Mulla ei toimi vortex starfieldin kanssa, kumma kyllä kaikki muut pelit missä modeja sen kautta toimii, siihen on tullu päivityskin, mutta silti jotain ihmettä herjaa, no muutama modi mitä mulla on, toimii kyllä manuaalisesti asennettuna.
Mitä se herjaa? Onko Vortexin asetuksista mod staging folder samalla levykirjaimella missä pelikin? Ja onko pelistä Game Pass -versio, vai Steam-versio?
Noin 20 pelitunnin jälkeen kaatu nyt ensimmäisen kerran. Tosin meni ihan kerralla koko kone niin jumiin, että joutui muutaman sekunnin virtapainiketta pitäämään pohjassa. Muuten toiminut ok lukuunottamatta muutamaa framedroppia ladattaessa uutta aluetta.
Mitä se herjaa? Onko Vortexin asetuksista mod staging folder samalla levykirjaimella missä pelikin? Ja onko pelistä Game Pass -versio, vai Steam-versio?
Reilu 20 tuntia pelattu ja kyllähän tämä parasta Bethesdaa on tähän asti. Bugeja ei paria visuaalista hassuttelua lukuunottamatta ole juuri tullut vastaan mikä on ennenkuulumatonta tämän pelitalon kohdalla. Isoimpana ehkä se, että aluksen weapon rackeihin säilötyt aseet katoavat ja pöydille/hyllyille asetellut koristeet putoilevat lattialle, tämän saisivat korjata asap.
Tarinat ja questit olleet kelpo kamaa, selvää parannusta Fallout 4:n verrattuna. Just sain achievementin 30 sivutehtävn suorittamisesta, eikä noista kovinkaan moni mitään fetch-questeja ollut. Bethesdalla toki tuppaa olemaan tuollainen "salonkikelpoinen" tyyli kirjoittaa, enemmän synkkyyttä ja vaikeita teemoja toivoisi. Mutta hyvää lorea ovat saaneet aikaiseksi joka tuo syvyyttä maailmaan. Ei pysty millään allekirjoittamaan kritiikkiä, että peli olisi jotenkin pinnallinen tai hengetön. Höpöhöpö.
Eiköhän tämän parissa viihdy vielä pitkän pitkän aikaa, on nämä Bethesdan rpg:t niin oma lukunsa pelien keskuudessa.
Samaa mieltä. En ymmärrä kritiikkiä fetch-questeista ja hengettömistä paikoista. Suurinosa questeista on yllättänyt minut positiivisesti vrt. aikaisempaan Bethesda-tuotoksiin. Lähes tulkoon kaikissa questeissa on ollut ainakin 2 eri tapaa hoitaa homma, monissa enemmänkin. NPC:t ovat myös Bethesda tasolla kevyesti parhaat mitä ovat saaneet aikaan, tosin eivät ne vieläkään ymmärrettävästi mitään Mass Effect-tason diippejä ihmissuhdedraamoja sisältäviä ole mutta parempaan suuntaan.
Fast Travel keskeisyyteen tottuu nopeasti, eikä minua alun jälkeen enää häirinnyt. Toisaalta ymmärrän jos pelistä odotti Skyrim/Fallout tyylistä saumattomampaa explore gameplay loopia, siinähän Starfieldissä on vähän eri fokus. New Atlantis on joo vähän kökkö graafisesti mutta kyllä siinä ihan oikean paikan tuntoa silti on. Staattisia NPC hahmoja on ihan riittävästi lätkitty. Loresta ja premisestä tykkään kun on ns. "realistista" scifiä. Voisi ihan hyvin olla oikeaa tulevaisuutta. Ymmärrän että tuo saattaa närästää joitakin kun se voi tuntua tylsältä kun ei ole mitään alienrotuja Mass Effect-tyyliin tai hi-fantasy-scifiä juurikaan.
Olen pelannu vaan Xbox X:llä joten PC-kriitiikkiin suorituskyvystä jne. teknisistä ongelmista vaikea ottaa kantaa mutta Boxilla peli on toiminut hyvin ja pyörii tasaiseen 30fps käytännössä koko ajan.
Tuo oli minullakin ongelmana, kun se on oletuksena profiilipolussa C-asemalla. Sen voi kuitenkin vaihtaa helposti sieltä Vortexin asetuksista. Todennäköisesti pääset oikeaan paikkaan ohjeistuksen kanssa klikkaamalla siitä virheilmoituksesta.
Tuota avaruustaistelua ja aluksien tunaamista en vieläkään tajua. Ostin alkualukseen paremmat tykit, enemmän shieldiä ja storagea. Ilmeisesti tarvis "class B" luokan aluksiin perkin että voisi laittaa paremmat moottorit. Nyt tuntuu että avaruustaisteluissa kuolo korjaa melko nopeasti jos vastassa on vähänkään enemmän ja/tai isompi levelisiä vastustajia. Vittumaista on myös tuo autosave kun menee avaruuteen, voi joutua välittömästi keskelle isolevelisten alusten väijytystä eikä karkuun pääse.
Toisekseen, miten tuo onboardaus toisiin aluksiin menee.? Mulla on targetin assistant perkki käytössä mutta koko alus ehtii yleensä tuhoutua ennenkuin "enginet" ovat tuhottuna. Peliä pelattu yli 40h enkä vieläkään ole löytänyt/ostanut parempaa alusta(myytävissä aluksissa liian pienet storaget ja/tai ei riitä lentoskill lentämään parempia) kuin se alun alus.
Muistaakseni reaktori on se mihin se B ja C luokka rajoittaa ja vaatii pilotointikykyä, muiden osien luokitus on enemmän koristeena. Mahdollisesti tarkoitit sitä tuolla moottorilla. Tää peli on kyllä todella outo miten niin moni verraittain pieni asia on viimeistelemätön.
Juuri eilen törmäsin ekaan alukseen jossa tuo pilottiluokitus tulee esteeksi, satunnainen yksittäisen pilotin alastuoma alus jossa se ystävällinen pilotti yritti korjailla sitä alusta ja sen olisi voinut helposti varastaa, jos olisi pystynyt sillä lentämään. Se virhe on siis " You are not authorized to pilot this ship " ja se ei mielestäni ollenkaan viittaa siihen skilliin. You are not qualified enough to pilot this ship olisi paljon parempi ja paras olisi you are not qualified to pilot class B ship. Sen sijaan tuollaistakin asiaa joutuu erikseen googlettamaan että mitä se meinaa.
Hmm nyt kun tarkistin tuota asiaa, niin tuo virheilmoitushan EI välttämättä tule juuri tuosta. Se oli vaan se eka mikä tuli vastaan alunperin, ja hyväksyin sen silloin vastaukseksi. En edes kokeillut tappaa sitä pilottia kun peli ei herjannut siitä, kuten ekaa alusta ryöstäessä. Tuossa on aika hyvin eroteltu mitä eri syitä voi tuolle olla, kuten mainittu tuo pilotin tuolin luokitus jota en ollut aiemmin huomannut katsoa. Täytyy katsoa jos satuin ottamaan siitä aluksesta tallenteen ja voisin kurkata olisiko se ollut sittenkin vietävissä.
Anyway, oletko tutustunut eri aseisiin? Aluksissahan on kolmea eri damagetyyppiä, suojat, runko ja järjestelmät. Ilmeisesti ilman aseita jotka tekevät eniten tuota järjestelmiin damagea(EM), ei vihollisten moottoreita saa sammutettua ja ei pääse kylään. Noita ostettuja aluksiahan on myös tarkoitus muokata.
Itseäni vähän kyrsii noi alukset tällä hetkellä. Rakentelin hyväksi sen varastamani aluksen, siihen paloi rekisteröinnin kanssa jotain 50k.(plus jotain 4-5 tuntia, osa menee oppimisen piikkiin). Eikä siitä saisi kuin 12k myydessä. Sitten samantien kun mulla on se perkki jossa on vanhemmat, isä oli voittanut pokerissa jonkun aluksen. Joka oli reaktorin, grav driven ja osin moottorien osalta parempi kuin se paranneltu alus, ja suojat siinä oli samaa tasoa. Ja nyt mua mietityttää ettei sitäkään uskalla lähteä parantelemaan ja ottamaan käyttöön, koska nurkan takana voi olla seuraava parempi tulossa. Pidän sen parannellun varastetun aluksen nyt vähän aikaa käytössä, mutta harmittaa kun siinä uudessa on reippaasti tehokkaampi reaktori.
Se mitä on ehkä vähän hankalampi lopulta korjata on tuo inventaarion ja varsinkin rakennusmateriaalien hallinta. Ehkä vika on osaltaan omassa hamstraajaluonteessa, mutta sitä joutuu jatkuvasti säätämään noiden eri rakennusmateriaalien kanssa ja tasapainoilemaan sen suhteen mitä on outposteissa jemmassa ja mitä omassa aluksessa. Missään ei tunnu olevan tilaa riittävästi ja aina joutuu ihmettelemään, että missä se juuri sillä hetkellä kaivattu materiaali olikaan. Vaikka se realismia vähentäisikin, niin jonkinlainen konsolidaatio noiden eri varastojen välillä olisi mukava. Paljoa ei ole vielä tullut tosin noita outpost-kuvioita tehtyä, joten hankala sanoa että tuleeko tuohon ajan kanssa helpotusta.
Mä en ole inventaarion hoitamista nähnyt kovin suurena ongelmana. Ajattelisin että se vaatii vähän optimointia ja opettelua mutta on hallittavissa. Varsinkin käyttöliittymä on minusta OK, erityisesti tuo että alukseen voi lähettää kamaa kun on tarpeeksi lähellä on kiva uusi ominaisuus.
Niin, tuosta aluksen kapasiteetista ja tukikohtien rakentelusta. Ongelmahan vähän on että eri resursseja on valtava määrä, ja siihen päälle eri valmistetut komponentit jotka myös ovat resursseja. Yrittäessä saada sekalainen kasa kaikkea, rahtitila ei vaan riitä. On helposti nähtävissä miksi. Tukikohtia ei ikäänkuin ole tarkoitettu käytettäväksi ollenkaan pelin alussa eikä välttämättä edes keskivaiheilla. Noiden eri resurssien määrä on sellainen koska pelissä on lopulta tarkoitus rakentaa joku 8k cargo space hävittäjä. Ilman tukikohtia ei tuollaisille ole mitään käyttöä.
Itse en kyllä ymmärrä mitä loppupelissä enää olisi syytä tai kiinnostusta noita tukikohtia rakentaa. Olen ihan samantien aloittanut noihin tutustumista vaikka ne eivät tuotakaan mitään hyödyllistä. Paitsi mun eka outpost Kreetissa on erittäin hyödyllinen koska pystyn jemmaamaan sinne contrabandin jota ei voi salakuljettaa vielä. Tuntuu että ne teki tukikohdista tyngän poistamalla polttoaineen roolin lähes kokonaan, siis ennen julkaisua.
Saako tuota aluksen ruumaan vasta myöhemmin käyttöön, kun tekee main questia... Lähdin silloin heti alussa Atlantiksestantekemäpn jotain sivu questejä ja en ole keksinyt, miten sinne ruumaan saa mitään.
Jos olet tarpeeksi lähellä, niin klikkaamalla ships (PC: h ) saat avattua aluksen ruuman, ja siirrettyä sitten sinne tavaraa, tai otettua pois. Siis näppäimet H, F ja lopuksi kai yksi Q. Toinen Q jos haluaa vaihtaa moodia, en muista ulkoa oliko aluksesta tai alukseen ekaksi. Peli kohtalaisen hyvin kertoo eri vaihtoehdot eri valikoissa.
Sen ruuman hallintapaneeli on ohjaamon vieressä seinällä, pitää painaa R että pääsee siirtämään tavaraa sinne omasta inventorystä. Ruuman sisältöä pääsee myös katsomaan kun menee aluksessa omaan inventoryyn ja painaa Q:ta, mutta siinä ei vaan tietääkseni voi siirtää tavaraa ruumaan, ainoastaan ruumasta itselle.
Kuten yllä. Se etäisyys alukseen jolla tuo toimii on ehkä luokkaa 300m-500m. En ole koskaan viitsinyt sitä erikseen katsoa. Paikoissa jossa on useampi alue täytyy olla samalla alueella.
Toivottasti usemmat sentään on löytäneet sell from ship ominaisuuden kauppiailla, joka toimii tuolla Q näppäimellä moodia vaihtaessa kun on kauppa menussa.
Kaikki nVidian näytönohjaimet ei kuitenkaan tue DLSS:ää, mm. Steamin suosituin malli 1650. Top20 yleisimmästä nVidian näytönohjaimesta 12 tukee jotain DLSS:ää.
Aika turha tuoda jotain 1650 kortteja tähän keskusteluun mukaan, kun ei ne edes täytä Starfieldin minimilaitteistovaatimuksia. Minimivaatimukset täyttävistä NVIDIA korteista yli 80% tukee DLSS.
First, an enormous thank you to all of you playing Starfield and your support. We are absolutely blown away by the response and all you love about the game. We’re also reading all your great feedback on what you’d like to see improved or added to the game. This is a game we’ll be supporting for...
Sen ruuman hallintapaneeli on ohjaamon vieressä seinällä, pitää painaa R että pääsee siirtämään tavaraa sinne omasta inventorystä. Ruuman sisältöä pääsee myös katsomaan kun menee aluksessa omaan inventoryyn ja painaa Q:ta, mutta siinä ei vaan tietääkseni voi siirtää tavaraa ruumaan, ainoastaan ruumasta itselle.
Saat siirrettyä alukseen kun menet ensin omaan inventoryyn aluksessa, painat Q että menee aluksen invertoryyn ja uudestaan kun Q:lla selaa omaan invertoryyn niin löytyykin store-vaihtoehto E tai hiiren näppäin.
Pakko ei ole maksaa, joten en ymmärrä mitä haittaa sen maksullisen modin olemassa olosta on. Iloa siitä sen sijaan on heille, jotka katsovat että tuote on hintansa väärti. Ja voisi spekuloida, ettei välttämättä ilmaistakaan DLSS 3 modia olisi olemassa, jos ei maksullisen tekijä olisi näyttänyt esimerkillään, että tuo on tehtävissä.
Pikkulisä viihdetuotteeseen kuitenkin kyseessä eikä mikään syöpälääke tai elintarvike niin en ihan näe miksi porukalla niin pahasti tatti otsassa tuon suhteen. Ja kynisin itsekin kymppitonnit omaan taskuuni ihmisiltä joilla on varaa maksaa, jos tuommoisen olisin vaivalla koodannut.
Pakko ei ole maksaa, joten en ymmärrä mitä haittaa sen maksullisen modin olemassa olosta on. Iloa siitä sen sijaan on heille, jotka katsovat että tuote on hintansa väärti. Ja voisi spekuloida, ettei välttämättä ilmaistakaan DLSS 3 modia olisi olemassa, jos ei maksullisen tekijä olisi näyttänyt esimerkillään, että tuo on tehtävissä.
Pikkulisä viihdetuotteeseen kuitenkin kyseessä eikä mikään syöpälääke tai elintarvike niin en ihan näe miksi porukalla niin pahasti tatti otsassa tuon suhteen. Ja kynisin itsekin kymppitonnit omaan taskuuni ihmisiltä joilla on varaa maksaa, jos tuommoisen olisin vaivalla koodannut.
Maksullisten modien kanssa on suuri ongelma riippuvuuksien kanssa. Jos kaikki modit olisivat maksullisia niin yksi maksullinen modi voi vaatia viittä muuta maksullista modia toimiakseen. Esimerkiksi Skyrimin yksi armor-modi voi vaatia yli 5 muuta modia toimiakseen täydellisesti (cbbe, bodyslide, racemenu, HDT-SMP, papyrusutils, xp32 skeleton, jne.). Samalla sitten armorien yhteensopivuus pirstaloituisi täydellisesti kun jokainen modin tekijä ei tekisikään armoreita cbbe/unp pohjalta vaan tekisi oman body-modin maksujen kiertämiseksi yms.
Omasta mielestä kaikki modit pitäisi tehdä avoimen lähdekoodin pohjalta, koska silloin modin A perustaja voi jättää homman kesken milloin huvittaa ilman että se kusisi modin B kehittäjän muroihin kun modi on riippuvainen modista A. Eikä modin A kehittäjän tarvitsisi vuosien päästä sännätä yksinään korjaamaan modia kun Todd julkaisee taas puskista uuden versiopäivityksen peliin joka rikkoo modin.
mitähän ne kusi tuolla pätsillä tästä pelistä, ennen pätsiä framet n.65 atlantiksessa kokoajan ja planeetoilla lähemmäs 80-90 niin nyt vaan 40fps jopa aluksessa.
Pystyykö tässä välttämään / skippamaan kokonaan aluksen kanssa säätämisen? Ei kiinnosta yhtään se osuus ja vaikuttaa sen verran monimutkaiselta prosessilta etten kyllä jaksaisi siihen yhtään aikaa tuhlata. Se alun taistelukin oli sellaista säätämistä itsellä, että oksat pois. Sen ole löytänyt, että muille planeetoille voi teleportata (voiko niihin edes lentää?), mutta ilmeisesti sekin käyttää jotain resursseja. Jump jotain? Haluaisin vain pelata peliä Fallout-tyylillä ilman avaruudessa haahuilua
Edit: ehkä reilu 10 tuntia sisällä ja melko alussa vasta main questia
Ehkäpä helpottaisi, jos mieltäisi sen maksullisen modin jonkinlaiseksi modiskenen ulkopuoliseksi kikkareeksi johon ei ole pakko koskea pitkällä tikullakaan. Ei ole pakko maksaa, ei ole pakko rakentaa sen päälle omia modejaan jne.
Avoin lähdekoodi ja ilmaisuus on kiva juttu muuallakin kuin modeissa, joten aika mielivaltainen raja tämä, että juuri modeissa se on haram.
Ehkäpä helpottaisi, jos mieltäisi sen maksullisen modin jonkinlaiseksi modiskenen ulkopuoliseksi kikkareeksi johon ei ole pakko koskea pitkällä tikullakaan. Ei ole pakko maksaa, ei ole pakko rakentaa sen päälle omia modejaan jne.
Maksullisuus pitää kyllä huolen siitä, että kyseinen kuona jää modiskenen ulkopuolelle eikä kukaan tule maksamaan siitä mitään kun joku kuitenkin tekee ilmaisen vaihtoehdon.
Epävirallisista, ulkopuolisilla työkaluilla tehdyistä modeista on vielä yksinkertaista pyytää maksua, mutta kun viralliset työkalut tulevat, niistä ei voikaan pyytää maksua. Jos teet modin virallisilla työkaluilla, sinä et omista kyseistä modia, Bethesda omistaa sen. Tämä pykälä on aina ollut työkalujen käyttöehdoissa.
This first update is a small hotfix targeted at the few top issues were are seeing. After that, expect a regular interval of updates that have top community requested features including:
Ei tullut vielä, vaan tulevaisuudessa joskus. Nyt korjasivat pari performance/stability-hommaa ja quest-bugia. Infossa tuo:
This first update is a small hotfix targeted at the few top issues were are seeing. After that, expect a regular interval of updates that have top community requested features including:
En tiedä voiko poistaa mutta vaikka voisikin niin ei sitä varmaan pelaamaan pääsisi. Minulla oli tässä nyt tilanne että update pendasi, mutta en päässyt pelaamaan ilman updatea kun se valitti vain että update required.
En mä tiedä kyllä mulla tuo DLSS mod toimii edelleen enkä nähnyt kyllä mahdollisuutta edes vaihtaa FSR2 -> DLSS. Ehkä mod filet sekoittaa jotain mutta tuntuu pelaavan niin ihan sama.
Oon nyt ostanut ilmeisesti (pariinkin kertaan) joitain osia tohon alukseen, miten saan ne default osien tilalle, pitääkö mennä ship builderiin vai upgrade shippiin??
Kuulemma ostetut osat menny johonkin cargoon jota en löydä mistään, miten noi saa vaihdettua koneeseen satan helveten
Oon nyt ostanut ilmeisesti (pariinkin kertaan) joitain osia tohon alukseen, miten saan ne default osien tilalle, pitääkö mennä ship builderiin vai upgrade shippiin??
Kuulemma ostetut osat menny johonkin cargoon jota en löydä mistään, miten noi saa vaihdettua koneeseen satan helveten
No tätähän se tietenkin on kun peli pitää modailla ensin kuntoon ja sitten tulee pätsi joka vain hajoittaa kaiken. Ei tätä kyllä enää viitsi ilman frame geniä pelata kun tottui jo ettei vituta koko ajan se nylpytys.
Oon nyt ostanut ilmeisesti (pariinkin kertaan) joitain osia tohon alukseen, miten saan ne default osien tilalle, pitääkö mennä ship builderiin vai upgrade shippiin??
Kuulemma ostetut osat menny johonkin cargoon jota en löydä mistään, miten noi saa vaihdettua koneeseen satan helveten
No tätähän se tietenkin on kun peli pitää modailla ensin kuntoon ja sitten tulee pätsi joka vain hajoittaa kaiken. Ei tätä kyllä enää viitsi ilman frame geniä pelata kun tottui jo ettei vituta koko ajan se nylpytys.
No nyt tajusin miten noi shieldit ja enginet laitettiin, jotenkin näytti että edelliset vielä olis kiinni, siltä Atlantiksen Spaceportin mekaanikko-ukolta siis ostelin noi.
Mistäs noita varaosapartteja sitten saikaan?
This first update is a small hotfix targeted at the few top issues were are seeing. After that, expect a regular interval of updates that have top community requested features including:
Huvittavaa tässäkin on se että, kenellekkään tullut mieleenkään että olis voinut olla jo julkkarissa nämäkin perus asiat. Sitten jos vielä sais jonkun fiksumman kartankin mutta, se sitten ehkä varmaan jokus ens vuonna tai sitten ei... Huoh..
Uusin update korjasi jumittavan/game breakerin main guestissa, ainakin ng+ osalta, huh, meinasi vaan bugitella ja aiheuttaa harmaita hiuksia. Ois tänkin pelin ehkä hankkinut vasta kun tulee goty versio jossa kaikki on korjattu valmiiksi
Pystyykö tässä välttämään / skippamaan kokonaan aluksen kanssa säätämisen? Ei kiinnosta yhtään se osuus ja vaikuttaa sen verran monimutkaiselta prosessilta etten kyllä jaksaisi siihen yhtään aikaa tuhlata. Se alun taistelukin oli sellaista säätämistä itsellä, että oksat pois. Sen ole löytänyt, että muille planeetoille voi teleportata (voiko niihin edes lentää?), mutta ilmeisesti sekin käyttää jotain resursseja. Jump jotain? Haluaisin vain pelata peliä Fallout-tyylillä ilman avaruudessa haahuilua
Edit: ehkä reilu 10 tuntia sisällä ja melko alussa vasta main questia
Alus on aika merkittävä vähintään sen antaman storagen takia, jota tarvitaan erityisesti tukikohtien rakentamisessa. Ei niihin kauheasti tarvitse upottaa aikaa, erityisesti jos et välitä miltä se alus näyttää vaan lätkit osia kiinni.
Jos pärjäät sillä säilytystilalla mitä hahmot ja se perusalus antaa niin anna mennä vaan. Muutamien pakollisten taistelujen takia vähintään luulisi että sitä joutuu päivittämään tai vaihtamaan jossain vaiheessa.
Huvittavaa tässäkin on se että, kenellekkään tullut mieleenkään että olis voinut olla jo julkkarissa nämäkin perus asiat. Sitten jos vielä sais jonkun fiksumman kartankin mutta, se sitten ehkä varmaan jokus ens vuonna tai sitten ei... Huoh..
Jahash. Tais tullakin viimein se todellinen syy ja selitys sille minkä takia Starfield on niin kökkö launchissa. Microsoft ja DirectX pakotus. Peli oli alunperin koodattu Vulkanilla (joka on hyvä). Bethesda kuitenkin Zenimax Median tytärfirma ja id software kuuluu samaan puljuun. Taishan sitä olla uutista että idsoftware muutenkin autto kehityksessä ja sen kyllä huomaa yleisesti tuota pelistä.Vaikuttaa suht saman tyyliseltä tuo engine (pois lukien bethesdan trademark gamebryo glitchit) että olis doom (2016, eternal)-engine alla (jotka koodattu vulkanilla). Mutta sitten tuli microsoft joka kusas kaikkien muroihin ostamalla omalle alustalleen ja yllättäen alko DirectX pakotus ja lopun tiedämme.
Todennäköisesti pelin suorituskyky olis ollut huippuluokkaa jos microsoft kauppoja ei olis tapahtunut ja olisivat saaneet jatkaa vulkanille kehitystä pääalustana.
Jahash. Tais tullakin viimein se todellinen syy ja selitys sille minkä takia Starfield on niin kökkö launchissa. Microsoft ja DirectX pakotus. Peli oli alunperin koodattu Vulkanilla (joka on hyvä). Bethesda kuitenkin Zenimax Median tytärfirma ja id software kuuluu samaan puljuun. Taishan sitä olla uutista että idsoftware muutenkin autto kehityksessä ja sen kyllä huomaa yleisesti tuota pelistä.Vaikuttaa suht saman tyyliseltä tuo engine (pois lukien bethesdan trademark gamebryo glitchit) että olis doom (2016, eternal)-engine alla (jotka koodattu vulkanilla). Mutta sitten tuli microsoft joka kusas kaikkien muroihin ostamalla omalle alustalleen ja yllättäen alko DirectX pakotus ja lopun tiedämme.
Todennäköisesti pelin suorituskyky olis ollut huippuluokkaa jos microsoft kauppoja ei olis tapahtunut ja olisivat saaneet jatkaa vulkanille kehitystä pääalustana.
Xboxillahan ei Vulkan runtimeä ole syystä jonka varmaan jokainen arvaa eli DirectX12 render pathi pitää löytyä joka tapauksessa. Muutenkin vähän Moores Law video vaikuttaa vouhottamiselta vaikka jotain perää tietenkin on. Starfieldihän ei käytä mitään doom engineä koska rendering framework on The Forge joka löytyy githubista. Forgessa on tuki DX12, Vulkan, you-name-it jonka valmiita rakennuspalikoita on helppo käyttää rakentamaan oma render engine pipeline platformi kohtaisesti. Eli Xboxille DX12, PC:lle joku muu. No varmasti Microsoftilla jotain pakotusta on ehkä PC puolelle myös tullut.
Noh, oli miten oli niin aika kädettömän kuvan tämä kokonaisuutena kuitenkin anrtaa Bethesdan render-techin tietotaidosta/tasosta.
Todennäköisesti pelin suorituskyky olis ollut huippuluokkaa jos microsoft kauppoja ei olis tapahtunut ja olisivat saaneet jatkaa vulkanille kehitystä pääalustana.
Toisaalta huhut on että microsoft lykkäsi pelin julkaisua, jonka takia tämä on bugittomin Bethesdan peli ikinä?
Eli olisiko ilman mikkisoftaa tullut graafisesti hyvin pyörivä, mutta täynnä bugeja...
Zenimax/Betheseda on aika paljon pienempi pulju kun Microsoft, jonka takia taloudellinen paine suurempi aikaiselle julkaisulle. No, ei voida tietää kumpi parempi.
Niin onhan se Vulkan tuki lukuisissa multiplatta peleissä PC:llä, että ei sitä romukoppaan olisi varmaan tarvinnu heittää, koska se DX12 olisi ollu pakko löytyä joka tapuksessa, oli sitten MS peli tai ei.
Niin tarkoitin että id:n kädenjälki näkyy laadussa vaikka tuo nyt ei suoraan doom enginelle oliskaan kirjoitettu. Yhtä kaikki edelleen Vulkanin käyttö on valovuosia parempi ratkaisu kun muuttaa kehitystä microsoftille suotuisammaksi. Ja kyllähän se on aivan varmaa että Microsoft kauppojen jälkeen vulkanin codepathia pelissä alettiin romuttamaan DirectX ystävällisempään suuntaan alkuperäisen kustannuksella.
Muutenkin vähän Moores Law video vaikuttaa vouhottamiselta vaikka jotain perää tietenkin on
Toisaalta huhut on että microsoft lykkäsi pelin julkaisua, jonka takia tämä on bugittomin Bethesdan peli ikinä?
Eli olisiko ilman mikkisoftaa tullut graafisesti hyvin pyörivä, mutta täynnä bugeja...
Zenimax/Betheseda on aika paljon pienempi pulju kun Microsoft, jonka takia taloudellinen paine suurempi aikaiselle julkaisulle. No, ei voida tietää kumpi parempi.
Tarkoitan sitä että pelit pyörii paremmin vulkanilla ja jos uutisenkin mukaan peliä kehittiin ensialkuun Vulkan mielessä (joka hyvin todennäköistä kun otetaan huomioon mahdollinen idsoftwaren tuki ja id:n tuntemus vulkanin osalta doomeista). Käytännössä tuo DirectX porttaus tullut mukaan ja mahdollista xboxille, mutta ei prioriteettina.