Starfield (PC, XBX)

Pakko sen verran kommentoida kun on tunteja nyt kunnolla takana, että tykkään todella paljon tästä pelistä ja on vienyt mennessään kyllä kunnolla, viikonloppu meni ihan ohi kun pelasin vaan starfieldiä. Näitä kommentteja täällä kun luki, en ollut yhtään innoissani ostamassa tätä ja hetken aikaa ajattelin että tämä vaatii vielä aikaa kypsyä. Mutta tuli kuitenkin ostettua ja olen nauttinut.

Ei ole tullut bugeja vastaan, grafiikat on minun mielestä hyvät ja 1440p:llä kun pelaan niin suorituskyky on myös hyvä. Oikeestaan harvoin nykyään jaksaa mistään pelistä kauheasti innostua, olen ajatellut jo että 35v ikäisenä, ei sitä vaan enää nauti peleistä kuten ennen, mutta starfield osoitti kyllä sen ajatuksen olevan väärä. Enkä ole mitenkään Bethesda fani, Falloutteja jonkin verran aikaisemmin pelanneena kylläkin.

Koneen speksit: 5950x, 6900xt ja 32gb ram.
 
Viimeksi muokattu:
Siis täh? Vuoden 2010 jälkeen kun 144Hz näytöt alkoi yleistymään niin ei paljoa ole porukoilla 60hz näyttöjä näkynyt ainakaan täällä päin suomea. Televisioissakin 120Hz ollut peruskauraa jo vähintään puolen vuosikymmentä ellei enemmän.

Nyt on kuitenkin vuosi 2023.
Joo on kyllä ollu mut ei ihan peruskauraa, itsellä 3-vuotta vanha 58" töllö joka ei ollut halvimmasta päästä eli joku 700€ tekele ja on 60Hz jos tuota 120Hz ois halunnu niin 1200€ silloin olisi pitänyt pöytään lyödä niin ei ihan perus töllöissä tuota 120Hz paneelia kyllä ole.
 
Joo on kyllä ollu mut ei ihan peruskauraa, itsellä 3-vuotta vanha 58" töllö joka ei ollut halvimmasta päästä eli joku 700€ tekele ja on 60Hz jos tuota 120Hz ois halunnu niin 1200€ silloin olisi pitänyt pöytään lyödä niin ei ihan perus töllöissä tuota 120Hz paneelia kyllä ole.
Ei ehkä nämä väännöt kuulu tähän ketjuun mutta itsellä on 5v vanha LG OLED jossa on 120Hz tuki ja se maksoi sen tonnin sillon. Muitakin oli muistaakseni tarjolla mutta OLED piti olla niin maksoin premiumia.
 
Niin, kumpi on yksinkertaisempi, inventaario jota pitää skrollata sivukaupalla ja josta näkee vain pienen osan kerrallaan, jossa tavaroiden siirtely eri kontainereiden välillä on tehty mahdollisimman kömpelöksi jne. Vai inventaario, josta näkee 10-kertaisen määrän kerralla kuten 30+v vanhoissa peleissä jo tehty.

Niin, en ole eri mieltä. En tiedä oletko tehnyt käyttöliittymäpuolta ihan peruskäyttäjille, mutta peruskäyttäjä ei halua opetella asioita, jotka näyttävät monimutkaiselta tai missä on 10-kertainen määrä tavaraa. Niin hyödyllistä kuin se olisikin. Ehkä jollakin muulla on erilainen kokemus.

E. Ja en siis ole eri mieltä sen huonoudesta, erityisesti painorajojen sisällä pysymisen suhteen. Myös vähän epäselvyyttä aseiden suhteen, mutta päädyin ropettamaan tyyppiä joka käyttää hyvältä tuntuvaa asetta kunnes siitä loppuu panokset, ja sitten arpoo seuraavan (priorisoiden pistooleja ja mahdollisia efektejä), ei osta panoksia..
 
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Steam hardware surveyn mukaan yli 60% porukasta pelaa edelleen esim 1080p resolla ja 1440p on kaukaisena kakkosena vajaan 15% osuudellaan. Toki reso on eri asia mutta noin niinkun esimerkkinä, kyllä 60hz on varmasti se yleisin edelleen.
Itekin pelaan 4k 60hz näytöllä enkä enempää tarvii kun ei tuo näyttiskään parempaan pysty.
No, kuinka moni niistä tietokoneista jotka on listattu tonne kyselyyn edes täyttää Starfieldin minimivaatimukset?

Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoitunta AAA-pelin ostajien PC laitteistosta, varsinkin DAY 1.

Ostat 3 peliä täyteen hintaan, niin sillä ostaa jo 1080p 120 hz näytön melkein.
 
peruskäyttäjä ei halua opetella asioita, jotka näyttävät monimutkaiselta

Mun mielestäni tuo siis näyttää monimutkaiselta ja on monimutkainen käyttää. Hyvä UX ei tietenkään tarkoita sitä että sen pitäisi olla monimutkainen, mutta nyt inventaario on huono sillä käyttö ei ole intuitiivista, informaatiotiheys on surkea jolloin asioita joutuu etsimään ja tosiaan kryptisiä lyhenteitä ei avata missään.

Musta toi on huono UI, joka voisi olla sekä yksinkertaisempi, intuitiivisenpi ja toimivampi niin aloittelijalle kuin iotekkiläiselle. Saa olla eri mieltä mutta mun fiilis on että ei kukaan tuosta juuri pidä.
 
Mun mielestäni tuo siis näyttää monimutkaiselta ja on monimutkainen käyttää. Hyvä UX ei tietenkään tarkoita sitä että sen pitäisi olla monimutkainen, mutta nyt inventaario on huono sillä käyttö ei ole intuitiivista, informaatiotiheys on surkea jolloin asioita joutuu etsimään ja tosiaan kryptisiä lyhenteitä ei avata missään.

Musta toi on huono UI, joka voisi olla sekä yksinkertaisempi, intuitiivisenpi ja toimivampi niin aloittelijalle kuin iotekkiläiselle. Saa olla eri mieltä mutta mun fiilis on että ei kukaan tuosta juuri pidä.

Mielestäni se on yksinkertainen, mutta se asioiden esitys on kyllä huono. Erityisesti se voisi selkeämmin indikoida (graafisesti, ei vain pienellä tekstillä), että mitä olet tekemässä, ja minne / mistä olet siirtämässä tavaroita.

Pieni plussa 'uudet tavarat' osiosta.
 
Juu myyjien inventaario ainakin pitäisi ehdottomasti näkyä samassa ruudussa kun olet myymässä/ostamassa tavaraa. Ei ole ainoastaan paria kertaa kun on vahingossa myynyt/ostanut kun tarkoitus oli tehdä juuri toisinpäin. Sitten kun siinä välissä on vielä aluksen inventaario. Eli 3 napin painallusta tarvitsee vaihtaakseen "myyjä" -> "pelaaja" inventaarion.
 
Joku Resident Evil 4 tyylinen inventaario olisi kyllä itselle mieluisa, menettelee tämäkin mutta aika aikaa vievää on selailu nyt, painon mukaan lajittelu olisi kyllä hyvä toiminto.
 
Niin, kumpi on yksinkertaisempi, inventaario jota pitää skrollata sivukaupalla ja josta näkee vain pienen osan kerrallaan, jossa tavaroiden siirtely eri kontainereiden välillä on tehty mahdollisimman kömpelöksi jne. Vai inventaario, josta näkee 10-kertaisen määrän kerralla kuten 30+v vanhoissa peleissä jo tehty.

Sitten ihan perusjututkin voisi laittaa kuntoon. Esim. mahdollisuus järjestää kokonaispainon mukaan (ei yksikköpainon). Jossa tavarasta näytetään listassa muutakin kuin vain yksi atribuutti. Jossa kryptiset 2-3 kirjaimen lyhenteet ja statsien merkitys olisi jotenkin avattu kun hiirellä hoveroi. Jos joku näistä toimii eri tavalla kuin kuvittelen, niin saa sanoa.

Starfieldin inventaariosta pääosa on jättimäisellä kuvalla, jonka informaatioarvo on pyöreä nolla. Tässä joku Redditistä uudelleensuunnitteli inventaarion. Tässä on jo jotain yritystä.

zph0nnuy9amb1.png


Vaikea uskoa, että Starfieldin nykyinen inventaario olisi oikeastaan millään mittarilla tällä hetkellä hyvä kun sitä vertaa lukemattomiin muihin peleihin. (Ja pliis jätetään ne pelistudiofanitukset nyt pois. Puhutaan vaan UI:stä ja UX:stä. Ja mikään peruste ei ole se, että näin tämä on ennen tehty ja tätä ei saa muuttaa.)



En tiedä, mihin tämä oikein liittyy. Inventaario on surkea ihan riippumatta siitä, mikä studio tai kuka kehittäjä sen on koodannut. Studiolla ei ole mitään välilä. Kyllä Bethesdalta taitio ja resursseja löytyy tehdä asioita järkevästikin.
Juuri tämän tyyppinen inventaarion pitäisi olla, toivottavasti kohta modaavat tämän oikeasti :)
 
Johan se nähtiin Skyrimin kohdalla, ettei Bethesdalla osata tehdä kunnollista UI:ta.

Niin, kumpi on yksinkertaisempi, inventaario jota pitää skrollata sivukaupalla ja josta näkee vain pienen osan kerrallaan, jossa tavaroiden siirtely eri kontainereiden välillä on tehty mahdollisimman kömpelöksi jne. Vai inventaario, josta näkee 10-kertaisen määrän kerralla kuten 30+v vanhoissa peleissä jo tehty.

Sitten ihan perusjututkin voisi laittaa kuntoon. Esim. mahdollisuus järjestää kokonaispainon mukaan (ei yksikköpainon). Jossa tavarasta näytetään listassa muutakin kuin vain yksi atribuutti. Jossa kryptiset 2-3 kirjaimen lyhenteet ja statsien merkitys olisi jotenkin avattu kun hiirellä hoveroi. Jos joku näistä toimii eri tavalla kuin kuvittelen, niin saa sanoa.

Pieniä asioita, jotka merkkaavat paljon. UI-modien suosio näissä peleissä luulisi kertovan paljon, kuinka surkeita vakio-UI:t ovat.
 
Johan se nähtiin Skyrimin kohdalla, ettei Bethesdalla osata tehdä kunnollista UI:ta.

Toi on kyllä koomista että modaajat tekevät tuon parissa viikossa paremmin ja pelintekijä ei vuosissakaan saa aikaan inventaariota, joka olisi suurimman osan mielestä kohtuullisen hyvin tehty.
  • jos inventaariossa tärkein elementti on massiivinen 3D-kuva siitä esineestä, joka täyttää puoli ruutua, ollaan jo todella pahasti metsässä
  • jos on tarkoitus siirrellä asioita kahden paikan välillä, niin ne kummatkin paikat olla samaan aikaa näkyvissä
  • inventaarion skrollailu olisi murto-osa nykyisestä, jos käytettävissä olisi grid, eikä skrollattava lista
  • ketän ei kiinnosta juurikaan esineiden nimet, vaan esineiden tärkeimmät ominaisuudet eli jokaisella on joka tapauksessa vertailunäkymä käytössä ja esineen nimi ja kaikki statsit näkyvät hoverilla. Grid esineiden kuvilla olisi siis kompaktimpi ja helpompi käyttää
  • pikavalinnat pitäisi olla alareunassa koko ajan näkyvillä, jonne esineitä voi raahata halunsa mukaan. Nyt näet vain jonkun sydänikonin, mutta et edes näppistä, jonka taakse ase on laitettu
Ei se pelaaminen tuohon tietenkään kaadu, mutta onpahan ainakin yksi kohde, johon Bethesda voisi satsata kun tätä päivittelee. Mutta jos tämä modella saadaan kuntoon, niin hyvä niin.
 
Tuo LUT modi ois kyllä ihan jees, mutta aiheuttaa itsellä sen että ei enää aurinko näy planeetoilla. Muilla samoja kokemuksia? Kuussa tuon huomasin ensiks kun aurinko näkyi ainoastaan niin että katsoi suoraan sitä päin. Muuten katoaa samantien. Testasin vielä pariin kertaan ja aina kun ton LUT modin poisti niin toimi peli normaalisti.
 
Johan se nähtiin Skyrimin kohdalla, ettei Bethesdalla osata tehdä kunnollista UI:ta.
Luulis että studiolla edes joku olis joskus näitä skyriminkin ui modeja kokeillut ja oppisi niistä jotakin, aikaakin on kulunut ja asioita ainakin teoriassa on ehtinyt omaksua. Oikeasti tulee välillä semmonen fiilis että työntekijät ei itse pelaa ikinä mitään, etenkään oman studion pelejä, sillä ei noin käsittämättömän huono UI muuten päädy lopputuotteeseen.
 
Ja tää UI on jopa osittain ottanut inventaarion ja kauppanäkymän suhteen takapakkia esim Fallout 76 suhteen, ellen nyt ihan väärin muista 76 valikoita...
 
Asensin Vortex mod managerin, mutta tuntuu olevan sen kanssa muualta open source -maailmasta kovin tuttua virheistä toiseen etenemistä. :D

Modit asentuvat Nexus Modin sivuilta mukamas ihan hienosti, mutta missään niitä tiedostoja ei kyllä näy. Pitäisi varmaan näkyä? Lisäksi mm. Undelayed Menus -niminen mod menee virheilmoituksen perusteella ristiin StarUI:n kanssa, joten yritin poistaa sitä, mutta poistovaihe herjaa kaikille modeille Vortexissa näin:

1694443483188.png


Mitähän tuo meinaa? Kyseessä siis pelin Game Pass -versio.

Tuo LUT modi ois kyllä ihan jees, mutta aiheuttaa itsellä sen että ei enää aurinko näy planeetoilla. Muilla samoja kokemuksia? Kuussa tuon huomasin ensiks kun aurinko näkyi ainoastaan niin että katsoi suoraan sitä päin. Muuten katoaa samantien. Testasin vielä pariin kertaan ja aina kun ton LUT modin poisti niin toimi peli normaalisti.
Eihän vaan liittyisi tähän?

 
Eihän vaan liittyisi tähän?

Eipä oo AMD näyttis itsellä vaan 3070ti
 
Toi on kyllä koomista että modaajat tekevät tuon parissa viikossa paremmin ja pelintekijä ei vuosissakaan saa aikaan inventaariota, joka olisi suurimman osan mielestä kohtuullisen hyvin tehty.

Olen miettinyt tätä (liiankin) paljon koska tässä ei ole mitään järkeä, miksi jättää inventory noin surkeaksi tietäen että 1) testipelaajat ovat varmasti flaganneet tämän heti 2) Bethesedalla varmasti riittää resursseja asian korjaamiseen nopeasti ja 3) modaajat fiksasivat tämän noin viikossa.

Ei löydy mitään hyviä syitä tälle jonka takia roikotan vieläkin sitä 0-hypoteesia että tämä oli tarkoituksella modaajille jätetty "helppo" kakku jotta saadaan modiskene nopeasti pöhisemään tuloksia ja saadaan pallo pyörimään. Sama voi koskea muitakin asioita joita korjattu modeilla nopeasti.

Ei tämäkään teoria tietenkään aukoton ole mutta parempaa selitystä en vain ole keksinyt.
 
Olen miettinyt tätä (liiankin) paljon koska tässä ei ole mitään järkeä, miksi jättää inventory noin surkeaksi tietäen että 1) testipelaajat ovat varmasti flaganneet tämän heti 2) Bethesedalla varmasti riittää resursseja asian korjaamiseen nopeasti ja 3) modaajat fiksasivat tämän noin viikossa.

Ei löydy mitään hyviä syitä tälle jonka takia roikotan vieläkin sitä 0-hypoteesia että tämä oli tarkoituksella modaajille jätetty "helppo" kakku jotta saadaan modiskene nopeasti pöhisemään tuloksia ja saadaan pallo pyörimään. Sama voi koskea muitakin asioita joita korjattu modeilla nopeasti.

Ei tämäkään teoria tietenkään aukoton ole mutta parempaa selitystä en vain ole keksinyt.
Ja sit samaan aikaan moditukea konsoleille, joilla todennäköisesti suurin osa tätä pelailee, saadaan odottaa ensi vuoteen. Ei kuulosta kovin loogiselta.
 
Olen miettinyt tätä (liiankin) paljon koska tässä ei ole mitään järkeä, miksi jättää inventory noin surkeaksi tietäen että 1) testipelaajat ovat varmasti flaganneet tämän heti 2) Bethesedalla varmasti riittää resursseja asian korjaamiseen nopeasti ja 3) modaajat fiksasivat tämän noin viikossa.

Ei löydy mitään hyviä syitä tälle jonka takia roikotan vieläkin sitä 0-hypoteesia että tämä oli tarkoituksella modaajille jätetty "helppo" kakku jotta saadaan modiskene nopeasti pöhisemään tuloksia ja saadaan pallo pyörimään. Sama voi koskea muitakin asioita joita korjattu modeilla nopeasti.

Ei tämäkään teoria tietenkään aukoton ole mutta parempaa selitystä en vain ole keksinyt.

Mulla tulee mieleen että on tehty puhtaasti 3m katseluetäisyyttä ja konsoleita silmälläpitäen. Tähän kun lisää että joku suunnittelija on sanonut että sen vähä-älyisimmäkin pelaajan on nähtävä ja ymmärrettävä sohvaltaan mitä missäkin lukee ja mitä mikäkin valikko tarkoittaa, niin on saatu tämmöinen aikaan.
 
Mulla tulee mieleen että on tehty puhtaasti 3m katseluetäisyyttä ja konsoleita silmälläpitäen. Tähän kun lisää että joku suunnittelija on sanonut että sen vähä-älyisimmäkin pelaajan on nähtävä ja ymmärrettävä sohvaltaan mitä missäkin lukee ja mitä mikäkin valikko tarkoittaa, niin on saatu tämmöinen aikaan.

Tämä voi olla syy, en ole vielä pelannut peliä joten en osaa arvioida tarkemmin mutta tämäkin kuulostaa loogiselta.
 
Ongelmana on sitten että tuon suunnittelijan kommentin perimmäinen ajatus on unohdettu ja on lisäilty sinällään ihan käteviä oikoteitä aluksen inviin, omaan inviin ja tietenkin kauppatilanteessa kaupan inviin. Kukaan ei ole kyllä muistanut raportoida, että onaika epäselvää mitä tavaraläjää milloinkin tuijotetaan. Tai ainakin epäintuitiivista, kun vain se selosteteksti sen kertoo.
 
Onpa kökköä Sarahin kanssa romantisointi. Aiheuttaa ihan aitoa myötähäpeää siirappisen kliseisen dialogin kirjoittajaa kohtaan kuka sitten lieneekään. Siis joku Todd Howardin kummityttö kirjoittanut "suurella tunteella". En ymmärrä miten on voinut päästä läpi peliin tuollaisenaan. Joku suurempi logiikka, että se on tarkoituksella noin huono?

1694451838608.png


Ylläolevassa romaanissa todennäköisesti parempaa dialogia (worst trash romance novels hakusanalla ensimmäisenä).

Joka tapauksessa nauttinut pelistä. Yllä oleva tatuksin "stop having fun" vihaiselta isältä on osuva.
 
Sticky post kertoo että crasheistä ehkä päästy jo eroon jos ottaa uusimman version modista.


Tämä kannattaa nyt ehdottomasti ottaa kaikki 40xx kortin omistavat käyttöön.
Pelailin juuri 3h tuntia ilman ainuttakaan kaatumista. Vanhempi versio satunnaisesti kaatuili lähinnä latausruuduissa.
 
Tämä kannattaa nyt ehdottomasti ottaa kaikki 40xx kortin omistavat käyttöön.
Pelailin juuri 3h tuntia ilman ainuttakaan kaatumista. Vanhempi versio satunnaisesti kaatuili lähinnä latausruuduissa.

Jep, tää toimii hyvin. Joskin framet tippui 120-130 -> 90-100. Ilmeisesti gpu:n käyttöaste pienentyny joten lieneekö siinä sit syy.
 
Tämä kannattaa nyt ehdottomasti ottaa kaikki 40xx kortin omistavat käyttöön.
Pelailin juuri 3h tuntia ilman ainuttakaan kaatumista. Vanhempi versio satunnaisesti kaatuili lähinnä latausruuduissa.
Itellä toi uusin versio aiheutti GPU käyttöasteen tippumisen johonkin 60% paikkeille ja sitä myöten surkean suorituskyvyn.
 
Vortexissa ns. modi-kansio ja modattava peli pitäisi olla samalla levyllä. Eli Settings > Mods > Mod Staging Folder.
Joo, ehdit juuri ennen kuin aloin kirjoittamaan jatkoa edelliseen.

Tämä tosiaan selvisi, kun muutti Vortexin asetuksista staging folderin samalle levylle missä pelikin on. Vortex oli kyllä jo aiemmin asennettu samalle levylle, mutta tämä staging-kansio oli oletuksena profiilipolussa C-asemalla ja se aiheutti tämän ongelman. Jännästi se ei herjannut mitään modeja asennettaessa, vaan vasta siinä vaiheessa, kun olin poistamassa niistä yhtä.
 
Viimeksi muokattu:
LOL! Ja juuri eilen illalla postin FG:n pois käytöstä jäätymisien takia. Tiedänpähän ainakin mikä niitä aiheuttaa, jos uusin versiokaan ei toimi.
 
1694443483188.png


Mitähän tuo meinaa? Kyseessä siis pelin Game Pass -versio.

Tuohon lisänä sellainen, että ainakin itsellä viime viikolla yhtäkkiä ei mikään Vortexin mod deployment (asennus tai poisto) toiminut enää ja herjasi "Game doesn't support symlinks". Vortex sisältää peleille extensioneja ja olivat Starfieldin päivittyneestä extensionista (0.2.0) päättäneet poistaa symlink-tuen kokonaan, koska ei kuulemma toimi. Tähän asti se oli kyllä toiminut kaiken kanssa ainakin itsellä ja samaa asiaa ihmetellään mm. tuolla (myös, miten symlink-tuen saa extensionin konffia puukottamalla takaisin tarvittaessa): Starfield - File topics. Saattaa olla yhteydessä myös tuohon, jos symlinkit oli käytössä ennen ja alkoi mainittua virhettä heittämään.
 
Viimeksi muokattu:
Äh, alkaa olla aika lähellä itsellä että jätän tämän kesken. Kun tuo Outpost räpellys oli pettymys niin aloin tekemään faction questeja. Ei saakeli näähän on ihan sontaa. Vaihtoehdot tähänkin questiin jonka tein oli tappaa tyyppi, tai juoksennella sinisen waypointin perässä joku 30 minuuttia jutelleen ihmisille. Ei kyllä ollut ainankaan tämä questi onnistunut.
 
Äh, alkaa olla aika lähellä itsellä että jätän tämän kesken. Kun tuo Outpost räpellys oli pettymys niin aloin tekemään faction questeja. Ei saakeli näähän on ihan sontaa. Vaihtoehdot tähänkin questiin jonka tein oli tappaa tyyppi, tai juoksennella sinisen waypointin perässä joku 30 minuuttia jutelleen ihmisille. Ei kyllä ollut ainankaan tämä questi onnistunut.

Alkaa olla samanlaiset fiilikset. En tiedä onko ollut vaan huonoa tuuria, mutta tuntuu siltä että eteen tulee vaan tylsiä fetch questeja.
 
Vietin muutaman tunnin survey parissa(survey missionit on psk) ja tein pari outpostia, joo samat fiilikset, on aika lailla sössitty rakentaminen vrt FO4, jossa se oli ihan kivaa, joskin optionaalista ja ei pakollista, mutta falloutissa se oli kyllä aika iso osa sitä mistä pelistä tykkäsin.
random questit ja bountyt on aina samanlaisiin paikkoihin, joita ei ole kuin muutama, faction questit on vielä alussa, tein UC siihen asti, että sain sen ekan asunnon. Jos nyt rushis vaikka main questin ja ottais NG+ ja ehkä shipbuilderia vielä.
 
Hoardaajana iski taas ahdistus tässä looting simulatorissa, kun suurin osa ajasta meni inventaarion optimointiin ja kaman kiikuttamiseen myyntipisteelle. Pitkin hampain sai aina jättää "hyvää roinaa" loottaamatta, kun reppu natisi liitoksistaan.

Tässä vaiheessa joku varmaan tuomitsee pyhäinhäväistykseksi, mutta iskin konsolista vähän lisää carry weightiä ukolle, niin nyt voi keskittyä itse pelaamiseen ja haalitut roinat voi myydä kauppiaalle kun kerkiää ;)

Itse peli ollut kyllä toistaiseksi suht positiivinen kokemus ennakkoluuloihin nähden. Grafiikatkin ovat oikeastaan aika jees, jos New Atlantista ei lasketa. Tuo New Atlantis on suorastaan hävyttömän huono sekä ulkonäöltään, että oikeastaan kaikelta muultakin osin. Muovinen keinotekoisen oloinen sekava hirvitys, missä ei ole minkäänlaista oikean kaupungin tuntua.
 
Tämä kannattaa nyt ehdottomasti ottaa kaikki 40xx kortin omistavat käyttöön.
Pelailin juuri 3h tuntia ilman ainuttakaan kaatumista. Vanhempi versio satunnaisesti kaatuili lähinnä latausruuduissa.
No niin... johan alkoi lyyti kirjoittaa, nythän tätä pelaa ihan mielellään.
 
BUGI

Jos olet pelannut sidequesteja eteenpäin ja olet saanut ostettua asunnon new atlantiksesta ja sullot sinne tavaraa. Pelissä tulee main guestina "high prcies to pay" mission, jossa on paljon bugeja ja mm nuo asunnot tyhjenee kaikista tavaraoista, decorationeista ja aseista, kaikki mitä sinne on tungettu.

Olipa kiva huomata meikän asekokoelma oli kadonnut, no onneksi siellä ei montaa tavaraa ollut ja en ala lataamaan 2h aikasempaa savea sen takia, myös tehtävä oli aika surullinen, piti tehdä isoja valintoja.

Jos et ole tuota missionia vielä tehnyt, käy ensin tyhjentämässä kaikki tavarat, jos sulla on noissa asunnoissa jotain.
 
Huomasin että verrattuna lähes muihin peleihin mitä olen aloittanut tässä 3-5 vuoden aikana, tää peli ei ole alussa ollut sellainen että sitä tulee pelattua poskettoman pitkiä sessioita. En ole juuri mitään sellaista uuden pelin intoutta joka saa valvomaan jotain 30 tuntia. Peliä kyllä viitsii pelata kun aloittaa session mutta ei ole kovin suurta intoa avata peliä. Erityisesti tuo ympäristön satunnainen tutkiminen tökkii. Vielä ei ole tullut identtisiä sijanteja vastaan jos nyt luolat skipataan, mutta jokainen POI on kaukana toisistaan ja niiden välillä ei ole mitään. Jotenkin liian hidastempoista seikkailu. Ja pääjuonet mulla ei ole koskaan missään pelissä innostanut, koska ne on vaan kompanssineula joka osoittaa suoraan minne mennä ja tehtävä itsessään kertoo suoraan mitä siellä pitää tehdä.


Aluksilla yritin kikkailla. Muutama havainto. Jos jättää rojua aluksen lattialle ja vaihtaa alusta, se roju säilyy siellä vanhassa aluksessa. Kuulemma jos ruumassa on tilaa niin se siirretään sinne, mutta kellä nyt hemmetti olisi. Toinen juttu on että jos muokkaa alusta jossa on rojua lattialla(ja ainakin jos ruumassa ei ylimääräistä tilaa), niin se roju häviää.

Yritin tehdä Frontierista ison kuivan maan rahtialuksen johon vaan dumppaan kaikki resurssit ruumaan, sitten vaihdan alusta ketterämpään ja parempaan ja käytän sitä. Ne kaikki jutut ruumassa siirtyvät vaikkei mahdu toisen aluksen ruumaan, ja aluksella voi silti lentää...paitsi sitten tietysti ekassa avaruustaistelussa tälläisellä, ja viholliset tiputti niitä aluksen korjauskittejä, joita en sitten voi poimia kun ruuma on ylipursuava. Vitsi ne on arvokkaita ja harvinaisia :( Eli kai pitää lisätä siihen parempaan alukseen rahtikapasiteettia ja se sitten moottoripäivitysten myötä alkaa maksamaan, ja koko frontierin pieni päivitys oli turha. Alkaa tuntumaan kokonaan melko turhalta kun en juuri ole kummoisia outposteja saanut rakennettua, ja niillä resursseilla ei kauheasti muuta käyttöä ole.

Ah ja joo, se varastamani parempi alus oli nimeltä Longsword. Kun olin vaihtanut siihen reippaasti paremman reaktorin, lisännyt hieman aseita ja moottoreita, niin sen nimi yllättäen vaihtui Ecliptic combat A01. Just.

Orgaanisia resurreja on hyvä farmata ja myydä sille constalationin yhdelle NPC:lle. Ei ne kauhean arvokkaita ole mutta menee aika sopivasti samassa kun seikkailee ympäriinsä.

Mulla en mielestäni ole ollut yhtään kaatumista. Ehkä katselen noita modeja joskus, annan vielä tilanteen kehittyä.
 
Onhan tuo aivan selkeä gamechanger pelata DLSS:llä ja framegenillä. NVidialla on tuo techi kyllä perhanan hyvin hallussa. Kaikki FSR2 roso, shimmeröinti ja ghostaaminen poistui ja peli on smooth as butter 4k120 OLEDilla vaikka pohjalla peli pyörii average 100fps droppaillen 55fps (kaikki ultralla worst case).

Kun olisi Bethesda yhden kesätyöläisen pistänyt puoleksi päiväksi hommiin niin tuolle olisi optionssissa native tuki ja vivut.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan viihdyttävä peli kyllä. 4090 @ 5950x yhdistelmällä laitoin heti kaikki asetukset päätyyn 4k resolla ja ilman skaalauksia. FPS pyörii sisällä 80 ja ulkona 50-60. Jostain kumman syystä peli ei tunnu tahmaavan yhtää toisin kuin monen muun pelin kohdalla tuollaisella fps:llä. Näyttönä 48" 120hz oled. Eli tässä ei ilmeisesti tule fps droppeja lainkaan. Joka tapauksessa pyörii niin hyvin ettei ole mitään tarvetta säätää asetuksia enää mihinkään suuntaan tai ottaa dlss yms. modeja käyttöön.

New Atlantis ei iskenyt mitenkään silmään, että wow miten ruma. Vaikka täältä oli saanut lukea niin yritti sillä silmällä katsoa, että tän pitäisi olla ruma :D. En tiedä onko sitten alemmilla asetuksilla ruma... Kliinisen muovinen se kyllä on, mutta kompensaationa muut maat sitten taas ei niin voisi ajatella enemmänkin, että se on vaan noista maailmoista se fakein kuten vaikka jostain nälkäpelistä district 1. Graafisesti tämä peli ei yllä CB 2077 tasolle, mutta kontenttia on niin paljon, että ei se meikäläistä haittaa. Ja oli CB2077 alussakin aika kauheaa katsottavaa.

Yksittäisiä npc pelaajien seinään imeytymisiä tai näkymättömyyksiä tullut vastaan. Ei mitenkään häiritsevästi, että voisi sanoa tämän olevan bugi peli ainakaan omalla kohdalla. Eniten tässä pistää silmään/ärsyttää on varaston UI mikä taitaa olla yleinen itkun aihe. Ainut syy miksi voisi modeja joskus harkita, mutta voi tätä nyt ilmankin pelata. Toinen on npc hamojen tuijotukset. Tuntuu välillä, että ne katsoo ihan jotain muuta...

15h takana ja pari tehtävää pää missionista tehnyt ja sen jälkeen aloin tekemään sivutehtäviä. On siellä toki jotain keräilyä, mutta muuten yllättävän hyviä kyllä ja vaihtelua. Jos nyt vertaa vaikka CB2077 niin sen tehtävät oli käytännössä pelkkää toistoa... ok se oli fps peli ja tämä rpg. Imho positiiviasia viboja tulee kun ohikulkumatkalla löytää syrjäiseltä planeetalta rikollispomon huvilan jonne pomo itse on tapaettu. Loottaa sen contrabandeista ja käy myymässä laittomat tavarat... siinä vaan kesken toisen tehtävän.

Ja Bethesdanin pelejä en ole pelannut aiemmin. Kokeillut kaikkia varmaan sen tunnin pari ja siihen jäänyt. Jotta voi aika varauksetta suositella kyllä ilman, että tykkää rpg peleistä.
 
Ihan viihdyttävä peli kyllä. 4090 @ 5950x yhdistelmällä laitoin heti kaikki asetukset päätyyn 4k resolla ja ilman skaalauksia. FPS pyörii sisällä 80 ja ulkona 50-60. Jostain kumman syystä peli ei tunnu tahmaavan yhtää toisin kuin monen muun pelin kohdalla tuollaisella fps:llä. Näyttönä 48" 120hz oled. Eli tässä ei ilmeisesti tule fps droppeja lainkaan. Joka tapauksessa pyörii niin hyvin ettei ole mitään tarvetta säätää asetuksia enää mihinkään suuntaan tai ottaa dlss yms. modeja käyttöön.

New Atlantis ei iskenyt mitenkään silmään, että wow miten ruma. Vaikka täältä oli saanut lukea niin yritti sillä silmällä katsoa, että tän pitäisi olla ruma :D. En tiedä onko sitten alemmilla asetuksilla ruma... Kliinisen muovinen se kyllä on, mutta kompensaationa muut maat sitten taas ei niin voisi ajatella enemmänkin, että se on vaan noista maailmoista se fakein kuten vaikka jostain nälkäpelistä district 1. Graafisesti tämä peli ei yllä CB 2077 tasolle, mutta kontenttia on niin paljon, että ei se meikäläistä haittaa. Ja oli CB2077 alussakin aika kauheaa katsottavaa.

Juu sinänsä olen samaa mieltä, että ei minustakaan tuo Atlantiskaan mitenkään kokonaan ole ruma. Ainoastaan ne puut siellä.

Mutta mitä tarkoitat tällä, että CP2077 oli alussa ruma... Graffathan oli se yksi osa-alue, mitkä oli alusta asti timanttia.
 
Te jotka olette frame generation modilla pelanneet, niin oletteko tehneet jotain hieno säätöjä tolle? Vai onko mulla jokin pielessä, kun tota kokeilin niin oli kyllä fps kohdallaan mutta liiketoisto on kyllä sellasta shittiä ettei kyllä pysty kattelemaan :nb:
 
Te jotka olette frame generation modilla pelanneet, niin oletteko tehneet jotain hieno säätöjä tolle? Vai onko mulla jokin pielessä, kun tota kokeilin niin oli kyllä fps kohdallaan mutta liiketoisto on kyllä sellasta shittiä ettei kyllä pysty kattelemaan :nb:
Motion blur off, film grain off, vsync off pelistä, 120fps framerate cap päälle modin config.json vaimikäseoli. Muuten asetukset on digital foundryn suosituksia mukaileva. Liiketoisto on kuten 120Hz OLEDista odottaa saattaa ilman BFI:tä.

E: Kokeilin nvidia control panelista pistää starfield prosessille driver level vsyncin mutta se ei jostain syystä toimi koska game pass jotenkin ei anna lupaa monitoroida prosessia.
 
Kysymys noista tavaroista, jotka pysyvästi nostavat jotain skilliä ja jotka eivät paina mitään. Pitääkö niitä rontata mukana jotta niiden vaikutus on voimassa, voi riittääkö että ne käyvät inventaariossa ja sitten heittää mäkeen?

Reddit tietää kertoa, että buff jää voimaan vaikka kaman heittäisi myöhemmin menemään:

 
Onko Gabe Newell laittanu oman arvostelun googlen hakuun vai mitä?

Screenshot 2023-09-12 at 9.39.10.png

77% Steamissä. Google ilmeisesti pyöristää alaspäin. Näyttäisi siltä että tuo laskee Steamissä pikkuhiljaa.


Alkaa olla samanlaiset fiilikset. En tiedä onko ollut vaan huonoa tuuria, mutta tuntuu siltä että eteen tulee vaan tylsiä fetch questeja.

Itse questien tarina on ihan mielenkiintoinen mutta questien mekaaninen rakenne ihan hirveä. Ei juurikaan mitään vapautta tehdä niitä haluamallaan tavalla vaan voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Pitää tehdä yksi faction questline loppuun ja katsoa sitten jaksaako noita edes tehdä lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 229
Viestejä
4 929 870
Jäsenet
79 318
Uusin jäsen
Backmaan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom