Z170-A | Motherboards | ASUS Global
*1: The PCIe x16_3 slot shares bandwidth with SATA6G_56. The PCIe x16_3 is default set at x2 mode. Supports Intel® RST for PCIE RAID storage.
*3: M.2 shares SATA mode with SATA Express. Change this item before installing M.2 SATA devices.
Eli Sata express poistuu käytöstä jos käytät m.2 pcie moodissa.Jos taas pistät adapterilla pcie 16x 3 slottiin niin silloin sata portit 5+6 on pois käytöstä/jakavat saman kaistan tms.Sulla ei todennäköisesti ole sata expressille käyttöä joten m.2 nvme pcie 4x menee siihen ja samalla on 6kpl sata3 portteja käytössä jos käsitin oikein.
Itse kyllä käsitin että voi olla m.2 nvme 4x pcie ja 6kpl sata3 liittimiä samaan aikaan käytössä.Itse siirtäisin hdd levyt eri koneeseen ns fileserveriksi ja pääkoneeseen pelkkiä ssd levyjä,se data liikkuu suhtellisen nopsasti verkon yli.En tosin ajatellut enää ostaa noita sata ssd levyjä ollenkaan vaan pelkkiä m.2 nvme ssd levyjä jos mahdollista.
Asuksen antama tieto on kyllä niin epäselvä mielestäni, että sen voi tulkita monella tavalla.
Kertauksena vielä, emolla tosiaan on sata portit 1 ja 2 sata-expressin kautta (ellei käytä tätä sata-express laitteille) ja sitten siinä on normaalit sata-portit 3-6, eli nuo kaikki yhteensä 6 kpl. Tämän lisäksi m.2 paikka, joka jollakin tapaa jakaa resurssit edelle mainittujen kanssa ja PCIe slot 3:n välillä...
Ilmeisesti sata-express tai portit 5 ja 6 on tietyissä tilanteissa pois käytöstä tai jaetuilla resursseilla käytössä.
Ihmettelinkin kasatessa konetta, että miksi emolla oli merkitty tarralla käyttislevyn paikaksi portti 2 - ilmeisesti juuri sen takia, että se on ainoa joka ei ole jaettu tai pois käytöstä missään tilanteessa.
Levyt on koneessa seuraavanlaisessa järjestyksessä
portit 1 ja 2 (sata-express) kaksi optista asemaa
portti 3 sata ssd-käyttislevy
portit 5 ja 6 kaksi tavallista 3.5" sata-kovoa.
Nyt tarkoituksena olisi korvata tuo portissa 3 oleva levy uudella ja siirtää vanha porttiin 4 tai sitten ehkä uusi ssd m.2 paikkaan mikäli muut sata-portit olisivat edelleen käytössä.
Asuksen ohjeeseen palatakseni, olisiko tosiaankin niin, että jos m.2 paikassa käytettäisiin m.2 ssd:tä sata-moodissa, se tulisi sata-expressin tilalle, ts. sata-portit 1 ja 2 olisivat pois käytöstä?
Mutta jos m.2 olisikin pcie/nvme-moodissa, niin tilanne olisi eri. Vai käykö sitten niin, että silloin se jakaa resurssit PCIe 3 slotin kanssa, joka taas jakaa resurssit sata-porttien 5 ja 6 kanssa, eli tuolloin poistuisikin käytöstä nuo sata-portit? PCIe slotti 3:lle minulla ei ole mitään käyttöä, joten sen disabloituminen pelkästään ei haittaisi mitään, jos vain kaikki sata-portit olisivat käytössä edelleen.
Hemmetin monitulkintainen ohje, mutta selkeästi kehotus laittaa käyttiskovo porttiin 2 alkaa valkenemaan minulle nyt.
Kovasti olen googletellut mutta ei ole vielä tullut vastaan mitään juttua, että jollain olisi samanlainen tilanne ja miten tuo käytännössä toimi.
Ehkä viisaampi pitäytyä vain sata-porttisissa ssd-levyissä. Virtakatkosuoja olisi melko ehdoton valtti ja sitä on vielä vaikeampi löytää m.2 levyistä, kun ei sata-porttisiakaan ole juuri muuta kuin serverikamppeet.
Ilmeisesti kuluttajapuolen levyissä, missä tuota ominaisuutta ylipäätään nykyisin on, tuo on puolinaisesti toteutettu niissäkin.
Nykyinen levyni on todella vanha Intelin ssd jossa kyseinen ominaisuus on ja sen kanssa ei ole kyllä ollut ikinä mitään ongelmaa. On käynyt virtoja poikki jos minkälaisessa tilanteessa ja joskus harvoin on pitänyt itse resetoida vängällä. Virtakatkosuoja ei tietääkseni ole edes pelkästään virtakatkoja varten, vaan kaikki sammutuksen joissa levylle ei syötetä standby immediate komentoa ovat vastaavia. Näitä ovat tilanteet joissa käyttis ei jostain syystä tuota tee tai esim. jos konetta käynnistellään biossin kautta tai kun hommaillaan jotain dossin tai vastaavien boottilevyjen kautta.
Voisiko olla mahdollista että jokin virtapiikki hajotti levyn?
Mielestäni ongelmat alkoivat kun työnsin pc-koppaa taaksepäin ja virtalähteen pistoke otti seinään ja virrat hävisivät.
Uskoisin virtakatkon olevan hyvinkin todennäköinen aiheuttaja tuolle.
Auttaisikohan sinun tapauksessa tuollainen ikivanha ohje
Why did my SSD "disappear" from my system? - Crucial Community
Tuon lisäksi itse kokeilisin tyhjentää levyn secure erasella (HUOM! tuo tyhjentää levyn totaalisesti, ota ensin backupit), jos se vain tuolle levylle on mahdollista ja sitten palauttaa imagelta (jos sinulla on sellainen täysin toimiva tallella) toimiva järjestelmä tai asentaa kokonaan uusiksi aloittaen levyn alustuksesta.
Käsittääkseni levylle jää kaikenlaista roskaa, jos sitä ei tyhjennetä totaalisesti ja se voi ainakin hidastaa levyä huomattavasti, jos ei muuta ongelmaa siitä tulekaan.
Itsellä on tullut otettua säännöllisesti täysi image käyttislevystä Macrium Reflect Free:llä, ja jos on tarvinnut palauttaa imagelta, niin aina ensiksi levy tyhjäksi secure erasella (tuo löytyy nykyisen emoni biossistakin suoraan, ennen tuli ajettua boottilevyltä erillisellä softalla vastaava). Image on tullut päivitettyä säännöllisesti ja yleensä aina ennen jotain suurempaa käyttispäivitystä tai uuden osan vaihtoa, niin on aina mihin palata, jos tulee ongelmia.
Macriumilla palautus on todella toimiva ja säästää helvetisti aikaa verrattuna siihen, että jokaisen katastrofin jälkeen joutuisi asentamaan koko käyttiksen ja kaikki softat alusta asti.
Macriumia olen käyttänyt ainoastaan boottilevyn kautta, mielestäni käyttiksen kloonaus lennosta sen ollessa käynnissä ei ole järkevää vaikka se kuinka monella ohjelmalla on mahdollista niinkin tehdä (myös tällä Macriumilla).