Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
...
Kysytääs ystävällisenä galluppina seuraavasti kaikilta bäkkereiltä:
- Mikä olisi se myöhästyminen, peruuntuminen tai vastaava, joka katkaisee teillä kamelin selän, ts. toteaisitte että nyt ette saanutkaan mitä oli luvattu?
- Mitä jos em. tilanne tulee eteen? Vaaditteko rahat takaisin? Jotain muuta?
Tuohon liityen 2015 lopulla oli sellainen tilanne että itse olin huolestuntu kun vaikutti siltä että peliä/pelejä ei saataisi täysimääräisenä valmiiksin siksi että rahantulo oloi ehtynyt käytänöllisesti katosaen kon 2015 vuoden ajalta eli koko vuosi 2015 kehitetiin käytännössä jo sisällä olleella rahamäärällä mutta sen jälkeen ei tällaista tilannetta ole ollut vaan rahaa on tulut jatkuvastti sisään riittävästi joten peli ei sen osalta pysty jäämään kesken.
Itse kun olen täysin vakuutunut siitä että lopputuloksena on hyvät pelit (ei siis jumalpelit kun sellaiset ei ole mahdollisia käytännössä) kunhan vain rahat riittää koska töissäolevan porukan taidot varmasti riittää niiden toteuttamiseeen.
Mutta kun et selkeästi ole sinäkään peliä koskaan edes aikeissa pelata niin vittuako täällä mouhoat?
Vähän kun herra Derek Smart joka messuaa tuolla Eliten forkalla SC-triidissä, eikä pelaa edes Eliteä..
Kyllä kai tähän ketjuun mahtuu laajemmaltikin keskustelu SC:n kehityksestä, pelin kehittäjästä ja käytetyistä rahoitusmalleista, varsinkin kun kyseessä ei vielä ole valmis peli tai pelit. Mitään Derek Smartin kaltaista negatiivisen julkisuuden ristiretkeä ei tänne tietenkään kaivata, mutta asiallisella kritiikillä on paikkansa siinä missä fanittamisellakin.
Löysin itse SC:n aikoinaan ED:n joukkorahoituskampanjan kautta ja olen siitä asti seurannut peliin liittyvää uutisointia ja keskustelua (ensin Murossa ja sittemmin täällä). Paitsi että olen scifi-fani ja avaruussimuilla on erityinen paikkansa pelaajan sydämessäni, niin minua kiinnostaa tiivistetysti se, että SC on mittakaavassaan ennennäkemätön pelihanke jota toteutetaan tässä laajuudessa täysin uudenlaisella rahoitusmallilla. Jos SC on menestys, niin omaksuvatko isot pelitalot CIGin käyttämät rahoitusmallit tulevien AAA-pelien kehityksessä? Jos SC floppaa, onko se kuolinisku AAA-pelien joukkorahoitukselle?
Hevonpaskaa. Maksoin vain ja ainoastaan pelistä, jona sitä sillä hetkellä markkinoitiin tulevaksi, sen hetkisellä aikataululla ja hyväksyen sen että peli toteutetaan joukkorahoituksen voimin.
Sinä siis "ostit" Internetin tunnetuimmalta joukkorahoitusalustalta (?) Minecraft-mallin mukaisen, jatkuvaa kehitystä vielä "1.0" version jälkeenkin vaativan pelin
En. Vaan pelin jota silloin luvattiin tulevaksi. Ja jota ei ole näkynyt. Moneenko kertaan tämä pitää toistaa ilman että menee perille ja ilman että laitat sanoja suuhuni?
Kelvannee muistuttaa taas kerran ennen kuin Demogorgon haikailee taas vuoteen 2013 ja lähtöpisteeseen, jossa Austin oli vielä suurin studio Unreal Enginen hallitsemalla mantereella.
Toistan itseäni kun sinulla on näköjään kultakalan muisti ja kun ajattelu ei sovi sinulle:
"...ilman että laitat sanoja suuhuni"
Seuraavan kerran kun väität minun sanoneeni jotain, niin lisää lainaus sanomisistani ja saatat huomata että hölinäsi on vain hölinää. Jos ei onnistu niin ole ystävällinen ja pidä mölinät mahassasi.
... Jos SC on menestys, niin omaksuvatko isot pelitalot CIGin käyttämät rahoitusmallit tulevien AAA-pelien kehityksessä? Jos SC floppaa, onko se kuolinisku AAA-pelien joukkorahoitukselle?
Tuo on se iso kysymys kun tällähetkellä ne pelit joihin varsinaiset pelitalot laittaa sen AAA tason panostuksen on hyvin lukittuja vanhoinin jo toimiviin ratkaisuihin niin että ovat joko samaa pelisarjaa tai toteutavat jo jostain toisesta pelistä tunnetun pelimekaniikan eli jos SC ei onnsitu on olemassa riski että varsinaisilla pelitaloilla ei ole mitään kannustinta/motivaatiota rikkoa tätä itseään toistavaa AAA sykliä joka tuotaa vain uusia variaatioita samoista vanhoista ideosta.
Uusi AAA tason variaatio vanhasta ideasta voi olla erittäin hyvä peli mutta se voisi olla paljon enemmän jos otettaiisiin riskejä.
Tämä on se syy miksi itse olen laittanut Star Citizeniin rahaa enempi kuin tarpeeksi, eli toivon että jos kaikki käy ihmeellisen hyvin SC pystyisi olemaan se katalysaatori joka saisi monet pelikehityksen parissa työtään tekevät ihmiset haaveilemaan jostain paremmasta kuin jonkin pelitalon uusvanhan seuraavan AAA variaatoin teon parissa työskentelystä.
Miksi näin no kun uskon että itse isot pelitalot ei muutu ellei ole pakko muuttua ja yksi keino sen muutoksen aikaan saamiseen olisi se että ne parhaat työntekijät otaisivan ennemmin riskin indy pelinkehityksen parissa kuin menisivät hyväpalkaiseen rutiinityöhön jonkun ison pelitalonleipiin.
Eli olen laittanut rahaa SC:hen järjettömän paljon pienemmällä voittotodennäköisyydellä kuin moni muu SC:hen rahaa laittanut kun minun tavoite ei ole vain ja ainostaa Star Citizen ja Squadron 42 pelit.
Tosin kun katsoo minkälaisiin töihin CIG leivistä poistuneet Devit on pääasissa menneet niin minun järjetön riskinottoni näyttäisi ainakin jossainmäärin toimivan.
Ainaostaan yksi merkitävä CIG leivistä poistuntu työntekijä on mennyt isoon pelitaloon mutta sekin meni johonkin uuteen salaiseen projektiin ja kun ottaa huomioon missäasemassa kyseinen Devi oli on todennäköistä että se iso pelitalo yrittää jotain uutta eli lopputulema voi siltäkin kannalta olla positiivinen.
Toistan itseäni kun sinulla on näköjään kultakalan muisti ja kun ajattelu ei sovi sinulle:
"...ilman että laitat sanoja suuhuni"
Seuraavan kerran kun väität minun sanoneeni jotain, niin lisää lainaus sanomisistani ja saatat huomata että hölinäsi on vain hölinää. Jos ei onnistu niin ole ystävällinen ja pidä mölinät mahassasi.
Jos sinä ostit vain sen peli joka varmuudella luvatiin tulevaksi kyseisenssä joukkorahoituksessa kyseisellä hetkellä niin ainut peli jota odotat on Squadron 42 ja se tulee CIG on vain tahallaan ollut hiljaa siitä ja näyttänyt vain sellaisia seikkoja SQ42 pelistä jotka ei spoilaa itse peliä.
Tosin se luvattu SQ42 2016 julkaisu oli CIG:n taholta typerä veto kun nykyisellä tiedolla katsoen sen toteutuminen oli alunalkaenkin mahdoton tavoite.
CIG olisi pystynyt julkaisemana SQ42 pelin ensimmäiset tehtävät yhtenä osana 2016 ja lisäosia myöhemmin jos olisivat panostaneet huomattavasti suuremman osan kehitysresurseista SQ42 kuin SC moninpeliin sillätavoin aika olisi riittänyt siihen mutta se olisi tarkoittanut myös että mitään SC 2.6.3 versiota ei olisi ulkona just nyt ja että 3.0 version kaltaista ei olisi tulossa tänävuonna.
Henkilökohtaisesti olen sitämieltä että painotus saisi olla hiukan enempi SQ42 puolella nytkyisen tasajaon sijasta.
(jaa mistä sen suurinpiirtein tasajaon tietä no kun seuraa ATV ohjelmia ja kuukausiraportteja niin niistä käy ilmi kuinka suuri osa työntekijämäärästä on käytössä SC pelin kehityksessä ja kun kokonais työntekijämäärä on tiedossa se tietenkin tarkoittaa sitä että kaikki ne työntekijät joiden tekemisistä ei kerrottu mitään on sen SQ42 pelin kimpussa, eli tällähetkellä SQ42 pelin kehitykseen menee noin 200 henkilön työpanos)
Muuten se viimeaikainen tiedossa oleva iso työntekijä lisäys 12 insinööriä on enempi moninpeli puolelle kuin SQ42 puolelle vaikuttava koska ne palkattiin Austiniin jonka kontolla on nimenomaan koko monipeli runko (1), myös Franfurtiin ja Manchesteriin palkatiin uutta porukaa mutta ne yhteensä laskien ei tainnut olla kuin hiukan yli sen 12 ja merkittävä osa niistä palkkauksissta oli työtehtäviin jossa oli jo ennestään tekijöitä joten ne ei varsinaisesti ratkaise pelinkehityksen pahimpia pullonkauloja.
Jos olen ymmärtänyt oikein niin SQ42 pelin kehtyksen pahimmat pullonkaulat ovat insinööri puoloella liityen AI hommiin eli siihen Supsymptioniin mutta kun se saadaan tuotantokäytöön täysimääräisesti työntekijä tarve siirtyy enempi niihin tehtäviin joihin niitä työntekijöitä palkattiin (normali peliohjelmoijahan ei voi suunnitella tehtävä täysin valmiiksi jos taustalla oleva AI ei toimi täysin niin kuin on suunniteltu).
(1) Tuohon liityen koko monipelin runko on ilmeisesti siirretty kokonaan uuden ohjemointikielen päälle ja se ilmeisesti selitää sen että miten nyt yhtäkkiä löytyi 12 uutta insinööriä työtehtävään johon aikaisemmin ei saanut millään ilveellä lisää työntekijöitä, eli tarvittiin aika iso muutos jotta saataisiin riittävästi työntekijöitä hommaan joka on aivan välttämätön MMO moninpelin toiminnan toteutuksen kanalta.
...
Onko CIG:lla edes poikkeuksellisia rahoitusmalleja? Digiesineitä myytiin jo laajalti ennen Star Citizeniä, joten se ei alkujaankaan ollut tukijoille vieras kokemus tai mahdoton kynnys ylittää siinä vaiheessa, kun tieto pelistä hiljalleen levisi ja mahdollisuus rahoittaa merkityksellisiä aluksia ostamalla avautui. Unelma tai näkemys "luvatusta" pelistä yhdistettynä Chris Robertsin ansioluetteloon, kohdattavissa olevaan karismaan ja ennen kaikkea monipuoliseen markkinointivisioon, jossa ei oteta parhaansa mukaan etäisyyttä pelaajistoon on ehkäpä poikkeuksellista. Toisaalta World of Tanksissakin porukka mielestäni aikalailla fantasioi tulevista panssarivaunuistaan, joten ei julkaistuissakaan peleissä täysin irrallaan haavemaailmasta olla.
Ongelma on lähinnä se että CR on niin hyvä fantasoiden esittämisessä että monet ihmiset sisäistää ne niin täysi että kuvitelevat pelaavansa niitä käytännössä jo huomenna.
Ongelmaa ei helpota yhtään se että CR ei ole yhtä hyvä hahmottamaan sitä kuinka iso työ niiden fantasioiden toteutus käytännössä on, mutta se hurja fantasia tarvitaan pohjaksi että voidaan saada aikaan jotain mahtava (vaikka se toteutunut versio ei olisi lähelläkään sitä alkuperäistä fantasiaa).
On täysin normaalia se että CR leivissä työtään tekevä Devi selitää sitä kuinka hän toteutti jutun joka ei hänen mielestään ollut mahdollista toteutta vain siksi kun CR:n fantasia oli niin hyvä ja tiukka vaatimus sen fantasian toteuttamisesta ei antanaut muuta mahdolisuutta kuin keksiä että miten se saadaan toteutettua, eli se CR:n fantasia ja jääräpäisyys mahdotonta vastaan tarvitaan mahdottoman toteutumiseen.
Eli juu Star Citizen ja Squadron 42 voi olla mahdottomia haaveita mutta Chriss Roberst on tarpeeksi "fantasioitunut" ja jääräpäinen saadakseen aikaan niiden toteutumisen ainoa mitä tarvitaan lisäksi on tarpeeksi kojahtanut porukka antaman tarpeeksi suuren kasan rahaa (monissa edellisissä CR peleissä sen on juuri ollut se pelitalo joka on sulkenut rahahanat).
Tai niin on yksi henkilö Chris Roberstsin lisäksi joka on välttämätön että ne fantasiat toteutuu toteutettavissa olavalla tasolla ja se henkilö on Erin Roberts, kun on totta että Chriss on hyvin jääräpäinen tavoitteissaan joten sen ein sanojan täytyy olla vielä jääräpäisempi ja autoritaarisempi Chrissiin nähden ja mikä olisi parempi siihen hommaan kuin Chriss:in isoveli Erin.
-------------------------
Muuten jos et katsonut sitä uusinta ATV:tä saatoit missata jotain
Herää kysymys että josko CIG aikoo yllätää meidät sillä että jo SC 3.x.x versiossa olisi Vanduuleja enempikin kuin mitä tähänmennessä on annettu olettaa.
Kun se uusi Truckstop avaruusasema tulee niin miksi se tarvitaan alunalkujaankaan ... tuhosiko Vanduulit Olisarin ja siksi tarvittiin korvaava asema?
Tämä on myös yksi SQ42 vihjaus lisää CIG:n taholta.
Earlier this week, we asked on Twitter what adventures you hoped to find on the dark side of the moon.
If you saw the Frankfurt studio update in this week’s ATV, then you’ll know why we were inquiring about great gigs in the sky.
Star Marine fanatics should recognize the familiar red glow indicating ammo crates. With this week’s sneak peek, you can take a moment to admire the exquisite detail that goes into these props without the risk of getting a shotgun blast to the back.
Tuon sneakpeak on vähän meh aikaisempiin nähden.
Mutta kun katsotte tuota ammo crate:a tarkemmin niin huomaatte että siinä on tosiaankin niitä kaikkia ammus lippaita joita siitä voikin ladata Star Marinen eri aseisiin, kuinka monessa muussa asehippamoninpelissä ne ammo crate:t oikeasti sisältää niitä ammuksia mitä niistä voi ladata.
-------------------------
Koska Eclipse myyntiin liityvät useamman aluksen paketit on nyttemin hiukan piilotettu (ei löydy enää suoraan store sivulta) vaikka ne on vielä myynnissä laitan tähän suorat linkit siltävaralta että joku etsii niitä.
CIG näyttää nykyään aina tekevän tämä myynnissäolevien erikoispakettien kanssa eli ne piilotetaan osittain jo ennen kuin niiden myyntiaika on ummessa
(oiskohan niin että niillä olisi jokin määrä jota ne ei halua kovin paljon ylittää ja tuo piilotus store sivulta tehdään sen määrän ylityttyä).
Eli juu Star Citizen ja Squadron 42 voi olla mahdottomia haaveita mutta Chriss Roberst on tarpeeksi "fantasioitunut" ja jääräpäinen saadakseen aikaan niiden toteutumisen ainoa mitä tarvitaan lisäksi on tarpeeksi kojahtanut porukka antaman tarpeeksi suuren kasan rahaa (monissa edellisissä CR peleissä sen on juuri ollut se pelitalo joka on sulkenut rahahanat).
Joo mun mielestä turha valittaa jos ei ymmärtänyt tekevänsä riskisijoitusta johonkin täysin poikkeukselliseen. En ole nyt johonkin vuoteen SC:tä niin seurannut. Onko se muka myöhästymässä paljonkin? Eihän sille kai koskaan ollut mitään deadlinea? Ainakaan vakavaa sellaista.
Joo mun mielestä turha valittaa jos ei ymmärtänyt tekevänsä riskisijoitusta johonkin täysin poikkeukselliseen. En ole nyt johonkin vuoteen SC:tä niin seurannut. Onko se muka myöhästymässä paljonkin? Eihän sille kai koskaan ollut mitään deadlinea? Ainakaan vakavaa sellaista.
Roberts on vuosittain vuodesta 2014 lähtien sanonut SQ42:n olevan ulkona viimeistään silloisen vuoden lopussa. Tälläkin hetkellä Squadronin sivuilla näkyy luku 2017, enkä kyllä paljon henkeä pidättelisi sen paikkansa pitävyyden puolesta. 3.0:n julkaisuajankohdaksi ilmoitettiin alunperin joulukuu 2016. Käytännössä CIG on kykenemätön pitämään kiinni aikatauluistaan (tai sitten nämä ovat alunperinkin valetta) eikä nyt edes puhuta mistään parin viikon myöhästymisistä. Star Marine oli kadoksissa 1,5 vuotta ja Arena Commanderiakin jouduttiin aikoinaan odottelemaan. Kaiken lisäksi julkaisut ovat olleet laadullisesti ja sisällöllisesti kaukana mainostetusta. Jos CR keskittyisi hypekulttuurin ylläpitämisen sijasta antamaan realistisia aikatauluja ja odotuksia, valituksiakin kuuluisi varmasti vähemmän. Valitettavasti pelaajien maksimaalinen lypsäminen näyttää menevän tällä hetkellä kaiken muun edelle, joten kyllä minusta joidenkin ihmisten turhautuminen projektiin on varsin oikeuteuttua.
Roberts on vuosittain vuodesta 2014 lähtien sanonut SQ42:n olevan ulkona viimeistään silloisen vuoden lopussa. Tälläkin hetkellä Squadronin sivuilla näkyy luku 2017, enkä kyllä paljon henkeä pidättelisi sen paikkansa pitävyyden puolesta. 3.0:n julkaisuajankohdaksi ilmoitettiin alunperin joulukuu 2016. Käytännössä CIG on kykenemätön pitämään kiinni aikatauluistaan (tai sitten nämä ovat alunperinkin valetta) eikä nyt edes puhuta mistään parin viikon myöhästymisistä. Star Marine oli kadoksissa 1,5 vuotta ja Arena Commanderiakin jouduttiin aikoinaan odottelemaan. Kaiken lisäksi julkaisut ovat olleet laadullisesti ja sisällöllisesti kaukana mainostetusta. Jos CR keskittyisi hypekulttuurin ylläpitämisen sijasta antamaan realistisia aikatauluja ja odotuksia, valituksiakin kuuluisi varmasti vähemmän. Valitettavasti pelaajien maksimaalinen lypsäminen näyttää menevän tällä hetkellä kaiken muun edelle, joten kyllä minusta joidenkin ihmisten turhautuminen projektiin on varsin oikeuteuttua.
Jep. Vähän samaa kuin Robertsin edellisessä pelissä Freelancerissa. Ei tullut niin monipuolista peliä kuin luvattiin. Myöhästyikö se 3 vuotta luvatusta? No, Freelancer lopulta julkaistiin kun Roberts potkittiin pois.
Julkaisuahan kannattaa venyttää niin kauan kun fanit työntävät rahaa sisään. Julkaisussa on vaara, että rahahanat menevät kiinni jos peli ei olekkaan se messiaspeli.
Valitettavasti viesteistäsi ei uudemmallakaan tarkastelulla vastauksia löydy... Parasta olisi siis, jos kertaalleen vielä avaisit millaisen pelin ennakkotilasit ja mitä se olisi sisältänyt. *snip*
Jo n:nnen kerran: Sen julkaisukelpoisen pelin, jota silloin mainostettiin tulevaksi ja silloisilla aikatauluilla. Mutta jota ei ole kuulunut, koska maalitolpat ja aikataulut ovat kuin Onecoinin tunkittajien puheista: "Ihan pian raketoi, odottakaa vain!"
Tämän paksumpaa rautalankaa en pysty vääntämään. Mutta koska nilton kuvasi ytimekkäästi aikataulujen siirtymistä, niin lainaan häntä:
Roberts on vuosittain vuodesta 2014 lähtien sanonut SQ42:n olevan ulkona viimeistään silloisen vuoden lopussa. Tälläkin hetkellä Squadronin sivuilla näkyy luku 2017, enkä kyllä paljon henkeä pidättelisi sen paikkansa pitävyyden puolesta. 3.0:n julkaisuajankohdaksi ilmoitettiin alunperin joulukuu 2016. Käytännössä CIG on kykenemätön pitämään kiinni aikatauluistaan (tai sitten nämä ovat alunperinkin valetta) eikä nyt edes puhuta mistään parin viikon myöhästymisistä. Star Marine oli kadoksissa 1,5 vuotta ja Arena Commanderiakin jouduttiin aikoinaan odottelemaan. Kaiken lisäksi julkaisut ovat olleet laadullisesti ja sisällöllisesti kaukana mainostetusta. Jos CR keskittyisi hypekulttuurin ylläpitämisen sijasta antamaan realistisia aikatauluja ja odotuksia, valituksiakin kuuluisi varmasti vähemmän. Valitettavasti pelaajien maksimaalinen lypsäminen näyttää menevän tällä hetkellä kaiken muun edelle, joten kyllä minusta joidenkin ihmisten turhautuminen projektiin on varsin oikeuteuttua.
*snip*Kuka sen olisi tehnyt, millä aikataululla ja miten nämä resurssit olisivat kohdistuneet maailmanlaajuisesti? Siitä ei nimittäin kovin kauaa ole, kun CIG:n tekijätiimiin keskeinen, muualta ostettu osa oli jälleen yksi amerikkalainen nyrkkipaja Illfonicin ja Star Marinen muodossa ja kiinalaiselta digiesinepajalta oli jäänyt violetti tanko keskelle Cutlassia. Ennen kuin laadit hieman kokonaisvaltaisemman näkemyksen muidenkin nähtäväksi olisi kenties paikallaan muistella hieman menneitä ja nähdä kohtalaisen monimuotoinen kehitysprosessi taustalla.
Ei kiinnosta sitten niin vittuakaan, koska on tasan tarkkaan tuottajan ongelma tuottaa se tuote jota on luvattu. Miten ja kenen voimin; ei voisi vähempää kiinnostaa.
Jep. Vähän samaa kuin Robertsin edellisessä pelissä Freelancerissa. Ei tullut niin monipuolista peliä kuin luvattiin. Myöhästyikö se 3 vuotta luvatusta? No, Freelancer lopulta julkaistiin kun Roberts potkittiin pois.
Ja hyvä peli tulikin kun kirstunvartijat potkaisivat Robertsin pois, katkaisi turhat rönsyt ympäriltä, viimeisteli julkaisukelpoiseksi ja julkaisi pelin.
CR ei oppinut mitään tuosta vaan Scope creep syndrooma on vain mennyt pahemmaksi: Scope creep - Wikipedia
Minusta @Demogorgon ei kuitenkaan väärässäkään ole. Aikatauluista on toistuvasti livetty ja niitä ihmisiäkin on paljon joiden mielestä se ei ole hyväksyttävää. Vaikka myöhästymiset ovatkin ohjelmistoalalla arkipäivää, se ei silti tarkoita että se on hyvä asia ja feature creep on hyvinkin hankala asia mitä olen ollut moneen otteeseen henkilökohtaisestikin seuraamassa.
Kuitenkin käsittääkseni ylivoimaisesti suurin osa tukijoista on sitä mieltä että kun kerran on rahaa ja ainutkertainen mahdollisuus tehdä se paras mahdollinen peli, niin olisihan se järjetöntä tuhlata se tilaisuus! Siinä mielessä Roberts & co on kyllä onnistunut loistavasti että he pystyvät yhä edelleen keräämään rahaa tämän unelman toteuttamiseen ja ovat myös uskomattoman hyvin pystyneet hyödyntämään tarjotun mahdollisuuden. En usko että maailmassa olisi kovin montaa henkilöä/tiimiä jotka olisivat samassa tilanteessa pystyneet parempaan.
Robertsin perfectionismi on samaan aikaan heikkous ja voimavara ja nähtäväksi jää kumpaan kategoriaan se lopulta kallistuu enemmän.
Tymä kysymys mutta aiemmin mainittiin 3 peliä mitkä saa jos riittävän aikasin on ollut mukana. Äkkiä mieleen tulee Itse SC, SQ42 mutta mikäs se kolmas ? T. Nimim "ei asiaa aktiivisesti seurannut"
... Star Marine oli kadoksissa 1,5 vuotta ja Arena Commanderiakin jouduttiin aikoinaan odottelemaan. Kaiken lisäksi julkaisut ovat olleet laadullisesti ja sisällöllisesti kaukana mainostetusta. ...
Star Marine oli myöhässä kyllä ... mutta se on tullut vaikka jotkut vannoi että sitä ei tule koskaan.
Arena Commander oli myöhässä kyllä ... mutta se on tullut vaikka jotkut vannoi että sitä ei tule koskaan.
En nyt kyllä väittäisi mitään laadullisesti tai sisällöllisesti hunoksi varsinkin kun on selvää että mikään ei ole vielä se lopullinen versio (ei pysty olemaan kun alle tuleva koodi (kuten esim. se Itemport 2.0) ei ole vielä täysin valmis eikä täysin käytössä).
... Jos CR keskittyisi hypekulttuurin ylläpitämisen sijasta antamaan realistisia aikatauluja ja odotuksia, ...
Tuohon vaatimukseen realististen aikataulujen antamisesta niin sehän on jo toteutettu niin suurella tarkkudella kuin mahdolista, ne studion sisäiset tavoiteuaikataulut on olleet jo pisempään kaikien nähtävillä ja ne on pitäneet tähänmennessä kohtuulisen hyvin paikkansa jopa sellaisilta osiltaan joiden pohjaksi ei pysty oleman muuta kuin valistunut arvaus mahdollisesti tarvittavasta ajasta.
Muuten olen vastannut tähän aikataulu valitukseen sinule jo aikaisemmin joten tiedät että sille ei ole enää perusteita mutta siitähuolimatta jatkat sen esittämistä.
Jep. Vähän samaa kuin Robertsin edellisessä pelissä Freelancerissa. Ei tullut niin monipuolista peliä kuin luvattiin. Myöhästyikö se 3 vuotta luvatusta? No, Freelancer lopulta julkaistiin kun Roberts potkittiin pois.
Julkaisuahan kannattaa venyttää niin kauan kun fanit työntävät rahaa sisään. Julkaisussa on vaara, että rahahanat menevät kiinni jos peli ei olekkaan se messiaspeli.
Ei tullut siksi kun rahanat hinnattiin kiinni jo paljon ennen kuin CR potkittiin pellolle, mitä tulee muihin CR:n tekemiin peleihin jotka hän sai tehdä vamiiksiasti niin ne on olleet kaikki huippumenestyksiä niisä ei ole edes yhtään keskinkertaista.
Eli juu CR:n tekemät pelit ottaa aika ja rahaa mutta lopputulos on aina ollut sen panostuksen arvoinen.
Tuo julkaisun lykkäämisen kannattaminen on täyttä bs:ää monesta syystä ensinniä siksi että sen pelin varsinainen myynti olisi paljon kannaavampaa ja toiseksi mikään ei viiittaa mihinkään tahalliseen julkaisun venytykseen päinvastoi kaikki viitteet osoittaa että peliä kehitetään niin nopeasti kuin suinkin vain voidaan.
Jo n:nnen kerran: Sen julkaisukelpoisen pelin, jota silloin mainostettiin tulevaksi ja silloisilla aikatauluilla. Mutta jota ei ole kuulunut, koska maalitolpat ja aikataulut ovat kuin Onecoinin tunkittajien puheista: "Ihan pian raketoi, odottakaa vain!"
...
Mutta kun tuo on kyllä vastaus tyyliin 42 mutta kun sillä tiedolla 42 ei tee mitään jos ei tiedä mikä se kysymys on johon se 42 on vastaus.
Eli mikä oli sinunmielestäsi se julkaisukelpoinen peli jota silloin mainostettiin tulevaksi.
Ole hyvä vastaa tuohon alleviivatuun kysymykseen, tämä on oleellista koska jokaisella bäkkerillä tuntuu olevan täysin oma käsitys siitä mitä luvattiin julkaistavaksi niissä ensimmäisissä joukkorahoituksissa.
Esimerkiksi edes siitä ei bäkkerit ole yhtämieltä että kumpi sen piti olla yksinpeli vai moninpeli.
PS Pyydän älä vastaa Maa vaikka se on tietyssämielessä ilmeinenvastaus ;-)
Se on ollut heikkous silloin kun samaapeliä tekemässä ei ole ollut riittävän vahvaa auktoriteetia konrolloimaan sitä, esim. se Freelancer on osoitus tästä toisin kuin sitä aikaisemmat CR pelit jossan on ollut se konrollitekijä (esim. Erin).
Star Citizenin kehitys oli alkuvaiheessa huolestutavalla pohjalla ts niin kaun kunnes se EA:lta tullut päätuottaja potkittiin pellolle ja sen päätuottajan pestin ottin Erin.
Eli kun katsoo miten pelinkehitys on edennyt sekä edistymisen kannalta että resurssienkäytön kannalta sen jälkeen kuin Erin otti homman hoitaakseen niin tilanne on nyt erittäin hyvä kun aikaisemmin se ei ollut (sen aikasemman sotkun korjaaminen kesti vain kauan koska sen EA:n hepun tekemättäjättämät hommat oli niin suuria).
Tymä kysymys mutta aiemmin mainittiin 3 peliä mitkä saa jos riittävän aikasin on ollut mukana. Äkkiä mieleen tulee Itse SC, SQ42 mutta mikäs se kolmas ? T. Nimim "ei asiaa aktiivisesti seurannut"
Noita Squadron 42 pelejä kun on tarkoitus jatkossa julkaista lisää sen ensimmäisen jälkeen.
Seuraavan SQ42 pelin mahdoliseksi nimeksi on joskus mainittu "Squadron 42 Behind Enemylines".
Tästä päästäänkin sopivasti siihen kun että "pelin julkaisua kannattaisi muka lykätä loputtomiin", niin kauan kun sitä lykätän ei päästä tekemään ja myymään sitä Squadron 42 2 peliä (tässäkin ketjussa on pajon ihmisä jotka on ostaneen pelien jatko-osia ja joten niillä rahan tekemisen konseptin pitäisi olla tuttu).
Isot pelitalot tekee rahansa nimenomaan jatko-osien myynnillä joten on päivänselvää että CIG haluaa päästä myös mahdollisimman nopeasti siihen tehokkaaseen raahastusmalliin tämän joukkorahoituksen kerjäämisen sijasta, koska tämä joukkorahoituksen kerjääminen ei nyt kumminkaan ole mikään hyvä rahantekokeino niin kuin jotkut väittää sen olevan.
Jos nuo kaikki minipelit lasketaan mukaan niin taidetaan mennä kokonaisuutena jo pitkästi yli kymmmen pelin ja niitä jo julkaistujakin pelejä on paljon.
Ei tullut siksi kun rahanat hinnattiin kiinni jo paljon ennen kuin CR potkittiin pellolle, mitä tulee muihin CR:n tekemiin peleihin jotka hän sai tehdä vamiiksiasti niin ne on olleet kaikki huippumenestyksiä niisä ei ole edes yhtään keskinkertaista.
Tuo julkaisun lykkäämisen kannattaminen on täyttä bs:ää monesta syystä ensinniä siksi että sen pelin varsinainen myynti olisi paljon kannaavampaa ja toiseksi mikään ei viiittaa mihinkään tahalliseen julkaisun venytykseen päinvastoi kaikki viitteet osoittaa että peliä kehitetään niin nopeasti kuin suinkin vain voidaan.
Miten niin? Suuri osa pelaajakunnasta on bäkännyt projektia ja saa sen pelin sieltä kautta. Mikähän on myytyjen virtuaalialusten keskihinta? Varmasti enemmän kuin mitä pelin myymällä saa.
Edit:
jostain kaivettua:
Results is kinda surprising, with an average a bit over $221.
Miten niin? Suuri osa pelaajakunnasta on bäkännyt projektia ja saa sen pelin sieltä kautta. Mikähän on myytyjen virtuaalialusten keskihinta? Varmasti enemmän kuin mitä pelin myymällä saa.
Edit:
jostain kaivettua:
Results is kinda surprising, with an average a bit over $221.
Ne alukset on myyty nykyisille bäkkereille mutta pelit myydään niille lukuisille ihmisille jotka eivät ole bäkänneet peliä niitä potentiaalisia ostajia on paljon enempi kuin niitä jotka ostaa aluksia koska suurinosa bäkkereistä ei ole ostanut eikä osta yhtään ylimääräistä alusta.
Eli ne jotka väittää että aluksia myymällä tienaisi muka enempi ei alkuunkaan tajua sitä mikä on määrällinen suhden aluksia ostavian bäkkerien ja potentiaalisten pelin ostajien välillä.
Sitten on se että CIG tulee myymään UEC:kia RL rahalla pelin julkaisun jälkeen joten ne bäkkerit jotka on nyt ostaneet aluksia voi todennäköisesti jatkaa samaa tapaa välillisesti ostamalla UEC:kia ja sillä UEC:killa aluksia pelin sisällä joten pelin julkaisu ei lopetteisi nykyisiltä bäkkereiltä tulevaa rahavirtaa.
Eli sillä mikä on myydyn aluksen keskihinta ei ole mitään merkitystä kun pelejä myytäisiin hurjasti enempi kuin aluksia.
"joten ne bäkkerit jotka on nyt ostaneet aluksia voi todennäköisesti jatkaa samaa tapaa välillisesti ostamalla UEC:kia"
Tuohon liittyen kun on kyselty ihmisiltä Sub Den ja Consierge foorumeilla miten he tulevat käyttäytymään peliin suuntautuvan rahankäytön suhteen pelin julkaisun jälken niin suurinosa on vastannut että jos julkaisun jälkeen on olemassa keino antaa rahaa pelin jatkokehitykseen he tulevat jatkamaan rahan antamista eli pelin julkaisu ei lopeta valailta tulevaa rahavirtaa niinkaun kun sen rahavirran loputuloksena on edelleen kehittyvä peli (se onko rahavirta kukausimaksun tai ostetun aluksen tai ostetun UEC:kin tai ostetun seuraavan SQ42 pelin muodossa on epäoleellista tämän kannata kun he tulevat käyttämän sitä tapaa joka on käytettävissä).
Onko se rahaa yli äyräiden sisään laittava porukka tällä hetkelläkään edes 1/100 pelaajakunnasta? Ihan riittävät intressit tätä pohjaa on laajentaa sekä Star Citizenin että SQ42:n ...
Jos pohjaksi otetaan se Citizen lukemma joka kertoo minkäverran on vähintään potentiaalisia SC:n ostajia niin sitä lukemasta merkitävän määrän aluksia ostaneita on alle 1/1000 eli n. 1000 x 200€ alus = 200000€ vs 1000000 x 50€ peli = 50000000€ ja vaikka tuon aluksiin käytetyn summan kymmenkertaistaisi 2000€ saakka se siitä huolimatta olisi vain 2000000€ vs 50000000€ eli mitentahansa laskee on pelejä myymällä saatavissa isompi kasa rahaa kuin pelkästään aluksia myymällä, varsinkin kun aluksien myyynnillä tulee ainavain vähempi ja vähempi uutta RL raha kun bäkkerit vain meltaa vanhoja ja niillä crediiteillä ostaa uusia.
----------------------------------------
Reclaimer, jos muistan oikein niin kyseinen alus on sitten lennetävissä 3.0 versiossa ;-)
Reclaimer on kyllä ainakin tossa koko vuoden aikataulussa ajoitettu, että valmistuisi syyskuun puolella. Tosin se ei tarkoita sitä etteikö se olisi assettina valmis, mutta se flight ready on eri asia.
Reclaimer on kyllä ainakin tossa koko vuoden aikataulussa ajoitettu, että valmistuisi syyskuun puolella. Tosin se ei tarkoita sitä etteikö se olisi assettina valmis, mutta se flight ready on eri asia.
Juu saatoin muistaa väärin tuon että milloin se tulee.
Tässä ois varsin pätevä Fanvid
Ai niin tuo video on tehty ilmeisesti Idriksen vanhalla versiolla (se oli niissä vuotaneissa materiaaleeissa),
kun muistaakseni siinä SQ42 teserissa jonka CIG on julkaissut on se uusi lopullisempi versio.
Ei, kunhan porukalla vähän kikkailtiin taas pitkästä aikaa.
Ja hauskaa kyllä oli päästä ihmettelemään esim Caterpillarin sisätiloja eka kertaa. On se vaan saakelin iso vehje..
3.0:aa odotellessa..
Tuosta jälkkäriä jos joku jaksaa meidän pööpöilyä puoltoista tuntia tsiigailla..
Tuossa kuukausiraportissa on myös paljon kuvia tulevasta 3.0.0 versiosta joten menkää siihen kuukausiraportiin ja klikatkaa jotain kuvaan siinä sillätavalla aukeaa näkymä jossa voi nopeasti selata kaikki kuvat läpi alla muutama esimerkki
En laittanut yhtään planeettakuvaa mutta siellä on useita kuvia 3.0.0 version planeetoistakin.
Jos kaikki käy hyvin niin 3.0.0 on ulkona alle kuukauden päästä.
Ainoat muutoksen on Graphis ja Network ne vie arvionmukaan vähän pisempään mutta kummallakin on paljon marginaalia valmistumispäivänsä jälkeen joten kaikki näyttää siltä että 3.0 tulee ulos nykyisessä tavoiteajassa eli 21.-27.7. semmoisen mokan tein aikasemmin että kun puhuin alle kuukaudesta ajattelin 6.7. alkavaa PTU:ta (johon itselläni on todennäköisesti pääsy) eli sen PTU:n alkuun on alle kuukausi mutta koko julkaisuun hiukan yli.
Viikkokirjeessä mainittin (on myös nettisivulla) tämänvuoden Citizenconin paikka ja aika ja se milloin liput tulee myyntiin se on Frankfurtissa ja kun lippuja on vain 650 ne menee äkkiä joten jos on aikomusta mennä sinne katso milloin täytyy päivystää F5 näppäimellä että saa lipun (ne menee minuuteissa).
Viikkokirjeen Sneak Peak kuva ... en ehkä halua vierailla kyseisellä planeetalla ... tuo on aivan liikaa Alien sucker + Starship Troopers brain bug (en tarkoita sitä isoa ja köpelöä vaan sitä joka munii/tunkeutuu aivoihisi) henkinen (ps sen kuvan saa myös isonnettua ihan siltävaralta että se ei tuon kokoisena ole tarpeeksi viston näköinen ;-p ).
Jos olet pelannut sen lisäksi yhdessä PTUssa jo aikaisemmin ja/tai tehnyt bugiraportin IssueCouvsiliin pääset joko ensimmäisessä tai toisessa allossa PTU:hun jos olet vain Sub päset todennäköisesti vasta toisessa allossa PTUhun.
Helpoin ja ilmainen tapa edistää omaan PTUhun pääsyään on se että on noiden bugiraporttien ja bugien toisintamisen/vahvistamisen kanssa aktiivinen IssueCounsilissa kun jos niitä on tehtynä enempi ja ne on olleet hyödyksi se on automaatinen kutsu PTUhun ensimäiseen aaltoon ja jatkossa tuottavien PTU osallistumisten jälkeen voijohtaa Evocati PTU kutsuun (Evocati PTU on sitten ihan oikeaa bugitestaustyötä palkatta ei hauskanpitoa).
Hyödynnä se Subisi ainakin sillä että lataat kaikki jo julkaistut JumpPoint numerot.
Tilillesi kolahta myös RECkiä joten pääset vuokraaman jotain haluamaasi.
Tämänkuukauden Sub testialus on Caterpillar joten lentele sillä ennen kuin kuukausi vaihtuu.
Itse olen Sub osallistunut neljään PTUhun ja tehnyt sekä bugiraporteja että vahvistuksia IssueCounsiliin ja siten pääsen yleensä ensimmäisessä allossa PTUhun.
" ... Astro Armada is pleased to announce that Aopoa’s highly-anticipated new open-canopy racer, the Nox ...
... The Nox is currently scheduled to be flight-ready with the release of Star Citizen Alpha 3.0 alongside the Dragonfly ... "
Tietämättä sen tarkemmin voi liityä esim. siihen kun pelifirmat saa Englannissa aika hyviä tukia siksi CIG laittoi yhden studion sinne eli on mahdollista että firman pitää käyttää tukeen oikeuttava summa kehitykseen etukäten ja tuen saa haettua sitten jälkäteen todisteiden perusteella eli sen kulutetun rahan ja tuen saamisen välissä aukko täytyisi täyttää esim. lainalla.
Siis tuo on vain yksi vaihtoehto.
Toinen vaihtoehto on se että pelinkehitys on niin pitkällä että CIG haluaa ajaa joukkorahoitusosuutta alas ja rahoittaa lopun osittain muuten, ei näyttäisi hyvältä jos joukkorahoitusrahaa olisi miljoonia tai kymmeniä miljoonia jäljellä pelin julkaisun jälkeen.
Kolmas mahdolisuus on se että kyseesä on rahoitus Squadron 42 pelin markkinointiin/mainostukseen kun sen julkaisunhan ei pitäisi olla yli vuodenpäässä joten ei ole pitkääaikaa siihen kun sitä pitää alkaa markkinoimaan ihan myyntimielessä ja sellaiseen markkinointiin ei kuulu käyttää pelikehitykseen kerättävää joukkorahoitusta.
Niin muuten kyse voi olla myös siitä että nyt CIG selvästi suurimmat studiot on Englanti ja Saksa mutta koska Dollarimääräiset joukkorahoitukset menee USA:n kautta ja vain Euro ja Punta määräiset tulee Englannin kautta on mahdollista että USA:n puolella on enempi dollarirahoitusta kuin on tarpeen ja Englanti/Saksa puolella on vähempi Punta/Euro rahoitusta kuin on tarpeen tuota epätasapainoa voi olla järkevämpää verotussyistä tasapainottaa lainalla (takuuna pystyy olemaan USA firman varallisuus) kuin että siirtäisi rahaa USA:sta Eurooppaan koska tuollaisessa siirrossa USA:n verotttaja varmaankin iskisi siihen rahansiirtoon.
Eli mahdollisia hyviäsyitä on monia.
Jos taas kyse olisi sinun ehdotuksestasi että joukkorahoitus ei enää riittäisi vaan toimintaa rahoitettaisiin ihan lainalla niin sekään ei ole ongelma koska kehitys on niin pitkällä että sen varmasti saa loppuun lainarahallakin ja sitten kun pelit saa oikeasti myyntiin sen lainan voi maksaa pois myyntituloilla.
On muuten nopeaa toimintaa kun tuon Chargen päiväys näyttäisi olevan 13.6.2017 eli on alle kaksiviikkoa siitä kun se on tullut julkiseksi ja haukat on jo ehtineet levittää sen kaikkialle reposteltavaksi (ts ei pelkoa siitä että mikään tähänpeliin liittyvä mahdollisesti negatiivinen seikka jäisi kertomatta).
Muuten kun näin että sinulta on uusi postaus oletin sinun tarttuvan siihen kun 3.0 EvocatiPTU ei alkanutkaan heti EvocatiPTU tavoiteajanalussa eli se on hiukan jäljessä tavoiteajasta mutta siitähuolimatta on täysin mahdolista että koko julkaisu ei lipsu, kun on tapahtunut aiemminkin niin että EvocatiPTU on alkanut myöhässä mutta koko julkaisu ei ole siitähuolimatta lipsunut (lisää).
Johan se 3.0 on puoli vuotta myöhässä. Mitäpä sitä parin viikon/kuukauden takia alkaa hermoilemaan. Ja mitä tulee CIG:n asioiden tonkimiseen, niin hyvähän se on että ihmiset jaksaa etsiä tietoa siitä miten 150 miljoonan dollarin yritystä pyöritetään. Tässä tapauksessahan bäkkereiden rahoilla perustetun brändin immateriaaliset oikeudet on annettu pantiksi pankille. Commandothan tuntuvat olevan ylpeitä kuinka ilkeät julkaisijat eivät ole SC:n kehityksen tiellä, mutta enemmän kyllä itseäni hirvittää ajatus pankkiirien niskaan hengittämisestä. Toivottavasti MVP ja SQ42 alkaa olla pikku hiljaa julkaisukunnossa, ettei kaikki tulot mene korkojen maksamiseen.
Missäkohtaa siinä Chargessa sanottiin se mitä on anettu pantiksi (itse vain veikkasin että USA:n puolen yhtiön varat voisi toimia vakuutena Euroopan puolen lainalle mutta sinulla näytää olevn tietoa siitä mitä on käytetty vakuutena).
Eihän tuo paperi kerro esim. sitäkään kuinka suuresta lainasta on kyse.
Tuostahan noita voi vaikka katsoa. Näyttäs olevan vakuutena koko peli? Vähän hukassa toi lagijargoni niin mitään varmaa en oikein osaa sanoa noiden perusteella.
No mitä, Eliten Horizonsin viimeinen laajennus on julkaisuhetkellä apout 9kk myöhässä, who cares jos myöhästyminen tarkoittaa laadukkaampaa sisältöä.
Mutta sitähän nämä vakiovalittajat eivät ymmärrä, hoetaan vaan tuota ikuista "nönnönnöö myöhässä x kuukautta" - jargonia.
Tuostahan noita voi vaikka katsoa. Näyttäs olevan vakuutena koko peli? Vähän hukassa toi lagijargoni niin mitään varmaa en oikein osaa sanoa noiden perusteella.
Juu mutta tuo paperi ei näyttäisi olevan varsinaisest laina-asiakirja kun missään ei puhuta lainasta tai laina summista eli onko se jonkinlainen takuujärjestely jossa tämä Royal Bank toimii takkaajana CIG:lle ja sen vakuutena on kaikki mitä CIG omistaa eli tuo ei itsessää ole vielä laina mutta sitä voi käyttää lainan tai jonkin muun takuujärjestelynä.
Eli tuo voisi liityä juuri joihinkin EU:lta tai Englannilta pelinkehitykseen saataviin tukiin kun ne voi vaatia takauksen siltävaralta että ne perittäisiin takaisin siksi kun tuen ehdot ei olisi täyttyneet (ts tukea ei olisi käytetty siihen mihin se oli myönnetty).
"jossa kerrottiin Star Citizenin olevan, todennäköisesti, taloudellisissa ongelmissa! Onkohan edes paria miljoonaa tullut joukkorahoituksessa sisään tällä viikolla... Joukkorahoituksen kuiva kausi yleensä ajoittuu kuukausille ennen Gamescomia, mutta tänä vuonna sekin varppina romahtaa. Ei mahda mitään."
Tälläviikolla on tullut näimmän n. 1 mijoona sisään ja niistäkin se 900 0000 on tullut kolmessa päivässä (kun alkuviiko on normaalistikkin hiljainen tosin loppuviikkoa kirii tällähetkellä NOX jota ostetaan LTI tokeniksi), koko tämä kuukausi näyttäisi menevän yli 2 miljoonaan mutta kuinka paljon se jää nähtäväksi.
Itse olen aikaisemmin sanonut että kunhan kuukaudessa tulee keskimäärin 2-2,5 miljoona uskon että pelin valmistuminen ei ole vaarassa koska nykyisellä kasvaneella henkilökunnalla kuukauden kulut on jotain 3+ miljoonaa eli rahastoa ei syödä paljon ja vaikka se loppuisi lisärahoitus tarve olisi sen verran pieni että sen voisi hoitaa vaikka sillä lainalla (johon tuolla uudella takuujärjestelyllä käy takuudeksi peliiin kehitetyt assetit) jota tässä nyt kauhistellaan.
-------- -------- -------- --------
Sinällään minulta menee täysin yli se että ihmiset nostaa äläkän siitä jos CIG ottaa lainaa kun samat ihmiset vaatii että joukkorahoitusta ei saisi enää kerätä niin että jos ei saa ottaa lainaa eikä kerätä joukkorahoitusta niin miten se pelin valmistuminen rahoitettaisiin ?
Vai onko tällä äläkällä nimenomaan tarkitus yrittää ajaa CIG nurkkaan missä se ei saisi hankkia rahoitusta mistään kautta ja näin estää koko pelin valmistuminen ?
Tai no itse olen sitä kolmatta rahoitustapaa vastaan ts CIG ei saa hankkia rahaa joltain pelitalolta suunnatulla omistuksen jaolla koska se kariuttaisi CIG:n vapauden täysin ja siten peli päätyisi puolivilalisena toteutuksena julkaisuun (mikä on nykyään kaikkien pelitalojen julkaisemien AAA pelien kohtalo).
Ei kun tän olis pitänyt olla valmis 2014 kun niin sanottiin ja rahotus oli se "montako miljoonaa". Nyt ei saa kerätä rahaa bäckereiltä ei ottaa lainaa ei mitään kun se ei koskaan valmistu. (Tai tää nyt ollut tämä Nilttonistuksen "commando" hoosianna) Ja loppujen lopuksi aivan sama jos koko paska kaatuu niin sit niin tapahtuu ja loppujen lopuksi sitä kuolee jossain vaiheessa eikä mitään "ehkä" saa mukaan =)
"We have noticed the speculations created by a posting on the website of UK’s Company House with respect to Coutt’s security for our UK Tax Rebate advance, and we would like to provide you with the following insight to help prevent some of the misinformation we have seen.
Our UK companies are entitled to a Government Game tax credit rebate which we earn every month on the Squadron 42 development. These rebates are payable by the UK Government in the fall of the next following year when we file our tax returns. Foundry 42 and its parent company Cloud Imperium Games UK Ltd. have elected to partner with Coutts, a highly regarded, very selective, and specialized UK banking institution, to obtain a regular advance against this rebate, which will allow us to avoid converting unnecessarily other currencies into GBP. We obviously incur a significant part of our expenditures in GBP while our collections are mostly in USD and EUR. Given today's low interest rates versus the ongoing and uncertain currency fluctuations, this is simply a smart money management move, which we implemented upon recommendation of our financial advisors.
The collateral granted in connection with this discounting loan is absolutely standard and pertains to our UK operation only, which develops Squadron 42. As a careful review of the security will show and contrary to some irresponsible and misleading reports, the collateral specifically excludes “Star Citizen.” The UK Government rebate entitlement, which is audited and certified by our outside auditors on a quarterly basis, is the prime collateral. Per standard procedure in banking, our UK companies of course stand behind the loan and guarantee repayment which, however, given the reliability of the discounted asset (a UK Government payment) is a formality and nothing else. This security does not affect our UK companies’ ownership and control of their assets. Obviously, the UK Government will not default on its rebate obligations which will be used for repayment, and even then the UK companies have ample assets to repay the loan, even in such an eventuality which is of course unthinkable.
"We have noticed the speculations created by a posting on the website of UK’s Company House with respect to Coutt’s security for our UK Tax Rebate advance, and we would like to provide you with the following insight to help prevent some of the misinformation we have seen.
Our UK companies are entitled to a Government Game tax credit rebate which we earn every month on the Squadron 42 development. These rebates are payable by the UK Government in the fall of the next following year when we file our tax returns. Foundry 42 and its parent company Cloud Imperium Games UK Ltd. have elected to partner with Coutts, a highly regarded, very selective, and specialized UK banking institution, to obtain a regular advance against this rebate, which will allow us to avoid converting unnecessarily other currencies into GBP. We obviously incur a significant part of our expenditures in GBP while our collections are mostly in USD and EUR. Given today's low interest rates versus the ongoing and uncertain currency fluctuations, this is simply a smart money management move, which we implemented upon recommendation of our financial advisors.
The collateral granted in connection with this discounting loan is absolutely standard and pertains to our UK operation only, which develops Squadron 42. As a careful review of the security will show and contrary to some irresponsible and misleading reports, the collateral specifically excludes “Star Citizen.” The UK Government rebate entitlement, which is audited and certified by our outside auditors on a quarterly basis, is the prime collateral. Per standard procedure in banking, our UK companies of course stand behind the loan and guarantee repayment which, however, given the reliability of the discounted asset (a UK Government payment) is a formality and nothing else. This security does not affect our UK companies’ ownership and control of their assets. Obviously, the UK Government will not default on its rebate obligations which will be used for repayment, and even then the UK companies have ample assets to repay the loan, even in such an eventuality which is of course unthinkable.
Eli kyse on just siitä mitä arvelin EU:lta/Englannilta saatava tuki pitää käyttää etukäteen ja se maksetsaan jälkikäteen (se veronpalautus) eli sen käytön ja saamisen väli täytyy täyttää tuolla lainalla, eli tämä on todennäköisesti tapahtunut joka vuosi siitälähtien kun Foundry 42 perustettiin Englantiin ainoa vain että haukat hoksasi tämän vasta nyt.
Offtopiccia, mutta redditissä nähty miete Derek Smartista spoilereissa.
He considers himself overshadowed by Chris Roberts early on and he blames Chris Roberts and the Publishers from back then for his career completely tanking. Once the greats of space gaming: Chris Roberts, left to make movies, David Braben, was busy with other things. It was finally derek's moment to shine.
The field was all open for derek smart to cement himself as the space genre game development great. There was literally no competition.
But derek had burned all his bridges. He had burned bridges with other developers because he considered himself better than everyone else. He had burned bridges with publishers because he could never deliver a product on time and always blamed his failures on them. He also never brought someone their tuna melt sandwich.
So even if derek was capable of making a great game, he was left out in the cold. Blacklisted from all the publishers for failure after failure and locked out from studios because he had cemented himself as someone incapable of working on teams. Alganon being the most recent team effort game that tanked under derek's watch.
So for the past 20 years he has been making same tech demo over and over and over and over.
Always bug fixing but never properly released. You can go see a game he released 5-10 years ago and you will see that they share the same design formats, same language, same game mechanics. He's been producing the same damn piece of tech demo for the last 20 years.
Then comes this small team of 10 devs out of Texas that ran a wildly successful kickstarter campaign. derek initially tweeted at that time that the dinosaurs, Roberts and Braben were going to make a space game. derek smart thought here he was, a successful game developer with multiple games unable to hack it how were these dinosaurs going to do any better? Well Elite did quite well for itself but Star Citizen was the run away success.
Most triple AAA titles don't have the time of funding Star Citizen does. All this time there was so much capital waiting to be harnessed and used. derek smart was sitting right on top of OVER 100 MILLION DOLLARS but he never realized it. The was literally no competition in the field. All derek had to do was develop a game that could get people excited enough to give him the money.
Instead it was Chris Roberts, derek smart's old nemesis the developer of the great Wing Commander series that came out of nowhere and took the entire game industry by storm. Chris Roberts tapped into the market that derek had no idea existed and successfully pitched a game to the masses for over 100 million dollars.
Sandi Gardiner the VP of marketing played a key role in tapping into that market. Because she is such a key person at CIG, she has had more influence on the gaming industry in the few years that she has been involved in the project than derek smart has had all of his career.
Offtopiccia, mutta redditissä nähty miete Derek Smartista spoilereissa.
He considers himself overshadowed by Chris Roberts early on and he blames Chris Roberts and the Publishers from back then for his career completely tanking. Once the greats of space gaming: Chris Roberts, left to make movies, David Braben, was busy with other things. It was finally derek's moment to shine.
The field was all open for derek smart to cement himself as the space genre game development great. There was literally no competition.
But derek had burned all his bridges. He had burned bridges with other developers because he considered himself better than everyone else. He had burned bridges with publishers because he could never deliver a product on time and always blamed his failures on them. He also never brought someone their tuna melt sandwich.
So even if derek was capable of making a great game, he was left out in the cold. Blacklisted from all the publishers for failure after failure and locked out from studios because he had cemented himself as someone incapable of working on teams. Alganon being the most recent team effort game that tanked under derek's watch.
So for the past 20 years he has been making same tech demo over and over and over and over.
Always bug fixing but never properly released. You can go see a game he released 5-10 years ago and you will see that they share the same design formats, same language, same game mechanics. He's been producing the same damn piece of tech demo for the last 20 years.
Then comes this small team of 10 devs out of Texas that ran a wildly successful kickstarter campaign. derek initially tweeted at that time that the dinosaurs, Roberts and Braben were going to make a space game. derek smart thought here he was, a successful game developer with multiple games unable to hack it how were these dinosaurs going to do any better? Well Elite did quite well for itself but Star Citizen was the run away success.
Most triple AAA titles don't have the time of funding Star Citizen does. All this time there was so much capital waiting to be harnessed and used. derek smart was sitting right on top of OVER 100 MILLION DOLLARS but he never realized it. The was literally no competition in the field. All derek had to do was develop a game that could get people excited enough to give him the money.
Instead it was Chris Roberts, derek smart's old nemesis the developer of the great Wing Commander series that came out of nowhere and took the entire game industry by storm. Chris Roberts tapped into the market that derek had no idea existed and successfully pitched a game to the masses for over 100 million dollars.
Sandi Gardiner the VP of marketing played a key role in tapping into that market. Because she is such a key person at CIG, she has had more influence on the gaming industry in the few years that she has been involved in the project than derek smart has had all of his career.
DS:llä on ongelmana se että hän ei kykene tulemaan toimeen toisten ihmisten kanssa muuta kuin käskijä orja asenteella silloin kun hän on se käskijä ja hän ei kykene ottamaan huomioon ja reagoimaan rakentavasti mihinkään palautteeseen joka ehdottaa jonkin tekemistä toisin kuin hän on tehnyt/suunnitellut tämä olisi ok jos hän kehittäisi pikkupelejä jotka pystyy yksi ihminen yksin kehittämään muutamassa kuukaudessa mutta kun hänen tavoitteensa on simulaatiopelit niin homma on mahdoton kun sen tason peliä ei yksi ihminen pysty yksin tekemään (ainakaan alle parissakymmenessä vuodessa).
Sitten kun tähän yhdistetään persoonallisuus jolla on erittäin heikko itsetunto imago asioiden suhteen on foorum sota valmis.
Esim. Batlecruiserista olisi varmasti tullut mahtava peli jos sitä olisi ollut tekemässä yhteenhiileen puhaltava porukka, tosin se ei olisi tullut ulos sinä vuosikymmenenä kuin se alunperin oli tarkoitus julkaista kun silloin ei PC rauta eikä varsinkaan käyttis olleet vielä riittävänpitkälle kehittyneitä tukeakseen sen tasoista peliä (DOS rajoitteineen ei nyt vaan tosiasissa riitä siihen).
Chriss Robertsin visiot ja tavoitteet on vähintään yhtä suuria kuin DS:n mutta CR poikkeaa siinä että hän kykenee pyrkimään niihin tavoiteisiinsa suuren joukon kanssa yhteisymmärryksessä eikä vängällä yritä toteuttaa jotain joka on todistettu nukyraudalla mahdottomaksi toteuttaa.
Uusin 3.0 aikataulu päivitys siinä on tavoite julkaisuaikaa lykätty reilusti myöhemmäksi mutta kumminkaan mikään varsinainen yksityiskohta joka tuohon 3.0 versioon tarvitaan ei ole lipunut pisemmälle joten pisennys on käytännössä vain PTU aikaa eli jos PTU:n aikana ei löydy pahoja bugeja tuo 3.0 tulee ulos varmaankin selvästi aikaisemmin kuin tämä viimeisin tavoiteaika 4.8. - 10.8. antaa olettaa
(tietenkin tuossa isossa pomppauksessa myöhemmäs voi selittävänä syynä olla se että tuolle PTU ajalle ajoittuisi myös CIG:n henkilölkunnan kesälomat tms jos iitä on kyse se tietenkin viivyttää lopullista julkaisuversiota kun bugikorjaukset tapahtuisi kesälomien jälkeen).
We crossed a really big internal milestone deadline this week. While the playthrough went really well, we identified a handful of bugs that needed to be addressed. Our next Milestone is next week, so we’re pulling the team together to try and knock out as much bugfixing and polish as we can to be able to see how the overall experience is coming together. Although some tasks do come in late in the Evocati window, we may start testing before they are fully complete to get a jump on some of the bigger feature stress testing.
Tavoite julkaisuaika ei muuttunut mutta alkaa näkyä miksi se oli lykätty niin pitkälle on osa-alueita joilla ollaan oltu turhan optimistisia valmistumisajan suhteen.
Tuostahan noita voi vaikka katsoa. Näyttäs olevan vakuutena koko peli? Vähän hukassa toi lagijargoni niin mitään varmaa en oikein osaa sanoa noiden perusteella.