Voihan. Mulla oli edellisen viestin kirjoitushetkellä juttua ja henkilökohtaista ulinaa noista alusten rakentelusta. Kuitenkin se edellinen viesti sisälsi paljon muutakin niin lähetin vain sen muun, ja jätin tänne sen alusjutun seuraaksi kerraksi. No tietysti olin unohtanut pelin ja tän ketjun pariksi päiväksi, ja se keskeneräinen viesti oli lähtenyt kävelemään.
Noh, uudestaan. Olin siis tuon vanhemman aluksen rakenteluun dumpannut 60k ja samana päivänä pelissä isukki voitti pokerissa paremman aihion 20 A reaktorilla. Käytin silti tuota jonkin verran kun siihen oli tullut upotettua rahaa ja vaikka tuo oli muutoin OK, tuli huomattua juuri että tuon aseistus oli hyvin epäoptimaalinen. Aseiden perusrajoitus on että yhtä ase "tyyppiä" kohden voi "käyttää" vain 12 energiaa. Useimmat aseet siis on 3 tai 4 energiaa ja näitä voi käyttää vastaavasti 4 tai 3 kappaletta. "tyyppi" tarkoittaa siis vain aseen nimeä, ei oikeaa tyyppiä. Esimerkiksi ohjuksia voi käyttää 12 kappaletta, kunhan käyttää kolmea eri ohjusjärjestelmää. Energian "käyttämisellä" ei ole merkitystä minkä verran allokoi niille kaikille aseille energiaa, vaan se aseen maksimienergia rajoittaa sen aseen maksimäärän, tuota 12 energian sääntöä käyttäen.
Paras, ja siten oikeastaan ainoa vaihtoehto on käyttää kaikki kolme eri asetyyppiä! Tuossa oli 4 noita partikkeliaseita, jotka tekee OK damagea ja symmetrisesti suojiin ja runkoon, ja 3k range. Sekä 4x ohjuksia. Nää ohjukset on hienoja ja helppoja yhdestä tärkeästä syystä. Aina taisteluiden alussahan kaikki aseet on täynnä, kunhan niillä on vaan yksi energia. Siis monessa aseessa on "lipas". Se käytetty energia lataa sitä asetta, ei määrittele lipasta mitenkään. Muutamat aseet on sellaisia joilla on vain yhden laukauksen "lipas", jolloin käytetty energia ratkaisee sen kuinka nopeasti se ampuu. Osin tästä syystä noi laserit ja tykit on todella huonoja. Bonuksena niillä on paljon muitakin huonoja puolia. Vähän tympeä systeemi, hyvin paljon erilaisia aseita, mutta vain muutamaa kannattaa käyttää.
Ohjuskohtaisesti, noissa taisi olla 8 ohjusta täydestä tyhjään. Noi ohjukset oli jotain 35 damage, eli pelkästään yhden pykälän energiaa nille antaen, ne pystyi tekemään jotain 1100 damagea, jossain 10-15 sekunnin ajan. Pelkästään se on aika paljon kun kyse on vain A luokan aloittelijavehkeistä.
Tästä syystä tuo alus oli huono, koska käytin vain kahta eri asetta. Eli huomattasti parempi olisi ollut lätkäistä 4x jotain toista ohjusta kanssa. Tällöin burst tyyppistä damagea liki 2k, ja sitten alut ja loput noilla partikkeliaseilla, joiden damagea ei se yksi pykälä vähemmän energiaa ei juuri vähennä. Plus ohjukset käytettynä sitten sen energian voi siirtää kokonaan niihin partikkeliaseihin.
Samaten pidempiin dogfight taisteluihin 8x partikkeliasetta ja 4x ohjusta olisi ollut parempi. Siis neljä kappaletta kahta eri partikkeliasetta, koska presiis samaa ei saa sen 12 energia rajoitteen kanssa.
Tuossa oli hyvä taulukko noista aseita, shots on siis tuo "lipas". Samaten tuota burst damagea kuvaa bat shield ja bat hull kohdat.
docs.google.com
Myös 12 kappaletta kolmea eri partikkeliasetta on hyvin mahdollinen ja luultavasti varsin toimiva combo. Tällöin ne kaikki olisivat "pääaseita" ja niille allokoitu energia täytyisi jakaa melko tasan. Etuna osin ohjuspainotteisiin että nillä pystyisi ampumaan lähes samantien siitä 3k etäisyydestä lähtien, ohjuksilla kun kaukaa ei juuri osu manuaalisesti, eikä ne tunnu lukitsevan niin kaukaa.
Toisena etuna on että niilläkin on jonkinmoinen lipas, mikä tarkoittaa sitä että siinä dogfighting osuudessa kun jahtaa vihollisia läheltä, niin silloin kun ei pysty ampumaan, niin ne kaikki latautuu. Jos ase jolla ei voi ampua mutta joka on täysin latautunut koska se on pääase mille on annettu kaikki energia mitä suojien ja moottorin jälkeen on jäänyt, no efektiivisesti se on hukattua DPS:ää.
Kun taas jos sulla ei ole muuta kuin 12(3 energian) tai 9(4 energian) pääasetta, niin sulla on alussa paljon enemmän damagea "lippaassa" valmiina, ja sen alun kontantin jälkeen ne aseet on jatkuvasti latautumassa.
En nyt varsinkaan tuosta 12 partikkeliaseen esimerkistä tiedä selitinkö sen ymmärrettävästi, mutta siis ehdottomasti kannattaa käyttää aina kaikkia kolmea asetyyppiä, jos vaikka käyttäisi lähes samaja aseita!
Pelaan siis very hardilla ja noi avaruustaistelut monta vihollista vastaan tuppaa olemaan vähän haasteellisia. Yhtä tai paria vastaan, ei ole juuri mitään. Jos ei noissa omalla pelaamisella mitään merkityksellisiä haasteita itse näe, niin vähän turha tuohon rakenteluun käyttää juuri aikaa.
Tällä hetkellä itse ajattelin avata 15 vaaditun avaruustapon jälkeen sen skillin jolla saan käytettyä C tason reaktoreita, ja sitten vasta saisin ekaa kertaa rakennettua sellaisen aluksen joka ei heti samantien olisi seuraavana päivänä vanhentunut. Nyt siis saisin käytettyä B tason reaktoria, mutta kaapatuissa aluksissa on ollut heikkoja sellaisia, ja tuo "uusi" alus jossa 20 A reaktori josta ainakin jonkun kuvan heitin perjantaina, no sen ongelma oli samantien siis että en saa B tai C tason muita komponetteja käyttää, koska reaktorin luokituksen täytyy olla yhtä suuri tai korkein. Kokonaisuudessan tuntuu että tuo aluksen rakentelu on väärällä tavalla turhauttava.
Tuossa aiemmin joku oli sanonut että hänellä oli mennyt siihen tunteja yhden aluksen muokkailuun. Jooh mullakin jokainen isompi muokkaus vie hitosti aikaan kun alusta ei voi jättää kesken, puhutaan helposti 3 tuntia enkä edes muokkaa ulkoasua juurikaan. Sen täytyy olla validi jotta sen saa tallennettua, miksi ihmeessä jos ei aio sitä keskeneräisenä käyttää.
Laskeeko dps:n damage kertaa ampumanopeus vai ottaako huomioon lippaan koon? Followerit tuntuvat valitsevan ainakin aina sen aseen, jossa on korkein dps huomioimatta ollenkaan joutuvatko lataamaan kuinka usein.
Siis annat ja equippaat niille juuri sen aseen mitä haluat että ne käyttää. Vai puhutko jostain modin tuomasta automatiikasta tuolle? Ei mulla tuo Sarah vaihtele asettaan, ja olen antanut sille yhden luodin jokaista panosta ettei tarvitse sitä erikseen miettiä. Kuitenkin välillä se joutuu myös kantamaan liudan lootattuja aseita.