Starfield (PC, XBX)

Ei, vaan objektiivisia. Eikä latausruudut ole edes ainoa tällainen asia. Starfieldissä on paljon ikivanhan pelimoottorin aiheuttamia heikkoja ominaisuuksia. Silti ainakin itselleni suurin yksittäinen puute on (täysin subjektiivinen) heikko kokemus tehtävien laadusta.



En tiedä, miksi jäit tuohon jumiin. En ole aiheesta (mitä mieltä olen Skyrimistä) edes puhunut, puhuin muiden mielipiteistä - ison pelaajajoukon arvioista. Enkä ajatellut tässä ketjussa alkaa arvioida Skyrimiä sen enempää kun ei ehkä tänne edes sovi. En kunnolla edes muista, millainen peli se oli. Pelasin kyllä läpi eli ainakin piti otteessaan pääjuonen loppuun asti.

Tämä keskustelu menee nyt mielestäni hieman yli ysköksen. Starfield on loistava työ teknologiassa. Todd Howard ohjaa enää yhden pelin ES6, ja jää sitten eläkkeelle.
 
Ei, vaan objektiivisia. Eikä latausruudut ole edes ainoa tällainen asia. Starfieldissä on paljon ikivanhan pelimoottorin aiheuttamia heikkoja ominaisuuksia. Silti ainakin itselleni suurin yksittäinen puute on (täysin subjektiivinen) heikko kokemus tehtävien laadusta.

Sun mielipide on että latausruudut haittaa. Sun mielipide on että "ikivanha pelimoottori aiheuttaa heikkoja ominaisuuksia". Sun mielipide on että 20t jälkeen koit tehtävien laadun olevan heikko.
Mun mielipide on ettei muutaman sekunnin latausruudut siellä täällä haittaa. Mun mielipide on ettei pelimoottori tuota ongelmia tai heikennyksiä mun pelikokemukseen. Mun mielipide on että pelissä oli erinomaisia tehtäviä, joskaan ei tietenkään kaikki olleet sitä, vaan laatu vaihteli.

Monenlaisia mielipiteitä. Sulla on omasi ja mulla omani. Kaikki on mielipiteitä, eikä totuutta näissäkään.
 
Nytpä on pelailtu läpi, 40h meni. Keräsin vielä nopsaa ne artifaktit uudelleen jotta näki mitä tapahtuu toisella runilla. Ihan jees kokemus oli. Rakensin jotain 5 basea ja suunnittelin sinne hirveät tehtaat, mutta ei niillä oikein tehny mitään. Tarttin niitä resursseja lähinnä toisten basejen tekemiseen. Pelasin normaalilla vaikeustasolla. Sain rahaa iha vaa myymällä aseita ym. keräämällä massia maasta niin että sain sellasen aluksen, jolla pärjäsi loppuun asti. Oma alus makso about 200k. Eli basen rakennuksesta en oikein ite saanu kauheasti irti. Sama homma aluksen rakennuksessa, ei sitä alustakaan oikein tunnu kauheasti mihinkään tarvitsevan. Aseita ja armoreitakaan ei viittiny keräillä, kaikki kuoli ihan tarpeeksi hyvin niillä mitkä vaa sattu aina olemaa päällä, välillä löysi jotain parempaa aina. En oikein jaksanu kiinnostua tuosta maailmasta että ois alkanu larppaamaan. Niin vähän aikaa pelata, että ei viitti liikaa omin päin tutustua maailmaan. En ees liittyny mihinkää factioniin. Iha jees avaruusmäiske, en varmaan jaksa palata enää.
 
Nytpä on pelailtu läpi, 40h meni. Keräsin vielä nopsaa ne artifaktit uudelleen jotta näki mitä tapahtuu toisella runilla. Ihan jees kokemus oli. Rakensin jotain 5 basea ja suunnittelin sinne hirveät tehtaat, mutta ei niillä oikein tehny mitään. Tarttin niitä resursseja lähinnä toisten basejen tekemiseen. Pelasin normaalilla vaikeustasolla. Sain rahaa iha vaa myymällä aseita ym. keräämällä massia maasta niin että sain sellasen aluksen, jolla pärjäsi loppuun asti. Oma alus makso about 200k. Eli basen rakennuksesta en oikein ite saanu kauheasti irti. Sama homma aluksen rakennuksessa, ei sitä alustakaan oikein tunnu kauheasti mihinkään tarvitsevan. Aseita ja armoreitakaan ei viittiny keräillä, kaikki kuoli ihan tarpeeksi hyvin niillä mitkä vaa sattu aina olemaa päällä, välillä löysi jotain parempaa aina. En oikein jaksanu kiinnostua tuosta maailmasta että ois alkanu larppaamaan. Niin vähän aikaa pelata, että ei viitti liikaa omin päin tutustua maailmaan. En ees liittyny mihinkää factioniin. Iha jees avaruusmäiske, en varmaan jaksa palata enää.

Hieno suoritus. Itse olen vasta level 20. Ei ole kiire mihinkään, Tämä on minulle hyvä peli pieneen todellisuuspakoon arjesta.
 
Taistelu on parasta, ts. dynaamisinta ja monipuolisinta mitä olen näissä peleissä nähnyt. Ja en nyt tarkoita mitään scripti finishereitä, vaan miten se pohjautuu esimerkiksi painovoimaan, joka luo kokonaan uuden ulottuvuuden. Muut pelimekaniikat ovat myös monipuolisimpia mitä on. Vai missä pelissä voit parannella melkein kaikkia varusteita, rakentaa baseja ja avaruusaluksia. Avaruusaluksien rakentelu yksittäisistä osista on käsittämättömän laaja konsepti, ottaen huomioon miten ne vaikuttavat kaikkeen, ja miten yksityiskohtaisia ne ovat. Dialogi ei ole keskinkertaista, tarina on mielestäni paras sitten W3:n, ja tehtävät BGS pelien parhaimmistoa. Näyttää samalta kuin Oblivion 20 vuotta sitten? Mitä ihmettä, oletko tosissasi?

Siis tulit DOS skinistä ja Cyberpunkista tänne? No tulihan se motivaatio näille ihme argumenteille esille taas sieltä.

Mä en puhukaan nyt erikseen "BGS-peleistä" tai vertaile mihinkään tiettyyn genreen, vaan peleistä yleisesti, mulla kun ei ole mitään genreä tai mitään muutakaan spesifiä makua pelien suhteen. Combat oli tylsää, pohjautuu se painovoimaan tai ei, dialogit heikkoja oli ne dynaamisia ja modattavissa tai ei, tehtävissä ei juuri ollut mitään uniikkeja mekaniikkoja tai ylipäätään mitään uutta. Pääosin vain sen saman vanhan fetch-templaten variaatioita lähes kaikkialla. Moninverroin hauskempaa mulla oli esimerkiksi Cyberpunkin combatin kanssa, kuin Starfieldissä, tehtävätkin oli edes joiltain osin käsintehtyjä ja mielenkiintoisia. Nuo teknisen tason yksityiskohdat, mistä puhut, ovat lähes irrelevantteja asioita suurimmalle osalle pelaajista.

Myös aika typerää kuitata huonommat arvostelut meemuilulla tai revikkapommituksella ja pitää samalla 10/10 launchirevikoita totuutena. Mulla oli myös pelistä premium-versio ja mielipide ennen mitään videoita, eikä muutenkaan ole ollut tapana toistella sokeana toisten mantroja. En ole koskaan törmännyt samanlaiseen tilanteeseen, mitä Starfieldin kanssa, jossa esijulkkarissa kaikkialla hehkutetaan kaikkialla mestariteokseksi ja oma kokemus on täysin päinvastainen, vasta nyt kaksi kuukautta myöhemmin, konsensus alkaa olla edes jokseenkin linjassa omani kanssa kun Steam näyttää 56%/71%, SteamDB 68% ja Meta 6,9. Ehkä en ihan yksin ollutkaan mielipiteineni.

Mulla on tuossa myös lähes kolmekymmentä muutakin peliä, mitkä on tullut tämän vuoden aikana pelattua, jos noin menee Baldurs Gate ja Cyberpunk tunteisiin. Nuo nyt sattuivat vain olemaan julkaisuajankohdiltaan lähellä toisiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en puhukaan nyt erikseen "BGS-peleistä" tai vertaile mihinkään tiettyyn genreen, vaan peleistä yleisesti, mulla kun ei ole mitään genreä tai mitään muutakaan spesifiä makua pelien suhteen. Combat oli tylsää, pohjautuu se painovoimaan tai ei, dialogit heikkoja oli ne dynaamisia ja modattavissa tai ei, tehtävissä ei juuri ollut mitään uniikkeja mekaniikkoja tai ylipäätään mitään uutta. Pääosin vain sen saman vanhan fetch-templaten variaatioita lähes kaikkialla. Moninverroin hauskempaa mulla oli esimerkiksi Cyberpunkin combatin kanssa, kuin Starfieldissä, tehtävätkin oli edes joiltain osin käsintehtyjä ja mielenkiintoisia. Nuo teknisen tason yksityiskohdat, mistä puhut, ovat lähes irrelevantteja asioita suurimmalle osalle pelaajista.

Myös aika typerää kuitata huonommat arvostelut meemuilulla tai revikkapommituksella ja pitää samalla 10/10 launchirevikoita totuutena. Mulla oli myös pelistä premium-versio ja mielipide ennen mitään videoita, eikä muutenkaan ole ollut tapana toistella sokeana toisten mantroja. En ole koskaan törmännyt samanlaiseen tilanteeseen, mitä Starfieldin kanssa, jossa esijulkkarissa kaikkialla hehkutetaan kaikkialla mestariteokseksi ja oma kokemus on täysin päinvastainen, vasta nyt kaksi kuukautta myöhemmin, konsensus alkaa olla edes jokseenkin linjassa omani kanssa kun Steam näyttää 56%/71%, SteamDB 68% ja Meta 6,9. Ehkä en ihan yksin ollutkaan mielipiteineni.

Mulla on tuossa myös lähes kolmekymmentä muutakin peliä, mitkä on tullut tämän vuoden aikana pelattua, jos noin menee Baldurs Gate ja Cyberpunk tunteisiin. Nuo nyt sattuivat vain olemaan julkaisuajankohdiltaan lähellä toisiaan.
Cyberpunkia en ole kokeillut kun sen launchi kustiin, ja sitten meni mielenkiinto. Ehkä sitten joskus alelaarista. Mutta mitä katsellut sitä niin vaikuttaa se aivan hirveältä scriptikohinalta. Hyppy, scripti, laukaus, finish move. Vähän sama fiilis tulee kun vertaa Skyrimin vastavaa W3:n, Skyrimissa se on mielestäni paljon immersiivisempi. Millä tavalla dialogi oli mielestäsi heikkoa? En huomannut mitään ihmeellistä siinä, muutakuin että PG13:n kiroilemattomuus paistoi läpi. Mikä sinänsä jo on raikas tuulahdus näissä peleissä. Ja sopii myöskin löytöretkeilijän teemaan paremmin, kuin joku postapocalyptinen raakuus. Anna muutama esimerkki miten Cyberpunkin tehtävät ovat parempia? Kaikki suuremmat questit on Starfieldissä käsintehtyjä, joten en ymmärrä mistä käsintehdyistä edes puhut?

En nyt tiedä mihin launchirevikoihin viittaat, mutta samalla tavalla ne ovat vääristyineitä arvioita. Siellä vain vaikuttaa mainostulot, meemivaikutuksien sijaan. Niillä ei ole mitään arvoa, jos omia näkemyksiään yrittää tuoda esille. Ne eivät mitenkään osoita omia argumenttejaan oikeiksi. "Oblivion grafiikat" ja perustellaan se "68% Steam" ei kerro mistään muusta kuin juuri siitä motivaatiosta kirjoitella näitä horinoita tänne.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt aivan kokonaan lukenut kaikkia viestejä, mutta latausruutujen lukumäärästä oli keskustelua.

Oma pointtini siihen, etteivät ne haittaa minua paljoa tai ollenkaan, on se, että omat Photo Moodissa otetut kuvat näkyvät niissä, mikä on aika kivaa varsinkin kun niihin hieman panostaa, esimerkiksi alus suunnittelun osalta. Ja niissä tulee ihan relevantteja questeihin, loreen ja (hieman heikosti dokumentoituihin) pelimekaniikohin liittyviä asioita esille, mitä ei taida muualta nähdä.

Itse aloitin uuden pelihahmon ensimmäisen tilalle, ja aloin pelaamaan siten että luon ikään kuin historian hahmolle itse pelissä ennen pää questiin poikkeamista. Ja kyllä muuten toimi aika hyvin, Sotilas tausta ja Serpent Embrace = UC epäluottamus alkuun, pääsi todella komeasti piraatti roolipeliin sisälle. Main quest aloitettua oli hahmo jo ehtinyt parantaa tapansa ja avaruus cowboyna kunnostautua. Tähän asti tullut eteen 2 erillistä wow-efektiä tarinassa kaikkien faction questiin päälle.
 
Itellä tullut lähinnä mieleen mihin tässä edes tarvitsee parempaa alusta? Tehnyt nyt Ryujin tehtäviä tyylillä ota tehtävä, paina L ja tehtävän kohdalta, R set course ja yks kaks olet jo oikeassa paikassa. Neoniin pääset vielä nopeammin takaisin samalla tyylillä, kun hahmo spawnaa jo sinne hissin yläpäähän siihen Neonin keskikäytävälle. Huomasin tämän ominaisuuden pelistä noin 2h pelaamisen jälkeen ja vie kyllä kaiken seikkailun halun koko pelistä. Nyt pelannut jotain 20h eikä omalle alukselle tarvitse juosta ilmeisesti koskaan, kun voit vaan spawnata pisteestä A mihin vain planeetalle. Alus skilleihin olen laittanut lähes kaiken, mutta enhän ole käyttänyt koko alusta pelissä :rofl:

Mulla on se traitti tms, minkä takia piraatit yms. Tulee välillä aina perään, kun saapuu perille systeemiin ja joutuu pakotetusti taistelemaan, ellei aina maksa piraateille. Ton takia joutuu aina heittämään veru easylle pelin, kun oma alus tuhoutuu melkein pelköstä katseesta. Ton takia tekis mieli vähän panostaa muuhunkin kun cargo tilaan, mutta ei oo vielä raaskinut skillipojojoa kuitenkaan alus puolelle heittää, niin ei pääse oikein parantamaan aseita/suojia.
 
Mulla on se traitti tms, minkä takia piraatit yms. Tulee välillä aina perään, kun saapuu perille systeemiin ja joutuu pakotetusti taistelemaan, ellei aina maksa piraateille. Ton takia joutuu aina heittämään veru easylle pelin, kun oma alus tuhoutuu melkein pelköstä katseesta. Ton takia tekis mieli vähän panostaa muuhunkin kun cargo tilaan, mutta ei oo vielä raaskinut skillipojojoa kuitenkaan alus puolelle heittää, niin ei pääse oikein parantamaan aseita/suojia.

Ite olen puikkinut pakoon, Jos ei Mantis aluksella ole pärjännyt.
 
Joo riippuu vaikeustasosta, very hard ja wanted traitillä avaruustaistelu on alussa kohtuu mahdotonta perusaluksilla. Joutui heti panostamaan Piloting, Shields ja Starship Engineering, ettei tarvinnut aina maksella niitä waylayta.
 
Oli tuo Wanted trait itsellä kanssa ekalla tyypillä joidenkin "parhaat traitit" keskustelujen pohjalta, mutta kun minulle selvisi ettei niiden aluksia tainnut saada edes varastettua, ja galaksista löytyy paikkoja missä avaruustaistelu eventeja löytyy luokkaa 75-100% todennäköisesyydellä jos niitä haluaa harrastaa, alkoi ne dialogit vaan ärsyttää ja aloitin uuden ilman sitä.

Otin vain lisähappea maksimaalisesti, oisko ollut Terra tms että planeettojen pinnalla enemmän keuhkoja, mutta avaruudessa vähemmän. Muut taisivat olla Alien DNA (myös lisä O2, healing esineitä muutenkin liikaa aina) ja Serpentti-uskonto rope meiningillä.
 
Mulla on se traitti tms, minkä takia piraatit yms. Tulee välillä aina perään, kun saapuu perille systeemiin ja joutuu pakotetusti taistelemaan, ellei aina maksa piraateille. Ton takia joutuu aina heittämään veru easylle pelin, kun oma alus tuhoutuu melkein pelköstä katseesta. Ton takia tekis mieli vähän panostaa muuhunkin kun cargo tilaan, mutta ei oo vielä raaskinut skillipojojoa kuitenkaan alus puolelle heittää, niin ei pääse oikein parantamaan aseita/suojia.

Ite pistänyt taas kaikki skillpointit noihin alus skilleihin vaikka en edelleenkään ole keksinyt mihin tuota alusta tarvitsee. Rakensin ekan oman aluksen ihan huvikseen ja käytin siihen vajaa 300k credittiä. Pitäis varmaan ettiä joku avaruustaistelu niin ei mene rahat ihan hukkaan :lol:
 
Mulla on se traitti tms, minkä takia piraatit yms. Tulee välillä aina perään, kun saapuu perille systeemiin ja joutuu pakotetusti taistelemaan, ellei aina maksa piraateille. Ton takia joutuu aina heittämään veru easylle pelin, kun oma alus tuhoutuu melkein pelköstä katseesta. Ton takia tekis mieli vähän panostaa muuhunkin kun cargo tilaan, mutta ei oo vielä raaskinut skillipojojoa kuitenkaan alus puolelle heittää, niin ei pääse oikein parantamaan aseita/suojia.
Joo, oli kyllä ihan perseestä ennen Mantista ja vaan vitutti ja laski tunnelmaa kun ei ollut mitään saumoja niitä vastaan. En kyllä ota tuota ominaisuutta jos teen vielä joskus uuden hahmon.
Ite pistänyt taas kaikki skillpointit noihin alus skilleihin vaikka en edelleenkään ole keksinyt mihin tuota alusta tarvitsee. Rakensin ekan oman aluksen ihan huvikseen ja käytin siihen vajaa 300k credittiä. Pitäis varmaan ettiä joku avaruustaistelu niin ei mene rahat ihan hukkaan :lol:
Tuo on roolipeli, ei sinun tarvitse skipata kaikkea mahdollista lentämiseen liittyvää vaikka voitkin (lähes) tehdä sen.
 
Joo, oli kyllä ihan perseestä ennen Mantista ja vaan vitutti ja laski tunnelmaa kun ei ollut mitään saumoja niitä vastaan. En kyllä ota tuota ominaisuutta jos teen vielä joskus uuden hahmon.

Tuo on roolipeli, ei sinun tarvitse skipata kaikkea mahdollista lentämiseen liittyvää vaikka voitkin (lähes) tehdä sen.

No ei tietenkään tarvii, mutta se on helpompaa ja nopeampaa, joten miksi tekisin vaikeamman kautta? Aluksen rakentelu vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta ja varmasti tuon aluksen ympärille olisi voinut rakentaa paljon enemmän sisältöä. Ehkä sitten jossain lisärissä.
 
No ei tietenkään tarvii, mutta se on helpompaa ja nopeampaa, joten miksi tekisin vaikeamman kautta? Aluksen rakentelu vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta ja varmasti tuon aluksen ympärille olisi voinut rakentaa paljon enemmän sisältöä. Ehkä sitten jossain lisärissä.
Voithan sä aina mennä grindaa expaa rähisemällä käärempoikien avaruuslaivaston kanssa heidän systeemissään. Saat aluksille käyttöä ja peliin rähinää.
 
Pelaan very hard, diplomat, vanhemmat, adoring fan ja wanted. Peli ei ole vaikea, ammuksia vaan kuluu reilusti. Diplomaatti on ihan jees, niin saa rauhallisia ratkaisuja ongelmiin. Fani on ollut ehkä turhin, se vain hengaa aluksella. Vanhemmilla on ollut jotain hassua sanottavaa ja niihin törmää siloin tällöin odottamatomissa paikoissa, muuten niiden antama lootti on kyllä turhaa. Wanted oli alussa alustappelussa ikävä ja piti lennellä karkuun, mutta Mantiksella helpompaa. Kaikista noista traiteista pääsee ihan pelissä eroon jos haluaa. MO2 2.5 beta 11:sta kautta asentelin muutamat QOL modit: StarUI inventory ja HUD, "undelayed menus", NaturaLUT Enhanced, Enhanced lifebar, achievement enaber ja muutin FOVin 95:een. 5900x + RTX3080 + 32GB + NVMe 4.0.

Olen edennyt tooodella hitaasti, koska näissä peleissä tulee aina jumitettua joka ikiseen paikaan vähän liikaa. 80 h takana, lvl29 ja main questia vasta parin artifaktin verran ja Vanguard, Ryuin ja Rangers faktio questeista edettynä parin questin verran. Rangeria eniten ja se pitäisi kyllä vetää loppuun palkinnon vuoksi. Questeja pitäisi kyllä juosta eteenpäin, mutta tulee jatkuvasti "mitähän tuollakin on", "mikäs tuo avunpyyntö on", "mikäs alus tuolla kelluu" tyylisiä keskeytyksiä, eikä pysy katse pallossa. Ihan jees ylläreitä tuolla tulee vastaan. Hylättyjä asemia ja aluksia, painovoima kokonaan pois tai pätkii koko ajan. Ötökät vallanneet asutuksen aliens tyyliin yms. Vaikka tuolla miinuksissa onkin paljon kohtia, niin suht viihdyttävä peli tämä on ollut, mutta harmittaa, koska voisi olla niin paljon parempi. Nyt tosiaan pitäisi saada fokus kohdilleen ja juosta noita questlineja, jotta saa pelin ennen totaalista ähkyä maaliin. Lisäriä voinee joskus pelata, mutta en näe että jaksaisin tätä satoja tunteja vääntää, sen verran saman puurtamista tuntuu olevan ja ne mitä itse koen ongelmiksi, rassaa koko ajan vaan enemmän. Päivityksillä ja patcheillä ei ole oikeen enää väliä itselle, peli on se mikä on. Peli on pelattu ja unohdettu ennen kuin Bethasdalla saadaan mitään pihalle, jos saadaan. Oblivionia, Skyrimiä ja Falloutteja olen pelannut, joten joku tuntuma firman peleistä on. "It's a Bethesda game, what did you expect?" on kyllä tyhmin puolustus ikinä. Kyllä se kehitys voi kehittyä ja laatu parantua heilläkin. Ei joka ikinen kerta tarvitse tehdä samoja virheitä ja kyllä sen enginenkin voi uusia.

PLUSSIA
  • Peli on vakaa
  • Jotkut missiot ihan ok
  • Tekemistä riittää
  • Maailman on välilä ihan komea
  • FPS on suht ok ja painottomuus tuo mukavan lisän
  • Alusten valtaus ihan jees
MIINUKSIA
  • Ei virallista DLSS tukea ja pyörii ei niin erikoisen näköiseksi suht heikosti. Alle 50 FPS monin paikoin. Enginen vanhuus ja rajoitteet ovat vahvasti läsnä.
  • QoL ei ole kyllä viimeistelty yhtään
    • UI ja valikot Oblivionin ajoista saakka kamalia, hitaita ja konsolimaisia käyttää, luulisi että maailmassa on tuhat ja yksi UI:ta ja valikkoa mistä ottaa oppia. Miksi ihmeessä tehdä joka pirun kerta samalla tavalla huonoa jos ihan oikeasti pikku vaivalla voisi oppia aiemmasta ja tehdä hyvän?
    • Latausruudut vuonna 2023... Ei se kerta tai kaksi, mutta joka pirun kerta kun menee ihan turhaa se 5 sekuntia niin alkaa vaivata (5900x + RTX3080 + 32GB + NVMe 4.0 ei pitäisi olla pullonkaula)
    • Laskeutumiset, istumiset, yms ei skipattavissa. Paitsi jos fast travelaat planeetalle.
    • Aluksen valtauksen jälkeinen aluksen omiin nimiin ottaminen toteutettu todella heikosti... pitää vaihtaa home shippia, telakoitua karkuun lähtevään entiseen home shippiin, vaihtaa uusiksi home shippiä... käsittämätöntä.
    • Paljon muutakin, mutta unohtui jo tässä...
  • Ei karttaa vuonna 2023... yksi suurimmista ärsytyksen aiheista
  • Maailma on laaja, mutta suurilta osin copy pastea, ei oikeastaan jaksa enää juokennella planeettojen POI:a, jos eivät liity questeihin
  • Maailma on suht kuollut. Tällä meinaan sitä, että vaikka NPC:tä tuolla pyöriikin, niin interaktio niiden kanssa on todella vähäistä. Siellä ne istuskelevat, juovat kahvia, laskeutuvat planeetalla, yms, mutta pelaaja ei voi tehdä muuta kuin joskus jutella tai tappaa NPC:n.
  • Tapat jonkun ja kukaan ei näe -> koko maailma saa heti hälytyksen
  • Joku näkee että varastat -> vaikka KUKAAN muu kuin tuo yksi NPC ei näe tätä koko maailma tietää että varastit
  • Missä NPC:en ja NPC faktioiden interaktio? Ei sattumanvaraisia varasteluja, tappeluita, yms. Kerta pari tainnut osua jotain kohdalle, mutta ne ovat olleen questeihin liittyviä skriptattuja
  • Varsinkin nuo kolme ylläolevaa tappavat immersiota pirun paljon. Perseily ja NPC:n kanssa kikkailu ja lavastaminen puuttuu täysin. Et voi pujottaa varastettua tavaraa niiden taskuihin ja kannella poliisille. Et voi miinoittaa jotain aluetta -> jäät aina kiinni. Et voi snaipata NPC:tä näkymättömistä ilman että jäät aina kiinni. Et voi laittaa pommia NPC:n taskuun, yms, yms mielikuvitus rajana...
  • Iso osa tehtävistä on todella heikkoja. Juoksentelin eilen ja tänään Neonissa ees taas eri tyypeille ja alkoi kyllä todella puuduttaa, samaa oli Jamiesonissa.
  • Tekemistä riittää... mutta määrä ei kyllä korvaa laatua
  • Planeettojen tutkiminen on aikaavievää ja tylsää ja parin tonnin palkkio on ainakaan kannusta siihen (scanner rangen lisäksi ehkä jotkut skillit olisi insta exploraus, en ole tutkinut)
  • Maailman on turhan usein visuaalisesti suht mitäänsanomaton, ei tule mitään uuden ja hienon pelin fiilistä
  • Alustappelus on melko onnetonta, lähinnä turnajaisia kenellä parempi pyssy ja paremmat suojat. Joystick supportin puute on iso miinus (en ala säätämään siihenkin jotain 3. osapuolen softia)
    • Aluksia en ole jaksanut rakentaa, koska tuo tappelu ei nappaa, muutama päivitys Mantikseen
  • Outposteja en ole testannut, koska niiden resuilla ilmeisesti rakennetaan... lisää outposteja. En jotenkin näe syytä muuta kuin mekaniikan testimielessä.
  • Avaruuden tutkinta ja planeetojen välillä lento hypeen verrattuna pettymys, Bethesda voi voi kyllä ottaa tästä syyt
  • Jos haluat joitain tiettyjä skillejä, joudut avamaan paljon suht turhiakin ensin. Tällä hetkellä taitaa olla 5 pistettä (vll29) käyttämättä, kun en keksi mikä olisi fiksua. Ase skilleihin en ole laittanut pistettäkään kun ei ole ollut tarpeen, ammuksissa säästäisi varmaan, mutta josko muista aukeaa enempi mekaniikkoja
  • Kaikessa tuntuu kestävän pirusti aikaa, mikä ei mielestäni lisää yhtään pelaamisen viihdyttävyyttä. En sano että pitää olla kaikki mulle heti nyt, mutta aika laahaavaa on
    • Löydät jostain kiellettyä kamaa, menet myymään TA:lle, TA:lta loppuu massit, menet istumaan penkille 48 pelitunniksi, myyt vähän lisää, taas on kauppiaan kassa tyhjä, penkille odottamaan... rinse and repeat. Ei tuo mitään lisäsisältöä tai viihdyttävyyttä peliin
    • Skillien upgreidaaminen kestää melkoisen pitkään. Varsinkin ase ja avaruuspuku skillien avaaminen on turhauttavaa, kun joudut tekemään täysin turhia upgradeja ja heittämään kamat roskiin turhina, jotta saat noita skillejä ylöspäin. Puhumattakaan siitä resujen määrästä mitä tuohon tärvääntyy... ja niiden resujen rahtaamisesta ja liian suuren kuorman alla hitaasti hiipimisestä. Lodgen pohjaton kaappi olisi saanut olla siellä kellarissa tai ainakin yhdistettynä kellariin. Raivostuttavan hidasta raahata kamaa alukselta kaappiin ja 2000kg selässä kontata sitten sinne kellariin.
 
Tapat jonkun ja kukaan ei näe -> koko maailma saa heti hälytyksen
:confused: Mielestäni stealth-mekaniikat toimivat vähän liiankin tehokkaasti. Pistin New Atlantiksessa toista kymmentä kansalaista kylmäksi jonkun rakennuksen katolta eivätkä vartijat huomanneet mitään.

 
:confused: Mielestäni stealth-mekaniikat toimivat vähän liiankin tehokkaasti. Pistin New Atlantiksessa toista kymmentä kansalaista kylmäksi jonkun rakennuksen katolta eivätkä vartijat huomanneet mitään.

Hmm... sitten seison korjattuna. Mulla on yksi pinna tuossa stealth skillissä, eli näen olenko jemmassa. Varmaan pitää tapot tehdä kaukaa kuten sinä. Mitäs skillejä ja millainen Bewulffi tuo on kun näyttää tekevän +1400 damagea.
 
Pelaan very hard, diplomat, vanhemmat, adoring fan ja wanted. Peli ei ole vaikea, ammuksia vaan kuluu reilusti. Diplomaatti on ihan jees, niin saa rauhallisia ratkaisuja ongelmiin. Fani on ollut ehkä turhin, se vain hengaa aluksella. Vanhemmilla on ollut jotain hassua sanottavaa ja niihin törmää siloin tällöin odottamatomissa paikoissa, muuten niiden antama lootti on kyllä turhaa. Wanted oli alussa alustappelussa ikävä ja piti lennellä karkuun, mutta Mantiksella helpompaa. Kaikista noista traiteista pääsee ihan pelissä eroon jos haluaa. MO2 2.5 beta 11:sta kautta asentelin muutamat QOL modit: StarUI inventory ja HUD, "undelayed menus", NaturaLUT Enhanced, Enhanced lifebar, achievement enaber ja muutin FOVin 95:een. 5900x + RTX3080 + 32GB + NVMe 4.0.

Olen edennyt tooodella hitaasti, koska näissä peleissä tulee aina jumitettua joka ikiseen paikaan vähän liikaa. 80 h takana, lvl29 ja main questia vasta parin artifaktin verran ja Vanguard, Ryuin ja Rangers faktio questeista edettynä parin questin verran. Rangeria eniten ja se pitäisi kyllä vetää loppuun palkinnon vuoksi. Questeja pitäisi kyllä juosta eteenpäin, mutta tulee jatkuvasti "mitähän tuollakin on", "mikäs tuo avunpyyntö on", "mikäs alus tuolla kelluu" tyylisiä keskeytyksiä, eikä pysy katse pallossa. Ihan jees ylläreitä tuolla tulee vastaan. Hylättyjä asemia ja aluksia, painovoima kokonaan pois tai pätkii koko ajan. Ötökät vallanneet asutuksen aliens tyyliin yms. Vaikka tuolla miinuksissa onkin paljon kohtia, niin suht viihdyttävä peli tämä on ollut, mutta harmittaa, koska voisi olla niin paljon parempi. Nyt tosiaan pitäisi saada fokus kohdilleen ja juosta noita questlineja, jotta saa pelin ennen totaalista ähkyä maaliin. Lisäriä voinee joskus pelata, mutta en näe että jaksaisin tätä satoja tunteja vääntää, sen verran saman puurtamista tuntuu olevan ja ne mitä itse koen ongelmiksi, rassaa koko ajan vaan enemmän. Päivityksillä ja patcheillä ei ole oikeen enää väliä itselle, peli on se mikä on. Peli on pelattu ja unohdettu ennen kuin Bethasdalla saadaan mitään pihalle, jos saadaan. Oblivionia, Skyrimiä ja Falloutteja olen pelannut, joten joku tuntuma firman peleistä on. "It's a Bethesda game, what did you expect?" on kyllä tyhmin puolustus ikinä. Kyllä se kehitys voi kehittyä ja laatu parantua heilläkin. Ei joka ikinen kerta tarvitse tehdä samoja virheitä ja kyllä sen enginenkin voi uusia.

PLUSSIA
  • Peli on vakaa
  • Jotkut missiot ihan ok
  • Tekemistä riittää
  • Maailman on välilä ihan komea
  • FPS on suht ok ja painottomuus tuo mukavan lisän
  • Alusten valtaus ihan jees
MIINUKSIA
  • Ei virallista DLSS tukea ja pyörii ei niin erikoisen näköiseksi suht heikosti. Alle 50 FPS monin paikoin. Enginen vanhuus ja rajoitteet ovat vahvasti läsnä.
  • QoL ei ole kyllä viimeistelty yhtään
    • UI ja valikot Oblivionin ajoista saakka kamalia, hitaita ja konsolimaisia käyttää, luulisi että maailmassa on tuhat ja yksi UI:ta ja valikkoa mistä ottaa oppia. Miksi ihmeessä tehdä joka pirun kerta samalla tavalla huonoa jos ihan oikeasti pikku vaivalla voisi oppia aiemmasta ja tehdä hyvän?
    • Latausruudut vuonna 2023... Ei se kerta tai kaksi, mutta joka pirun kerta kun menee ihan turhaa se 5 sekuntia niin alkaa vaivata (5900x + RTX3080 + 32GB + NVMe 4.0 ei pitäisi olla pullonkaula)
    • Laskeutumiset, istumiset, yms ei skipattavissa. Paitsi jos fast travelaat planeetalle.
    • Aluksen valtauksen jälkeinen aluksen omiin nimiin ottaminen toteutettu todella heikosti... pitää vaihtaa home shippia, telakoitua karkuun lähtevään entiseen home shippiin, vaihtaa uusiksi home shippiä... käsittämätöntä.
    • Paljon muutakin, mutta unohtui jo tässä...
  • Ei karttaa vuonna 2023... yksi suurimmista ärsytyksen aiheista
  • Maailma on laaja, mutta suurilta osin copy pastea, ei oikeastaan jaksa enää juokennella planeettojen POI:a, jos eivät liity questeihin
  • Maailma on suht kuollut. Tällä meinaan sitä, että vaikka NPC:tä tuolla pyöriikin, niin interaktio niiden kanssa on todella vähäistä. Siellä ne istuskelevat, juovat kahvia, laskeutuvat planeetalla, yms, mutta pelaaja ei voi tehdä muuta kuin joskus jutella tai tappaa NPC:n.
  • Tapat jonkun ja kukaan ei näe -> koko maailma saa heti hälytyksen
  • Joku näkee että varastat -> vaikka KUKAAN muu kuin tuo yksi NPC ei näe tätä koko maailma tietää että varastit
  • Missä NPC:en ja NPC faktioiden interaktio? Ei sattumanvaraisia varasteluja, tappeluita, yms. Kerta pari tainnut osua jotain kohdalle, mutta ne ovat olleen questeihin liittyviä skriptattuja
  • Varsinkin nuo kolme ylläolevaa tappavat immersiota pirun paljon. Perseily ja NPC:n kanssa kikkailu ja lavastaminen puuttuu täysin. Et voi pujottaa varastettua tavaraa niiden taskuihin ja kannella poliisille. Et voi miinoittaa jotain aluetta -> jäät aina kiinni. Et voi snaipata NPC:tä näkymättömistä ilman että jäät aina kiinni. Et voi laittaa pommia NPC:n taskuun, yms, yms mielikuvitus rajana...
  • Iso osa tehtävistä on todella heikkoja. Juoksentelin eilen ja tänään Neonissa ees taas eri tyypeille ja alkoi kyllä todella puuduttaa, samaa oli Jamiesonissa.
  • Tekemistä riittää... mutta määrä ei kyllä korvaa laatua
  • Planeettojen tutkiminen on aikaavievää ja tylsää ja parin tonnin palkkio on ainakaan kannusta siihen (scanner rangen lisäksi ehkä jotkut skillit olisi insta exploraus, en ole tutkinut)
  • Maailman on turhan usein visuaalisesti suht mitäänsanomaton, ei tule mitään uuden ja hienon pelin fiilistä
  • Alustappelus on melko onnetonta, lähinnä turnajaisia kenellä parempi pyssy ja paremmat suojat. Joystick supportin puute on iso miinus (en ala säätämään siihenkin jotain 3. osapuolen softia)
    • Aluksia en ole jaksanut rakentaa, koska tuo tappelu ei nappaa, muutama päivitys Mantikseen
  • Outposteja en ole testannut, koska niiden resuilla ilmeisesti rakennetaan... lisää outposteja. En jotenkin näe syytä muuta kuin mekaniikan testimielessä.
  • Avaruuden tutkinta ja planeetojen välillä lento hypeen verrattuna pettymys, Bethesda voi voi kyllä ottaa tästä syyt
  • Jos haluat joitain tiettyjä skillejä, joudut avamaan paljon suht turhiakin ensin. Tällä hetkellä taitaa olla 5 pistettä (vll29) käyttämättä, kun en keksi mikä olisi fiksua. Ase skilleihin en ole laittanut pistettäkään kun ei ole ollut tarpeen, ammuksissa säästäisi varmaan, mutta josko muista aukeaa enempi mekaniikkoja
  • Kaikessa tuntuu kestävän pirusti aikaa, mikä ei mielestäni lisää yhtään pelaamisen viihdyttävyyttä. En sano että pitää olla kaikki mulle heti nyt, mutta aika laahaavaa on
    • Löydät jostain kiellettyä kamaa, menet myymään TA:lle, TA:lta loppuu massit, menet istumaan penkille 48 pelitunniksi, myyt vähän lisää, taas on kauppiaan kassa tyhjä, penkille odottamaan... rinse and repeat. Ei tuo mitään lisäsisältöä tai viihdyttävyyttä peliin
    • Skillien upgreidaaminen kestää melkoisen pitkään. Varsinkin ase ja avaruuspuku skillien avaaminen on turhauttavaa, kun joudut tekemään täysin turhia upgradeja ja heittämään kamat roskiin turhina, jotta saat noita skillejä ylöspäin. Puhumattakaan siitä resujen määrästä mitä tuohon tärvääntyy... ja niiden resujen rahtaamisesta ja liian suuren kuorman alla hitaasti hiipimisestä. Lodgen pohjaton kaappi olisi saanut olla siellä kellarissa tai ainakin yhdistettynä kellariin. Raivostuttavan hidasta raahata kamaa alukselta kaappiin ja 2000kg selässä kontata sitten sinne kellariin.

Päivitin oman raudan takaisin AMD kantaan niin pyörii nätisti. On grafiikka ihan ok, vaikka Bethesdan pelimoottorin ikä jälki näkyykin.
 
Mulla on kyllä se mantis, tai mikä razorleaf tms se alus nyt oli, minkä siitä mantis tehtäväkerjusta sai, mutta aika köppönen se on omasta mielestä. Se on sekunneissa palasina, kun joku vähänkään korkeamman tason shippi avaa tulen. Tämä siis Hard vaikeustasolla.
 
Noniih, elih siinä yhdessä välienselvittelyssä menetin Barretin, Samin, Andrejan ja Sarahin. Onko mahdollista jälkeenpäin saada edes Andrejaa ja Barrettia takas? tai miks ei kaikkia heitä.
 
Mitäs skillejä ja millainen Bewulffi tuo on kun näyttää tekevän +1400 damagea.
Tuollainen tussari. Toki efektit voisi olla vielä paremmat, esim. Hitman ja Shattering. Olennaiset skillit ovat vaan Rifle Certification, Ballistics ja Sniper Certification.
image.png
 
Mulla on kyllä se mantis, tai mikä razorleaf tms se alus nyt oli, minkä siitä mantis tehtäväkerjusta sai, mutta aika köppönen se on omasta mielestä. Se on sekunneissa palasina, kun joku vähänkään korkeamman tason shippi avaa tulen. Tämä siis Hard vaikeustasolla.
Razorleaffia kuten muitakin aluksia, voi myös muokata.
Tuossa mun yksi versio siitä:
1698621181315.png
 
Tuollainen tussari. Toki efektit voisi olla vielä paremmat, esim. Hitman ja Shattering. Olennaiset skillit ovat vaan Rifle Certification, Ballistics ja Sniper Certification.
image.png
Noi aseet on jyvitetty mukavasti niin, että jokaisesta on 4 eri vahvuutta ja kun vahvin alkaa olemaan riittämätön, niin sopivasti korvaava ase on jo kiipeämässä omia neljää porrasta.

1698621939119.png


Tuossa 9042 vahinkoa ohimoon, joka yleensä riittää lähes kaikille very hardilla.
 
Tuollainen tussari. Toki efektit voisi olla vielä paremmat, esim. Hitman ja Shattering. Olennaiset skillit ovat vaan Rifle Certification, Ballistics ja Sniper Certification.
image.png
Perus DMG 211,6 ja Instigating tuplaa sen -> DMG 423,2. Silti teet tuolla 1400 DMG. Eli skilleistä tulee aika pirusti multipliereitä. Itselle on tippunut todella surkeasti snipereita (eihän tuo Beokaan puhtaasti sellainen ole), joten ostin kokeeksi alla olevan Lawgiverin. Koitin juuri samalla tavalla kaupunkilaisia katolta ja paras mitä sain oli 254 DMG (headshot ja stealthista x2.0). Very hard, stealhissa yksi pointti, ase skilleissä ei yhtään pointtia.

1698679047126.png



Noi aseet on jyvitetty mukavasti niin, että jokaisesta on 4 eri vahvuutta ja kun vahvin alkaa olemaan riittämätön, niin sopivasti korvaava ase on jo kiipeämässä omia neljää porrasta.

1698621939119.png


Tuossa 9042 vahinkoa ohimoon, joka yleensä riittää lähes kaikille very hardilla.
Mitä meinaat sillä että "seuraava on sopivasti kiipeämässä omia neljää porrasta"? Jos olen oikein ymmärtänyt niin aseissa ja armorissa perkit tulevat noista traiteista ja aseen perus DMG Tieristä:

White — No traits
Blue/Rare — 1 trait
Purple/Epic — 2 traits
Gold/Legendary — 3 traits

Tier 1 — The basic tier with no name mentioned.
Tier 2 — "Calibrated"
Tier 3 — "Refined"
Tier 4 — "Advanced"

Eli jos sattuisin heti pelin alussa (ei pelilisesti taida olla mahdollista kuitenkaan) hahmon levelillä 1 saamaan Tier 4:n Magsniperin, niin periaatteessa paremman perus damagen Magsniperia ei ole mahdollista saada vaikka olisin levelillä 80. Toki traitit, modaaminen ja hahmon skillit parantaa damagea, mutta itse aseen perusdamage on Tier 4 paras mitä voi saada ja siihen ei vaikuta hahmon leveli mitenkään. Koitan siis ymmärtää miten nuo damaget määräytyy, kun olen kokenut melko surkeaksi tuon Lawgiverin verrattuna vaikka ihan ekoilla tunneilla varastettuun normi valkoiseen Magsheariin tai alla olevaan piiiitkään kannossa olleeseen Beoon (ei ole vielä skillejä muutta semi-autoksi):

1698680154028.png
 
Perus DMG 211,6 ja Instigating tuplaa sen -> DMG 423,2. Silti teet tuolla 1400 DMG. Eli skilleistä tulee aika pirusti multipliereitä. Itselle on tippunut todella surkeasti snipereita (eihän tuo Beokaan puhtaasti sellainen ole), joten ostin kokeeksi alla olevan Lawgiverin. Koitin juuri samalla tavalla kaupunkilaisia katolta ja paras mitä sain oli 254 DMG (headshot ja stealthista x2.0). Very hard, stealhissa yksi pointti, ase skilleissä ei yhtään pointtia.

1698679047126.png



Mitä meinaat sillä että "seuraava on sopivasti kiipeämässä omia neljää porrasta"? Jos olen oikein ymmärtänyt niin aseissa ja armorissa perkit tulevat noista traiteista ja aseen perus DMG Tieristä:

White — No traits
Blue/Rare — 1 trait
Purple/Epic — 2 traits
Gold/Legendary — 3 traits

Tier 1 — The basic tier with no name mentioned.
Tier 2 — "Calibrated"
Tier 3 — "Refined"
Tier 4 — "Advanced"

Eli jos sattuisin heti pelin alussa (ei pelilisesti taida olla mahdollista kuitenkaan) hahmon levelillä 1 saamaan Tier 4:n Magsniperin, niin periaatteessa paremman perus damagen Magsniperia ei ole mahdollista saada vaikka olisin levelillä 80. Toki traitit, modaaminen ja hahmon skillit parantaa damagea, mutta itse aseen perusdamage on Tier 4 paras mitä voi saada ja siihen ei vaikuta hahmon leveli mitenkään. Koitan siis ymmärtää miten nuo damaget määräytyy, kun olen kokenut melko surkeaksi tuon Lawgiverin verrattuna vaikka ihan ekoilla tunneilla varastettuun normi valkoiseen Magsheariin tai alla olevaan piiiitkään kannossa olleeseen Beoon (ei ole vielä skillejä muutta semi-autoksi):

1698680154028.png
Juu, noita tierejä tarkoitin. Esim tuon Beowulffin "linjastossa" ensimmäinen ja heikoin ase on Grendel, sitten Beowulf ja parhaana puhdas sniper Hard Target. Kaikki enemmän tai vähemmän samalla kynällä piirrettyjä.
Peli tarjoaa sulle about perus Beowulffia samaan aikaan kun Grendelistä on Refined menossa - noin suunnilleen. Ja Hard Target tulee ekana tasona aikaisintaan kun Beowulffin Refined putoilee myös. Hard Target on varsin harvinainen verrattuna edelliseen kahteen, eikä sen "advanced" taida pudota ennen kuin olet lvl 80 tjsp. Tuurilla toki aiemminkin.

Skillejä on combat osastolla todella paljon ja sniputtaessa myös Sneak ja Concealed antaa paljon bonareita, kuten mun sniputuskuvan näkyvä 5.0x sneak bonus. Näistä skilleistä kertyy huimasti lisää. Kritikaalit vielä päälle, joihin skillit vaikuttaa myös.
 
Voi toki, mutta sitten pitäisi sijoittaa pojoja ship skilleihin ja ne tuntuu itsestä todella tuehanpäiväisiltä.
Ship skilleihin laitan pisteitä siksi, koska niiden rakentelu, kuten niillä taistelu, on mielestäni kivaa. Lisäksi pidän siitä, että voin huoletta lootata kaiken näkemäni ja dumpata sen alukseen myöhempää unohtamista varten xD
Tällä teemalla mm aloitin pelin alusta ja sillä hahmolla en ole tehnyt ensimmäistäkään pää- tai sivutehtävää, vaan pelkästään touhunnut alusten kanssa.
 
Ship skilleihin laitan pisteitä siksi, koska niiden rakentelu, kuten niillä taistelu, on mielestäni kivaa. Lisäksi pidän siitä, että voin huoletta lootata kaiken näkemäni ja dumpata sen alukseen myöhempää unohtamista varten xD
Tällä teemalla mm aloitin pelin alusta ja sillä hahmolla en ole tehnyt ensimmäistäkään pää- tai sivutehtävää, vaan pelkästään touhunnut alusten kanssa.

Joo kyllähän noihin voisi laittaa pisteitä, jos kiinnostaisi tuo avaruustaistelu ja rakentelu. Itelle riittää, että saa cargoa vaan lisättyä riittävästi ja se on onnistunut kyllä ilman ship skilleihin panostamista.
 
Tuossa tuli ajateltua "optimaalista" alempien tierien skill valintoja, joista kaikkein haastavin täynnä tarpeetonta skeidaa oli mielestäni Science*, jossa kummittelee mm jotain niin hyödytöntä kuin med pack parannuksia.

"(Social olisi, ellen lopulta Persuasion laittanut kuitenkin täyteen, sitä tulee niin paljon käytettyä)

No, kuitenkin, eritoten C tason alus rakenteluun tykeimmillä Mobility työnnön moottoreilla (SAL-6830) tuppaa grav hyppy tippumaan alle sen tarvittavan maksimin eli 27-28, kun lisää Cargo tilaa eli rajusti massaa alukseen. Tässä huomasin, että Tiede puun 1tierin Astrodynamics tasot 1 ja 3 kun lisäävät sitä grav hyppyä sen 15 ja 30%, se antaa yllättäen jopa parempaa cargotilan kasvatusta kuin specifi Payload perk siellä Ship kykypuussa, ainakin alkujaan. Ja vaikkei Ship skilleja ottaisikaan, se on joko cargotilan tai vaan näennäisesti gravdrive parannus aluksiin mitä käyttää rakentelematta.

Näin ollen matkalla sinne Weapon Engi taitoon ajattelen, että Astrodynamics 3/4 ja Surveying 1/4 (zoom on ihan kiva ja tulee kuitenkin skannailtua juoksennellessa) on ne vähiten hyödyttömät taidot itselle, kun en Outposteja aio tehdä.
 
En äkkiseltään huomannut, että täällä olisi mainittu, mutta ilmeisesti kaikki shielded cargot saa ostettavaksi oman outpostin ship builderissa, jos sinne myy minkä tahansa shielded cargo modulen.

Edit. Tietysti edelleen osa kamoista on levelin/skillin takana.
 
Kymmenisen tuntia takana ja maistuu. Meinasin, että menen ilman modeja tämän läpi kun mulla on vähän huonoja kokemuksia aiempien Bethesdan pelien modauksien vuoksi (omaa vikaa ja ahneutta siis). Mutta pakko oli pistää noi StarUI -sarjan modit käyttöön. Parantaa pelikokemusta n. 800%. Varsinkin toi inventorya tiivistävä ja selkeyttävä on ihan pakollinen. Manasin sitä heti alottaessani, että miksei voi olla jotain indikaattoria aseiden tyypeille kun ei niiden nimiä osannut ulkoa. Onneksi se lisää ne ja inventoryn plärääminen nopeutui huomattavasti.
 
Se enviromental damage systeemi ei kyllä ole mikään kaikkein loogisin. Voit juosta -271 asteessa ilman mitään ongelmia, mutta -16 asteessa tulee paleltumia koska puku ei suojaa.
 
Se enviromental damage systeemi ei kyllä ole mikään kaikkein loogisin. Voit juosta -271 asteessa ilman mitään ongelmia, mutta -16 asteessa tulee paleltumia koska puku ei suojaa.
Juu siinä ei oo tolkun häivää. Keuhkotkin saa kuralle kun kulkee puvussa jossa voi tyhjiössäkin samoilla.
 
20 tuntia NG+ takana, ja yllättävän hyvin vielä kiinnostaa reilun 200 tunninkin jälkeen. Päätin tehdä vain main questin, ja objektiivia muutin siten, että resourcesseja ei saa lainkaan ostaa, ja kaikki item upgrade täytyy tehdä alusta saakka itse. Ja yllätys yllätys Outpostien kanssa puuhaaminen on paljon kivempaa, lv75 ja ei tahdo vieläkään perkit riittää. Guniibuun valitsin pääsysteemiksi, koska sieltä näytti löytyvän hyvin paljon alkuaineita, ja en jaksanut googlettaa sen enempää. Mielestäni hiukan design flaw, että kaikki resource on alusta saakka ostettavissa, ja liian halpoja. Toivottavasti tähän tulee joku Outpost/Ship Yard DLC, mikä paremmin integroisi tuon rakentelun ja mainauksen peliin. Toinen mikä ärsyttää, se että Starborn alus on alussa liian huono very hardilla, ja päivittäminen onnistuu ainoastaan menemällä eteenpäin NG++. Se on kuitenkin helkkarin hieno, ja erillainen. Main questissä on ollut sopivasti Starborn dialogia, joten se menee vielä mukavasti toiseen kertaan. Tosin muutama epäloogisuus siinä paistaa, jotka toivottavasti korjataan.
Miten constellation memberit eivät reagoi Starborn alukseen alussa, ja miten sitten väittävät ensimmäisen kosketuksen jälkeen koskaan nähneenkään vastaavaa alusta. Toki Walter reagoi tähän mallikkaasti siinä ensimmäisessä kosketuksessa, "että mitä ihmettä juttelette".
 
Nyt ku alkaa niitä skill pointseja saamaan, ni ajattelin ship commandin päivittää. No ei perhana laske tuhottuja laivoja millään vaikka tovin ollu miehistö täynnä ja kymmeniä aluksia tiputtanut sen jälkeen. Edelleen mulla näkyy 0/25. P*kl!!!!

Screenshot_2023-11-01-21-19-52-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Nyt ku alkaa niitä skill pointseja saamaan, ni ajattelin ship commandin päivittää. No ei perhana laske tuhottuja laivoja millään vaikka tovin ollu miehistö täynnä ja kymmeniä aluksia tiputtanut sen jälkeen. Edelleen mulla näkyy 0/25. P*kl!!!!
Onko sulla kaapattu alus? Jostain muistan lukeneeni, että Ship Command challengessä on bugi, ja pitää olla alus jolla ei ole ollut aikaisempaa omistajaa.

EDIT: Ship Command Not Counting Ships correctly - Issue #391 | Starfield Community Patch
 
Viimeksi muokattu:
Katoin just ni 58 päivää ollu peli koneella ja 208h peliä takana enkä varmaa oo ku 2/3 mennny läpi vasta :) pari alusta rakentanut, yhden farmin et saa myytävää et saa rahaa alusten rakenteluun ym. Veikkaan et 500h menee viel tän vuoden puolella. Sen verran jäänyt koukkuun. Vajaa 7h ilmeisesti päivässä. Kunhan nyt saisi kaiken toimimaan vielä :)
 
miten esim tämän modin saisi toimimaan? Kokeiltu tuolla perinteiselle pura sinne periaatteella, mutta ei. Mitään erillistä monimutkaista modisoftaa haluisi alkaa asentaa, vai onko niitä?


EDIT: koittanu vaikka ja mitä, mutta ei vaan toimi. Sit on netti täynnä ku kehutaan miten toimii ja on kätevä... plaah...

Näyttökuva 2023-11-03 214404.png
 
Viimeksi muokattu:
  • tapat jonkun ja kukaan ei näe -> koko maailma saa heti hälytyksen
Tuo sama on muuten Fallouteissakin (4/76). Snipeät jotakuta jostain vaimennetulla aseella camouflage päällä eikä kukaan nää sinua mutta jotenkin saat beaconin peräsuoleen jota vihut seuraavat. Ärsyttävä mekaniikka vaikkakin sen kanssa toki voi elää.
 
Voi toki, mutta sitten pitäisi sijoittaa pojoja ship skilleihin ja ne tuntuu itsestä todella tuehanpäiväisiltä.

Kyllä C tason jutut (piloting 4) pitää avata. Vähintään B melko alussa. Teknisesti moni A tasonkin osa pääsee melko lähelle...mutta niitä parempia A tason juttuja varten tarvitisi sitten se starship engineering 4 ja korkeat levelit, mikä vie yhtä paljon skill pointseja. Ja lopulta kuitenkin jokainen saa noi molemmat maksimiin. Muista alusskilleistä ei kauheasti väliä, niitä kannattaa vasta paljon paljon myöhemmin valita.

Muilta osin, myös sitä perus mantis alusta voi parannella vaikka kuinka. Se on OK lähtökohta alussa. Kuten olen monta kertaa yrittänyt sanoa, pelissä alusaseiden tasapaino on todella höpöä. Sopivilla oikeilla aseilla pieni määrä vihollisia sulaa samantien, eikö isommatkaan jengit ole juuri mikään haaste. Näin very hardilla, hardilla vielä helpompaa. A tason suojat kyllä väkisin jossain vaiheessa alkaa ahdistaa. Vihollisten vaarallisuus riippuu niiden levellistä. Sen takia ei voi ikuisuuksiin mennä perusaluksella.

Tuossa alempana kuvana muokattu asetaulukko, olen tuosta karsinut kaiken turhan mitä noissa yleensä on. Tuosta valitset pääaseeksi korkeimman dpsshield arvon omaavan partikkeliaseen, mihin sulla riittää luokka, starship design ja level.
Näitä aseita laitetaan niin monta kuin peli antaa, eli tässä tapauksessa varmaankin tuo vanguard, jota saa laittaa 12/pow eli 6. Nuo kaikki Vanguard jutut vaatii muutaman vanguard tehtävän suorittamista, ihan muutaman, joko sen jälkeen kun on käynyt simulaattoritehtävän tai sitten yksi sen jälkeen.

Sille annat täydet tai lähes täydet energiat, jos ei reaktorissa riitä suojien ja jonkin verran enginen pisteiden jälkeen. Sitten laitat kaksi muuta partikkeliasetta, valitset ne tuolta listalta korkeimmat batshield arvon mitä saat. Nämä aseet täyteen 12/pow, ja näille aseille vain 1 energia.

Taistelussa kaikki aseet on alussa täydessä latingissa, mutta vain se eka pääase latautuu kunnolla. Niitä aseita sitten käytetään kaikkia samanaikaisesti. Tekee hitosti damagea alussa.


Kaikkia aseita ja varusteita ei saa kaikkialla rakennettua. Sitä varten voi katsoa jälkimmäisestä taulukosta missä kyseisen varusteen saa kiinni.
1699100211597.png


Mä muistaakseni käytän bpo-175 auto, extrerminator 95mev auto ja obliterator 250mev auto. Joku kerta kokeilen taas ohjuksia, niiden huonompi todellinen kantomatka tekee niistä "hankalempia", mutta toisaalta sustained ja burst dps ovat reippaasti suuremmat.


Tästä saa katsottua aseiden sijainnit, sekä kattavasti kaikkia muita osia. Paras taulukko rakenteluun paitsi noita aseiden nyasseja siinä ei ole.

Alusrakentelu yksinkertaisemmillaan on tosi yksinkertaista, koska se niin voimakkaasti kulminoituu noihin aseisiin. Kun aseet on kunnossa niin tavallisissa taisteluissa 2-4 vihollista vastaan ei juuri haastetta ole.


@sheikkki
Kuinka paljon miehistöä sulla on? Onko sulla 4 miehistönjäsentä ILMAN Vascoa ja omaa seuraajaa. Myös aluksen täytyy kai olla rekisteröity mutta se kai on täyttynyt. Kokeilisin myös vaihtaa alusta edestakaisin, ja hylätä ja lisätä kaikki ne miehistönjäsenet uudestaan. Tällee perus restart, koska se peli ei luultavasti koe että sulla on riittävästi miehistöä.

Samoin jos saat toimimaan niin yritä vaan tuhota niitä vihollisia, kaappaaminen ja se miehistön perässä lanaaminen voi rikkoa tuon. Mulla on vähän väliä yksi miehistönjäsen menee unasigned, ja välillä sitä joutuu odottelemaan että sen saa määrättyä takaisin alukseen, koska pelin mielestä mulla on alus täynnä. Eri paikkoihin laskeutumalla ja uudestaan yrittämällä se tuntuu toimivan.
 
Kyllä C tason jutut (piloting 4) pitää avata. Vähintään B melko alussa. Teknisesti moni A tasonkin osa pääsee melko lähelle...mutta niitä parempia A tason juttuja varten tarvitisi sitten se starship engineering 4 ja korkeat levelit, mikä vie yhtä paljon skill pointseja. Ja lopulta kuitenkin jokainen saa noi molemmat maksimiin. Muista alusskilleistä ei kauheasti väliä, niitä kannattaa vasta paljon paljon myöhemmin valita.

Muilta osin, myös sitä perus mantis alusta voi parannella vaikka kuinka. Se on OK lähtökohta alussa. Kuten olen monta kertaa yrittänyt sanoa, pelissä alusaseiden tasapaino on todella höpöä. Sopivilla oikeilla aseilla pieni määrä vihollisia sulaa samantien, eikö isommatkaan jengit ole juuri mikään haaste. Näin very hardilla, hardilla vielä helpompaa. A tason suojat kyllä väkisin jossain vaiheessa alkaa ahdistaa. Vihollisten vaarallisuus riippuu niiden levellistä. Sen takia ei voi ikuisuuksiin mennä perusaluksella.

Tuossa alempana kuvana muokattu asetaulukko, olen tuosta karsinut kaiken turhan mitä noissa yleensä on. Tuosta valitset pääaseeksi korkeimman dpsshield arvon omaavan partikkeliaseen, mihin sulla riittää luokka, starship design ja level.
Näitä aseita laitetaan niin monta kuin peli antaa, eli tässä tapauksessa varmaankin tuo vanguard, jota saa laittaa 12/pow eli 6. Nuo kaikki Vanguard jutut vaatii muutaman vanguard tehtävän suorittamista, ihan muutaman, joko sen jälkeen kun on käynyt simulaattoritehtävän tai sitten yksi sen jälkeen.

Sille annat täydet tai lähes täydet energiat, jos ei reaktorissa riitä suojien ja jonkin verran enginen pisteiden jälkeen. Sitten laitat kaksi muuta partikkeliasetta, valitset ne tuolta listalta korkeimmat batshield arvon mitä saat. Nämä aseet täyteen 12/pow, ja näille aseille vain 1 energia.

Taistelussa kaikki aseet on alussa täydessä latingissa, mutta vain se eka pääase latautuu kunnolla. Niitä aseita sitten käytetään kaikkia samanaikaisesti. Tekee hitosti damagea alussa.


Kaikkia aseita ja varusteita ei saa kaikkialla rakennettua. Sitä varten voi katsoa jälkimmäisestä taulukosta missä kyseisen varusteen saa kiinni.
1699100211597.png


Mä muistaakseni käytän bpo-175 auto, extrerminator 95mev auto ja obliterator 250mev auto. Joku kerta kokeilen taas ohjuksia, niiden huonompi todellinen kantomatka tekee niistä "hankalempia", mutta toisaalta sustained ja burst dps ovat reippaasti suuremmat.


Tästä saa katsottua aseiden sijainnit, sekä kattavasti kaikkia muita osia. Paras taulukko rakenteluun paitsi noita aseiden nyasseja siinä ei ole.

Alusrakentelu yksinkertaisemmillaan on tosi yksinkertaista, koska se niin voimakkaasti kulminoituu noihin aseisiin. Kun aseet on kunnossa niin tavallisissa taisteluissa 2-4 vihollista vastaan ei juuri haastetta ole.


@sheikkki
Kuinka paljon miehistöä sulla on? Onko sulla 4 miehistönjäsentä ILMAN Vascoa ja omaa seuraajaa. Myös aluksen täytyy kai olla rekisteröity mutta se kai on täyttynyt. Kokeilisin myös vaihtaa alusta edestakaisin, ja hylätä ja lisätä kaikki ne miehistönjäsenet uudestaan. Tällee perus restart, koska se peli ei luultavasti koe että sulla on riittävästi miehistöä.

Samoin jos saat toimimaan niin yritä vaan tuhota niitä vihollisia, kaappaaminen ja se miehistön perässä lanaaminen voi rikkoa tuon. Mulla on vähän väliä yksi miehistönjäsen menee unasigned, ja välillä sitä joutuu odottelemaan että sen saa määrättyä takaisin alukseen, koska pelin mielestä mulla on alus täynnä. Eri paikkoihin laskeutumalla ja uudestaan yrittämällä se tuntuu toimivan.

Täys miehistö, ilman vascoa kun se aina katoaa jonnekin. Pitää kokeilla noita keinoja :)

Edit: näköjään pelkkä kaappaaminen lasketaan, kun tuli 2 sinne. Enää 23 kaapattavaa siis. Seuraava askel varmaa sit 50. Siin onki tekemistä vähäksi aikaa.

Miksi ei edelleenkään samaan paikkaan laskeutuvien alusten luukut aukea että pääsisi kaappaamaan? Niin monta kivaa laivaa ollut :/
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tässä pähkäiltyä että mitä hyötyä on 4 vs 8 miehistön jäsentä ku eikö niistä kaksi voi olla vaan kentällä? Boostaako ne aluksen ominaisuuksia sitten?

Mitkä olisi teidän top 8 ja miksi?
 
Niin tuo skilli koskee vaan alusta. Eli ideana on buustata aluksen statseja niillä miehistön jäsenillä. Jos niillä on muita taitoja niin ne ei vaikuta muuhun ollessaan aluksen miehistöä.

Jos sulla on kahdeksan niin ne buustaa about kaikkia mahdollisia aluksen statseihin liittyviä skillejä. Nää parhaimmat on siis nimettyjä ja niillä on kahden ja kolmen pisteen skillejä.
 
Niin tuo skilli koskee vaan alusta. Eli ideana on buustata aluksen statseja niillä miehistön jäsenillä. Jos niillä on muita taitoja niin ne ei vaikuta muuhun ollessaan aluksen miehistöä.

Jos sulla on kahdeksan niin ne buustaa about kaikkia mahdollisia aluksen statseihin liittyviä skillejä. Nää parhaimmat on siis nimettyjä ja niillä on kahden ja kolmen pisteen skillejä.

Juu sen jotenkin ymmärtänyt, mutta esim Vasco ei tuonut shieldiä yhtään lisää? Toki nää nyt välillä toimii miten sattuu :)
 
Juu sen jotenkin ymmärtänyt, mutta esim Vasco ei tuonut shieldiä yhtään lisää? Toki nää nyt välillä toimii miten sattuu :)

No eikö sulla ole koko ajan ollut se Vasco? Useimmilla luulisi olevan koska sen skillit on kohtalaisen hyvät eikä se (enimmäkseen) ole siellä aluksessa sisällä edes tiellä tai ryöväämässä sänkyjä. Mutta siinä on joku systeemi kyllä. Kun se samat skillit mitä miehistönjäsenellä voi olla, niin voi olla myös sulla itselläkin. En ole perehtynyt miten päällekkäiset skillit eri miehistönjäseniltä tai pelaajalta itsestään, otetaan huomioon.


Tuon mukaan otetaan korkein ja että nuo mahdollisesti bugittaa. En ole kyllä ollenkaan varma että se menee noin. Myös sillä on väliä mistä noita katselee, aluksen rakentelumoodissa ne ei näy oikein. Aluslistalla(PC:llä H näppäin) ne pitäisi näkyä aktiivisella aluksella.

En ole näköjään juuri viikolla pelannut, nyt nopeasti katselin, mulla on se 1500 käytännössä parhaat suojat, mulla on Hassan(3 suojaskillissä) ja vasco(2). Oma skilli myöskin 2. Efektiiviset suojat 3000. Eli 3 skillin bonus on 60%, kahden on 40%. Eli veikkaan että tuo lasketaan 1500 +paras miehistö skilli +oma skilli. Tuosta tulis näppärästi tuo 1500 + 60%+40%=ilmoitettu 3000. Mutta en menisi vannomaan että vasco ja oma seuraaja lasketaan aina "järkevästi". Peli tuntuu kohtelevan tuota vascoa ja seuraajaa miehistönjäsenenä vähän eri tavalla.

Mutta jos mä otin Vascon ja Hassanin pois, suojat tippuivat vain 2850. Mulla ei ollut mitään muuta miehistönjäsentä jotka antoi suojiin lisää. Sen olisi pitänyt tippua 1500+ 40% =2100. Tiputin kaikki miehistönjäsenet muualle , nousin vielä avaruuteen Neonista ja suojat näyttää edelleen 2850. Pitäisi mun oman taitoni varassa olla 2100.

Naa mutta mahtaakohan olla jotain lehtiä jotka boostaa tuota? Silti tuo on hassua. Jooh, mä otin hassanin takaisin. Suojat nousi 3150. Vasco takaisin, edelleen 3150. It just works.-


Ottaa vaan tarpeeksi pitkällä pelissä sen maksimimiehistön sitten kun saa, parhaat 3 tähden jäsenet, eikä mieti miten se toimii koska peli itsekään ei tunnu tietävän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 278
Viestejä
4 925 862
Jäsenet
79 339
Uusin jäsen
saveltaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom