Onko esim. SpaceEngine tai Outerra tuttuja? Tuossa planeettamoottorissa ei ole mitään muuta ihmeellistä kuin se, että se on CryEnginellä toteutettu. Kuitenkaan demossa ei näytetty mitään muuta kuin skriptattua sisältöä yksinpelinä. Eli ollaan todella kaukana mistään mitä on luvattu.
Mitä hyötyä on isoista planeetoista, jos planeetalla on vain muutama devien käsin tekemä paikka, jossa on jotain tekemistä?
Voisin olla hieman vähemmän skeptinen tuon pelin suhteen, jos puolen vuosikymmenen kehitystyön jälkeen olisi näyttää jotain konkreettista, esim. multi-crewatut capital shipit toiminnassa, kokonainen aurinkokunta, jossa yhtä aikaa 100+ pelaajaa jne.
Tämä on vanha mutta koska toinen postaaja nosti tämän esiin käsittelen tätä kysymystä.
Space Enginen planeetat on aivan eri mittakaavassa ja vaihtelu rajallista eikä eri biomien välillä näytä olevan minkäänlaista automaagista blendausta minkälisäksi ne taitaa olla täysin proseduraalisia eikä niiden kehitystä ole edes suuniteltu niin että minkäänlainen hybridi kehitysmalli olisi mahdollinen, eli ei soveltuisi niihin tavoitteisiin jotka CIG on asettanut.
Outerra taas on tosiaankin näyttävä mutta siinä devit laittaakin kaikki panokset vain yhden planeetan mahdollisimman täydelliseksi tekemiseen, joka on aivan eri tavoite kuin CIG työkalut joilla pystyisi tekemään suurenmäärän yksillöllisen ja hyvän näköisiä planeetoja mahdollisimman pienellä työmäärällä.
Kun monet katsoessa näitä CIG:n planeettademoja missaa sen että pääasia ei ole se planeetta vaan ne työkalut joilla sen tasoissia planeetoja pystytään tekemään kymmeniä tai satoja rajallisella työmäärällä.
Itsellä juurikin samanlainen ajatus. Ei jaksa enää innostua tästä kun näyttää että tämä tulee aina vaan olemaan Tech demo jostain joka ei koskaan valmistu. Koko Star Cizen on alunperinkin lähtenyt väärille poluille lupailemalla kaikkea kaikille ja sehän ei tunnetusti pelimaailmassa jos oikeassakaan onnistu. Kirjoittelin jo 3-vuotta sitten että ei tästä taida tulla valmista koskaan ja silloin sai sellaisen paskamyrskyn näilä SC uskovaisilta että pari vuotta ja valmista on? Ei ole. Mutta toivon todellakin että jotain jossain vaiheessa olisi koska hieno konsepti tämä olisi jos vaan saisivat jonkilaisen räpiköityä kasaan. Nythän tämä on todellakin vain puhdasta toivoa ja unelmaa...
Tech demo koska sillä demottiin sitä millaiset työkalut oli saatu aikaan tämä on yleistä Star Citizenin kehityksessä kun CIG ei varsianisesti välitä siitä milloin bäkkereille näytetään jotain valmista (sitä näytetään sen verran kuin on välttämätöntä ei enempää) koska CIG rakentaa sen pohajatyön ensi ja sitten vasta kuorrutuksen päälle (sen täysin valmiin toimivan jutun), jos luet mitä CIG:n devit kirjoittelee omasta työstään niin kaikki kiitelee sitä että vaikka kyseessä on avoin kehitys ja täytyy olla bäkkereille pelattavaa niin siitähuolimatta keskitytään siihen olennaiseen eli kokonaisuuden suunnitelmalliseen rakentamiseen.
CIG on tipautellut hyvin varovasti hintejä siitä missävaiheessa se pelinkehtys on josta ei haluta varsinaisesti kertoa etukäteen mutta halutaan kumminkin että bäkkereillä on jonkinlainen käsitys sen etenemisestä (tarkoitan niitä yleensä vain muutaman sekunnin pätkiä tai yksittäisiä kuvia joita löytyy eriyhteyksissä kun tajuaa mitä just näki (esim. ulkopäin täysin toimivia isoja Vanduul aluksiua on näytety ja Bengalin täysin valmiin ja toimivan (sis. miehistön) näköinen messi on näytety (väitin toisessa postauksesa erheelisesti Polariksen messiksi) nuo kaikki on sellaisia että ne varsinaisesti pääsee näkemään vasta sitten kun Squadron 42 on julkaistu)).
CIG:n hinteistä puheenollen se on tiputellut hintejä myös tuon paleetta techin edistymisestä sen julkaistun demon jälkeen (osa on vain Sub Vaultissa ja sinne laitetaan vain sellaista materiaalia joka on jo vanhentuntu) ja se on hurjasti pisemmällä kuin se oli sen demon aikana, niin että jos toivot sen demon tasoista kokemusta valmiissa pelissä tulet varmasti pettymään kun se ei ole lähellekkään niin kehno.
Muuten nuo CIG työntejiöiden puheet on muutuneet myönteisemmiksi eikä varmaankan ole sattuma että se on tapahunut samoihin aikoihin kun pelinkehitys on päässyt siihevaiheeseen että bäkkerit ei enää pysty estämään SQ42 pelin valmistumista eli CIG:n ei enää ole pakko miellytää bäkkereitä pelejen kehityksen kustannuksellla niin kuin niiden täytyi tehdä vielä pari vuotta sitten.
Tästä pästään kolmanteen DS:n ja hänen trollihyökkäykseensä CIG:tä vastaa jos se olisi saavuttanut täydenvoimansa jo 2014 lopussa / 2015 alussa ja olisi jatkunut koko vuoden 2015 ja se olisi saanut riitävän uskottavuuden bäkkerien keskuudessa koko CIG, Star Citizen ja Squadron 42 olisi voinut kaatua (täytyy tunnustaa näin jälkikäteen että 2015 loppupuolella (ennen loppuvuoden myyntipiikiä) säännöstelin negatiivisista seikoista kertomista (hei olen bäkkeri olen laittanut rahaani näihin peleihin ja haluan nähdä ne valmiina (ts kyllä se omaetukin tiukassa paikassa ratkaisee))).
Tottapuhuen tällähetkellä se miten yleinen mielipide suhtautuu Star Citizeniin kiinnostaa minua vain siinämielessä miten se vaikuttaa Squadron 42 pelin mahdollisiin myyntimääriin (se on jokatapuaksessa hyväpeli ainoa este voi olla se että negatiivinen ilmapiiri estää sen ostamisen), koska se vaikutta taas siihen pysyykö Star Citizen moninpeli pystyssä reilustiyli 10 vain alle 10 vuotta (ts kummatkin pelit valmistuu jokatapauksessa kysymys on vain siitä kauanko rahavirta riittää Star Citizeen moninpelin kunnolliseen (ts jatkuvasti kehittyväään) pystyssäpitoon johon taas vaikuttaa Star Citizen moninpelin aktiivinen pelaajamäärä)).
@IcePen jatkaa kattavia raporttejaan aivan kuin murossakin. Itse en usko että tästä tulee ikinä valmista mutta silti lanka tulee silmäiltyä läpi säännöllisesti odottaen että joko/milloin.
Kovinta peliä ikinä odottaessa ja toivoessa mutta todennäköisesti saan odottaa maailman tappiin ja projekti jää omituiseksi kuriositeetiksi pelihistoriaan.
Voi valmistua täysin ja olla helvetin hyvä peli ja jäädä siitä huolimatta kuriositeetiksi jos yleinen negatiivinen mielipide äityy liian pahaksi ennen kuin ihmiset oikeasti pääsee pelaamaan sitä, niin että kannattaa ehkä sinuntapuksessa tutustua sitten siihen oikeasti ulkona olevaan peliin että mikä se on oikeasti eikä luottaa ennakon kehittämään yleiseenmielipiteeseen.
Kun historiassa on useita tosihyviä pelejä jotka on jääneet kuriositeeteiksi koska joko ihmiset ei tienneet niistä tai sitten ennakko tiedotus ryssittiin (esim. simu markkinoitiin toimintapelinä ja toimintapelin testaaja tietenkin haukkuu sen lyttyyn) niin että yleinen mielipide oli tuominnut pelin valmiiksi tai sitten se hätiköitiin ulos kuukausipari ennen kuin olennaiset bugikorjaukset valmistui (tämä bugisina julkaistujen pelejen määrä on vain lisääntynyt nyt kun ne voi päivittää jälkikäteen toimiviksi mikä on säääli kun ne ekat testit on se joka ratkaisee miten peli myy).
Tämä ennakkotiedotuksen ryssiminen on se ongelma jonka kanssa Star Citizen painii kun monet tubettajat ja virallisempian nettijulkaisuiden testaajat kirjoittaa pelaamisistaan niin kuin pelaisivat jotain valmista peliä (juu lopussa on mainittu että tämä on alpha mutta ei sen testin lukenut/katsonut käsitä sitä mitä se tarkoittaa eikä hänelle jo testiartikkelin/videon perusteella muodostunut ennakkokäsitys muutu siksi että lopussa lukee alpha).