Kaikki lähti yllä olevasta Asmolan viestistä "
Kotiteatterit ja laitteet - mitä löytyy hyllystä ? ketjuun", useamman päivän tuli ihmeteltyä miten ihmeessä tämä voi olla millään tavoin mahdollista, eihän tuossa ollut järjen hiventäkään. Ensimmäisenä tuli mieleen että vaimoke puristaa sukukalleuksia sen verran lujaa että kotiteatteri on saanut lähteä ja nyt yritetään vain vakuutella foorumilla kun vähäinenkin miehuudesta on lopullisesti tallottuna
Kukaan ei myöskään lähtenyt kyseenalaistamaan päivitystä mikä sai kiinnostumaan asiasta, löysinkin sitten tämän soundbar-topicin täältä ja ihmetys vain kasvoi, tämän jälkeen tuli luettua/katseltua lukuisat HW-990B/995B revikat jatkaen AV/AVS-foorumille lukien satoja ja taas satoja viestejä aiheesta.
Ihmetys oli edelleen suuri, miten olin onnistunut sivuuttamaan tämän kaltaisen asiaan kokonaan, tekniikka kun on aina kiinnostanut mutta soundbaarista käsitteenä en ollut koskaan lukenut riviäkään aiheesta.
Itse kun olen harrastanut kotiteattereita lähemmäs kolmisenkymmentä vuotta, tuttua ovat 2.0, 2.1, 3.1, 5.1, 6.1 sekä 7.1 järjestelmät lukuisineen eri vaihtoehtoineen isoista kaiutinjärjestelmistä (Jamo THX One) päätyen nykyiseen minimalistiseen Orb Audion 3.1 settiin.
Uteliaisuuteni oli tässä vaiheessa kasvanut jo niin suureksi etten voinut enää välttyä suurelta houkutukselta ja päätinkin hankkia oman soundbarin, Samsung HW-995B.
Voi poijat, kuinka oikeassa olittekaan !
Ensimmäisenä kiinnitin huomiota ulkonäköön, itse soundbar omaan makuun oli ihan "arvokkaan" näköinen, eikä surroundit nyt niin halvoilta näyttäneet vaikka useampi oli muuta todennut, subwoofer taasen näytti enempikin kuuluvan tietokoneen kylkiäiseksi tuleviin setteihin.
Kytkin purettuani setin kiinni, SmartThings-apin olinkin jo valmiiksi asentanut sekä rekisteröinyt, virrat siis päälle ja appi ilmoittikin heti haluatko lisätä kyseisen laitteen järjestelmään joka näin nykyisenä Plug N Play henkisenä sai hymyn huulille.
Tälläistä laitteiden käyttöönotto pitäisi aina olla, pienintäkään ongelmaa ei esiintynyt. Ennakkoon olinkin jo tutustunut käyttöohjeisiin sekä SmartThings-asetuksiin joten tiesin aika pitkälle miten nämä vähäisetkin asetukset tarkoittanevat, myös niiden kolmen pisteen takaa löytyviin.
Etukäteen olin päättänyt että kotiteatteri ei enää sanele kodin sisustusta (en omaa sitä vaimoketta) joten sohva oli seinässä kiinni ja surroundit sivussa, etupuoli toimi ihan kivasti mutta surroundit taasen eivät, toki edistystä tuli kun surroundeja ei itselläni ollut neljään vuoteen mutta kokemus ei ollut vielä lähellekään sitä mistä muut olivat kertoneet.
Seuraavana päivänä olikin sitten pakko itse nöyrtyä ja kodin sisustus vaihtoikin paikkojansa kotiteatterin "optimaali" sijoittelu päällimmäisenä mielessä.
Voi pojat, kuinka "kotiteatteri" alkoi elämään, kuulin kanavia sieltä missä niiden ei pitäisi edes olla, nyt tiedän mistä kuplasta kaikki puhuivat ja tässä kuplan keskiössä istunkin sitten ihan mielelläni
Olen testaillut Amazon Primen, Netflixin, Appletv:n sekä HBO:n tarjontaa, en olisi uskonut kuinka hyvin kaikki toimii, eritoten Atmos. Seuraavaksi testailin Nvidia Shieldin sekä Kodin toimivuutta, ei sitten niin minkäänlaista ongelmaa Atmoksen & DTS:X kanssa, kaikissa elokuvissani näitä ei toki ollut joten tuolloin soundbarin näytössä luki DTS, Dolby Digital, Dolby Digital +, PCM Multichannel jos kaiken oikein vielä muistan. Erikoismaininta Halloween elokuvan (sen alkuperäisen) teemamusiikille Dolby Atmoksen kera, sain kylmiä väreitä
Viimeisimmät testaillut kohdistuivat pc-pelaamiseen ja tähän olin myös ennakkoon hieman jo tutustunut, latasin kolme peliä joiden pitäisi googlen perusteella Dolby Atmosta tukea.
- Rise of the Tomb Raider, ei tukenut, hyvältä tosin kuulosti, kaiut varsinkin, näyttötekstinä luki Multi CH PCM
- Star Wars: Jedi Fallen Order, ei tukenut (Multi CH PCM) ja kadottaen keskikanavan kokonaan aika nopeasti, testasin vielä myöhemmin uudelleen saman toistuessa, ensimmäisessä pelin "tutustumisvaiheessa" jolloin keskikanavakin toimi, äänimaailma oli parasta mitä olen ikinä peleissä kuullut ! Pitää jatkaa vain testaamista ja selvittää olisiko ongelmalle jotain tehtävissä, keskikanava toimii moitteetta jos windowsista vaihtaa Dolby Atmos for Home > Windows Sonic for Headphones mutta äänimaailma oli kovin lattea sekä puhditon
- Uncharted: Legacy of Thieves Collection, ensimmäinen peli jossa soundbar näytti Dolby Atmosta !
PC-pelailun päätteeksi testailin vielä Dolby Atmos 7.1.4 kanavatesti-videota vlc:llä ja ainoat kanavat jotka toimivat olivat vasen/oikea ja vasen/oikea ylä, kaikki muut kanavat olivat hiiren hiljaa, testasin vielä nopeasti Shieldillä jossa kaikki kanavat toimivat kylläkin moitteetta, vika siis windowsin (11)/vlc:n puolella.
Lopuksi latasin vielä useammat kymmenet Dolby Atmos testipätkiä ja en muista koska viimeksi olisin nauttinut kuuntelemastani näin paljon, jos koskaan, tämä siis Shieldillä.
Unohdin vielä mainita että aamusella tuli katsottua Dune Part One elokuva vuorotellen katsellen HBO Maxin suoratoistoa & Nvidia Shieldin Kodin kautta pakkaamatonta 4K UHD ISO:a ja en kuuntelemani perusteella löytänyt suuriakaan eroja. Tulolähdössä on ilmeisesti suurimmat erot koska Shieldin kautta riitti volyymiksi "15" kun taasen HBO:n kohdalla jouduin nostamaan "20-22" jotta olisivat suurin piirtein samalla äänenvoimakkuus tasolla. Katsoin myös 3-4 kohtausta sekä että peräkkäin ja ehkä onnekseni en olekaan ns. kultakorva tai sitten eroja ei yksinkertaisesti tällä laitteistolla ole.
En vielä osaa varmuudella sanoa kummasta pitäisin enemmän, Sound Mode Surround vaiko Adaptive, pitää vain jatkaa testaamista.
Odotan vielä ensi viikkoa jolloin saan tilaamani Vebosin standit, tällä hetkellä surroundit siis tuolien päällä ja kolmisenkymmentiä senttiä tulevaa alempana, joten parannusta vielä odotettavissa. Tällä hetkellä soundbar 1,5m päässä ja surroundit 115cm päässä ja kunhan saan siirrettyä simurigin toisaalle, olisi tarkoitus kasvattaa hieman kaiuttimien etäisyyttä katselunpaikan suhteen.
.. olipa kiva huomata kuinka väärässä ihminen voi joskus olla ennakkoluulojensa kanssa