoon.

Mutta silti puuttuu esim. sellainen ominaisuus että näkisi vasemalla omat kamat ja oikealla kaupan kamat... Tämä on kuitenkin falloutissa muistaakseni.

Muuten alkaa olemaan nyt eka peluukerta melkein lopussa ja tuskin NG peliä jaksaa aloittaa kun pelin dialogi on niin luokatonta ja sivutehtävät tylsiä. Muista puutteista voisi päästä yli helposti, jos dialogi olisi timanttia.
 
Se on kieltämättä hassua. Sillä inventaario on yksi pelin surkeimmin toteutetuista UI-elementeistä ja sille vähemmän yllättäen tuli yksi suosituimmista modeista. Miksiköhän ihmeessä juuri inventaariomodi on selvästi ladatuin modi, vaikka inventaario on "täysin ongelmaton" :think::


1,4M latausta tuolta. Mutta hienoa, että on sinulle ongelmaton!
Let's play streameja ja VODeja katsoessa syy tuohon näkyy mun mielestä selvästi: jos inventaarion ymmärtäminen vaatii pelin roinan ymmärtämistä "ulkomuistista", eli peliä on jo sen verran takana, että on oppinut roinat ja niiden hierarkiat, niin tuon inventaarion kanssa pärjää oikein hyvin. Jos taas pelin alusta asti haluaisi inventaarion pitelevän kädestä ja näyttävän kaiken "oleellisen" sulle, niin siinä modit varmaan auttaa. Ja siltä näyttää streameja katsellessa olevan: peliä ei pelata oppiakseen pelin "jutut", vaan heti kun ei osata/oivalleta/muisteta/olla-vielä-opittu, niin pelissä on vika ja modia etsimään.
Mulle uudet pelit menee orientaatioprosessiin, enkä syytä kuin itseäni sen aikana, etten ole oppinut "vielä"jotain. Harvoin on modeja ikävä jahka pelin mekaniikat ja nyanssit on oppinut.
 
Let's play streameja ja VODeja katsoessa syy tuohon näkyy mun mielestä selvästi: jos inventaarion ymmärtäminen vaatii pelin roinan ymmärtämistä "ulkomuistista", eli peliä on jo sen verran takana, että on oppinut roinat ja niiden hierarkiat, niin tuon inventaarion kanssa pärjää oikein hyvin. Jos taas pelin alusta asti haluaisi inventaarion pitelevän kädestä ja näyttävän kaiken "oleellisen" sulle, niin siinä modit varmaan auttaa. Ja siltä näyttää streameja katsellessa olevan: peliä ei pelata oppiakseen pelin "jutut", vaan heti kun ei osata/oivalleta/muisteta/olla-vielä-opittu, niin pelissä on vika ja modia etsimään.
Mulle uudet pelit menee orientaatioprosessiin, enkä syytä kuin itseäni sen aikana, etten ole oppinut "vielä"jotain. Harvoin on modeja ikävä jahka pelin mekaniikat ja nyanssit on oppinut.

Melkoista puolustuspuhetta toisensa perään :D Se inventaario nyt vaan on paskinta mitä vähään aikaan on eteen tullut. Kiva, jos se kuulemma ei haittaa kun on takana N sataa tuntia peliä ja osaa "pelin nyanssit" :facepalm: Paska inventaario ei ole mikään "pelin juttu", vaan se on paska inventaario joka häiritsee pelattaessa ja jonka voi korvata paremmalla modilla. Kyse ei ole kädestä kiinni pitämisestä vaan siitä, että saa helposti tehtyä sen mitä inventaariossa haluaa tehdä ja näkee helposti oleellisen tiedon, jotta sen voi tehdä.

Päteekö toi sun vakiovastaus myös latausruutuihin? Kun "pelin nyanssit on opittu", niin latausruudutkin on pelkkää hunajaa?
 
Melkoista puolustuspuhetta toisensa perään :D Se inventaario nyt vaan on paskinta mitä vähään aikaan on eteen tullut. Kiva, jos se kuulemma ei haittaa kun on takana N sataa tuntia peliä ja osaa "pelin nyanssit" :facepalm: Paska inventaario ei ole mikään "pelin juttu", vaan se on paska inventaario joka häiritsee pelattaessa ja jonka voi korvata paremmalla modilla. Kyse ei ole kädestä kiinni pitämisestä vaan siitä, että saa helposti tehtyä sen mitä inventaariossa haluaa tehdä ja näkee helposti oleellisen tiedon, jotta sen voi tehdä.

Päteekö toi sun vakiovastaus myös latausruutuihin? Kun "pelin nyanssit on opittu", niin latausruudutkin on pelkkää hunajaa?

Melkoista vihapohjaista pelin haukkumista, joka tuntuu tarpeelta kusta toisten muroihin.

Tästäkin pelistä toiset tykkää ja toiset ei tykkää. Vain harva vihaa niin että yrittää myrkyttää muidenkin pelikokemuksen haukkumisillään. Kun riittävän moni kokee tärkeäksi haukkua peliä joka suuntaan, niin vastavoimana on hyvä olla muitakin kommentteja, sillä toxisuudelle voi olla muitakin motiiveja kuin vain oma huono pelikokemus (kun peli on omasta mielestä huono, niin usealle riittää pelaamisen lopettaminen, vain osa haluaa tartuttaa muihinkin omat pahat olot).

Latausruudut ei koskaan haitannut mua tässä pelissä tuon taivaallista. Pelasin tietokonepelejä jo kymmeniä vuosia sitten ja osa niistä oli aivan loistavan kivoja, viihdyttäviä ja hyviä. Latausruudut ja rumat pixeligrafiikat nyt vaan on ominaisuuksia joissain peleissä, eikä ne mulla vaikuta ollenkaan siihen, että onko peli hyvä tai huono.
Vanha hyvä peli on usein hyvä edelleen.
 
Melkoista vihapohjaista pelin haukkumista, joka tuntuu tarpeelta kusta toisten muroihin.

Jos tykkäät latausruuduista ja inventaarioista, niin hyvä sulle! Tässä ketjussa keskustellaan Starfield-pelistä ja siihen kuuluu myös niistä paskoista ominaisuuksista puhuminen. Hypää yli jos pelin kritisointi ahdistaa. Suuri osa pelaajista ei pidä latausruuduista tai inventaariosta. Latausruudut eivät ole Starfieldissä siksi että ne halutaan siihen, vaan siksi että ikivanha pelimoottori ei muuhun kykene. Latausruudut ovat tekninen rajoite ja poistuvat kun engine päivitetään tälle vuosituhannelle. Sitä odotellessa. Muissa peleissä onneksi ollaan jo siirrytty teknologiassa eteenpäin. Inventaarion paskuudelle on vaikea keksiä myöskään hyvää perustetta. Vaikuttaa että pelaajatestaus unohtui kokonaan.
 
Latausruuduista sentään on pakko kärsiä pelatessa, koska kyseessä on tekninen rajoite, ei suunnittelurajoite. Siihen ei tosiaan auta kuin pelimoottorin uusiminen.

Paskasta inventaariosta sen sijaan ei ole pakko kärsiä. Siksi modaajat korjasivat sen lähes välittömästi käyttökelpoiseksi.
 
Jos tykkäät latausruuduista ja inventaarioista, niin hyvä sulle! Tässä ketjussa keskustellaan Starfield-pelistä ja siihen kuuluu myös niistä paskoista ominaisuuksista puhuminen. Hypää yli jos pelin kritisointi ahdistaa. Suuri osa pelaajista ei pidä latausruuduista tai inventaariosta. Latausruudut eivät ole Starfieldissä siksi että ne halutaan siihen, vaan siksi että ikivanha pelimoottori ei muuhun kykene. Latausruudut ovat tekninen rajoite ja poistuvat kun engine päivitetään tälle vuosituhannelle. Sitä odotellessa. Muissa peleissä onneksi ollaan jo siirrytty teknologiassa eteenpäin. Inventaarion paskuudelle on vaikea keksiä myöskään hyvää perustetta. Vaikuttaa että pelaajatestaus unohtui kokonaan.
Mikään peli ei ole täydellinen ja jokaisessa pelissä on ominaisuuksia jotka joitain nyppii ja toisia ei. Inventaarionhallinta toisiaan jakaa porukkaa yleisestikin peleissä. Toiset ei hanskaa sitä ollenkaan ja vihaa alusta asti peliä, jossa roina ja inventaario näyttelee isompaa osaa. Heille on paljon pelejä, joissa moisia ominaisuuksia ei ole ollenkaan. Ehkä välttämällä pelejä joissa on vihattavia ominaisuuksia on heille sopiva ratkaisu? Kaikista peleistä ei tartte tykätä.
Miten yksi peli saa olon niin pahaksi, että sitä pitää oksentaa joka suuntaan päivittäin useilla viesteillä? Auttaisiko jos pelaisi vaikka miinaharavaa pari viikkoa?
 
Latausruuduista sentään on pakko kärsiä pelatessa, koska kyseessä on tekninen rajoite, ei suunnittelurajoite. Siihen ei tosiaan auta kuin pelimoottorin uusiminen.
Voi myös suunnitella pelin sellaiseksi jossa tekniikka on sama, mutta latausruutuja vähennetään muin keinoin. Suosituin idea saattanee olla rajoittaa planeettojen määrä viiteen, tehdä isompia alueita jossa voi tutkia paikkoja ihan vain kävelemällä paikasta toiseen.
Inventaarion liittyen turhaa roskaa voisi vain poistaa pelistä, kaikki ruoat voisi olla 1 itemi tai jotain.
 
Mikään peli ei ole täydellinen

Kaikista peleistä ei tartte tykätä.

Ei onneksi tarvitse! Ja tässä ketjussa keskustellaan Starfieldistä ja se pitää sisällään myös pelin paskoista ominaisuuksista keskustelun. Muista paskoista peleistä voi sitten keskustella muissa ketjuissa.

Toiset ei hanskaa sitä ollenkaan ja vihaa alusta asti peliä, jossa roina ja inventaario näyttelee isompaa osaa

Kyse ei ole mistään "hanskaamisesta". Inventaario on paska, silti se on pakko "hanskata", muuten peliä ei voi pelata lainkaan. Modi on tehty koska on mahdollista saada edes yksi paska ominaisuus paremmaksi. Ja mitä enemmän peli pyörii roinan ympärillä, sitä enemmän siihen inventaarioon pitäisi kehityksessa satsata. Nyt ei satsattu.

Auttaisiko jos pelaisi vaikka miinaharavaa pari viikkoa?

Ottaapa Starfieldin kritisointi koville... :think: (Miinaharavassa sentään ei ole latausruutuja, eikä paskaa inventaariota :kahvi: )
 
Niin, ihmetyttää kyllä tämä että miksi näitä samoja asioita jaksetaan toistaa, on tullut selväksi useasti latausruudut ja muut huonot asiat, eiköhän tässä kohtaa voisi keskustella itse pelistä, ja pelaamisesta. Makuja on monia, ei asioista tarvitse jokatoisessa viestissä muistuttaa. Varmaan voi niitä muita pelejä pelailla jos Starfield aiheuttaa niin paljon ärsytystä.
 
Kyse ei ole mistään "hanskaamisesta". Inventaario on paska, silti se on pakko "hanskata", muuten peliä ei voi pelata lainkaan. Modi on tehty koska on mahdollista saada edes yksi paska ominaisuus paremmaksi. Ja mitä enemmän peli pyörii roinan ympärillä, sitä enemmän siihen inventaarioon pitäisi kehityksessa satsata. Nyt ei satsattu.

Kyse on nimenomaan "hanskaamisesta". Mä tykkään peleistä joissa on roinaa ja niiden hanskaamista. Useat ei tykkää, eikä koskaan sitä tule "hanskaamaan", koska me ihmiset nyt vaan ollaan erilaisia ja toiset on taipuvaisia vaikka inventaarion hahmottamiseen ja toiset vaikka ampumaan torakalta siivet kilsan päästä alle sekunnissa sen spawnaamisesta.

Jos et ole taipuvainen "hanskaamaan" inventaarioita, etkä siedä latausruutuja, niin pelaa pelejä joissa niitä ei ole.
Tästä pelistä on muiden hyvä tietää, että roinaa on ja inventaarion hanskaamista peliin kuuluu. Latausruutujakin on jonkin verran, jotka hitaalla koneella voi kestää kauemmin kuin nopealla. Kukin voi sitten kantaa vastuun omasta valituneesta valinnastaa ja pelata tai skipata.


Ottaapa Starfieldin kritisointi koville... :think:
Yleinen negatiivisuus ja toisen muroihin kuseminen ottaa koville. En ymmärrä tarvetta levittää lokaa asioista joista itse ei tykkää ja olla ymmärtättä että se oma kokemus on vain oma kokemus. Muitakin kokemuksia on, eikä ole asiallista yrittää myrkyttää muiden kokemusta omien angstien takia.


(Miinaharavassa sentään ei ole latausruutuja, eikä paskaa inventaariota)
Siksi se sulle voisikin olla sopiva peli.
 
Melkoista puolustuspuhetta toisensa perään :D Se inventaario nyt vaan on paskinta mitä vähään aikaan on eteen tullut. Kiva, jos se kuulemma ei haittaa kun on takana N sataa tuntia peliä ja osaa "pelin nyanssit" :facepalm: Paska inventaario ei ole mikään "pelin juttu", vaan se on paska inventaario joka häiritsee pelattaessa ja jonka voi korvata paremmalla modilla. Kyse ei ole kädestä kiinni pitämisestä vaan siitä, että saa helposti tehtyä sen mitä inventaariossa haluaa tehdä ja näkee helposti oleellisen tiedon, jotta sen voi tehdä.

Minä kokeilin tuota inventaariomodia ja heitin aika äkkiä mäkeen, oli sen verran kuraista ripulia. Perusinventaario huomattavasti jouhevampi käyttää.
 
Mä tykkään peleistä joissa on roinaa ja niiden hanskaamista

On mielenkiintoista, että tehdään peli, jossa on paljon roinaa ja niitä pitää käsitellä. Ja sen rinnalle tehdään sysipaska inventaario, jossa roinan käsittely on tehty monella tavalla hankalaksi, eikä olla lainkaan otettu selvää miten hyvät inventaariot on tehty. Voisi kuvitella, että tuollaisen pelin tekijöillä olisi insentiivi kehittää inventaario, josta pelaajat pitävät. Mutta kun ei niin ei. Mutta onneksi se 3D-malli täyttää ruudusta puolet niin voi ainakin sitä ihastella!

Yleinen negatiivisuus ja toisen muroihin kuseminen ottaa koville. En ymmärrä tarvetta levittää lokaa asioista joista itse ei tykkää

:D Koetas nyt taas palata ketjun aiheeseen, joka on Starfield eikä muut keskustelijat tai muiden tapa keskustella. Viesteihini ei tarvitse vastata, jos "ottaa koville".
 
On mielenkiintoista, että tehdään peli, jossa on paljon roinaa ja niitä pitää käsitellä. Ja sen rinnalle tehdään sysipaska inventaario, jossa roinan käsittely on tehty monella tavalla hankalaksi

Tuo on vain sun oma mielipide (samaa mieltä voi olla moni, mutta tuo ei ole "se ainoa oikea" mielipide).

Mun mielestä tuo inventaario oli ihan riittävä, eiä mulla ollut mitään ongelmia sen kanssa. Tosin itselle on yleensä inventaarion hanskaaminen mieluista, enkä useinkaan koe oppimiskynnystä niiltä osin liian haastavaksi.

Mielenkiintoista on se, miten toisen "sysipaska" on toiselle hyvä.
 
Miten se on toisen muroihin kusemista, jos joku kertoo ettei tykkää pelistä? Eihän se kenenkään muun pelikokemukseen vaikuta.

Niin, siinäpä pohdintaa. Miten vaikka youtube on pullollaan videoita eri pelien "vioista" ja miten usein pelien komenttikentät on pullollaan samoja vikalistoja vaikka peliä on pelattu vasta 5 tuntia.
Jos odotat ennakkoon jonkun listan mukaisia "vikoja" ja alat uutta pelejä pelaamaan näillä ennakkokäsityksillä, niin haluat sitä tai et , voit alkaa etsimään ko listan mukaisia "vikoja". Sillä voi helpostikin pilata oman pelikokemuksen, jos kasaa ennakko-odotuksia puolesta tai vastaan.
Ja kun kymmenillä viesteillä samalla viestipalstalla haukkuu samoja ominaisuuksia (jotka omasta mielestä on vikoja), niin valitettavasti niillä voi olla negatiivisia ennakko-odotuksia lisääviä vaikutuksia. Kun uutena pelaajana lähdet pelaamaan peliä, ja olet kymmeniä viestejä lukenut miten vaikka inventaario on paska, niin alatko opettelemaan sitä ollenkaan, vai haetko modin (tai lopetat)?

lisäys: mikään ominaisuus peleissä, ei ole kaikkien mielestä hyvä tai kaikkien mielestä huono. Pelit on viihdettä, jota kukin kokee omalla tavallaan ja omilla arvostuksillaan. Jos vain odottaa hyvää tai huonoa, niin tulee helpommin huonoja kokemuksia, kuin että jos ei ole mitään ennakko-odotuksia ja antaa pelikokemukselle sen itsensä arvoisen painon.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun täällä mainitaan että pelissä on paljon romua, toki, mutta sen voi ihan itse päättää minkä verran sitä tavaraa sieltä poimii itselleen mukaan. Itse en todellakaan poimi kaikkea ja rahaa kertyy silti ihan pirusti.
 
Kyllähän sitä väkisin oppii peliä pelaamalla että mitä kannattaa kerätä mukaansa. Itsekin ensimmäisellä pelikerralla otin kaiken mikä irti lähti, enhän minä tiennyt mitään niiden arvosta. Yleensä monissa muissa peleissä kerättävillä tavaroilla on arvoa, mutta tässä pelissä on myös paljon arvotonta tai lähes arvotonta tavaraa. Mitä tuohon inventaarioon tulee, niin kyllä sillä perus inventaario näkymällä toimeen tulee, mutta kyllä se modattu versio helpottaa pelaamista ja inventaarion hallintaa paljon. Hahmottaa esim. paremmin esineiden arvon suhteessa painoon ja aseista näkee paremmat statsit.

Onko muissa peleissä näin paljon vastakkainasettelua ihmisten kesken vai jakaako Starfield vain niin paljon ihmisten mielipiteitä? Itse seuraan ketjua, koska edelleen on pieni kipinä peliin ja saatan vielä jatkaa sen pelaamista NG+:n parissa.
 
Onko muissa peleissä näin paljon vastakkainasettelua ihmisten kesken vai jakaako Starfield vain niin paljon ihmisten mielipiteitä? Itse seuraan ketjua, koska edelleen on pieni kipinä peliin ja saatan vielä jatkaa sen pelaamista NG+:n parissa.

Yllättävän paljon tämä tuntuu hiertävän ja tästä keskustelu olevan hankalaa asiallisesti. Pitää varmaan poistaa tämäkin seurattavista kuten konsolisotaketju, kun sama jankkaus aina päällä, kun käy vilkaisemassa.

Nimimerkillä pidempi tauko pelaamisesta ja ei iskenyt Skyrimin lailla. Myönnettäköön, että ehkä Skyrim muutenkin upposi paremmin kuin Falloutit, joita lähempänä tämä ehkä kuitenkin on. Varmaan tässä tuo inventaario ei ollut samanlainen järkytys, kuin Skyrimin kanssa, kun sitä osasi melkein odottaa. En jaksanut (vielä) edes asentaa sitä modattua inventaariota. Menujen navigoinnit ja indikaattorit sen sijaan... Annan hautua vielä hetken ja palaan sitten avaruuteen.
 
Yllättävän paljon tämä tuntuu hiertävän ja tästä keskustelu olevan hankalaa asiallisesti.

Kun keskustelu pysyisikin vain itse pelissä, niin hyvä. Oli se sitten kehua tai kritiikkiä. Steamissa positiivisia arvioita 30pv sisällä noin 27%, joten aika lailla on laskenut alun innostuksen jälkeen. Ehkä odotus oli, että pelin vikoja korjattaisiin ja kun näin ei ole tapahtunut. niin pettymys näkyy heikkoina arvioina. Mene ja tiedä. Toki tuo "Vuoden innovatiivisin peli"-palkinto on voinut poikia muutaman ylimääräisen alapeukun viime aikoina.

Nimimerkillä pidempi tauko pelaamisesta ja ei iskenyt Skyrimin lailla.

Sama. Itselläni menee varmaan kohta luiskalle tilaa viemästä ja jää päätehtävä pelaamatta loppuun.
 
Niin, siinäpä pohdintaa. Miten vaikka youtube on pullollaan videoita eri pelien "vioista" ja miten usein pelien komenttikentät on pullollaan samoja vikalistoja vaikka peliä on pelattu vasta 5 tuntia.

Täällä on ihmisiä, jotka ovat pelanneet Bethesdan pelejä kohta 30 vuotta. Se on aika paljon enemmän kuin 5 tuntia Starfieldia, ei kannata vähätellä muita ihmisiä.
Ja Starfield on täyttä paskaa aiempiin Bethesdan peleihin verrattuna, jos puhutaan kirjoittamisesta (sanon tämän edelleen - witcher 3 oli 22 käsikirjoittajaa, starfieldissa level designerit käsikirjoittaa, ja se näkyy laadussa) ja open worldista. Tämä ei ole edes open world -peli. Ja tämä ei ole toksisuutta, tämä on intohimoa heidän pelejä kohtaan. Nyt ei lupaukset lunastuneet ja sen vuoksi osa pelaajista on pettyneitä. Tai iso osa, jos katsoo steamin arvosteluja
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on ihmisiä, jotka ovat pelanneet Bethesdan pelejä kohta 30 vuotta. Se on aika paljon enemmän kuin 5 tuntia Starfieldia, ei kannata vähätellä muita ihmisiä.
Ja Starfield on täyttä paskaa aiempiin Bethesdan peleihin verrattuna, jos puhutaan kirjoittamisesta (sanon tämän edelleen - witcher 3 oli 22 käsikirjoittajaa, starfieldissa level designerit käsikirjoittaa, ja se näkyy laadussa) ja open worldista. Tämä ei ole edes open world -peli. Ja tämä ei ole toksisuutta, tämä on intohimoa heidän pelejä kohtaan. Nyt ei lupaukset lunastuneet ja sen vuoksi osa pelaajista on pettyneitä. Tai iso osa, jos katsoo steamin arvosteluja

Kyllä tää nyt Fallouti päihittää kevyesti, mutta ei kyllä pärjää Skyrimmille. Witcher3 ei ole Bethesdan peli.
 
Onko muissa peleissä näin paljon vastakkainasettelua ihmisten kesken vai jakaako Starfield vain niin paljon ihmisten mielipiteitä? Itse seuraan ketjua, koska edelleen on pieni kipinä peliin ja saatan vielä jatkaa sen pelaamista NG+:n parissa.
Ei ole koskaan liikaa hyviä SciFi pelejä, saati avaruuspelejä. Harmittaa ainakin itseä miten paljon tässä olisi potentiaalia world buildingissa korkealla tasolla, mutta sitten homma on ryssitty detaljitasolla pahasti.

Artistit on tehneet tosi hienoja aseita, avaruuspukuja, sisätiloja. Mutta sitten kirjottajatiimi, en edes tiedä mitä ne on yrittäny. Jotain PG-13 teiniseikkailua, mutta peli meni Matureksi koska huumeita?
 
Paskat sanon mä. W3 on käsikirjoitus poislukien paskaa, vanilla Skyrim on paska suunnilleen joka osa-alueella, ja Starfield oli julkkarissa paljon parempi. Nimimerkillä DF:sta saakka kaikki paska julkkarissa pelattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 454
Viestejä
4 557 110
Jäsenet
74 966
Uusin jäsen
Hautamagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom