Star Citizen

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490
Just päivitty

"
LOANER SHIP MATRIX
Last Updated: December 22nd, 2019 | 3.8.0-live.3917186

Your SHIP – Our LOANER

  • 100 Series - 300i
  • 600i Series - 325a, Cyclone(Explorer only)
  • 890 Jump - 600i Explorer, 325a, 85x
  • Apollo - Constellation Andromeda
  • Ares Ion / Inferno - Hurricane
  • Carrack - Constellation Aquila, C8 Pisces, URSA Rover
  • Caterpillar - Buccaneer
  • Constellation Taurus - Constellation Andromeda
  • Corsair - Constellation Aquila, Buccaneer
  • Crucible - Constellation Andromeda
  • Cutlass Variants - Cutlass Black
  • Cyclone Variants - Aurora MR
  • Dragonfly - Aurora MR
  • Endeavor - Starfarer
  • Genesis Starliner - Constellation Andromeda
  • Hercules Starlifter - Starfarer Gemini
  • Hull A & B - Freelancer
  • Hull C - Caterpillar
  • Hull D, E - Caterpillar, Reclaimer
  • Hurricane - F7C-M Super Hornet
  • Idris-M & P - Hammerhead, MPUV Passenger
  • Javelin - Hammerhead, MPUV Cargo
  • Kraken (+ Privateer) - Hammerhead, Caterpillar, and Buccaneer
  • Lynx Rover - URSA Rover
  • Mantis - Aurora LN
  • Merchantman - Caterpillar, Defender
  • Mercury - Freelancer, Herald
  • Mole - F7C - Hornet
  • Nautilus - Hammerhead, Avenger Titan
  • Nova - URSA Rover
  • Nox - Aurora MR
  • Orion - Prospector, Mole
  • Pioneer - Caterpillar
  • Polaris - Hammerhead
  • Prowler - Valkyrie
  • Ranger CV - Cyclone
  • Ranger RC - Cyclone RC
  • Ranger TR - Cyclone TR
  • Redeemer - Vanguard Hoplite
  • Retaliator - Gladiator
  • San'Tok.yai - Khartu-al(Xi'an Scout)
  • SRV - Prospector
  • Terrapin - F7C-M Super Hornet
  • Valkyrie - F7C-M Super Hornet
  • Vulcan - Freelancer
  • Vulture - Prospector, Buccaneer
  • X1 & Variants - Aurora MR, Nox
"
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
256
Uusimmassa PTU:ssa kaikki alukset testattavissa. Nyt on oiva tilaisuus kokeilla aluksia joita on joskus harkinnut.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
312
Mjoo.. Taidan passata tän. Taitaapi jäädä odottamaan jotain valmista. Varmaan ihan hyvää päivitystä, mut jaksais taas pettyä kun ei pääse edes ylös pedistä/ovesta...

Enempi tuo Sq42 kinostais kuin tää alus hype sekoilu. Vai mitä lie..
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854

Tuollainen on nyt ulkona.

Gameplaytä tiiserissä ei nähtävästi ollut esillä kuin ehkä painottomassa tilassa seilaus niin ei tämä nyt ainakaan vuoden 2020 julkaisutuotteelta vaikuta.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490

Tuollainen on nyt ulkona.

Gameplaytä tiiserissä ei nähtävästi ollut esillä kuin ehkä painottomassa tilassa seilaus niin ei tämä nyt ainakaan vuoden 2020 julkaisutuotteelta vaikuta.
Alle 4 minuuttia ... odotin vähän pidempää demoa en pelkkää tiiseriä.


-------------------------------------------------------------------------


3.7 vs 3.8

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
506
Eikö se nyt ole ollut vuosia selvää, että kaunista silmäkarkkia osataan tehdä. Mitä sen kauniin kuoren alla on? Give me something CIG!
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Alle 4 minuuttia ... odotin vähän pidempää demoa en pelkkää tiiseriä.
Toisaalta lie ihan hyvä, ettei resursseja laiteta kertakäyttödemoon. Mahdottoman ajankohtaiselta ei vaan näytetyn perusteella vaikuta se gameplay-seutu. Tähän kylkeen olisi kuitenkin kelvannut taustoitusta siihen missä Squadron 42 liitelee tällä erää. Muutoin nämä tiekartat kääntyvät firmaa vastaan herkästi.

Ehkä tammikuun tiekarttojen setviminen kaikkien studiopäiden kokoontuessa valottaa taas asiaa.

Itestäni olisi mielenkiintoista nähdä sitten esimerkiksi vanduulien designia tarkemmin. Nyt näkyi vain puoli naamaa varjosta, mikä näytti paremmalta kuin viime vuoden teaser -trailerin pätkä. Ettei vihollisdesign olisi yhtä hirveä tulkinta verrattain inhimillisiksi suunnitelluista hahmoista kuin Wing Commander -elokuvan kilrathit. Piraija kalana ja lähtökohtana ei mikään ilmekkäin otus lie, jos verrataan vielä leijoniin niin saa nyt nähdä mitä sieltä tulee.

Hyvä merkki ei lie sitten että tämä oli pelkkää assettien esittely musiikilla, joka ei ole edes SQ42-säveltäjän Geoff Zanellin varta vasten esittelemä teos. Eli kaikesta päätellen tähän on laitettu vaivaa vähemmän kuin alusmainoksiin.

 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
85
ei helvetti miten tuossa pystyy nykyään käsin mainaamaan???
jaa se oliki joku sellanen haamukivi näköjään :D

ei kyllä tuntuu olevan jokin bugi taas kun taisi olla 6 tai 7 kivi että ei laaseri toiminut vaikka käynnistin pelin kahdesti uudelleen
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490
3.8 Workaround Compilation - Star Citizen Spectrum

"...
COMMON PROBLEMS AND SOLUTIONS

1.) Help I am trapped at Port Tressler or Erevus Harbor, the elevator doesn't work?

Solution: Server hop to a different region (e.g. US to EU), rush to the elevator. If the elevator doesn't come within 20 seconds, log out to menu and repeat until it does.

2.) My FPS gun doesn't fire!

Solution: Bind the "Inspect Weapon" function under advanced keybinds to something. Inspect the weapon (sometimes the button needs to be pressed x2), weapon should fire after.

3.) My gun disappears when swapping weapons.

Solution: No fix, unequip all weapons except one. Only use a single primary weapon (this includes removing the pistol). For some reason, the knife and the multi-tool still swap fine without eating guns (maybe because they are utility slots).

4.) I can't refuel or re-arm!

Solution: Hover over the pad, try it. If it doesn't, hover over a new pad illegally. Repeat until it works. PO is the only one that seems to work consistently, at some rest stops, all pads do not work.

5.) I am invisible with no body! I can't use mobiglass!

Solution: Go out to main menu, go to the character re-customizer and recreate your character. On next login, this issue should be fixed.

6.) I have no starting UEC, I lose UEC when logging in.

Solution: No fix, needs to be patched by CIG.

7.) Ship weapons keep disappearing in my inventory.

Solution: Caused by weapons being trapped inside a gimbal when the gimbal is removed without unequipping the weapon first. Always unequip your weapons from gimbals, save changes, then unequip the gimbals or you will lose ship guns.

8.) Missiles will not reload when I rearm/repair

Solution: For large missile capacity ships (vanguard, MIS, Connie). Always detonate the ship with self destruct and reclaim it if you used all your missiles. This seems the only consistent way to get them back (and is cheaper).

9.) I am frozen in space and can't move

Type /wave in chat to use an emote animation to "unstuck" yourself.

THINGS TO WATCH OUT FOR

A.) CF788 Ballistic Combine Cannon still does no dmg, avoid using.

B.) Defender Sukoran Shield and Singes disappear permanently when removed from the Defender. Putting the Sukoran shield on another ship offers no shielding. This is because the shield is a fixed size for the defender a part of other ships protrude from it. Using any other shield rather than the Sukoran for the Defender also exposes the front claws to damage due to the shield shape of the Sukoran being unique.

C.) Powerplant rebalances don't give some ships like the 600i enough juice for all systems this patch. To prevent random shutdown on these ships, overclock the power generator.

D.) Do not attempt to move the S5 gimbals from the connie's lower nacelles to another ship, it removes the fixed hardpoints that are part of the hull and breaks the ship permanently.

E.) It is generally better to blow up your ship and reclaim it after taking damage/using missiles than to try to repair.

F.) Never dock at Everus Harbor or Port Tressler until the elevator is fixed.

G.) Mining claim missions and patrol/clear next missions sometimes do not spawn the objective.

H.) 325A cargo box cannot be taken up the ladder, you have to throw it inside after opening the door. Putting it in the lower cargo bay causes it to clip out.

I.) The Argo Mole ladder sometimes kills you at the mid deck. Also one person going into extraction mode sometimes causes mining lasers used by others not to work right. It is best to fracture as a team first, then extract as a group.

SPECIAL THINGS OF NOTE

XX.) The "Retake Territory Mission" at Yela spawns a wave of up to 20 enemies. Each time a new player joins, a new wave spawns. It is possible to spawn over 100 enemy ships and create an epic battle that is pretty much a mirror of the last battle in return of the jedi. Grim Hex will hate you though, they will drop to 3 FPS.
..."
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490
Crytek vs CIG oikeusjutussa tapahtuu hassuja.


Crytek yrittää perua oman oikeusjuttunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 072
Perua on ehkä turhan vahva sana, kun heille tuntui olevan tärkeää tuoda tätä kautta julkisuuteen ettei Squadron 42 ole vuoden 2020 julkaisupeli.
Onko crytek ko pelin julkaisija vai onko se rahoittanut sitä voimakkaasti, kun asia on sille kerran niin tärkeä?
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Onko crytek ko pelin julkaisija vai onko se rahoittanut sitä voimakkaasti, kun asia on sille kerran niin tärkeä?
Crytek alunperin oli työvoimallaan tekemässä demoa Chris Robertsin puuhaamalle Wing Commander rebootille. Wing Commander-lisenssin omistava Electronic Arts hylkäsi tämän projektin, jolloin siitä tuli Star Citizen (sekä Squadron 42) ja demosta Star Citizenin ensimmäinen traileri sekä se demokenttä, mitä esiteltiin vuoden 2012 lopun Game Developers Conferencessa yleisölle.

Cryenginen valintaan pelimoottoriksi liittyi siis tällainen etu.

Muutoinhan olisi hieman outoa ollut Unreal Engine-valtaisessa Pohjois-Amerikassa, mihin Cloud Imperium Gamesin ensimmäiset studiot perustettiin, suosia pelimoottoria, jonka osaajat siellä suunnalla olivat harvassa, mitä tulee työvoimaan.

Crytek, joka oli Crysiksen menestyksen myötä perustanut uusia studioita ympäri maailmaa ajautui kuitenkin noin vuonna 2014 sellaisiin talousvaikeuksien, ettei kyennyt turvaamaan edes Frankfurtin pääkonttorinsa palkanmaksua. Studioita suljettiin. Kuiville Crytek nousi vasta myymällä Amazonille mahdollisuuden jatkokehittää Crytek 3.7:sta heidän oma Lumberyard-pelimoottorinsa, jota Amazon saattaisi kaupallisesti hyödyntää ja lisensioida eteenpäin täysin vapaasti.

Crytekin ja CIG:n välirikko lähti siitä, että CIG rekrytoi Crytekin ydintyövoimaa Frankfurtissa perustamalla uuden studion paikkakunnalle. CIG vaihtoi myös pelimoottoritarjoajansa Amazonin Lumberyardiin.

...

Crytekin oikeudelliset argumentit eivät vaikuta kovin vahvoilta, sillä alkuperäinen sopimus salli Star Citizenin ja Squadron 42:n julkaisun samana pelinä.

Crytek vaihtoi myös lakifirmaa kesken ennakkokäsittelyn, joten on tässä on hieman viivytystaistelun makua.

Varsinaisia hyviksiä tässä oikeustaistossa ei kuitenkaan ole vaan CIG on myös saattanut operoida harmaalla alueella, mihin discovery-vaihe toisi ehkä lisävaloa, mutta siihen ei ole näköjään ainakaan vielä kiire Crytekin edustajilla.

Niin Crytek kuin CIG henkilöityvät johtoportaaltaan ihmisiin, joilla ei ole turhia moraalisia esteitä. Yerlin veljekset ja Chris Roberts esikuntineen siis. Sitä en osaa sanoa, mitä Crytek kokee tällä voittavansa.

Arvata saattaisi että tässä olisi halu mustamaalata entisiä, luottamuksen pettäneitä yhteistyökumppaneita mediaa ja kansalaiskeskustelua hyödyntäen. Ainakaan vielä kun ei ole tullut esiin oikein argumentteja, joissa heillä olisi voitettavaa.

Ehkä CIG:n ja tuomarin vastineista irronnee enemmän.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
256
Olisiko videota mahdollista hieman referoida?
TL;DR. Crytek uskoo vahvasti että SQ42:sta ei julkaista ennen lokakuuta 2020 ja he haluavat vetää haasteen toistaiseksi jotta asian käsittelyä voidaan jatkaa kun SQ42 julkaistaan. Crytekillä ei ole siis casea ennen SQ42 julkaisua.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
CIG:n vastine Crytekille on nyt näköjään tullut.

Todella epäammattimaista ja runollista kielenkäyttöä heti taas kärkeen CIG:n edustajilta. Cloud Imperium Gamesin toinen perustaja eli Ortwin Freyermuth, kun on professorismiehen veli ja kansainvälinen medialakimies niin hieman ihmetyttää, miksi tästä tehdään tällainen show. Kummankin osapuolen osalta toki tässä on ollut mediapeliä, mutta hyvin tyylittömästi näitä molempia perhefirmoja vähintäänkin johdetaan.

Crytek oli viime kesänä lähettänyt Amazonille sähköpostia, missä oli kysytty oliko Star Citizenille/Squadron 42:lle myönnetty oikeus käyttää Lumberyardin vanhempia Cryengine-versioita. Kyllä oli. Tästä sähköpostista noin viikon ajassa eteenpäin Crytekia keississä edustanut suurasianajotoimisto Skadden vaihtui toiseen.

In addition to being unripe, the evidence shows that Crytek filed its SQ42 claim based on the false assumption that CIG’s license from Amazon covered only the publiclyreleased version of Lumberyard. What Crytek did not know is that the license also included rights to prior versions of CryEngine itself, rights which Amazon granted in order to minimize the engineering time it would take CIG to migrate to Lumberyard. It was not until May 22, 2019—a year and a half after filing this lawsuit—that Crytek finally8 decided to ask Amazon whether it “licensed the Cryengine itself directly to CIG,” conceding that the answer “might potentially have quite some influence on our evaluation of the legal situation . . . .” Goldman Decl., Ex. 3. Amazon confirmed that yes, it had “included Cryengine (what you licensed to us) as part of that license to CIG.”

CIG:n oikeudenkäyntikulut ovat yli 900 000 dollaria tässä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Ja tuo oli Crytekin tiedossa eli jos tuolisenssi on Crytekin mielestä pätemätön niiden olisi pitänyt haastaa Amazon ei CIG:ia eli koko oikausjuttu on alunperinkin väärin perustein käynnissä.
Lumberyardin tarjoama peruslisenssisopimus ei välttämättä oikeuta käyttämään vanhoja Cryengine-versioita, joiden myötä CIG ilmeisesti on yhä jatkanut Autodeskin ja vanhan Cryengine editorin kaltaisten palasten käyttöä pelinteossa erona Lumberyardiin, josta näiden integraatio tiettävästi uupuu.

Niin CIG:lla ja Amazonilla olisi ilmeisesti custom-sopimus, jota ei voinut tuoda käsittelyyn kuin vasta oikeusprosessin edetessä nyt discoveryyn, kun aluksi piti käsitellä tämä Crytekin ja CIG:n lisenssisopimuksen kiista ja sen seuraukset.

Sinänsä ihan mielenkiintoista, että Crytekin Yearli-valtasuvun yksi päämies hoitelee itse tätä keissiä näin voimallisesti. CIG:n vastineen alussa näkyi taas kenties Ortwin Freyermuthin kädenjälki, kun loppuosa dokumenttia oli jo enemmän asiatekstiä.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
270
Pitkältihän tuossa on kyse vain siitä, että kuolemaa tekevällä Crytekillä ei ole juurikaan menetettävää, eikä "muuta tekemistä", kuin yrittää väkisin lakiteitse saada rahaa jostain.

Crytek on itse pilannut omat asiansa ja se kohdistaa vihaansa varsin aiheettomasti CIG:n suuntaan, joka palkkasi Crytekin pihalle potkimia työntekijöitä.

Mitään kovin merkittävää tämä soppa ei lopulta tule aiheuttamaan. On jo moneen kertaan osoitettu, että Crytek on lähtenyt liikkeelle varsin perusteettomasti ja sen väitteet torpataan yksi toisensa jälkeen.

Harmittaa kyllä nähdä Crytek tällaisessa valossa, kun kaksi Crytekin peliä ovat erittäin lähellä omaa sydäntä, eli Far Cry ja Crysis.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Pitkältihän tuossa on kyse vain siitä, että kuolemaa tekevällä Crytekillä ei ole juurikaan menetettävää, eikä "muuta tekemistä", kuin yrittää väkisin lakiteitse saada rahaa jostain.
Crytekin olemassaolo olisi kuitenkin tärkeää Cryengine-pohjaisille peleille jo osaavan työvoiman houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi Cryengine/Lumberyard-projekteihin. Crytekillä ei käsittääkseni tällä hetkellä ole vastaavia talousvaikeuksia kuin taannoin, kun se lie aivan eri laajuustason firma myytyään eri osia liiketoimintaa ja suljettuaan studioita. Ja onhan heillä uusia, verrattain suosittuja pelejäkin.

Hieman vierastaisin tätä ajattelua, jossa luodaan viholliskuvia, kun Crytekin ja Cloud Imperium Gamesin johtamismalleissa ja persoonissa lie enemmänkin yhtäläisyyksiä kuin eroa.

Crytek ja työvoimansa tuki oli käytännössä yhtä kuin ensimmäinen (Wing Commander/Star Citizen) demo ja traileri, joten aivan sidokseton se ero ei ollut. Crytekin huippumenestyksensä jälkeinen seikkailunhalu ja rahanhimo 2010-luvun alussa olivat käytännössä edellytys sille että se mistä tuli Star Citizen ei lukuisten Chris Robertsin höyryämien Wing Commander -projektien (joista Ben Lesnick kertoi aikanaan) lailla kuihtunut jo alkutekijöihinsä.

Nyt Crytek olisi haitallisen julkisuuden oheen kenties pystynyt estämään Squadron 42:n konsolijulkaisut vaatimalla sitomaan pelin Star Citizenin launcheriin tai vaatimaan vähintään tunnustaan alkuruutuun sekä korvauksia sen katoamisesta. Ainakin, jos Amazon ei olisi tarjonnut custom-lisenssiä myös Crytekin vanhoihin versioihin CIG:lle.

Siihen aikaanhan Star Citizen sai kenties neuvoteltua, kuten Crytekin kanssa aiemmin yhteistyökuviona, Amazonilta suotuisan custom-diilin. Vaikka Frankfurtin studion avaaminen Crytekin talousvaikeuksien keskellä ja Lumberyard-vaihto kenties osoittavat hyvää tilannetajua CIG:n käytettävissä olevan työvoiman kannalta niin en silti juhlisi siltojen polttamista entisiin ystäviin. Kun joukkorahoittaja on herkästi samalla lailla entinen ystävä, jolla on huomattavan paljon vähemmän oikeudellista vääntövoimaa kuin entisillä lisenssisopimuksen allekirjoittajilla ja yhteistyökumppaneilla.

Absurdin tason havainnollistava esimerkki lie siinä kuinka Skaddenin kaltainen huippumaineikas ja äärikallis asianajotoimisto vetäytyy tai irtisanotaan kesken touhun, joten heiltäkään tämä ei välttämättä ollut mikään mahdottoman väkevä osoitus ammattitaidosta, jos perehtyminen asiantuntijatyössä on sitä luokkaa että välitön irtaantuminen seuraa peruslähtökohtien avartumista.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
270
Vaikka Frankfurtin studion avaaminen Crytekin talousvaikeuksien keskellä ja Lumberyard-vaihto kenties osoittavat hyvää tilannetajua CIG:n käytettävissä olevan työvoiman kannalta niin en silti juhlisi siltojen polttamista entisiin ystäviin.
Kuka tässä on jotain juhlinut? Ei CIG tehnyt mitään väärää, kun se avasi studion Frankfurtiin. Siellä suunnalla oli tarjolla työvoimaa, joka ei välttämättä ollut halukasta muuttamaan toiseen maahan. Ei ole CIG:n vika, että Crytek joutui talousvaikeuksiin. Frankfurtin studio mahdollisti sen, että Crytekiltä pihalle joutuneet työntekijät saivat uuden työpaikan ja CIG sai tarvitsemaansa työvoimaa. Ei tuossa yhtälössä häviä kukaan. Jopa Crytek hyötyi tuosta, koska se helpotti työntekijöiden vähentämistä ja sitä kautta mahdollisti talouellisia säästöjä, joiden ansiosta Crytek pystyi jatkamaan toimintaansa.

CIG ei ole tehnyt mitään väärää, mutta Crytek syyttää silti CIG:a omista virheistään. Tämä on todella harmillista, mutta totta. En lähtökohtaisesti toivo Crytekille mitään pahaa, mutta ihan itse ovat oman soppansa aiheuttaneet ja syyllistävät CIG:a aivan turhaan.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Hieman tässä nyt taas korostuu se faninäkökulma, jossa viaton ja hyvä CIG on pahan Crytekin hyökkäyksen alla. Eikä CIG näyttäydy aika raakoja liiketoimintamanööverejä alusvalasten riistämisen ohella harrastavana perhe- ja tuttavuusverkostona, jonka henkilökuvissa kolikoilla on hyvät ja huonot puolensa. Nähdäkseni tässä kaksi aika samanhenkistä, vähintäänkin harmaalla alueella useammassakin yhteydessä liikuskelevaa johtoporrasta pelaa kymmenien tai satojen miljoonien eurojen tai dollarien pelimerkeillä peliään, jossa se pelinteko on harvemmin keskiössä. En tästä siis mitään sankaritarinaa saa.

CIG:n Frankfurtin studio on sitten yhä samalla reviirillä Crytekin Frankfurtin pääkonttorin kanssa ja esimerkiksi Erasmus Brosdau, joka on tunnettu The Lord Inquisitor-trailerista, vaihtoi pikavauhtia Crytek-CIG-Crytek välillä työpaikkoja, joten aivan kriittinen se tilanne ei välttämättä Crytekin ytimessä ollut vaan suurin uhka oli periferiastudioillaan. Näitä CIG:n palkkaamia ja omaksi studiomiehistökseen suunnanneita ei viivästyneen palkanmaksun jatkuessa olisi kutsunut kortisto tai muutto välttämättä vaan Crytekin kärkipeliprojektit, jotka jatkuivat viimeistään poikkeuksellisen jälleenmyyntilisenssimyynnin Amazonille tuomin varoin. Sitä en osaa sanoa keskeytyikö Cryengine-arkkitehtien palkanmaksu edes, kun heidän luulisi olevan se korvaamattomin ja tuntuvin menetys Crytekille.

En usko, että siltoja olisi vain Crytekin toimesta poltettu vaan CIG on aktiivisesti alkamaan hylkäämään Crytekia, johon alussa oli verrattain läheinen suhde. Esimerkiksi toisen perustajan Ortwin Freyermuthin alkuperäinen kytkös Crytekiin oli vahva, kuten myös muun muassa Wilmslow'n talousjohtajan, Sean Tracyn sekä Paul Reindellin. CIG:n merkitys Crytekille lienee ollut Unreal Enginen hallitsemaa Pohjois-Amerikkaa ajatellessa. Näinköhän alkuvuosina Pohjois-Amerikan Star Citizenistä oli kuviteltu tulevan mitään murtavan peliteknologian pajaa, jolla olisi sen suurempaa arvoa päivitystensä toimittamisessa Crytekille, johon ilmeisesti viime kädessä irtautumista vasta ryhdyttiin, kuten sopimus velvoittaa.

Cloud Imperium Games on aiemmin käynyt oikeudessa muun muassa Santa Monican studiotilan remontoinnin tiimoilta, joten kaipa Crytekin päämiehillä on oikeus haastaa entinen yhteistyökumppani oikeuteen, jos siltä tuntuu. Oli tässä epäselviä kytköksiäkin viivätystaiston ohessa, kuten FOIP-Facewaren liiketoiminnan osuus yhdistelmässä Crytek-CIG sekä ne latausruudumainokset vaikkei Crytekilla nyt ainakaan tähänastisen valossa olisi ollut mitään mahtavaa syytöstä esittää.

Tuleva tuomarin vastaus selvittänee kuitenkin maallikoille tätä touhua paremmin kuin kiistan kummankaan osapuolen näkemys. Joukkorahoittajillehan tähänastinen on ollut hyvä avoin tiedonlähde vaikkei vielä ole edes varsinaiseen oikeudenkäyntiin edetty.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
270
En usko, että siltoja olisi vain Crytekin toimesta poltettu vaan CIG on aktiivisesti alkamaan hylkäämään Crytekia, johon alussa oli verrattain läheinen suhde. Esimerkiksi toisen perustajan Ortwin Freyermuthin alkuperäinen kytkös Crytekiin oli vahva, kuten myös muun muassa Wilmslow'n talousjohtajan, Sean Tracyn sekä Paul Reindellin.
Tarkoituksellisesti yhteistyötä ei lähdetty väkisin katkomaan kummankaan puolelta, vaan Crytekin talousvaikeudet ovat tähän syynä. CIG:lla ei ollut varaa olla riippuvainen yhteistyöstä sellaisen yrityksen kanssa, joka tekee kuolemaa. Crytek oli pahimmillaan todella lähellä konkurssia ja juuri tuohon aikaan CIG päätyi lopulta palkkaamaan Crytekiltä lähtenyttä henkilöstöä itselleen, joka osaltaan johti siihen, että CIG ei enää ollut riippuvainen yhteistyöstä Crytekin kanssa.

Ei tässä tarinassa ole hyvää tai pahaa. Crytek on ajautunut tähän tilanteeseen omien virheidensä vuoksi ja se on kovin harmittavaa. Crytek tekee sen mitä se enää tässä vaiheessa voi tehdä. On harmillista, että tämä on johtanut CIG:n ja Crytekin välirikkoon.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490
Frenchin video oikeusjutusta


--------------------------------------------------------------------------

3.8.1 Avoin PTU

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Crytekin vastine keskittyy Squadron 42:een. Oliko SQ42:ta lupa edes kehittää launcherista irrallisena tuotteena. Onko CIG julkaisemassa yksinpeliä Star Citizenin launcherista irrallisena.

Velvoittaako alkuperäinen lisenssisopimus, kun CIG käyttää yhä samaa softwarea.

Aika kovilla panoksilla tässä mahdollisesti pelataan, jos CIG:lla ei olisi lupaa julkaista Squadron 42:ta stand-alonena. Kun se ehkäpä estäisi potentiaalisten miljonamyyntien konsolijulkaisut SQ42:lle ellei sitten koko Star Citizeniä muovata konsolimoninpeliksi.

...

Myös kysymys Crytekin kreditoinnista avattaisiin tulevassa oikeudenkäynnissä jälleen.

Toisin kuin CIG väittää discovery-vaihe olisi ollut nyt vasta alussa, eikä esimerkiksi spesialisteja olisi käytetty vielä ollenkaan tutkimaan asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490
...
Toisin kuin CIG väittää discovery-vaihe olisi ollut nyt vasta alussa, eikä esimerkiksi spesialisteja olisi käytetty vielä ollenkaan tutkimaan asiaa.
Tuomari ei varmaankaan tykästy tuohon Crytek paljastukseen, oikeusjuttua venytetty vuosia eikä Crytek siitähuolimatta ole aloittanut vakavissaan edes discoveryvaihetta.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Star Citizen Alpha 3.8.1 LIVE.4222088 Patch Notes

" ...
Known Issues
  • If multiple players logout of 890 beds and log in at the same time it may spawn one player in a bad state.
  • AI ships do not recover from EMP disables.
  • Sometimes repair services are unavailable when they should be present.
  • After a ship is repaired, detachable components will remain attached to the ship when destroyed and a duplicate component will fall off.
  • Repair fails if you select repair and refuel simultaneously.
Work-Around: Select services individually.
  • Once an Animus spare magazine has been emptied the player can no longer equip fresh magazines in the same slot.
  • Ships can be displayed as "unknown" after destruction, be available for spawn, but not appear on their specified hangar.
  • Entering or exiting via EVA can sometimes cause the player to turn/spin suddenly and harm themselves.
  • Objects can fall through the floor when dropped.
  • An extra static train can appear at Lorville and prevent the use of trains.
  • The visuals of the ships on the rental screen may have missing areas or disappear completely.
  • The Caterpillar will occasionally rock or tip over on itself after landing on a planetary body.
  • CryAstro services may not work at various stations and major ports.
Work-around: Hover before landing and request services just above the pad.
  • Rentals and/or rental timers may not work when renting a second ship.
  • If a player's ship is destroyed after bed logout they will return to the server at origin.
  • NPCs may sometimes be doing usable animations in places that they shouldn't.
  • Countermeasures are not working as intended to deter missiles.
  • The 890 Jump does not have the correct cargo capacity.
  • The Combine Cannon and distortion weapons are not working as intended.
  • Elevators at Port Tressler and Everus Harbor may not show up when called.
  • If the quantum travel marker is at the edge of a moon or planet its possible to QT through the moon and explode..
  • Purchased commodities will often visually not appear in the ship's hold.
  • Players may experience stalls in performance shortly after loading into Star Marine and firing weapons.
  • NPC beacon notifications will sometimes display an incorrect distance.
  • AI ships can often get stuck in the middle of their motion and not advance further.
  • AR makers for enemies can sometimes be seen through walls in Star Marine.
... "



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Roadmap muutoksia

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2017
Viestejä
41
Nyt Crytek olisi haitallisen julkisuuden oheen kenties pystynyt estämään Squadron 42:n konsolijulkaisut vaatimalla sitomaan pelin Star Citizenin launcheriin tai vaatimaan vähintään tunnustaan alkuruutuun sekä korvauksia sen katoamisesta. Ainakin, jos Amazon ei olisi tarjonnut custom-lisenssiä myös Crytekin vanhoihin versioihin CIG:lle.

.

Ei tarvitse katsoa kuin puoli minuttia. Onko missään virallisesti sanottu että peli tulisi konsoleille. On tietysti täällä ja reditissä mainittu mahdollisia konsoli julkaisua. Itse en kuitenkaan muista CiG koskaan maninneen että Sq 42 tai sc tulisi konsoleille. Okei kyllä konsoli julkaisulla saataisiin lisää myyntiä aikaiseksi mutta onko uuden polven konsolit sitten kyvykkäitä pyörittämään jompaa kumpaa(en ole tutustunut uusin ps tai xbox joten en tiedä specksejä).

Mutta aina niin intohimoinen sean tracy josta syystä aina mukava seurata kertoo uudesta Theaters of War peli muodosta lisä tietoja. Ei ole tulossa 3.9 mutta tavoite on tämän vuoden alkupuoliskolla.

 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Ei tarvitse katsoa kuin puoli minuttia. Onko missään virallisesti sanottu että peli tulisi konsoleille. On tietysti täällä ja reditissä mainittu mahdollisia konsoli julkaisua. Itse en kuitenkaan muista CiG koskaan maninneen että Sq 42 tai sc tulisi konsoleille. Okei kyllä konsoli julkaisulla saataisiin lisää myyntiä aikaiseksi mutta onko uuden polven konsolit sitten kyvykkäitä pyörittämään jompaa kumpaa(en ole tutustunut uusin ps tai xbox joten en tiedä specksejä).
Ei ole tietenkään sanottu, koska se PC-keskeisyys oli alkuvaiheen keskeisimpiä pelikansaa kosiskelevia myyntivirikkeitä. Alusharrastajien ja muiden valaiden himo ostaa aluksia on vain sitä luokkaa, että heitä on käytetty jo vähintään vuodesta 2013 monin eri tavoin hyväksi rahankeruussa, joten en usko että tässä ollaan mihinkään vanhoihin lupauksiin paalutettuun paratiisiin suuntaamassa.

Noilta vuosilta on tässä viime aikoina taas pulpahtanut pintaan muun muassa nykyisen johtokunnan jäsenen Sandin kertomus elämänurastaan, josta on useampi on versio liikkeellä. Mikä niissä näin jälkikäteen on kummallista, että kaikki vaikuttaisivat olleen kauttaaltaan valetta, eikä esimerkiksi edes yhtä johdonmukaista versiota entisistä uskomattomista työpaikoista tai olemattomiksi virallisessa ilmoituksessa osoittautuneista tutkinnoista ole. Sen ymmärtää, että alkuvuosina oli halu peitellä Chris Robertsin vaimon palkkaamista markkinointijohtajaksi, mutta jos alusta saakka on valehdeltu kuin huomista ei olisi... ja vielä huonosti niin ei tämä pursi nyt välttämättä aivan johdonmukaisimmissa käsissä ole ollut.

Siinä mielessä on syytä pitää varovaisuutta yllä, kun aletaan puhua lupauksista ja muusta herkästi rikottavasta. En keksi, miksi tähän pajatsoon pitäisi myöskään lisää rahaa työntää, kun tiedonantokin on hiipunut. Ehkäpä se alkuvuoden päivityskokous on kehitellyt viestintähteyksien korjaamiseen ratkaisua, muutakin kuin siis, että tungetaan theatres of war ulos. Squadron 42:sta puhuminen kun lopetettiin jo ties kuinka kauan sitten niin ehkäpä se on seuraavan ulostulon keskeinen kohde.

ATV:ssä Chris Roberts oli toki intohimoisesti mikromanageroimassa konseptipiirroksia vaatteista, mikä ei välttämättä ole se rohkein merkki 2020-luvun tuomasta muutoksessa Cloud Imperium Gamesille.

Chris Roberts lähetti kuitenkin pitemmän forum-viestin aikanaan (edellisen sukupolven konsoleista, kun nämä olivat vielä tuore aihe vuonna 2013), että jos peli konsoleilla pyörii niin mikä ettei.

Roberts vows Star Citizen "will NEVER be dumbed down for a lesser platform"

Aika iso raha olisi vaan kyseessä potentiaalisesti, minkä uskoisin kelpaavan Cloud Imperium Gamesille.

Reseteralla Eurogamerin Digital Foundry -ohjelmasarjan toimittaja ei muistaakseni nähnyt esteitä Squadron 42:lle uuden sukupolven SSD-konsoleilla.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 490
...
Okei kyllä konsoli julkaisulla saataisiin lisää myyntiä aikaiseksi mutta onko uuden polven konsolit sitten kyvykkäitä pyörittämään jompaa kumpaa(en ole tutustunut uusin ps tai xbox joten en tiedä specksejä).
...]
Tulevat 5:nen sukupolven konsolit on tarpeeksi tehokkaita, mutta koska SC/SQ42 kehitystä ei alunperi olla suunnattu konsoleille pelien kosoliversioiden kehitys veisi paljon aikaa ja resurseja joita ei ole vapaana.

Jos Squadron 42 pelistä tulee konsoliversio se tapahtuu vuosia PC version julkaisun jälkeen, mutta itse en usko konsoliversion tuloon (CIG:llä kun ei ole vapaita kehittäjäresurseja sitä varten ja SQ42 pelille on suunnitelmissa jo kaksi jatko-osaa joten kehittäjille on tarve SQ42 julkaisun jälkeenkin).


PS Uusi kehityksessä oleva Innerthaught versio näyttäisi sopivan padi ohjaimella käytettäväksi paremmmin kuin nykyinen versio.
 
Viimeksi muokattu:

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
256
Tulevat 5:nen sukupolven konsolit on tarpeeksi tehokkaita, mutta koska SC/SQ42 kehitystä ei alunperi olla suunnattu konsoleille pelien kosoliversioiden kehitys veisi paljon aikaa ja resurseja joita ei ole vapaana.
Nykyään on erittäin hyviä firmoja jotka tekevät erittäin onnistuneita konsoliporttauksia. Ehkä julkaisun jälkeen CIG voisi harkita tuollaista. CIG:n aikaisemmat yritykset outsourcaamisesta eivät ole kyllä olleet kovin onnistuneita hankkeita.

Viikon päästä muuten tulee päivitetty roadmap seuraavaksi vuodeksi. Roadmap on tosin ollut melkoinen vitsi viimeiset puolivuotta joten paljoa siltä ei kannata odottaa.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854

Eurogamerin toimittaja on käynyt Wilmslow'n studiolla. Hänellä oli ResetErallakin aika myönteinen näkemys Star Citizeniin. Liekö maksettu mies.

Vielä ei tämän vuoden puolesta taida olla CIG tuottanut varsinaista informaatiosisältöä tai muuta julkilausumaa niin Squadron 42:n kohtalo ja tuotantotavoite on yhä hämärän peitossa.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
270
Eurogamerin toimittaja on käynyt Wilmslow'n studiolla. Hänellä oli ResetErallakin aika myönteinen näkemys Star Citizeniin. Liekö maksettu mies.
Aika väsynyttä alkaa olla tämä puhe siitä, että jos toimittaja näkee Star Citizenin jossain määrin positiivisessa valossa, niin täytyy olla maksettu mies, sekä jos pelaajat näkevät Star Citizenin positiivisessa valossa, niin täytyy olla kyse sokeista fanipojista.

Pitkältihän tässä koko sopassa on vain kyse siitä, että kyse on aidosti ehkäpä suurimmasta peliprojektista koskaan - siis ihan mihin tahansa verrattuna - ja kaiken lisäksi lähimainkaan tämän mittaluokan projekteja ei ole koskaan julkisesti tähän tyyliin seurattu, kun ne eivät ole olleet joukkorahoitettuja. Suurimmalle osalle pelaajista ja myös isolle osalle pelintekijöistä tällaisen projektin kulku ja seuraaminen on täysin uutta ja ihmeellistä, jolloin voi olla hyvin vaikea käsittää, että miksi asiat etenevät tietyllä tavalla ja mitä kaikkea projektin eri osa-alueisiin liittyy.

Totuus on, että projektissa on ollut todella paljon vaikeuksia, mutta toisaalta on varsin helppo ymmärtää miksi. Kun lähdetään nollista rakentamaan koko firmaa ja kyse on näin suuresta projektista, niin väistämättä siinä tulee vastaan monenlaisia hankaluuksia. Totuus on myös se, että tällä hetkellä projektissa ollaan varsin pitkällä ja on jo saavutettu paljon sellaisia asioita, mitä muut pelit eivät ole edes yrittäneet saavuttaa. Star Citizen todellakin on jotain erittäin poikkeuksellista ja suurta.

Toistaiseksi suuri yleisö tietää Star Citizenistä lähinnä rahoituslukemia ja ties mitä skandaaliotsikoiden tuomia mielikuvia. Kunhan päästään lähemmäs julkaisua ja peli alkaa olla ominaisuuksiltaan valmiimpi, niin suuri yleisö myös herää siihen, miten huikeasta pelistä tässä on kyse.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Toistaiseksi suuri yleisö tietää Star Citizenistä lähinnä rahoituslukemia ja ties mitä skandaaliotsikoiden tuomia mielikuvia. Kunhan päästään lähemmäs julkaisua ja peli alkaa olla ominaisuuksiltaan valmiimpi, niin suuri yleisö myös herää siihen, miten huikeasta pelistä tässä on kyse.
Ihmeellisen varaukseton mainosvideo tuo nähdäkseni oli. Toki Digital Foundryssä on aiemminkin ollut faninäkökulmaa, mutten nyt aivan ennennäkemättömänä pitäisi että pelitoimittajia kestitetään ja ihan vaan maksetaan tuottamaan mainosmateriaalia, kun palkkiona on esimerkiksi miljoona katsojaa. Star Citizen on monia, selvästi mainoksiksi tarkoitettuja juttuja ostanut aiemminkin, jota firman pr-tiedottajan virkaa aiemmin hoitanut David Swofford linkkasi omalle Twitter-kanavalleen aika helposti tunnistettaviksi. On ostettu myös striimaajiakin vaikka esimerkiksi Citizenconiin lennätetyn Rexzillan kanssa yhteistyö on tiettävästi nyt jäissä. Kun tämä ei enää striimaa Star Citizeniä vaan on Facebookin tallissa.

Se että firman keulakukoilla olisi julkeutta hyväksikäyttää vain Saksan valtion elokuvatuotantotukea, eikä missään nimessä ottaa erivapauksia joukkorahoituslahjoittajien mielihaluihin ja unelmiin nähden, taas on aika romanttinen näkemys tarinamme sankareista, joiden moraalikäsitys on äärimmäisen joustava ollut jo alkuvuosina. Star Citizenin vuosien 2012-2020 ohella. Tämä totuus on näin jälkikäteen tullut median ja eri oikeuslähteiden kautta ilmi, joten johtohenkilöidemme kolikon kääntöpuoli on nähdäkseni hyvä muistaa, kun asetellaan Cloud Imperium Gamesia pelitalona osaksi tätä maailmankaikkeutta.

Tosiasia lie että firman omista tiedotuskanavissa ei ole tullut paljolti mitään ilmi sitten Squadron 42 vertical slicen ja sen yhteyteen ajoittuvan 46 miljoonan dollarin yritysmyynnin, jolloin silloin jo lähemmäs 200 miljoonaa dollaria polttanut omistajataho otti rahaa ulos. Ja päätti samoin teoin Cloud Imperium Gamesin ajan itsenäisenä, riippumattomana toimijana.

Microsoftin varmuudella julkaistava lentokonepeli tekee pelimaailmalle graafisesti enemmän vaikkei mikään ensimmäisen persoonan samoilupeli kai olekaan. Samansuuntaiseen genreen on tulossa Ubisoftilla valmiin brändin päälle rakennettu Beyond Good and Evil 2 seuraavalle konsolisukupolvelle. Cyberpunk 2077 on kaupunkinsa RPG-toiminnoilta ties mitä. No Man's Sky, joka imi genressä Sonyn markkinointimiljoonien tuella valtavan hypen, on myös tullut pelinä paremmaksi ja saanee jatkoakin.

Jos hype ei olekaan julkaisun myötä niin mahtavaa niin ollaan käytännössä alusmyynnin varassa. Tässä kohta 300 miljoonan dollarin joukkorahoituksessa kun ollaan alusostoilla luotu aika valtava odotusarvo sille että firman kannattaisi ylipäätään puuhastella paljolti muun kuin alusmyynnin tiimoilta. Kun Squadron 42 ei myöskään pelityyppinä ole mikään aivan varma myyntivaltti ja sen konsolijulkaisut ovat uhattuina Crytek-lisenssikiistassa. Vanduulit eivät ole kilratheja designinsa tenholta, eikä Chris Robertsilla ole mitään Midaksen kosketusta, jolla yhä pärjätään hyvin hiottujen ja elokuvamaisten pelien ristitulessa enää nykyaikana. Kovin myyntivaltti lie tunnettu näyttelijäkaarti.

Star Citizenin ja Squadron 42:n julkaisutuotteen pelisuunnittelu taas voi olla mitä vaan ja hyvinkin ankeaa verrattuna kaavamaisiin huippupeleihin. "A Chris Roberts game" ei ollut edes 1990-luvulla, jolloin tätä tuki Originin huippustudio, mikään pelattavuuden huipentuma niin en julistaisi että pelaava maailma saa varmuudella nähdä Star Citizen pelattavuuden loiston, sillä sekunnilla kun firma julkaisee ensi kertaa mitään peluuta kestävää pelaajilleen. Millainen menestys on esimerkiksi Theatres of War, kun sillä jonkinasteiseen viivästymiseen on varauduttu. Star Marinekin eli Star Citizenin FPS-komponentti oli juhlapuheissa vakava haastaja hyvin hiotuille FPS-peleille.

Firmaa on toki rakennettu ja osaavaa työvoimaa houkuteltu, etenkin vuosina 2014-2016, mutta siellä on kuitenkin peli menossa, joka pitäisi valmiiksi saada. En itsekään aluksi halunnut nähdä Star Citizeniä projektina Freelancerin jalanjälkiä jäljittelevänä, mutta ei tämä nyt kovin rohkaisevalta etenemiseltä näytä, kun Chris Robertsin mikromanageroiva kuristusote on yhä voimissaan, eikä firmassa vaikuta olevan vastavoimaa sille. Vaikka on otettu useampi korjausliike, joista sentään julkesi firma tiedottaa niin tilanne on tällä hetkellä täysi arvoitus. Ehkä Chris Roberts on ottanut etäisyyttä projektiin, kun näin on ainakin viestinnän tasolla tapahtunut. Mutta onko sekään avannut solmuja, kun lähes kaiken päätöksenteon pitää tiettävästi kiertää tämän ylimuftin kautta, jonka hyveisiin ei kuulu johdonmukaisuus tai todennäköisesti edes ammattitaito johtaa esimerkiksi taidepuolta tai pelitaloa.

Ruusuisten tulevaisuuskuvien, joissa projisoidaan ties mitä moninpelin laadun takeeksi, sijaan haluaisin nähdä Squadron 42:n julkaisupäivän. Johdetaan sen pelin pelattavuudesta sitten visioita. Tällä haavaa koko Squadron 42 on taas mysteeri. Millainen peli se on? Milloin se olisi määrä tuoda pelattavaksi? Kun olen tätä joukkorahoituspeliprojektia keväästä 2013 asti seurannut niin harvemmin vaikeneminen on ollut kovin positiivinen signaali tulevasta.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
270
Ihmeellisen varaukseton mainosvideo tuo nähdäkseni oli. Toki Digital Foundryssä on aiemminkin ollut faninäkökulmaa, mutten nyt aivan ennennäkemättömänä pitäisi että pelitoimittajia kestitetään ja ihan vaan maksetaan tuottamaan mainosmateriaalia, kun palkkiona on esimerkiksi miljoona katsojaa. Star Citizen on monia, selvästi mainoksiksi tarkoitettuja juttuja ostanut aiemminkin, jota firman pr-tiedottajan virkaa aiemmin hoitanut David Swofford linkkasi omalle Twitter-kanavalleen aika helposti tunnistettaviksi. On ostettu myös striimaajiakin vaikka esimerkiksi Citizenconiin lennätetyn Rexzillan kanssa yhteistyö on tiettävästi nyt jäissä. Kun tämä ei enää striimaa Star Citizeniä vaan on Facebookin tallissa.

Se että firman keulakukoilla olisi julkeutta hyväksikäyttää vain Saksan valtion elokuvatuotantotukea, eikä missään nimessä ottaa erivapauksia joukkorahoituslahjoittajien mielihaluihin ja unelmiin nähden, taas on aika romanttinen näkemys tarinamme sankareista, joiden moraalikäsitys on äärimmäisen joustava ollut jo alkuvuosina. Star Citizenin vuosien 2012-2020 ohella. Tämä totuus on näin jälkikäteen tullut median ja eri oikeuslähteiden kautta ilmi, joten johtohenkilöidemme kolikon kääntöpuoli on nähdäkseni hyvä muistaa, kun asetellaan Cloud Imperium Gamesia pelitalona osaksi tätä maailmankaikkeutta.

Tosiasia lie että firman omista tiedotuskanavissa ei ole tullut paljolti mitään ilmi sitten Squadron 42 vertical slicen ja sen yhteyteen ajoittuvan 46 miljoonan dollarin yritysmyynnin, jolloin silloin jo lähemmäs 200 miljoonaa dollaria polttanut omistajataho otti rahaa ulos. Ja päätti samoin teoin Cloud Imperium Gamesin ajan itsenäisenä, riippumattomana toimijana.

Microsoftin varmuudella julkaistava lentokonepeli tekee pelimaailmalle graafisesti enemmän vaikkei mikään ensimmäisen persoonan samoilupeli kai olekaan. Samansuuntaiseen genreen on tulossa Ubisoftilla valmiin brändin päälle rakennettu Beyond Good and Evil 2 seuraavalle konsolisukupolvelle. Cyberpunk 2077 on kaupunkinsa RPG-toiminnoilta ties mitä. No Man's Sky, joka imi genressä Sonyn markkinointimiljoonien tuella valtavan hypen, on myös tullut pelinä paremmaksi ja saanee jatkoakin.

Jos hype ei olekaan julkaisun myötä niin mahtavaa niin ollaan käytännössä alusmyynnin varassa. Tässä kohta 300 miljoonan dollarin joukkorahoituksessa kun ollaan alusostoilla luotu aika valtava odotusarvo sille että firman kannattaisi ylipäätään puuhastella paljolti muun kuin alusmyynnin tiimoilta. Kun Squadron 42 ei myöskään pelityyppinä ole mikään aivan varma myyntivaltti ja sen konsolijulkaisut ovat uhattuina Crytek-lisenssikiistassa. Vanduulit eivät ole kilratheja designinsa tenholta, eikä Chris Robertsilla ole mitään Midaksen kosketusta, jolla yhä pärjätään hyvin hiottujen ja elokuvamaisten pelien ristitulessa enää nykyaikana. Kovin myyntivaltti lie tunnettu näyttelijäkaarti.

Star Citizenin ja Squadron 42:n julkaisutuotteen pelisuunnittelu taas voi olla mitä vaan ja hyvinkin ankeaa verrattuna kaavamaisiin huippupeleihin. "A Chris Roberts game" ei ollut edes 1990-luvulla, jolloin tätä tuki Originin huippustudio, mikään pelattavuuden huipentuma niin en julistaisi että pelaava maailma saa varmuudella nähdä Star Citizen pelattavuuden loiston, sillä sekunnilla kun firma julkaisee ensi kertaa mitään peluuta kestävää pelaajilleen. Millainen menestys on esimerkiksi Theatres of War, kun sillä jonkinasteiseen viivästymiseen on varauduttu. Star Marinekin eli Star Citizenin FPS-komponentti oli juhlapuheissa vakava haastaja hyvin hiotuille FPS-peleille.

Firmaa on toki rakennettu ja osaavaa työvoimaa houkuteltu, etenkin vuosina 2014-2016, mutta siellä on kuitenkin peli menossa, joka pitäisi valmiiksi saada. En itsekään aluksi halunnut nähdä Star Citizeniä projektina Freelancerin jalanjälkiä jäljittelevänä, mutta ei tämä nyt kovin rohkaisevalta etenemiseltä näytä, kun Chris Robertsin mikromanageroiva kuristusote on yhä voimissaan, eikä firmassa vaikuta olevan vastavoimaa sille. Vaikka on otettu useampi korjausliike, joista sentään julkesi firma tiedottaa niin tilanne on tällä hetkellä täysi arvoitus. Ehkä Chris Roberts on ottanut etäisyyttä projektiin, kun näin on ainakin viestinnän tasolla tapahtunut. Mutta onko sekään avannut solmuja, kun lähes kaiken päätöksenteon pitää tiettävästi kiertää tämän ylimuftin kautta, jonka hyveisiin ei kuulu johdonmukaisuus tai todennäköisesti edes ammattitaito johtaa esimerkiksi taidepuolta tai pelitaloa.

Ruusuisten tulevaisuuskuvien, joissa projisoidaan ties mitä moninpelin laadun takeeksi, sijaan haluaisin nähdä Squadron 42:n julkaisupäivän. Johdetaan sen pelin pelattavuudesta sitten visioita. Tällä haavaa koko Squadron 42 on taas mysteeri. Millainen peli se on? Milloin se olisi määrä tuoda pelattavaksi? Kun olen tätä joukkorahoituspeliprojektia keväästä 2013 asti seurannut niin harvemmin vaikeneminen on ollut kovin positiivinen signaali tulevasta.
Tästä kaikesta tekstistä ja aiemmin tuottamistasi teksteistä käy aika nopeasti selväksi, että olet seurannut projektin ulkokuoren asioita jo pidemmän aikaa, mutta niitäkin varsin pessimistisesti. Sen sijaan pelillisiä asioita et ole ilmeisesti seurannut juuri ollenkaan - saati sitten pelannut itse. Maalailet vain ties mitä kuvia pelattavuudesta yms, vaikka sinulla ei tunnu olevan hajuakaan käytännön asioista ja toteutuksesta.

Tässä jälleen näkyy karulla tavalla se fakta, että projektia aidosti ja monipuolisesti tarkoin seuranneet henkilöt ovat usein myös projektista aidosti kiinnostuneita ja innostuneita, koska tuskin tällaista kokonaisuutta muuten jaksaisi kunnolla seurata. Nämä henkilöt taas leimataan mitään ymmärtättömiksi fanipojiksi, jotka eivät oikeasti ymmärrä mistään mitään.

Ja sitten toisella puolella ovat ne, jotka seuraavat projektia hyvin pintapuolisesti tai valikoivasti ulkokuoren osalta, sekä sitten muodostavat omia näkemyksiään, joiden ympärillä ei ole juurikaan lihaa. Sinä kuulut tähän osastoon.

Tästä muodostuu pohjimmainen ongelma mitä tulee projektista keskustelemiseen. Hyvin harvassa on se negatiivisessa valossa asiat näkevä joukko, joka aidosti myös seuraa projektia syvällisesti.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Tästä ketjusta voi aika alkusivuilta asti lukea olenko millä innolla tätä seurannut miltei joka päivä keväästä 2013 lähtien varmaankin yli tuhannen tunnin edestä. Moninpelikuvaakin olen katsonut sen verran että luulisin tietäväni mitä jengi siellä tekee, eikä se ole pelkkää autuisaa peluuta, jollaista tilattiin silloin alkuvuosina. Tällä hetkellä pelattavaa on noin kolmen tunnin edestä. Se pelattava on maisemien ja suuralusten katselua, joten en nyt ihan ymmärrä, mitä sen omin teoin pelaaminen toisi siihen, että näkee tien ja totuuden, joka ei Twitch-striimiltä välity.

Ei ole nähdäkseni mitään syytä alkaa jaotella jengiä syvällisen seuraamisen taitaviin puhdasoppisiin uskoviin ja tieltä harhautuneisiin. Ite olen lähinnä ylpeä siitä että kykenen ottamaan ihmisistä, asioista ja jopa peleistä irti näiden hyviä ja huonoja puolia. Chris Robertsia on tullut myös kehuttua firman laajentumisen Eurooppaan aggressiivuuden osalta, mutta kuten kaikilla, tällä on todella pimeä puolikin, joka ei välttämättä johda pelinteon tasolla yhtään mihinkään vaikka oltaisiin ominaisuuksien tasolla tehty mitä kunnianhimoisesti. Mikä on Chris Robertsin epäonnistuneiden tai viivästyneiden peliprojektiensakin tavoitetaso ollut.

Vuoden 2013 kuva Chris Robertsista ja vuoden 2020 näkemys on aivan erilainen, kun kaikkia tendenssejään ei vielä silloin oltu tuotu julki huolimatta siitä että Wing Commander -elokuva ja Freelancer olivat projekteina hyvin huonosti toteutettuja. Nämä samat ominaisuudet, kuten johdonmukaisuuden puute ja management by perkele-johtamistapa ovat kuitenkin olleet läsnä jo noin 20-vuotiaassa Chris Robertsissa, joka aloitti Originilla. Tiikeri tuskin pääsee raidoistaan.

Tuskinpa vuoden 2020 Chris Roberts keräisi joukkorahoitusmassia uudella projektilla nykyjulkisuuskuvansa valossa. Mikä lie ihan ansaittua siihen nähden että tässä on yli 200 miljoonalla dollarilla puuhasteltu, eikä nykyisen joukkorahoituspeliprojektin lopputuloksen ennuste ole nähdäkseni sitä luokkaa että poikaansa kannattaisi Varma Voitoksi kastaa.

Vaihtoehtoisesti voisi toimia suomalaisessa keskustelussa kiertokirjeenä levitellen esimerkiksi Redditissä auliisti jaettavia totuuksia, on se valittu kansa sitten Star Citizen tai StarCitizen_refunds. Mieluummin ammennan joka lähteestä, kun se herättänee keskusteluakin pelkän myötäilyn sijaan.

Sen suurempaa tai varmempaa viisautta ei tällä välillä ole Star Citizen-kansalle antaa kuin että myisin ylimääräisillä saturaisilla ja touhutonneilla ostetut alukset harmaalla markkinalla, kun tämä optio on vielä auki. Vuokra-aluksilla ehtinee tämän väliajan vaikuttaa.

Peruspelipaketilla kyllä kelpaa odotella ja toivoa, että firmassa olisi edes sen verran ryhtiä, että Squadron 42 saadaan Metacritic +75-tasolla ulos jonain vuonna. Pudotin pelille annettua tavoitetasoa +80:stä, kun vuosina 2018 ja 2019 pelattavuus ei juhlapuheiden tasolta siirtynyt itse peliin. Yksinpeli etenkin taas katosi näkyvistä näyttävän, firman osamyynnin jälkeisen pr-kampanjan jäljiltä samalla kun alkuvuosien vuorovaikutteinen, jokaviikkoinen viestintä joukkorahoittajien suuntaan käytännössä päättyi niin ei tässä valitettavasti voi antaa kovin paljoa tunnustusta Cloud Imperium Gamesille. Unelmien sekoittaminen liikeyritykseen ei välttämättä ole mikään kovin voittava kaava, kun tällä firmalla ei nyt niin pelin pelattavuuden tasolla intohimoisesti elävä johto ole. Kingdom Come: Deliverancen Warhorse oli näiltä osin paljon parempi joukkorahoitushevonen, kun se eli pelisuunnittelustaan, joten en joukkorahoittajiin vetoaisi, sillä totuudella, kunhan vain yksin uskosta, yksin armosta luotamme mieheen niin kaikki järjestyy. Voi toki olla, että tuhatkertaisesti saamme takaisin sen minkä aluksiin laitamme, kunhan Citizencon 2948:n megaominaisuusvisio vain hiljalleen valmistuu.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
270
Ei ole nähdäkseni mitään syytä alkaa jaotella jengiä syvällisen seuraamisen taitaviin puhdasoppisiin uskoviin ja tieltä harhautuneisiin.
Miksi sitten teet tätä käytännössä lähes jokaisessa viestissäsi jatkuvasti? Asettelet toimittajia ja pelaajia lokeroihin ihan jatkuvasti, mutta koet jotenkin suurena vääryytenä, jos sinulle tehdään samaa. Pidät itseäsi ilmeisesti täydellisen objektiivisena henkilönä tätäkin projektia silmällä pitäen, vaikka on käynyt varsin selväksi, että olet siitä hyvin kaukana.

Pelkästään tuollaiset "tällä hetkellä pelattavaa on noin kolmen tunnin edestä" -kommentit kertovat paljon. Et ilmeisesti todellakaan ole paljoa niitä striimejä katsellut. Ja kyllä, itse pelaamalla saa todellakin aivan eri tavalla pelistä irti kuin striimejä katsomalla.

Sen verran täytyy vielä sanoa, että tämä projekti on tuskin sinua varten. Yksinpeli oli ehkä alunperin (vuonna 2012) se ykkösjuttu, mutta hyvin nopeasti kävi selväksi, että moninpeli tulee olemaan se ns. pääasia ja yksinpeli on vain sivussa tukemassa ja mainostamassa sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Miksi sitten teet tätä käytännössä lähes jokaisessa viestissäsi jatkuvasti? Asettelet toimittajia ja pelaajia lokeroihin ihan jatkuvasti, mutta koet jotenkin suurena vääryytenä, jos sinulle tehdään samaa. Pidät itseäsi ilmeisesti täydellisen objektiivisena henkilönä tätäkin projektia silmällä pitäen, vaikka on käynyt varsin selväksi, että olet siitä hyvin kaukana.

Sen verran täytyy vielä sanoa, että tämä projekti on tuskin sinua varten. Yksinpeli oli ehkä alunperin (vuonna 2012) se ykkösjuttu, mutta hyvin nopeasti kävi selväksi, että moninpeli tulee olemaan se ns. pääasia ja yksinpeli on vain sivussa tukemassa ja mainostamassa sitä.
Toimittajia olen siis lokeroinut BBC:n yritysmyyntiä harjoittavan, mainosoheiskanavan Star Citizen-tilausjutun, jossa oli tämä Twitchissä ostettu Rexzillakin puhumassa pelistä, osilta. Sekä aivan nevöheard-lehdissä julkaistujen mainosjuttujen kohdalla, joissa on jututettu CIG:n työntekijöitä ja puffattu peliä. Nämä ovat siis aivan vakiokamaa pelitalojen markkinoinnin osana, mutta esimerkiksi IcePen on aiemmin muistaakseni elätellyt tulkintaa, että Star Citizen ei laittaisi pennin jeniä ulkoiseen markkinointiin. Niin on se silloin hieman ihmeellistä törmätä maksettuihin mainosjuttuihin.

Nyt sitten leikillisesti ihmettelin onko ResetErallakin samaan ketjuun viestitellyt Digital Foundryn toimittaja haistanut rahan, kun on tehnyt pari ylistysvideota Star Citizenistä.

Niissä ketjuissa olen puolustellutkin Star Citizeniä ja koko joukkorahoituspeliprojektia. Silloin eräs nuivasti Star Citizeniin suhtautuva kirjoittaja luonnehti katsantokantaani näin:

"I have talked with a lot of people defending and trying to shine a bright light on SC and Chris Roberts. Never have I encountered a person that does that and at the same time confess that he believes that Chris Roberts actually lies and literally, by the definition of the word, scam people out of their money.

How the actual fuck can you defend and praise him and this project while also believing he is an actual scam artist and it’s build on people getting fraud? How???"


Chris Robertsini ei tarvitse olla pelimaailmaa eteenpäin johdattava sankari vaan onnistumisensa ohessa lähinnä traaginen, mutta myös jengin rahavaroja aika auliisti huonolla johtamisellaan hyväksikäyttävä hahmo.

Ite nyt ainakin vastustan lähinnä sitä että otettaisiin pelkkä myötä- tai vastamäen näkemys, kun olisi hyvä tasapainotella näitä totuuksia. Vastakkaiselta puolelta on sitten viime vuosia tullut tietoa ilmi enimmäkseen, kun firman viestintä muuntui vuosina 2013-2017 tähän nykyiseen laskelmoituun antiin. Sieltäkin selvisi, että esimerkiksi Redditin Star Citizenin antama kuva esimerkiksi Somethingawfulin forumeiden harjoittamasta kommandojen "doxxingista", oli itse asiassa valheellinen. Sen olisi aiemmista vakiovastaväittäjistä esimerkiksi toveri Nilton tuoda julki jo noin kolme vuotta sitten, jos olisi harrastanut vasta-argumenttien kirjoittamista siinä määrin kuin vakioväittämiä.

Se on myös mielestäni aika kaukainen tavoite, että ihmisten fanittamista asioista, on ne sitten pelejä tai urheilua, voisi puhua ilman viholliskuvia, kun herkästi ryhmäytyviä ihmisapinoitahan tässä vain ollaan.

Olisin ennemminkin huolissani siitä onko se peli meitä joukkorahoittajia varten. Tähän asti ainakin rahaa on kelpannut riistää vuosi vuodelta hävyttömämmin alusvalailta ja itse pelikin seilaa tiedonkulun osalta aika kaukana siitä alkuvaiheen ideaalista.

Se että Squadron 42, joka alkoi pienemmän mittakaavan pelinä ennen planeettateknologian kehittelyä, olisi nyt vain sivuhuomio taas kuulostaa aika taivutetulta ajankuvalta. Se on kuitenkin peliprojekti, jonka olisi määrä olla Star Citizenin pelattavuuden kärjessä. SQ42 on potentiaalisesti ensimmäinen osoitus kykeneekö tämä pelipaja tekemään esimerkiksi Ryseä parempia pelejä. Tai pelejä ylipäätään, kun tämä varauksellisuus piti taas ottaa käyttöön SQ42-road mapin vaietessa. Voi toki olla että Squadron 42-trilogiana hukkuu moninpelialusmyynnin alle, mutta se on kuitenkin peliprojekti, jonka keulilla on ollut Cloud Imperium Gamesin suurin, täysvoimainen pelistudio jo viitisen vuotta. Frankfurtin studio taas rakentui valmiin studiorungon päälle, joten siinäkään ei ole nähdäkseni jää paljoa selityksille sijaa. Alus- ja ympäristörakentamista on ollut luomassa liki pitäen niin taidokasta jengiä kuin maailmassa on niin hieman ihmetyttää, miksei tämä nyt yhtäkkiä olisi minulle, kun julkesin kritiikkiä kirjoittaa. Ite tykkäsin kyllä alussamoilusta ja tunnelmasta Squadron 42:n vertical slicessa sen verran että katsoin kyseisen demon eri striimaajien reaktionakin varmaan kymmenen kertaa.

Sen jälkeen Squadron 42 muuntui viestinnässä vain aikalailla mysteeripeliksi. Kyllä se nyt edelleen kelpaa kulmikkaanakin vaikka olenkin viime aikoina aika ollut keskittynyt ydinpelattavuuteen. Jedi Fallen Order oli esimerkiksi hyvinkin ytimekäs peli. Battlefront 2:n kampanja vaikka todella huono oli enimmäkseen niin sisälsi kuitenkin yhden kolmannen persoonan lentotaistelukentän, mikä loi intoa erityisesti Beyond Good and Evil 2:n suuntaan. Hyvin yksinkertaisista ratkaisuista näiden pelisuunnittelussa puhutaan. En nyt voi Chris Robertsin tuntien julistaa, että Cloud Imperium Gamesiä johtaisi sama voima eteenpäin siinä määrin kuin Chris Robertsiin jokaiseen enemmän tai vähemmän onnistuneeseen peliprojektiin kuuluneet teknologiatavoitteet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
506
Totuus on myös se, että tällä hetkellä projektissa ollaan varsin pitkällä ja on jo saavutettu paljon sellaisia asioita, mitä muut pelit eivät ole edes yrittäneet saavuttaa.
Listaisitko tähän niitä lukuisia saavutuksia mitä ei ole muissa peleissä nähty.

Ja mitä ostettuihin toimittajiin tulee. Pelijournalismi on ollut kuollut jo pitkään. Tämä on valitettava tosiasia. Lähes poikkeuksetta toimittajat "ostetaan" mainosmiehiksi. Tämän tietää kaikki jotka alalla työskentelevät ja mahdollisesti suuri joukko sivusta seuraajiakin.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854
Kaipa EuroGamerin Digital Foundryn ResetErallekin Star Citizenistä hyvin myönteisesti kirjoittanut toimittaja Alex Battaglia on joukkorahoittaja ja saattaa olla siten ihan innoissaankin graafisesti yksityiskohtaisen fps-planeettamaailman latausikkunattomuudesta ja skaalasta, joka on tosiaan ennemminkin vuoden 2015 loppupuolen jälkeistä haavemaailmaa kuin olennainen osa Cloud Imperium Gamesin lähtöhetken unelmia ja toimistohommia. Vaikka noissa jutuissa hieman outoja piirteitä oli, kuten esimerkiksi human settlements (tyhjiä koppeja) planeetoilla ja luettelointi eri planeettojen tyypistä, joista oli ainakin jäisiä, kaupungillisia ja barren planets and more... niin turhan tohkeissaan mies oli nähdäkseni tämän ohjelmasarjan osilta.

Toki itseänikin lämmittää suuralusten näkeminen ja muu sightseeing, mutta pelaajavetoinen perusydinpeli, joka voitaisiin varmasti jo osiltaan toteuttaa vaikka ääriyksinkertaisin /komennoin, kuten pelaajamodatussa Grand Theft Auto: San Andreas: Multi:playerissä aikanaan on kaukana pelattavasta. Näinköhän se merkitsisi nykyserverien romahtamista, jos puhuttaisiin tyyliin komennoista /pidätä "poliiseina" pelaaville, mikä siirtäisi toisen, pidätysmääräyksen rikoksillaan ansainneen pelaajan vangitsijansa lähietäisyydeltä linnaan.

Nythän tässä puuhastellaan jotain vankilapelimekaniikkaa, mutta en osaa toki sanoa että merkitseekö se todella sitten sitä että siinä pelaajilla olisi tekemistä vai onko se taas huomattavasti näennäisempi gameplay-looppi, jossa ei sen enempää vuorovaikutusta toisten pelaajien kanssa ole. En esimerkiksi ymmärrä, miksi aluksia ei voi mitenkään varastaa tässä, kun lukot ovat murtovarmoja. Sehän toisi taas heti lisää jännitettä, mitä olikin ilmeisesti jo riittävästi.

Ite toivoisin että karvalakkiratkaisuilla ja pelisuunnittelulla haettaisiin pelattavuutta, joka ei kovin keskiössä ole ollut vuosina 2013-2020 kuin latausikkunattomuuden ja fysiikkagridien oheistuotteena. Esimerkiksi absurdit matkustusajat eivät palvele tarkoituskaan, jos striimaajat esimerkiksi käyttävät ne pelatakseen muita pelejä sen kymmenminuuttisen ajan... Siinäkin se ominaisuuden wow-efekti hupenee aika tahtia kun olet tylsistynyt ensin kymmenen minuuttia.

EuroGamerilla tai vastaavalla pelimedialla taisi olla toinenkin (ehkä Giuseppe Nelva) Star Citizeniin perehtynyt toimittaja, joka oli kuitenkin enemmänkin palanut loppuun Star Citizenin haavemaailman lupauksiin, niin ei toki aivan kaikki ole myytävänä.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
854

Chris Roberts on sitten kiehtovan monipuolinen henkilö, kun mies ei ole taustakuvioissa ilmeisesti niinkään se viestinnän keulilla oleva Isä Aurinkoinen vaan narsistinen tuittupää, jonka johtamistyylinä on tylyttäminen, kuten entiset työtoverit Originilla, Richard Garriott ja Warren Spector, paneelissa lausuivat.

Mikromanagerointinsa varjopuolena on myös kenties se että tämä ei ole ilmeisesti edes niin uuttera, jos suorapuheisen Ben Lesnickin kaskuun on uskominen. "I am the hard working one" vertaus siis rinnasti Benin ja Erin Robertsin, ei Beniä ja Erinin vastakohtaa Chrisiä. Mikä hieman huolettaa, kun Chrisin hyväksynnän kautta kulkee art directorien lausuntojen kautta käytännössä kaikki, mikä ei useamman sadan ihmisen firmassa kovin fiksulta järjestelyltä kuulosta, kun Chris Roberts ei ole tiettävästi koskaan ollut vielä johtamassa huipputuotantona tai ylipäätään oikein minkäänlaisena tuotantona etenevää peliprojektia. Ellei sitten 2020-luvulle astunutta Star Citizenin tällaisena halua nähdä...

Chrisin uutteruudesta ja sankariteoista on ollut myyttejä kuinka tämä Game Developers Conferencessa vuonna 2012 lanseeratun Star Citizenin julkistamistilaisuuden alla hioi esitystään vielä viimeisenä päivänä. Mikä perustui siis Crytekin voimin tehtyyn demoon ja traileriin. Tai kuinka tämä on henkilökohtaisesti johtanut salaista aietta koodata telakoituminen peliin, koska Mark Abentin mukaan "CR on mahtava ohjelmoija", minkä väitteen kohdilla Sean Tracy vieressä pyöritteli silmiään.

Yhdistetäänpä näihin Chrisin paremman puoliskon taipumus patologiseen valehteluun töidensä ja opintojensa tiimoilta ja ne elokuvien tuottaminen saksalaista elokuvarahaa hyväksikäyttäen (josta tunnetuimmat yhteistyökumppanit lähtivät linnareissulle) vapautuen parisen vuotta sitten niin nähdäkseni on hieman syytä korostaa myös muutakin kuin Chris Robertsin onnistumisia. Kun tämän verran on vuosien varrella paljastunut.

Mitähän muuta taipuisalla moraalikäsityksellä on sitten puuhailtu vuosina 2012-2020... Parhaassa tapauksessa vastaus keskittyisi SQ42:een ja pelistudioon, mutta näinköhän se on koko totuus. Chris Roberts on ihailtavan lähestyttävä keulakukko joukkorahoituspeliprojektille. Kolikon kääntöpuoli vaan aika hälyyttävä, enkä tiedä voiko tätä voimakastahtoisuutta valjastaa palvelemaan peliä niin paljon kuin siihen halutaan uskoa. Road to release-puhe oli varmasti askel oikeaan suuntaan, kun projektia ankkuroitiin suurominaisuuksien valmiiksisaattamiseen, mutta käytännön tasolla en nyt aivan varmaksi väittäisi uskoa siihen, että Chris Robertsin hulluus olisi lopullisesti nujerrettu. Kun kulissien raoista tarkasteltuna tämä firma näyttää toimivan aikalailla samoin kuin aiempina vuosina.

Blizzard-tuottaja Alex Mayberry ei vuoden yrityksellään globaalina tuotantojohtajana kyennyt puuttumaan pelintekoon. Erin Roberts on samassa roolissa yhtäkkiä näyttänyt äärimmäisen stressaantuneelta ja tämän alaisuudessa olleen Wilmslow'n studion johdolla tehty Squadron 42 on ties mitä, missä, milloin. Siitä syystä en nyt oikein kovin voitokkaita fiiliksiä saa irti joukkorahoituspeliprojektista, jota on varmasti tullut seurattua syvällisesti. Somethingawfulilla sitten on taatusti myös vähintään yhtä syvällisesti perehtyneitä kirjoittajia, mitä tulee peliin ja tuotantoon ja eri vuosien vaiheisiin, jotka ovat kenties palaneet loppuun Chris Robertsin tapaan tehdä pelejä jo vuosia sitten. Taustatietoa tarjoavan videosarjan tehnyt Bootcha kantoi sohviakin CIG:n työntekijöiden muutoissa Austiniin. Vasta-argumentit ja keskustelu ovat nähdäkseni huomattavasti parempi keino yrittää löytää uutta näkökulmaa kuin tyytyä lukemaan peruspositiivisia, mutta usein kliseisiä joukkorahoituspeliprojektikuvia esimerkiksi Redditistä, jossa on usein vain yksi näkökulma mahdollinen. Tuulen suunnasta riippuen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
84 499
Viestejä
1 743 202
Jäsenet
37 497
Uusin jäsen
Sahuu

Hinta.fi

Ylös Bottom