Siis mikä on sinun käsityksesi siitä, mikä pelimoottori oikeastaan edes on? Vaikka olisi alla maailman paras pelimoottori, niin silti vaaditaan todella paljon työtä, osaamista ja resursseja, että sille moottorille voidaan tehdä laadukas peli. Siksi niitä Skyrimeitä ei ole maailma pullollaan.Tämä on tää ikiaikainen matopurkki Bethesdan peleissä. He itse sanovat että eivät voi, eivätkä halua tehdä pelejään millään muulla pelimoottorilla, omista syistään. Minä kunnioitan heidän näkemystään, ihan siksi että he ihan itse tekevät ne pelit.
Sitten paikalle ryntää lauma internettietäjiä (enkä tarkoita sinua) jotka kertovat että ilkeä Bethesda, tuosta vaan napauttaa Unrealin, Unityn (heh) tjms tulille ja homma hoituu. Joka ilmeisesti ei ole edes kovin hyvä kun pelissä on miljoona haarukkaa, ämpäriä, tuolia, miekkaa, nuolta etc ja kaikista pitää pitää kirjaa minne päin pelaaja sen lusikan tiputtaa ja joka pitää löytyä tasan sieltä sadan tunnin päästä ynnä modaamisen mahdollistaminen nykyisessä laajuudessaan on hyvin vaikeaa jos ei mahdotonta.
Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee, että miksi ei joka paikka pursua Skyrim-klooneja samoilla ominaisuuksilla, eikö muille raha kelpaa? Sehän on ihan helppoa nykyaikaisella pelimoottorilla tehdä vastaavia pelejä... Vai??
Eikä se todellakaan mene niin, että parhaankaan moottorin pohjalta olisi helppoa tehdä laadukkaita pelejä. Kyse on vain siitä, että mitä se moottori mahdollistaa ja miten laadukkaisiin ominaisuuksiin se moottori taipuu. Pelimoottori on työkalu. Hyvä pelimoottori on laadukas työkalu, jolla voi tehdä asioita, mihin huono työkalu ei vain kykene. Huonoillakin työkaluilla voi osaavissa käsissä saada pätevää jälkeä aikaiseksi, mutta hyvillä työkaluilla olisi mahdollisuudet vielä paljon parempaan.
Unity ei olisi ideaali moottori tämän kaltaiseen peliin, mutta silti parempi kuin tämä Creation Engine. Siis pelimoottorina. Toki Bethesdan osaaminen keskittyy Creation Engineen, niin haluavat sen vuoksi käyttää sitä. Jos sitä osaamista ei missään kohtaa lähdetä kehittämään, kuten tähän asti on tehty, niin jämähdetään aika ikävään tilanteeseen vanhentuneen pelimoottorin kanssa.