Ship skilleihin laitan pisteitä siksi, koska niiden rakentelu, kuten niillä taistelu, on mielestäni kivaa. Lisäksi pidän siitä, että voin huoletta lootata kaiken näkemäni ja dumpata sen alukseen myöhempää unohtamista varten xD
Tällä teemalla mm aloitin pelin alusta ja sillä hahmolla en ole tehnyt ensimmäistäkään pää- tai sivutehtävää, vaan pelkästään touhunnut alusten kanssa.
Joo kyllähän noihin voisi laittaa pisteitä, jos kiinnostaisi tuo avaruustaistelu ja rakentelu. Itelle riittää, että saa cargoa vaan lisättyä riittävästi ja se on onnistunut kyllä ilman ship skilleihin panostamista.
Tuossa tuli ajateltua "optimaalista" alempien tierien skill valintoja, joista kaikkein haastavin täynnä tarpeetonta skeidaa oli mielestäni Science*, jossa kummittelee mm jotain niin hyödytöntä kuin med pack parannuksia.
"(Social olisi, ellen lopulta Persuasion laittanut kuitenkin täyteen, sitä tulee niin paljon käytettyä)
No, kuitenkin, eritoten C tason alus rakenteluun tykeimmillä Mobility työnnön moottoreilla (SAL-6830) tuppaa grav hyppy tippumaan alle sen tarvittavan maksimin eli 27-28, kun lisää Cargo tilaa eli rajusti massaa alukseen. Tässä huomasin, että Tiede puun 1tierin Astrodynamics tasot 1 ja 3 kun lisäävät sitä grav hyppyä sen 15 ja 30%, se antaa yllättäen jopa parempaa cargotilan kasvatusta kuin specifi Payload perk siellä Ship kykypuussa, ainakin alkujaan. Ja vaikkei Ship skilleja ottaisikaan, se on joko cargotilan tai vaan näennäisesti gravdrive parannus aluksiin mitä käyttää rakentelematta.
Näin ollen matkalla sinne Weapon Engi taitoon ajattelen, että Astrodynamics 3/4 ja Surveying 1/4 (zoom on ihan kiva ja tulee kuitenkin skannailtua juoksennellessa) on ne vähiten hyödyttömät taidot itselle, kun en Outposteja aio tehdä.
En äkkiseltään huomannut, että täällä olisi mainittu, mutta ilmeisesti kaikki shielded cargot saa ostettavaksi oman outpostin ship builderissa, jos sinne myy minkä tahansa shielded cargo modulen.
Edit. Tietysti edelleen osa kamoista on levelin/skillin takana.
Kymmenisen tuntia takana ja maistuu. Meinasin, että menen ilman modeja tämän läpi kun mulla on vähän huonoja kokemuksia aiempien Bethesdan pelien modauksien vuoksi (omaa vikaa ja ahneutta siis). Mutta pakko oli pistää noi StarUI -sarjan modit käyttöön. Parantaa pelikokemusta n. 800%. Varsinkin toi inventorya tiivistävä ja selkeyttävä on ihan pakollinen. Manasin sitä heti alottaessani, että miksei voi olla jotain indikaattoria aseiden tyypeille kun ei niiden nimiä osannut ulkoa. Onneksi se lisää ne ja inventoryn plärääminen nopeutui huomattavasti.
Se enviromental damage systeemi ei kyllä ole mikään kaikkein loogisin. Voit juosta -271 asteessa ilman mitään ongelmia, mutta -16 asteessa tulee paleltumia koska puku ei suojaa.
Se enviromental damage systeemi ei kyllä ole mikään kaikkein loogisin. Voit juosta -271 asteessa ilman mitään ongelmia, mutta -16 asteessa tulee paleltumia koska puku ei suojaa.
20 tuntia NG+ takana, ja yllättävän hyvin vielä kiinnostaa reilun 200 tunninkin jälkeen. Päätin tehdä vain main questin, ja objektiivia muutin siten, että resourcesseja ei saa lainkaan ostaa, ja kaikki item upgrade täytyy tehdä alusta saakka itse. Ja yllätys yllätys Outpostien kanssa puuhaaminen on paljon kivempaa, lv75 ja ei tahdo vieläkään perkit riittää. Guniibuun valitsin pääsysteemiksi, koska sieltä näytti löytyvän hyvin paljon alkuaineita, ja en jaksanut googlettaa sen enempää. Mielestäni hiukan design flaw, että kaikki resource on alusta saakka ostettavissa, ja liian halpoja. Toivottavasti tähän tulee joku Outpost/Ship Yard DLC, mikä paremmin integroisi tuon rakentelun ja mainauksen peliin. Toinen mikä ärsyttää, se että Starborn alus on alussa liian huono very hardilla, ja päivittäminen onnistuu ainoastaan menemällä eteenpäin NG++. Se on kuitenkin helkkarin hieno, ja erillainen. Main questissä on ollut sopivasti Starborn dialogia, joten se menee vielä mukavasti toiseen kertaan. Tosin muutama epäloogisuus siinä paistaa, jotka toivottavasti korjataan.
Miten constellation memberit eivät reagoi Starborn alukseen alussa, ja miten sitten väittävät ensimmäisen kosketuksen jälkeen koskaan nähneenkään vastaavaa alusta. Toki Walter reagoi tähän mallikkaasti siinä ensimmäisessä kosketuksessa, "että mitä ihmettä juttelette".
Nyt ku alkaa niitä skill pointseja saamaan, ni ajattelin ship commandin päivittää. No ei perhana laske tuhottuja laivoja millään vaikka tovin ollu miehistö täynnä ja kymmeniä aluksia tiputtanut sen jälkeen. Edelleen mulla näkyy 0/25. P*kl!!!!
Nyt ku alkaa niitä skill pointseja saamaan, ni ajattelin ship commandin päivittää. No ei perhana laske tuhottuja laivoja millään vaikka tovin ollu miehistö täynnä ja kymmeniä aluksia tiputtanut sen jälkeen. Edelleen mulla näkyy 0/25. P*kl!!!!
Onko sulla kaapattu alus? Jostain muistan lukeneeni, että Ship Command challengessä on bugi, ja pitää olla alus jolla ei ole ollut aikaisempaa omistajaa.
Onko sulla kaapattu alus? Jostain muistan lukeneeni, että Ship Command challengessä on bugi, ja pitää olla alus jolla ei ole ollut aikaisempaa omistajaa.
Katoin just ni 58 päivää ollu peli koneella ja 208h peliä takana enkä varmaa oo ku 2/3 mennny läpi vasta pari alusta rakentanut, yhden farmin et saa myytävää et saa rahaa alusten rakenteluun ym. Veikkaan et 500h menee viel tän vuoden puolella. Sen verran jäänyt koukkuun. Vajaa 7h ilmeisesti päivässä. Kunhan nyt saisi kaiken toimimaan vielä
miten esim tämän modin saisi toimimaan? Kokeiltu tuolla perinteiselle pura sinne periaatteella, mutta ei. Mitään erillistä monimutkaista modisoftaa haluisi alkaa asentaa, vai onko niitä?
Tuo sama on muuten Fallouteissakin (4/76). Snipeät jotakuta jostain vaimennetulla aseella camouflage päällä eikä kukaan nää sinua mutta jotenkin saat beaconin peräsuoleen jota vihut seuraavat. Ärsyttävä mekaniikka vaikkakin sen kanssa toki voi elää.
Kyllä C tason jutut (piloting 4) pitää avata. Vähintään B melko alussa. Teknisesti moni A tasonkin osa pääsee melko lähelle...mutta niitä parempia A tason juttuja varten tarvitisi sitten se starship engineering 4 ja korkeat levelit, mikä vie yhtä paljon skill pointseja. Ja lopulta kuitenkin jokainen saa noi molemmat maksimiin. Muista alusskilleistä ei kauheasti väliä, niitä kannattaa vasta paljon paljon myöhemmin valita.
Muilta osin, myös sitä perus mantis alusta voi parannella vaikka kuinka. Se on OK lähtökohta alussa. Kuten olen monta kertaa yrittänyt sanoa, pelissä alusaseiden tasapaino on todella höpöä. Sopivilla oikeilla aseilla pieni määrä vihollisia sulaa samantien, eikö isommatkaan jengit ole juuri mikään haaste. Näin very hardilla, hardilla vielä helpompaa. A tason suojat kyllä väkisin jossain vaiheessa alkaa ahdistaa. Vihollisten vaarallisuus riippuu niiden levellistä. Sen takia ei voi ikuisuuksiin mennä perusaluksella.
Tuossa alempana kuvana muokattu asetaulukko, olen tuosta karsinut kaiken turhan mitä noissa yleensä on. Tuosta valitset pääaseeksi korkeimman dpsshield arvon omaavan partikkeliaseen, mihin sulla riittää luokka, starship design ja level.
Näitä aseita laitetaan niin monta kuin peli antaa, eli tässä tapauksessa varmaankin tuo vanguard, jota saa laittaa 12/pow eli 6. Nuo kaikki Vanguard jutut vaatii muutaman vanguard tehtävän suorittamista, ihan muutaman, joko sen jälkeen kun on käynyt simulaattoritehtävän tai sitten yksi sen jälkeen.
Sille annat täydet tai lähes täydet energiat, jos ei reaktorissa riitä suojien ja jonkin verran enginen pisteiden jälkeen. Sitten laitat kaksi muuta partikkeliasetta, valitset ne tuolta listalta korkeimmat batshield arvon mitä saat. Nämä aseet täyteen 12/pow, ja näille aseille vain 1 energia.
Taistelussa kaikki aseet on alussa täydessä latingissa, mutta vain se eka pääase latautuu kunnolla. Niitä aseita sitten käytetään kaikkia samanaikaisesti. Tekee hitosti damagea alussa.
Kaikkia aseita ja varusteita ei saa kaikkialla rakennettua. Sitä varten voi katsoa jälkimmäisestä taulukosta missä kyseisen varusteen saa kiinni.
Mä muistaakseni käytän bpo-175 auto, extrerminator 95mev auto ja obliterator 250mev auto. Joku kerta kokeilen taas ohjuksia, niiden huonompi todellinen kantomatka tekee niistä "hankalempia", mutta toisaalta sustained ja burst dps ovat reippaasti suuremmat.
Alusrakentelu yksinkertaisemmillaan on tosi yksinkertaista, koska se niin voimakkaasti kulminoituu noihin aseisiin. Kun aseet on kunnossa niin tavallisissa taisteluissa 2-4 vihollista vastaan ei juuri haastetta ole.
@sheikkki
Kuinka paljon miehistöä sulla on? Onko sulla 4 miehistönjäsentä ILMAN Vascoa ja omaa seuraajaa. Myös aluksen täytyy kai olla rekisteröity mutta se kai on täyttynyt. Kokeilisin myös vaihtaa alusta edestakaisin, ja hylätä ja lisätä kaikki ne miehistönjäsenet uudestaan. Tällee perus restart, koska se peli ei luultavasti koe että sulla on riittävästi miehistöä.
Samoin jos saat toimimaan niin yritä vaan tuhota niitä vihollisia, kaappaaminen ja se miehistön perässä lanaaminen voi rikkoa tuon. Mulla on vähän väliä yksi miehistönjäsen menee unasigned, ja välillä sitä joutuu odottelemaan että sen saa määrättyä takaisin alukseen, koska pelin mielestä mulla on alus täynnä. Eri paikkoihin laskeutumalla ja uudestaan yrittämällä se tuntuu toimivan.
Kyllä C tason jutut (piloting 4) pitää avata. Vähintään B melko alussa. Teknisesti moni A tasonkin osa pääsee melko lähelle...mutta niitä parempia A tason juttuja varten tarvitisi sitten se starship engineering 4 ja korkeat levelit, mikä vie yhtä paljon skill pointseja. Ja lopulta kuitenkin jokainen saa noi molemmat maksimiin. Muista alusskilleistä ei kauheasti väliä, niitä kannattaa vasta paljon paljon myöhemmin valita.
Muilta osin, myös sitä perus mantis alusta voi parannella vaikka kuinka. Se on OK lähtökohta alussa. Kuten olen monta kertaa yrittänyt sanoa, pelissä alusaseiden tasapaino on todella höpöä. Sopivilla oikeilla aseilla pieni määrä vihollisia sulaa samantien, eikö isommatkaan jengit ole juuri mikään haaste. Näin very hardilla, hardilla vielä helpompaa. A tason suojat kyllä väkisin jossain vaiheessa alkaa ahdistaa. Vihollisten vaarallisuus riippuu niiden levellistä. Sen takia ei voi ikuisuuksiin mennä perusaluksella.
Tuossa alempana kuvana muokattu asetaulukko, olen tuosta karsinut kaiken turhan mitä noissa yleensä on. Tuosta valitset pääaseeksi korkeimman dpsshield arvon omaavan partikkeliaseen, mihin sulla riittää luokka, starship design ja level.
Näitä aseita laitetaan niin monta kuin peli antaa, eli tässä tapauksessa varmaankin tuo vanguard, jota saa laittaa 12/pow eli 6. Nuo kaikki Vanguard jutut vaatii muutaman vanguard tehtävän suorittamista, ihan muutaman, joko sen jälkeen kun on käynyt simulaattoritehtävän tai sitten yksi sen jälkeen.
Sille annat täydet tai lähes täydet energiat, jos ei reaktorissa riitä suojien ja jonkin verran enginen pisteiden jälkeen. Sitten laitat kaksi muuta partikkeliasetta, valitset ne tuolta listalta korkeimmat batshield arvon mitä saat. Nämä aseet täyteen 12/pow, ja näille aseille vain 1 energia.
Taistelussa kaikki aseet on alussa täydessä latingissa, mutta vain se eka pääase latautuu kunnolla. Niitä aseita sitten käytetään kaikkia samanaikaisesti. Tekee hitosti damagea alussa.
Kaikkia aseita ja varusteita ei saa kaikkialla rakennettua. Sitä varten voi katsoa jälkimmäisestä taulukosta missä kyseisen varusteen saa kiinni.
Mä muistaakseni käytän bpo-175 auto, extrerminator 95mev auto ja obliterator 250mev auto. Joku kerta kokeilen taas ohjuksia, niiden huonompi todellinen kantomatka tekee niistä "hankalempia", mutta toisaalta sustained ja burst dps ovat reippaasti suuremmat.
Alusrakentelu yksinkertaisemmillaan on tosi yksinkertaista, koska se niin voimakkaasti kulminoituu noihin aseisiin. Kun aseet on kunnossa niin tavallisissa taisteluissa 2-4 vihollista vastaan ei juuri haastetta ole.
@sheikkki
Kuinka paljon miehistöä sulla on? Onko sulla 4 miehistönjäsentä ILMAN Vascoa ja omaa seuraajaa. Myös aluksen täytyy kai olla rekisteröity mutta se kai on täyttynyt. Kokeilisin myös vaihtaa alusta edestakaisin, ja hylätä ja lisätä kaikki ne miehistönjäsenet uudestaan. Tällee perus restart, koska se peli ei luultavasti koe että sulla on riittävästi miehistöä.
Samoin jos saat toimimaan niin yritä vaan tuhota niitä vihollisia, kaappaaminen ja se miehistön perässä lanaaminen voi rikkoa tuon. Mulla on vähän väliä yksi miehistönjäsen menee unasigned, ja välillä sitä joutuu odottelemaan että sen saa määrättyä takaisin alukseen, koska pelin mielestä mulla on alus täynnä. Eri paikkoihin laskeutumalla ja uudestaan yrittämällä se tuntuu toimivan.
Täys miehistö, ilman vascoa kun se aina katoaa jonnekin. Pitää kokeilla noita keinoja
Edit: näköjään pelkkä kaappaaminen lasketaan, kun tuli 2 sinne. Enää 23 kaapattavaa siis. Seuraava askel varmaa sit 50. Siin onki tekemistä vähäksi aikaa.
Miksi ei edelleenkään samaan paikkaan laskeutuvien alusten luukut aukea että pääsisi kaappaamaan? Niin monta kivaa laivaa ollut :/
Tuli tässä pähkäiltyä että mitä hyötyä on 4 vs 8 miehistön jäsentä ku eikö niistä kaksi voi olla vaan kentällä? Boostaako ne aluksen ominaisuuksia sitten?
Niin tuo skilli koskee vaan alusta. Eli ideana on buustata aluksen statseja niillä miehistön jäsenillä. Jos niillä on muita taitoja niin ne ei vaikuta muuhun ollessaan aluksen miehistöä.
Jos sulla on kahdeksan niin ne buustaa about kaikkia mahdollisia aluksen statseihin liittyviä skillejä. Nää parhaimmat on siis nimettyjä ja niillä on kahden ja kolmen pisteen skillejä.
Niin tuo skilli koskee vaan alusta. Eli ideana on buustata aluksen statseja niillä miehistön jäsenillä. Jos niillä on muita taitoja niin ne ei vaikuta muuhun ollessaan aluksen miehistöä.
Jos sulla on kahdeksan niin ne buustaa about kaikkia mahdollisia aluksen statseihin liittyviä skillejä. Nää parhaimmat on siis nimettyjä ja niillä on kahden ja kolmen pisteen skillejä.
No eikö sulla ole koko ajan ollut se Vasco? Useimmilla luulisi olevan koska sen skillit on kohtalaisen hyvät eikä se (enimmäkseen) ole siellä aluksessa sisällä edes tiellä tai ryöväämässä sänkyjä. Mutta siinä on joku systeemi kyllä. Kun se samat skillit mitä miehistönjäsenellä voi olla, niin voi olla myös sulla itselläkin. En ole perehtynyt miten päällekkäiset skillit eri miehistönjäseniltä tai pelaajalta itsestään, otetaan huomioon.
For Starfield on the Xbox Series X, a GameFAQs message board topic titled "Do crew mate's skills stack with other crew mates?".
gamefaqs.gamespot.com
Tuon mukaan otetaan korkein ja että nuo mahdollisesti bugittaa. En ole kyllä ollenkaan varma että se menee noin. Myös sillä on väliä mistä noita katselee, aluksen rakentelumoodissa ne ei näy oikein. Aluslistalla(PC:llä H näppäin) ne pitäisi näkyä aktiivisella aluksella.
En ole näköjään juuri viikolla pelannut, nyt nopeasti katselin, mulla on se 1500 käytännössä parhaat suojat, mulla on Hassan(3 suojaskillissä) ja vasco(2). Oma skilli myöskin 2. Efektiiviset suojat 3000. Eli 3 skillin bonus on 60%, kahden on 40%. Eli veikkaan että tuo lasketaan 1500 +paras miehistö skilli +oma skilli. Tuosta tulis näppärästi tuo 1500 + 60%+40%=ilmoitettu 3000. Mutta en menisi vannomaan että vasco ja oma seuraaja lasketaan aina "järkevästi". Peli tuntuu kohtelevan tuota vascoa ja seuraajaa miehistönjäsenenä vähän eri tavalla.
Mutta jos mä otin Vascon ja Hassanin pois, suojat tippuivat vain 2850. Mulla ei ollut mitään muuta miehistönjäsentä jotka antoi suojiin lisää. Sen olisi pitänyt tippua 1500+ 40% =2100. Tiputin kaikki miehistönjäsenet muualle , nousin vielä avaruuteen Neonista ja suojat näyttää edelleen 2850. Pitäisi mun oman taitoni varassa olla 2100.
Naa mutta mahtaakohan olla jotain lehtiä jotka boostaa tuota? Silti tuo on hassua. Jooh, mä otin hassanin takaisin. Suojat nousi 3150. Vasco takaisin, edelleen 3150. It just works.-
Ottaa vaan tarpeeksi pitkällä pelissä sen maksimimiehistön sitten kun saa, parhaat 3 tähden jäsenet, eikä mieti miten se toimii koska peli itsekään ei tunnu tietävän.
Juu no itekkin vähän pihalla, vaikka sama miehistö mut eri alus samoilla osilla niin toisessa Shield paljon korkeampi. Miten helkutissa tossa FlatLinedissa saa Mobilityn 100:seen, kun moottoreita ei voi lisätä? Joissain vähän painavemmissa on 6 vastaavaa moottoria, mut tähän ei anna laittaa. Ja alla olevat alukset samalla miehistöllä, Ellei nyt joku bugi oo käynyt. Ja tänään tuo peli alko vetelee ihan omiaan, niinkuin kuvista näkyy, ja nyt on hyvä lopettaa tän yön pelailut ku kerkesin Starbornin aluksen nappaa ennen kun ovi meni kiiinni =)
Ja tänään tuo peli alko vetelee ihan omiaan, niinkuin kuvista näkyy, ja nyt on hyvä lopettaa tän yön pelailut ku kerkesin Starbornin aluksen nappaa ennen kun ovi meni kiiinni =)
Sitten kun se (huono, sängytön) starborn alus alkaa ärsyttää alusvalikossa, kuinka sitä ei normaalisti voi myydä pois, niin se onnistuu myydä kuitenkin sellaiselle vendorille, kellä on rahaa vähemmän kuin sen aluksen täysi myyntiarvo.
Eli käytännössä nolla rahaa (myy tarpeeksi varastettuja aluksia) , sitten se kysyy "oletko varma myydä tappiolla", jolloin voi alkaa riemuisasti rämpyttää, että KYLLÄ, jees pliis Delete.
Sitten kun se (huono, sängytön) starborn alus alkaa ärsyttää alusvalikossa, kuinka sitä ei voi myydä pois, niin se onnistuu myydä sellaiselle vendorille, kellä on rahaa vähemmän kuin sen aluksen myyntiarvo.
Eli käytännössä nolla rahaa (myy tarpeeksi varastettuja aluksia) , sitten se kysyy "oletko varma myydä tappiolla", jolloin voi alkaa riemuisasti rämpyttää, että KYLLÄ, jees pliis Delete.
Kumpikin muistaakseni valittaa samaa normaalissa tilanteessa, ettei muka voisi myydä, mutta se kuitenkin onnistuu vendorille jolla ei ole rahaa maksaa täyttä arvoa.
Eilen pelasin päätarinankin viimein läpi. En keksi oikein mitään syytä, miksi jatkaa pelaamista. Jätän pelin varmaan koneelle, jos siihen tulee joskus lisäreitä.
Ihan kivahan tuo oli, mutta Skyrimin kaltaista addiktiota se ei kuitenkaan aiheuttanut.
Tässä tullut Neonin tehtäviä suoritettua. Ajattelin jo aiemmin että tämä on näin, mutta nyt pääsin kokeilemaan, eli sen Auroran salakuljetusta Neonista.
Siinä voi yksinkertaisesti mennä sinne ulos lähellä skannereita, ja dumpata sen Auroran maagisesti suoraan aluksen ruumaan, ja sitten juosta vihellellen skannereiden ohi. Voi jee. Siis pelihän esim. estää pikamatkustamisen alukseen jos sulla on Auroraa mukana. Tuosta se ei välitä mitään??! Toki myös sinne alukseen voi hypätä korkealta sen kaupungin päältä, mutta sen varmaan kaikki jo tiesi. Toi on kyllä jokseenkin ihmeellistä että pelissä on tuollainen sääntö ettei sitä Auroraa saa viedä Neonista, ja sitten on kaksi metodia estetty sen pois viemisestä, jättäen kuitenkin kaksi triviaalia keinoa viedä sitä Auroraa pois niin paljon kuin haluaa.
Sen sijaan tuo oman aluksen suojien arvo on mielenkiintoinen dilemma mietittäväksi. Mulla on ne nyt 2700, enkä saa millään nostettua, vaikka räplään Vascoa ja Hassania pois ja takaisin alukseen. Epätodennäköistä, mutta ehkä se suojien tehon boostaukset on riippuvaisia IRL viikonpäivästä. Parempaakaan teoriaa en ole vielä keksinyt. Tuo vastaa 80% bonusta, hankalaa keksiä miten 80%, 40% ja 40% bonukset johtaa tuollaiseen, erityisesti kun aikaisemmin ilman noita räpläämällä mulla tuntui olevan 3000.
Starfield’s Steam Beta is now available for you to opt-in. The Beta allows our Steam PC players to try out our next update for Starfield in a separate Beta version of the game before the update goes live for all Xbox and PC players later this month. This update features DLSS support...
Starfield’s Steam Beta is now available for you to opt-in. The Beta allows our Steam PC players to try out our next update for Starfield in a separate Beta version of the game before the update goes live for all Xbox and PC players later this month. This update features DLSS support...
Taisi olla fokus kuitenkin konsolipuolella viime hetkiin asti Toddin optimointipuheista huolimatta. Koska miten muuten näin nopeasti noin suurta parannusta?
Hyvä kuitenkin että paranee ja alkaa olemaan jossain linjassa sen kanssa miltä peli näyttää.
Takana on nyt noin 80 tuntia peluuta ja random seikkailun jälkeen viimeiset parikymmentä tuntia olen keskittynyt pääjuoneen, joka on kohtuullisen mielenkiintoinen. Enemmän ja enemmän on kuitenkin alkanut häiritä se, miten tyhjää täynnä tämä universumi on. Suurin osa tähtijärjestelmistä ja planeetoista on meh-osastoa ja täysin identtisten kohdekarttojen toistuminen syö immersiota tehokkaasti. Kymmenettä kertaa kun samanlaisessa rakennuksesta tapat samat vihut samoissa kohdissa ja keräät saman lootin, ei enää paljon huvita jatkaa. Maailmasta olisi mielestäni kannattanut tehdä reilusti kompaktimpi, heittämällä 3/4 tähtijärjestelmistä olisi voinut heivata ilman mitään negatiivista vaikutusta peliin. Muuten peli toki on tuttua Bethesdaa, joka sinällään miellyttää kyllä.
Varmaan nuo erikseen käsikirjoitetut tehtäväosuudet tulee pelailtua loppuun, mutta sen jälkeen en näe pelaamiselle jatkoa. Tukikohtien rakentelu tai alusten tuunaus ei vähäisen kokeilun perusteella kiinnosta yhtään ja satunnaisgeneroidut tehtävät vielä vähemmän. Jopa FO4:ssa jaksoin jonkin aikaan sitä kerää resurssia ja rakentele -grindausta, mutta tässä en syty sille lainkaan. Oma arvosana tälle nyt keskeneräisen kokemuksen kohdalla jää 7,5/10 tasolle. Skyrim avaruudessa mutta tylsempi on hyvä kiteytys.
En sen enempää arvosteluja jaksa kirjottaa. 20h jaksoin teleportata tehtävästä toiseen kunnes viimeinenkin mielenkiinto loppui. Katsotaan joskus ehkä uudestaan modien mahdollisten dlc kanssa. Tosin ei kyllä kiinnosta yhtään lisää rahaa laittaa tähän tekeleeseen.
Aikani tätä pelailtua tulee satunnaisia bugeja esiin. Kuolin avaruustaistelussa. Latasin hetkeä aiemmin tehdyn saven ja hetken aikaa alus tai osia siitä muuttui näkymättömäksi. Tuosta pääsin pian eroon, mutta pitkään aluksen nimi oli väärin. Valikoissa näkyi toisen aluksen nimi. Jossain vaiheessa oikea nimi palasi, en tiedä miten.
Toinen tilanne oli kumppanin katoaminen jonnekin tutkiessa planeettaa ja joutuessani tulitaisteluun piraattien kanssa. Luulin ensin että hahmo kuoli. Ruumista ei näkynyt. Palasin alukseen fast travelilla ja hahmoi seisoi siellä läpinäkyvänä cloak-ominaisuus päällä. Ei reagoi keskusteluun. Seurasi aluksesta ulos, mutta ei liikkunut sen enempää.
Tulee varmasti jatkettua pelaamista silti, niin kauan kuin ongelmat korjaantuvat eivätkä jää päälle rikkomaan peliä kunnolla.
Generoidut kloonirakennukset /planeetat ym tästä olisi voinut jättää pois tai tehdä toisin. Käsikirjoitetut tehtävät on kuitenkin mielestäni monelta osin rautaa ja niitäkin on todella paljon. Kyllä tämä hintansa väärti itselle on helposti.
Aikani tätä pelailtua tulee satunnaisia bugeja esiin. Kuolin avaruustaistelussa. Latasin hetkeä aiemmin tehdyn saven ja hetken aikaa alus tai osia siitä muuttui näkymättömäksi. Tuosta pääsin pian eroon, mutta pitkään aluksen nimi oli väärin. Valikoissa näkyi toisen aluksen nimi. Jossain vaiheessa oikea nimi palasi, en tiedä miten.
Toinen tilanne oli kumppanin katoaminen jonnekin tutkiessa planeettaa ja joutuessani tulitaisteluun piraattien kanssa. Luulin ensin että hahmo kuoli. Ruumista ei näkynyt. Palasin alukseen fast travelilla ja hahmoi seisoi siellä läpinäkyvänä cloak-ominaisuus päällä. Ei reagoi keskusteluun. Seurasi aluksesta ulos, mutta ei liikkunut sen enempää.
Tulee varmasti jatkettua pelaamista silti, niin kauan kuin ongelmat korjaantuvat eivätkä jää päälle rikkomaan peliä kunnolla.
Itsellä kävi eilen toisen kerran se, että kun nousi planeetalta kiertoradalle, niin alusta ei voinut ohjata ollenkaan. Piti kelata aikaisempia saveja taaksepäin jossa toimi normaalisti.
Olen tässä itsekin yrittänyt keskittyä juoni-tehtäviin. Muutaman artifaktin olen kerännyt, hiljattain pelastin Barretin, ja Sarahin kanssa pitäisi olla häät tiedossa. Yhtä linjaa en ole vieläkään aloittanut eli Crimson fleetin tehtävät, niissä olen edelleen siinä kohtaa missä pitäisi mennä Vanguardin emoalukseen ja siitä varmaan se CF soluttautuminen alkaisi.
Yksi merkillepantava juttu, vaikka olen lähes tähän asti vaan seikkaillut noilla eri planeetoilla/kuilla, niin vieläkin tulee välillä uusia paikkoja vastaan, siis sellaisen paikan prototyyppiä mitä en ole kertaakaan tutkinut/törmännyt. Joitain paikkoja olen varmaan käynyt läpi >10 kertaa.
Yritän vielä haaveilla siitä että jos tutkisi jokaisen taivaankappaleen 100% ennen NG+ resetointia, koska noikin resetoituu samalla ja silloin ei pysty tekemään "kaikkia". Mutta tuo on valtava urakka ja vahvasti epäilen että jää tekemättä siinä vaiheessa kun olen tuon NG+ kynnyksellä.
Olen myös huomannut nyt jotain level 77 että hieman heikommilla, mutta hauskoilla aseilla tietyt viholliset vaatii lippaan toisensa peräään, että ne kuolee. Mulla on esim. sellainen 6.2 mm (tms.) konepistooli jossa on tuplalipas ja sillä on hauskaa rynniä nopeasti eteenpäin, mutta omaa tasoa olevat ihmiset eivät meinaa millään kuolla sillä. Ja peli ei meinaa mitenkään antaa aseita joissa on kunnon legendaariset efektit. Esim. furious tulee kyllä yksinään vastaan monella eri aseella, mutta furious+joku muu hyvä, sellaisia mulla ei taida olla yhtäkään. Tuo konepistooli olisi tuplalippaalla ja furious efektilla huomattasti parempi. (toki en ole viitsinyt katsoa onko tuollainen combo mahdollinen, systeemi kuitenkin on hyvin samanlainen kuin F76 jossa noi kaksi efektiä oli samassa slotissa ja siten ei mahdollista samaan aikaan.
Samaten avaruuspukua en ole päivittänyt likemmäs kahteen kuukauteen, kun ei tule sellaista jossa on hyviä efektejä useampi kappale.
OK peli tää on mutta selvästi itsellä ei ole lähelläkään samaa intoa pelata kuin Skyrimiä tai Bethesdan Falloutit. Ja harmi että noiden seuraajat on niin pitkän ajan päässä, varmaan 4 vuotta vähintään. Tuo ympäristön tutkiminen ei ole ollenkaan niin mielenkiintoista, se on liian "suorittamista" joka menee just ja just kun on vaan rutinoitunut siihen. Juuri koskaan ei tule mitään kunnolla kiehtovaa vastaan.
Itsellä kävi eilen toisen kerran se, että kun nousi planeetalta kiertoradalle, niin alusta ei voinut ohjata ollenkaan. Piti kelata aikaisempia saveja taaksepäin jossa toimi normaalisti.
Tuo tulee ainakin silloin kun jos olet lähtenyt telakoituneena avaruusasemalta muualle pikamatkustamalla. Se alus on pelin mielestä edelleen telakoituituneena. Kerran tuli itselläkin mutta onneksi suoraan, pikamatkustin jonnekin kiertoradalle varmaan jotain piraattia jahtaamaan, niin oli helppo havaita ongelma ja ottaa uusiksi.
En tiedä saisiko sen korjattua vaihtamalla alusta edestakaisin, ainakin kannattaisi kokeilla jos on ehtinyt hiukkaakaan pelaamaan asemalta lähtemisen jälkeen.
Eilen tätä pelasin ekaa kertaa, 5.1ghz:seen kellotettu 12100f on hätää kärsimässä new atlantiksessa, prossun käyttö tasan 100% kokoajan. Tosin se mikä tässä on yllättävää, on ettei suorituskyky kuitenkaan romahda, vaan fps pyörii tasaisesti 60-70 välissä ja frametime piirtää tasaista viivaa kokoajan. käytössä HU:n optimoidut asetukset.
edit: Radeon overlay näyttää todellisuutta isompaa käyttöastetta cpu:lle, hwinfo paljasti.
Eilen tätä pelasin ekaa kertaa sigun koneella, 5.1ghz:seen kellotettu 12100f on hätää kärsimässä new atlantiksessa, prossun käyttö tasan 100% kokoajan. Tosin se mikä tässä on yllättävää, on ettei suorituskyky kuitenkaan romahda, vaan fps pyörii tasaisesti 60-70 välissä ja frametime piirtää tasaista viivaa kokoajan. käytössä HU:n optimoidut asetukset.
Itellä pyörii raudan päivityksen myötä keskimäärin 100 fps 4K ultralla. Miellyttävä pelata. En tiedä, olisiko vielä jotain kikkoja millä saisi lisää vauhtia mutta ei toistaiseksi tarvitse.
Mulle jäänyt laskuaslustalle monta kertaa vanha alus kun vaihtanut toiseen. Pääsee siellä uudessa kulkemaan, mutta myös vanha on siinä mutta onneks pääsee seinien läpi. Katoin just ni vajaa 350h peluuta eikä edes kaikkia päätehtävä tehty vielä. sen virheen tein et naimisiin menin
Uusin pc-päivitys (tällä hetkellä tosin beta vielä) näyttäis tuovan pelin valikoihin dlss:n, fov sliderin sekä melkosen boostin suorituskykyyn yleistikin:
Peli jäi kesken juurikin huonon performanssin takia. RTX 3090 + 5800X3D + 32GB muistia, ja kaupungeissa FPS hyppi 40-60 välillä. Muualla juuri ja juuri 60. 3440x1440 resoluutiolla
Peli jäi kesken juurikin huonon performanssin takia. RTX 3090 + 5800X3D + 32GB muistia, ja kaupungeissa FPS hyppi 40-60 välillä. Muualla juuri ja juuri 60. 3440x1440 resoluutiolla
Toi FOV on vähän omituinen. Mulle tuli pahoinvointia ihan alussa varmaan jossain vartissa, jonka tiesin olevan kytköksissä Bethesdan erikoiseen FOV vakioon, kun aiemmin olin törmännyt keskusteluihin tuosta aikaisempien pelien kohdalla. Ja nostin sitä hieman ini tiedostolla ja ei kuin kovaa ajoa. Bethesda siis kai käyttää vakiota joka sopii konsoleille, ja joka on liian "tele" PC:llä kun näyttö on paljon lähempänä ja vie suuremman osan näkökentästä.
Aiemmissa peleissä mulla ei ole tullut tuota, mutta aiemmissa peleissä mulla on ollut paljon vaatimattomampi kone joten alhainen FPS varmaan on estänyt sen. Skyrimiä muistaakseni pelasin kohtuullisen suorituskykyisellä koneella toisin kuin F3, F4 ja F76, mutta silloin oli pienempi monitori.
Nyt ihmettelin kun mulla näyttää tuossa 85. Paitsi että se tuntuu kohtuullisen suurelta, siis lähes normaalilta, mielestäni yleisin FOV eri peleissä on 90, niin törmäsin myös väitteisiin että tämä olisi oletus. En ole kauheasti tuon FOV slider päivityksen jälkeen ehtinyt pelata, mutta mulla ei kuitenkaan ole tullut pahoinvointia. Ja kun se aluksi tuli ihan samantien vartissa tai max. 30 minuutin pelaamisessa, niin luulisin olevan sille herkkä jos asetus olisi liian pielessä. Tongin asiaa lisää, jouduin yhdessä vaiheessa tekemään korjausasennuksen, mutta ihmettelin kun kaikki muut asetukset mitä tiedän että olen muuttanut, kuten eri volyymit, näyttivät edelleen olevan sellaisia kuin olen itse säätänyt. No löysin uudestaan sen ini tiedoston mihin alunperin olin tehnyt muutoksen, ja siinä edelleen näkyi 95. En tiedä kumpi nyt on voimassa, 85/95 on melko sama, toisaalta tuntuu oudolta että jos alunperin oikeasti oli 85, olisiko sillä tullut pahoinvointia joka sitten olisi korjaantunut 95:llä.
Täytyy kai testata, laittaa siihen ini tiedostoon joku äärimmäinen arvo ja katsoa kumpaa peli noudattaa. Vähän epäilen että se peli noudattaa sitä ini tiedoston asetusta vaikkei se näy pelin omissa asetuksissa oikein. Päivitän vaikka tähän loppuun sitten kun tuon ehdin tekemään, varmaan huomenna.
Esim tuo adoring fan, niin miten saan annettua sille tavaraa kannettavaksi? Jos itellä menee yli rajan? en vieläkään tajua, ja pystyykö siis kantamaan aseista alumiiniin mitä vaan?