Sous vide -tekniikka

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 346
Kannattaa unohtaa ne sisäfileet, kunnon lihanautiskelijat löytää nautintonsa muualta.
No jaa, onhan hyvä sisäfilee loistavaa. Ei sillä että sisäfilee olisi kaikkeen parasta ja etteikö halvemmista lihoistakin tulisi hyvää, mutta loppujen lopuksi sisäfileessä huonointa on hinta, ei se varsinainen liha.

Minusta entrecote on parempaa ilman sous videa. Kylvytetty ja nopeasti pinnasta grillattu entrecote ei saavuta sellaista samanlaista rapean sulanutta rasvaa kuin pelkästään grillissä (pidempään) tehty. Toki makuasioita :)

Edit: ~43 asteinen lohi nopealla kuumalla pannulla pyöräytettynä maistui taas viikonloppuna :geek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 131
Anova PRO. Vähän järeämpi ja tyyriinpi malli julkaistu.
429€...

Anova Precision Cooker Pro | Anova Culinary


Tech Specs
Performance
Power: 1800 Watts
Flow Rate: 12 Liters/min
Max Cook Size: 100 Liters with lid
Voltage: 240 Volts

Durability
Aluminum – Teflon coated & stainless steel
IPX7 water and splash resistant

Precision
Temperature Accuracy: +/- 0.05 ̊ C
Temperature Range: 0 ̊ – 92 ̊ C

Usability
Manual time and temperature controls
Capacitive touch screen
High fidelity speaker tones
Adjustable & Detachable clamp
Removable skirt

Size
88mm D x 60mm W x 350mm H
1.29 kg

Container Size
Min Water Level: 62 mm
Max Water Level: 170mm

Connectivity
WiFi 802.11 b/g/n 2.4 GHz
iOS and Android app coming soon
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Noissahan on sellanen hassu juttu että perus kylmälaukku astiana toi teholukema on aika yhdentekevä peruskäyttäjälle koska kymmenien litrojenkin astiassa se tehohukka huoneilmaan on melko pieni ja siitähän tuossa on pohjimmillaan kyse. Kypsennettävän tuotteen kyky imeä lämpöä on huomattavasti huobompi kuin veden lämmitysvaiheessa tarvittava teho, sillä lämpöä otetaan vastaan vain sen tietyn rajapinnan "läpi".
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Mitkä ovat olleet teidän mielestä parhaat naudanlihat (poislukien sisäfilee, joka on nobrainer) Sous videllä valmistettaviksi ? Olen laitteella ehtinyt tehdä vasta pari kertaa naudan sisäpaistia, joka on onnistunut kummallakin kerralla tosi hyvin, mutta miten esim. Picanha, Flank steak, Entrecote jne jne ?

Voisin kuvitella, että makuja löytyy monia senkin puolesta kuinka paljon lihassa on rasvaa (?)

Eli suosituksia seuraavaan vakuumipussiin :)
Flank steak on muutaman kokeilun kokemuksella erittäin hyvä sousvidetettävä leikkaus. Pysyy erittäin mehukkaana.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
25.11.2017
Viestejä
77
Kilon köntti kassleria pitäisi kypsentää huomenna. Ehdotuksia lämpötilan ja ajan suhteen?
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Kyllä vaan, hyvää kassleria sai aikaan tuolla ohjeella. Kiitos siitä!

Olisi pitänyt osua aiemmin tälle langalle. Menin ostamaan OBHn Sous Viden ja tyhjiöintilaitteen pakettina, kun oli olevinaan "halpa". Mutta Anova olisi ollut parempi ratkaisu.
No näillä nyt eteenpäin kuitenkin...
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Tuli tehtyä prodejuustokakkua sous videllä :)Yllättävän hyvä tuli, pidin purkkeja noin 1,5 h 80 asteessa. Ensi kerralla ehkä sitten jotain epäterveellisempää.

Vähän kuumotti nuo purkit, mutta kesti ne ainakin yhden kerran. Pitänee tilata Amazonista Ballin purkkeja kaksiosaisilla kansilla jatkoa varten.



20190728_080401.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 083
Mitkä ovat olleet teidän mielestä parhaat naudanlihat (poislukien sisäfilee, joka on nobrainer) Sous videllä valmistettaviksi ? Olen laitteella ehtinyt tehdä vasta pari kertaa naudan sisäpaistia, joka on onnistunut kummallakin kerralla tosi hyvin, mutta miten esim. Picanha, Flank steak, Entrecote jne jne ?

Voisin kuvitella, että makuja löytyy monia senkin puolesta kuinka paljon lihassa on rasvaa (?)

Eli suosituksia seuraavaan vakuumipussiin :)
Flank Steak on vähän ikävä, kun se ei ole niiin mureaa ja siinä on vähemmän rasvaa. Mutta ihan hyvää siitäkin tulee. En vaan itse osta yleisesti. Esim. ulkofile/entrecote on parempaa hinta/laatu-suhdetta.
Picanha on rasvat päällä, niin se pitäisi paistaa siltä puolelta, niin se rasvakerros vähän menee hukkaan sous viden kanssa.
Entrecote on parhaimmillaan todella halpaa ja onnistuu todella helposti. Siinä vaan on paljon läskiä, mutta siitä saa mehukkaan ja murean pihvin ihan kuka vaan. Suosikkilihani, kun hinta on kohtuullinen ja kontrolli on täydellinen. Saa myös paksuja pihvejä, kun ostaa palana, leikkaa paksuksi ja sous videen, että tulee täysin medium. Itse laitan medium miinus pari astetta ja ostan suomalaista lihaa.

Sisäfilettä olen tehnyt, mutta se on vähän kallista minun budjetilleni :(
Ulkofilettä myös, ja se on minulle se parempi pihvi. Ostan myös usein rosmariinia (tuore) ja laitan sitä samaan vakuumipussiin.

--

Se rasvan määrä on toissijaista, mutta jos rasva on jakautunut tasaisesti pihvin sisään, se pitää lihan mehukkaana. Sen takia Picanha ei ole niin hyvä, koska rasva on päällä. Sen takia Entrecote on niin hyvä, koska rasva on siellä sisällä. Tämän takia ihmiset kuolaavat sitä marmoroitunutta lihaa..



Tuossa on ollut reunassakin läskiä, mutta se on leikattu pois ja tuo on sitä parhaista parhainta lihaa. Saa sitä itsekin sitä läskiä reunalta/päältä leikata, mutta sitten lihan määrä vähenee..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Onko kukaan tehnyt kyyhkyä sous vide? Sain lahjaksi kyyhkyä (rintaa?) pieninä fileinä ja mietin millä tulisi paras lopputulos. Metsästäjä itse kertoi kypsentävänsä noin 1,5min/puoli pannulla ja netistä bongasin 57C sous vide lämpötilan. Eli onko siis kokemusta kumpi parempi ja varsinkin mikä lämpltila sous vide ja kuinka kauan?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Onko kukaan tehnyt kyyhkyä sous vide? Sain lahjaksi kyyhkyä (rintaa?) pieninä fileinä ja mietin millä tulisi paras lopputulos. Metsästäjä itse kertoi kypsentävänsä noin 1,5min/puoli pannulla ja netistä bongasin 57C sous vide lämpötilan. Eli onko siis kokemusta kumpi parempi ja varsinkin mikä lämpltila sous vide ja kuinka kauan?
57/45min ja pinnat pannulla on varmaan aika hyvä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 346
Onko kukaan tehnyt kyyhkyä sous vide? Sain lahjaksi kyyhkyä (rintaa?) pieninä fileinä ja mietin millä tulisi paras lopputulos. Metsästäjä itse kertoi kypsentävänsä noin 1,5min/puoli pannulla ja netistä bongasin 57C sous vide lämpötilan. Eli onko siis kokemusta kumpi parempi ja varsinkin mikä lämpltila sous vide ja kuinka kauan?
Itse paistaisin vaan suoraan, minusta tuollainen muutaman minuutin paisto on niin lyhyt aika etten vaivaisi itseäni sous videellä.

Jos vedät liha vesihauteeseen, niin komppaan mitä @RouVix sanoo ylempänä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Itse paistaisin vaan suoraan, minusta tuollainen muutaman minuutin paisto on niin lyhyt aika etten vaivaisi itseäni sous videellä.

Jos vedät liha vesihauteeseen, niin komppaan mitä @RouVix sanoo ylempänä.
Joskus kyyhkyn rinnat saattavat olla sitkeitä ja taas toisinaan valmiiksi jo mureita. Eli itse kyllä käyttäisin hauteessa.

Onkos täältä jo joku ehtinyt hankkimaan Anovan uutta Precision cookeria?
Tilasin joitakin viikkoja sitten ja eilen tuli viesti, että tilaus lähetetty.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
738
Onkos täältä jo joku ehtinyt hankkimaan Anovan uutta Precision cookeria?
Tännekin on sellainen tulossa mutta en kyllä tässä kohtaa tilaisi. Ennakkotilaushinta oli paljon kohtuullisempi 140,- ja kun vanhaa mallia saa 100,- molemmin puolin niin ennemmin jompi kumpi niistä. Se 100/200w ero lämmitystehossa ei paljon merkkaa kun vanhakin laite lämmittää veden tavoitelämpötilaan samassa ajassa kun lihan pussittaa. En olisi siis itsekkään päivittänyt mutta isä osoitti mielenkiintoa sous videä kohtaan niin ajattelin antaa vanhan hänelle ihmeteltäväksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
49
Tännekin on sellainen tulossa mutta en kyllä tässä kohtaa tilaisi. Ennakkotilaushinta oli paljon kohtuullisempi 140,- ja kun vanhaa mallia saa 100,- molemmin puolin niin ennemmin jompi kumpi niistä. Se 100/200w ero lämmitystehossa ei paljon merkkaa kun vanhakin laite lämmittää veden tavoitelämpötilaan samassa ajassa kun lihan pussittaa. En olisi siis itsekkään päivittänyt mutta isä osoitti mielenkiintoa sous videä kohtaan niin ajattelin antaa vanhan hänelle ihmeteltäväksi.
Ei minulla mitään kiirettä ole asian kanssa, ajattelin tsiigailla mikäli tässä syksyn mittaan olisi tarjouksia. Lämmitystehon ero nyt on sinänsä toissijainen kuten mainitsitkin mutta tuon uuden mallin namiskat ja mainostettu parannettu veden(höyryn)kesto kinostelisi. Kuka sitä muutenkaan vanhaa paskaa ostaa :psmoke:

Ennestään ei siis ole mitään laitetta käytössä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Tännekin on sellainen tulossa mutta en kyllä tässä kohtaa tilaisi. Ennakkotilaushinta oli paljon kohtuullisempi 140,- ja kun vanhaa mallia saa 100,- molemmin puolin niin ennemmin jompi kumpi niistä. Se 100/200w ero lämmitystehossa ei paljon merkkaa kun vanhakin laite lämmittää veden tavoitelämpötilaan samassa ajassa kun lihan pussittaa. En olisi siis itsekkään päivittänyt mutta isä osoitti mielenkiintoa sous videä kohtaan niin ajattelin antaa vanhan hänelle ihmeteltäväksi.
Itsellä oli ihan Anovan (vanhempien mallien) näköinen Melissa aiemmin, mutta kosketusnäyttö ei toimi juuri ollenkaan enää, pyörivä propeli pohjassa ottaa välillä kylkiin kiinni jne. joten kun 140 eurolla sai uudempaa mallia, joka näytti paljon asiallisemmalta, niin olin tuon erotuksen valmis maksamaan.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Tästä tulee herkullista sousvidessa ja teenkin nykyään 3 pötköä kerralla. Ei ole pakko vakumoida erikseen, mutta ei siitä haittaakaan ole. Itsellä on siivutuskone, jolla saa sitten ohkaisia siivuja valmiista pötköstä. Itse valmistan 64 astetta ja kolme tuntia. Säilyy jääkaapissa ainakin viikon valmiina.

Kunnon naudan kebabjauheliha | Snellmanin tuotteet
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Tästä tulee herkullista sousvidessa ja teenkin nykyään 3 pötköä kerralla. Ei ole pakko vakumoida erikseen, mutta ei siitä haittaakaan ole. Itsellä on siivutuskone, jolla saa sitten ohkaisia siivuja valmiista pötköstä. Itse valmistan 64 astetta ja kolme tuntia. Säilyy jääkaapissa ainakin viikon valmiina.

Kunnon naudan kebabjauheliha | Snellmanin tuotteet
Voiko tuon pötkön viskata siis sellaisenaan kylpyyn? Vai millainen paketti tuo on? Pitääpä testata.

Toinen mikä menee testiin on tällainen cubalainen liha:
https://www.chefsteps.com/activities/mojo-pork-roast Tarkoituksena on tehdä cubalainen leipä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Voiko tuon pötkön viskata siis sellaisenaan kylpyyn? Vai millainen paketti tuo on? Pitääpä testata.
Olen tehnyt myös ilman vakumointia noita pötköjä, eikä ole vuotanut mitään ulos, mutta kun vakuumikone on, niin laitan vahinkojen välttämiseksi vakuumiin. Samaa vakuumipussia voi käyttää useamman kerran kunhan jättää ylimääräistä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Tietysti on kohtuullista olettaa, että ruoka on pakattu ruokaturvalliseen materiaaliin, mutta oletko varma että tuo pakkaus on myös lämmittäessä turvallinen, eikä siitä liukene mitään?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Itse en ainakaan kaupan valmispakkauksissa kypsennä mitään ja toi nyt alkais olla niitä harvoja tuotteita, jossa se edes olisi mielekästä, jos kerran valmiiksi maustettu tuote. Yksi kaveri teki paahtopaistitkin siinä myyntipakkauksessa ja hirveetä kuraa verrattuna kunnon tuotteeseen, jonka saa maustettua ennakkoon jne.

En kyllä toisaalta käytä samaa vakuumipussiakaan uudestaan, kun tollanen vakuumirullasta leikattu pussi on muutama kymmentä senttiä hinnaltaan... Yleensä ne lihat mitä kypsennän maksaa kuitenkin jo esim 10-50€ niin ei kilohinta kauheasti kasva jos ton vakuumipussin hinnoittelee mukaan.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 012
Tietysti on kohtuullista olettaa, että ruoka on pakattu ruokaturvalliseen materiaaliin, mutta oletko varma että tuo pakkaus on myös lämmittäessä turvallinen, eikä siitä liukene mitään?
Joskushan näistä oli puhetta täällä tai jossain toisella foorumilla. On myös julkaistu lista valmistajista ja heidän lausunnoistaan tän suhteen. Jäi mieleen, että aikalailla suurin osa ei todennut hyväksi ideaksi. Tiedä sitten oliko vain, että halutaan pestä kädet siitä (pienestä?) mahdollisuudesta, että pussi vuotaisi tai siitä liukenisi muuten mahdollisesti jotain lihan sekaan.

Eipä kyllä itsellänikään tulisi mieleen käyttää valmistajan pakettia sous videssä. Kuten jonesky12345 mainitsi, vakuumirullasta leikattu pussi ei ole hinnaltaan erityisen kallis...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Aliexpressistä saa erittäinnkompaktin koneen n. 16€ vakumointiin. Vinkkinä vaan, itsellä käytössä ainakin.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 012
Tuosta kyseisestä laitteesta ei ole kokemusta, mutta vastaavasta halvasta on: https://verk.com/hjdcj

On toiminut ongelmitta ja jos ei nyt kymmeniä pussituksia tee putkeen niin ei haittaa parin sekunnin odottaminen pussituksien välissä. Viimeksi tein suuremman määrän lihaa ja pussituksia tuli noin 8 ja hyvin hoitui. Lojuivat vielä 14h 74-asteen lämpötilassa eikä saumat vuotaneet yhdessäkään pussissa.

PS. Power on kaikinpuolin kauheaa sontaa enkä asioisi siellä aikalailla mistään hinnasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Teettekö mitään lihoja ilman, että otatte pannulla ym. väriä pintaan kypsennyksen jälkeen? Lohi ja broilerin rintafilee toimii ainakin oletettavasti suoraan pussista.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
334
Tänään olisi hulluilla päivillä iltatärppinä tarjolla Cason tyhjiöpakkauslaite: Hullut Päivät 2.-6.10.2019
Kuvassa näyttää olevan v150 mikä näyttäisi olevan useassa paikassa hintaan 199€, eli ihan kohtuullinen tarjous hinnan puolesta. Onkohan tuo mistään kotoisin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
327
Tänään olisi hulluilla päivillä iltatärppinä tarjolla Cason tyhjiöpakkauslaite: Hullut Päivät 2.-6.10.2019
Kuvassa näyttää olevan v150 mikä näyttäisi olevan useassa paikassa hintaan 199€, eli ihan kohtuullinen tarjous hinnan puolesta. Onkohan tuo mistään kotoisin?
Caso300 tekee tuplasauman. Varmista että 150ssä tekee myös.

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Itse valmistan 64 astetta ja kolme tuntia. Säilyy jääkaapissa ainakin viikon valmiina.

Kunnon naudan kebabjauheliha | Snellmanin tuotteet
Tuli tämä testattua. Ihan ok kamaa on. Vakuumissa uitin ja hetken päästä höyläsin juustohöylällä lastuja. Vähän valjub näköistä oli, mutta pannulla paiston jälkeen näytti ja maistui ihan hyvältä.

Kaveriksi tein turkkilaista punakaalisalaattia, hummusta ja jogurtti-harissa kastiketta. Eli vähän tuollainen lähi-itä meininki oli. Lopuksi paistoin pitaleivät, johon eväät kääräisin. Hyvää oli! Ei valitettavasti tullut kuvia otettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Caso300 tekee tuplasauman. Varmista että 150ssä tekee myös.
Tekee tuplan, mutta nämä suomen hinnat on ihan rikki, ei täältä mitään kannata ostaa, tuosta heti 15e halvemmalla suoraan kotiin ilmaisilla posteilla...
https://www.amazon.de/CASO-VC150-Vakuumierer-Konservierungsstoffe-Profi-Folienbeutel/dp/B00TX1P9OO/ref=sr_1_1?crid=1BZS4Q2S8LYI5&keywords=caso+vc150&qid=1570298687&sprefix=caso+vc15,aps,174&sr=8-1

Ja tosta 300:nen samalla rahalla kuin stokkan 150 ja mukaan vissiin vielä 2kpl rullia
https://www.amazon.de/dp/B00B9KRYCC/ref=psdc_3169441_t1_B00TX1P9OO
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
954
Jos joku on tuplasaumaavaa vakuumikonetta vailla, niin itselleni tuli tänään tällainen ja vaikuttaa kyllä hintaisekseen todella asialliselta. Oli silloin kun tilasin, paremmassa tarjouksessa kuin nyt, maksoin 38e toimituksineen.

FoodLocker slim - tyhjiöpakkauslaite

On spekseiltään ja ominaisuuksiltaan, ainakin paperilla, vastaavaa kuin Caso VC100 ja on myös ainakin tuolla arvosteltu paremmaksi (saksaa, Google translate auttaa ;)) :

Klarstein Foodlocker Test - Vakuumierer Test
Nyt kun näitä taas mietitään, niin itse olen tähän edelleen tyytyväinen. Ja on halpa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
738
Tuli nyt sitten testattua tuota uudempaa Anovaa. Eipä tuossa nyt parannusta vanhaan oikein huomaa, ainakaan omassa käytössä, muuten kuin että tämän sain liitettyä wifiin kun vanha ei suostunut ja vähän vähemmän tilaa se vie laatikossa. Sen sijan yksi ärsyttävä uusi piirre tässä on. Se pitää rasittavan kimeää ääntä pyörittäessään vettä, ei siis merkittävästi kovempaa kuin vanha mutta ärsyttävämpää. Uppasin oikein vertailu tubeen ja ajattelin jossain välissä pistää viestiä anovalle että onko tosiaan tarkoitus kuulostaa tältä.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Tuli nyt sitten testattua tuota uudempaa Anovaa. Eipä tuossa nyt parannusta vanhaan oikein huomaa, ainakaan omassa käytössä, muuten kuin että tämän sain liitettyä wifiin kun vanha ei suostunut ja vähän vähemmän tilaa se vie laatikossa. Sen sijan yksi ärsyttävä uusi piirre tässä on. Se pitää rasittavan kimeää ääntä pyörittäessään vettä, ei siis merkittävästi kovempaa kuin vanha mutta ärsyttävämpää. Uppasin oikein vertailu tubeen ja ajattelin jossain välissä pistää viestiä anovalle että onko tosiaan tarkoitus kuulostaa tältä.
Oma Anova Nano kuulostaa samalta. Kuulemma ominaisuus eikä vika. Noh, valittamalla sai uuden "korvaavaksi laitteeksi", mutta sekin pitää aivan samanlaista ääntä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 925
Hei heittäkääs koordinaatit porsaan uunifilee valmistamiseen? 1,4kiloa nk. "uunifileetä"..mikä lienee siis porsaan ulkofileetä ehkä..
Missä asteissa ja kuinka kauan pitäisi uittaa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Hei heittäkääs koordinaatit porsaan uunifilee valmistamiseen? 1,4kiloa nk. "uunifileetä"..mikä lienee siis porsaan ulkofileetä ehkä..
Missä asteissa ja kuinka kauan pitäisi uittaa?
Aika paljon riippuu paksuimmasta kohdasta se kypsymisaika, mutta voisin arvata, että joku 3h ja 60 astetta voi olla aika hyvä tollaselle oletettavasti vähärasvaselle lihakselle ja siitä sit siivuttaa pihveiksi tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 925
Aika paljon riippuu paksuimmasta kohdasta se kypsymisaika, mutta voisin arvata, että joku 3h ja 60 astetta voi olla aika hyvä tollaselle oletettavasti vähärasvaselle lihakselle ja siitä sit siivuttaa pihveiksi tms.
Sellainen 5cm paksu paksuimmasta kohdasta. Ei toi kovin rasvasta juu ole. Laitoin just sen 60c ja 3h. Tuun sit haukkumaan sut jos ruoka oli pahaa :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 603
Tuli ostettua tarjouksesta 2,6kg possun kassleri, ajattelin tehdä pulled porkkia. Iskin keskiviikkona sen suola-sokeri-liemeen ja annan maustua ti-to (käytännön syyt, mm perjantai illan menot) ja pakkaan torstaina vakuumiin. Parempi puolisko saa sitten valmiiksi asetettuun sous videen (ei itsenäisesti oo käytellyt) tuon nakata perjanta iltana, kun olen muualla ja lauantaina pitäisi sitten olla pulled porkkia tarjolla. Pistän kuvia valmiista seteistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 925
Tuli ostettua tarjouksesta 2,6kg possun kassleri, ajattelin tehdä pulled porkkia. Iskin keskiviikkona sen suola-sokeri-liemeen ja annan maustua ti-to (käytännön syyt, mm perjantai illan menot) ja pakkaan torstaina vakuumiin. Parempi puolisko saa sitten valmiiksi asetettuun sous videen (ei itsenäisesti oo käytellyt) tuon nakata perjanta iltana, kun olen muualla ja lauantaina pitäisi sitten olla pulled porkkia tarjolla. Pistän kuvia valmiista seteistä.
Hyvä hyvä. Nyhtöpossua kelannut myös tehdä Anovalla, mutta jäänyt ajatteluasteelle. Tuleeko siitä koostumukseltaa erilaista kuin uunissa/padassa tehtynä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
Hyvä hyvä. Nyhtöpossua kelannut myös tehdä Anovalla, mutta jäänyt ajatteluasteelle. Tuleeko siitä koostumukseltaa erilaista kuin uunissa/padassa tehtynä?
Olen tehnyt pulledia usemman kerran sous videssä ja oikealla lämpötilalla rakenne on sama kuin uunissa/grillissä tehtynä. Ainoana erona on, että mehukkuus pysyy paremmin sous videssä tehtynä. Plussana vielä jos jaksaa, niin heittää ennen/jälkeen sous viden savustukseen tunniksi kahdeksi.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Lidl kauppaa valmismarinoitua paahtopaistia "punaviini-tryffeli" ideana, että lehmä laitetaan kyseisessä muovikääreessä uuniin. Muttamutta, laiskana sous videilijänä ajattelin testata mitenkäs tuo jakselisi kylvyn kanssa ja lopputulos oli loistava.
Vähän vajaa vuorokausi @ 55c lopuksi kuivaus, pintamaustaminen suolalla ja pippurilla ja pinnan paisto.

+ käsiä ei tarvitse liata vaiheessa 1, kun pakettia ei avata kylpyyn laitettaessa
+ ei tarvitse vakumoida.
+ keittiöhygienia säilyy avian taatusti, kun pakettia ei...
+ marinadi on ihan ok. Siinä ei selkeästi ole alkoholia, kun ei höyrysty.
- koska marinoitu, lihan hinta on ehkä aavistuksen korkeampi kuin muuten olisi
- marinadi voisi olla kuitenkin parempi
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 925
Lidl kauppaa valmismarinoitua paahtopaistia "punaviini-tryffeli" ideana, että lehmä laitetaan kyseisessä muovikääreessä uuniin. Muttamutta, laiskana sous videilijänä ajattelin testata mitenkäs tuo jakselisi kylvyn kanssa ja lopputulos oli loistava.
Vähän vajaa vuorokausi @ 55c lopuksi kuivaus, pintamaustaminen suolalla ja pippurilla ja pinnan paisto.

+ käsiä ei tarvitse liata vaiheessa 1, kun pakettia ei avata kylpyyn laitettaessa
+ ei tarvitse vakumoida.
+ keittiöhygienia säilyy avian taatusti, kun pakettia ei...
+ marinadi on ihan ok. Siinä ei selkeästi ole alkoholia, kun ei höyrysty.
- koska marinoitu, lihan hinta on ehkä aavistuksen korkeampi kuin muuten olisi
- marinadi voisi olla kuitenkin parempi
Siis ymmärsinkö nyt oikein, se tehtaan muovikääre mihin liha on pakattu.. iskit sellaisenaan paketin kylpyyn? Jos toi toimii (miksi ei toimisi), niin helvetin nerokas keksintö. Kaikki lihan mitä sous videssa valmistan on pääsääntösesti muoviin pakattuja eikä ole tullut mieleenkään, että heittäis sellaisenaan uimaan.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Kyllä, suoraan tehtaan kääreessä, tässä oli irtoava etiketti, joten sitä ei laitettu. Vähän yritin etiketin liimoja poistella, mutta väliäkö noilla, eivät tuntuneet liukenevan ainakaan 55 asteessa, kun välineet on edelleen puhtaat.

Ja hyvin toimi. En tosin ole varma toimiiko ihan kaiken kanssa, tässä oli ilmeisesti hieman poikkeava muovi, kun oli "uuninkestävää".
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
En suosittele käyttämään kaupan pusseja. Facebookin sous vide suomi ryhmässä eräs jäsen teki kyselyä valmistajille näistä ja lopputulos oli seuraava:

Olen nyt kysellyt kaupan alan ja liha-alan toimijoilta heidän vakuumipakkaustensa soveltuvuudesta SV-kylvetykseen. Pouttu ja K-ryhmä eivät ole vastanneet, mutta suurin osa vastasi asiallisesti.

Valtaosa vakuumeista on soveltumatonta kaikkeen lämmitykseen, mikä oli minulle suuri yllätys. Lihateollisuus kuuluu käyttävän pääasiassa vain viileään soveltuvia muoveja vakumointiin. Paksuudesta ja järeästä ulkonäöstä ei voi päätellä juuri mitään siitä, mitä niistä mahdollisesti liukenee lämpimässä vedessä. Jopa Lidlin paahtopaistien uuninkestävät muovit saattavat kuulemma keittäessä luovuttaa epätoivottuja partikkeleita ruokaan.

Joitain poikkeuksia on, mutta selväksi tuli että ei kannata ottaa riskiä ellei pakkauksessa nimenomaan erikseen kehoteta SV-keittelemään se. Snellmanilla on tällaisiakin tuotteita.

Toki vastaajilla on ylikorostettu vastuu sanomisistaan. Valmistajien täytyy siis varmuuden vuoksi vastata, että pakkaukset eivät kestä lämmitystä, vaikka oikeasti eivät tietäisi kestävyydestä mitään. Ellei tuotteita ole varta vasten testattu tiettyyn käyttöön, niin siihen käyttöön ei voi suositella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 035
Viestejä
4 193 057
Jäsenet
70 842
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom