- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 198
Eikä se todellakaan mene niin, että parhaankaan moottorin pohjalta olisi helppoa tehdä laadukkaita pelejä. Kyse on vain siitä, että mitä se moottori mahdollistaa ja miten laadukkaisiin ominaisuuksiin se moottori taipuu. Pelimoottori on työkalu. Hyvä pelimoottori on laadukas työkalu, jolla voi tehdä asioita, mihin huono työkalu ei vain kykene. Huonoillakin työkaluilla voi osaavissa käsissä saada pätevää jälkeä aikaiseksi, mutta hyvillä työkaluilla olisi mahdollisuudet vielä paljon parempaan.
Niinpä. Ihan vertailun vuoksi otetaan esimerkiksi Frostbite-moottori. Tekee graafisesti hyvää jälkeä, mutta mm. Biowaren porukka valitti kovasti kun se ei sellaisenaan taipunut RPG-vaatimuksiin vaan valtavia osia moottorista piti rakentaa kokonaan uusiksi. Pakko oli kuitenkin käyttää sitä moottoria kun EA käski. Ei sitä käyttävät RPG:t (DA: Inquisition, ME: Andromeda) huonoiksi jääneet, mutta paremmin vaatimukset täyttävällä moottorilla lopputulos olisi voinut olla parempikin.
Siksi onkin ihan ymmärrettävää, että Starfield tulee käyttämään wanhaa moottoria, sen heikkouksista huolimatta. Bethesda tietää, mihin se taipuu, osaamista tiimistä löytyy, moottorin jatkokehittämisen sijaan voidaan keskittyä paremmin itse pelin kehittämiseen, jne.