Starfield (PC, XBX)

Jäi käsitys että multiplayeria ei ole? Maailma jo sen verran laaja, että tässä voisi muihin törmätä sellasella sopivalla tahdilla.
 
Niin oliko tässä nyt generoitu maailma? En projektia ole seurannut ollenkaan, nyt vasta katsoin tuon uusimman videon mikä oli edellisellä sivulla.
 
Niin oliko tässä nyt generoitu maailma? En projektia ole seurannut ollenkaan, nyt vasta katsoin tuon uusimman videon mikä oli edellisellä sivulla.
Mielenkiintoinen kysymys. Projekti ollut sen verran pimennössä, että ehkä varmaa tietoa ei ole. Veikkaisin, että suuri osa niistä yli tuhannesta planeetasta eivät ole kovin kiinnostavia ja ovat tehty jollain geneerisellä kaavalla/systeemillä ja osa on olomuodoltaan sopimaton vierailtavaksi. Sitten juonen kannalta oleelliset tähdet (ja planeetat), joihin tarina sijoittuu on saaneet enemmän syvyyttä. Alpha Centauri näytti olevan ainakin tähti, jossa oltiin esittelyssä, joten ainakin tähtijärjestelmä kaiketi on tämä olemassaoleva. Olisihan tuossa mahdollisuus roguelike-tyylisiin planeettoihin, joissa olisi toisella läpipeluulla eri sisältö tms., mutta jotenkin ei tunnu todennäköiseltä.
 
Ei kyllä vieläkään vakuuta Starfield, ihan kuin tuossa esittelyssä olisi ollut frame droppeja. Vaikka ottaa huomioon striimin laadun, niin näytti grafiikat aika "vanhentuneilta". Ampuminen muut liikkeet kankeita, johtuu oletettavasti konrollerin käytöstä. Avaruus lentely ja ampuminen näytti olevan ilman mitään syvyyttä.

Skilli systeemi vaikutti hyvältä.
Näytti omaan silmään että framerate oli ainakin pääosin ihan ok mutta animoinneissa oli jotain tosi pahasti pielessä joka antoi aivoille kuvan että peli nyki tosi pahasti. Ampuminen näyttää olevan edelleen samaa paskaa mitä Fallouteissa ja jos tuohon ei tule jotain VATS tyylistä niin tuo tulee olemaan takuuvarmasti lämmintä hevonpaskaa tuo combat.

Pelin juju varmaan tulee olemaan secrettien etsimisessä eri planeetoilta. Tosin jos tuo ei ole jotenkin kätevästi random generoitua niin aika nopeasti netistä tulee eteen spoilerit missä on pelin parhaat kamat ja ne käydään hakemassa pois sitten heti alkuun. Power pelaaja kun on.

Mitä tulee yleisesti grafiikkaan niin aika vahvasti paistaa sama Elder Scrolls Oblivion engine mutta tarkoilla texture packeillä. Hahmot taitavat videon mukaan edelleen käyttää samaa kasvoanimaatio systeemiä joka on ollut oblivionissakin käytössä. Sen verran kankeaa on tuo meno.

Noh pidetään vielä toivon kipinä elossa. Mitä tulee rakenteluun niin toivottavasti tuo aluksen rakentelu on vain optionaalista. Fallout4 vihasin kaikista eniten rakentelua. En tiedä johtuiko siitä että se oli niin paskasti toteutettu, kun muuten kyllä tykkään rakentelu peleistä.
 
Joo, kankean mutta ihan kiinnostavan näköinen No Man's Oblivion Sky.

Kyllähän noita Bethesdan pelejä tähänkin asti on jaksanut jotenkin pelata, vaikka tuntuukin että Morrowindin jälkeen jokaisessa uudessa pelissä otetaan lähinnä takapakkia kaikessa muussa paitsi grafiikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Bethesdan Creation Engine tuo monenlaisia tunteita pintaan. Yhdessä kädessä meillä on maailman paras pelimoottori, jonka avulla 99% maailman esineistä on oikeasti dynaamisia, joita voit poimia, siirtää ja tiputtaa mihin haluat. Pelimoottori oikeasti pitää kirjaa KAIKESTA mitä teet pelimaailmassa ja mihin kätket tavaraa tai missä pelihahmot menevät kulloinkin. Teknisessä mielessä muistinkäsittely on siis maksimaalisen hyvää ja en ymmärrä miten he tämän tekevät!

Moni ei arvosta kyseistä toimintaa. Ei tälläinen ole mahdollista yhdessä ainoassakaan pelimoottorissa mitä on olemassa. Ei edes Unreal Engine 5:ssa ilman erittäin isoa käsinpuukotusta.

TOISAALTA taas en innostunut pelivideosta vaikka olisin halunnut. Bethesdan ikivanhat "ongelmat" loistavat edelleen. Aseiden osumissa ei ole ollenkaan potkua ja pelihahmot menevät ragdolliin vasta kun ne heittävät lusikan nurkkaan. Mitään fysikaalista osumaefektiä ei vaikuttanut olevan ollenkaan vaikka tälläinen olisi helppo luoda 5 minuutissa esimerkiksi Unreal Enginellä. Luulisi, että ei ole mahdoton koodata sellaista Creation Enginellä joten suuri mysteeri miksi he pitävät tulitaistelut samanlaisena kuin vuosikausia tehdyissä peleissä.

Toinen ongelma on animaatiot. En tajua miksi nuo animaatiot ei näytä olevan blendattuja keskenään. Jälleen kerran Unreal Engine esimerkki. Voit antaa pelimoottorin blendata animaatiosta toiseen vaihtumisen, jolloin liikkeet näyttävät erittäin sulavilta. Creation Enginessä tuntuu, että animaatioiden vaihdot ovat todella tökeröitä vihollishahmoilla. Jotain blendausta varmaan on, mutta ei näytä läheskään niin hyvältä kuin mitä amatööri saa aikaan Unrealilla viikossa.

Starfield vaikuttaa olevan sitä mitä Todd joskus vuosia sitten sanoi. Skyrim avaruudessa. Itse varmasti nautin pelistä, luen tähtilogeja, kerään kamaa, rakennan aluksen ja modaan peliä ihan hemmetistä sekä luon siihen modeja. Kyllä tästä iloa saa varmasti vuosiksi. Harmittaa vaan, että rahkeita olisi lähes täydellisyyteen.

Toivotaan, että ongelmat korjataan. Bethesdahan sanoi, että enää on viime käsittelyt tekemättä ja siihen on aikaa nyt se ~8kk.
 
Toivotaan, että ongelmat korjataan. Bethesdahan sanoi, että enää on viime käsittelyt tekemättä ja siihen on aikaa nyt se ~8kk.
Tämä nostaa vain softateknisesti aika isoja muureja pystöön sen suhteen mitä voidaan tehdä. Esim jonkin kokonaisen pelinenginen subsysteemin uudelleen kirjoitus (esim animaatiosysteemi) on täysin poissa pelistä, koska regressioriski koko pelin laajuisesti on niin merkittävä. Nyt puhutaan asioiden korjaamisesta kuten:
  • Scriptiengine unohtaa joskus tavaroiden paikan
  • Osumat ei rekisteröidy vihollisiin jos vihollisia X määrä
  • Joku paikka pelimaailmassa pitäisi olla vähän eri paikassa syystä Y.
  • Pelimaailman jumipaikkojan korjaus eli collision bokseja sinne tänne ja tuonne ja vähän maisemointia
Pelin varmasti pitäisi olla täysin release testattavissa ainakin pari kuukautta ennen kuin pistetään levyt painoon, koska pitää saada aikaa vielä game breaking korjauksille ettei niitä ole enää levyllä. Eli nyt ollaan varmasti teknisesti siinä tilassa että "peli on nyt tämmönen, korjataan mitä vielä karkealla hiomapaperilla korjattavissa on". Toivotaan että se riittää eikä pelistä tule täysi meme kuten jostain muusta Bethesdan pelistä (kröhöm Fallout76)
 
Mitä tulee yleisesti grafiikkaan niin aika vahvasti paistaa sama Elder Scrolls Oblivion engine mutta tarkoilla texture packeillä.
Oli noi Starfieldin polygonimäärätkin nyt reippaasti Oblivionia suuremmat ja valaistus parempaa, esim. tuo Starfieldin videossa nähtyä volumetric fogia ei varmastikaan Oblivionissa ollut. Ihan hyvältä omaan silmään näytti visuaalisesti.

Toivottavasti pelattavuuden suhteen onnistuvat. Sen verran kunnianhimoinen projekti että helposti vähintään yksi osa-alue kusahtaa.
 
Unofficial patch, pari QoL päivitystä, niin eiköhän tähän saa muutama sata tuntia upotettua. Enkä aio todellakaan ennakkotilata.

Onneksi on modaajat, perseestä että tuntuu Bethesdan touhu olevann aina tätä että modaajat korjaa pelit pelattavaksi. Ei jaksanut koko traileria katsoa, mutta olihan siinä jotain sellaista tökkimistä tai aiemmin mainituista animaatoista johtuvaa pätkimistä havaittavissa. Ampumisesta tuli Fallout 4 itselle mieleen, joka taas ei haittaa yhtään kun pidän sen pelin räiskinnästä.
 
Jäi myös vähän ristiriitaiset tunteet trailerista, mutta laajalta peliltä kyllä tuntuu ja ei pitäisi tekemisen puutetta olla.
Todd tuossa tokaisikin, että mitähän kaikkea löydätte näiltä eri planeetoilta eli voi mennä tovi ennenkuin kaikki salaisuudet paljastuvat. Ellei nyt sitten markkinointi puheita ollut vain.

Oli miten oli, menee julkkarissa ostoon heti kättelyssä.
 
Niin oliko tässä nyt generoitu maailma? En projektia ole seurannut ollenkaan, nyt vasta katsoin tuon uusimman videon mikä oli edellisellä sivulla.

Vähän veikkaan että jos tuo "1000 planeettaa" pitää paikkansa niin valtaosa on tyhjiä palloja joilla voi käydä mainaamassa ja rakentelemassa.. Ehkä yksi "dungeon" (rakennus, luola tjsp) löytyy "ei tarinalle olennaisilta" planeetoilta. Ja mistä sitä tietää mikä osuus näistä planeetoista on jotain "liian vaarallinen laskeutua" alueita, kaasujättiläisiä tai vastaavia.
..Toki vain omaa spekulaatiota.

Kyllähän tuo melko varmasti tulee hankittua, muutenkin pääosin tykkään maailman tutkiskelusta näissä Bethesdan avoimen maailman tekeleissä.
 
Vähän veikkaan että jos tuo "1000 planeettaa" pitää paikkansa niin valtaosa on tyhjiä palloja joilla voi käydä mainaamassa ja rakentelemassa.. Ehkä yksi "dungeon" (rakennus, luola tjsp) löytyy "ei tarinalle olennaisilta" planeetoilta. Ja mistä sitä tietää mikä osuus näistä planeetoista on jotain "liian vaarallinen laskeutua" alueita, kaasujättiläisiä tai vastaavia.
..Toki vain omaa spekulaatiota.

Kyllähän tuo melko varmasti tulee hankittua, muutenkin pääosin tykkään maailman tutkiskelusta näissä Bethesdan avoimen maailman tekeleissä.
Toivottavasti planeetat on merkitty selvästi ja on helppo erottaa löytyykö paneelta questejä vai vain sattumanvaraisia vihollisia tms. Ei yhtään kiinnostaisi hukata aikaa noihin 'turhiin' planeettoihin.
 
Toivottavasti planeetat on merkitty selvästi ja on helppo erottaa löytyykö paneelta questejä vai vain sattumanvaraisia vihollisia tms. Ei yhtään kiinnostaisi hukata aikaa noihin 'turhiin' planeettoihin.

Juu ei itseäkään tuo rakentelu yms. ihmeemmin kiinnosta. Ehkä tuon aluksen modaamiseen voi jonkun tovin käyttää.

Voihan se olla että planeetat on jaettu malliin inhabited/explored (löytyy questeja koska asutettu) ja uninhabited/unexplored (mainaus ja rakenteluplaneetta).. Tai kylmästi vaan joku "resource planet" tai vastaava nakattu tyhjien planeettojen nimien jatkeeksi.
Toki taas pelkkää mutuilua.
 
Viimeksi muokattu:
Enginestä ja muista pahoista enteistä viis, avaruus/scififanilla kyllä viisari värähti sen verran tappiin että ostoon menee julkaisupäivänä takuuvarmasti. Varsinkin tuo alusten modailu ja rakentaminen, yms. :drool:
 
Täähän tulee game passiin, niin saatta olla että eurolla kuussa voi testata ketkä ei varmoja ole pelistä.

Hypejunaan ei tarvitse kyllä videon perusteella hypätä, mutta kai sitä tulee pelattua kun game pass on jo maksettu.
 
Vaikutti juuri sellaiselta kun odotin niin pakkohan tämä on hankkia julkkariksi, Todd Howard ei petä :tup:
 
Hyvältähän tuo video näytti. Skyrimissä ja Fallout 4:ssa itse tykkäsin eniten seikkailuista ja uusien paikkojen löytämisestä. Etenkin isommat kaupungit ovat mieleen ja niitä tuossa näytti olevan. Mukavasti vaihtelua huippumoderneista tulevaisuuden kaupungeista vanhan näköisiin linnoituksiin. Myös sisätilat olivat tarkasti tehtyjä ja mielenkiintoisen näköisiä. Ja kun vielä mukana on avaruusaluksen kustomointia, niin kyllä tuohon vamasti lukuisia tunteja saa upotettua.

Toki etenkin Fallout 4:ssä kankea pelimoottori tuli tutuksi. Hahmot olivat jäykkiä kuin rautakanget, animaatiot kankeita ja kaikkialla oli lataustaukoja. Mutta toisaalta taistelu ei ole tämmöisissä peleissä itselle tärkein asia ja eiköhän noita ole paranneltu reilulla kädellä. Ja tuskin SSD-aikakautena ja Direct Storagen lähestyessä voi olla enää niin, että jokaiseen mökkiin on lataustauko :D

Innolla kyllä odotan tuota.
 
Itsellä lopahti innostus kyllä pahasti, kun tuotiin esille ne "tuhat planeettaa". Mieluummin pari tarkkaan räätälöityä aluetta ja sitten vaikka dlc muodossa lisää, kun rahan takia ne näitä vääntää kuitenkin.

Ei hirveästi kiinnosta tekoälyn tai skriptien vääntämien alueiden tutkiminen avaruusfalloutissa.

Toki ei mulla mitään sitä vastaan, jos jotkut sellaisesta tykkäävät.

Toivottavasti ennakkovaikutelmani osoittautuvat kuitenkin vääriksi :)
 
Itsellä lopahti innostus kyllä pahasti, kun tuotiin esille ne "tuhat planeettaa". Mieluummin pari tarkkaan räätälöityä aluetta ja sitten vaikka dlc muodossa lisää, kun rahan takia ne näitä vääntää kuitenkin.

Ei hirveästi kiinnosta tekoälyn tai skriptien vääntämien alueiden tutkiminen avaruusfalloutissa.

Toki ei mulla mitään sitä vastaan, jos jotkut sellaisesta tykkäävät.

Toivottavasti ennakkovaikutelmani osoittautuvat kuitenkin vääriksi :)

Itsellä taas täysin päinvastaiset fiilikset. Vihaan yli kaiken näitä modernien pelien turboahdettuja minialueita, joissa et voi heittää kiveäkään ilman, että osut puoleen tusinaan "point of interestiin". Liika on liikaa, eikä jonkun paikan tai jutun löytäminen tunnu yhtään spessulta kun niitä tykitetään ihan jatkuvalla syötöllä. Sopiva yhdistelmä proseduraalista generointia ja sinne tänne tiputeltuna "käsintehtyjä" juttuja ja homma pysyy ainakin itselle paljon mielenkiintoisempana. Varsinkin kun monesti nuo proseduraaliset worldgenitkin onnistuu luomaan aika siistejä paikkoja ja maisemia.
 
Itsellä lopahti innostus kyllä pahasti, kun tuotiin esille ne "tuhat planeettaa". Mieluummin pari tarkkaan räätälöityä aluetta ja sitten vaikka dlc muodossa lisää, kun rahan takia ne näitä vääntää kuitenkin.

Ei hirveästi kiinnosta tekoälyn tai skriptien vääntämien alueiden tutkiminen avaruusfalloutissa.
Oma arvaukseni on, että pelissä on kourallinen planeettoja, joihin on tarpeellista mennä, jos haluaa pelata pelin pääjuonen läpi. Niissä sitten jotain käsintehtyjä tehtäviä, NPC:itä kaupunkeja, ym.

Sitten on lisäksi ne ~990 proseduraalisesti generoitua planeettaa ja niihin ei ole pakko mennä.
 
Pelin juju varmaan tulee olemaan secrettien etsimisessä eri planeetoilta. Tosin jos tuo ei ole jotenkin kätevästi random generoitua niin aika nopeasti netistä tulee eteen spoilerit missä on pelin parhaat kamat ja ne käydään hakemassa pois sitten heti alkuun. Power pelaaja kun on.

Millä tavalla tämä on mitenkään pelin ongelma? Ei ne spoilerit netistä eteen hyppää ellet hae niitä ja kun haet niin "power" pelaaja nimitys on vähä niin ja näin. Mielummin näkisin casual kun kerran et viitsi itse etsiä asioita pelissä.
 
Saapa nähdä että mitä tuolta tulee, jäi jotenkin tuosta trailerista mieleen se että kasvoanimaatiot on nyt kunnossa, muuta en sitten tiedä. Onhan tässä loputon potentiaali, mutta samalla tässä on helvetinmoisen flopin mahdollisuus.
 


Edit: En tiedä onko aikasemmin ollut tiedossa mutta peli tulee myös Steamiin joka ainakin modi yhteisölle helpotuksen paikka.

Tuo gameplay osuus oli varmaan rehellisin gameplay trailer minkä olen koskaan nähnyt. FPS aivan perseestä eli jossain 25-30 välillä, animaatiot nykii, tekoäly paskaa ja grafiikat muutamia hiottuja kohtia lukuunottamatta suttuisia ja muutenkin jäi aika legacy game engine fiilis. Noista huolimatta vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja lähes varmasti tulee ostettua julkaisussa.

Mitä taas noihin yli 1000 planeettaan tulee niin kyseessä on sen verran pieni määrä etten usko niiden olevan täysin randomilla generoituja. Todennäköisesti on käytetty jotain tekoälyä tai skriptiä luomaan 1000 erilaista planeetta templatea (erilaisella luonnolla, kasvustolla, eliöillö jne.) ja sitten pelifirman dedikoitu planeettatiimi todennäköisesti käy käsin lisäämässä niihin jotain muuta kuten kaupunkeja, questeja jne. Varmasti niiden välillä kuitenkin tulee ennemmin tai myöhemmin itseääntoistava fiilis.
 
Uusi Skyrim vois kiinnostaa mutta se on tuolla samalla moottorilla parsittu. Voiko joku oikeasti väittää että tuo on hyvä moottori, onhan siihen modi työkalut valmiina, mutta siihen se jääkin.
 
Uusi Skyrim vois kiinnostaa mutta se on tuolla samalla moottorilla parsittu. Voiko joku oikeasti väittää että tuo on hyvä moottori, onhan siihen modi työkalut valmiina, mutta siihen se jääkin.

Kannattaa ennemmin kysyä että kuinka montaa potentiaalista pelaajaa kiinnostaa mikä engine pelissä on jos muuten homma ns. toimii.

Ja eiköhän tämä tule saamaan samanlaisen modituen yhteisöltä kuin Skyrimkin, se taas vetää lisää pelaajia pariinsa.
 
Kannattaa ennemmin kysyä että kuinka montaa potentiaalista pelaajaa kiinnostaa mikä engine pelissä on jos muuten homma ns. toimii.
Kyllähän se ensi vaikutelma grafiikoiden kannalta aina karsea gamebryo pelien trailereissa, ja sitten voi ennustaa legacy bugeja joita nähty edellisissä peleissä. Ja oliko vähän huono idea tehdä 76 samalla enginellä. Ikuinen vanhan päälle kasaaminen kannustaa tekemään samanlaisia pelejä mitä aina ennenkin tehty.
Varmaan siirtyvät unreal vitoseen tulevaisuudessa kuten muutkin isot studiot.
 
Toivottavasti ei ole räiskintää räiskinnän perään koko ajan. Tälläiset pitäisi olla rauhallisia, etenemistä omilla ehdoilla ja aikaa tutustua/ihailla maisemia. Nykyään tehdään monesti hienon näköisiä pelejä ja sitten niissä on koko ajan hirveä stressaava hässäkkä, eikä mihinkään ehdi kiinnittää huomiota.
 
Haastattelun tynkää.
  • Vapaata lentämistä ei varsinaisesti ole, jos nyt joku jotain Star Citizeniä tästä odotti.
    • Enemmänkin cinemaattinen lähtö planeetalta ja uuden laskeutumispaikan valitsemista. "on-surface is one reality, and then when you’re in space it’s another reality."
    • Avaruuslentely/combat on Faster Than Light vaikutteita saanut minipeli. Subsysteemien huoltoa ja toisten alusten tuhoamista/valtaamista.
  • Planeetat random generoituja pl. käsin tehdyt juoni-questit.
    • Pelaajan ei tarvi grindata proceduraalisesti generoituja paikkoja vaan pelistä voi nauttia ihan pelaamalla "käsin tehtyjä paikkoja".
    • Viitaisiko tämä siihen että pelissä varmasti löytyy tehtäviä kuten:"Hei tarvitsen soppaani vulkaanista kiveä. Hae kolme kiveä planeetalta X".
  • Pelissä neljä isoa kaupunkia joita tutkia.
  • Main quest 20% pidempi mitä aikaisemmissa bethesda peleissä.
Peliin liittymätöntä:
  • Fallout5 tulossa TES6 jälkeen.
  • TES6 tällä hetkellä esituotantovaiheessa.

 
Viimeksi muokattu:
Voi olla kokeilemisen arvoinen, jos kirjoituksen taso on kunnossa ja pelaajan valinnoilla on oikeasti merkitystä. Bethesdan tuntien on parempi ensin odottaa ja lukea pelaajien kokemukset vaikka rpgcodexista.
 
Haastattelun tynkää.
Planeetat random generoituja pl. käsin tehdyt juoni-questit.
  • Pelaajan ei tarvi grindata proceduraalisesti generoituja paikkoja vaan pelistä voi nauttia ihan pelaamalla "käsin tehtyjä paikkoja".
  • Viitaisiko tämä siihen että pelissä varmasti löytyy tehtäviä kuten:"Hei tarvitsen soppaani vulkaanista kiveä. Hae kolme kiveä planeetalta X".

Samaa vanhaa radiant ai/quest tuubaa mitä aiemmissa Bethesdan peleissä jo ollut. Eli hae random tavara random paikasta ja rukoile, ettei se bugita.
Skyrimissä tuli pari tuollaista konsolikomentojen voimin tehtyä (bugitti) enkä sen jälkeen koskenut niihin.
Omat veikkaukset että 99% pelin alueista on turhaa randomgeneroitua sotkua taitaa pitää paikkaansa.
Mutta silti tulee varmaan hankittua jossain vaiheessa, kuten kaikki Bethesdan pelit. Jokin niissä vain viehättää, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi olla surkeita.
 
Katsoin juuri ESO:n kanavalta (https://www.youtube.com/c/MyTopGame/videos) uusimmat Starfield-videot. Ja rupesin pohtimaan, että mikä näissä peleissä tekee sen eron verrattuna moneen muuhun. Uskon että Falloutit ja ESO:t erottuvat kuitenkin sillä käsityönä tehtyjen asioiden avulla, vaikka paljon on tehty proseduraalisesti luotujen ympäristöjen päälle, niin silti. Pelasin The Outer Worldsia noin 20 tuntia ja pohdin pitkään, että mitä siitä puuttuu kun se on niin hengetön.

Nyt tällä istumalla tajusin, ESO:n videoiden jälkeen, ja esimerkiksi =Jeppen=:n kommenttia ajatellen, että se on se käsin tehdyt asiat jotka vaikuttavat tosi paljon. Kyse on siitä, että mitä enemmän ihmisiä on tehnyt pelimaailmasta omansa näköisen, sen parempi ja monipuolisempi ja kiehtovampi pelimaailma on.

The Outer Worldssissa kaikki näytti proseduraalisesti luodulta siksi, että vaikka ne olisivat ihmisen tekemiä, niin jos sama ihminen (tai hyvin pieni joukko ihmisiä), tekee kaikki paikat, ne näyttävät kaikki samalta, koska niissä on sama tyyli. Skyrimissä eri ihmiset tekivät eri paikkoja ja pääsivät toteuttamaan itseään melko vapaasti, jolloin jälki on aivan erilaista.

Jos ajatellaan asuntoja tai formularatoja. Jos sama suunnittelija suunnittelisi kaikki asunnot jollain alueella, niin ei ketään kiinnostaisi mennä katsomaan ja tutkimaan niitä kaikkia. Sama juttu jos yksi tyyppi suunnittelisi kaikki formularadat (Tilke, köh köh), niin ne ovat kaikki samanlaisia. Mutta kun jollain alueella on erilaisia taloja ja erilaista arkkitehtuuria, tulee alueesta mielenkiintoinen. The Outer Worldsissa on vaan liian geneerinen suunnittelupohja. Bethesdan peleissä taas, esimerkiksi Skyrimissä, eri alueet kartalla omaavat itsenäiset ja omat teemansa.

Fallout 3 suunniteltiin alusta alkaen sellaiseksi, että kaikkia paikkoja ei edes löydä vain tekemällä tehtäviä, vaan pitää nuohota karttaa itse. The Outer Worldsissa en löytänyt nuohoamisen tuloksena mitään mikä olisi jäänyt mieleen. Falloutissa ja Elder Scrollseissa maailmassa on tarinoita, jotka voi löytää. Nämä tarinat luovat tunteen, että "täällä on elänyt joku, tutkinpa miten hän sijoitteli kukkansa puutarhaan ja miten hän kalusti kotinsa".


Perustan Skyrim-mielipiteeni omaan kokemukseen ja tämän videon katsomiseen:




Odotan aika paljon Starfieldiltä. En huipputekniikkaa, en parhaiten toimivaa pelimoottoria, en parasta taistelumekaaniikkaa, tai mitään sellaista, vaan pelikokemuksen, jossa on hetkiä. Ihmisen toiselle ihmiselle luomia pieni ajatuksia ja kokemuksia. Kuten tämä:



Lisäys 1: Tiivistettynä: Ihminen on utelias olento ja haluaa aina nähdä miten muut elävät. Kun peli tarjoaa tällaisia pieniä kurkistuksia ja tarinoita muiden ihmisten elämiin, se koukuttaa ja haluaa nähdä koko ajan lisää. Jos pelistä ei löydy tarinoita, se ei ole kiinnostava.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoista että kukaan ei ole vielä huomioinut omien tukikohtien ja alusten rakentelua. Space Engineer pelaajana tuo kiinnostelee aina vaikkakin systeemi on varmasti yksinkertaisempi. Fallout4 ei ollut niin iso pettymys kun keskittyi resurssien hankintaan ja basejen rakenteluun ja jätti RP vähemmälle.
 
Avaruus scifi rope peli missä oikeasti olisi tuhat planeettaa laadukasta tekemistä ni ei tarviisi tässä elämässä enää muita pelejä pelatakkaan. :love:
 
Tykkään itse Fallout 4:sta tosi paljon ja Starfield sisältää varmasti yhtä paljon bugeja, käppää ja ym. mutta varmasti kelpaa kyllä. Pitää varmaan alkaa säästämään uutta näyttistä varten. 1080GTX joutaa ehkä jo pois tästä.
 


Mielenkiintoinen video. 2018 dev leaker puhui totta käytännössä kaikesta, paitsi "nine alien races". Mahtaakohan Bethesda pudottaa tuon pommin lähempänä julkaisua? Vai DLC kun pääjuonessa ollaan löydetty jokin portti? :hmm:
 



Q&A:ta Todd "Little Lies" Howardin kanssa. Vähän kuvaa myös dialogisysteemistä, joka näyttäisi olevan ihan ok. Ainakin valovuosia edellä Fallout 4:n viritystä.
 
Hyvä vaan jos ei ole alieneita jos niistä ei tehdä alieneita. Mass efectissä eri rodut oli vain suoria kopioita eri stereotypioista. Esim. asarit oli avaruus sjw, ne kääpiöt oli avaruus juutalaisia, quarianit oli avaruusmanneja jne. Pelkistä ihmisistä saa hyviä scifejä kuten dune.
 
Pelin suunnittelija Todd Howard haastattelussa ja kertoilee pelistä.




En vielä vilkuillut loppuun, mutta tämä särähti korvaan ja mieleen tuli "kiitos konsolit :(". Tölkit ovat pari vuotta vanhoja ja jo nyt jarruttamassa:
We are ok with 30 FPS as long as it looks very good and simulation is running ok. We are ok to sacrifice fidelity for the player experience.

Ihan nätiltä tuo on kyllä videoilla näyttänyt ja pelattavuus ja sisältö on toki tärkeintä. PC:llä saa kuitenkin sorvata asetukset rautansa mukaan, mutta konsoli ankkurit on kuitenkin aina siellä taustalla kehitystä jarruttamassa.
 
PC:llä saa kuitenkin sorvata asetukset rautansa mukaan, mutta konsoli ankkurit on kuitenkin aina siellä taustalla kehitystä jarruttamassa.
Tämä särähti vähän korvaan. Perusteletko, miksi konsolit jarruttaisivat pelikehitystä. Tuolla logiikalla hitaammat PC:t jarruttaisivat samalla tavalla. Menee kyllä aika offtopiciksi, joten pahoittelut siitä.
Muutenkin aikamoista PCMR-settiä...
 
Voisi sanoa saman kuin mitä CDPR sanoi Wither 3 aikaan, kyllä konsolit tietyissä osissa voivat vaikuttaa kehitykseen mutta ilman konsoleita ei peleillä olisi noita megan luokan budjetteja.

 
Voisi sanoa saman kuin mitä CDPR sanoi Wither 3 aikaan, kyllä konsolit tietyissä osissa voivat vaikuttaa kehitykseen mutta ilman konsoleita ei peleillä olisi noita megan luokan budjetteja.

Eikä ilman PC olisi edes koko Witcher sarjaa :)
 
Ei tartte katsoa kuin steamin laitekantaa niin kyllä se jarru on pc-kanta, eli näitä 3080-4090 tason koneita on niin vähän ettei niille kukaan ala jotain sadan miljoonan peliä tekemään.
 
Ei tartte katsoa kuin steamin laitekantaa niin kyllä se jarru on pc-kanta, eli näitä 3080-4090 tason koneita on niin vähän ettei niille kukaan ala jotain sadan miljoonan peliä tekemään.
Tammikuu 2021 oli myyty ilmeisesti jo 20 miljoonaa RTX korttia niin kyllä se on aika hyvä verrattuna konsoleihin


 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 501 903
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom