Starfield (PC, XBX)

Morrowind oli aikanaan jotain mitä ei oltu siihen mennessä nähty, Skyrim ilmestyessään myös. Sitähän se Fallout 4 oli myös. Eikös nämä ollut niitä steppejä moottorin kehityksessä? Pelasin kaikki läpi ilman suurempia ongelmia. Nyt jos Starfield tekee saman loikan Fallout 4:sta niin en kehtaa valittaa. Lisää samaa avaruudessa/planeetoilla - kyllä kiitos!

Välillä sivunennen miettinyt mikä näissä kaihertaa pelaajien mieltä, mutta ehkäpä se on se tietty kankeus, animaatiot ja ilmeisesti monien kohtaamat bugit ja juonen/sivujuonien/valintojen vaikutusten köyhyys nyt ainakin?

Näissä peleissä on aina ollut hyvä siellä olon tuntu puutteista huolimatta ja maailma tuntuu lopulta syvemmältä mitä oikein missään muussa pelissä. Pelit ollut mahtavia hiekkalaatikoita tehdä vähän mitä huvittaa. Ei mahda mitään mutta onhan tämä yksi odotetuimpia pelejä tällä hetkellä.
 
Kyllä tätä peliä on tullut odotettua kuin kuuta nousevaa ja nämä "Skyrim in space" -tiedot kuulostaa omaan korvaan saatanan hyvältä :D Skyrimhän on vioistaan huolimatta parhaita pelejä koskaan! CE2:sta meillä ei ole mitään parempaa tietoa, pitää vaan toivoa että se on parempi kuin aiemmat moottorit ja muutoksia on tehty isosti. Mutta ei kaikkea tuosta kannata rikkoa, jotkut asiat siinä toimii helvetin hyvin.
 
Innolla itse odottelen. Skyrim ja Fallout 4 pelien voima on mahtava modattavuus, josta tykkään. Ja muutkin saman sarjan tuotokset. Skyrim näistä kaikista paras.

Tosin Oblivion ja fo3 jäi aikanaan pelaamatta. Morrowind oli aika iso tekninen askel aikanaan ja tässä modaaminen alko todella kiinnostamaan.
Tarinat on ihan ok, parempia pelejä tarinoiltaan on, mutta se tuntimäärä minkä noihin peleihin olen upottanut ja modailuun
 
Morrowind oli aikanaan jotain mitä ei oltu siihen mennessä nähty, Skyrim ilmestyessään myös. Sitähän se Fallout 4 oli myös. Eikös nämä ollut niitä steppejä moottorin kehityksessä? Pelasin kaikki läpi ilman suurempia ongelmia. Nyt jos Starfield tekee saman loikan Fallout 4:sta niin en kehtaa valittaa. Lisää samaa avaruudessa/planeetoilla - kyllä kiitos!

Välillä sivunennen miettinyt mikä näissä kaihertaa pelaajien mieltä, mutta ehkäpä se on se tietty kankeus, animaatiot ja ilmeisesti monien kohtaamat bugit ja juonen/sivujuonien/valintojen vaikutusten köyhyys nyt ainakin?

Näissä peleissä on aina ollut hyvä siellä olon tuntu puutteista huolimatta ja maailma tuntuu lopulta syvemmältä mitä oikein missään muussa pelissä. Pelit ollut mahtavia hiekkalaatikoita tehdä vähän mitä huvittaa. Ei mahda mitään mutta onhan tämä yksi odotetuimpia pelejä tällä hetkellä.
Itse toivoisin, ettei tarvitsisi aina pelata developer console auki, kun pitää korjata bugisia questi skriptejä sun muuta.
Puhumattakaan legendaarisesta pelisarjan fysiikoiden ja yleisen questi- ja skriptilogiikan hajoamisesta kun FPS hieman kasvaa.
Morrowindin ajoista noista kärsitty, sama vahvasti muokattu engine kun pyörii siellä taustalla purukumilla ja jeesusteipillä. Muissa engineissä ei toki voi niin vapaasti viskellä kaikenlaisia kippoja ja kuppeja.
Vioista huolimatta ovat ne aina maistuneet itselle, koska satun pitämään haahuilusta ja tutkimisesta paljon, mitä Bethesdan pelit sisältävät paljon.
 
Ainakin noissa Bethesdan omissa kommenteissa puhutaan ihan uudesta pelimoottorista:

Niin puhuttiin jo Fallout 4:n kohdalla. Ja Skyrimin. Se, että moottorille annetaan uusi nimi ei tee siitä uutta.

Creation Engine 2 pohjautuu Creation Engineen (Skyrim, Fallout 4), joka pohjautuu Gamebryoon (Oblivion, Fallout 3, New Vegas), joka pohjautuu NetImmerseen (Morrowind). Grafiikka-, ääni-, fysiikka-, ym. rajapintojen uudistus ei tee moottorista uutta tai toimivaa kun pohjalla on kuitenkin sama umpimätä runko, joka olisi pitänyt tappaa jo toistakymmentä vuotta sitten. Jos Starfield menee muiden pelien tapaan edelleen rikki 60fps ylityksestä, on se anteeksiantamatonta. Ja yli 100% varma merkki siitä, että sama paska moottori on alla.
 
Sen näkee sitten onko jokaiseen avaruuden ulkohuussiin oma latausruutunsa vaikka konsoleissa nopeat levyt. Digital Foundry vaikutti optimistiselta trailerin perusteella.
 
Tätä se on, kun huudellaan asioista ottamatta niistä selvää. Fallout 76:sta tuo 60fps cap on jo poistettu. Fysiikat toimii ihan normaalisti suuremmillakin freimeillä. Skyrimiin ja FO4:ään löytyy modit, jotka korjaa asian.
 
Niin puhuttiin jo Fallout 4:n kohdalla. Ja Skyrimin. Se, että moottorille annetaan uusi nimi ei tee siitä uutta.

Creation Engine 2 pohjautuu Creation Engineen (Skyrim, Fallout 4), joka pohjautuu Gamebryoon (Oblivion, Fallout 3, New Vegas), joka pohjautuu NetImmerseen (Morrowind). Grafiikka-, ääni-, fysiikka-, ym. rajapintojen uudistus ei tee moottorista uutta tai toimivaa kun pohjalla on kuitenkin sama umpimätä runko, joka olisi pitänyt tappaa jo toistakymmentä vuotta sitten. Jos Starfield menee muiden pelien tapaan edelleen rikki 60fps ylityksestä, on se anteeksiantamatonta. Ja yli 100% varma merkki siitä, että sama paska moottori on alla.
Tämäpä se ydin on. Sinällään muutoin ihan hyviä pelejä on tuolla moottorisarjalla tehty, mutta onhan tuo pelimoottorina ollut ajastaan jäljessä vähintään 10 vuoden ajan, joiltain osin pidempäänkin. Sen näkee liian selvästi, että samaa muinaista moottoria on kehitetty eteenpäin, eikä ole luotu kokonaan uutta moottoria missään kohtaa.

Uskallan väittää, että jos muutoin vastaavia pelejä olisi tehty kunnollisella pelimoottorilla, niin Bethesdan tekeleet eivät kiinnostaisi oikein ketään. Nyt kun monilla faneilla ei ole kunnon vertauskohtaa, niin nämäkin maistuvat riittävän hyvin. Omalla kohdalla viimeiset tämän moottorisarjan pelit, jotka eivät aikanaan tuntuneet heti vanhentuneilta, ovat Oblivion ja Fallout 3. Ja kyse ei tosiaan ole pelkästään graafisesta tasosta, vaan enemmänkin pelattavuudesta. Kovin kankeasti taipuu nykypelien vaatimuksiin tämä moottori.
 
Tätä se on, kun huudellaan asioista ottamatta niistä selvää. Fallout 76:sta tuo 60fps cap on jo poistettu. Fysiikat toimii ihan normaalisti suuremmillakin freimeillä. Skyrimiin ja FO4:ään löytyy modit, jotka korjaa asian.

Eipäs puhuta paskaa siellä. Fallout 76 ei mene rikki, koska kaikki tärkeät skriptit sun muut toimivat serverin puolella 60fps, täysin riippumatta clientin ruudunpäivityksestä.

Skyrimin ja Fallout 4:n 60fps modit "korjaavat" vain fysiikat. Skriptit, tehtävät, ym. edelleen hajoavat.

edit:

Montako vitun kertoo on muistutettava, että fysiikkojen hajoaminen on vain näkyvin ja pienin ongelma?
 
Taitaapi olla yhden käden sormilla laskettavissa nämä tehtävät, joilla on potentiaalia hajota. Itse en ole satojen tuntien aikana ole törmännyt yhteenkään kummassakaan.

100% tehtävistä voi hajota. Se, että olet itse säästynyt niiltä, on täysin irrelevanttia. Se ei poista potentiaalia hajoamiselle. Kaikki tehtävät, kaikki skriptit, kaikki tekoäly, ym voi hajota hetkellä millä tahansa kun 60fps ylittyy.
 
Keskittykääpäs sitten ketjun otsikon aiheesta keskustelemiseen. Näyttäisi olevan aika paljon aiheen vierestä keskustelua tässä ketjussa.
 
Keskittykääpäs sitten ketjun otsikon aiheesta keskustelemiseen. Näyttäisi olevan aika paljon aiheen vierestä keskustelua tässä ketjussa.
Onko tarpeellista puuttua siihen, että ketjussa puhutaan aiheena olevan pelin pelimoottorista ja sen toimivuudesta yhtiön aiemmissa peleissä? Mielestäni tässä on pysytty varsin hyvin aiheessa.
 
Onko tarpeellista puuttua siihen, että ketjussa puhutaan aiheena olevan pelin pelimoottorista ja sen toimivuudesta yhtiön aiemmissa peleissä? Mielestäni tässä on pysytty varsin hyvin aiheessa.
Minustakin pelimoottorista keskustelu kuuluu täysin aiheeseen.
Jos keskustelu liittyy otsikon peliin, niin sitä voi jatkaa tässä ketjussa. Turha viedä keskustelua puhtaasti siihen, miten pelimoottori on toiminut jossain aiemmissa peleissä, jos siitä ei ole mitään konkretiaa ketjun aiheena olevaan peliin liittyen.
 
Jos keskustelu liittyy otsikon peliin, niin sitä voi jatkaa tässä ketjussa. Turha viedä keskustelua puhtaasti siihen, miten pelimoottori on toiminut jossain aiemmissa peleissä, jos siitä ei ole mitään konkretiaa ketjun aiheena olevaan peliin liittyen.
Jos muutama viesti ei suoraan käsittele aiheena olevaa peliä, mutta liittyy oleellisesti aiheena olevan pelin pelimoottoriin, niin miksi siihen pitäisi heti puuttua? Pitäisikö meidän poukkoilla ketjusta toiseen jokaisen viestin osalta? Kun on jotain sanottavaa pelimoottoriin liittyen, joka pohjautuu yhtiön aiempaan peliin, niin pitäisikö ne viestit laittaa toisen pelin ketjuun ja hetken päästä siirrytään takaisin tähän ketjuun? Eli käytännössä puolet saman keskustelun viesteistä pitäisi laittaa eri ketjuihin, koska 100% viestin asiasta ei liity pelkästään aiheena olevaan peliin?

Eihän tässä ole mitään järjen hiventäkään. Tämän pelin pelimoottoria koskeva keskustelu liittyy oleellisesti itse peliin ja siten tähän ketjuun. Ihan turha näihin on lähteä puuttumaan ylläpidon puolelta. Jos tähän lähdetään puuttumaan noin raskaalla kädellä, niin keskustelusta tulee todella vaikeaa. En usko, että sellainen on keskustelupalstalle hyvä asia.
 
Jos keskustelu liittyy otsikon peliin, niin sitä voi jatkaa tässä ketjussa. Turha viedä keskustelua puhtaasti siihen, miten pelimoottori on toiminut jossain aiemmissa peleissä, jos siitä ei ole mitään konkretiaa ketjun aiheena olevaan peliin liittyen.

Pelimoottorin toimivuus aiemmissa peleissä on todella oleellinen esimerkki ja liittyy todella konkreettisesti keskusteluun. Jos sitä esimerkkiä ei voisi käyttää, olisi moottorin huonoja puolia aika hankala todistaa.
 
Jos muutama viesti ei suoraan käsittele aiheena olevaa peliä, mutta liittyy oleellisesti aiheena olevan pelin pelimoottoriin, niin miksi siihen pitäisi heti puuttua? Pitäisikö meidän poukkoilla ketjusta toiseen jokaisen viestin osalta? Kun on jotain sanottavaa pelimoottoriin liittyen, joka pohjautuu yhtiön aiempaan peliin, niin pitäisikö ne viestit laittaa toisen pelin ketjuun ja hetken päästä siirrytään takaisin tähän ketjuun? Eli käytännössä puolet saman keskustelun viesteistä pitäisi laittaa eri ketjuihin, koska 100% viestin asiasta ei liity pelkästään aiheena olevaan peliin?

Eihän tässä ole mitään järjen hiventäkään. Tämän pelin pelimoottoria koskeva keskustelu liittyy oleellisesti itse peliin ja siten tähän ketjuun. Ihan turha näihin on lähteä puuttumaan ylläpidon puolelta. Jos tähän lähdetään puuttumaan noin raskaalla kädellä, niin keskustelusta tulee todella vaikeaa. En usko, että sellainen on keskustelupalstalle hyvä asia.
Pelimoottorin toimivuus aiemmissa peleissä on todella oleellinen esimerkki ja liittyy todella konkreettisesti keskusteluun. Jos sitä esimerkkiä ei voisi käyttää, olisi moottorin huonoja puolia aika hankala todistaa.
Ketjusta sateli useampia raportteja ja niiden pohjalta keskustelua silmäiltyäni näin aiheelliseksi ennakkotoimenpiteeksi muistuttaa aiheessa pysymisestä. Ei sen kummempaa.

En ole puuttunut mihinkään yksittäiseen viestiin, eikä se liittynyt myöskään erityisesti noihin teidän viimeisimpiin viesteihinne, vaikka tunnuttekin ottaneen asian henkilökohtaisesti. Jos olisin viitannut erityisesti teidän viesteihinne, olisin käyttänyt lainaustoimintoa.

Pelimoottorista voi keskustella, kunhan se liittyy ketjun aiheeseen. Aiheessa pysymisen perusteita kaikessa foorumikeskustelussa, tässä yhteydessä asian suhteen ei ole mitään poikkeusta.

Tämä ketju on väärä paikka keskustella moderoinnista sen pidemmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Pelimoottorikeskustelu on täysin relevanttia varsinkin kun pelin metaversumista ei sen kummemmin tiedetä mitään. Jos ei pelimoottorista ja sen mahdollistamista featureista ei voi keskustella niin kyllä siinä tapauksessa kaikki haaveet ja toiveet ovat myös täysin offtopicia koska eivät liity konkreettisesti tekeillä olevaan peliin.

Alkueliöstä nimeltä Todd Howard voisi kyllä tehdä ihan erillisen threadin räbä puolelle niin jää nuo persoonaan (jos nyt apinaa voi persoonaksi kutsua) keskittyvät viestit täältä pois.
 
Pelimoottorikeskustelu on täysin relevanttia varsinkin kun pelin metaversumista ei sen kummemmin tiedetä mitään. Jos ei pelimoottorista ja sen mahdollistamista featureista ei voi keskustella niin kyllä siinä tapauksessa kaikki haaveet ja toiveet ovat myös täysin offtopicia koska eivät liity konkreettisesti tekeillä olevaan peliin.
Tämä. Starfieldin ympärillä pyörivä keskustelu keskittyy pitkälti pelimoottoriin kaikkialla muuallakin, koska paljoa muusta ei voi keskustella.
 
Telegraphilta näkyi olevan joku artikkeli ulkona tästä, mutta vaatii rekisteröitymisen tms. enkä jaksa ruveta säätämään. Shinobi näkyi referoineen jotain pointteja tuolta:



Piirrustukset näyttävät ihan hyviltä. Toivottavasti tuo "more hardcore RPG" tarkoittaa sitä, että New Vegas -> Fallout 4 tyyliset muutokset dialogipuuhun on poljettu takaisinpäin. Bugisuuden ja yleisen moottorista johtuneen kämäisyyden lisäksi dialogi oli varmaan eniten nelosessa närästänyt tekijä itsellä, vaikka pelattavuudessa oli menty paljon eteenpäin.
 
Pelimoottorikeskustelu on täysin relevanttia varsinkin kun pelin metaversumista ei sen kummemmin tiedetä mitään. Jos ei pelimoottorista ja sen mahdollistamista featureista ei voi keskustella niin kyllä siinä tapauksessa kaikki haaveet ja toiveet ovat myös täysin offtopicia koska eivät liity konkreettisesti tekeillä olevaan peliin.

Alkueliöstä nimeltä Todd Howard voisi kyllä tehdä ihan erillisen threadin räbä puolelle niin jää nuo persoonaan (jos nyt apinaa voi persoonaksi kutsua) keskittyvät viestit täältä pois.
Tämä. Starfieldin ympärillä pyörivä keskustelu keskittyy pitkälti pelimoottoriin kaikkialla muuallakin, koska paljoa muusta ei voi keskustella.
Lue ajatuksella ylemmät viestini - en jaksa toistaa itseäni. Pelimoottorista keskustelemista ei ole kukaan kieltänyt.

Sen sijaan esim. ränttäys siitä, miten pelimoottori oli paska aiemmissa peleissä, ilman mitään konkreettista kiinnekohtaa otsikon peliin, on offtopicia.
 
Aivan sama mikä moottori ja montako bugia launchissa, pääjuoni tullee olemaan silkkaa tuubaa, yleinen samoilu ympärinsä todella nautittavaa ja kun lopputekstit rullaavat ruudulla, näyttää pelikello 782 tuntia.
 
FudgeMuppet-kanavan ajatuksia mm. trailerista ja konseptitaiteesta:


Vaikea olla eri mieltä. Traileri oli vähän meh. Konseptitaide ja muu vähäinen info lupailevat parempaa, mutta kokonaisuus vielä toistaiseksi ei herätä intoa.
 
Aivan sama mikä moottori ja montako bugia launchissa, pääjuoni tullee olemaan silkkaa tuubaa, yleinen samoilu ympärinsä todella nautittavaa ja kun lopputekstit rullaavat ruudulla, näyttää pelikello 782 tuntia.

Näin ja sitten karmea itku kun moottori on vanha paska, muuten olisin pelanut 882 tuntia, aivan paska peli (ja moottori, sanoinko jo? Opin sen redditistä kavereilta) bugseheda on ahne kakkiainen ja niillä on niitä mikromaksuja.

Ei vaan ymmärrä, jos jengi haluaa jotain cooolia, sulavaa ammuskelua, pelaisivat niitä pelejä. Tämä on Bethsedaa, hyvässä ja pahassa ja viimeisestä yksinpelistä on muutenkin liian pitkä aika.

Bethesdaa voi moittia monesta mutta ainakin heillä on rohkeutta tehdä vanhasta myyvästä kaavasta poikkeavia pelejä, omaan tyyliin, jotka ovat jopa onnistuneet aikas hyvin. Melkein mikä tahansa muu firma julkaisisi vieläkin "Morrowind XXII New Dawn" tai "Skyrim After Dragonborn" vuosipäivitysversiota Ubin tahtiin.

Tämän muistaen olen aika positiivisella mielellä ja taidekin näyttää omaan silmään ihan mukavalta. Tuollaista hivenen rupista ja käytetyn oloista pukua ja tavaraa. Vieno toive tosin on, että oppivat jotain 76.en (osin aiheettomasta, osin aiheelliseta) paskamyskystä ja panostaisivat nyt oikeasti kunnolliseen juoneen, toimivalla keskustelulla, bugien fixailulla, nykyaikaistamalla ja unohtamatta heidän kykyään luoda pelimaailma jossa riittää mielekästä tutkittavaa ja tehtävää. Ja parantamalla modaustyökaluja, tukea ja tekniikkaa.

Eivätkä nuo RPG lupailut ainakaan asiaa huononna. Jos siitä tuleekin morro avaruudessa...?

No, on se ainakin parempi kuin The Outer Worlds, johon riittää tosin pelkka traileri. Odotan suurella mielenkiinnolla mutta en kyllä ennakkoon tilaa. Sitten sen näkee.
 
Tiedän että ei kuulu aiheeseen, mutta olen useammalta kuullut, että The Outer Worlds on, jos ei huono niin ei hyväkään.

Voisko joku lyhyesti avata mikä siinä tökki? Kun kiinnostaisi pelinä.
Maailma. Outer Worldsin äärikapitalistinen aurinkokunta on täysin ahneiden korporaatioiden hallinnassa. Suurin osa väestöstä on aivopestyjä orjia, jotka toistelevat yhtiöiden markkinointilauseita. Asetelma on naurettavan mustavalkoinen, joten sitä ovat myös pääjuonen valinnat, eikä tilanteesta revitty huumori ole kovin hauskaa. Tekisi mieli vain hypätä rakettiin ja lentää jonnekin muualle, jossa on paremmat bileet.

Outer Worldsia on haukuttu myös köpelöstä taistelusta, putkimaisista kentistä ja tylsästä lootista, mutta minusta nämä eivät ole isoja ongelmia. Hyviäkin puolia löytyy: dialogi on hyvää kautta linjan, suurin osa hahmoista on hyvin kirjoitettuja ja vitsit enimmäkseen toimivat. Omaa ukkoa voi kustomoida ja roolipelata paljon verrattuna Bethesdan tuotoksiin, ja lähes kaikkiin tehtäviin löytyy useampia ratkaisuja. Pelin taidetyyli on todella hieno.

Mitä Starfieldiin tulee, oletan että se on Skyrim avaruudessa. Todennäköisesti maailma on paljon parempi ja käsikirjoitus paljon huonompi kuin Outer Worldsissa.
 
Tiedän että ei kuulu aiheeseen, mutta olen useammalta kuullut, että The Outer Worlds on, jos ei huono niin ei hyväkään.

Voisko joku lyhyesti avata mikä siinä tökki? Kun kiinnostaisi pelinä.

Se nyt vaan on huono peli, ihan pelinä. Sitä hehkutettiin, ilmeisesti vain koska tekijä oli Obsidian ja heidän fani kuorossa kaikki mikä sieltä tulee, on kovinta koskaan. Lisäksi mukana oli vissiin aika paljon jotain ihme Bethseda vihaa, just näitä paska moottori, ne vie meirän rahat mut Obsidian pelastaa fallout maailmat juttuja.

Youtuuberit, nämä suuret nimet, puhuvat keskimäärin ihan eri pelistä, ehkä heillä on joku erikoisversio, en tiedä. Mut tuossa yksi linkki joka sanoo niin kuin asia on, ainakin minun mielestä. Näitä on pelin laatu huomioon ottaen vähän.
(320) The Outer Worlds is a bad game - YouTube

Obsidian on tosin tehnyt myös paljon hyvää settiä, vaikka on mielestäni menettänyt esim. crpg puolella valtikan, ainakin toistaiseksi itä-euroopan tekijöille.

Mut halvalla sitä nyt jo pääsee kokeilemaan ja kyllä siitä jotkut varmasti tykkää, eikä se kiellettyä ole.

Mut se siitä.
 
Niin puhuttiin jo Fallout 4:n kohdalla. Ja Skyrimin. Se, että moottorille annetaan uusi nimi ei tee siitä uutta.

Creation Engine 2 pohjautuu Creation Engineen (Skyrim, Fallout 4), joka pohjautuu Gamebryoon (Oblivion, Fallout 3, New Vegas), joka pohjautuu NetImmerseen (Morrowind). Grafiikka-, ääni-, fysiikka-, ym. rajapintojen uudistus ei tee moottorista uutta tai toimivaa kun pohjalla on kuitenkin sama umpimätä runko, joka olisi pitänyt tappaa jo toistakymmentä vuotta sitten. Jos Starfield menee muiden pelien tapaan edelleen rikki 60fps ylityksestä, on se anteeksiantamatonta. Ja yli 100% varma merkki siitä, että sama paska moottori on alla.
Aika paljon paremmalta nämä viimeisimmät pelit näyttää kuin tuo morrowind vaikka on sinun mukaan sama engine
 
Aika paljon paremmalta nämä viimeisimmät pelit näyttää kuin tuo morrowind vaikka on sinun mukaan sama engine

Jätitkö tarkoituksella huomioimatta osan lainaamastasi tekstistä? Grafiikat sun muut voivat uudistua pelistä toiseen todella radikaalistikin, mutta se ei vielä tee moottorista kokonaan uutta. Niin kauan kun siellä pohjalla on se sama mätä runko kivikautisine ongelmineen, moottori on paskaa.

Starfield näyttää trailerin perusteella nätiltä, mutta mikäli maailma on edelleen jaettu pieniin erikseen ladattaviin alueisiin (esim. joka paskahuusilla on oma latausruutu), tuo on merkki wanhasta moottorista. Nykyaikainen avoimen maailman peli tulisi sisältää täysin yhtenäinen pelialue ilman tarpeettomia latausruutuja.
 
Jätitkö tarkoituksella huomioimatta osan lainaamastasi tekstistä? Grafiikat sun muut voivat uudistua pelistä toiseen todella radikaalistikin, mutta se ei vielä tee moottorista kokonaan uutta. Niin kauan kun siellä pohjalla on se sama mätä runko kivikautisine ongelmineen, moottori on paskaa.

Starfield näyttää trailerin perusteella nätiltä, mutta mikäli maailma on edelleen jaettu pieniin erikseen ladattaviin alueisiin (esim. joka paskahuusilla on oma latausruutu), tuo on merkki wanhasta moottorista. Nykyaikainen avoimen maailman peli tulisi sisältää täysin yhtenäinen pelialue ilman tarpeettomia latausruutuja.

Niin no, esim. Fallout 76.sen mappi on iso ja pääosin yhtenäinen pelialue, hyvin vähän latausruutuja ja nekin erikoistapahtumia pääosin. Ja ainakin minulla on toiminut erittäin hyvin pääsääntöisesti. Onko tässä kyseessä siis se sama vanha paska moottori?

Lisäksi aikas usein näissä Gamebryo syytelyissä unohtuu jotta ks. härpättimellä on tehty kilotonni pelejä, kuten vaikkapa Civilization IV jotka eivät kärsi näistä Bethsedan ongelmista vaan ne ovat oikein toimivia. Ongelmat ovat pitkälti Bethesdan omia, syistä jota ulkopuolisen on vaikea tietää. Itse veikkaan haluttomuutta uhrata rahaa testaukseen ja "kun se toimii tarpeeksi hyvin" tason ajattelua.

Siinä heillä olisi selkeä paikka petrata. Toivottavasti 76 opetti.
 
Jätitkö tarkoituksella huomioimatta osan lainaamastasi tekstistä? Grafiikat sun muut voivat uudistua pelistä toiseen todella radikaalistikin, mutta se ei vielä tee moottorista kokonaan uutta. Niin kauan kun siellä pohjalla on se sama mätä runko kivikautisine ongelmineen, moottori on paskaa.

Starfield näyttää trailerin perusteella nätiltä, mutta mikäli maailma on edelleen jaettu pieniin erikseen ladattaviin alueisiin (esim. joka paskahuusilla on oma latausruutu), tuo on merkki wanhasta moottorista. Nykyaikainen avoimen maailman peli tulisi sisältää täysin yhtenäinen pelialue ilman tarpeettomia latausruutuja.
Kyllä minustakin tämä engine voisi heivata kun parempia olisi saatailla mutta
 
Onko tässä kyseessä siis se sama vanha paska moottori?

On. Vaikka alue onkin saatu yhtenäisemmäksi, moottori sisältää muitakin isoja ongelmia. Esim. lukuisten asioiden sitominen ruudunpäivitysnopeuteen, minkä takia 60fps ylitys rikkoo niin monia asioita.

Ongelmat ovat pitkälti Bethesdan omia, syistä jota ulkopuolisen on vaikea tietää.

Totta ja siitä tekee erikoisen se, että nuo samat ongelmat periyityvät pelistä toiseen sellaisenaan.

En kuitenkaan tuomitse Starfieldia ennakkoon pelkästään pelimoottorin takia. Jos Bethesda lopultakin ottaisi itseään niskasta kiinni ja oikeasti korjaa ne pelaajien parinkymmenen vuoden aikana raportoimat ongelmat, Starfieldista voi helpostikin tulla toimiva peli. Ehkä jopa vähäbuginen peli. Ei sitä koskaan tiedä. Odotukset vain ei ole korkealla.
 
CK engine tulee jyllämään niin kauan kunnes Betsehda kehittää toisen yhtä helposti modattavan pelimoottorin.

Ja kyllä kaikki eivät ole täysin vanhan pelimoottorin syytä vaan Betsehdan laiskuuden vai miksi alkuperäisestä skyrmistä tuotiin samat ongelmat ja bugit myös SSE versioon ja tarkoitan nytten tätä mappiin jää tavaroita ja alkaa paisuttaa tallenusta pikkuhiljaa ja joka oli oltiin korjattu jo alkuperäisessä skyrmissä Unoffical pätsillä.

Starfieldin kohdalla sellainen pyyntö että toivottovasti ovat parantaneet UI:ta jos tämän tarkoitus olla Skyrim avaruudessa.
 
On. Vaikka alue onkin saatu yhtenäisemmäksi, moottori sisältää muitakin isoja ongelmia. Esim. lukuisten asioiden sitominen ruudunpäivitysnopeuteen, minkä takia 60fps ylitys rikkoo niin monia asioita.



Totta ja siitä tekee erikoisen se, että nuo samat ongelmat periyityvät pelistä toiseen sellaisenaan.

En kuitenkaan tuomitse Starfieldia ennakkoon pelkästään pelimoottorin takia. Jos Bethesda lopultakin ottaisi itseään niskasta kiinni ja oikeasti korjaa ne pelaajien parinkymmenen vuoden aikana raportoimat ongelmat, Starfieldista voi helpostikin tulla toimiva peli. Ehkä jopa vähäbuginen peli. Ei sitä koskaan tiedä. Odotukset vain ei ole korkealla.

Tuo 60 fps on historian painolastia ja uskoakseni syy sen käyttöön on ollut yksinkertaisesti se, että menneet konsolit (eikä julkaisuaikoijen normi PC.t) eivät koskaan ole pystyneet pyörittämään heidän pelejään yli tuon. Minulla oli esim. Oblivion aikaan ihan hyvä PC mutta ei mitään toivoa päästä yli 60 fps, sama Skyrimissä. Joten siellä on sitten ajateltu että miksi käyttää rahaa ongelmaan jota heidän kannaltaan ei ole. "Toimii tarpeeksi hyvin".

Se että muutaman prosentin nörttilauma raivoaa jossain ei ole syy käyttää rahaa heille. Teknisesti he pystyvät aivan varmasti sen tekemään, kuten myös nuo muut bugifixit. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut, isommat massat vaativat enemmän, joten nähtäväksi jää, mitä tekevät.
 
Tuo 60 fps on historian painolastia ja uskoakseni syy sen käyttöön on ollut yksinkertaisesti se, että menneet konsolit (eikä julkaisuaikoijen normi PC.t) eivät koskaan ole pystyneet pyörittämään heidän pelejään yli tuon. Minulla oli esim. Oblivion aikaan ihan hyvä PC mutta ei mitään toivoa päästä yli 60 fps, sama Skyrimissä. Joten siellä on sitten ajateltu että miksi käyttää rahaa ongelmaan jota heidän kannaltaan ei ole. "Toimii tarpeeksi hyvin".

Se että muutaman prosentin nörttilauma raivoaa jossain ei ole syy käyttää rahaa heille. Teknisesti he pystyvät aivan varmasti sen tekemään, kuten myös nuo muut bugifixit. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut, isommat massat vaativat enemmän, joten nähtäväksi jää, mitä tekevät.
Vai että nörttien keskuudessa on jotain supernörttiä kun ennen tavalliselle ihmisille jotka ei pelannu niin kaikki pelaajat olivat vain nörttiä :geek:
 
Vai että nörttien keskuudessa on jotain supernörttiä kun ennen tavalliselle ihmisille jotka ei pelannu niin kaikki pelaajat olivat vain nörttiä :geek:

Nääh, noinhan se oli. Vielä niinkin äskettäin kuin Skyrimin julkaisun aikaan, pelaaminen oli vähän epäillyttävää touhua osalle ihmisiä, videopelien väkivalta vie nuorison turmioon, ainostaan ne nörtit etc.. Stigmat häviää hitaasti.

Ja supernörtit on tosiaan ihan oma lajinsa. Ne puhuukin binääriä.
 
Kyllä minustakin tämä engine voisi heivata kun parempia olisi saatailla mutta
Ainakin skyrimin aikaan taisivat kehittäjät todeta ettei parempaa engineä ole, olettaen että pelimaailma olisi pitänyt olla samanlainen. Laaja, täynnä romua yms.
Samoin vihjailtiin että veisi vuosia kehitellä pelkkä engine, ja sen jälkeen vuosia kehitellä siihen se peli.

Eli mikä on tämä maaginen engine joka on parempi?
 
Ainakin skyrimin aikaan taisivat kehittäjät todeta ettei parempaa engineä ole, olettaen että pelimaailma olisi pitänyt olla samanlainen. Laaja, täynnä romua yms.
Samoin vihjailtiin että veisi vuosia kehitellä pelkkä engine, ja sen jälkeen vuosia kehitellä siihen se peli.

Eli mikä on tämä maaginen engine joka on parempi?

Ei sellaista vaan tänään ole. Luulisi tosin että siinä olisi markkinarako jollekin nohevalle softafirmalle.

Bethesdan pitäisi kai tehdä sellainen mutta eipä siinä vissiin ole järkeä heidän kannaltaa. Creation Engine on tarpeeksi hyvä kuitenkin, jos myyntilukuja uskotaan ja kelpaa se minullekin. Eli ei se vaihdu ennen kuin myynnit menee alas. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä minkälainen se on SF.ssä.
 
Toinen puoli tässä eri enginen käytössä on, että sitten menisi varmaan myös se tekijätiimikin vaihtoon.
Sieltä sitten tulee heidän näkemys elder scrolleista, hyvässä ja pahassa. Jos pelissä ei ole muuta elderi scrollia kuin nimi niin pitäköön moottorinsa nyt.
 
Ainakin skyrimin aikaan taisivat kehittäjät todeta ettei parempaa engineä ole, olettaen että pelimaailma olisi pitänyt olla samanlainen. Laaja, täynnä romua yms.
Samoin vihjailtiin että veisi vuosia kehitellä pelkkä engine, ja sen jälkeen vuosia kehitellä siihen se peli.

Eli mikä on tämä maaginen engine joka on parempi?
Tottakai kehittäjät sanovat ettei ole parempaa, koska jos sanoisivat muuta, niin se olisi perkeleen huonoa mainosta firmalle ja sen peleille. Bethesda on myös erehtynyt myöntämään, että samaa vanhaa moottoria käytetään siksi, että talon väki on tottunut siihen, eivätkä osaisi käyttää yhtä hyvin muita moottoreita. Tuo on todella huono syy jatkaa sellaisen pelimoottorin parissa, joka on jäänyt pahasti ajasta jälkeen.

Nykyaikaisista kaikkien saatavilla olevista moottoreista ainakin Unreal Engine kykenee ihan takuulla kaikkeen mitä tämän kaltaisilta peleiltä vaaditaan. Myös tuohon laajaan pelimaailmaan, joka on täynnä tavaraa. Myös Unity olisi hyvä vaihtoehto. Microsoftin omistuksesta löytynee muitakin hyviä vaihtoehtoja.

Toki Bethesda on niin iso pelitalo, että sieltä pitäisi löytyä resursseja työstää kokonaan uusi moottori. Tietenkään se ei ole nopeaa tai helppoa, mutta ei minkään kunnollisen pelimoottorin tekeminen ole. Siitä on kuitenkin hirvittävästi hyötyä, kun kokonaan uusi ja moderni pelimoottori sisältää kaikki nykyaikaisten pelien vaatimat ominaisuudet, sekä sitä on helpompi ja nopeampi käyttää. Todennäköisesti pelikin myy paljon paremmin, kun sen kulmakivenä toimiva moottori täyttää nykypäivän vaatimukset ja mahdollistaa paremman pelin tekemisen.
 
Ainakin skyrimin aikaan taisivat kehittäjät todeta ettei parempaa engineä ole, olettaen että pelimaailma olisi pitänyt olla samanlainen. Laaja, täynnä romua yms.
Samoin vihjailtiin että veisi vuosia kehitellä pelkkä engine, ja sen jälkeen vuosia kehitellä siihen se peli.

Eli mikä on tämä maaginen engine joka on parempi?
id Tech 7 vaikuttaa todella hyvältä
 
id Tech 7 vaikuttaa todella hyvältä
Eli parannelty gamebryo ei käy koska paska, mutta paranneltu id engine käy?
En ole viimeisimpiä villityksiä kuullut mutta miksi toista engineä voi parantaa ja toista ei?

"Id Software co-founder John Carmack has answered the industry brainteaser of why Elder Scrolls V isn’t built using Id Tech 5.
He said the engine would be “completely unacceptable” at the centre of Bethesda’s project, chiefly because the game wouldn’t play on the engine’s strengths."

 
Asian vierestä joo, kuten outlet worlds, esim cyperpunk oli samaa, tulee jumalpeli maailman parhaalta RPG firmalta. Lopputulos oli tyhjähkö maailma, ja kökkö systeemi ja paljon bugeja. Ei lähelläkään luvattua maailman parasta peliä, ei se nyt huono ollu, mutta ei niin hyväkään. Ulkoasullisesti hieno ja hyvät musat. Kaukana kuitenkin Bethesda pelien vapaudesta. En silti ollut pettynyt vaikka preorderin tein
 
Odotan kyllä Starfieldiä innolla. Oblivionin jälkeen tullut pelattua kaikki Bethesda Game Studiosin tuotokset ja kaikki on maistuneet oikein hyvin. Ei taida yhdessäkään olla alle 200 pelituntia.
 
Eli parannelty gamebryo ei käy koska paska, mutta paranneltu id engine käy?
En ole viimeisimpiä villityksiä kuullut mutta miksi toista engineä voi parantaa ja toista ei?

"Id Software co-founder John Carmack has answered the industry brainteaser of why Elder Scrolls V isn’t built using Id Tech 5.
He said the engine would be “completely unacceptable” at the centre of Bethesda’s project, chiefly because the game wouldn’t play on the engine’s strengths."

Miksi linkkaat jotain 5 kun nyt ollaan menty vuosia jo 7
 
id Tech 7 vaikuttaa todella hyvältä

Tämä on tää ikiaikainen matopurkki Bethesdan peleissä. He itse sanovat että eivät voi, eivätkä halua tehdä pelejään millään muulla pelimoottorilla, omista syistään. Minä kunnioitan heidän näkemystään, ihan siksi että he ihan itse tekevät ne pelit.

Sitten paikalle ryntää lauma internettietäjiä (enkä tarkoita sinua) jotka kertovat että ilkeä Bethesda, tuosta vaan napauttaa Unrealin, Unityn (heh) tjms tulille ja homma hoituu. Joka ilmeisesti ei ole edes kovin hyvä kun pelissä on miljoona haarukkaa, ämpäriä, tuolia, miekkaa, nuolta etc ja kaikista pitää pitää kirjaa minne päin pelaaja sen lusikan tiputtaa ja joka pitää löytyä tasan sieltä sadan tunnin päästä ynnä modaamisen mahdollistaminen nykyisessä laajuudessaan on hyvin vaikeaa jos ei mahdotonta.

Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee, että miksi ei joka paikka pursua Skyrim-klooneja samoilla ominaisuuksilla, eikö muille raha kelpaa? Sehän on ihan helppoa nykyaikaisella pelimoottorilla tehdä vastaavia pelejä... Vai??
 
Tämä on tää ikiaikainen matopurkki Bethesdan peleissä. He itse sanovat että eivät voi, eivätkä halua tehdä pelejään millään muulla pelimoottorilla, omista syistään. Minä kunnioitan heidän näkemystään, ihan siksi että he ihan itse tekevät ne pelit.

Sitten paikalle ryntää lauma internettietäjiä (enkä tarkoita sinua) jotka kertovat että ilkeä Bethesda, tuosta vaan napauttaa Unrealin, Unityn (heh) tjms tulille ja homma hoituu. Joka ilmeisesti ei ole edes kovin hyvä kun pelissä on miljoona haarukkaa, ämpäriä, tuolia, miekkaa, nuolta etc ja kaikista pitää pitää kirjaa minne päin pelaaja sen lusikan tiputtaa ja joka pitää löytyä tasan sieltä sadan tunnin päästä ynnä modaamisen mahdollistaminen nykyisessä laajuudessaan on hyvin vaikeaa jos ei mahdotonta.

Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee, että miksi ei joka paikka pursua Skyrim-klooneja samoilla ominaisuuksilla, eikö muille raha kelpaa? Sehän on ihan helppoa nykyaikaisella pelimoottorilla tehdä vastaavia pelejä... Vai??
Mitenniin ei joka paikka pursua RPG pelejä? Vai oliko kriteerinä päin persettä toimiva 30fps rajoitettu, haarukkojen paikat muistava RPG jossa lohikäärmeet lentää takaperin? No ei totta tosiaan ole sellaista ainakaan kovin montaa. Witcher3 olisi ollut paljon hauskempi kun olisivat fan servicenä tehneet vaikka ylösalaisin lentäviä lohikäärmeitä peliin.
 
Eli parannelty gamebryo ei käy koska paska, mutta paranneltu id engine käy?
En ole viimeisimpiä villityksiä kuullut mutta miksi toista engineä voi parantaa ja toista ei?

"Id Software co-founder John Carmack has answered the industry brainteaser of why Elder Scrolls V isn’t built using Id Tech 5.
He said the engine would be “completely unacceptable” at the centre of Bethesda’s project, chiefly because the game wouldn’t play on the engine’s strengths."

Tietenkin mitä tahansa moottoria voi parantaa, mutta jos pohja on tarpeeksi huono ja antiikkinen, niin sen muokkaaminen nykyvaatimuksia vastaavaksi vaatisi saman verran työtä kuin kokonaan uuden moottorin tekeminen. Creation Enginen pohjat on luotu niin järkyttävän kauan sitten, että se ei vain enää toimi. Sanotaanko näin, että jokaisen moottorin kohdalla tulee jossain kohtaa rajat vastaan, jolloin sitä ei voi enää järkevällä työmäärällä parantaa riittävästi. Creation Enginen kohdalla se raja tuli vastaan yli kymmenen vuotta sitten.

Pelimoottoreissa on todella merkittäviä eroja, jotka vaikuttavat oleellisesti siihen, miten hyvin niitä voidaan jatkokehittää. Osa moottoreista on myös tavallaan luotu jatkokehitystä ajatelleen, jolloin kehittäminen on huomattavasti helpompaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 502 157
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom