Sous vide -tekniikka

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
737
Kaupan pakkauksia kylvettäessä kannattaa pari juttua tarkistaa. Ensinnäkin että pakkaus on suljettu sulattamalla eikä liimaamalla. jos pakkaus on liimattu niin se tulee lähes varmasti pettämään liotuksen aikana. Toiseksi että muovi on ruokaturvallinen myös lämpimässä. Jotkut muovit voivat olla turvallisia kylmässä mutta ei kuumennettuna. Käsittääkseni turvallisia ovat ainakin muovimerkinnät 2(PE-HD), 4(PE-LD) ja 5(PP). Tuli itsekkin joskus testimielessä pistettyä suoraan kaupasta kylpyyn ja tämmöiset ohjeet kaivoin jostain.

Edit: @Drakkath ehtikin ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kuten todettua, niin pulled porkista tulee ihan hyvää myös sous videllä. Olen siis ennenkin tehnyt. Yleensä en ole kuitenkaan suolaliuoksella maustanut.

Mitä noihin kaupan paketteihin kypsennyksessä tulee, niin suurimmalla osalla tuotteista koko homma menee vituiksi siinä, että tuotetta ei pääse maustamaan ennnen suvittamista. Voitte tehdä testin, että leikkaatte ulkofileestä 2 pihviä, toisen suolaatte, toisen jätätte naturaaliksi ja maustatte suvittamisen jälkeen.

Kaksi eroa tapahtuu. Se suolattuna suvitettu liha on huomattavasti paremman makuista, kun se suola on saanut rauhassa imeutyä sinne lihakseen. Toisekseen se suolattu liha menettää huomattavasti vähemmän kosteutta. Yleensä suolattuihin lihoihin ei sinne vakuumipussiin tule suvitellessa yhtään lihasnestettä pisaroita lukuunottamatta, mutta suolaamattomaan tulee roppakaupalla. Tuo vieläpä korostuu paisteilla yms pitkään kypsytettävillä.

Tosta voi sit miettiä, kannattaako nähdä se uudelleenvakumoinnin vaiva, joka ei kyllä kovin vaivalloista ole ja saada parempi lopputulos vai tinkiä laadusta ja vieläpä mahdollisesti riskeerata epäsopivan muovimateriaalin käyttö. Aiheesta taisi Gugalla olla Sous Vide everything kanavalla video.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Kuten todettua, niin pulled porkista tulee ihan hyvää myös sous videllä. Olen siis ennenkin tehnyt. Yleensä en ole kuitenkaan suolaliuoksella maustanut.

Mitä noihin kaupan paketteihin kypsennyksessä tulee, niin suurimmalla osalla tuotteista koko homma menee vituiksi siinä, että tuotetta ei pääse maustamaan ennnen suvittamista. Voitte tehdä testin, että leikkaatte ulkofileestä 2 pihviä, toisen suolaatte, toisen jätätte naturaaliksi ja maustatte suvittamisen jälkeen.

Kaksi eroa tapahtuu. Se suolattuna suvitettu liha on huomattavasti paremman makuista, kun se suola on saanut rauhassa imeutyä sinne lihakseen. Toisekseen se suolattu liha menettää huomattavasti vähemmän kosteutta. Yleensä suolattuihin lihoihin ei sinne vakuumipussiin tule suvitellessa yhtään lihasnestettä pisaroita lukuunottamatta, mutta suolaamattomaan tulee roppakaupalla. Tuo vieläpä korostuu paisteilla yms pitkään kypsytettävillä.

Tosta voi sit miettiä, kannattaako nähdä se uudelleenvakumoinnin vaiva, joka ei kyllä kovin vaivalloista ole ja saada parempi lopputulos vai tinkiä laadusta ja vieläpä mahdollisesti riskeerata epäsopivan muovimateriaalin käyttö. Aiheesta taisi Gugalla olla Sous Vide everything kanavalla video.
Joo toki siis seasoningia pitää pystyä tekemään, mutta jos liha on jo valmiiksi maustettu (sivuutan kaikki tulevat kommentit kaupan marinaadien laadukkudesta) niin kyllä se osalle sellaisenaan varmaan kelpaisi. Itse siis tähän asti kylvettänyt Lidl suljettavissa pusseissa ja nyt tässä juuri mietin, että olenko hankkinut itselleni ja perheelleni ei-toivottuja partikkeleita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Joo toki siis seasoningia pitää pystyä tekemään, mutta jos liha on jo valmiiksi maustettu (sivuutan kaikki tulevat kommentit kaupan marinaadien laadukkudesta) niin kyllä se osalle sellaisenaan varmaan kelpaisi. Itse siis tähän asti kylvettänyt Lidl suljettavissa pusseissa ja nyt tässä juuri mietin, että olenko hankkinut itselleni ja perheelleni ei-toivottuja partikkeleita.
Joo valmiiksi maustetut uunipussit toimii varmaan hyvin. Tohon ahaa elämykseen kaupan tuotteiden valmiista vakumoinnista viittasin
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
22
Kiito vinkeistä, tuli aivan naurettavan hyvää paahtopaistista, 55 astetta ja 34 tuntia


WhatsApp Image 2019-11-09 at 08.11.14.jpeg WhatsApp Image 2019-11-09 at 08.11.14.jpeg WhatsApp Image 2019-11-09 at 08.11.14.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Tänään pistetään possun niskaa kylpyyn. Saa olla 24h 79,5c. Tuo onkin sitten pisin uitto mitä olen tehnyt. Mausteita vielä mietin, mutta taidan laittaa bbq jauhetta sopivasti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Anovan sovelluksessa kun katselin, niin resepteissä suurin osa 24h, ja osa on sitten 18h luokkaa. Täytyykin 24h kylvyn jälkeen seuraavaksi kokeilla vaikka tuolla 16h setillä, että onko mitään eroa.
Voi siinä vähän olla, itse tavoittelin vähän "mehukkaampaa" ratkaisua. Ei riipiminen mennyt ihan niin smuutisti kuin mitä n. 80/24 kombolla, mutta on mehukas ja hyvä tekstuuri.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Tuli hyvää nyhtistä. Rakenne oli kyllä todella perfect. Mitäs sitä seuraavaks vois kokeilla? Lohta olen tehnyt ja siitä tuli todella hyvää, mutta rakenne ei itseä miellyttänyt kun muuttui niin "sulavaksi" :) Lisäksi oli hämmästyttävää syödä oranssin väristä kypsää kalaa. Nautaa ja possua on tullut tosiaan tehtyä. Jotain vähän eksoottisempaa olis kiva kokeilla, ideoita?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tuli hyvää nyhtistä. Rakenne oli kyllä todella perfect. Mitäs sitä seuraavaks vois kokeilla? Lohta olen tehnyt ja siitä tuli todella hyvää, mutta rakenne ei itseä miellyttänyt kun muuttui niin "sulavaksi" :) Lisäksi oli hämmästyttävää syödä oranssin väristä kypsää kalaa. Nautaa ja possua on tullut tosiaan tehtyä. Jotain vähän eksoottisempaa olis kiva kokeilla, ideoita?
Duunaan lohen yleensä suoraan pannulla tai uunissa vaivattomuudesta johtuen, vähän sama kokemus, että suvittamalla rakenne voi kärsiä. Mitään kovin eksoottista en itse ole tehnyt, mutta kannattaa kokeilla, jos eksoottisuutta kaipaat, esim jotain omia leikkelemakkaroita tai muita leivänpäällisiä. Esim teet taikinan jollekin leikkelemakkaralle, lisäät "pink salt" curetus suolaa (jotain nitraattisuolaa se on), kääräiset kelmuun "pötköksi" ja sitten vakuumiin ja sous videen ja sitten viilennys ja siivutus.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 010
Duunaan lohen yleensä suoraan pannulla tai uunissa vaivattomuudesta johtuen, vähän sama kokemus, että suvittamalla rakenne voi kärsiä. Mitään kovin eksoottista en itse ole tehnyt, mutta kannattaa kokeilla, jos eksoottisuutta kaipaat, esim jotain omia leikkelemakkaroita tai muita leivänpäällisiä. Esim teet taikinan jollekin leikkelemakkaralle, lisäät "pink salt" curetus suolaa (jotain nitraattisuolaa se on), kääräiset kelmuun "pötköksi" ja sitten vakuumiin ja sous videen ja sitten viilennys ja siivutus.
Itse oon viimeaikoina tehnyt reilun kilon lohen taas sous videllä sen vaivattomuuden takia :) Tuosta saa sen 3-4 annosta annoskoosta riippuen ja säilyvät vakuumibägeissä hyvin. Onpa sitten parin päivän ajaksi syötävää ja valmiiksi kypsennettynä/maustettuna. Pikkumutka pannulla voin kera ja lautaselle. Omaan makuun on toiminut tosi hyvin 60 astetta ja 45min.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 378
Tuli hyvää nyhtistä. Rakenne oli kyllä todella perfect. Mitäs sitä seuraavaks vois kokeilla? Lohta olen tehnyt ja siitä tuli todella hyvää, mutta rakenne ei itseä miellyttänyt kun muuttui niin "sulavaksi" :) Lisäksi oli hämmästyttävää syödä oranssin väristä kypsää kalaa. Nautaa ja possua on tullut tosiaan tehtyä. Jotain vähän eksoottisempaa olis kiva kokeilla, ideoita?
Lohkoperunoidenkin kohdalla koin sellaisen ahaa-elämyksen, että suosittelen testaamaan. Perunoiden rakenne ja maku poikkesivat normaalista todella paljon.

Laitoin pussiin lohkojen (pilkottuja raakoja perunoita) lisäksi nokareen voita, suolaa, mustapippuria ja muistaakseni tuoretta timjamia/rosmariinia ja ehkä tuoretta valkosipulia. Kypsennysaika sitten riippuu lohkojen koosta, mutta itse tein suht pieniä ja kypsennysaika taisi olla jotain 25 ja 40 minuutin välistä. Lopuksi pannulla voissa/öljyssä pintaan väriä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
62
Lohkoperunoidenkin kohdalla koin sellaisen ahaa-elämyksen, että suosittelen testaamaan. Perunoiden rakenne ja maku poikkesivat normaalista todella paljon.

Laitoin pussiin lohkojen (pilkottuja raakoja perunoita) lisäksi nokareen voita, suolaa, mustapippuria ja muistaakseni tuoretta timjamia/rosmariinia ja ehkä tuoretta valkosipulia. Kypsennysaika sitten riippuu lohkojen koosta, mutta itse tein suht pieniä ja kypsennysaika taisi olla jotain 25 ja 40 minuutin välistä. Lopuksi pannulla voissa/öljyssä pintaan väriä.
Missä lämpötilassa teit?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Itse oon viimeaikoina tehnyt reilun kilon lohen taas sous videllä sen vaivattomuuden takia :) Tuosta saa sen 3-4 annosta annoskoosta riippuen ja säilyvät vakuumibägeissä hyvin. Onpa sitten parin päivän ajaksi syötävää ja valmiiksi kypsennettynä/maustettuna. Pikkumutka pannulla voin kera ja lautaselle. Omaan makuun on toiminut tosi hyvin 60 astetta ja 45min.
Eikö 60 astetta ole tosi paljon? Itselläni lämpötila 45 astetta, mutta varmaan osa sanoo tuota vielä raa'aksi :)
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 010
Eikö 60 astetta ole tosi paljon? Itselläni lämpötila 45 astetta, mutta varmaan osa sanoo tuota vielä raa'aksi :)
En epäile yhtään etteikö ois monen mielestä liikaa. Katselin youtubesta Sous vide everything-kanavaa, jossa testailivat lohelle eri asteita. Muistaakseni 45-50-55. 55 asteen totesivat parhaaksi. Testasin kuitenki 60, koska tykkään hieman napakammasta tekstuurista. Voisin kyllä hyvin testata seuraavalla kerralla esim. 55 astetta.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Kypsennättekö mm. perunoita kertakäyttöisissä muovipusseissa päivittäin?

Toivottavasti puheet muovin "hajoamisesta" ruokaan tai muuhunkaan ei haittaa menoa.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Onko kukaan kokeillut tehdä kotijuustoa sousvidellä? Itellä kattilassa lämmittäessä alkaa pikkuhiljaa hämmentäminen kyllästyttää ja sitten se johtaa edelleen lämpötilan eli tehon lisäämiseen -> meinaa palaa pohjaan.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Kypsennättekö mm. perunoita kertakäyttöisissä muovipusseissa päivittäin?

Toivottavasti puheet muovin "hajoamisesta" ruokaan tai muuhunkaan ei haittaa menoa.
Minä olen käyttänyt uudelleensuljettavaa silikonista pussia juureksille ml. perunat. Pussi ei pidemmillä ajoilla ihan pidä, mutta eipä se nyt maun suhteen haittaa niin juureksien kanssa, noita kun keitellään ja höyrytellään normaalistikin. Lihalle ja parsalle en käytä.
Tämän tapainen, mutta kopio: Reusable Silicone Bags | Anova Culinary

Ja eipä tuota sous vide laitetta tule oikeasti käytettyä edes viikottain, juhlaruokaan tarkoitettu laite. Kotona ollessa ehkä joka kolmas viikko on käytössä. Mökillä ollessa useammin eli joka toinen päivä (joka tapahtuu harvoin, ei siellä viikkoja asuta).


Mitenkäs muuten muiden sous vide käyttötiheydet? Kiinnostaisi tietää onko laite joillain jatkuvasti käytössä aamupalamunille vai onko se varattu kerran kuussa paistinvalmistukseen?
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Mitenkäs muuten muiden sous vide käyttötiheydet? Kiinnostaisi tietää onko laite joillain jatkuvasti käytössä aamupalamunille vai onko se varattu kerran kuussa paistinvalmistukseen?
Viime viikolla olin lomalla ja kotona, niin tuli tehtyä jötikkä nyhtöpossua ja yhtenä päivänä pihvejä. Sitä ennen seisoi useemman viikon. 1-4 krt / kk varmaan tulee normaalisti jotain tehtyä kuukaudesta riippuen.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
98
Kerran-pari viikkoon ollut täällä pata tulilla hankinnasta (muutama kk sitten) lähtien. Juuri päällystin 1.2kg naudan paahtopaistin suolalla, valkosipulilla, mustapippurilla ja timjamilla ja löin vakuumissa jääkaappiin. Levätköön siellä huomisiltaan ja sitten pataan - ajattelin hurruuttaa 57C / 16h ja mahdollisesti pari tuntia päälle jos sattuu töissä venähtämään. Sitten toholla kylkeen ja ääntä kohti.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Tein (yritin tehdä) muutama päivä sitten leipäjuustoa. Normaaliämpäriä avosuisempi ämpäri, pohjalle tyhjä metallipurkki kattilan alle, jotta ei kellu eikä keikahda.
Tätä ohjetta mukaellen Leipäjuusto kotikonstein
Minulla on juustomuotti, joka osoittautui hieman liian pieneksi, sen lisäksi tekemäni kansi oli liian tiukka. Juustomassa kiinteytyi, mutta ei tarpeeksi. Oli hankala saada irti harsosta.

Uunitin juuston ja noiden pikku pulmien takia ei tullut leipäjuustoa. Mutta tuli halloumia! Ja vielä omaan makuun parempaa kuin kaupan halloumit, myös sen takia, että tässä on vähemmän suolaa.

Loppujen lopuksi ihan rohkaiseva kokeilu ja aion tehdä tulevaisuudessa uudelleen. Ehkä onnistun ensi kerralla leipäjuuston aikaansaamisessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Mitenkäs muuten muiden sous vide käyttötiheydet? Kiinnostaisi tietää onko laite joillain jatkuvasti käytössä aamupalamunille vai onko se varattu kerran kuussa paistinvalmistukseen?
Paisti kerran kuussa on aika lähellä. Hyvin harvoin tulee tehtyä arkiruokaa tuolla. Tai no, tekee vkl jonkun ison setin jota käyttää arkena. Viimeeksi taisi olla pari kiloa pulled porkia, josta on hyvä tehdä annoksia pakastimeen.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
En suosittele käyttämään kaupan pusseja. Facebookin sous vide suomi ryhmässä eräs jäsen teki kyselyä valmistajille näistä ja lopputulos oli seuraava:

Olen nyt kysellyt kaupan alan ja liha-alan toimijoilta heidän vakuumipakkaustensa soveltuvuudesta SV-kylvetykseen. Pouttu ja K-ryhmä eivät ole vastanneet, mutta suurin osa vastasi asiallisesti.

Valtaosa vakuumeista on soveltumatonta kaikkeen lämmitykseen, mikä oli minulle suuri yllätys. Lihateollisuus kuuluu käyttävän pääasiassa vain viileään soveltuvia muoveja vakumointiin. Paksuudesta ja järeästä ulkonäöstä ei voi päätellä juuri mitään siitä, mitä niistä mahdollisesti liukenee lämpimässä vedessä. Jopa Lidlin paahtopaistien uuninkestävät muovit saattavat kuulemma keittäessä luovuttaa epätoivottuja partikkeleita ruokaan.

Joitain poikkeuksia on, mutta selväksi tuli että ei kannata ottaa riskiä ellei pakkauksessa nimenomaan erikseen kehoteta SV-keittelemään se. Snellmanilla on tällaisiakin tuotteita.

Toki vastaajilla on ylikorostettu vastuu sanomisistaan. Valmistajien täytyy siis varmuuden vuoksi vastata, että pakkaukset eivät kestä lämmitystä, vaikka oikeasti eivät tietäisi kestävyydestä mitään. Ellei tuotteita ole varta vasten testattu tiettyyn käyttöön, niin siihen käyttöön ei voi suositella.

Vanha viesti mutta vastataan kuitenkin.

Vakumoinnissa ainakin meidän lihatalon osalta se meni vakumoinnin jälkeen vielä kuumavesisuihkun lävitse. Olisiko asteet ollu jotain 70 paikkeilla, jotta se muovi tiivistyi vielä sen vakumoinnin lisäksi.

Kyllä toki varmuus pitää olla ja ehkä kannattaa uudelleen pussittaa ja vakumoida omalla vehkeellä, jotta varmistuu lopputuloksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Pääsin viikolla maistamaan sous vidella tehtyjä pihvejä ja onhan se saatava tuollainen vehje itsellekin. Anova ollut pidemmän aikaa mielessä, mutta tuon kalliimman mallin hinta on pompannut päälle 200 euron. En jaksaisi odotella mahdollisia tarjouksia, joten vaihtoehdoiksi jäisi tuo Anova Nano tai sitten suurinpiirtein samanhintaiset Amazonin parhaat pisteet saaneet laitteet.

Tehothan noissa näyttävät olevan suurinpiirtein samanlaiset 750-850w välillä. Mitään wifejä ja bluetootheja en ajatellut käyttää, joten onko merkitystä ostanko tuon Anovan Nanon vai esimerkiksi Wanclen laitteen, jolla hintaa sen satkun? Kokkailut tulevat olemaan 2-15 hengen eväitä. Onko laitteen teholla suurempaa merkitystä tässä tilanteessa, vai riittääkö tuollainen perustason laite? Nanossa ei näköjään voi säätää syvyyttä, mutta onko silläkään suurempaa merkitystä, kun vedenpinnan voi nostaa riittävälle tasolle muutenkin? Tämän ketjun perusteella Anovo on se parhain laite.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mitä eroa eri Anova malleilla on käytännössä?
Ylipäätään noilla sous vide laitteilla ei ole kauheasti keskenään eroja mitä sauvamalleihin tulee ja muuta en ostaisikaan, koska sellanen astia vie vaan turhaan tilaa. Hommaa sauvan ja jos teho ei meinaa riittää niin keittoastiaksi muovisen kylmälaukun vähentämään lämpöhäviötä.

Noi wifi + bluetooth hommat on lähes 100% tarpeettomia, koska käytännössä kaikki kypsennys tulee tasalämmössä tietyllä ajalla eikä kovin helposti tule eteen tilannetta missä etäkäynnistyksestä luurilla olisi mitään hyötyä. Jos arvelet, että sulle tulee keissejä, että oot kotoa poissa vaikka 5h ja haluat valmista pihviä heti kun tulet ja 5h on liikaa sille lihalle niin ehkä sellasessa tilanteessa pihvit kylmään veteen ja käynnistys parin tunnin päästä tms voisi olla tarpeellinen.

Ota se minkä edullisesti saat, anovaa käytännössä suositaan sen maineen takia, ja aika harvalla on sen suhteen tullut mitään ongelmia laadun suhteen tms.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Tuo Anova Nano on ainakin omasta mielestäni aika äänekäs:


Itsellä on niitä kaksi kappalein, ja molemmat pitävät samanlaista ääntä. Toisen sain itse asiassa Anovalta korvaavana laitteena kun tein reklamaation. Kun tein tästä korvaavastakin laitteesta reklamaation, ilmoittivat että ääni on ominaisuus eikä vika.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 010
Mitä eroa eri Anova malleilla on käytännössä?
Itsellä perusmalli Bluetooth/Wlanilla. Suht tarpeetonhan tuo bluetooth/wlan on, kuten @jonesky12345 totesi. Mutta ihan hauska sillä on kikkailla puhelimen kanssa. Sen huomasin kun ostin äidilleni joululahjaksi Nanon, että sillä veden lämmitys haluttuun astemäärään kestää selvästi normiversiota kauemmin. Toki tämä oli ostaessa jo tiedossa, mutta hieman yllätty kuinka iso ero on. Vaan mikäpä estäisi keittää samaan aikaan vettä vedenkeittimellä ja kaatamalla keitetty vesi joukkoon nostamaan nopeammin kokonaislämpötilaa.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Itsellä perusmalli Bluetooth/Wlanilla. Suht tarpeetonhan tuo bluetooth/wlan on, kuten @jonesky12345 totesi. Mutta ihan hauska sillä on kikkailla puhelimen kanssa. Sen huomasin kun ostin äidilleni joululahjaksi Nanon, että sillä veden lämmitys haluttuun astemäärään kestää selvästi normiversiota kauemmin. Toki tämä oli ostaessa jo tiedossa, mutta hieman yllätty kuinka iso ero on. Vaan mikäpä estäisi keittää samaan aikaan vettä vedenkeittimellä ja kaatamalla keitetty vesi joukkoon nostamaan nopeammin kokonaislämpötilaa.
Erikoista, että useat arvostelijat ovat todenneet Nanon lämmittävän nopeammin. Isosta erosta ei siis todellisuudessa voida puhua.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 010
Erikoista, että useat arvostelijat ovat todenneet Nanon lämmittävän nopeammin. Isosta erosta ei siis todellisuudessa voida puhua.
Hhhmmm okei oiskohan tuo sitten ollut joku oma arviointivirhe. Hetkeen en siis ollut perusversiolla lämmittänyt ja kun Nanolla lämmiteltiin (samaa käyttämääni astiaa, jossa kokkailen omalla), tuntui tämä aika vaan kestävän kauemmin. Olenko ollut siis väärässä kun olen olettanut, että Nanossa olisi vähemmän potkua ?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mä ainakin laitan hanasta kuumaa vettä niin ei tossa hirveesti etenkään nautalämpöihin tarvi venailla kun 50 asteista tulee hanasta helposti.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
102
Semmoinen kannattaa tikussa huomioida, että mitkä sen fyysiset mitat ja suositeltu vesimäärä on käytössä. Itse ostin amazonista klarstein quick stick pro -mallin. Itse laite on jo aika kookas ja mahtuu tasan yhteen 3l kattilaan meillä, että vesiraja on sopivassa kohtaa n. 18cm korkeudella. Jos olisin tajunnut tuota tarkastella, olisin ottanut pienemmän mallin toiselta valmistajalta (ehkäpä anova nanon).
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Ylipäätään noilla sous vide laitteilla ei ole kauheasti keskenään eroja mitä sauvamalleihin tulee ja muuta en ostaisikaan, koska sellanen astia vie vaan turhaan tilaa.
Mä mietin pitkään sauvan ja "uunin" välillä ja lopputuleva oli että tuo astiaversio vie vähemmän tilaa. Jos olin ostanut sauvan, niin olisin tarvinnut jokun astian jossa kypsentää esim tuon kylmälaukun ja lopputulema olisi ollut isompi säilytystarve.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mä mietin pitkään sauvan ja "uunin" välillä ja lopputuleva oli että tuo astiaversio vie vähemmän tilaa. Jos olin ostanut sauvan, niin olisin tarvinnut jokun astian jossa kypsentää esim tuon kylmälaukun ja lopputulema olisi ollut isompi säilytystarve.
Joo, mutta tollasessa kylmälaukussa on esimerkiksi se hyvä puoli, että sellaselle aika äkkiä tulee käyttöä myös muuten esim mökkireissuilla tms, joten voisi lukea melkolailla kuitenkin sellasiin asuinkunnan perusvarusteisiin.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Hhhmmm okei oiskohan tuo sitten ollut joku oma arviointivirhe. Hetkeen en siis ollut perusversiolla lämmittänyt ja kun Nanolla lämmiteltiin (samaa käyttämääni astiaa, jossa kokkailen omalla), tuntui tämä aika vaan kestävän kauemmin. Olenko ollut siis väärässä kun olen olettanut, että Nanossa olisi vähemmän potkua ?
Et ole väärässä, Nanossa on 150 W vähemmän tehoa. Ehkä ne on perusversiossa niitä hattiwatteja. :whistling:
 
  • Tykkää
Reactions: |le

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Joo, mutta tollasessa kylmälaukussa on esimerkiksi se hyvä puoli, että sellaselle aika äkkiä tulee käyttöä myös muuten esim mökkireissuilla tms, joten voisi lukea melkolailla kuitenkin sellasiin asuinkunnan perusvarusteisiin.
Tosin, jos siihen iskee kanteen reiän, kuten allekirjoittanut teki, sen käyttömahdollisuudet kaventuu melkoisesti. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Kokkailut tulevat olemaan 2-15 hengen eväitä. Onko laitteen teholla suurempaa merkitystä tässä tilanteessa, vai riittääkö tuollainen perustason laite?
Vesi ei lämpiä yli ~85c, ihan sama mitä hokkuspokkus temppuja tekee jos astia on avoin ja jos kokkaat jotain 15 hengen eväitä niin palju lienee niin iso että tuskin lämpiää edes tuonne asti. Muistaakseni ei jaksanut edes jotain 5L vesimäärää nostaa edes tuonne 85 tasolle (tai se olisi kestänyt tunteja, johonkin 80 jässähti), piti kipata kiehuvaa vettä perään.
Noi wifi + bluetooth hommat on lähes 100% tarpeettomia, koska käytännössä kaikki kypsennys tulee tasalämmössä tietyllä ajalla eikä kovin helposti tule eteen tilannetta missä etäkäynnistyksestä luurilla olisi mitään hyötyä. Jos arvelet, että sulle tulee keissejä, että oot kotoa poissa vaikka 5h ja haluat valmista pihviä heti kun tulet ja 5h on liikaa sille lihalle niin ehkä sellasessa tilanteessa pihvit kylmään veteen ja käynnistys parin tunnin päästä tms voisi olla tarpeellinen.
Mä olen tasan kerran hoplopista pistänyt vehkeen käyntiin :). Mutta mutta, alunperinhän tuo wifi oli täysin paska, toimi jos jaksoi eikä siihen tästäkään syytä vieläkään voi mitenkään luottaa eli kuitenkin on varauduttava siihen että se vehje ei lähde tulille...

Bluetooth on myös ainakin puoliksi käyttökelvoton kun ei voi parittaa kuin yhden puhelin kerrallaan, tästä syystä yleensä tulee vain pyörästä säädettyä lämpötila ja sitten seinäkellosta aika (tuo UI laitteessa on myöskin täysi romu, en mä ainakaan muista että miten sitä aikaa siitä vekottimesta itsestään pääsisi säätämään)...

Nämä siis koskien anovaa...

Joo, mutta tollasessa kylmälaukussa on esimerkiksi se hyvä puoli, että sellaselle aika äkkiä tulee käyttöä myös muuten esim mökkireissuilla tms, joten voisi lukea melkolailla kuitenkin sellasiin asuinkunnan perusvarusteisiin.
Eipä sellasella kylmälaukulla mitään tee jossa on kannessa reikä (kts. yltä kommentti lämpöjen pysymisestä) :), harmittavasti eivät myy ylimääräisiä kansia...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Vesi ei lämpiä yli ~85c, ihan sama mitä hokkuspokkus temppuja tekee jos astia on avoin ja jos kokkaat jotain 15 hengen eväitä niin palju lienee niin iso että tuskin lämpiää edes tuonne asti. Muistaakseni ei jaksanut edes jotain 5L vesimäärää nostaa edes tuonne 85 tasolle (tai se olisi kestänyt tunteja, johonkin 80 jässähti), piti kipata kiehuvaa vettä perään.
Mä olen tasan kerran hoplopista pistänyt vehkeen käyntiin :). Mutta mutta, alunperinhän tuo wifi oli täysin paska, toimi jos jaksoi eikä siihen tästäkään syytä vieläkään voi mitenkään luottaa eli kuitenkin on varauduttava siihen että se vehje ei lähde tulille...

Bluetooth on myös ainakin puoliksi käyttökelvoton kun ei voi parittaa kuin yhden puhelin kerrallaan, tästä syystä yleensä tulee vain pyörästä säädettyä lämpötila ja sitten seinäkellosta aika (tuo UI laitteessa on myöskin täysi romu, en mä ainakaan muista että miten sitä aikaa siitä vekottimesta itsestään pääsisi säätämään)...

Nämä siis koskien anovaa...

Eipä sellasella kylmälaukulla mitään tee jossa on kannessa reikä (kts. yltä kommentti lämpöjen pysymisestä) :), harmittavasti eivät myy ylimääräisiä kansia...
Joo, mutta kylmälaukku vaikkapa ilman kanttakin on parempi kuin vaikkapa avoin kattila, koska eristää sivuilta. Omaan kylmälaukkuun tein kanteen reijän ja jos kuskaan siinä esim ruokatavaroita niin nappaan laukkuun mukaan jonkun pyyhkeen jonka taittelen tavaroiden päälle lisäeristeeksi niin kansi ei hirveästi haittaa. Noi muoviset kylmälaukut tosin ei maksa juuri mitään eli niitä voi halutessaan ostaa vaikka 2 kpl ja säästää toisesta vain ehjän kannen. Reippaasti halvempia noi on ainakin kun sous vide käyttöön nimenomaan tehdyt astiat eli yhden voi haaskata jos haluaa.
 

M-J

Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
104
Hommasin itselleni Amazonista Kitchen Boss G310 sirkulaattorin. Hiljainen tuntuu olevan, tehoa riittää isompaakin astiaan ja lämpötila pysyy siinä missä pitääkin. Ainoa moite, jos nyt sellaiseksi sen laskee, on laitteen "korkeus". En katsonut kaipaavani Wifejä tai muutakaan, joten tuo tuntui hyvältä vaihtoehdolta
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Viittaus tarjouskeskustelu-topicin viestiisi:

Tämä kiinnostaisi. Mitä muuta roipetta tämän käyttöön tarvitaan? Sopivia muovipusseja ja vakuumikone? Entä reikäkansi kattilalle, josta tämä pötkö mahtuu, ettei tarvi pitää kokonaan ilman kantta?
Tarvitset laitteen, ja sen lisäksi tokmannilta (tai ikea mikälie) sopivan kokoisen esim. ortexin läpinäkyvän muovilaatikon kansineen. Kanteen sitten sopiva nätti reikä Anovalle missä laite seisoo valmistusajan. Sitten käyt hakemassa sulkijalla varustettuja keittämistä kestäviä elintarvikepusseja ja LIHAAA. Mobiiliapplikaatiolla joku testiresepti esille ja anova käyntiin. Sitten usean tunnin päästä herkuttelemaan. Todella simppeliä, snadisti hauskaa ruokahifistelyä ja satavarmasti todella hyvää LIHAAAA.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Itse suosin valmistusastiana muovista kylmälaukkua. Vähentää sähkönkulutusta, nopeuttaa veden lämpenemistä, mahdollistaa ison vesimäärän ylläpitolämmittämisen kevyesti ja kesäaikaan minimoi turhan lämmöntuoton asuntoon.

Muuten sit aika samat vinkit kuin yllä, joskin ehkä mielummin vaan vakuumikone ja vakuumipussit, on ne loppuviimein niin paljon kätevämpiä kuin minigripit tms, joita itse vuoden verran jaksoin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Omat vakuumipussit on motonetin rullakamaa. En oo tutkinut liukeneeko niistä mahdollisesti myrkkyjä.

Edit: Tarkistin ja tässä tuote

Tässä kuvaus:
FoodMax UV-MAX -vakuumiputki 28 cm johon saat helposti ja vaivattomasti juuri sen mittaisia pusseja kuin tarvitset. Materiaali on valmistettu erittäin korkealaatuisesta raaka-aineesta. Pussin tumma puoli suojaa tuotetta UV-säteilyltä ja valolta. Pussin tumma puoli on rasteroitu ja tehty erittäin kestäväksi. Tyhjiöpusseja voi kuumentaa mikroaaltouunissa, hauduttaa vedessä ja käyttää uudelleen. Älä käytä uudelleen, mikäli olet käyttänyt niitä aikaisemmin mikroaaltouunissa tai kuumentanut pusseja vedessä. Yhteensopiva sellaisien vakuumikoneiden kanssa jossa on imukaukalo, mutta tarkista tuotteen sopivuus, soveltuuko se koneesesi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 532
Viestejä
4 190 057
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom