Huomautus sitten vielä Ravenista että ei voi sulatella crediteiksi tai iskeä CCU:ta, josta päivittää parempiin aluksiin. Eli kannattaa tehdä DD ennen ostopäätöstä.
EDIT: Varauksella vielä tämä CCU päivitys, kun tuli hankittua alus tänään. Tässähän tais olla joku 24h karenssi?
Juu kuten muut sanokin jo niin kun koodi on käytetty alus on jumissa tilissäsi loputtomasti eikä siellä voi tehdä yhtään mitään. Mikään ei varmaan estä liittämästä useampaa Raveniä yhteen tiliin, mutta se on toisaalta vähän turhaa. Toki pelin sisällä sitä toista voi sitten lainata kavereille. Siinäpä se ainoa hyöty omistaa useampi on.
Raven on muuten hauskin alus millä olen päässyt lentämään tähän mennessä. Sillä voi tehdä kaikkea kivaa mitä muilla aluksilla ei voi kuten kiristää rahaa kauppamiehiltä.
Toissapäivänä kiristin 1000 UEC Freelanceriltä jolla oli 100k edestä cargoa. Ei suostunut maksamaan niin ammuin EMP:llä virrat pois ja alus tippui takaisin planeetalle. Ammuin toisen moottorin pois ja aina kun alus koitti lähteä uudestaan ilmaan niin taas virrat pois. Uhkailuista huolimatta se ei suostunut maksamaan lunnasta. Vaihtoehdoiksi jäi toteuttaa uhkaus aluksen tuhoamisesta tai päästää kaveri menemään. Päätin päästää menemään, mutta jahtasin vähän aikaa ja ammuskelin perään. Ehkä kaverille jäi vähän parempi maku suuhun ja tarina kerrottavaksi kavereille sen siaan että olisin vain räjäyttänyt aluksen ja aiheuttanut turhaa turhautumista.
Okei,luin kaikki kirjoittamani viestit tarkasti läpi varmistaakseen että mitä olen selittänyt ja en vieläkään ymmärrä sun selitysten yhteyttä mun selityksiin joten tein tälläsen kätevän taulukon.
SC on kerännyt enemmän rahaa kuluttajilta kuin moni legendaarinen peli. Suoralla myyntimäärällä ei ole mitään väliä sillä jos EA, Activision tai mikä muu tahansa firma voisi myydä peliä tuohon sun arvoimaan 95-115 euron keskihintaan ne tekisivät sen. Näille firmoille on tärkeää ainoastaan sisään tullut rahamäärä (katso esimerkkiä mikromaksut).
Tuo taulukko tietenkin olettaa että kaikki Half-Lifet on myyty 60 dollarilla eli todellisuudessa sisään tuotu rahamäärä on pienempi. Tämä tarkoittaa sitä että SC joka on alphassa eikä kovin sisältörikkaassa tai teknisesti toimivassa alphassa on tuonut enemmän rahaa sisään kuin yksi tärkeimmistä PC-pelihistorian legendoista.
Miksi sinä taahallaan valehtelet nuo CIG kohdat kuvassa täysin päinvastaisiksi siitä mistä me ollaan puhuttu.
Ja miksi sinä edelleen väität että jo etukäteen myydyllä todellisella uniikilla kappalemäärällä ei olisi mitään väliä kun arvioidaan sitä minkäverran pelillä on jäljelllä todellista potentiaalia myydä lisää.
Kun fakta on se että on bäkkereitä jotka omistaa useita (esim. kymmenen) Star Citizen/Squadron 42 pelipakettia niin se pitää huomoida tuossa arviossa jo myydystä uniikista pellimäärästä ja potentiaalisesta jäljellä olevasta ostajamäärästä.
Kun ei pelin julkaisunjälkeen pelin ostavat osta kymmentä kopiota pelistä on tämän poikkeaman huomiottooa jättäminen todelle typerää niin että miksi sinä vaadit että tällaista ilmeistä virhettä ei pitäisi pyrkiä korjaamaan.
Sitten on vielä se että miksi sinä vaadi että Star Citizen ja Squadron 42 pelien hintoina pitäisi käytää lukua 60€ kun se ei ole totta ne ei maksa 60€ per kpl.
Eli kokonaisuudessa, miksi sinä et hyväksy sitä että käytettäisiin käytettävissä olevia faktoja pohjana arvion teolle.
Star Citizenin ja Squadron 42:n myyty määrä ei ole n. 210860072$ jaetuna 60$:lla niin kuin sinä virheellisesti väität.
RSI:n sivulla on vain 2197132 rekisteröitynyttä käyttäjää ja niistä suurinosa ei ole ostanut mitään Pledgeä (ts peliä).
Eli todellinen Star Citizenin ja Squadron 42:n myyty määrä on reilusti alle 2197132 kpl, eikä 3514334 kpl niin kuin sinä väitit, eli väitit myydyn uniikin "kopiomäärän" suurinpiirtein kaksikertaa suuremmaksi kuin se todellisuudessa on.
CIG ei ole enää pitkäänaikaan kertonut sellaista lukua josta voisi suht hyvin päätellä montako pelipaketin ostanutta todellisuudessa on tällähetkellä, ts CIG tarkoituksella saala sitä kuinka suuri todennäköinen myyntipotentiaali peleillä on julkaisun (joukorahoituksen loppumisen) jälkeen.
Oma veikkaukseni on että todellinen (uniiki) "myyty" kappalemäärä on tällähetkellä jotain 250000-1000000 (ts 1/4-1/2 tuosta 2197132 määrästä).
Ja oma konservatiivinen veikkaukseni potentiaalisesta myyntimäärästä julkaisunjälkeen on 2-10 miljoonaa kappaletta, tuo toteutuu silloin jos SC ja SQ42 pelejä ostaa vain tämän avaruussimu genren harrastajat eikä pelit saavuta yli genrerajan ylittävää myyntiä.
Eli tuon oman veikkaukseni myyntitulot julkaisun jälkeen olisi 120-600 miljoonaa,
eli jos CIG haluaisi se pystyisi jatkamaan myyntituloilla pelinkeitystä samalla kustannustasolla kuin nyt n. 2-10 vuotta.
1:10 on hyvin yleinen toteutunut jakauma kaikessa ennakko myynnissä ja joukkorahoituksessa yms verratuna julkaisun jälkeiseen myyntiin, ts earlyasses myynti on kymmmenesosa julkaisun jälkeisestä myynnistä, ja minä käytin veikkauksessanin vain noin 1:5 suhdetta eli aliarvoin myynnin puolella varmuudenvuoksi.
Taas sinä muunnat sanottua tuo ei ole pelejen myyty keskihinta sen on bäkkerien bäkkäämä keskiarvo ei Star Citizen eikä Squadron 42 maksa sitä.
Star Citizen maksaa 50,78€
Squadron 42 maksaa 50,78€
Kummatkin pelit sisältävä paketti maksaa 73,35€
Yleensäkin mistä sinä keskustelet kun tunnut sujuvasti vaihtavan aihetta sen mukaan mikä sinule sopii, kun alunperin oli puhe siitä minkäverran Star Citizen ja Squadron 42 voi myydä julkaisun jälkeen ja sinä vaihdoit puheen yllätäen kertyneeseen kokonaissummaan joka on eri asia kun se paljonko peli voi myydä julkaisunsa jälkeen.
Kertynyt joukkorahoitus kokonaissumma ei korreloi myydin pelimäärän kanssa koska tuo kokonaissuma sisältää myös monta pelikopiota ostaneet ja myydyt alukset.
Kun arvioidaan sitä paljonko on julkaisunjälkeen potentiaalisia pelin ostajia pitää tietää (edes suurinpiirtein) paljonko niitä uniikeja kopioita on todellisuudessa tähänmenessä mennyt sinä kieltäydyt hyödyntämästä tätä faktaa miksi.
Tuli hankittua Sabre Raven, koska koodien hinnat valuneet alas ennen viimeistä käyttöpäivää 31/12/2018. Ylivoimaisesti "paras diili" pelissä tällä hetkellä.
Muistakaa sitten että harmailta markkinoilta ostetulla Raveneilla ei ole mitään suojaa, CIG voi poistaa ne tililtänne milloin tahansa ilman varoitusta/korvausta.
Ette voi myöskään sulattaa (melt) ettekä päivittää (upgrade) niitä Ravenejanne miksikään.
Sen lisäksi jos sen Ravenin (Optane aseman) alkuperäine omistaja ilmoittaa CIG:lle että hänen Raveninsa on väärällä omistajalla se Raven katoaa tililtänne riipumatta siitä kauanko se on teillä ollut ettekä te voi tehdä yhtään mitään koska ette ole sen sääntöjen mukainen omistaja.
Oma mielipiteeni on että Raven ei ole niin erikoinen alus että tuollainen riskin sen saamiseksi kannattaisi ottaa.
Tuossa rahat ilmeisesti loppumassa teorissa vain on se ongelma että rahaa on tullut sisään kokovuoden tasaisentappavaantahtiin mutta siksipä tuohgon rahatloppumassa teoriaan oli tarvinut myös sisällyttää teoria siitä että kasvava Funding luku olisi valhe.
Eli loppujenlopuksi kysessä oli kehäpäätelmä jonka peruste oli keksitty tai ainakaan sille ei ole mitään näyttöä.
Miksi sinä taahallaan valehtelet nuo CIG kohdat kuvassa täysin päinvastaisiksi siitä mistä me ollaan puhuttu.
Sitten on vielä se että miksi sinä vaadi että Star Citizen ja Squadron 42 pelien hintoina pitäisi käytää lukua 60€ kun se ei ole totta ne ei maksa 60€ per kpl.
Eli kokonaisuudessa, miksi sinä et hyväksy sitä että käytettäisiin käytettävissä olevia faktoja pohjana arvion teolle.
En ole missään välissä väittänyt että SC:n hinta on 60 dollaria. Käytin 60 dollaria laskeakseni muiden AAA-pelien tuottaman rahamäärän koska se on ollut niiden hinta julkaisussa.
Mie tässä koitin vähän etsiä löytämättä kunnolla mitään todellista factaa taikka edes kunnon ideointia tuon tractor beamin suhteen muuta kuin että sillä saadaan objekteja siirrettyyn paikasta toiseen...
Mutta esim. pienemmät alukset, joihin sen pystyy asentamaan tai kuten esim. Cutti Musti jossa tulee beami mukana, pystyykö ne täyttämään oman tavaratilansa sillä työkalulla vai onko niiden toiminnallisuus tarkoitettu pääasiassa isojen aluksien täyttämiseen kuten catepillarit tai tarjoilemaan tavaraa reclaimerin saataville?
Voi olla kyllä koko konseptiin nähden liian aikaista tuumailua mutta jos joku on saanut enemmän tiedonmuruista irti kuin allekirjoittanut?
Muistakaa sitten että harmailta markkinoilta ostetulla Raveneilla ei ole mitään suojaa, CIG voi poistaa ne tililtänne milloin tahansa ilman varoitusta/korvausta.
Ja mistähän CIG tietää miten kyseinen Raven on hankittu? Aivan, ei mistään.
Ei tuossa ole mitään riskiä, kun hankinnan tekee harkiten ja katsoo tarkkaan keneltä ostaa. Todella halvalla saa harvinaisen aluksen, jonka arvo on paljon enemmän kuin sen nykyinen hinta.
Okei,luin kaikki kirjoittamani viestit tarkasti läpi varmistaakseen että mitä olen selittänyt ja en vieläkään ymmärrä sun selitysten yhteyttä mun selityksiin joten tein tälläsen kätevän taulukon.
SC on kerännyt enemmän rahaa kuluttajilta kuin moni legendaarinen peli. Suoralla myyntimäärällä ei ole mitään väliä sillä jos EA, Activision tai mikä muu tahansa firma voisi myydä peliä tuohon sun arvoimaan 95-115 euron keskihintaan ne tekisivät sen. Näille firmoille on tärkeää ainoastaan sisään tullut rahamäärä (katso esimerkkiä mikromaksut).
Tuo taulukko tietenkin olettaa että kaikki Half-Lifet on myyty 60 dollarilla eli todellisuudessa sisään tuotu rahamäärä on pienempi. Tämä tarkoittaa sitä että SC joka on alphassa eikä kovin sisältörikkaassa tai teknisesti toimivassa alphassa on tuonut enemmän rahaa sisään kuin yksi tärkeimmistä PC-pelihistorian legendoista.
Btw. Käsittääkseni IcePenin pointti oli siinä, että nykyiset rahat CIG on onnistunut keräämään varsin pieneltä yleisöltä. Puhutaan varmasti alle miljoonasta maksavasta asiakkaasta, kun niitä varmasti lopulta voi olla vähintään 3-4 miljoonaa varovaisesti arvioituna. Pointti on siis se, että vaikka rahaa on jo kerätty paljon, niin läheskään kaikkia potentiaalisia asiakkaita ei ole vielä mukana. Ja sillä todellakin on merkitystä.
Joko nyt en ymmärrä jotain oikein, tai sitten tuossa taulukossa on kohtalaisen iso virhe Half-Life -pelien kohdalla. 9*60 kun ei tuota lopputulokseksi 270, vaan 540.
Muutenkaan en nyt oikein ymmärrä tämän taulukon tai muiden tekstiesi pointtia. Väität, että myyntimäärä ei ratkaise, mikä olisikin tavallaan totta, jos peli olisi jo julkaistu ja kaikki potentiaaliset asiakkaat tavoitettu. Tästä tilanteesta ollaan kuitenkin kaukana, joten myyntimäärä (tai oikeastaan maksavien asiakkaiden määrä) todellakin on hyvin merkittävässä roolissa, jos halutaan arvioida miten paljon tuloja Star Citizen voi vielä saavuttaa.
En ole missään välissä väittänyt että SC:n hinta on 60 dollaria. Käytin 60 dollaria laskeakseni muiden AAA-pelien tuottaman rahamäärän koska se on ollut niiden hinta julkaisussa.
A. Sinä tahallisesti käytäät summa joka ei kerro todellista uniikien pelin myyntimäärää (kokonais pledge summa sisältää aivan kaikien myös ne valaat joten jos sitä käyttää niin kuin se olisi vain kaikkien pelejen myytymäärä eikä mitään muuta tuloksena on emävale).
B. Sinä käytät lukua 60€ jolaa ei ole mitäää tekemisstä todellisen peli myyntihinan kanssa joka on 50,78€ yksittäiselle pelille ja 73,35€ kummatkin pelit sisältävälle paketille.
Btw. Käsittääkseni IcePenin pointti oli siinä, että nykyiset rahat CIG on onnistunut keräämään varsin pieneltä yleisöltä. Puhutaan varmasti alle miljoonasta maksavasta asiakkaasta, kun niitä varmasti lopulta voi olla vähintään 3-4 miljoonaa varovaisesti arvioituna. Pointti on siis se, että vaikka rahaa on jo kerätty paljon, niin läheskään kaikkia potentiaalisia asiakkaita ei ole vielä mukana. Ja sillä todellakin on merkitystä.
...
Juuri niin minun laskuni pyrkivät käyttämään sellaisia lähtölukuja jotka parhaitenpystyy antamaan kuvan todellisesa jo myydystä uniikisat pelimäärästä ja antamaan kuvan jäljellä olevasta potentiaalisesa myyntimäärästä.
Ssg:n käyttämä luku ja laskutapa pyrki yliarvioimaan jo myydyn pelimäärän niin suureksi kuin sunkin vain voi eli se oli täysi vale.
En ole missään välissä väittänyt että SC:n hinta on 60 dollaria. Käytin 60 dollaria laskeakseni muiden AAA-pelien tuottaman rahamäärän koska se on ollut niiden hinta julkaisussa.
Se että otat sivulta todelisen luvun ei merkaa mitää kun.
A Et ymmärrä mitä se luku kuvaa.
B Kieltäydyt käyttämästä sitä lukua oikein (ts niissä puitteissa mitä se luku todellisuudessa kuvaa).
Suurin ongelma on se että sinä otat koko kertyneen joukkorahoitus summan ja käytät sitä niin kuin se olisi koko kertynyt pelin myyntimäärää jota se ei ole.
Kun käytää väärää lukua väärin lopputuloksena on vale tajusit valehtelevasi tai et.
Mie tässä koitin vähän etsiä löytämättä kunnolla mitään todellista factaa taikka edes kunnon ideointia tuon tractor beamin suhteen muuta kuin että sillä saadaan objekteja siirrettyyn paikasta toiseen...
Ei CIG:llä ole Tractorbeam idea nimeä ja käyttötarkoitusta pisemmällä.
Ts mitään pelimekaniikaan ei ole kehitetty sitä varten.
Kerran oli juttua että ne on kokeilleet jotain niin että varmistui että vetosäde loogiikka on mahdollista toteutta nykyisellä pelimootorilla ilman merkittävää muokkausta.
Eli tiedossa on vain että Tractorbeam tulee ja se on toteutettavissa ilman kohtuutoman suurta kehitystyötä.
Itselläni on Cutlass Black ja Caterpillar joten itsekkin odotan mielenkiinnolla noita Tractorbeam ominaisuuksia.
Myös Origin 315p malissa pitäisi ole Tractorbeam (se on muka osa sen explorer ominaisuuksia) mutta itse en keksi mitään järkikäyttöä Tractorbeacmille 315p kokoisessa aluksessa en varsinkaan sellaista joka voisi liityä explorer toimintaan
(pelin alkuperäisessä versiossa jossa ei ollut planeetojen pintoja eika EVA mahdollisuuta tuollainen tractorbeam explorer aluksessa olis voinut olla järkikäytössä muta kun EVA on mahdollinen ja voi liikua vapaasti myös planeetojen pinnoilla ei tuolla explorer tractorbeamille ole järkikäyttöä).
Jup CIG:n paidat on hyviä ja kohtuu hintaisia mutta se että ne pakataan ja lähetetään yksittäin ja se että ne pakkaus ja lähetykulut on selvästi suuremmat kuin paidan hinta on iso ongelma.
Esim. viimeksi kun ostin (Sub hinnalla) paidan niin paita maksoi selvästi alle 20€ mutta pakkaus ja lähetyskulut oli yli 30€, n.50€ paidasta on nyt vaan liikaa niin että itse en taida tilata lisää paitoja ennen kuin tuo pakkaus ja lähetyskulu systeemi korjataan järkeväksi.
Näin vuodenlopulla pelin nykytilaa/tulevaisuutta käsitelevät uutiset monesti ruotii pelin taloutta
koska se on aika olennainen juttu pelin tuleviasuuden kannalta
ja vuodenlopussa on käytettävissä koko vuoden kertynyt historia jota voidaan käyttää tulevaisuuden arviointiin.
Sitten on vielä tuo lisämauste että vuodenlopussa Brittien viranomaiset julkaisee Britteinsarilla olevien firmojen tiedot julkisiksi
ja CIG suurin studion Foundry 42 Winslow sattuu olemaan Briteissä
eli sitäkautta tulee noin 1/4 CIG:n sellaisista taloustiedoista julkisuuteen joita CIG itse ei julkaise.
Tuo 3.4 tuttuisi toimivan jo nyt senverran hyvin että se 20.12. julkaisu tuntuu mahdolliselta.
En tarkoita että 3.4 olisi julkaisussa riittävän bugiton tarkoitan vain että siinä ei ole liikaa pelin (varsinakaan serverin) kaatavia bugeja niin että sen julkaisuversion pystyssäpitäminen onnistuu riittävän hyvin.
Tuon 3.4 version käynnsitämisessä on vielä joku gremlin niin että yhdelläkertaa sen käynnistämine ei onnistu vaan se kippaa jossainvaiheessa ennen kuin ehtii sihen sängystänousu vaiheeseen saakka ja toisella kertaa (kun koneen on käynnsitanyt välissä) se käynnsityy ilman mitään nikottelua, ongelma tuon gremlinin paikantamisesa on se että kaatumien tapahtuu monesti niin että virhelogin lähetys ei onnistu joten CIG:lle ei ole data mistä kaivaisi sen kaatumisen syytä.
Olen tietenkin nyt vänkyräpyörä sanomaan mitään tuohon teidän kuinka paljon rahaa on käytetty (tuhlattu) mihinkään peliin ja kuinka monen eri kukkaron toimesta...
Mutta jos ajatellaan tarkemmin noita kaikkia toisiinsa verrattuja pelejä, myyntejä, tuloja ja nettoja... niin tuollainen yhdelle viivalle noiden vänkääminen on aika hupsua... Vähän kuin koittas verrata sinivalasta tai bruthatkayosaurusta toisiinsa, arvoidaan massoja toisiinsa mutta muuten kaikki on aivan vertailukelvotonta. Pelistudioiden ja pelin tuottamisien evoluutiot ovat olleet aivan erinäköiset, että alunperin kaikki raha mikä on varsinaisissa peleissä pyörinyt, on niin toisella tapaa voitu hyödyntää sen kehittävien/ansaitsevien tahojen hyväksi. Pelien sisällöt ovat olleet syntyprosessiltaan, missioltaan ja toteutukseltaan niin eri kategoriassa... Ihan kuin tässä jotkut eläisivät harhaluulossa että Funktioon f(x)=y, jossa raha on x ja ulos tulis tuotosta saman arvoisella vastikkeella(viittaan pääasiassa niihin jotka raflaavat siitä että miksi tuolla summalla ole jo tullut peliä ulos jatko-osineen)
Palaan teidän aiheen alkulähteille... kun teidän potenttiaaliset ostajamäärien paljoudet ja vähhyydet ovat haitariltaan aivan mahdotonta arvioida uskottavalla taikka todellista pelin jatkoon vaikuttavalla arvolla...
Sillä pelin imago- ja brändiarvo betavaiheesta siirtyessä Squardonin ja Star citizenin julkaisuihin merkitsee eniten sille tuuliviiripelikansalle, jotka eivät ole vielä peliä hankkineet. JA siltikkään ei voi vielä edes arvioida kuinka moni jo pelin ja alukset hankkinut ostaa sen toisen, kolmannen,.. n+1 gamepackagen, jos alpha/betavaihessa tulevat ikiomat npc:t iskevät itsensä pelaajien must-to-have listalle...
-Ryijy: "Ajatus ajattelulle itselleen ennenkuin aiheesta jatketaan"
PeeÄssimys. En toivo nyt mitään myötä- taikka vastakommentteja vaan kyseisen tapetilla olevan aiheen tarkastelua paljon kauempaa kuin siihen olemme tällä hetkellä ajautuneet.
Mä tulin esittelemään mun paitapussia ja joudun samaan väittelyyn. Aikaisemmin kun ilmaisin mielipineeni siitä seurasi viikon bännit ja nyt kun sen ymmärtää parempi aina bännata joka rakastaa mutta ei jaksa kuunnella
...
Palaan teidän aiheen alkulähteille... kun teidän potenttiaaliset ostajamäärien paljoudet ja vähhyydet ovat haitariltaan aivan mahdotonta arvioida uskottavalla taikka todellista pelin jatkoon vaikuttavalla arvolla...
...
Juuri tuon takia minä päädyn julkaisun jälkeisessä myyntiarviossani
näin suureen "Ja oma konservatiivinen veikkaukseni potentiaalisesta myyntimäärästä julkaisunjälkeen on 2-10 miljoonaa kappaletta," vaihteluväliin.
Kun tuntematomia/huonostitunnettuja muutujia joutu veikkaamaan suht. suurella haitarilla lopputukosenkin vaihteluväli on suuri, tässätapauksessa 2-10 miljoonaa kappaletta.
Esim. tuo montakon pelipaketin ostanutta kaikista CIG sivulle rekisteröityneistä on saadaan osittain kaivetua/veikattua Citizen Numberiin (saa kaiverttua Specrtum datasta) ja Citizens numeron erosta, koska sivulla oleva Citizens numero ei kerro pakettien myyntimäärää vaan kaikkien CIG:n sivuille rekisteröityneiden määrän.
Kun puhuin tuosta 2-10 m. myytyä peliä julkaisunjälkeen arvioin todellisuudessa vain Star Citizen moninpelin potentiaalista myyntiä, mutta koska Squadron 42 on todellisuudesssa tarinallinen yksinpeli se pystyy myymään sellaisillekkin markkinoille joille SC ei mene kaupaksi (eli käytitn sitä varmistaman että en pienimmän luvun kertoassani takuuvarmasti alittaisi toteutuvaa kokonaismyyntimäärää).
Sen mikä on potentiaalinenminimiostajamäärä pelille jukaisunjälkeen on aikahyvin veikattavssa kun on riittävä tietopohja sille että pystyy sanomaan että tuosta Citizens luvusta (joka kertoo aktiivisesti pelistä kiinostuneiden ihmisten määrän) on todellisuudessa vähintään yhden pelipaketin ostaneita vain 1/2-3/4 eli tuosta n. 2,200,000 määrästä todellisuudessa jo pelin omistavia on 1,100,000-1,650,000 eli heistä on jäljellä potentiaalisia ostajia on 550,000-1,100,000 yksilöä.
Eli kun sanoin että pelin julkaisunjälkeen myynti olisi minimissään 2 miljoonaa se tarkoittaa sittä että löytyy n. 1-1,5 miljoonaa sellaista ostajaa jotka ei ole jo rekisteröityneet CIG:n sivulle eli tuo luku on todella pieni enkä epäile hetkeäkään etteikö se pystyisi toteutumaan.
... PPeeÄssimys. En toivo nyt mitään myötä- taikka vastakommentteja vaan kyseisen tapetilla olevan aiheen tarkastelua paljon kauempaa kuin siihen olemme tällä hetkellä ajautuneet.
Pelin julkaisunjälkeisen jatkon kannalta näin bäkkerinä kiinnostaa vain yksi kysymys,
Onko CIG:llä julkaisunjälkeen riittävästi rahaa pelin ylläpitoon ja kuinkapitkäksi aikaa se raha riittää.
Eli itse pyörittelen näitä lukuja vain siksi kun haluan jolllakin todennäköisyydellä veikailla
kuinkapitkään pystyyn Star Citizen moninpeliä pelaamaan julkaisunjälkeen (pelkillä pelien myyntituloilla).
Palataampa vielä tähän
mutta koska Squadron 42 on todellisuudesssa tarinallinen yksinpeli se pystyy myymään sellaisillekkin markkinoille joille SC ei mene kaupaksi (eli käytitn sitä varmistaman että en pienimmän luvun kertoassani takuuvarmasti alittaisi toteutuvaa kokonaismyyntimäärää).
Nimittäin yksi seikka jota täytyy arvioida on se kuinkamoni Squadron 42 yksipelin potentiaalisista ostajista tällähetkellä ensinkään tietää että se on olemasssa/tulossa, vastaus on todella harva (tätä voi päätellä sen perusteella kuinka paljon on liikennettä CIG:n Squadron 42 sivulla ja Squadron 42 Facebook yms sosiaalisen median Squadron 42 sivuilla).
Ts suurinosa Star Citizen monipelin potentiaalisisat ostajista on vähintään joskus kuullut siitä.
Mutta suurinosa Squadron 42 yksinpelin potentiaalisista ostajisa ei ole edes kerran kuullut siitä joten suurinosa sen potentiaalisista ostajista ei vielä ensinkään tiedä siitä.
Mä tulin esittelemään mun paitapussia ja joudun samaan väittelyyn. Aikaisemmin kun ilmaisin mielipineeni siitä seurasi viikon bännit ja nyt kun sen ymmärtää parempi aina bännata joka rakastaa mutta ei jaksa kuunnella
Daniel O'connell Offner on nyt paljastettu directoriksi Robertsin veljeksien ja Ortwin Freyermuthin kanssa. Aiemmin mies on ollut toisenkin joukkorahoitetun projektin vaiheissa mukana enkelisijoittajalakimiehenä, kun Oculus Rift myytiin Facebookille.
Ts ei Usa:n Mafian rahaa niin kuin yksi tubettaja Caymansaarten perusteella maalaili.
Enkelisijoittajalle CIG:n (Star Citizen/Squadron 42), jonka pelien kehitys on melkein kokonaisuudessa tehty ilmaiseksi joukkorahoitusrahalla, luulisi olevan satavarma rahsampo kun riskit on minimoitu ilmaisella rahalla.
Muuten koska tuo on CIG UK se omistaa todennäköisesti vain Squadron 42 pelin oikeudet eli sen omistajat ei suoraan vaikuta Star Citizen pelin tulevaisuuteen koska Star Citizen pelin oikeudet omistaa USA:n CIG. Ts jos tuo enkelisijoittaja myy osuutensa vaikka EA:lle menee EA:lle vain osuus Squadron 42 pelistä ei Star Citizen:istä.
Mutta samalla sivulla tuon Funds luvun vieressä on Citizens luku 2199905
Eli koska 3520463 ei ole = 2199905 eikä se ole edes suurinpiirtein samaaluokkaa on selvää että sinun laskusi on rankasti metsässä joten et edes väittäisi että se olisi edes teoriassa oikeansuuntainen.
Tuo Citizens 2199905 luku sisältää kaikki RSI sivulle rekisteröityneet, vain osa sivulle rekisteröityneistä on ostanut pelipaketin eli pelin uniikki myyntimäärä on ehdottomasti alle 2199905 kappaletta ei reilustiyli (3520463) niin kuin sinä väität.
Kun tahallaan teet marjojenpoiminnan käyttämiesi lukujen suhten niin että
käytät kahdesta vierekkäin olevasta luvusta vain toista
saadaksesi aikaan takuuvarmasti väärän tuloksen
kyseessä on mielestäni harkittu valhe.
...
Vaikuttaisi siltä että CIG firmana on lähtenyt laajentamaan pikkasen liian agressiivisesti, varsinkin kun katsoo että tälläkin hetkellä on firman nykyiseen kokoon nähden 1/5 firman koosta avoimia työpaikkoja.
Mitä tuo tarkoitaa kun 20% on CIG:n mittakaavassa harvinaisenhidas kasvuvauhti kun menet jonkunaika historaissa taaksepäin niin työpaikkoja oli auki 1000+% ja viimevuonnakin taisi olla jossainvaiheessa 30-50% aukiolevia työpaikkoja.
CIG:n avoimista työpaikoista kannattaa huomioida se että ne on auki kaikilla studioila johon kyseisen työtehtävän voi sijoittaa ts vaikka jokaisella neljällä studiolla olisi artistin paikka-auki se ei välttämättä tarkoita että palkattaisiin 4 artistia.
Mikä tärkeintä tällähetkellä CIG hakee työntekijöitä yhtä tietyttä tarkoitusta varten nimitäin tällähetkellä CIG:llä on yksi aurokokuntatyöryhmä ne haluaa laajentaa tätä mahdollisiman monella auronkokuntatyöryhmällä niin että monta aurinkokuntaa valmistuisi rinnakkain.
Somethingawfulin forumeilta löytyi verrattain kyräilyvapaasta ketjusta tieto, että pari kuukautta ennen keväistä CIG-liitostaan Dan Offner oli avustamassa Ubisoftia atlantalaisen Brawlhallan luoneen Blue Mammoth Gamesin hankinnassa. Offnerin vuonna 2012 Los Angelesiin perustama O & A lakifirma edustaakin muun muassa Ubisoftia, mutta pääpaino lienee rahoitusjärjestelyissä.
Teoriassa tuo vois kasvattaa sen todennäköisyyttä että Squadron 42 pelin vähittäismyynti hoituisi Ubisoftin kanavien kautta, Squadron 42 pelin vähittäismyynnillehän haetaan varmasti muitakin näkyvämpiä kanavia kuin pelkkä CIG:n oma RobetsSapseIndustries sivu.
Toinen missä CIG tulevaisuudesaa voi tarvia julkaisukumpania on se jos Squadron 42 pelistä tehdään versio seuraavan sukupolven konsoleille (niissä kun on useita Zen(2) ytimä ja Navi pohjainen GPU niin niiden teho riittää SQ42 pelille).
Squadron 42 pelille kun on käytännössä 4 tehokasta jakelukanavaa Valve, Epic, EA ja Ubisoft, CIG:n oman lisäksi, eli jos sellaista käytetään täytyy valitan noista neljästä se CIG:n kannalta vähitenhuono (Valve/Steam ei ole varsinaisesti konsolipainotteinen julkaisukanava joten se taitaa karsiutua ensimmäisenä).
Raven on muuten hauskin alus millä olen päässyt lentämään tähän mennessä. Sillä voi tehdä kaikkea kivaa mitä muilla aluksilla ei voi kuten kiristää rahaa kauppamiehiltä.
Itse lämpesin Ravenissa tohon datarunner ominaisuuteen. Tossahan on melkee heraldin verran tehoja data puolella, ja paljon liikuteltavampi alus. Saas nähä millaiset skannerit päivittävät Raveniin, mutta kyllä tällä paremmin pakoon pääsee kuin muilla data runnereilla: Mercury Star Runnerilla, Heraldilla tai Sentinelillä.
Juuri tuon takia minä päädyn julkaisun jälkeisessä myyntiarviossani
näin suureen "Ja oma konservatiivinen veikkaukseni potentiaalisesta myyntimäärästä julkaisunjälkeen on 2-10 miljoonaa kappaletta," vaihteluväliin.
tai sitten koko SC ei ole julkaisun ajankohtana enää ollenkaan relevantti ja myyntimäärät jää mitättömäksi. jos muutkin pelifirmat hehkuttaisivat yhtälailla millaista peliä ja teknologiaa on tulossa 4-5 vuoden päästä niin kenties SC vaikuttaisi aika tavalliselta.
Jaahas, jää taas hetkeksi tämä ketku seuraamatta. Teastailin tuossa 3.4? ja ok meni ei pahemmin kaatuillut eikä suuremmin valittamista pre-alphasta taaskaan. Nappulat hukassa ja ei niitä millään ilveellä keksi ja ehdi opettelee jos rajoitettu määrä aikaa ja liian vähän tunteja testata.
Eikä niinkään ettei kiinnosta vaan mitä se sisällöntuotto taas on ollut. Aivan sama kuka on oikeessa CR peleistä ja mitä niistä loppu tulemana päätyy pelattavaksi ja kuka tulkitsee mitäkin miten ja... En edes mainitse ketään nimeltä. Eikä edes periaatteessa noteerata viestiä jos tuntuu että siihen tarvitsisi vastata.
tai sitten koko SC ei ole julkaisun ajankohtana enää ollenkaan relevantti ja myyntimäärät jää mitättömäksi. jos muutkin pelifirmat hehkuttaisivat yhtälailla millaista peliä ja teknologiaa on tulossa 4-5 vuoden päästä niin kenties SC vaikuttaisi aika tavalliselta.
Enpä tiedä. Kun miettii miten vähän evoluutiota on pelirintamalla nähty viimeiseen ~10 vuoteen, niin mikään ei kyllä anna olettaa, että sitä oltaisiin näkemässä laajalla rintamalla jatkossakaan. Star Citizen on alusta alkaen lähtenyt tekemään jotain, mitä muut eivät ole uskaltaneet edes yrittää, eikä sitä ole helppo perässä matkia. Mitä tulee muihin evoluutioihin pelirintamalla, niin en usko niihin juuri ollenkaan. Samat isot AAA-pelitalot ovat edelleen vallassa ja mikään ei viittaa siihen, että siellä olisi halukkuutta lähteä tutkimaan uusia uria, vaan ennemmin tehdään rahaa toistamalla samoja kaavoja.
tai sitten koko SC ei ole julkaisun ajankohtana enää ollenkaan relevantti ja myyntimäärät jää mitättömäksi. jos muutkin pelifirmat hehkuttaisivat yhtälailla millaista peliä ja teknologiaa on tulossa 4-5 vuoden päästä niin kenties SC vaikuttaisi aika tavalliselta.
Olet oikeassa että Star Citizen on ollut pinalla niin pitkää ja saanut ennakkohehkutusta niin paljon että se varmasti heikentää sen jukkaisumyyntiä (hypepiiki ohitettu jo vuosia sitten).
Mutta uskon että tämä on yksi merkittävä syy sille miksi CIG pitää niin huolellisesti Squaron 42 peliä piemennossa antaen vain sillointällöin välähdyksiä siitä ja sitten taas jatkaa hiljaisuudella sen suhteen ts CIG:llä on selvästi halu hallita sitä milloin SQ42 hype nousee korkeimmilleen ts julkaisun lähetessä (joka taitaa vielä olla kaukana).
Mitä tulee teknologiaan 4-5 vuoden päästä niin on aika mahdollista että melkein kaikkea SC ja SQ42 pelessä olevaa olisi käytetty jossain siihenmennessä julkaistussa pelissä (CIG:hän kertoo hyvin avoimesti minten ne on toteutetu joten idean kopioiminen onnistuu) ja juuri niin toivonkin käyvän kun koko PC pelaamisen latutason nousu on PC pelaajien (joita kaikki SC bäkkerit on) etu.
Mutta se että olisi ehtinmyt tulla joku toinen peli joka käyttäisi kaikkea SC/CQ42 pelissä olevaa tekniikaa yhtäaika yhdessä ja samassa pelissä pidän hyvin epätodennäköisenä, jotta se pystyisi tapahtunaan niin nopeasti (vain 4-5 vuota) sillä toisen pelin tekijällä pitäisi käytännössä olla käytössään CIG versio Lunberyardista kaikilla CIG:n lisäkkeillä höystettynä koska sen kaiken integroiminan yhten pelimootoriin ei ole triviaali juttu.
Jaahas, jää taas hetkeksi tämä ketku seuraamatta. Teastailin tuossa 3.4? ja ok meni ei pahemmin kaatuillut eikä suuremmin valittamista pre-alphasta taaskaan. Nappulat hukassa ja ei niitä millään ilveellä keksi ja ehdi opettelee jos rajoitettu määrä aikaa ja liian vähän tunteja testata.
Eikä niinkään ettei kiinnosta vaan mitä se sisällöntuotto taas on ollut. Aivan sama kuka on oikeessa CR peleistä ja mitä niistä loppu tulemana päätyy pelattavaksi ja kuka tulkitsee mitäkin miten ja... En edes mainitse ketään nimeltä. Eikä edes periaatteessa noteerata viestiä jos tuntuu että siihen tarvitsisi vastata.
Koska tämä neljänsittäin julkaisu näyttää jatkuvan ensivuonnakin ja CIG:llä näyttä sen julkaistun version vakautus vievän aina sen 2-4 viikoa niin
harvakseltaan testaajaalla otollisin aika taitaisi olla aina neljänneksen lopun jälkeisen kuukauden loppupuoli tai seuraavan kuun alku noin päsee näkemään uusimman mutta mahdollisimman vakaan version pelistä.
Esim. just nyt 3.4 versiossa ei vielä kaikki missiogiverit toimi (ne on pelissä mutta bugaa) ja missionitkin on vähän vaiheessa joten epäonnistunut mission on todennäköinen ja siten jää pelinautinto saavuttamatta.
Nappualat on varmasti hukassa kun HUD:in kuvatkeet on vaihtuenet ja uusia tullut lisää, perussääntö on kuminkin yksikertainen jos halaut saada jotain aikaan paina F näppäin pohjaan ja sohi ja nakuttele hiirella kunnes alkaa jotain tapahtua ;-)
PS
Eikä edes periaatteessa noteerata viestiä jos tuntuu että siihen tarvitsisi vastata.
Olet oikeassa että Star Citizen on ollut pinalla niin pitkää ja saanut ennakkohehkutusta niin paljon että se varmasti heikentää sen jukkaisumyyntiä (hypepiiki ohitettu jo vuosia sitten).
Olen tästä rankasti eri mieltä. Jos CIG onnistuu tekemään sen mitä yrittää, niin Star Citizenin hypepiikkiä ei todellakaan ole ohitettu, eikä päästy edes lähelle. Uutisissa on kyllä pyöritty, mutta uutisointi ei varsinaisesti ole mitään suurta maailmanlaajuista hypeä saanut aikaiseksi, vaikka toki monet pelaajat ovatkin "hypettyneet" merkittävästi. Uutisointi ei vain isossa kuvassa ole ollut riittävän positiivista.
Sitten kun julkaisu lähestyy, niin on mahdollisuus sellaiseen "ne oikeasti teki sen" -tyyppiseen hehkutukseen ja hype nousee ihan eri tasolle, kuin se on tähän mennessä ollut missään välissä.
Olen tästä rankasti eri mieltä. Jos CIG onnistuu tekemään sen mitä yrittää, niin Star Citizenin hypepiikkiä ei todellakaan ole ohitettu, eikä päästy edes lähelle. Uutisissa on kyllä pyöritty, mutta uutisointi ei varsinaisesti ole mitään suurta maailmanlaajuista hypeä saanut aikaiseksi, vaikka toki monet pelaajat ovatkin "hypettyneet" merkittävästi. Uutisointi ei vain isossa kuvassa ole ollut riittävän positiivista.
Sitten kun julkaisu lähestyy, niin on mahdollisuus sellaiseen "ne oikeasti teki sen" -tyyppiseen hehkutukseen ja hype nousee ihan eri tasolle, kuin se on tähän mennessä ollut missään välissä.
Hypepiiki ja Hypetys/hypetyspiiki on kakksi eriasiaa Hypepiikillä minä viitasin siihen aikaan jolloin on suuinmäärää Hypettyneitä jotka on valmiita ostamaan pelin jos Hypepiiki saavutetaan ennen kuin tuota on myynnissä menetetään myyntiä koska kerran ostamaan innostunut ei niin herkästi toistakertaa ylitä sitä kynnystä että ostaa sen tuotteen ts jos tuote ei ole myynissä sillähetkellä kun se ollaan velmis ostamaan se menettää myyntiä koska ostointo ei pysy toteutvanan ostona lopputtoman pitkää odotusaikaa.
Eli olet oikeasssa Star Citizeniin tulee hurjasti suurempu Hypetyspiikki sillähetkellä kun se julkaistaan myyntiin mutta se ei saa niitä ihmisä udelleen Hypetymään jotka on jo lopullisesti luopuneen pelin ostosta eli optimaalinen Hypepiiki on todennäköisesti jo ohitettu.
Kaikki varmaan katsoi tarkasti sen Citizenconilla julkaistun SQ42 videon ja huomasi tämän
Tuota alusta ei nimitäin CIG ole missäänvaiheessa julkaissut mutta nyt on kierrossa aikan hyvä spekulaatio joka mielestäni sopii nimittäin tuo voisi olla Crusader Industriesin valmistaman Jupiter Carrier.
Puhetta SC:n finansseista, julkistivat mm. erittelyn rahan lähteistä ja menoista alusta lähtien. Pitäisi nyt loppua se hatereiden kitinä että miksi CIG ei ole julkistanut tätä tietoa että muka piilottelevat jotain. Julkistivat myös tiedon että ovat myyneet 10% firmasta 46 miljoonalla dollarilla siottajille.
SQ 42 piti olla ulkona jo 2016? Edes chapter 1 ei ole valmis. Ei sillä että ne pitäisi tehdä kronologisessa järjestyksessä, mutta tällä hetkellä ei ole mitään toimivaa tai järkevää kasassa. Esaako ne on venytelly viimeset 6v? On siellä sentään jotain chaptereita jo greyboxissa.
Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta tämä ei lopu ennen kun annan periksi keskustelussa. ts. kun vastaus mielyttää. Eikä siinä mitään hyvin informoit peleistä pääasiassa ihan hyvin ja informaatio on +++10 mutta se että2+ sivua vänkäämistä... Ei sitä aikuisen oikeasti jaksa.
enkä tarkota millään pahalla enkä hyvälläkään, mut hyvät Joulut ja uudet vuodet
Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta tämä ei lopu ennen kun annan periksi keskustelussa. ts. kun vastaus mielyttää. Eikä siinä mitään hyvin informoit peleistä pääasiassa ihan hyvin ja informaatio on +++10 mutta se että2+ sivua vänkäämistä... Ei sitä aikuisen oikeasti jaksa.
enkä tarkota millään pahalla enkä hyvälläkään, mut hyvät Joulut ja uudet vuodet
Kuvittelitko ihan oikeasti että minulle olisi tärkeä voitaa vänkäämisessä ei todellakaan (minähän vaihdoin puoltakin välissä tuossa keskustelussa), pointti oli saadaa aikaan mielipiteidenvaihtoa puolesta ja vastaan niin että useampi ihminen osallistuu keskusteluun jossa onnistuin mielestäni ihan hyvin.
Kun yksipuolisen monologin pito on todella tylsää.
Toinen on se että yksipuolisessa moologissa on se vaara että puhun asioista jotka ei toisia kiinnossa, panin merkille myös sinun kommentisi siitä mitä haluat kuulla ja yritän toteuttaa sen tulevaisuudessa.
Kunhan ottaaa huomioon sen että 3.0 tuli vuoden myöhässä tavoitteesta ja tämän vuoden Quarter julkaisutkin on lipsuneet enempi kuin vähän tavoitteistaan niin itse en odota pääseväni pelaamaan SQ42 julkaisupeliä 2020 Q3 juuri siksi sanoin "ensimmäinen teoreetinen ... julkaisuikkuna".
Mutta yksi mielenkiintoinen teoreetinen kytkös sille miksi SQ42 voisi tarvia saada julkaistua 2020 on CIG:n tämänhetkinen sponsorisopimus Intelin kanssa kun jos se jatkuu vielä 2020 voi Intelillä olla halu bundlata julkaisuversio Squadron 42 pelistä oman pelinnäytönohjaimensa julkaisun kanssa, ts CIG:llä saattaa olla hardlimit sille mihinmennessä Squadron 42 pitäisi julkaista.
No jokatapuksessa tuon näkee ensivuonna ihan PU puolenkin etenemisestä että miten se SQ42 etenee kun AI:n ja missiongivereiden parantuminen korreloi suoraan sen kanssa kuinkahyvin SQ42 NPC:t voi toimia.
Turhaluulo kovin Scam Citizen leiri on ihan täysin salaliitoteoreetikko tasolla joten sen huutelua ei lopeta edes se että Star Citizen ja Squadron 42 on julkaistu kun ne keksi jonkin teorian siitä kuina ne onkin litteitä pöytäpelejä tms aivan samoin kuin Flat Earth hörhöt.
Yksi huomio noista CIG:n julkaisemista taloustiedoista
King of Scam Citizens Derekn Smartin mukaaan
CIG:llä oli 2015 loppupuolella jäljellä vain 8 miljoonaa
ja DS väitti että rahat loppuu ennen vuoden 2015 loppua.
Mielenkiintoista tuon mukaan CIG:llä oli vuoden 2015 lopussa yli 19 miljoonan puskurirahasto.
Tällähetkellä tuo puskurivarasto näyttäis olevan sen suuruinen että firmaa pystyisi pyörittämään täydelllätyöntekijämäärällä täydelläteholla n. 3 kuukautta tuolla puskurirahastolla.
Positiivinen ylllätys itselleni oli se kuinkahyvin oma veikkauksenin siitä minkäverran kuukausittaisista kulusta jouttorahoituksen ulkopuoliset lähteet kattaa kun se osui täysin siihen vaihteluväliin jonka olin esittänyt.
Sen sijaan SQ42 mockup kuvausten kulut olin veikannut noin kaksikertaa suuremmiksi kuin mitä ne on voineet olla, käytännössä suurimman osan isoista Hollywood näyttelijänimistä on täytynyt hyväksyä sopimus jossa suurinosa heidän tuloistaan tulee vasta SQ42 pelin myyntituloista.
Yksi huomio noista CIG:n julkaisemista taloustiedoista
King of Scam Citizens Derekn Smartin mukaaan
CIG:llä oli 2015 loppupuolella jäljellä vain 8 miljoonaa
ja DS väitti että rahat loppuu ennen vuoden 2015 loppua.
Mielenkiintoista tuon mukaan CIG:llä oli vuoden 2015 lopussa yli 19 miljoonan puskurirahasto.
Tällähetkellä tuo puskurivarasto näyttäis olevan sen suuruinen että firmaa pystyisi pyörittämään täydelllätyöntekijämäärällä täydelläteholla n. 3 kuukautta tuolla puskurirahastolla.
Positiivinen ylllätys itselleni oli se kuinkahyvin oma veikkauksenin siitä minkäverran kuukausittaisista kulusta jouttorahoituksen ulkopuoliset lähteet kattaa kun se osui täysin siihen vaihteluväliin jonka olin esittänyt.
Sen sijaan SQ42 mockup kuvausten kulut olin veikannut noin kaksikertaa suuremmiksi kuin mitä ne on voineet olla, käytännössä suurimman osan isoista Hollywood näyttelijänimistä on täytynyt hyväksyä sopimus jossa suurinosa heidän tuloistaan tulee vasta SQ42 pelin myyntituloista.
... ja varmasti shokkiyllätys sinulle että nykyinen burnrate ei olekaan se arvelemasi 3.0 - 3.5M€ per kk. Jo 2017 näyttää olevan 4M€/kk keskimäärin, ja tällä hetkellä burn lienee 10-25% korkeampi jos työntekijämäärän kasvu on toteutunut.
Vaikkei nykyinen markkinointiosasto ilmeisesti Citizenconin minuuttia enempää Squadron 42-maistiaisia behind the scenes -videoiden tai edes minikatsauksen muodossa jaksanut tehdä tälle vuodelle. Ehkä ensi vuonna sitten.
No tähän astihan heillä ei ole periaatteessa ollut ollenkaan rahaa markkinointia varten, eikä näin ollen varsinaista markkinointiosastoakaan. Ei se niin ihme ole, että ko. osasto ei ole mitään saanut aikaiseksi, jos sellaista ei edes ole.
Nonni! Oliko tähän tulossa joskus se uusi lentomalli? Nyt aluksen ohjaaminen tuntuu lähinnä vitsiltä ku kiihtyy ja pysähtyy ku seinään ja muutenkin liikkuu ku kiskoilla
Siellä on videotuotanto- ja alusmyyntimarkkinointimiehiä kehittäjissä, joilta irtoaa muun muassa ihan käsikirjoitettuja alusvideoita läpi vuoden. Tai en ainakaan usko, että nämä jätkät olisivat merkattuina markkinointikulujen alle. Sen verran keskeinen osa liiketoimintaa kuitenkin on arvokkaiden peliesineiden myynti, että Squadron 42 jäi tällä porukalla pari tänä vuonna täysin sivuosaan myyntiprioriteeteissä. Esimerkiksi Henry Cavillin julkistamisen ympärille olisi saattanut 10 sekunnin performance capture -kuvaa enemmän rakentaa, mutta ymmärrän toki, miksi aluksia halutaan myydä ja ostaa.
Meikäläisestä nämä iskulauseet, kuten varsinaisen markkinointibudjetin puuttuminen saa jäädä juhlapuheisiin sen joukkorahoituksen luoman liiketoimintamallin ylläpitämisen perustelemiseksi eli miksi ulkopuoliselle taholle annettiin keväällä kymmenys firmasta. Suorina lainauksina ei kannattane tulkita Chris Robertsin viestiä, kun aika kovilla panoksilla kuitenkin pelataan tuodessa ulkopuolisia joukkorahoitettuun hankkeeseen.
Mikä ihme sun pointti nyt taas on? Ihmettelit, että markkinointiosasto ei ole saanut mitään aikaiseksi ja totesin, että sellaista ei taida edes olla. Miten siihen liittyy yksikään kehittäjistön jäsen, joilla on kykyä luoda markkinointiin verrattavissa olevaa materiaalia? Totesin vain, että pidän erikoisena markkinointiosaston arvostelua, jos ei ole tiedossa, että sellaista osastoa on olemassakaan. Nykytiedon varassa käsitykseni on, että sellaista ei ole. Juuri tämän vuoksi muita kehittäjiä on lainattu markkinointivideoiden tekoon.
Toki materiaalia markkinointiin on tähänkin asti tehty tasaiseen tahtiin, mutta muutoin markkinointiin ei ole käytetty rahaa. Yleensä markkinoinniin kallein osuus ei ole materiaali, vaan sen levitys.
Nonni! Oliko tähän tulossa joskus se uusi lentomalli? Nyt aluksen ohjaaminen tuntuu lähinnä vitsiltä ku kiihtyy ja pysähtyy ku seinään ja muutenkin liikkuu ku kiskoilla
Uusi lentomalli tulee 3.5 päivityksessä ja se koskee lähinnä ilmakehässä lentämistä. En muutenkaan kyllä ole samaa mieltä nykyisestä ohjaamisesta, sillä sehän on täysin aluskohtaista. Lisäksi riippuu hirvittävästi siitä, mitä apuja lentämisessä pitää päällä ja missä modessa lentää. Kiskoilla liikkumisesta ei ole kyllä puhettakaan ja lentäminen tuntuu pääosin juuri niin realistiselta, kuin itse osaan peliltä toivoa.
Suosittelen kokeilemaan vaikkapa Starfareria ja kertomaan sitten, kuinka se kiihtyy tai pysähtyy kuin seinään
En tiedä oletko seurannut keskustelua, mutta tässä keväällä myytiin kymmenys tästä samaisesta pelifirmasta noin 450 miljoonan dollarin arvostustasolla. Tencentin ostaman Supercellin ja hiljattain Zyngalle myydyn helsinkiläisen Small Giant Gamesin tavoin Cloud Imperium Gamesille pelinsisäinen (tai tässä tapauksessa myös ulkoinen, kun PC-pelistä keskitettyine verkkosivuineen puhutaan, eikä mobiilisovelluksesta) myynti lienee aika olennainen osa liiketoiminnan arvostusta vaikka siihen osittain lukeutuu myös Squadron 42.
Nytkin on käynnissä vuoden tärkeimpiä myyntitapahtumia. Ite olen ainakin katsellut markkinointimateriaalia uutisoinnissa ja videoissa, enkä mitään firman sisäistä tiedotusta, viimeiset viisi vuotta. Ei voine kuitenkaan mielestäni puhua pehmoisia firmasta, joka ei markkinoisi erityisesti peliesineitään, kun tänä vuonna on tullut tuutin täydeltä alusmarkkinointia ilman, että Squadron 42:ta haluttaisiin vielä edes sen suuremmin markkinoida. Ei kai mikään muukaan pelifirma myöskään markkinoi mikromaksujaan tai myytäviä peliesineitään sen erikoisemmin pelimediassa, joten en nyt ihan näe miksi Cloud Imperium Games kävisi mitään oikeutettua erillissotaa vaikka jengi uskoo propagandaa, miten ei ole markkinointibudjettia, kun viestintäkanavat ovat Youtube, Twitch, omat verkkosivut ja satunnaiset ostetut haastattelut, kuten Newsweekissä ja VentureBeatissä joulukuussa.
Chris Robertsin vahvuuksiin lukeutuu markkinointi, mutta hieman absurdia on tulkinta esimerkiksi viimeisintä Puhemiehen kirjettä kuin se ei antaisi firmasta kaikista edullisinta tulkintaa oikeutuksessaan myydä joukkorahoitetun firman osuutta. Siitä voitaneen olla samaa mieltä, ettei vielä ole nähnyt suurjulkaisuja vastaavaa markkinointikampanjaa näitä projekteja yhteisöllisemmistä lähtökohdista ponnistaneille Squadron 42:lle tai Star Citizenille, mutta aika hyvin menee, jos myyt 200 miljoonalla dollarilla aluksia ilman, että on tarvinnut harrastaa sen suuremmin markkinointia tämän yhteisön sisällä tai sen suuntaan.
Vieläkään en saanut kiinni sun pointista. Eli väität, että CIG:llä on markkinointiosasto, joka ei tee mitään? Tämä perustuu.. siihen että markkinointiin on jossain määrin käytetty rahaa? Videoita on työstetty ja jaettu omien kanavien kautta, mutta levitys on kyllä pääasiassa tapahtunut täysin ilmaiseksi. En ole havainnut mitään sellaista markkinointiin liittyvää toimintaa, missä tarvittaisiin pelkästään markkinointiin keskittyvää osastoa.
Ja oliko sulla nyt tässä jonku ongelma? Onko mielestäsi huono asia, että peliä yritetään saada esille, vai onko se huono asia, että markkinointia ei ole kunnolla ollut? Tähän asti markkinointi on tullut puoliksi itsestään, kun projekti kokonaisuutena herättää niin paljon huomiota. Materiaalia on alusten esittelyvideoiden muodossa tehty, mutta niiden jakamiseen ei ole varsinaisesti käytetty rahaa ollenkaan.
Sun viestit ovat jälleen kerran hajanaista mutuilua täynnä, eikä niistä saa oikein kiinni. Mitä mieltä olet asioista ja miksi? Vai onko tarkoituksena vaan mutuilla mitä sattuu ilman sen suurempaa pointtia?
... ja varmasti shokkiyllätys sinulle että nykyinen burnrate ei olekaan se arvelemasi 3.0 - 3.5M€ per kk. Jo 2017 näyttää olevan 4M€/kk keskimäärin, ja tällä hetkellä burn lienee 10-25% korkeampi jos työntekijämäärän kasvu on toteutunut.
Unohditko sen joukorahoituksen ulkopuolisen osan kun olen aina sanonut sen katavan tuon aukon ja olen veikannut sen olleen alunperin 0.5-1m kk ja nyt tänävuonna olen veikannut 0.5-1.5m kk ts veikkaukseni osui aika hyvin kohdalleen.
Enkä minä ole sanonut että "burnrate on 3.0 - 3.5M€ kk" minä olenm sanonut että joukorahoitusen keskimääräinen kk kertymä tarvii olla sen 2-3m kk (tänävuonna -3.5m kk) että homma on pitkäaikaisesti kestävällä pohjalla.
Sitten vielä semmoin että nuo CIG:n talousluvut ei ole Euroja ne on US Dollareita.
No ei todellakaan ole elämän tarkoitus. Jos palautteeseen ei vastata tai reagoida mitenkään, niin saattaa tuntua siltä, että samaa palautetta haluaa antaa uudelleen.
Toki jokainen saa kirjoitella miten haluaa, mutta toivoisin vain, että voisin käydä kunnollista keskustelua aiheesta, joka ei ole tähän asti kanssasi oikein onnistunut. Olen ihan selkästi esittänyt kysymyksiä ja toiveita, joihin et ole vastannut mitenkään. Ehkäpä täytyy sitten vain luovuttaa.
Itse en todellakaan ajattele, että CR kertoisi asioista täysin neutraalilla ja totuudenmukaisella tavalla, mutta järkeä käyttämällä sieltä saa poimittua ne oleelliset osat ja pystyy niiden kautta muodostamaan oman käsityksen todellisuudesta. Yksi totuus on, että Star Citizenin markkinointimateriaalia ei ole erityisesti missään rahaa käyttämällä levitetty. Tai jos on, niin en ole kyllä itse törmännyt.
Nonni! Oliko tähän tulossa joskus se uusi lentomalli? Nyt aluksen ohjaaminen tuntuu lähinnä vitsiltä ku kiihtyy ja pysähtyy ku seinään ja muutenkin liikkuu ku kiskoilla
Näillänäkymin se on ensivuoden ensimmäisiä uusia ominaisuuksia ts 3.5-3.6,
pelkkä lentomallihan ei korjaa kaikkia merkittävimpiä ongelmia kun yksi persiilään oleva systeemin on ESP se vaikutaa paljon siihen miltä alus tuntuu silloin kun sillä yrittää tähdätä johonkin ja ESP ei ole varsinaisesti lentomallin osa.
No tähän astihan heillä ei ole periaatteessa ollut ollenkaan rahaa markkinointia varten, eikä näin ollen varsinaista markkinointiosastoakaan. Ei se niin ihme ole, että ko. osasto ei ole mitään saanut aikaiseksi, jos sellaista ei edes ole.
Minä en edes halua nähdä yhtään enempää SQ42 pelisä kuin tuollaisia mitään kertomattomia välähdyksiä ts ei kunnollista trailer/demoa ennen kun vasta pelin julkaisuhetkellä.
... Yksi totuus on, että Star Citizenin markkinointimateriaalia ei ole erityisesti missään rahaa käyttämällä levitetty. Tai jos on, niin en ole kyllä itse törmännyt.
CIG on levittnäyt markkinointia vain omien kanaviensa kautta ja sen lisäksi mediamateriaali on jonkiinverran anntetu joillekkin lehdille jutun kuvitussmateriaaliksi yms ja myös nämä AMD/Intel sponorisopimukseen liityvät on markkinointia.
Mutta missään ei ole ollut varsinaisesti ostettua mainostilaa jota CIG olisi käyttänyt peliensä mainontaan/markkinointi (tai no Gamescom on vähän miten sen haluaa tulkita kun kyllä se on pelin markkinointia mutta ei CIG ei ostanut sitä tilaan sen osti sponsori) ts CIG ei ole käyttänyt penniäkään ihan suorastaan pelkkään mainontaan.
Sieltä voi Cloud Imperium Gamesin markkinoinnin (sekä Crowfallin ja Shroud of the Avatarin) tiedottajan Twitter-feediä selailemalla etsiä viime vuosilta Star Citizen-aiheisia uutisia ja haastatteluja, ...
Sieltä voi Cloud Imperium Gamesin markkinoinnin (sekä Crowfallin ja Shroud of the Avatarin) tiedottajan Twitter-feediä selailemalla etsiä viime vuosilta Star Citizen-aiheisia uutisia ja haastatteluja, joiden julkaisua on edistänyt firman ostama uutinen toimistaan ja henkilöstönsä mietteistä. Ei luulisi olevan mikään mahdoton tehtävä erotella, millainen on maksettu uutinen. Jos siis markkinoinnista haluaa puhua vain ja ainoastaan perinteisenä markkinointina, mikä on sinällään aika erikoista joukkorahoitetusta keräämiensä resurssien myötä alati kasvavasta start-up-peliesinefirmasta puhuttaessa, kun määrittelyn ulkopuolelle jää kymmenesosa markkinointia tekevästä henkilöstä. Toki kyseinen pr-mies ei välttämättä ole enää tämän firman palveluksessa, kun viimeisin Star Citizen -twiitti on kesältä, jolloin CIG:stä myytiin kymmenys.
Toki, jos ei ole markkinointiosastoa, ei voi olla tiedottajaa hoitamassa pr-tehtäviä, joten mikähän mies se tämäkin on ollut.
Et nytkään vastannut oikeastaan sanallakaan siihen tekstiin, mitä minulta lainasit.
Tokihan PR-tehtäviä täytyy tämän kaltaisen organisaation hoitaa. Tämä ei tarkoita, että olisi kunnollista kuluttajille suunnattua markkinointiosastoa käytössä. Koko keskustelu lähti siitä liikkeelle, että ihmettelit kuinka CIG:n markkinointiosasto ei ole tehnyt mitään. Tämänkö kaverin tai vastaavan PR-tehtävissä olevan henkilönkö pitäisi sitä materiaalia työstää ja levittää? PR on osa markkinointia, mutta nimenomaan vain osa sitä.