Star Citizen

Koska hehkutetaan, että tekevät jo kolmatta peliä yhtä aikaa, joten pitää ymmärtää miksi kestää?
 
No et mitää tiivistelmää viittiny sit kirjottaa, ei tota TylsääPelaajaa kukaan jaksa kuunnella.
 
PvP pelaajat jotka ovat tappaneet Streamereitä ovat saaneet varoituksia ja jopa banneja.
 
CitizenCon 2951 – Save the Date!

Hello everyone,

Save the date for an all-digital CitizenCon 2951 on October 9, 2021!

As circumstances continue to keep us from gathering in person, we're bringing that electric CitizenCon energy to your homes in the form of an online show that’s open and accessible to everyone on Twitch. While we’re not ready to share the details just yet, you can expect a full day of events, panels, and entertainment (and yes, the cosplay contest is coming back!). It promises to be out of this world, or perhaps out of this system…

We have some exciting opportunities for you to be a part of the show, so keep an eye on Spectrum for more information as we get closer to the big day.

Until then, stay safe Citizens. We'll see you in the 'verse.
 
Lähti nyt taas Star Citizen lataukseen, josko tekis taas joka vuotisen testiajon että miltä homma vaikuttaa :D Toinen syy on että Elite Dangerousin Odysseyn alpha-testailujen myötä pakostakin tuli Star Citizen mieleen ja täytyyhän sitä nyt vähän vertailla. Erittäin hyvältä vaikuttaa ED:n Odyssey kyllä, mutta alpha loppui ja liveen menoa malttamattomana tässä nyt odottelen niin hyvää aikaa testailla SC:tä.
 
Lähti nyt taas Star Citizen lataukseen, josko tekis taas joka vuotisen testiajon että miltä homma vaikuttaa :D Toinen syy on että Elite Dangerousin Odysseyn alpha-testailujen myötä pakostakin tuli Star Citizen mieleen ja täytyyhän sitä nyt vähän vertailla. Erittäin hyvältä vaikuttaa ED:n Odyssey kyllä, mutta alpha loppui ja liveen menoa malttamattomana tässä nyt odottelen niin hyvää aikaa testailla SC:tä.
Kirjaappas ihmeessä mielipiteesi sitten.
T: Kiinnostunut
 
Kirjaappas ihmeessä mielipiteesi sitten.
T: Kiinnostunut
Jovain. Vastustaa vaan jo latauksessa, jotain network erroria puskee. Reilu 50GB:tä on ladattu. Oli antanu erroria jossain välissä yöllä, pistin uudelleen lataamaan aamulla ja alkoi sitten lataamaan, 20GB jäljellä. Nyt oli taas erroria ja lähti lataamaan, 12GB jäljellä.
 
Lähti nyt taas Star Citizen lataukseen, josko tekis taas joka vuotisen testiajon että miltä homma vaikuttaa :D Toinen syy on että Elite Dangerousin Odysseyn alpha-testailujen myötä pakostakin tuli Star Citizen mieleen ja täytyyhän sitä nyt vähän vertailla. Erittäin hyvältä vaikuttaa ED:n Odyssey kyllä, mutta alpha loppui ja liveen menoa malttamattomana tässä nyt odottelen niin hyvää aikaa testailla SC:tä.
3.13 on varsi buginen mutta 3.13.1 on jo PTU:ssa ja tullee ulos ennen Fleet Week:iä (alkaa 21.5.).

Jovain. Vastustaa vaan jo latauksessa, jotain network erroria puskee. Reilu 50GB:tä on ladattu. Oli antanu erroria jossain välissä yöllä, pistin uudelleen lataamaan aamulla ja alkoi sitten lataamaan, 20GB jäljellä. Nyt oli taas erroria ja lähti lataamaan, 12GB jäljellä.
Päivittyikö käynnistysohjelma ennen kuin aloit lataamaan, käynnistysohjelman tarvii olla uusinta versiota ennen kuin pelin lataus käynnistyy.
 
Sain sen eilen ladattua ja vajaan tunnin pelisessionkin pääsin tekeen, lensin Lorvillestä Port Olisariin ja loggasin siellä ulos. Tuo sessio oli käytännössä täysin ongelmaton.

Nyt aamulla takaisin logatessa peli kaatui joka kerta latauksessa. Valikkoon pääsi mutta PU:n lataus kaatui. Kokeilin lopulta käydä sitten hangaarissa ja sinne pääsikin kaatumatta. Sitten kokeilin vielä kerran ladata PU:n ja se vihdoin latautui.

Nyt reilu tunti vietetty hotasta bindaillessa. Muutoin menny ihan hyvin mutta throttle-akselin inversio ei meinannut millään onnistua. Eli kun työnsin kaasun eteen, alus lähti taakse. Lopulta kun kaikkiin neljään hotas-lipareeseen controls-valikossa tajusi pistää strafe forward/back inversion päälle, alkoi toimimaan. Miksi tuolla on neljä noita, eiköhän yksi piisaisi... Ja mikä logiikka siinä on, oon tähän mennessä bindannut kaiken muun vaan tuohon ensimmäiseen lipareeseen.

Pelko persiissä, että bindaukset katoaa sen sileän tien kun pelin sammuttaa...
 
Kun näyttiksiä ei voi ostaa niin eipä tätäkään varmaan tarvitse pariin vuoteen kokeilla. Turha enää vanhemmilla vehkeillä itseään kiduttaa kun jo aiemmin nytkytti ja fps:t oli kuraa. Katsotaan sitten uudestaaan tyyliin vuonna 2025 tms.
 
Kun näyttiksiä ei voi ostaa niin eipä tätäkään varmaan tarvitse pariin vuoteen kokeilla. Turha enää vanhemmilla vehkeillä itseään kiduttaa kun jo aiemmin nytkytti ja fps:t oli kuraa. Katsotaan sitten uudestaaan tyyliin vuonna 2025 tms.

Prosessori vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin näyttis. Ei juurikaan mitään hyötyä ollut vaihtaa GTX 1070 -> 3060 Ti. Pari hassua fps mutta ei mitään mitä käytännössä edes huomaisi.

6600K -> 5600x ja 1070 kuitenkin lähes tuplasi keskiverto fps:n. Cryengine on naurettavan prossu riippuvainen.


Kohtahan on Invictus/Fleet week vai miksi sitä kutsutaankaan ja free flight niin pääsee testaamaan miten huonsoti tämä pyörii vaikka olisikin kovaa rautaa.
 
Njoo emo/prossu/muistitkin pitäisi vaihtaa ja juurikin nykynäyttiksenä on 1070, ei vaan oikein innosta uusia konetta kun tietää että näyttiksiä ei ihan heti järkihinnalla saa, joskus oli mietinnässä joku 3070, mutta nykyhinnoilla joo ei.
 
pääsee testaamaan miten huonsoti tämä pyörii vaikka olisikin kovaa rautaa.

Ei pidä yleistää, kyllä tämä pyörii erinomaisesti nykyään noissa vanhemmissa paikoissa kuten Olisar ja nuo pienet kuut/planeetat. R3600/3060Ti/32Gb setillä pyörii sen 50-70fps ihan kevyesti.
Vasta noissa uusimmissa paikoissa, Babbage, Arccorp ja Lorville fps dippailee alle 30 ja sekin yleensä session alussa.
 
Bindit on säilyny ja muutenkin ollu kyllä kieltämättä nyt ihan mukava meno, pyörii hyvin ja yllättävän vähän bugeja tullut vastaan. Yhteisön avuliaisuudestakin päässyt nauttimaan, sillä omaa tyhmyyttäni kiireessä loggasin aluksesta ulos Port Olisarin ulkopuolella ja sitten takasin logatessa olin itte aseman sisällä samalla ku se alus varmaan vielä siellä ulkona jossain. Huhuilin sitten apua chatissa ja yksi pelaaja tulikin noutamaan ja vei Grim Hexille, antoi 50 000 krtediittiä ja käski ostaa panssarin päälle ettei kalsareissa tarvi hillua :D Oli mukava kokemus sinänsä.

Paketin kuljetustehtäviä nyt tehnyt, pari kertaa lentäny nyt varomattomasti tonttiin aluksella planeetan pimeällä puolella kun ei ole hahmottanu kuinka kovaa mennään ja kuinka lähellä maa jo on. Mutta omaan piikkiin menee nuo. Yllättävän vähän tosiaan mitään bugeja tullut, yhdesti kuolin suorilta jaloilta pakettia kantaessa enkä oikein keksi sille muuta syytä kuin se itse paketti, ne nimittäin hytkyy ja rämisee aluksen lattialla vaikka alus olis paikallaan ja välillä on puskenut pelihahmon aluksen katon läpi uloskin.

Toki ne perinteiset toistensa sisällä tärisevät ja tuoleilla seisovat NPC:t on läsnä joka paikassa, mutta se nyt ei pelaamista haittaa, game breakereita ei ole vielä tullut vastaan.

Tuntuu että tässä vois kyllä sen verran paneutua ainakin että sais säästeltyä massit johonkin piirun parempaan alukseen :hmm:

Harmillisen vähän tullu screenshotteja otettua, mutta tässä itselle merkityksellinen, nimittäin huonoista sääolosuhteista ei pääse "nauttimaan" tuolla Elite Dangerousin puolella vieläkään. On se pirun tunnelmallista lentää läpi tuulen ja tuiskun ja sitten puskea paketti kainalossa alukselta pienen outpostin suojiin, pudistella lumet olkapäiltä ja kysellä että tässä ois paketti, kuka ottaa vastaan.

1620716772796.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Postimies patena tässä nyt Auroralla heilunut kun eipä sillä juuri muuta voi tehdäkään. Mutta se on passannut itelle oikein hyvin, paikkojen tutkiminen ja pakettien kuskaus on kaiken lisäksi ollut lähes bugitonta touhua.

Pojan suosiollisella avustuksella postiljoonille valikoitiin sopivan neutraali virka-asu. Tässä kannossa quantum ajoa sietämätön lähetys, joten se piti lentää perille ihan normaali thrustereita käyttäen.

1620822575903.jpg


Työpaikalla
1620851416157.jpg


Päivän päätteeksi huoltsikalle nukkuun. Paikan nimi kovinkin sovelias.
1620880671769.jpg


Vähän iltapalaa massuun.
1620881252531.jpg


Ja hengailua paikallisten seurassa. Acting like I belong.
1620881344241.jpg
 
Uuden Avenger Titanin ylpeä omistaja. Ois voinu Cutlass Blackiinkin saakka toki jatkaa krediittien tahkoamista, mutta tää on hyvä välietappi ja sinänsä kiinnostava alus. Ja pääseepähän Aurorasta eroon.
1621258678179.jpg

Kun olin matkalla isolle kirkolle Lorvilleen aluskaupoille niin tulikin mutka matkaan. Aioin tehdä välilaskun Everus Harborissa, mutta ne ei päästänykkään laskeutumaan, olin kuulemma rikollinen. Siinä kun hetken ihmettelin että mitäs vit niin alkoi jo ohjustakin tulemaan kohti. Äkkiä karkuun ja syvemmällä avaruudessa sitten valikoista tutkimaan että mitähän nyt muka on tullut tehtyä.

Selvisi, että mulla oli kolme maksamatonta sakkoa "käskyjen noudattamatta jättämisestä" jokainen 20 000aUEC:tä. No en ollu maksamassa. Siitäpä tulikin sitten mukava sivuseikkailu kun piti lähteä puhdistamaan rikosrekisteriä ja olipahan jännittävä kokemus. Makoisaa oli krediittien raatamisen ja lainsuojattomana seikkailujen jälkeen aluskaupoille tallustella :coffee:
 
Taas uusi jPEG jota myydään 200 eurolla ja tulee pelattavaksi ties milloin.

Samana aikaan roadmap seuraavalle päivitykselle näyttää tältä

hwh4rojj15071.jpg



CIG. Suunnittelun mestarit.
 
Eihän niitä aluksia kukaan pakota ostamaan.. :confused:
Plus, kaiken voi ostaa ingame rahalla aikanaan.
 
Taas uusi jPEG jota myydään 200 eurolla ja tulee pelattavaksi ties milloin.

Heidän rahoitusmallinsahan on myydä noita aluksia sun muuta sälää joten on luontevaa että siihen panostetaan. Tästä mallista voidaan toki olla montaa mieltä, mutta tuskin sitä muutetaan muuta kuin pakon edessä, joten sen kanssa on vaan elettävä tai etsittävä muuta pelattavaa.

Kenenkään ei kuitenkaan ole pakko peliä rahallisesti tukea muuta kuin minimipaketin verran, mutta hekin kuitenkin hyötyvät siitä että joku rahaa on valmis peliin laitamaan, joten en oikein ymmärrä miksi siitä pitää valittaa.
 
Taas uusi jPEG jota myydään 200 eurolla ja tulee pelattavaksi ties milloin.
Näihin kannattaa suhtautua tyyliin: "haluatko tukea pelin kehitystä 200 eurolla? Hienoa, kiitos, saat tukijapalkinnoksi tälläsen huikeen aluksen talliis.. sit kun se on valmis".
 
Eilen illalla pääsin pitkästä aikaa lentelemään. 4k ultra high on kyllä nätti. Bugeja tulee sitä tahtia vanhojen tilalle, että hirvitti aloittaa tehtävää. Parit pelikerrat katkennut, ja missio käteen. Nyt 10k sentään lapaseen.

Voi kun tää olis vähän vähemmän buginen. Helpottaisi elämää. Tässä on kyllä seikkailun tuntua, mahtava peli joka tapauksessa.
 
Eilen illalla pääsin pitkästä aikaa lentelemään. 4k ultra high on kyllä nätti. Bugeja tulee sitä tahtia vanhojen tilalle, että hirvitti aloittaa tehtävää. Parit pelikerrat katkennut, ja missio käteen. Nyt 10k sentään lapaseen.

Voi kun tää olis vähän vähemmän buginen. Helpottaisi elämää. Tässä on kyllä seikkailun tuntua, mahtava peli joka tapauksessa.
 
Eilen illalla pääsin pitkästä aikaa lentelemään. 4k ultra high on kyllä nätti. Bugeja tulee sitä tahtia vanhojen tilalle, että hirvitti aloittaa tehtävää. Parit pelikerrat katkennut, ja missio käteen. Nyt 10k sentään lapaseen.

Voi kun tää olis vähän vähemmän buginen. Helpottaisi elämää. Tässä on kyllä seikkailun tuntua, mahtava peli joka tapauksessa.
Mulla alkaa olla takana varmaan pari tuhatta tuntia ja voin kertoa, että ei olisi lähellekään tuota määrää, jos suurin osa peliajasta ei menisi suhteellisen bugittomasti. Useimmat usean tunnin pelisessiot ovat joko bugittomia tai bugit ovat niin pieniä, että niistä ei ole merkittävää haittaa pelikokemukselle. Toki vähemmän pelaaville ne pienetkin bugit voivat joissain tapauksissa olla suuria, kun ei ole tietoa, että miten kyseiset bugit voi helposti kiertää tai ratkaista niiden tuomat ongelmat.

Mutta pelaaminen ei yleisesti tunnu siltä, että pitäisi pelata bugien keskellä tai pelätä bugeja, vaan kyllä yleisesti ottaen voi keskittyä pelaamaan huolehtimatta mistään ylimääräisestä.
 
Mulla alkaa olla takana varmaan pari tuhatta tuntia ja voin kertoa, että ei olisi lähellekään tuota määrää, jos suurin osa peliajasta ei menisi suhteellisen bugittomasti. Useimmat usean tunnin pelisessiot ovat joko bugittomia tai bugit ovat niin pieniä, että niistä ei ole merkittävää haittaa pelikokemukselle. Toki vähemmän pelaaville ne pienetkin bugit voivat joissain tapauksissa olla suuria, kun ei ole tietoa, että miten kyseiset bugit voi helposti kiertää tai ratkaista niiden tuomat ongelmat.

Mutta pelaaminen ei yleisesti tunnu siltä, että pitäisi pelata bugien keskellä tai pelätä bugeja, vaan kyllä yleisesti ottaen voi keskittyä pelaamaan huolehtimatta mistään ylimääräisestä.
Ehkä tilanne parani mulla kun asensin koko hässäkän uusiksi.

Tässä elämäntilanteessa pelitunnit on niin vähissä, että aluksen valahtaminen planeetan sisään ei naurata ihan niin paljon kuin muulloin. Tai avaruudessa sängyssä tehty log out johtaa tyhjiöön spawnaamiseen. Heh. Siinä sitten taas lähdetään hotellihuoneesta metroon ja odotellaan :(
 
Mulla alkaa olla takana varmaan pari tuhatta tuntia ja voin kertoa, että ei olisi lähellekään tuota määrää, jos suurin osa peliajasta ei menisi suhteellisen bugittomasti. Useimmat usean tunnin pelisessiot ovat joko bugittomia tai bugit ovat niin pieniä, että niistä ei ole merkittävää haittaa pelikokemukselle. Toki vähemmän pelaaville ne pienetkin bugit voivat joissain tapauksissa olla suuria, kun ei ole tietoa, että miten kyseiset bugit voi helposti kiertää tai ratkaista niiden tuomat ongelmat.

Mutta pelaaminen ei yleisesti tunnu siltä, että pitäisi pelata bugien keskellä tai pelätä bugeja, vaan kyllä yleisesti ottaen voi keskittyä pelaamaan huolehtimatta mistään ylimääräisestä.

Tässä kannattaa ottaa huomioon se että SC:ssä kokemus tuo tiedon miten bugit kierretään. Karttaan liittyy esimerkiksi monta bugia jotka veteraanit osaa ihan lihasmuistista kiertää eivätkä he enää edes välttämättä tajua kiertävänsä bugeja. Aloittelijalle tuollaiset bugit ovat ihan täysiä show stoppereita. SC mukavasti pelaaminen vaatii aivan järjetöntä määrää erilaisista workaroundeista ja tietoa mitä ominaisuuksia kannattaa vältellä. Tuon huomaa hyvin jos ottaa kaverin joka ei ole koskaan pelannut SC:tä niin jatkvasti joutuu neuvomaan minuutin välein "Ai niin joo, tuo kannattaa tehdä näin ja näin".
 
Tässä kannattaa ottaa huomioon se että SC:ssä kokemus tuo tiedon miten bugit kierretään. Karttaan liittyy esimerkiksi monta bugia jotka veteraanit osaa ihan lihasmuistista kiertää eivätkä he enää edes välttämättä tajua kiertävänsä bugeja. Aloittelijalle tuollaiset bugit ovat ihan täysiä show stoppereita. SC mukavasti pelaaminen vaatii aivan järjetöntä määrää erilaisista workaroundeista ja tietoa mitä ominaisuuksia kannattaa vältellä. Tuon huomaa hyvin jos ottaa kaverin joka ei ole koskaan pelannut SC:tä niin jatkvasti joutuu neuvomaan minuutin välein "Ai niin joo, tuo kannattaa tehdä näin ja näin".
Sepä se. Tässä pelissä itselleni tärkeintä on semmonen seesteinen lentely pitkin poikin, avaruuden tyhjyydessä tai toisinaan planeetan pinnalla navigoiden hiekkamyrskyssä. Vuoren huipulle laskeutuminen ja tähtitaivaan tuijottelu (samalla dumpaten myrkkytynnyrit vuorenrinnettä alas). Fatal crash/bugiin kuoleminen vie oman pelikokemuksen aivan totaalisesti.

Ai niin, ensimmäinen pc-peli, jonka sain valita oli Wing Commander 2. Kaupan toinen peli oli Dungeon Master.
 
Tässä kannattaa ottaa huomioon se että SC:ssä kokemus tuo tiedon miten bugit kierretään. Karttaan liittyy esimerkiksi monta bugia jotka veteraanit osaa ihan lihasmuistista kiertää eivätkä he enää edes välttämättä tajua kiertävänsä bugeja. Aloittelijalle tuollaiset bugit ovat ihan täysiä show stoppereita. SC mukavasti pelaaminen vaatii aivan järjetöntä määrää erilaisista workaroundeista ja tietoa mitä ominaisuuksia kannattaa vältellä. Tuon huomaa hyvin jos ottaa kaverin joka ei ole koskaan pelannut SC:tä niin jatkvasti joutuu neuvomaan minuutin välein "Ai niin joo, tuo kannattaa tehdä näin ja näin".
Enkös juuri samaa sanonut tuossa lainaamassasi viestissä. Tosin en ole sitä mieltä, että mukavasti pelaaminen vaatisi "järjetöntä määrää" tietoa workaroundeista yms. Tärkeimmät asiat oppii parissa tunnissa, jos pelaa kokeneempien pelaajien kanssa, jotka osaavat neuvoa oleellisimmat workaroundit. Sama aika menisi muutenkin pelin perusasioiden oppimiseen.

Meidän porukkaan tulee jatkuvasti uutta väkeä, jotka oppivat hyvin nopeasti perusjutut ja pääsevät touhuun täysillä mukaan.
 
Uuf. Oli kiva hiippailla lainafrigatilla ja ampua it-tykit turretista. Eliminaatiotehtävä meni "vähän käteen", kun poimin tapetin vihun kiväärin maasta. Sitten seuraavan vihun listintään. Oijoi. Ase ei ammu sit ollenkaan. Kulman taakse hakemaan toista asetta, että josko se ei bugaisi. Vihu oli tullut perässä, eikä hänen asettaan riivanneet bugit. Nyt sit lusimassa. Elinkautinen tuomio syystä: et osannut katsoa netistä pelin kaikkia mahdollisia bugeja. No 28,5 k jäi saamatta, nyt lusitaan sitten. Toimiiko tässä pelissä shänkit, vai onko niissä bugeja? Pitää varmaan ottaa käteen, laskea maahan, inspectata, mennä kyykkyyn, ottaa shänkki maasta, ja ei ku tuikkaamaan naapurikopin venkulaa!
 
Kyseenalaistaisin tuota hyötymistä, kun Squadron 42 on nyt rebootattu kahdesti vuosina 2016 ja noin 2020, sillä verukkeella, että vaatimustasoa on nostettu melko utopistisiin lukemiin julkaistujen pelien, kuten Red Dead Redemption 2:n myötä. Välissä on lipunut yksi konsolisukupolvi ja pelin wingcommandermaisuuden näytelmällinen ensivedoksen purkittamisesta on noin kuusi vuotta kulunut. "Chrisin visio" siis nähtävästi heiluu kuin hullun mulkku edelleen, eikä minkäänlaista vastavoimaa ole firman sisällä, ulkoisissa rahoittajissa tai aluksille persoissa noussut esiin. Mitään takeitakaan ei ole esimerkiksi, että se olisi mikään arvostelumenestys. Tai että Star Citizenin ajatuksen vuonna kohta kymmenen olisi minkäänlaista takeita, että saat yhtäkään joukkorahoittamaasi peliä todella pelattavaksi.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Kingdom Come: Deliverancen joukkorahoittajat saivat kaivatun pelinsä hyvin suoraviivaisella, mutta silti pelisuunnittelunsa osalta kunnianhimoisella tuotannolla. Ja todennäköisesti saamme vielä jatko-osan sille ennemmin kuin Star Citizenin joukkorahoittajat saavat edes kuulla, mikä on se uusin ajatus Squadron 42:sta, joka ei koskaan edennyt loppusuoralle. Tai sitten muuten vaan ei haluta järjestää esimerkiksi todellista CitizenCon-tapahtumaa sen markkinointikampanjan aloittamiselle vuonna 2021.

Mitä nyt itse opin Star Citizenin ja pelimedioiden seuraamisen myötä pelinteosta 2010-luvulla niin huippupelinkään takominen kasaan ei vaadi kymmentä vuotta vaan se on ennemminkin muutaman vuoden intensiivituotanto, jossa ei kuitenkaan erityisemmin leikitä. Tässä on esimerkiksi FaceWaren web-kamera-toiminnallisuuden osalta koettu uho ja tuho, kun siitäkään ei tullut mitään. Oma tekoälytoteutus on ties missä vaiheessa. Star Citizenissä early accessinä taas ei voi esimerkiksi moninpelitaistella. Sightseeing-arvoa siinä on noin kolmen tunnin edestä ellei tykkää laatikoita kannella bugisessa ympäristössä.

Uusin yritys Theatres of War meni pelinkehitysprojektina Star Marinen lailla aivan päin helvettiä huolimatta siitä, että siihen laitettiin ties missä Fortnite-toiveissa muutamaa miljoona ja pari vuotta hyvää kiinni. Ja vaikka tuotanto olisikin ollut välttävä niin itse pelituotekin oli hyvin vaatimaton, joten aika kovat on odotukset, sille että SQ42:n ja Star Citizenin osalta dreams come true, kun joukkorahoitusprojektin kantavin osa-alue on edelleen vuonna 2021 ennakkohypeen sekoittuva fantasiointi, joka peleissä on aina ennen päättynyt julkaisuhetkeen. Haavemarkkinoinnilla on ansaittu kohta puoli miljardia euroa ilman että on erityisemmin tarvinnut esitellä sitä odoteltua pelisuunnitteluotetta.

Elämyksellisintä peliantia 2020-luvun Star Citizenissä ovatkin erilaiset alusmyyntitapahtumat. Voi mielestäni kysyä, että haluaisiko moni tällaiseen rahoitusmalliin ja näkemykseen nykytiedon valossa laittaa rahojaan. Jos tiedettäisiin vielä että ideaa koko pelistä tai sen ominaisuuksista ei ole ankkuroitu oikein mihinkään huolimatta siitä, että ihmisten unelmilla on rahastettu puoli miljardia. Niin en minä tiedä, millaisiin näyttöihin perustuu se usko siitä, että homma nytkähtää eteenpäin, kunhan vaan työntää lisää rahaa pajatsoon.

Voihan tuollainen satasten ja tuhansien eurojen aluksilla leikkiminen olla kivaa leikkijöilleen siinä missä lego-palikat, mutta tällaisessa valasrahoituksessa on aika pimeitäkin puolia, kun on vähemmän takeita siitä, että minkäänlaista julkaisupeliä edes nähtäisiin kuin suorissa joukkorahoitusprojekteissa, jotka tähtäävät suoraan julkaisutuotteeseen. Nythän Squadron 42 ja Star Citizen julkaisutuotteina ovat edelleen mielikuvituksellista fantasiaa, kun avoimessa joukkorahoituksessa ei tarvitse enää päivittää edes viiden vuoden välein millaista peliä ollaan tekemässä. Tai onko firman toimintakulttuurilla avulla ylipäätään mahdollista tehdä pelejä sen vision ja kunnianhimon tasolla, kun Cryenginellä taottu first person shooter ei esimerkiksi onnistu siinä mielessä, että sitä julkaisua kukaan haluaisi pelata. Kun on paremmin suunniteltuja pelejä, mitkä ovat Star Citizen-ennakkohaaveisiin nähden aikamoisessa aliarvostuksessa.

Asiaa puhut ja olen samaa mieltä että paljon on ongelmia tässä kehitysmallissa, isoimpana juuri se että joukkorahoitusmallilla ei oikein pysty asettamaan sellaista painetta kehitykseen että se saataisiin järjellisessä aikataulussa valmiiksikin, ennemminkin päinvastoin. En vaan oikein tiedä mitä asialle pitäisi tehdä.

Silti olen sitä mieltä että pelin rahoittajat mahdollistavat jatkuvan lisäarvon tuonnin peliin, mistä siis hyötyy kaikki. Harvemmin tulee tätä pelailtua, mutta aina siinä on jotain uutta elämystä koettavana ja itse kehityksen seuraaminen ja yhteisön luoma sisältö tekee tästä oikein mielenkiintoisen projektin. Vaikka pelit ei edes valmistuisi, voin todeta että ei ole lähellekään paskimpia kohteita mihin olen rahaani hassannut.

Vaikka kehitykseen onkin näennäisesti saatu enemmän näkyvyyttä uusien roadmappien kautta, niin hyvin epävarmalta homma vaikuttaa ja en kyllä tällä hetkellä suosittelisi rahaa sinne laittamaan.
 
Asiaa puhut ja olen samaa mieltä että paljon on ongelmia tässä kehitysmallissa, isoimpana juuri se että joukkorahoitusmallilla ei oikein pysty asettamaan sellaista painetta kehitykseen että se saataisiin järjellisessä aikataulussa valmiiksikin, ennemminkin päinvastoin. En vaan oikein tiedä mitä asialle pitäisi tehdä.

Silti olen sitä mieltä että pelin rahoittajat mahdollistavat jatkuvan lisäarvon tuonnin peliin, mistä siis hyötyy kaikki. Harvemmin tulee tätä pelailtua, mutta aina siinä on jotain uutta elämystä koettavana ja itse kehityksen seuraaminen ja yhteisön luoma sisältö tekee tästä oikein mielenkiintoisen projektin. Vaikka pelit ei edes valmistuisi, voin todeta että ei ole lähellekään paskimpia kohteita mihin olen rahaani hassannut.

Vaikka kehitykseen onkin näennäisesti saatu enemmän näkyvyyttä uusien roadmappien kautta, niin hyvin epävarmalta homma vaikuttaa ja en kyllä tällä hetkellä suosittelisi rahaa sinne laittamaan.
Ja onhan tässä vähän semmonen maku, että rahoitusmalli on mahdollistanut liikaa hölmöilyjä. Tää on kuitenkin kaikkien aikojen kallein mediatuotos, ja kesken on kuin Iisakin kirkko.
 
Kesäkuussa 2013 tuli hommattua Arbiter - LTI (325a) paketti ja nyt on odoteltu pelin valmistumista silloin tällöin uutisia seuraillen. Alkuun kehitystä jaksoi seuraillakkin, mutta vuosien vieriessä kiinnostus on jo alkanut hiipumaan ja nykyinen seuranta on lähinnä muro ja nyt io-tech. Kaiken maailman eventit, kuvahehkutukset, mikrotason pikkupiperrysten tuonti peliin ja myyntieventit pistää lähinnä vihaksi nykyään. Launcheri tulee käynnistettyä parin viikon välein siinä toivossa, että jotain käyttäjälle konkreettista olisi tapahtunut. Jokaista versiota on tullut testattua muutama tunti, mutta eipä näitä raakileita juuri jaksa. Nykyisessä versiossa tuli testattua suurin piirtein jokaista tehtävää ja suunta vaikutti hyvältä, mutta ei sitä samaa jaksa paria kertaa enempää jauhaa. Sama varmaan 2.6:n kanssa. Space Marinekin on varmaan sen verran vajaa valmiisiin FPS peleihin verrattuna, että lyhyt vilkaisu riittänee. Noh, ehkä parin vuoden päästä.
Tämän kuun lopulla tulee 8 vuotta täyteen Arbiter - LTI (325a) paketin ostosta. Taisi maksaa $80. Tuo on vielä suht ok, kun sen aikaisella LTI sijoituksella sai kaiken tulevan. SP ja MMO pelit halusin, lisäaluksiin tai kosmetiikkaan en rahojani laita.

Tuo viesti on kirjoitettu 17.12.2016, eli siitäkin aikaa jo 4½ vuotta. Viimeksi olen koittanut ilmeisesti 3.5 versiota 4/2019, sen jälkeen ei ole raakileen testaaminen kiinnostanut. Huvittavaa, tai varmaankin surullista, että tilanne on edellen ihan sama. Valmista ei tule. Noh, ehkä parin vuoden päästä.
 
Asiaa puhut ja olen samaa mieltä että paljon on ongelmia tässä kehitysmallissa, isoimpana juuri se että joukkorahoitusmallilla ei oikein pysty asettamaan sellaista painetta kehitykseen että se saataisiin järjellisessä aikataulussa valmiiksikin, ennemminkin päinvastoin. En vaan oikein tiedä mitä asialle pitäisi tehdä.
Totta, joukkopsykoosirahoitusmalli sumentaa fokuksen, jonka tulisi olla se julkaisuun tähtäävä kehitys. Ei loppumattomat sinkoilut sinne, tänne ja tuonne.

Olen aiemmin jo kirjoittanut että ihan sama malli tulisi ottaa käyttöön kuin Freelancerin aikoina, kun Roberts pööpöili loputtomasti kaikkiin suuntiin ja valmista ei ollut tulossa.
Kunnes omistajalla tuli mitta täyteen, heitti Robertsin hiuksista vittuun, katkaisi kehityksestä kaiken vähänkään tarpeettoman rönsyilyn pois ja sai julkaisukelpoisen pelin ulos. Joka olikin mainio peli.

Eli Roberts ja hänen kampaviinerikätyrit helvettiin, ulkopuolinen muutosjohtaja paikalle kenkimään kehityksestä kaikki tarpeeton + niiden kehittäjät. Sitten julkaisulle deadline. Ja sitten vielä kerran pohditaan että mitä keskeneräistä roskaa voitaisiin vielä poistaa, jotta aikataulu pitäisi. Aivan kuten missä tahansa yrityksen projektissa, joissa mopo on karannut käsistä kustannusten ja aikataulujen osalta.
 
Aluksi tuleva alpha 3.14 ei vaikuttanut mielestäni kovinkaan mielenkiintoiselta, mutta yksityiskohtien selkeytyessä senkin testaamista odottaa jo suurella mielenkiinnolla. Alpha 3.15 vaikuttaa sitäkin paremmalta.

Sandi & Chris: Checking In

Star Citizen: Calling All Devs - Core Gameplay Update

Eli Roberts ja hänen kampaviinerikätyrit helvettiin, ulkopuolinen muutosjohtaja paikalle kenkimään kehityksestä kaikki tarpeeton + niiden kehittäjät. Sitten julkaisulle deadline. Ja sitten vielä kerran pohditaan että mitä keskeneräistä roskaa voitaisiin vielä poistaa, jotta aikataulu pitäisi. Aivan kuten missä tahansa yrityksen projektissa, joissa mopo on karannut käsistä kustannusten ja aikataulujen osalta.

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että ei kiitos. Yksinkertaistettu ja leikelty avaruuslentelypeli ei kyllä tyydyttäisi missään nimessä. Niillekin on ehdottomasti paikkansa, mutta niitä saadaan mielestäni muilta kehittäjiltä ihan tarpeeksi.
 
Haluuko joku vetää lyhyen yhteenvedon missä mennään nyt tämän kanssa? Sq42 milloin? Mitkä suurimmat vieläkin to-do listalla olevat asiat pääpelin kanssa? Onko pelaajamäärien kehityksestä jotain infoa?
 
Haluuko joku vetää lyhyen yhteenvedon missä mennään nyt tämän kanssa? Sq42 milloin? Mitkä suurimmat vieläkin to-do listalla olevat asiat pääpelin kanssa? Onko pelaajamäärien kehityksestä jotain infoa?

Tilanne on edelleen sama kuin vuonna 2012. Kaikki on avoinna. Kaikki kesken. Core mekaniikan eivät ole valmiita, core tech ei ole valmista. Seuraava Jeesus teknologia iCache on kuopattu ja sen tilalle tuli joku muu.

Se mitä on olemassa on läjä aluksia, pari yksinkertaista looppia tier0 toteutuksella, pari planeettaa ja kaupunkia.

Täältä voi katsoa mitä on suunnitteilla Star Citizen Roadmap - RSI

Tosin kuten viime päivitys osoitti niin jopa 80% suunnitellusta saattaa karsiutui pois per kvartaali.
 
Tilanne on edelleen sama kuin vuonna 2012. Kaikki on avoinna. Kaikki kesken. Core mekaniikan eivät ole valmiita, core tech ei ole valmista. Seuraava Jeesus teknologia iCache on kuopattu ja sen tilalle tuli joku muu.

Se mitä on olemassa on läjä aluksia, pari yksinkertaista looppia tier0 toteutuksella, pari planeettaa ja kaupunkia.

Täältä voi katsoa mitä on suunnitteilla Star Citizen Roadmap - RSI

Tosin kuten viime päivitys osoitti niin jopa 80% suunnitellusta saattaa karsiutui pois per kvartaali.

Onko server integraatio missä mallissa eli onko vielä erilliset instanssit vai oikea "kaikki samassa pelissä" -tilanne?
 
Onko server integraatio missä mallissa eli onko vielä erilliset instanssit vai oikea "kaikki samassa pelissä" -tilanne?

Serverien pelaajamäärä laskettiin 50stä 40. Edelleen on siis erilliset instanssit. Server meshingistä ei ole näkynyt mitään konkreettista edelleenkään. Kyllä sitä jauhetaan että se on kehitteillä, mutta asian suhteen ei ole edelleenkään tapahtunut mitään.
 
Ei peliä kiitos -mielellä tätä on työnjohto tehnytkin kymmenen vuotta kohta, tasaisin väliajoin resettiä painaen. Tuolla Chris & Sandi -videolla Squadron 42 esimerkiksi asemoitiin vaiheeseen, jossa lähitulevaisuudessa tapahtuu, ei kuitenkaan ensi vuonna. Missä se on viihtynyt jo vuosina 2013-2015, 2018-2020, ja 2023...
Itselläni on se tilanne, että Star Citizen PU Alpha -julkaisuvat ovat mielenkiintoisempia kuin nykyiset valmiit julkaistut pelit, joten sen puolesta Star Citizen PU voidaan julkaista vaikka vuonna 2030. Itselleni on kehittämiseen käytettyä aikaa huomattavasti tärkeämpää se että julkaisevat pelin jota olen itse kiinnostunut pelamaan.

Jos ja kun(?) joku muu kehittäjä tekee vastaavanlaisen projektin, niin olen samalla tavalla kiinnostunut. Sitä odotellessa Star Citizen on itselleni tämänkaltaisista peleistä ainoa vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Edellä oli perusteltua kritiikkiä. Onhan tää surkean hitaasti edennyt projekti. Ihan sama gameplay, kuin x aikaa sitten. Tehkää toimiva core, lisätkää sitten vasta uutta. Mutta taitaa olla haihattelua.
 
Edellä oli perusteltua kritiikkiä. Onhan tää surkean hitaasti edennyt projekti. Ihan sama gameplay, kuin x aikaa sitten. Tehkää toimiva core, lisätkää sitten vasta uutta. Mutta taitaa olla haihattelua.
Samalla tavalla voidaan sanoa, että gameplay on huomattavasti monipuolisempaa ja parempaa kuin y aikaa sitten. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä muun vastaavanlaisten projektien kehittäminen on edennyt huomattavasti ripeämpään?
Se, että kehitys pidettäisiin jäissä kaikkien muiden tiimien osalta sillä aikaa kun core featureja kehitetään, kuulostaa omaan korvaan erittäin huonolta idealta.
 
Onhan tää surkean hitaasti edennyt projekti.
Projekti polkastiin käyntiin myymällä unelmia. Noh, mitä on toimitettu? Lisää unelmia.
Vertaisin projektia Argentiinan surullisen kuuluisaan Huemul ydinaseohjelmaan johtajanaan auktoritaattinen Ronald Richter, spoiler; Rakennelmia pykästiin pystyyn, hylättiin ja aloitettiin rakentamaan uusia, mitään toimivia teknisiä mullistuksia ei saatu koskaan aikaan.
Tämä projekti on melkoista perse edellä puuhun kiipeämistä, palataan asiaan parin vuoden päästä.
 
Samalla tavalla voidaan sanoa, että gameplay on huomattavasti monipuolisempaa ja parempaa kuin y aikaa sitten. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä muun vastaavanlaisten projektien kehittäminen on edennyt huomattavasti ripeämpään?
Se, että kehitys pidettäisiin jäissä kaikkien muiden tiimien osalta sillä aikaa kun core featureja kehitetään, kuulostaa omaan korvaan erittäin huonolta idealta.
Tähän on nyt kerätty jo maaliskuuhun mennessä 350 miljoonaa dollaria. Kasassa on bugeja väistellen just pelikelpoinen laatkoidenkantelupeli avaruudessa.

Mä niiiin haluaisin, että tästä tulisi hyvä peli, mutta alkaa mennä usko.

Ihan heti ei tule mieleen vertailukohtaa, jossa 350 miljoonaa+ on saatu kulutettua, ja kasassa on tällainen raakile.
 
Ei kai suurpelienkään kasaan takomisvaihe vie kuin muutaman vuoden? Samaan aikaan, kun meillä ei ole esimerkiksi Squadron 42:n ydinpelimekaniikoista kovin luottamusta herättävää tietoa niin kauan kuin pelissä ei käytännössä avaruustaistella ja taisto Star Marinessa sekä Theatres of Warissa ei aivan Battlefield 3-5:sta ollut pelikokemuksena. Tai oikein kai mitäään vertailua kestävää fps-pelaamista, jos vertailu halutaan pitää reiluna, eikä omaksuta että CIG:lla tai sen pelinjohdolla olisi jokin Midaksen kivi taskussaan, mutta yhä piilossa.
Tunnet asian varmastikin minua paremmin. Itse näkisin niin, että riippuu hyvin pitkälti millaista peliä ollaan tekemässä ja minkälainen on lähtöasetelma.
Itselläni ei ole tiedossa pelejä, jotka olisivat toteuttaneet sen mihin SQ42 ja Star Citizen PU ovat menossa tai jo monilta osin saavuttaneet. Sen lisäksi koska emme näe kaikkea mitä CIG on tehnyt, niin ainakin itse koen mahdottomaksi sanoa että mikä on kehityksen vauhti ollut tähän mennessä.

Vuodesta toiseen markkinoille tulee pelejä, jotka ovat kehitetty muutamassa vuodessa. Omalta kannaltani sillä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä niin kauan kuin pelit eivät ole mielestäni kiinnostavia.

Battlefield-sarjaa on kehitetty jo jonkin aikaa. Mielestäni voi odottaakin sen olevan SM ja ToW alpha-versiota paremmassa kunnossa. Toki SM ja ToW ovat vain pienen pieni osa koko peliä.
 
Ihan heti ei tule mieleen vertailukohtaa, jossa 350 miljoonaa+ on saatu kulutettua, ja kasassa on tällainen raakile.
Tässähän nyt vain oletetaan, että Star Citizen PU Alpha 3.13 sisältää kaiken mitä on tehty, eikä Squadron 42:sta ole edes aloitettu. Näin ei taida kuitenkaan todellisuudessa olla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom