Star Citizen

Intergalactic Aerospace Expo 2949 Free-Fly

------------------------

This Year’s Biggest Spaceship Event

iaeff.png


------------------------

IAE 2949 Free Fly - Jax's Picks

IAE-Calendar-V11-01.jpg


------------------------

Ts aivan kaikki lennettävissä olevat aluksen (n. 100 kpl) on vapaasti ilmaiseksi lennettävissä.

------------------------

This Week in Star Citizen

CitizenCon 2949 - Community Booths


CitizenCon 2949 - Schedule

------------------------

Niin ja viimevuoden paskamyrskystä CR oppi sen että CitizenCon streemataan ilmaiseksi ja sitä saa vapaasti edelleen sreemata oman kommentoinnin kera ilmaiseksi.

------------------------

Lopuksi vielä "do not buy" video koska niiden alusten osto ei todellakaan ole tarpeen koska ne alukset voi hankkia pelin sisällä pelaamalla.

 
Viimeksi muokattu:
1h 5min ... tuli tämä "pay to win" kommentti hitaampaa kuin mitä itse veikkasin.
Sori. Yritän olla nopeampi ens kerralla. Kommentissa oli silmän vinkkaus sen vuoksi ettei toi nyt maailman vakavin asia ole. Rahoitustavan vuoksi eivät oikein voi tuolle mitään, se on vaan paha mikä seuraa tuosta mukana.
 
Sori. Yritän olla nopeampi ens kerralla. Kommentissa oli silmän vinkkaus sen vuoksi ettei toi nyt maailman vakavin asia ole. Rahoitustavan vuoksi eivät oikein voi tuolle mitään, se on vaan paha mikä seuraa tuosta mukana.
Aika turhaa provoa tuo silti on. Ihan jo pelityypin huomioon ottaen Star Citizen ei ole juurikaan pay to win, koska ei ole mitään tiettyä tapaa "voittaa peli". Jokainen pelaa tyylillään.

Lisäksi tietysti ostaa voi käytännössä vain aluksia. Niiden käyttämisestä täytyy maksaa pelin sisällä ja miehistöäkin tarvitsee, jos yhtään isommista aluksista puhutaan. Ja kaiken lisäksi aluksia myydään todellakin vain pelin rahoittamiseksi ja edelleen ideana on, että pelin julkaisun jälkeen niitä ei voi oikealla rahalla ostaa.

Jos Star Citizen olisi röyhkeä pay to win -peli, niin se ei kiinnostaisi minua tippaakaan, sillä olen todella vahvasti pay to win -pelejä vastaan. Star Citizeniä en kuitenkaan sellaisena näe juuri ollenkaan.
 
Aika turhaa provoa tuo silti on. Ihan jo pelityypin huomioon ottaen Star Citizen ei ole juurikaan pay to win, koska ei ole mitään tiettyä tapaa "voittaa peli". Jokainen pelaa tyylillään.
No saa olla aika herkillä jos tuollaisesta puoli vitsistä ottaa kierroksia. Mutta tottahan tuo on ettei SC lokeroidu perinteiseen p2w osastoon.

Lisäksi tietysti ostaa voi käytännössä vain aluksia. Niiden käyttämisestä täytyy maksaa pelin sisällä ja miehistöäkin tarvitsee, jos yhtään isommista aluksista puhutaan. Ja kaiken lisäksi aluksia myydään todellakin vain pelin rahoittamiseksi ja edelleen ideana on, että pelin julkaisun jälkeen niitä ei voi oikealla rahalla ostaa.
Aluksien myynti on CIG:lle elinehto, se on rahoitusmalli joka on valittu ja se on toiminut hyvin tähän asti. Mulla herää ihan oikea huoli, miten pelin ylläpitoa rahoitetaan julkaisun jälkeen jos aluksia, tai muuta kontenttia ei enää myydä?
 
No saa olla aika herkillä jos tuollaisesta puoli vitsistä ottaa kierroksia. Mutta tottahan tuo on ettei SC lokeroidu perinteiseen p2w osastoon.
No tuskin tuosta kukaan kierroksia ottaa, mutta turha provoilu on silti turhaa.

Aluksien myynti on CIG:lle elinehto, se on rahoitusmalli joka on valittu ja se on toiminut hyvin tähän asti. Mulla herää ihan oikea huoli, miten pelin ylläpitoa rahoitetaan julkaisun jälkeen jos aluksia, tai muuta kontenttia ei enää myydä?
Ymmärtääkseni enimmäkseen on puhuttu kosmeettisten asioiden myymisestä ja erilaisista vapaaehtoisista kk-maksuista, joita on tarjolla nytkin. On toki ollut puhetta myös hyvin rajallisesta määrästä pelirahaa, jota myytäisiin kk-kohtaisesti oikeaa rahaa vastaan. Jos tämä toteutuu ja määrä on aidosti rajattu hyvin, niin se ei mielestäni ole ongelma, mutta tuon kanssa täytyy kyllä olla varovainen.
 
No tuskin tuosta kukaan kierroksia ottaa, mutta turha provoilu on silti turhaa.
Mielipideasioita mikä on turhaa ja mikä ei. Jos kaikki potentiaaliset keskustelijat saisivat sanoa mikä on turhaa ja se jätettäs pois niin täällä ei olis keskustelua. Tuo mun "provoilu" synnytti tämänkin keskustelun meidän välillä. Ja kun pidetään keskustelu asiallisena niin lopputulos on positiivinen.

Ymmärtääkseni enimmäkseen on puhuttu kosmeettisten asioiden myymisestä ja erilaisista vapaaehtoisista kk-maksuista, joita on tarjolla nytkin. On toki ollut puhetta myös hyvin rajallisesta määrästä pelirahaa, jota myytäisiin kk-kohtaisesti oikeaa rahaa vastaan. Jos tämä toteutuu ja määrä on aidosti rajattu hyvin, niin se ei mielestäni ole ongelma, mutta tuon kanssa täytyy kyllä olla varovainen.
Kinkkiseltä kuulostaa. Väittäsin että pelin ylläpito on aika kallista, etenkin jos pelaajia on paljon. Mut toivottavasti löytyy joku hyvä balanssi. Ihannehan olis, ihan jokasella MMO:lla, että pelaaminen olis ilmasta ja pelin ylläpitokustannukset hoidettas lahjotuksilla. Pelaajat vaan harvoin lähtee lahjoittamaan ihan puhtaasti rahottamismielessä. Siksi tarjotaan yleensä jotain vastineeksi kuten kosmeettisia asioita, joka on myös ihan hyvä systeemi. SC:n tapauksessa vois melkeen toimiakkin pelkät kosmeettiset maksut. Aluksien mynnistä siirryttäs kosmeettisten upgradejen myyntiin, toki uusia aluksiakin tuotas peliin aina välillä. Mut riittäskö se hoitamaan kaikki kulut? Tosi vaikee sanoa.
 
Kinkkiseltä kuulostaa. Väittäsin että pelin ylläpito on aika kallista, etenkin jos pelaajia on paljon. Mut toivottavasti löytyy joku hyvä balanssi. Ihannehan olis, ihan jokasella MMO:lla, että pelaaminen olis ilmasta ja pelin ylläpitokustannukset hoidettas lahjotuksilla. Pelaajat vaan harvoin lähtee lahjoittamaan ihan puhtaasti rahottamismielessä. Siksi tarjotaan yleensä jotain vastineeksi kuten kosmeettisia asioita, joka on myös ihan hyvä systeemi. SC:n tapauksessa vois melkeen toimiakkin pelkät kosmeettiset maksut. Aluksien mynnistä siirryttäs kosmeettisten upgradejen myyntiin, toki uusia aluksiakin tuotas peliin aina välillä. Mut riittäskö se hoitamaan kaikki kulut? Tosi vaikee sanoa.
Ei varmasti ole helppo juttu rahoittaa peliä julkaisun jälkeen, mutta alusta asti on luvattu ettei aluksia voi ostaa enää siinä vaiheessa. CIG on kuitenkin pitänyt kiinni monista isoista lupauksistaan tähänkin asti, joten en näe että tuon suhteen rikkoisivat lupauksensa ihan täysin. Suututtaisi peliyhteisön pahemman kerran ja siihen heillä ei ole varaa.

Star Citizenin jo nykyisellään kohtalaisen laaja pelaajakunta on kuitenkin varsin fanaattista ja sieltä kyllä löytyy tukijoita kohtalaisen helposti. Olen ihan varma, että keinot julkaisun jälkeiselle rahoitukselle keksitään.
 
Alunperin idea rahoittaa peliä julkaisun jälkeen oli, että pelihahmo maksaa 5-10 ekee. Eli siis ostat pelipaketin ja kun pelissä on permadeath(tämä on siis tavalla kissalla on 9 henkeä), niin kun se hahmo kuolee ostat uuden hahmon joka maksaa sen 5-10 ja se on sen ekan hahmon sukulainen ja siten perii sen hahmon tavarat. Mutta tästä ei ole ollut puhetta varmaan 5 vuoteen.
 
Ei varmasti ole helppo juttu rahoittaa peliä julkaisun jälkeen, mutta alusta asti on luvattu ettei aluksia voi ostaa enää siinä vaiheessa. CIG on kuitenkin pitänyt kiinni monista isoista lupauksistaan tähänkin asti, joten en näe että tuon suhteen rikkoisivat lupauksensa ihan täysin. Suututtaisi peliyhteisön pahemman kerran ja siihen heillä ei ole varaa.

Star Citizenin jo nykyisellään kohtalaisen laaja pelaajakunta on kuitenkin varsin fanaattista ja sieltä kyllä löytyy tukijoita kohtalaisen helposti. Olen ihan varma, että keinot julkaisun jälkeiselle rahoitukselle keksitään.
Uskon myös että keinot keksitään, toivon vain että ne oikeat keinot keksitään suht ajoissa ettei ensin sählätä ja vasta sitten asiat asetu hyvin urilleen. Jää nähtäväksi.
 
Alunperin idea rahoittaa peliä julkaisun jälkeen oli, että pelihahmo maksaa 5-10 ekee. Eli siis ostat pelipaketin ja kun pelissä on permadeath(tämä on siis tavalla kissalla on 9 henkeä), niin kun se hahmo kuolee ostat uuden hahmon joka maksaa sen 5-10 ja se on sen ekan hahmon sukulainen ja siten perii sen hahmon tavarat. Mutta tästä ei ole ollut puhetta varmaan 5 vuoteen.
Ei juma tuo kuulostaa hyvältä. Oon aina itkeny peleissä sitä kuinka kuolemanpelko puuttuu ja pelaajat voi perseillä miten tykkää. Vähän ehkä kyseenalainen rahastus ja kovin epävakaa rahanlähde? Ehkä? Mut ajatustasolla tykkään henkilökohtasesti. Melkeen tulee vanhojen arkadehallien kolikkopelit mieleen. :D
 
Ei juma tuo kuulostaa hyvältä. Oon aina itkeny peleissä sitä kuinka kuolemanpelko puuttuu ja pelaajat voi perseillä miten tykkää. Vähän ehkä kyseenalainen rahastus ja kovin epävakaa rahanlähde? Ehkä? Mut ajatustasolla tykkään henkilökohtasesti. Melkeen tulee vanhojen arkadehallien kolikkopelit mieleen. :D
Ehkä mielenkiintoinen ajatus, mutta käytännössä ei todellakaan olisi toimiva tai hyvä rahoituskeino. On ihan varmaa, että vaikka pieni osa yhteisöstä pitäisi tuota herkullisena ajatuksena, niin suurin osa olisi jyrkästi sitä vastaan.

Toisaalta en kyllä itse muista mitään puheita tuollaisesta rahoituskeinosta, vaikka olen alusta saakka projektia melko tarkasti seurannut.
 
Ehkä mielenkiintoinen ajatus, mutta käytännössä ei todellakaan olisi toimiva tai hyvä rahoituskeino. On ihan varmaa, että vaikka pieni osa yhteisöstä pitäisi tuota herkullisena ajatuksena, niin suurin osa olisi jyrkästi sitä vastaan.
Samaa mieltä. Veikkaan että tulis valtaosalta täystyrmäys. Ite kuitenkin tykkään.
 
....
Aluksien myynti on CIG:lle elinehto, se on rahoitusmalli joka on valittu ja se on toiminut hyvin tähän asti. Mulla herää ihan oikea huoli, miten pelin ylläpitoa rahoitetaan julkaisun jälkeen jos aluksia, tai muuta kontenttia ei enää myydä?
...
Ymmärtääkseni enimmäkseen on puhuttu kosmeettisten asioiden myymisestä ja erilaisista vapaaehtoisista kk-maksuista, joita on tarjolla nytkin. On toki ollut puhetta myös hyvin rajallisesta määrästä pelirahaa, jota myytäisiin kk-kohtaisesti oikeaa rahaa vastaan. Jos tämä toteutuu ja määrä on aidosti rajattu hyvin, niin se ei mielestäni ole ongelma, mutta tuon kanssa täytyy kyllä olla varovainen.
Suurin tulonlähden Star Citizenin julkaisunjälkeen tulee jatkossa olemaan Squadron 42 mailmaan kuuluvien yksinpelejen myynti (niitähän on jo 3 kehutysputkessa).

Toinen merkittävä kysymys on se että kuinka suurta peliastudiota CIG aikoo yllläpitää Star Citizenin julkaisun jälkeen kun se suoraan määrää vuositttaisebn tulotarpeen.
 
Uskon myös että keinot keksitään, toivon vain että ne oikeat keinot keksitään suht ajoissa ettei ensin sählätä ja vasta sitten asiat asetu hyvin urilleen. Jää nähtäväksi.
:rofl: meinaan kun ottaa huomioon CIG tyylin kokeillaan jotain ja jos se ei toimi kokeillaan jotain toista ... ts kysymys ei ole sählätäänkö vai ei vaan kuinkapaljon.
 
Tuossa viime viikon ISC oli tästä piraatin pidätyksestä että saisi isomman bounty palkkion jos palautta bouyntyn elävänä. Siis jotenkin stunnaat sen ja se spawnaa vankilaan ja silti joudut paluttamaan sen kehon johonkin poliisi/vankila. Ja jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt niin tietyn tason rikollinen spwanaa aina vankilaan pidätettiin/tapettin tapettiin.
Tosin se kehon kanto olalla vissiin on vielä vaiheessa että ei ole tulossa tuohon ensimmäiseen patchiin.

Huomisessa Citizenconissa kiinnostaa osittain planeettateknologia V4, mutta ennen kaikkea Squadron 42-matsku. Toivottavasti ei jälkimmäisen osalta tule toista ohivuotta.

Samoilla mielin tuon V4 kanssa mutta en usko että nähdään squdron matskua, mutta se mitä en halua nähdä niin on tyyliin citizencon 2016 täysin fakeiä gameplay demoa. Joo en halua nähdä tiettyjä spoilattuja juttua fakinä, koska uskon että tech ei ole vielä siihen valmista.En avaa tätä spoil juttua nyt tässä ottakoon kukin itse selvää jos tuntuu siltä mutta voin sunnuntaina kommentoida lisää.
Vaan ennemin samaan tyyliin kuin viimevuonna,että tätä seuraava vuosi tuo tullessaan. Ja jos näyttävät sen spoil jutun niin sitten siten että siihen on tech jollakin tasolla valmista. Olettan että squdron virallinen mainos kampania alkaisi joulun myynneistä.
 
Tuossa viime viikon ISC oli tästä piraatin pidätyksestä että saisi isomman bounty palkkion jos palautta bouyntyn elävänä. Siis jotenkin stunnaat sen ja se spawnaa vankilaan ja silti joudut paluttamaan sen kehon johonkin poliisi/vankila. Ja jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt niin tietyn tason rikollinen spwanaa aina vankilaan pidätettiin/tapettin tapettiin.
Tosin se kehon kanto olalla vissiin on vielä vaiheessa että ei ole tulossa tuohon ensimmäiseen patchiin.



Samoilla mielin tuon V4 kanssa mutta en usko että nähdään squdron matskua, mutta se mitä en halua nähdä niin on tyyliin citizencon 2016 täysin fakeiä gameplay demoa. Joo en halua nähdä tiettyjä spoilattuja juttua fakinä, koska uskon että tech ei ole vielä siihen valmista.En avaa tätä spoil juttua nyt tässä ottakoon kukin itse selvää jos tuntuu siltä mutta voin sunnuntaina kommentoida lisää.
Vaan ennemin samaan tyyliin kuin viimevuonna,että tätä seuraava vuosi tuo tullessaan. Ja jos näyttävät sen spoil jutun niin sitten siten että siihen on tech jollakin tasolla valmista. Olettan että squdron virallinen mainos kampania alkaisi joulun myynneistä.
Lainaus tästä ketjusta (#3278) koskien 3.8 versiota

"
Notable Changes for November 15th, 2019


Persistent Universe
_________________

Prison Missons
This card introduces various missions set within in-game prisons around the universe and has been added to the Roadmap for Alpha 3.9.

Klescher Automated Prison
This card introduces the Klescher Automated Prison, which is owned and operated by Klescher Rehabilitation Facilities, a private corrections provider. This fully automated corrections site includes housing, security, and work release opportunities to allow prisoners to be productive while paying their debt to society. This card has been added to the Roadmap for Alpha 3.9.

Prison Uniform
This card introduces the Prison Uniform wearable, which has been added to the Roadmap for Alpha 3.9.

...

Law System v2 – Fines
This card introduces the ability for you to be able to pay off your fines at a terminal in your own time, rather than automatic fines. Work on this is nearing completion, resulting in Law System v2 – Fines being added to the Roadmap for Alpha 3.8.
"

Ts vankilat on tulossa nopeampaa kuin moni odottaa ja kyllä myös pelaajien on tarkoitus joutua vankilaan.
 
Lainaus tästä ketjusta (#3278) koskien 3.8 versiota

"
Notable Changes for November 15th, 2019


Persistent Universe
_________________


Prison Missons
This card introduces various missions set within in-game prisons around the universe and has been added to the Roadmap for Alpha 3.9.

Klescher Automated Prison
This card introduces the Klescher Automated Prison, which is owned and operated by Klescher Rehabilitation Facilities, a private corrections provider. This fully automated corrections site includes housing, security, and work release opportunities to allow prisoners to be productive while paying their debt to society. This card has been added to the Roadmap for Alpha 3.9.

Prison Uniform
This card introduces the Prison Uniform wearable, which has been added to the Roadmap for Alpha 3.9.

...

Law System v2 – Fines
This card introduces the ability for you to be able to pay off your fines at a terminal in your own time, rather than automatic fines. Work on this is nearing completion, resulting in Law System v2 – Fines being added to the Roadmap for Alpha 3.8.
"

Ts vankilat on tulossa nopeampaa kuin moni odottaa ja kyllä myös pelaajien on tarkoitus joutua vankilaan.

Joo tiesin kyllä että vankilat on jo 3.8 mutta kirjoitin ehkä vähän epäselvästi eli pvp/pve tilanteessa toisen stunnaus ja sen kehon kantaminen jonnekin on vielä vissiin vaiheessa, että ei olisi vielä tuossa 3.8
 
Joo tiesin kyllä että vankilat on jo 3.8 mutta kirjoitin ehkä vähän epäselvästi eli pvp/pve tilanteessa toisen stunnaus ja sen kehon kantaminen jonnekin on vielä vissiin vaiheessa, että ei olisi vielä tuossa 3.8
Juu ei ole näkynyt mitään tuon animaatio yms tuesta 3.8 versioon.


---------------------------------------------------------------------------------------


Lukekaa uusimman Jump Pointin artikkeli

"THE ROAD TO OBJECT-CONTAINER-STREAMING"

Siinä on hirveästi tärkeää asiaa siitä mikä oikeasti merkitsee pelin valmistumisen kannalta.

Google löytö JP07-10_OCS-Boot-Camp.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Mites usein toi Jump Point ilmestyy kun luin tuon jutun jo varmaan loppukesästä?
Luulin että oli tullu jotain uutta stooria tuosta mutta tuohan oli jo vanha.
 
Mites usein toi Jump Point ilmestyy kun luin tuon jutun jo varmaan loppukesästä?
Luulin että oli tullu jotain uutta stooria tuosta mutta tuohan oli jo vanha.
Kerran kuussa mutta tuosta samasta aiheesta on muistaaksenio ollut lyhyenpi pätkä jo aikaisemminkin joten olet saattanut lukea sen aiakisemmman pätkän.

PS SSOCS juttu on artikkelin loppupuolella.
 
Ensimmäisenkin valmistumiseen on mahdollisesti matkaa vielä vuoteen 2022 saakka. Tosin Mark Hamill kyllä twiittasi, että Squadron 54 tulee ulos ensi vuonna, mutta onko tämä kovin luotettava todistaja.
Kyllä siitä on muutenkin aika avoimesti puhuttu, että SQ42:n ensimmäinen osa julkaistaan ensi vuonna. Tarinan jatkaminen ei ihan älyttömästi vaadi aikaa, koska muitakin osuuksia tehdään jatkuvasti ja pohjatyöt on suurelta osin jo tehty.
 
Star Citizen Roadmap - RSI

Tämä nyt kuulostaa valitettavasti aikalailla haihattelulta, ellei road mapejä ole viivästetty markkinointiteknisistä syistä. Vuosi 2021 olisi jo aikamoinen saavutus tai että betatestausvaihe osuisi suunnilleen Q3:een ja vuoteen 2020. Citizenconin Squadron 42-hype paljastanee aika paljon. Jos nyt ei jo rummuteta julkaisua täysillä niin ei kovin todennäköiseltä kuulosta, että vuosi 2021 olisi yhä pitävä veikkaus. Siinä julkaisujulistuksessakin olisi sitten pidettävä pää kylmänä, kun mitään varmuutta julkaisupäivän pitämisestä ei ole ja aluksiakin pitäisi taas myydä.

Chris Roberts ei ole koskaan tyytynyt julkaisemaan tarinalle jatkoa sen suuremmitta ponnisteluitta ellei nyt puhuta mission packeista eli suunnilleen DLC-sisällöstä vanhoihin Wing Commandereihin. Aina on ollut uutta teknologiatavoitetta mukana. Eikä yksikään tapa tehdä yhtään mitään pelattavaa ole tainnut vielä tepsiä vuosina 2013-2019 siinä mielessä Cloud Imperium Gamesiin, että tuotantoa olisi joudutettu. Aluksia opittiin tekemään toki verrattain jouhevasti, kun tuotanto siirtyi pelitalon sisäiseksi osittain ulkoisiin sopimuskumppaneihin nojanneesta aiemmasta tyylistä.

Siis kyllä tämä visio mielestäni kuulostaa aika kaukaahaetulta. Siis se, jossa CIG alkaa kikkailemaan täysin yllättäen löytyneen satojen miljoonien dollarien arvoisen bisneksensä kanssa, jotta voisi tuottaa myyntikärkenään yksinpelejä. Kun mikään poissulkeva optio se ei varmaankaan ole. Chris Roberts on alusta saakka puhunut pelirahan käytästä heidän kohdallaan, joilla ei ole aikaresursseja käyttää pelissä etenemiseen. Onko se aluskauppa uusissa konseptialuksissa, satojen eurojen kuukausittaisissa alusostoissa, joita koristemyynti tukee vai missä, mutta iloinen uutinen alusharrastajille lie, että heidän aluksensa arvostetaan yhä satojen dollareiden tasolle myyntihinnaltaan, eikä ainoastaan joukkorahoituksen ajaksi.
Aika jännää, että yrität käyttää roadmap sivua argumenttina minun sanomaani vastaan, kun tuo roadmap nimenomaan kertoo, että alpha, beta ja viimeistely on kaikki ajoitettu vuodelle 2020. Toistaiseksi aikataulussa tuota ajatellen on myös pysytty.

Noin muutoin minä en ole puhunut sanaakaan siitä, että SQ42 menisi CIG:n tärkeyslistan kärkipäähän tai toimisi tulevaisuuden rahoittajana. Minä uskon, että tulevaisuudessa SQ42 rahoittaa itseään ja Star Citizen rahoittaa itseään - erilaisin tavoin.
 
Ihmettelen vähän täällä olevaa keskustelua Star Citizenin ansaintamallista julkaisun jälkeen, että mistä saadaan rahat pyörittämään palvelimia kun se on niin kallista. Eikös tähän asti suurin osa moninpeleistä ole rahoitettu kertamaksulla? Miksi tämä olisi Star Citizenin kanssa ongelma?
 
Ihmettelen vähän täällä olevaa keskustelua Star Citizenin ansaintamallista julkaisun jälkeen, että mistä saadaan rahat pyörittämään palvelimia kun se on niin kallista. Eikös tähän asti suurin osa moninpeleistä ole rahoitettu kertamaksulla? Miksi tämä olisi Star Citizenin kanssa ongelma?
Kuinka moni MMO pyörii kertamaksulla? Nopeasti tulee mieleen WoW ja EVE. Käsittääkseni noissa on kuukausimaksu. Ja jos kuukausimaksua ei ole jossain pelissä niin vois purkaa sen pelin ansaintamallin ja tutkia mistä raha tulee.
 
Kuinka moni MMO pyörii kertamaksulla? Nopeasti tulee mieleen WoW ja EVE. Käsittääkseni noissa on kuukausimaksu. Ja jos kuukausimaksua ei ole jossain pelissä niin vois purkaa sen pelin ansaintamallin ja tutkia mistä raha tulee.

Nopeasti tulee mieleen Elite ja sen lisäksi kaikki first person shootterit (battlefieldit jne) :shy:. Elitessä on mikromaksuskinejä, joista saanee jonkin verran tuottoa.
 
Ihmettelen vähän täällä olevaa keskustelua Star Citizenin ansaintamallista julkaisun jälkeen, että mistä saadaan rahat pyörittämään palvelimia kun se on niin kallista. Eikös tähän asti suurin osa moninpeleistä ole rahoitettu kertamaksulla? Miksi tämä olisi Star Citizenin kanssa ongelma?

Kuinka moni MMO pyörii kertamaksulla? Nopeasti tulee mieleen WoW ja EVE. Käsittääkseni noissa on kuukausimaksu. Ja jos kuukausimaksua ei ole jossain pelissä niin vois purkaa sen pelin ansaintamallin ja tutkia mistä raha tulee.

Monilta unohtu juuri tuo että Star Citizen (sitten kun se on valmis) ei ole pelkkkä moninpeli vaan täysiverinen massiivinen MMO joka vaatii ylläpitoa ja sisältöpäivityksiä ts ei pelkät serverien ylläpitokulut.

Mutta kannattaa huomioida myös merkittävä ero WoW/EVE vs Star Citizen nimittäin se että SC käytää virtuaalipalvelimia oman massiivisen palvelinraudan sijasta ts SC:n kiinteät ylläpitokulut on paljon pienemmät ja ne elää todellisen aktiivisen pelajamäärän mukaan.
 
Nopeasti tulee mieleen Elite ja sen lisäksi kaikki first person shootterit (battlefieldit jne) :shy:. Elitessä on mikromaksuskinejä, joista saanee jonkin verran tuottoa.
Elite ei käytä servereitä vaan se on PtoP peli eli sen serverirautakulut on merkittävästi pienemmät kuin SC:llä joka on täysin serveripohjainen peli.

Battlefield on simpeli moninpeli sitä ei tule verrata SC/WoW/EVE tyylisiin peleihin kun ylläpitokuluista puhutaan.


-------------------------------------------------------------------------------------







-------------------------------------------------------------------------------------


Uusi Spectrum - Guide System Ohje Systeemi
 
Viimeksi muokattu:
Battlefield on simpeli moninpeli sitä ei tule verrata SC/WoW/EVE tyylisiin peleihin kun ylläpitokuluista puhutaan.

No tätä oikeastaan hain, että mikä SC/WoW/EVE peleissä aiheuttaa niitä kustannuksia?

Elite ei käytä servereitä vaan se on PtoP peli eli sen serverirautakulut on merkittävästi pienemmät kuin SC:llä joka on täysin serveripohjainen peli.

Ja siis mitä SC:n servereillä tapahtuu, mitä Eliten servereillä ei tapahdu? En oikein ymmärrä tätä eroa, ja asia kiinnostaa.
 
Vähän OT, mutta Frontierilla on muitakin pelejä kuin Elite, (Planet Coaster, Jurassic World, Planet Zoo) + kaikkien pelien mikrotransaktiot, joten rahantulo ei ole pelkästään Eliten varassa.
 
Ja siis mitä SC:n servereillä tapahtuu, mitä Eliten servereillä ei tapahdu? En oikein ymmärrä tätä eroa, ja asia kiinnostaa.
Yleisesti p2p tekniikassa pelaajien koneet on suurilta osin vastuussa pelin vaatimissa laskentatehoissa ja datan lähetyksessä. Pelaajien koneet siis voivat keskustella suoraan toistensa kanssa ilman serveriä. Serveri sitten hoitaa tiettyjä asioita siinä samalla. Serverien tarve hyvin vähäistä.

Kun taas SC:n tapauksessa serverit on vastuussa pääosin laskentatehosta ja datan lähettämisestä pelaajille. Data kiertää aina serverin kautta pelaajien välillä. Tämä vaatii sitten paljon enemmän sieltä serveripuolelta.

p2p tekniikka hyödyntää siis laskentatehossa ja dataliikenteessä itse pelaajien rautaa. Kun taas perinteisemmässä serveriratkasussa pelintekijät on vastuussa raudasta, ja se luonnollisesti maksaa.
 
Server meshing tulee vaatimaan melko paljon serveriltä.

Perinteisesti käyttäjä juttelee serverille ja serveri käyttäjälle. Serveri saattaa jutella välillä muille servereille mutta ei jatkuvasti. Yleensä kun esimerkiksi haetaan käyttäjän tietoja tai muuta tietoa varastosta.

Server meshingissä serverit juttelevat keskenään jatkuvasti. Dataa liikkuu erittäin suuria määriä jo pelkästään servereiden välillä.

Universumin simulaatiokin tulee vaatimaan laskentatehoa.
 
Olipas upeeta, että piti änkee 3.7.2 liveen, ku fps on tollasta paskaa :dead:
 
Oletettavasti tuota serverien kuormittamisesta ja meshinginstä saadaan sitten jotain hyötyä - mikähän se mahtaa olla (esim verrattuna nyt siihen Eliten tekniseen ratkaisuun)?
 
Olipas upeeta, että piti änkee 3.7.2 liveen, ku fps on tollasta paskaa :dead:

Pelaajathan spawnaa nyt automaattisesti ArcCorpiin missä on aina ollu huonompi fps kun muualla. Voi johtua myös siitä että free flyn takia siellä on muutama pelaaja enemmän kuormittamassa paikkoja.
Itekin piti pudottaa 4K:lta QHD:lle kun 4K fps oli luokkaa 15-20 ArcCorpissa.
 
Oletettavasti tuota serverien kuormittamisesta ja meshinginstä saadaan sitten jotain hyötyä - mikähän se mahtaa olla (esim verrattuna nyt siihen Eliten tekniseen ratkaisuun)?

Eliten Matchmaking on vähän mitä on. Vaikka pelaajia olisi yhdellä alueella 100 niin saatat nähdä niistä 4 ja vaatii ihan hirveetä säätöä välillä että näkee esimerkiksi kaverit.

Ideana on että koko Star Citizen on yhdellä serverillä ja pelaajat näkevät aina kaikki alueella olevat muut pelaajat. Ei instansseja, ei phasingiä. Toki realistisesti server meshing joutuu tekemään jonkinlaista match makingiä ja instansointia sillä ei ole realistista että ArcCorpissa olisi esimerkiksi 1000 pelaajaa samanaikaisesti.

Server meshingin idea on jakaa pelialue pieniin servereihin jotka keskustelevat keskenään. Teoriassa yksi serveri voi olla niinkin pieni kuin yhden aluksen sisus. Server meshingillä data, kuten alukset, ammukset, sijaintitieto yms. kulkee serveriltä toiselle sallien suuren määrän pelaajia samalla alueella kun servereihin kohdistuva rasitus on jaettu usealle fyysiselle serverille. Teoriassa server meshingillä saadaan vaikka 200 pelaajaa Porti Olisarin ympärille. Käytännössä toki rajoitteeksi tulee pelaajien tietokoneen rajoitteet, ei kellään ole konetta joka pystyy renderöimään 200 alusta.


Eve online ei käytä server meshingiä, mutta se on tällä hetkellä ainoa muu peli jossa kaikki pelaajat jakavat saman maailman ja aina näkevät muut alueella olevat pelaajat. Ideana on luoda samanlainen maailma.
 
Serveritoteutuksen hyöty on myös siirtonopeus. Servereiden välillä on mitätön latency ja data liikkuu valtavaa vauhtia. Pelaajien inputtia joutuu kuitenkin odottelemaan tietyissä asioissa mikä hidastaa. Ilman inputlagia joku Stadian kaltanen pilivipelaaminen olis helposti MMO pelien tulevaisuus. Toivon että CIG keksii tästä jonkun hienon hybridin.

Käytännössä toki rajoitteeksi tulee pelaajien tietokoneen rajoitteet, ei kellään ole konetta joka pystyy renderöimään 200 alusta.
Paskanmarjat. 1000 aluksen rendaus onnistuu jos LODaus on kunnossa yhdellä tehokkaalla pelikoneella. Jos sä yrität rendata noita SC:n aluksia sillä detail levelillä millä ne on mallinnettu niin ei tietenkään mikään kone jaksa. Jos peli on noin rakennettu teknisesti ettei yksi pelikone jaksa rendata kuin kymmeniä (sata?) alusta niin sitten on tehty jotain väärin. Tai no, ehkä se silmäkarkki on niin tärkeetä ettei siitä luovuta.

Eve online ei käytä server meshingiä, mutta se on tällä hetkellä ainoa muu peli jossa kaikki pelaajat jakavat saman maailman ja aina näkevät muut alueella olevat pelaajat. Ideana on luoda samanlainen maailma.
Kuulostaa ihan yhdeltä suomalaiselta scifi MMO:lta. ;)
 
Eliten Matchmaking on vähän mitä on. Vaikka pelaajia olisi yhdellä alueella 100 niin saatat nähdä niistä 4 ja vaatii ihan hirveetä säätöä välillä että näkee esimerkiksi kaverit.

Ideana on että koko Star Citizen on yhdellä serverillä ja pelaajat näkevät aina kaikki alueella olevat muut pelaajat. Ei instansseja, ei phasingiä. Toki realistisesti server meshing joutuu tekemään jonkinlaista match makingiä ja instansointia sillä ei ole realistista että ArcCorpissa olisi esimerkiksi 1000 pelaajaa samanaikaisesti.

Server meshingin idea on jakaa pelialue pieniin servereihin jotka keskustelevat keskenään. Teoriassa yksi serveri voi olla niinkin pieni kuin yhden aluksen sisus. Server meshingillä data, kuten alukset, ammukset, sijaintitieto yms. kulkee serveriltä toiselle sallien suuren määrän pelaajia samalla alueella kun servereihin kohdistuva rasitus on jaettu usealle fyysiselle serverille. Teoriassa server meshingillä saadaan vaikka 200 pelaajaa Porti Olisarin ympärille. Käytännössä toki rajoitteeksi tulee pelaajien tietokoneen rajoitteet, ei kellään ole konetta joka pystyy renderöimään 200 alusta.


Eve online ei käytä server meshingiä, mutta se on tällä hetkellä ainoa muu peli jossa kaikki pelaajat jakavat saman maailman ja aina näkevät muut alueella olevat pelaajat. Ideana on luoda samanlainen maailma.

Kiitos, kuulostaa kyllä aika hienolta ja merkittävältä parannukselta vrt instanssit.
Lisäksi varmaan ainakin teoriassa olisi mahdollista nähdä suuri määrä pelaaja-aluksia, pitäisi vain jotenkin skaalata renderöintiä reippaasti tilanteen mukaan.
 
Jos LODeja miettii niin pieniä aluksia ei tarvitse renderöidä ollenkaan 500 metriä kauempana ja 200-500m matkallakin alus voisi olla värillinen dorito. Tuolla tavalla samalle alueelle voisi tunkea ne 1000 pelaajaa jos server meshing toimii kuten teoriassa.

Eiköhän CIG kuitenkin käytännössä jonkun rajan tuohon laita, sillä jos nuo 1000 pelaajaa kaikki päättäisivätkin mennä Port Olisarin kokoiselle alueelle olisi kaikkien pelikokemus pilalla.
 
Olipas upeeta, että piti änkee 3.7.2 liveen, ku fps on tollasta paskaa :dead:
Öh, en kyllä huomannut mitään erityistä eroa aiempaan? Ihan hyvin pyörähti jopa Arc Corp omalla koneella, vaikka siellä on nyt tavallista enemmän pelaajia.

3.7.2 ei muuttanut suorituskykyä mihinkään ja se tuntuu toimivan kaikin puolin varsin hyvin. En oikein ymmärrä pointtiasi tässä, eli mitä mielestäsi olisi sitten pitänyt tehdä? Se nyt on kuitenkin aika selvää, että expo-päivitys tuodaan nimenomaan liveen.
 
Öh, en kyllä huomannut mitään erityistä eroa aiempaan? Ihan hyvin pyörähti jopa Arc Corp omalla koneella, vaikka siellä on nyt tavallista enemmän pelaajia.

3.7.2 ei muuttanut suorituskykyä mihinkään ja se tuntuu toimivan kaikin puolin varsin hyvin. En oikein ymmärrä pointtiasi tässä, eli mitä mielestäsi olisi sitten pitänyt tehdä? Se nyt on kuitenkin aika selvää, että expo-päivitys tuodaan nimenomaan liveen.
Aijaa, mulla pyörii 3.7.2 fps siinä 35-50 Arc Corpis ja 3.7.1 50-90. Asensin pelinki uudestaan mutta sama homma, Ja tämä oli lauantaina.
 
Aijaa, mulla pyörii 3.7.2 fps siinä 35-50 Arc Corpis ja 3.7.1 50-90. Asensin pelinki uudestaan mutta sama homma, Ja tämä oli lauantaina.
Ei nuo FPS lukemat ole huonoja SC Alphalle versiosta riippumatta varsinkaan tämän Free Fly härdellin aikana.

SC Alphan FPS:ät on aina tukkoon täynnä olleella serverillä pystyneet dippamaan sinne 35 FPS lukemaan pelaajan raudasta riippumatta.

Nyt Free Flyn aikana kun vielä hylätään paljon aluksia leijumaan minnesattuu ne kuormittaa serveriä normaalia enempi meinaan kun vaikka serverillä olisi vain 50 pelaajaa voi sillä kumminkin olla päivitettävänäään (hatusta) 200 pelaaja alusta kun niitä hylättyjä aluksia on paljon (SSOCS:ää ei vielä ole käytösä niin siksi hylätty pelaaja alus on serverille melkeinsama kuorma kuin käytössäoleva).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom