Starfield (PC, XBX)

Sen lisäksi, että maksullisuus ei tosiaan kuulu millään tasolla modiskeneen, niin tässä oli kasa muita perusteluita
Ehkäpä helpottaisi, jos mieltäisi sen maksullisen modin jonkinlaiseksi modiskenen ulkopuoliseksi kikkareeksi johon ei ole pakko koskea pitkällä tikullakaan. Ei ole pakko maksaa, ei ole pakko rakentaa sen päälle omia modejaan jne.

Avoin lähdekoodi ja ilmaisuus on kiva juttu muuallakin kuin modeissa, joten aika mielivaltainen raja tämä, että juuri modeissa se on haram.
 
Testedin rakentaman Starfield pienoismallin "elokuvan tekoa":
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ehkäpä helpottaisi, jos mieltäisi sen maksullisen modin jonkinlaiseksi modiskenen ulkopuoliseksi kikkareeksi johon ei ole pakko koskea pitkällä tikullakaan. Ei ole pakko maksaa, ei ole pakko rakentaa sen päälle omia modejaan jne.

Maksullisuus pitää kyllä huolen siitä, että kyseinen kuona jää modiskenen ulkopuolelle eikä kukaan tule maksamaan siitä mitään kun joku kuitenkin tekee ilmaisen vaihtoehdon.

Epävirallisista, ulkopuolisilla työkaluilla tehdyistä modeista on vielä yksinkertaista pyytää maksua, mutta kun viralliset työkalut tulevat, niistä ei voikaan pyytää maksua. Jos teet modin virallisilla työkaluilla, sinä et omista kyseistä modia, Bethesda omistaa sen. Tämä pykälä on aina ollut työkalujen käyttöehdoissa.
 
DLSS piti tulla ainakin steamin newsien mukaan ihan natiivina nyt.

Niin siis on tulossa joskus..

This first update is a small hotfix targeted at the few top issues were are seeing. After that, expect a regular interval of updates that have top community requested features including:
  • Brightness and Contrast controls
  • HDR Calibration Menu
  • FOV Slider
  • Nvidia DLSS Support (PC)
  • 32:9 Ultrawide Monitor Support (PC)
  • Eat button for food!
 
DLSS piti tulla ainakin steamin newsien mukaan ihan natiivina nyt.

Ei tullut vielä, vaan tulevaisuudessa joskus. Nyt korjasivat pari performance/stability-hommaa ja quest-bugia. Infossa tuo:

This first update is a small hotfix targeted at the few top issues were are seeing. After that, expect a regular interval of updates that have top community requested features including:
  • Brightness and Contrast controls
  • HDR Calibration Menu
  • FOV Slider
  • Nvidia DLSS Support (PC)
  • 32:9 Ultrawide Monitor Support (PC)
  • Eat button for food!
 
Täh, eli ei enään tarvii DLSS modia Starfieldissä?
Framegeneration loistaa vissiin poissaolollaan, eli tarvii. E: vissiin ei tähän vielä mitään DLSS edes tullut.

Näköjään. Osaako joku sanoa miten tuon päivityksen voi poistaa? GP versio itsellä.
En tiedä voiko poistaa mutta vaikka voisikin niin ei sitä varmaan pelaamaan pääsisi. Minulla oli tässä nyt tilanne että update pendasi, mutta en päässyt pelaamaan ilman updatea kun se valitti vain että update required.
 
Varmaan huomenna suomen aikaa viimeistään korjattu tuo DLSS+FG modi, kun lupaus on että "SOON".
 
En mä tiedä kyllä mulla tuo DLSS mod toimii edelleen enkä nähnyt kyllä mahdollisuutta edes vaihtaa FSR2 -> DLSS. Ehkä mod filet sekoittaa jotain mutta tuntuu pelaavan niin ihan sama.
 
Oon nyt ostanut ilmeisesti (pariinkin kertaan) joitain osia tohon alukseen, miten saan ne default osien tilalle, pitääkö mennä ship builderiin vai upgrade shippiin??
Kuulemma ostetut osat menny johonkin cargoon jota en löydä mistään, miten noi saa vaihdettua koneeseen satan helveten :rofl2:
 
Oon nyt ostanut ilmeisesti (pariinkin kertaan) joitain osia tohon alukseen, miten saan ne default osien tilalle, pitääkö mennä ship builderiin vai upgrade shippiin??
Kuulemma ostetut osat menny johonkin cargoon jota en löydä mistään, miten noi saa vaihdettua koneeseen satan helveten :rofl2:

Aa, eikö ne ostaessa mene automaattisesti? :D
 
DLSS+FG modiin purkkafixi heti toisena postauksena: Starfield Frame Generation - Replacing FSR2 with DLSS-G

Ohje on siis, että kuinka asennetaan starfieldin edellinen versio. Toimii, kun juuri testasin.
1694626004367.png

edit. olikin jo kolmas postaus. Itselläni ei ainakaan toiminut FG pois päältä.
 
Oon nyt ostanut ilmeisesti (pariinkin kertaan) joitain osia tohon alukseen, miten saan ne default osien tilalle, pitääkö mennä ship builderiin vai upgrade shippiin??
Kuulemma ostetut osat menny johonkin cargoon jota en löydä mistään, miten noi saa vaihdettua koneeseen satan helveten :rofl2:

Ship partseja ostit? Ne on aluksen korjaamiseen taistelun aikana jos ehtii tulla Hull Damagea.
 
No tätähän se tietenkin on kun peli pitää modailla ensin kuntoon ja sitten tulee pätsi joka vain hajoittaa kaiken. Ei tätä kyllä enää viitsi ilman frame geniä pelata kun tottui jo ettei vituta koko ajan se nylpytys.
Päivitys ulkona, ei pitkin kestänyt tällä kertaa. Toki tulee toistumaan.

 
Jahas, peli jämähtää päivityksen jälkeen alkuruutuun ja game passin versio kyseessä. Toimiiko muilla?
 
No nopeasti tuli korjaus! Hyvä juttu :) Tosiaan vähän nihkeää oli meno kun hetken pelailin ilman DLSS-G.
 
Ship partseja ostit? Ne on aluksen korjaamiseen taistelun aikana jos ehtii tulla Hull Damagea.
No nyt tajusin miten noi shieldit ja enginet laitettiin, jotenkin näytti että edelliset vielä olis kiinni, siltä Atlantiksen Spaceportin mekaanikko-ukolta siis ostelin noi.
Mistäs noita varaosapartteja sitten saikaan?
 
Kellään tietoa milloin SFSE päivittyy?
Joo unohtui päälle automaattinen päivitys Steamissa..

E: Tuli.
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis on tulossa joskus..

This first update is a small hotfix targeted at the few top issues were are seeing. After that, expect a regular interval of updates that have top community requested features including:
  • Brightness and Contrast controls
  • HDR Calibration Menu
  • FOV Slider
  • Nvidia DLSS Support (PC)
  • 32:9 Ultrawide Monitor Support (PC)
  • Eat button for food!

Huvittavaa tässäkin on se että, kenellekkään tullut mieleenkään että olis voinut olla jo julkkarissa nämäkin perus asiat. Sitten jos vielä sais jonkun fiksumman kartankin mutta, se sitten ehkä varmaan jokus ens vuonna tai sitten ei... Huoh..
 
Uusin update korjasi jumittavan/game breakerin main guestissa, ainakin ng+ osalta, huh, meinasi vaan bugitella ja aiheuttaa harmaita hiuksia. Ois tänkin pelin ehkä hankkinut vasta kun tulee goty versio jossa kaikki on korjattu valmiiksi
 
Pystyykö tässä välttämään / skippamaan kokonaan aluksen kanssa säätämisen? Ei kiinnosta yhtään se osuus ja vaikuttaa sen verran monimutkaiselta prosessilta etten kyllä jaksaisi siihen yhtään aikaa tuhlata. Se alun taistelukin oli sellaista säätämistä itsellä, että oksat pois. Sen ole löytänyt, että muille planeetoille voi teleportata (voiko niihin edes lentää?), mutta ilmeisesti sekin käyttää jotain resursseja. Jump jotain? Haluaisin vain pelata peliä Fallout-tyylillä ilman avaruudessa haahuilua :rofl2:

Edit: ehkä reilu 10 tuntia sisällä ja melko alussa vasta main questia

Alus on aika merkittävä vähintään sen antaman storagen takia, jota tarvitaan erityisesti tukikohtien rakentamisessa. Ei niihin kauheasti tarvitse upottaa aikaa, erityisesti jos et välitä miltä se alus näyttää vaan lätkit osia kiinni.

Jos pärjäät sillä säilytystilalla mitä hahmot ja se perusalus antaa niin anna mennä vaan. Muutamien pakollisten taistelujen takia vähintään luulisi että sitä joutuu päivittämään tai vaihtamaan jossain vaiheessa.
 
Huvittavaa tässäkin on se että, kenellekkään tullut mieleenkään että olis voinut olla jo julkkarissa nämäkin perus asiat. Sitten jos vielä sais jonkun fiksumman kartankin mutta, se sitten ehkä varmaan jokus ens vuonna tai sitten ei... Huoh..

Vai olisiko deadlinet alkaneet paukkumaan? Onhan Xboxille ilmeisesti tuo HDR valikko (tosin toimiiko se on toinen juttu)
 
Jahash. Tais tullakin viimein se todellinen syy ja selitys sille minkä takia Starfield on niin kökkö launchissa. Microsoft ja DirectX pakotus. Peli oli alunperin koodattu Vulkanilla (joka on hyvä). Bethesda kuitenkin Zenimax Median tytärfirma ja id software kuuluu samaan puljuun. Taishan sitä olla uutista että idsoftware muutenkin autto kehityksessä ja sen kyllä huomaa yleisesti tuota pelistä.Vaikuttaa suht saman tyyliseltä tuo engine (pois lukien bethesdan trademark gamebryo glitchit) että olis doom (2016, eternal)-engine alla (jotka koodattu vulkanilla). Mutta sitten tuli microsoft joka kusas kaikkien muroihin ostamalla omalle alustalleen ja yllättäen alko DirectX pakotus ja lopun tiedämme.

Todennäköisesti pelin suorituskyky olis ollut huippuluokkaa jos microsoft kauppoja ei olis tapahtunut ja olisivat saaneet jatkaa vulkanille kehitystä pääalustana.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Jahash. Tais tullakin viimein se todellinen syy ja selitys sille minkä takia Starfield on niin kökkö launchissa. Microsoft ja DirectX pakotus. Peli oli alunperin koodattu Vulkanilla (joka on hyvä). Bethesda kuitenkin Zenimax Median tytärfirma ja id software kuuluu samaan puljuun. Taishan sitä olla uutista että idsoftware muutenkin autto kehityksessä ja sen kyllä huomaa yleisesti tuota pelistä.Vaikuttaa suht saman tyyliseltä tuo engine (pois lukien bethesdan trademark gamebryo glitchit) että olis doom (2016, eternal)-engine alla (jotka koodattu vulkanilla). Mutta sitten tuli microsoft joka kusas kaikkien muroihin ostamalla omalle alustalleen ja yllättäen alko DirectX pakotus ja lopun tiedämme.

Todennäköisesti pelin suorituskyky olis ollut huippuluokkaa jos microsoft kauppoja ei olis tapahtunut ja olisivat saaneet jatkaa vulkanille kehitystä pääalustana.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Xboxillahan ei Vulkan runtimeä ole syystä jonka varmaan jokainen arvaa eli DirectX12 render pathi pitää löytyä joka tapauksessa. Muutenkin vähän Moores Law video vaikuttaa vouhottamiselta vaikka jotain perää tietenkin on. Starfieldihän ei käytä mitään doom engineä koska rendering framework on The Forge joka löytyy githubista. Forgessa on tuki DX12, Vulkan, you-name-it jonka valmiita rakennuspalikoita on helppo käyttää rakentamaan oma render engine pipeline platformi kohtaisesti. Eli Xboxille DX12, PC:lle joku muu. No varmasti Microsoftilla jotain pakotusta on ehkä PC puolelle myös tullut.

Noh, oli miten oli niin aika kädettömän kuvan tämä kokonaisuutena kuitenkin anrtaa Bethesdan render-techin tietotaidosta/tasosta.
 
Todennäköisesti pelin suorituskyky olis ollut huippuluokkaa jos microsoft kauppoja ei olis tapahtunut ja olisivat saaneet jatkaa vulkanille kehitystä pääalustana.
Toisaalta huhut on että microsoft lykkäsi pelin julkaisua, jonka takia tämä on bugittomin Bethesdan peli ikinä?

Eli olisiko ilman mikkisoftaa tullut graafisesti hyvin pyörivä, mutta täynnä bugeja...

Zenimax/Betheseda on aika paljon pienempi pulju kun Microsoft, jonka takia taloudellinen paine suurempi aikaiselle julkaisulle. No, ei voida tietää kumpi parempi.
 
Niin onhan se Vulkan tuki lukuisissa multiplatta peleissä PC:llä, että ei sitä romukoppaan olisi varmaan tarvinnu heittää, koska se DX12 olisi ollu pakko löytyä joka tapuksessa, oli sitten MS peli tai ei.
 
Starfieldihän ei käytä mitään doom engineä
Niin tarkoitin että id:n kädenjälki näkyy laadussa vaikka tuo nyt ei suoraan doom enginelle oliskaan kirjoitettu. Yhtä kaikki edelleen Vulkanin käyttö on valovuosia parempi ratkaisu kun muuttaa kehitystä microsoftille suotuisammaksi. Ja kyllähän se on aivan varmaa että Microsoft kauppojen jälkeen vulkanin codepathia pelissä alettiin romuttamaan DirectX ystävällisempään suuntaan alkuperäisen kustannuksella.

Muutenkin vähän Moores Law video vaikuttaa vouhottamiselta vaikka jotain perää tietenkin on

Kyllä se sourcet sinne aluskenttään kenttään on tavannut laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta huhut on että microsoft lykkäsi pelin julkaisua, jonka takia tämä on bugittomin Bethesdan peli ikinä?

Eli olisiko ilman mikkisoftaa tullut graafisesti hyvin pyörivä, mutta täynnä bugeja...

Zenimax/Betheseda on aika paljon pienempi pulju kun Microsoft, jonka takia taloudellinen paine suurempi aikaiselle julkaisulle. No, ei voida tietää kumpi parempi.
Tarkoitan sitä että pelit pyörii paremmin vulkanilla ja jos uutisenkin mukaan peliä kehittiin ensialkuun Vulkan mielessä (joka hyvin todennäköistä kun otetaan huomioon mahdollinen idsoftwaren tuki ja id:n tuntemus vulkanin osalta doomeista). Käytännössä tuo DirectX porttaus tullut mukaan ja mahdollista xboxille, mutta ei prioriteettina.
 
Niin tarkoitin että id:n kädenjälki näkyy laadussa vaikka tuo nyt ei suoraan doom enginelle oliskaan kirjoitettu. Yhtä kaikki edelleen Vulkanin käyttö on valovuosia parempi ratkaisu kun muuttaa kehitystä microsoftille suotuisammaksi. Ja kyllähän se on aivan varmaa että Microsoft kauppojen jälkeen vulkanin codepathia pelissä alettiin romuttamaan DirectX ystävällisempään suuntaan alkuperäisen kustannuksella.

Vulkan ei toimi kosnolipuolella kun swichillä, joten se DX12 on ollut varmasti koko ajan mukana. Se on toki mahdollista, että Mikkisofta on sanonut, että Vulkan hommat/optimoinnit on tois sijaisia, joten se on sitten ollut varmaan ihan tiimin oma päätöd ditchata se Vulkan ja keskittyä vaan DX12 polkuun. Ehkä Vulkan versio saadaan myöhemmin patchina.
 
Vulkan ei toimi kosnolipuolella kun swichillä, joten se DX12 on ollut varmasti koko ajan mukana. Se on toki mahdollista, että Mikkisofta on sanonut, että Vulkan hommat/optimoinnit on tois sijaisia, joten se on sitten ollut varmaan ihan tiimin oma päätöd ditchata se Vulkan ja keskittyä vaan DX12 polkuun. Ehkä Vulkan versio saadaan myöhemmin patchina.
Hyvin mahdollista.
 
Toisaalta Xboxin renderi pyörii ihan yhtä paskasti vaikka render pipeline on alusta asti ollut DX12 ilman mitään pakotuksia ja id-software on varmasti auttanut senkin kanssa koska heillä on state-of-the-art DX12 renderer implementaatio Series konsoleilla Doom pelien vuoksi.

En siis täysin usko juutuben puhuvan pään vouhotusta vaikka PC puolen perffi ongelmissa siinä voi olla jotain perää.
 
Tarkoitan sitä että pelit pyörii paremmin vulkanilla ja jos uutisenkin mukaan peliä kehittiin ensialkuun Vulkan mielessä (joka hyvin todennäköistä kun otetaan huomioon mahdollinen idsoftwaren tuki ja id:n tuntemus vulkanin osalta doomeista). Käytännössä tuo DirectX porttaus tullut mukaan ja mahdollista xboxille, mutta ei prioriteettina.
En nyt tiedä mihin peleihin viittaat, mutta monesti oon törmänny peleihin joissa just toisin päin. Uusin peli jossa Digital Foundry testasi on Baldurs Gate 3. Ja kuten muut on kommentoineet, on noi iD softwaren pelit käännetty myös kaikille konsoleille ja hyvin pyörii.

Pointtina nyt että ei se Vulkan ole mikään oikotie onneen.
 
Vulkan, DirectX, Metal, GNM/GNMX+PSGL... työkaluja jotka antaa sitä parempaa lopputulosta mitä paremmin niitä osaa käyttää. Joku voisi sanoa että on aika urpoa tehdä huonekaluja muilla kuin Festoolin työkaluilla... mutta työnantaja pakotti DeWalttiin niin tässä se nyt nähdään että huonoja pöytiä tulee tehtyä... Ei se niin mene.
 
Kyllä se sourcet sinne aluskenttään kenttään on tavannut laittaa.
Ei siellä ole lähteitä näitä API vaihdoksia koskien, eli ne väittämät on ihan tämän tubehepun omista lähteistä.

Jos juttu pitää kutinsa niin eihän tässä DirectX itsessään ole ongelma vaan se, että liian myöhäisessä vaiheessa on lähdetty tekemään liian isoa muutosta peliin.
 
Ei siellä ole lähteitä näitä API vaihdoksia koskien, eli ne väittämät on ihan tämän tubehepun omista lähteistä.

Jos juttu pitää kutinsa niin eihän tässä DirectX itsessään ole ongelma vaan se, että liian myöhäisessä vaiheessa on lähdetty tekemään liian isoa muutosta peliin.
Joo etiskelin kanssa tuosta videossa olleesta maininnasta viitettä tuolta kommenttikentästä. En saanu tuota yhtä X/twitter auki koska ei subscribtionia.


Tuossa nyt lähimmäksi osunut. Eli joo. Pitäis varmaan tonkia lisää tai saada selvyys kyllä tuohon kommenttiin joka nimenomaan sen huomion kiinnitti. Myönnetään että uskottavuus ilman sourcen löytymistä heikko. Toisaalta veikkaan että kyllä sillä tuossa kommentissa jotain perääkin on että tuskin lämpimikseen heittää videoon että pelissä olis ollut vulkan koodia.

EDIT: Siis viittaa tuossa omaan videoonsa jossa haastattelee NX Gamer kanavan kaveria

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siellä ole lähteitä näitä API vaihdoksia koskien, eli ne väittämät on ihan tämän tubehepun omista lähteistä.

Jos juttu pitää kutinsa niin eihän tässä DirectX itsessään ole ongelma vaan se, että liian myöhäisessä vaiheessa on lähdetty tekemään liian isoa muutosta peliin.

Tässä mitään dramaattista muutosta ole voinut tapahtua. Kuten jo sanottu, niin Vulkan ei tällä hetkellä ole käytettävissä PS:llä tai Boxilla.

DX versio on ollut niin kauan mukana, kun peliä on kehitetty siitä näkökulmasta, että tulee jommalle kummalle noista konsolista. Jos peli olisi jotenkin ollut suunniteltu ensisijaisesti Vulkanin päälle, niin peli olisi ollut PC/Switch exclu. Toki Macilla toimii Vulkan kanssa .
 
Aika turha tuoda jotain 1650 kortteja tähän keskusteluun mukaan, kun ei ne edes täytä Starfieldin minimilaitteistovaatimuksia. Minimivaatimukset täyttävistä NVIDIA korteista yli 80% tukee DLSS.

Viittasin vastauksellani edellisen kommentoijan lauseeseen jossa todettiin: "Kuitenkin yli 80% PC pelaajista käyttää Nvidiaa jos puhutuaan erillisnäytönohjaimista.".
Näytönohjainvalmistajien jakaumaa Starfieldissa emme tiedä, siihen on vaikea ottaa kantaa.
 
Kiitos.
Tää varmisti et saa jäädä hyllyyn. Liikaa tuntuu olevan lokerointia (eli latausruutuja vapaan kävelyn jne sijaan)
Ensimmäisten arvosteluiden perusteella minäkin ostin 1kk Game Pass -tilauksen ja aika nopeasti on vahvistunut käsitys, että se oli hyvä päätös. Ei tätä kyllä jaksa tässä vaiheessa. Katellaan vaikka sitten joskus vuoden päästä uudestaan.
 
Siis mikä dlss modi on hajonnut? Toi dlss+fg vai toi toinen (dlss / xess)?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 085
Viestejä
4 925 454
Jäsenet
79 300
Uusin jäsen
jake_1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom