Selvästikään et asiaa ymmärtänyt, mutta ei hätää, koitan auttaa ymmärtämään.. Jos toistat 2.0 miksattua musiikkia laitteella joka on on jo sisäisessä EQ:ssa optimoitu leffoille (jota ei saa koskaan kokonaan pois käytöstä koska ei "direct-tilaa", kenties jakosuotimet tuohon päälle) ja jossa stereotoistoa varten kaiuttimet on n. metrin etäällä toisistaan, unohtamatta huonekorjainta joka kalibroi laitteen juuri tilaääntä varten, ei se musiikki välttämättä kuullosta parhaalta ko. laitteella jos vertaat esim. 3 metrin etäällä toisistaan oleviin laadukkaisiin hyllykaiuttimiin joissa jakosuotimilla saadaan ääniä eristettyä diskantille ja bassolle erikseen ja kaiuttimien etäisyyden takia stereokuva optimaalinen. Elokuville taas tuo soundbar-ratkaisu toimii paljon paremmin, se kun on tehty monikanavaäänien toistoon, kaiuttimia löytyy siis eri kulmista jolloin saadaan luotua tilaääni joka luo tunteen kuin olisi tapahtumien sisällä. Toki ne hyllykaiuttimet toistaa 2.0 äänet paremmin kuin soundbar jos sitä pystyisi niin käyttämään, eli puhtaasti hypoteettinen vertaus. En siis puhu pelkistä kaiutinelementeistä, vaan laitekokonaisuudesta.
Edit: Lisätään että itsellä oli aiemmin Klipsch RP-sarjasta rakennettu 5.1.2 Atmos-setup ja vaikka sen olisi luullut jo miltei 4 kertaisen hintansa takia olevan parempi elokuville, niin kyllä tuo Samsung Q995B soundbar vain vie voiton, yllätyin itsekin. Toki Klipschit toisti kaikki äänitaajuudet paljon puhtaammin ja hallitummin, mutta toistettavien kanavien määrä oli niin paljon alhaisempi että elokuvissa tilaäänet eivät toistuneet niin hyvin. Musiikilla taas tuo setup oli sitten paljon parempi, kuten totesin, kaikki äänet soi paljon puhtaammin ja hallitummin Klipscheillä, mutta soundbar onkin optimoitu nimen omaan leffoille.